Joulun ennustus juutalaisuudessa

Jukka Mäntymäki

Näin joulupaaston aikaan tein mielenkiintoisen löydön, jonka haluan jakaa eteenpäin... ; )

Raamatun alussahan kuvataan taivaankappaleiden luomista. Jumala sanoo niistä ”olkoot ne merkkeinä ja osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia.” (Gen.1:14) Johdonmukaisesti (kuinka muuten voisi ollakkaan), luomistyössä mukana ollut Isän Poika, Jeesus Kristus, vahvistaa Genesiksen tapahtumat. Sen lisäksi, puhuessaan tulemisestaan, Kristus toteaa, että silloin auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä(Luuk 21:25). Aivan samalla tavoin kuten Hänen syntymänsäkin oli nähtäväissä "taivaan merkistä" - Beetlehemin tähdestä.

Joulun odotuksen tekee mielenkiintoiseksi edellä mainittuun liittyen seuraava havainto. Vanhan testamentin 4.Moos.24:17 ennustuksen perusteella osa juutalaisista nimittäin odotti, että Messiaan tuloon liittyisi jonkinlainen tähti-ilmiö. Tähti ei siis yllättäen ollut "pongattavissa" taivaalta, vaan kirjoituksista osattiin odottaa sitä. Mainittu profetia kuuluu: "..tähti nousee Jaakobin keskeltä, valtiaan sauva Israelista." Tämä Bileamin lausuma ennustus liitettiin jo varhain juutalaisuudessa Messiaaseen. Talmudissa, juutalaisen perinteen kokoomateoksessa (joka tulkitsee kirjoituksia-kommentaari), sanotaan: "Kun Messias ilmestyy, idästä nousee tähti, joka säteilee kuudessa värissä." Kristuksen syntymän jälkeen 1400-luvulla jKr. elänyt Abarbanel -niminen rabbi opetti puolestaan näin: "kolme vuotta ennen Mooseksen syntymää tapahtui kalojen tähtikuviossa Jupiterin ja Saturnuksen konjunktio. Tämä tapahtuma julisti Israelin ensimmäistä vapautusta. Samanlainen konjunktio tulee edeltämään Messiaan syntymää ja Israelin lopullista vapautusta.” (The Life and Times of Jesus the Messiah, Edersheim s. 211). Abarbanel tosin ei hoksannut, että tämä konjuktion on jo ollut ja Messias on jo syntynyt. Jokatapauksessa, näin siis juutalaiset ovat tulkinneet tuota Bileamin ennustusta nousevasta tähdestä. Mielenkiintoista vai mitä... ; )

Jumala valvoo siis tarkasti kirjoitusten toteutumista!! Kristuksen sanojen mukaanhan, niistähän ei katoa pieninkään piirto...!!
Raamatun kreikan räpeltäjälle tämä Jeesuksen mainitsema "piirto" on paljon puhuva... : D
Mokoma pieni "pläntti" alkutekstien yhteydessä.

Jukka Mäntymäki, ort.teol.yo
Joensuun yliopisto

9

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivooja

      kirjoitit:"...luomistyössä mukana ollut Isän Poika, Jeesus Kristus..." Onko siis Jumala ja Jeesus Kristus kaksi eri persoonaa, vai ovatko he yksi ja sama ja mitä tarkoitetaan esim. uskontunnustuksissa? Haluaisin ihan oikeasti tietää, sillä törmään usein väittelyihin tästä asiasta. Miten ortodoksit uskovat ja opettavat Jumalan olemuksesta?
      Esimerkiksi Jeesuksen kastetilanteessa näkyi ja kuului kaikki kolme: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      Toisessa ääripäässä jotkut opettavat, että Isä ja Poika olisivat lihaa ja luuta, kuten me ihmiset. En jaksa tätäkään käsittää.

      Voiko näitä asioita ihminen ymmärtää? Onko ylipäätään oikein pohtia tällaista?

      • Jukka Mäntymäki

        siivooja: "kirjoitit:"...luomistyössä mukana ollut Isän Poika, Jeesus Kristus..." Onko siis Jumala ja Jeesus Kristus kaksi eri persoonaa, vai ovatko he yksi ja sama ja mitä tarkoitetaan esim. uskontunnustuksissa?"

        **Uskontunnustuksessa sanomme: "uskon...Jeesukseen Kristukseen...syntynyt Isästä ennen aikojen alkua, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä."

        Tunnustuksen lause sulkee ns.adoptionismin pois eli sen että Jumala olisi adoptoinut pelkän ihmisen - Galilealaisen puusepän omakseen. Kyseessä on -kuten tunnustus sanoo, Jeesus on "tosi Jumala." Näin uskontunnustus on samassa linjassa apostoli Tuomaksen tunnustuksen kanssa: "minun Herrani ja minun Jumalani." Se mikä suomalaisesta tunnustuksen käännöksessä on jäänyt kapeaksi näkyy tunnustuksen alkuperäisessä asussa. Siinä todetaan, että Jeesus ei ole luotu, vaan "Jumalasta siitetty." Näin Hän on samaa olemusta Isän kanssa. "Siittäjänä" on siis Jumala ja siksi perillinen on samaa olemusta eli Jumala Jumalasta. Jeesus on eri persoona kuin Isä, ja Pyhä Henki on eri persoona kuin edellä mainitut, mutta silti ei ole kolmea eri Jumalaa - vaan he ovat yksi. Puhutaan Jumalan ykseydestä. Jeesus on, kuten uskontunnustus toteaa "valo valosta" , sillä Jeesus on Jumala ja Hän sanookin itse: "minä olen maailman valo." Kolminaisuus pitää sisällään yhden ainoan Jumalan, jotka kukin ovat eri persoonia - kuten mainitsin - ykseydessä. Näin sulkeutuu pois polyteismi, monijumalaisuus. Emme puhu siis kolmesta iankaikkisesta Jumalasta vaan yhdestä vaan yhdestä luomattomasta Jumalasta. Itsensä Hän on pelastajana ilmoittanut Poikansa Jeesuksen kautta ja vain Jeesuksen nimessä on pelastus. Alusta lähtien, kirkko on pitänyt kiinni Raamatun ilmoittamasta lähtökohdata: "Herra meidän Jumalalmme, Herra on yksi." Kolminaisuus on sulassa sopusoinnussa edellämainitun Raamatun kohdan kanssa. Olemme tekemisissä Kolminaisuudessa salaisuuden kanssa. Hänestä voimme jotain tietää, mutta emme kaikkea.

        Jukka Mäntymäki
        ort.teol.yo
        Joensuun yliopisto


      • siivooja
        Jukka Mäntymäki kirjoitti:

        siivooja: "kirjoitit:"...luomistyössä mukana ollut Isän Poika, Jeesus Kristus..." Onko siis Jumala ja Jeesus Kristus kaksi eri persoonaa, vai ovatko he yksi ja sama ja mitä tarkoitetaan esim. uskontunnustuksissa?"

        **Uskontunnustuksessa sanomme: "uskon...Jeesukseen Kristukseen...syntynyt Isästä ennen aikojen alkua, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä."

        Tunnustuksen lause sulkee ns.adoptionismin pois eli sen että Jumala olisi adoptoinut pelkän ihmisen - Galilealaisen puusepän omakseen. Kyseessä on -kuten tunnustus sanoo, Jeesus on "tosi Jumala." Näin uskontunnustus on samassa linjassa apostoli Tuomaksen tunnustuksen kanssa: "minun Herrani ja minun Jumalani." Se mikä suomalaisesta tunnustuksen käännöksessä on jäänyt kapeaksi näkyy tunnustuksen alkuperäisessä asussa. Siinä todetaan, että Jeesus ei ole luotu, vaan "Jumalasta siitetty." Näin Hän on samaa olemusta Isän kanssa. "Siittäjänä" on siis Jumala ja siksi perillinen on samaa olemusta eli Jumala Jumalasta. Jeesus on eri persoona kuin Isä, ja Pyhä Henki on eri persoona kuin edellä mainitut, mutta silti ei ole kolmea eri Jumalaa - vaan he ovat yksi. Puhutaan Jumalan ykseydestä. Jeesus on, kuten uskontunnustus toteaa "valo valosta" , sillä Jeesus on Jumala ja Hän sanookin itse: "minä olen maailman valo." Kolminaisuus pitää sisällään yhden ainoan Jumalan, jotka kukin ovat eri persoonia - kuten mainitsin - ykseydessä. Näin sulkeutuu pois polyteismi, monijumalaisuus. Emme puhu siis kolmesta iankaikkisesta Jumalasta vaan yhdestä vaan yhdestä luomattomasta Jumalasta. Itsensä Hän on pelastajana ilmoittanut Poikansa Jeesuksen kautta ja vain Jeesuksen nimessä on pelastus. Alusta lähtien, kirkko on pitänyt kiinni Raamatun ilmoittamasta lähtökohdata: "Herra meidän Jumalalmme, Herra on yksi." Kolminaisuus on sulassa sopusoinnussa edellämainitun Raamatun kohdan kanssa. Olemme tekemisissä Kolminaisuudessa salaisuuden kanssa. Hänestä voimme jotain tietää, mutta emme kaikkea.

        Jukka Mäntymäki
        ort.teol.yo
        Joensuun yliopisto

        kiitos Jukalle vastauksesta! Tämä on kyllä vaikea asia (kolme eri persoonaa, mutta kuitenkin yksi)...mutta parasta oli tuo viimeinen lauseesi: olemme tekemisissä salaisuuden kanssa ja että voimme jotakin tietää, mutta emme kaikkea.
        Se, että Jumala on jotakin suurta, ääretöntä ja käsittämätöntä, herättää jotenkin oikeanlaista kunnioitusta ja myös turvallisuuden tunnetta. Sekä tämä, että Hän jää myös salaisuudeksi. Että ihminen on pieni eikä voi AINA ymmärtää KAIKKEA.

        En oikein osaa tätä selittää. Aika usein törmään sellaiseen "saarnaamiseen" jossa Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta puhutaan tuttavalliseen sävyyn, ikään kuin tämä helpottaisi ihmisiä tulemaan Hänen luokseen, mutta se tuntuu jotenkin halventavalta ja siitä puuttuu sellainen pyhyyden tuntu.


      • siivooja
        siivooja kirjoitti:

        kiitos Jukalle vastauksesta! Tämä on kyllä vaikea asia (kolme eri persoonaa, mutta kuitenkin yksi)...mutta parasta oli tuo viimeinen lauseesi: olemme tekemisissä salaisuuden kanssa ja että voimme jotakin tietää, mutta emme kaikkea.
        Se, että Jumala on jotakin suurta, ääretöntä ja käsittämätöntä, herättää jotenkin oikeanlaista kunnioitusta ja myös turvallisuuden tunnetta. Sekä tämä, että Hän jää myös salaisuudeksi. Että ihminen on pieni eikä voi AINA ymmärtää KAIKKEA.

        En oikein osaa tätä selittää. Aika usein törmään sellaiseen "saarnaamiseen" jossa Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta puhutaan tuttavalliseen sävyyn, ikään kuin tämä helpottaisi ihmisiä tulemaan Hänen luokseen, mutta se tuntuu jotenkin halventavalta ja siitä puuttuu sellainen pyhyyden tuntu.

        jos aina sanotaan, että emme voi ymmärtää kaikkea tai että tämä ja tuo asia selviää joskus aikanaan (kuoleman jälkeen...)tai että jotkut asiat jäävät salaisuudeksi, niin eikö siinä ole sellainen vaara, että voidaan opettaa mitä tahansa ja sitten vain sanoa, ettei sitä voikaan ymmärtää nyt...???
        Olen melko varma, tai oikeastaan aivan varma, että joissakin uskonnollisissa piireissä on tällaista.


        Ajattelen niin, että Jumalan olemukseen tai maailmankaikkeuteen tai vaikkapa Jeesuksen syntymään liittyy asioita, joita ei voi ymmärtää. Hyväksyn sen. Mutta missä menee raja, kuinka paljon ihmisen tulee tietää, mikä on hyvä ja suotavaa ja mikä kaikki jää uskon varaan?


    • K 750 cc

      Lainaus sinun komentistasi yhdestä poistosta, miksi et toimi kuten ilmoitat, sillä tämän palstan aihe ei ole juutalaisuus.

      "Kristuksen kalliin sovintoveren tuottamaa syntien anteeksiantamusta". Perustelu on yksinkertainen: nämä ovat täysin protestanttista tulkintaa ja tällä palstalla edelleenkin keskustelunaiheena on ORTODOKSISUUS. Valittaen totean, että näin on edelleenkin ja myös tulevaisuudessa."

      • Johannes

        Kiitos tiedosta ja saivareista. Harras toiveeni joulupukille ja kaikille tontuille on, että opettelemme puhumaan enemmän asioista kuin henkilöistä. Sormella osoittaminen on paitsi huonoa käytöstä, myös osoitus siitä että kilvoitus on keskeneräistä. Kas, isien opetuksen mukaan rukouksen parhaita hedelmiä on se, että opimme näkemään kaikki lähimmäisemme kauniina ja hyvinä. Katumus ei ole ikinä myöhäistä, ei etenkään nyt kun on EDELLEEN menossa joulupaasto.

        Nyt on sillä viisiin, että kristinusko PERUSTUU juutalaiselle pohjalle. Katsopas kristittyjen pyhää kirjaa Raamattua. Siitä 3/4 (=Vanha testamentti) on myös juutalaisten pyhää tekstiä. Loppuosakin (kutsumme sitä Uudeksi testamentiksi) on suuressa määrin VT:n tekstien tulkintaa. Oppiakseen ymmärtämään Raamatun maailmaa kristitty (ja ortodoksi) ei voi eikä saa
        väheksyä seemiläisen kulttuurin tuntemusta. Jos minä jotakin eksegetiikan luennoilla opin niin ainakin tämän asian. Olisi sitäpaitsi naiivia olettaa, että kristinusko olisi syntynyt aivan tyhjästä ?!?

        Jos mennään vielä takaisin k750jne kommenttiin, sen logiikalla kommentin olemassaolo täällä ei ole perusteltu. Kas, se kun ei käsittele ortodoksisuutta ollenkaan : ). Mutta minä en sanonut tätä asiaa, koska se on saivartelua.

        Hyvää joulua ja kiitos joululahjasta! Ihmisiä ilahduttaa aina, kun he saavat jotakin.

        t. Johannes (kahdella ännällä)


    • Rifkele

      Minusta vielä mielenkiintoisempaa oikeastaan on se, että vielä keskiajalla (siis n.400-1500 välisellä jaksolla) myös kristillisissä yhteyksissä, eli roomalaiskatolisassa kirkossa katseltiin tähtiä ja niiden asentoja aivan sulassa sovussa Raamatun luvun kanssa, myös luostareissa. Tietääkö kukaan täällä, onko myös ortodoksisessa perinteessä käytetty astronomisia tapahtumia selittävinä seikkoina asioille?

    • näitä ennustuksia

      omasta näkökulmasta ja muidenki... niin voitko kertoa milloin tarkkaanottaen oli se konjuktio... kuukaus/päivä ja jos mahdolista vuosi?


      Mutta jos päädyt 25.12... sanoisinko että olet eksyksissä?

      • Jukka Mäntymäki

        "kun nyt tutkit näitä ennustuksia omasta näkökulmasta ja muidenki... niin voitko kertoa milloin tarkkaanottaen oli se konjuktio... kuukaus/päivä ja jos mahdolista vuosi?
        Mutta jos päädyt 25.12... sanoisinko että olet eksyksissä?"

        ***Tähtitieteilijät tietävät että v.7ekr oli maasta katsottuna peräti kolme Jupiterin ja Saturnuksen konjuktiota - touko-, syys- ja joulukuussa. Se näkyi erikoisena ilmiönä ja herätti huomiota. Mutta...mikä niistä konjuktioista oli se jonka itämaan tietäjät näkivät?? Vai oliko kenties olemassa joku em. täysin riippumaton luonnonilmiö? Pyhän Evankeliumin mukaanhan tähti kulki tietäjien edellä ja pysähtyi Kristuksen synnyinpaikan ylle. Voi olla siis joku ihan speciaalijuttukin?!

        Konjuktioiden tarkoista päivistä minulla ei ole tietoa. Olen joskus nähnyt eräällä tähtitiedettä harrastavalla tietokoneohjelman, jolla voi tarkistella hyvinkin kauas tähtitaivaan liikkeitä. Taisin joskus hänen opastamanaan katsella Jerusalemin tähtitaivasnäkymiä 7.ekr. Muistan että siellä oli nähtävissä konjuktioita. Sen verran monta vuotta tuosta simulaatiotilanteesta on, että en jaksa muistaa näyttikö ohjelma tarkkoja päiviä. Kuukaudet se näytti kyllä. Itse en uskaisi tarkkaa konjuktiopäivää lähteä veikkaamaan. Itselleni riittää Kirkon määrittämä 25.12.! Onko tuo päivä juuri se oikea ja heittääkö Kristuksen syntymän ajankohta myös vuosissa?? Mielestäni ne ovat kehällisiä kysymyksiä. Pelastuksen kannalta niillä ei ole merkitystä. Kristus on syntynyt, kärsinyt ja noussut ylös - tämä on totta, vaikkei juhlien viettopäivämme ihan eksakteja olisikaan. Sinällään näiden asioiden ihmettely on mielenkiintoista.

        Jukka Mäntymäki


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1699
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1452
    3. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      92
      1312
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

      Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1163
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1048
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

      On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1019
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

      Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      214
      820
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

      Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

      pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      753
    10. Miksi ihmeessä?

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      718
    Aihe