kenellekään tuttu?
Onko sana "anhiton"
14
3212
Vastaukset
- Jussi
Onhan se. Koillismaalla ja Iijokivarressa (Taivalkoskella) ko. sanaa olen kuullut käytettävän. Päätalon kirjoistakin tuttu.
- Jussi
...on kotoisin?
- Roadrunner
80-luvun alussa armeijassa.
Merkitsi suurinpiirtein: surkea, avuton, huono.- Äitini sanastoa
suku tullut jostain Venäjän-Karjalan puolelta aikoinaan. Entäpä seuraavat sanat, onko tuttuja: "anikka", "hitu", "hotto"?
- Sudeetisavolainen
Äitini sanastoa kirjoitti:
suku tullut jostain Venäjän-Karjalan puolelta aikoinaan. Entäpä seuraavat sanat, onko tuttuja: "anikka", "hitu", "hotto"?
... on esim. keitetyn perunan kuorenjäte. Paremmissa piireissä, jos perunat keitetään kuorineen, on pöydässä hitulautanen. Länsimurteissakin. Muista ei ole äkkipäätä hajuakaan. Ehkä asiayhtys valaisisi! Anikka viittaisi sormituntumalta johonkin venäläiseen lainaan. Tiijähäntä.
- alkuperäinen arvuuttelijana...
Sudeetisavolainen kirjoitti:
... on esim. keitetyn perunan kuorenjäte. Paremmissa piireissä, jos perunat keitetään kuorineen, on pöydässä hitulautanen. Länsimurteissakin. Muista ei ole äkkipäätä hajuakaan. Ehkä asiayhtys valaisisi! Anikka viittaisi sormituntumalta johonkin venäläiseen lainaan. Tiijähäntä.
Kyllä, hitu on kuori.
'Anikka' tarkoittanee samaa kuin 'saatikka'.
'Hotto' sana on minusta kiinnostava, koska en ole kuullut sitä käytettävän Ilomantsin ulkopuolella, itse asiassa en kenenkään muun kuin äitini, jonka sukujuuria on aikoinaan tullut nykyisen luovutetun Karjalan alueelta.
Sanan käytöstä: "Mää hottoon siitä rihtautumasta" =on mene hittoon siitä kiusaamasta tai vehkeilemästä, jotenkin näin se lienee.
Kaiketi venäläisperäisiä sanoja? Hottoa en löytänyt murresanakirjoistakaan. - jos
alkuperäinen arvuuttelijana... kirjoitti:
Kyllä, hitu on kuori.
'Anikka' tarkoittanee samaa kuin 'saatikka'.
'Hotto' sana on minusta kiinnostava, koska en ole kuullut sitä käytettävän Ilomantsin ulkopuolella, itse asiassa en kenenkään muun kuin äitini, jonka sukujuuria on aikoinaan tullut nykyisen luovutetun Karjalan alueelta.
Sanan käytöstä: "Mää hottoon siitä rihtautumasta" =on mene hittoon siitä kiusaamasta tai vehkeilemästä, jotenkin näin se lienee.
Kaiketi venäläisperäisiä sanoja? Hottoa en löytänyt murresanakirjoistakaan.on kyseessä sama sana niin tulee mieleen Lönnrothin sanakirjasta sanat hoto honto ontto hontelo ontelo ja kaikkein hauskin juttu, verbi onsia, joka tarkoittaa jonkin paikan avartamista. Ontto=onsittu. Jostain syystä kotoinen onsiminen on korvattu latinalaisperäisellä sanalla kovertaa, kaivertaa, vrt eng. cavern= kaivos.
- m1956
jos kirjoitti:
on kyseessä sama sana niin tulee mieleen Lönnrothin sanakirjasta sanat hoto honto ontto hontelo ontelo ja kaikkein hauskin juttu, verbi onsia, joka tarkoittaa jonkin paikan avartamista. Ontto=onsittu. Jostain syystä kotoinen onsiminen on korvattu latinalaisperäisellä sanalla kovertaa, kaivertaa, vrt eng. cavern= kaivos.
Hoto = ontto on minullekin tuttu sana. Olen kotoisin Forssan läheltä. Mutta voihan sanan alkuperä olla tullut esim. karjalaisesta sukuhaarastani (isä).
- Äiti myös
Äiti joskus totesi, että kissa makaa ihan anhittomana. Sillä oli sellainen tapa suurimman osan päivää tehä (siis kissalla).
Katselin jsokus sängyn alta, josko siellä se anhi olisi, vaan ei löytynyt. Ehkä ymmärsin sanonnan väärin ;-)
Äiti on Oulujokilaaksosta kotoisin. Ylikiimingin suunnalta. - Fakta homma
Anhiton ei ole sana, eikä Päätalo ole koskaan käyttänyt sitä.
- luepaiijokesipoika
Kyllä käytti, kuten käytti suoroakin.
- sarana55
anhiton (vähäinen)
- Heikurama
Päätalon anhittomiin tarkoittanee loppuun. Esim. "Suola on käynyt anhittomiin"..."suola on loppu".
- egyptiläinen
Anhiton kuulostaa aivan Mika Waltarin romaanihenkilöltä. Olisiko Sinuhesta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä2459552Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.527791Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.2016505- 1733662
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2851971- 1041955
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny81738- 1091532
Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll871414Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202191397