Auton muunto maa/biokaasulla kulkevaksi

Kaasu

Helsingissä pystyy jo tankkaamaan maakaasua henkilöautoihin yhdella huoltoasemalla (Malmilla). Seuraava kysymys kuuluukin: KUINKA TAI MISSÄ VOISI MUUTTAA OMAN OTTOMOOTTORIAUTONSA KAASUKÄYTTÖISEKSI? Arvelen että kiinnostus tulee lisääntymään kovaa vauhtia.

9

2908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taffel

      Kiinnostus voi vähän aikaa nousta, koska kaasu on halpaa. Mutta kun menekki kasvaa, hinta nousee. Osa kannattavuudesta kutistuu hintojen nousuu.

      Oman auton voi muuttaa kaasukäyttöiseksi, mutta kannattavuus on eri juttu. Tuskin muutossarjoja on tarjolla kuin uusille autoille ja nekään eivät pärjää kustannuksissa tehdasvalmisteisille kaasuautoille.

      Jos taas tarkoitat ns. bifuel-ajoneuvoa (toimii bensalla ja kaasulla), ei ole muuta mahdollisuutta kuin ostaa auto uutena kaupasta

      • Jepjep

        Jos auton muuttaa myös kaasukäyttöiseksi muutossarjalla (ei voi muuttaa itse) toimii se yhtä lailla bensalla kuin kaasulla - itse moottori ei muutu rakenteellisesti yhtään mihinkään, autoon vain lisätään vaihtoehtoinen polttoainejärjestelmä.

        Itse yritin asiaa syksyllä kysyä Gaspower Oy:stä (ilmeisesti ainoa Suomessa muutoksia tekevä), mutta mitään vastausta en saanut! Ei ainakaan palvelu pelannut siellä, muusta en tiedä...


      • 1.9d
        Jepjep kirjoitti:

        Jos auton muuttaa myös kaasukäyttöiseksi muutossarjalla (ei voi muuttaa itse) toimii se yhtä lailla bensalla kuin kaasulla - itse moottori ei muutu rakenteellisesti yhtään mihinkään, autoon vain lisätään vaihtoehtoinen polttoainejärjestelmä.

        Itse yritin asiaa syksyllä kysyä Gaspower Oy:stä (ilmeisesti ainoa Suomessa muutoksia tekevä), mutta mitään vastausta en saanut! Ei ainakaan palvelu pelannut siellä, muusta en tiedä...

        Kandee sitten muistaa että vain Euro-4 saastenormin täyttävät kaasuautot on vapautettu käyttövoimaverosta (ent. dsl-vero)! Joten käytänössä muuttaminen ei kannata kuin hyväksytyllä sarjalla uudehkosta autosta.


    • jeejee

      muutos sarjoista en tiedä mutta valmiita kaasu autoja on jo jokusen esim honda civic gx ja mercedes
      E 200 NGT joka käy vaihtoehtoisesti maakaasulla tai bensiinillä

      • laitteisto

        olisi periaatteessa helppo toteuttaa ihan itse tekemällä, kaasupullo paineenalennusventtiili ja sulkuventtiili. Imusarjaan pitäisi tehdä yhde johon kaasu johdetaan. Sulkuventtiili aukeaisi kun moottori käynnistyy, paineenalennusventtiiliä säädettäisiin sitten kaasupolkimen asennolla. Tälöin auton oma elektroniikka säätäisi automaattisesti bensaa pienemmälle lamda anturin ohjaamana. Kaasun säätö pitäisi toteuttaa niin että bensaa menisi myös vähän koko ajan. Helppo ratkaisu olisi että tyhjäkäyntiä vastaava määrä menisi kaasulla ja loput bensalla tällöin kaasua kuitenkin menisi aika vähän.


      • 80-luvulla
        laitteisto kirjoitti:

        olisi periaatteessa helppo toteuttaa ihan itse tekemällä, kaasupullo paineenalennusventtiili ja sulkuventtiili. Imusarjaan pitäisi tehdä yhde johon kaasu johdetaan. Sulkuventtiili aukeaisi kun moottori käynnistyy, paineenalennusventtiiliä säädettäisiin sitten kaasupolkimen asennolla. Tälöin auton oma elektroniikka säätäisi automaattisesti bensaa pienemmälle lamda anturin ohjaamana. Kaasun säätö pitäisi toteuttaa niin että bensaa menisi myös vähän koko ajan. Helppo ratkaisu olisi että tyhjäkäyntiä vastaava määrä menisi kaasulla ja loput bensalla tällöin kaasua kuitenkin menisi aika vähän.

        Onhan noita kaasuvehkeitä ollut jo 80-luvulla ,mutta valtio "tappoi" sen silloisen buumin verolla.Nyt taitaa olla syynä uudet normit.Periaatteessa monessa kaasutrukissa on sellaiset vehkeet mitkä soveltuvat myös vanhempiin autoihin.Koneet ovat kuin 70,ja 80-luvun japsiautoissa,jos on japsi trukki.Moottorikaasua saa taas huoltoasemalta.Kaasunhinnoista en tiedä mitään kun en ole niiden vehkeiden kanssa enää "puljannut".


      • Ajetaan pierun voimalla
        80-luvulla kirjoitti:

        Onhan noita kaasuvehkeitä ollut jo 80-luvulla ,mutta valtio "tappoi" sen silloisen buumin verolla.Nyt taitaa olla syynä uudet normit.Periaatteessa monessa kaasutrukissa on sellaiset vehkeet mitkä soveltuvat myös vanhempiin autoihin.Koneet ovat kuin 70,ja 80-luvun japsiautoissa,jos on japsi trukki.Moottorikaasua saa taas huoltoasemalta.Kaasunhinnoista en tiedä mitään kun en ole niiden vehkeiden kanssa enää "puljannut".

        On siinä että maakaasu tarvii kovemman paineen astiaansa 300-400 baria en aivan varma, mutta nestekaasulle käy ihan normi-pullo. Tämä siis sen takia että saataisiin edes jonkinlainen toiminta-säde kyseiselle vehkeelle.


    • CH4-metaani

      Biokaasulla tai maakaasulla ajamista pitäisi pyrkiä edistämään, sillä päästöt ovat pienemmät, työpaikkoja syntyisi, maa-öljyä säästyisi ja öljyn vaihtovälejäkin voitaisiin pidentää. Mutta, eduskunta on päättänyt viisaudessaan että saadakseen vapautuksen käyttövoimaveron osalta, kottero on oltava EURO4-vaatimusten mukainen. Joten vahoja 80-luvun pensavehkeitä ei käännytetä kaasukäyttöisiksi, tai ainakin vero napsahtaa.

      Volvolta saa toki uusia autoja, mutta aina uuden hankkiminen ei ole järkevää. Kannattaisikin ottaa selvää mistä on Helsingin bussikalusto saanut kaasulaitteistonsa, ehkä jostain voisi ostaa laitteistoja. Todennäköisesti kuitenkin laitteiston asentaminen vaatii elektroniikan tuntemusta ja kohtalaista omistautumista. Joten Meikäläis Matti voi sen option unohtaa. Käytettyjä kaasu-autoja löytyy ainakin Italiasta, samassa paratiisissa kun ollaan niin eikun hakemaan.

      Mutta mistä voisin sitten hankkia biokaasureaktorin, jotta voisin ruveta myymään biokaasua kaikille volvo miehille ja tankata siinä sivussa itsekkin =)

      • ovat näennäisiä

        Maakaasun pienemmät päästöt ovat minimaalisia kun ajattelee, että maakaasu täytyy puristaa 200 bar:n paineeseen joka vaatii sähköä ja sähkö tehdään taas jollain muulla kuin maakaasulla.
        Maakaasun siirto vaatii energiaa, jotta kaasua riittäisi kaikille.
        Kaasunpaine verkossa nostetaan kaasuturbiinilla jossa polttoaineena maakaasu ja pakokaasut sisältää suuren määrän hiilidioksidia, johdetaan puhdistamattomina suoraan taivaalle.

        En menisi hehkuttamaan vielä maakaasun edullisuudesta mitään, koska Suomessa maakaasua myy ainoastaan Gasum Oy, voi hinta tämän ansiosta nousta korkealle. Juurihan olemme tiedotusvälineistä kuulleet, että maakaasun hinta nousi joillekin rajusti jopa 50%, mistä me tiedämme etteikö seuraava nousu olisi samaa luokkaa.
        Bussiyhtiöt ei varmaan ole kiinnostuneet yhdestä ainoasta polttoaineen toimittajasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1587
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      13
      1464
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      114
      1255
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      977
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      935
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      917
    Aihe