Mikä bentso teillä on toiminu parhaiten?
Tuonu rauhallisen olon?
Mulla on stesolid,
musta opamoxeista,diapameista ja sellasista ei ole mihinkään,ne ei vaikuta.
Paras Bentso?
75
34446
Vastaukset
- zivago
Stesolid on presiis sama lääke kuin Diapam.
- mar
zivago oot käyttäny 20v bentsoja ahuluun kuulla lisää ite mun käytön löydät samoilta sivuilta
- flock
mar kirjoitti:
zivago oot käyttäny 20v bentsoja ahuluun kuulla lisää ite mun käytön löydät samoilta sivuilta
Mikä on paras?
- eemeli
Alprox on jo vuosia auttanut selviämään pahimmista tilanteista.Ei siis päivittäisessä käytössä
- lo_siento
Kenties Risolid eli klooridiatsepoksidi on ollut paras (aiemmin myös myyntinimellä Librium). En ole sitä koskaan pidempään syönyt. Sain muutaman kappaleen à 25 mg kotiini A-klinikalta alkoholin vieroitusoireisiin pari vuotta sitten. Tuntuivat tehoavan. Klooridiatsepoksidia on myös sangen hyvässä yhdistelmävalmisteessa, Klotriptyl Mitessa, jota käytin unettomuuteen vuosia sitten.
Olen Rivatrilin (klonatsepaami) päivittäiskäyttäjä ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen pitkässä juoksussa. - katukauppapamit.
Vittu, viimeviikolla menin lääkäriin, tereyskeskukseen, saadakseni apua uniongelmiin ja masennukseen. Vitut. Täti märisi, kun olen uusinut oppariressua kerran viikossa, siksi se sinne kutsuikin. Yritin kysellä unilääkkeitäå- ja vitut sama oppari, joka ei toimi. Remeronin nostivat 45.een. Miksi ne ei anna nappeja?
Vituttaa, sitten täytyy ostella baareista diapamia, että pystyy nukkumaan. Sellainen työ, ettei nukkumatta pärjää. Ajatusten pitäisi toimia kirkkaasti ja ilman nappeja tulee juotua.
LÄÄKÄRIT: Kuunnelkaa potilasta, kaikki ei hanki näitä huumekäyttöön. Vituttaa kun piriä ja muuta paskaa saisi iisimmin kuin lääkkeitä, jotka auttaa ja joita tarvitsee, auttaa pysymään erossa viinasta. Mahtavaa valua luennoille, kun ei ole pystynyt nukkumaan silmäntäyttä..- auttaa
minulla parhaiten. Ja tosiaan, Stesolid kuten myös Medipan ovat samaa tavaraa kuin Diapam.
Mitä jos menisit yksityiselle psykiatrille kertomaan ongelmistasi, psykiatrilla kun on parempi tietotaito näissä asioissa kuin terv.keskuslääkärillä.
Miksei sinulle ole kirjoitettu iteroitua reseptiä, miksi viikon välein uusiminen?!
Käyn yksityisellä 2-3 kk:n välein ja minulle kirjoitetaan tarvitsemani lääkitys, tällä hetkellä se on Xanor,Cipralex ja Diapam tarvittaessa.
Esim. alpratsolamia kirjoitetaan 4xC kerralla, samoin Diapamia. - potilaille, koska ne
aiheuttaa riippuvuutta.
- muztigga
potilaille, koska ne kirjoitti:
aiheuttaa riippuvuutta.
Ja veen väliäkö sillä on jos tulee riippuvaiseks jostain lääkkeestä mitä ilman ainoastaan hauta odottaa ku on niin kovat ahdistusoireet, unettomuus ja paniikkia? Siis kuka siit joutuu oikeesti kärsimään jos joku on jostain laillisesta lääketehtään kehittämästä lääkkeestä riippuvainen?
Eiks tota "riippuvainen" sanaa vois jo poistaa Suomen kirjakielestä? Se on niiku joku tabu, tai joku mantra jota hoetaan: riippuvainen, riippuvaine, riippuvain, riipp, rii.... Ajattelematta mitä kunkin yksilön kohdalla siihen sisältyy.
Ennen ennen ku kysytään mikä on vaiva eli siis indikaation; mikä on lääke ja tehooko se, ja millasta elämä on sen taikka tän lääkkeen kanssa; niin sitä ennen aletaan vaan kaula suorana kiljua (sillonkin kun on kyse hyvästä lääkkeestä): "EIKU SIITÄ TULEE RIIPPUVAISEKS!
Joo, eihän Suomi oo täynnä paniikkihäiriöstä, ahdistuksesta, masennuksesta, unettomuudesta ja ties mistä kärsiviä ALKOHOLIRIIPPUVAISIA, eihän? - mar
kokoile 15mg toimii paremmin kuin isonpi annos lääketehdaskaan ei pysty selittää miks näin on
- mar
auttaa kirjoitti:
minulla parhaiten. Ja tosiaan, Stesolid kuten myös Medipan ovat samaa tavaraa kuin Diapam.
Mitä jos menisit yksityiselle psykiatrille kertomaan ongelmistasi, psykiatrilla kun on parempi tietotaito näissä asioissa kuin terv.keskuslääkärillä.
Miksei sinulle ole kirjoitettu iteroitua reseptiä, miksi viikon välein uusiminen?!
Käyn yksityisellä 2-3 kk:n välein ja minulle kirjoitetaan tarvitsemani lääkitys, tällä hetkellä se on Xanor,Cipralex ja Diapam tarvittaessa.
Esim. alpratsolamia kirjoitetaan 4xC kerralla, samoin Diapamia.millä vahvuuksisilla
- mar
muztigga kirjoitti:
Ja veen väliäkö sillä on jos tulee riippuvaiseks jostain lääkkeestä mitä ilman ainoastaan hauta odottaa ku on niin kovat ahdistusoireet, unettomuus ja paniikkia? Siis kuka siit joutuu oikeesti kärsimään jos joku on jostain laillisesta lääketehtään kehittämästä lääkkeestä riippuvainen?
Eiks tota "riippuvainen" sanaa vois jo poistaa Suomen kirjakielestä? Se on niiku joku tabu, tai joku mantra jota hoetaan: riippuvainen, riippuvaine, riippuvain, riipp, rii.... Ajattelematta mitä kunkin yksilön kohdalla siihen sisältyy.
Ennen ennen ku kysytään mikä on vaiva eli siis indikaation; mikä on lääke ja tehooko se, ja millasta elämä on sen taikka tän lääkkeen kanssa; niin sitä ennen aletaan vaan kaula suorana kiljua (sillonkin kun on kyse hyvästä lääkkeestä): "EIKU SIITÄ TULEE RIIPPUVAISEKS!
Joo, eihän Suomi oo täynnä paniikkihäiriöstä, ahdistuksesta, masennuksesta, unettomuudesta ja ties mistä kärsiviä ALKOHOLIRIIPPUVAISIA, eihän?onks sul paha olo
- ksanttu
muztigga kirjoitti:
Joo, eihän Suomi oo täynnä paniikkihäiriöstä, ahdistuksesta, masennuksesta, unettomuudesta ja ties mistä kärsiviä ALKOHOLIRIIPPUVAISIA, eihän?Jees, tosiaan riippuvuus on mielestäni toissijainen asia lääkkeen hyödyllisyyttä arvioitaessa. Lääkärit kuitenkin näkevät asian eri silmin, sillä kun he hoitavat tuhansia potilassuhteita, niin riippuvuutta aiheuttava lääke lisää varmasti tilastollisesti suoraan suhteessa määräämiseen riippuvaisia, vaikka suurin osa ei ikinä tulisikaan riippuvaisiksi.
Olennaisinta on kuitenkin se, että bentsot saattavat menettää hoitovasteen, jolloin ollaan alkutilanteessa ja jäljellä on vain riippuvuus. Annoksen lisääminen tässä tilanteessa on veden kantamista kaivoon, kun hyöty katoaa aina pikkuhiljaa, mutta annos normaalitilanteeseen pääsemiseen vain kasvaa.
Tilanteet pitäisi kuitenkin nähdä tapauskohtaisesti ja uskon että kaikista haittavaikutuksista huolimatta on olemassa suuri määrä henkilöitä, jotka eivät kykenisi elämään ihmisen arvoista elämää ilman bentsoja.
Olen siitä hyvässä tilanteessa, etteivät oireeni vaadi kuin tarvittaessa otettavaa annosta, mutta niiden intensiteetti on kuitenkin itse arvioiden sen verran suuri, että uskon tietäväni miltä monelta bentsoja tarvitsevalta tuntuu päivittäin. Ehkä vielä lääkäritkin muiden tieteenlajien viime kehityksen mukaisesti irtautuvat painottamaan tilastojen sijaan yksittäisiä tapauksia. - kandipaatti
muztigga kirjoitti:
Joo, eihän Suomi oo täynnä paniikkihäiriöstä, ahdistuksesta, masennuksesta, unettomuudesta ja ties mistä kärsiviä ALKOHOLIRIIPPUVAISIA, eihän?Lääke siirtää oiretta, ei paranna syytä - ainakin kun on kyse mainitsemistasi ahdistuksesta, masennuksesta, unettomuudesta ja alkoholismista. Riippuvuus, toleranssi, rebound-oireet ja muut haitat tarkoittavat, että bentsoja ei tule pitkäaikaiseen käyttöön määrätä näillä käyttöaiheilla.
Jokainen em. vaivoista kärsivä tarvitsee kunnollista, tehokasta psykoterapiaa jolla vaiva voidaan yleensä PARANTAA, jos vain henkilöllä itsellään on terapian edellyttämää itsearviointikykyä ja motivaatiota. Ahdistukselle ja masennukselle löytyy aina syy, kun tehokas terapeutti sen esille kaivaa. Päihdeongelmissa ei kannata korvata yhtä riippuvuutta toisella. - Anonyymi
potilaille, koska ne kirjoitti:
aiheuttaa riippuvuutta.
kenelle aiheuttaa ja kenelle ei. mulle edes nikotiini ei. kun on diagnoosi, noin jos ei suomesta niin sitten ulkomailta. kun on tarve niin on tarve.
- Anonyymi
kandipaatti kirjoitti:
Lääke siirtää oiretta, ei paranna syytä - ainakin kun on kyse mainitsemistasi ahdistuksesta, masennuksesta, unettomuudesta ja alkoholismista. Riippuvuus, toleranssi, rebound-oireet ja muut haitat tarkoittavat, että bentsoja ei tule pitkäaikaiseen käyttöön määrätä näillä käyttöaiheilla.
Jokainen em. vaivoista kärsivä tarvitsee kunnollista, tehokasta psykoterapiaa jolla vaiva voidaan yleensä PARANTAA, jos vain henkilöllä itsellään on terapian edellyttämää itsearviointikykyä ja motivaatiota. Ahdistukselle ja masennukselle löytyy aina syy, kun tehokas terapeutti sen esille kaivaa. Päihdeongelmissa ei kannata korvata yhtä riippuvuutta toisella.ei toki kannata suojautua tarvittaessa tai korjata päätään tarvittaessa. eihän psykiatriakaan siihen pyri, eihän?
- kybällä
Kahta en vaihda, sukkia ja Temestaa.
- temesta
Mutta sitten kun teme loppuu, niin ei sukkia niin vaan vaihdetakaan ;)
Varmasti paras vaihtoehto. Varsinkin jos oireet kestää pitkiä aikoja. Itsellä menee 2x Xanor 1mg depottablettia vrk ja tarvittaessa 1x Xanor 1mg tabletti. Pitkän käytön jälkeen lääkkeet tulee laskea pikkuhiljaa. Jos joudut syömään vaikka vuoden, lääkkeen lopettaminen tulisi kestää vuoden. En suosittele kenellekkään pelkkää lääke hoitoa. Jos et ole viellä aloittanu lääke hoitoa, kokeile eri terapian muotoja. Vieroitus oireet ovat todella kauheat! Ja näitä lääkkeitä ei niin vain lääkäri määrää..
Enemmän tietoa lääkkeestä LINKKI:
http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=xanor&searchpage=1&id=7089614- Tino
Olet täysin väärässä. Riittää kun kertoo lekurille, että diapam ei enää riitä, niin lääkärit määräävät Xanoria todella helposti.
Tino kirjoitti:
Olet täysin väärässä. Riittää kun kertoo lekurille, että diapam ei enää riitä, niin lääkärit määräävät Xanoria todella helposti.
Tietenkin paikkakuntakin vaikuttaa asiaan. Mitä pohjosempaan mennään niin sitä helpommin määrää. Toinen on taas yksityiset. Mutta näitä lääkkeitä ei pitäisi määrätä noin vain.
- mar
oot kuullemma päässyt irti bentsoista hyvä ite oon monta kertaa käyttäny tiedän mitä se on krampit muukaan lukien vaikka joskun on vähän aikaa sit käyttäny oon aina itte päässy niistä irti
- mar
sale08 kirjoitti:
Tietenkin paikkakuntakin vaikuttaa asiaan. Mitä pohjosempaan mennään niin sitä helpommin määrää. Toinen on taas yksityiset. Mutta näitä lääkkeitä ei pitäisi määrätä noin vain.
jos noin sanot niin anna mulle tai m
- Anonyymi
Tino kirjoitti:
suomesta vaikea saada kumpaakaan. itse käytän alkoholia, ja vaihtoehto on hasis yms., joka myös on ihan asiallinen, mutta haju on sitten eri asia, että julkisesti se on alkoholi, jonka hajun voi peittää, jos niin tarkkaan tarpeen.
aamupalan kanssa viinaa, ja sitten kahvilla lisää, ja lounaalla viiniä, kahvilla väkevää, ja päivällisellä viiniä, ja taskumatti tai ja muut mukana liikenteessä. illalla himassa voi poltella. auttaa nukahtamaan myös.
jos on oltava tasan raitis, niin siihen pilleriä, ja vähintään valerianaa, jota saa ilman reseptiä.
- el caballo
itsellani on 2x 2mg zanor deb.
4x risolid
insomin x2
tenox x2
150mg tramal x2
kaikki yhessä tuo hyvän olon- ...
On tämä nykyajan lääkepolitiikka surullista.
Paljonko sullakin on ikää? 17?
Heti kun ensimmäinen Lego-talo sortuu, hankitaan
kymmenen kilon dosetti täynnä nappeja.
Ootte te sairaita ihmisiä....
- 20 vuoden kokemus pete71
et tiedä rauhottavista näköjään mitään stesolid ja diapami on sama lääke niissä on sama vaikuttava aine eri firman tekemiä vaan pölhö
- mar
stesolid on ilmeisesti tanskalainen valmiste, vastaa suomen diapamia. eiks näin ole???!!!
- mar
minä tiedän benstoita kaiken kykysä vaan
- mar
diapam on sama lääke kuin stesolid
- wounteddddd
menin kerran uudelle lääkärille, tarvitsi sanoa vaan et olen levoton, nii määräs amfetamiininjohdannaisii. eli paljoa ei tarvita, kun lääkkeitä jo heti tyrkytetään ties millo mihinki. näin itä-suomessa.
- doct
"Levoton" ei ole sairaus, jota lääkitään lääkkeillä.
- Jaaahaaas
Eikö ole vähän hölmöä kysyä, että mikä bentsodiatsepiini on paras tai toimii parhaiten? Niissähän on muitakin eroja kuin "teho"/mg. Osa on enemmän anksiolyyttisiä, osa sedatiivisia. Lisäksi näillä on muitakin toimintaeroja, kuten vaikutus lihaksiston toimintaan (Diapam vaikuttaa lihasrelaksanttisesti, Xanorilla tätä vaikutusta on tuskin lainkaan, eli ei aiheuta lihasheikkoutta). Lisäksi tulevat eri tarkoituksiin sopivat puoliintumisajat jne.
Jos haetaan tehokkainta anksiolyyttiä, niin sehän on Xanor. Kyseinen lääke on tästä lääkeryhmästä rauhoittajana "paras" ja samoin perustein myös "huonoin".- samaa mieltä..
Näin on Jaaahaaas, allekirjoitan viestisi.
- tonttu77
Omasta mielestä rivatril. Vaikutus kestää pitkään, tuo kivan rauhallisen olon ja en ole kokenut tarvetta nostaa annosta, kuten muiden bentsojen kohdalla kävi turhankin nopeasti. Eikä väsytä liikoja, kuten esim. diapam.
- sinne tänne7
paras rauhottavalääke on ehdottomasti Temesta. Alkaa vaikuttaan nopeasti ja olo helpottuu.
- kerrosvähä
kai te muistatte kannabiksen OIKEIN KÄYTETTYNÄ !!!!! oli vaan pakko mainita kun tänne eksyin...
ite syön pari kertaa kuussa ahistukseen ja masennukseen 1g. saahan sitä masentunutki välillä nauraa : ) - siipirikko-77
dormicum 15mg ja jo sentäs minäkin jonkun tunnin uinahan...lisänä xanor, tenox, imovane, efexor ja jne...näillä nyt, mutta kohta nopee pudotus, ei paha, olen sentään depotteja xanttuja ja rivaa pudottanu kerrala ja vaikka mitä...kunhan piti jotai kirjottaa...:D
- oikea järjestys
1. Xanor
2. Rivatril
3. Kaikki muut- Anonyymi
Näi o
- koirankakkapussi2
Tällähetkellä menee
Rivatril 0.5mg 3x päivässä
Tenox 20mg
Ennen mennyt Stelloja/stilkkareit (alkaa näkee halluja jos koittaa nukkua)
osastolla diapam 60mdg/d nestemäisenä
muita kokeiluita xanor , dormicum.. ei isaa anoo mikä noist tloiii parhaitten koska kaikki toimii hieman eri tavalla.. ainoa joka yhteine on nii väsymys. ja riva, tenox,xanor tekee jonkinlaisen euforian eikä nukaha. - HooTL
Vuonna 2012 Valvira on ohjeistanut lääkäreitä jo niin tiukasti, että lähes poikkeuksetta tarjotaan SSRI-lääkkeitä kaikkiin niihin indikaatioihin, joihin joskus aikaisemmin on määrätty bentsodiatsepiineja.
- Leo.lepotuoli
Xanor auttoi hyppäreihin. Pitkässä juoksussa diapamit on paras ja tasaisin, siis mulle, man!
- Suosikkini on
Opamox. Mukavan pitkä vaikutusaika ja kuitenkin lyhyt puoliintumisaika vaikkapa diapamiin verrattuna, ts. elimistö vapautuu näistä aika nopeesti.Teho säilyy, kun ei rouski kuin kurkkupastilleja. Mieto bentso, joten näitä ilmankin pystyy tarvittaessa olemaan, jos haluaa pitää taukoa tai lisää ei suostuta määräämään. Näistä tulee vain lievät fyysiset viekkarit, jotka kestää ehkä päivän pari jos siis ei ole purkkia ihan parissa viikossa vetänyt tyhjäksi. Kuin pieni flunssa olisi. Auttaa mulla kaikkeen: ahdistukseen, taltuttaa jopa paniikkikohtauksen, auttaa sosiaaliseen jännitykseen, toimii unilääkkeenä jne.
Nitratsepaami (erityisesti alkoholin vieroitusoireisiin ja unettomuuteen)
Diatsepaami (moniin eri oireisiin krampinhoitolääkkeeksi)
Klonatsepaami (vapinaan ennaltaehkäiseväksi kramppilääkkeeksi)
Loratsepaami (ahdistuneisuuteen)
Alpratsolaami (kovaan ahdistuneisuuteen/paniikkihäiriöön)
Oksatsepaami (lievään/keskivaikeaan ahdistuneisuuteen)
Tematsepaami (ahdistuneen unilääkkeksi)
Midatsolaami (nukahtamisvaikeuksiin toimenpiteiden esilääkkeeksi)
Nämä siis vain allekirjoittaneen mieipiteitä.- Cjl
Kyllä bentsotkin pystyy hihaan vetää. Vettä neljämeträ klikkiin, sinne käsihuuhde desiä, painat neljä tippaa pullosta. Tällä säilyy oikea suhde veteen. Esim. Temestat jauhettuna sinne. Sekoittelee 4min.lämppää stenkulla minuutti, myöskin haihduttaa etanolia. Tämä jälkeen liuos pumppuun firman läpi. Jos jotain ylimääräistä tuli niin toista tämä puhtaassa klikissä. näin sinulla on kirkas liemi johonka on bentsot liuenneet. Ja sit on turvallista vetää. Mulla toimi hyvin. Selvään päähän. (: ei kun pitkiä ja rentoja vetoja :)
- Mie vaan
On se nyt helevetin karvanen juttu että näistä mopoasioista pitää puhua joka paikassa...ostakee perkele suklaata jos niitä suksia ei löydy!
- aurinko2
moikka !!
itse olen syönyt rauhottavia n 4 v uotta olen 23 vuotias.
Rauhottavia aloin haalia joka paikasta kun olin todella ahdistunut ja masentunut ne auttoivat parhaiten , kun huumeet tuli kuvioihin ja elämässä sattu kaikenlaista menin yksityiselle ne määräs cipralexia 20 mg en suostunut alottaa ku 15 ja päälle sain 15 mg 1-3 kertaa pv opamoxeja. meinas lähettää osastolle ku olin niiin ahdistunu ja itsetuhonen..
No sitten tapasin nykyisen poikaystäväni 2 vuotta sitten sen jälkeen en ole huumeisiin koskenut.
kun olin kärsiny pois subutexin vierotusoireet ja alottanu raittiin elämän alko kaikki traumat cipralexin läpi tulvia ja paha olo ylty.
sitä kesti jonkun aikaa ja jatkuvasti m,äärättiin opamoxia, se autto ihan ok vähän väsyttävä kyllä.
Nyt puoli vuotta sitte alko tuntuu et on niin viilipytty olo tosta cipralexiasta että halusin lopettaa , se on hankalaa olin kokeillu jo aikasemminki. vielä syön 5 mg pv kun alotettiin tiputtaa 15mg:stä' leikkelin pikku muruja muutaman kuukauden pois. oli tarpeeks hidas säästyin viekkareilta. kun tiputettiin sitten 7,5 mg. yksityinen määräs 0,5 xanoreita mulle siihen kylkeen, niistä mulle tuli ok olo vähäks aikaa ja autto paniikkikohtausten yli mut sit tuli ikäänkui "krapula" tulin niistä helvetin kiukkuseks..
käyn vakituisesti puhumassa samassa paikassa jossa on myös lääkäri joka tietää kaikki asiani , kerroin että päämääränä olis etten joku pv enää joutuis syömään mitää muutaku yhden rauhottavavan sillon ku tulee kohtaus , ja päätettiin kokeilla 10mg diapamia 1-2 kertaa pv.
Ne kans autto hyvin mut tuli pökkeröinen olo ja mieli oli ku vuoristorata ku se vaikutus vaihteli niin paljon ku en ottanu koskaan mitään tiettyä määrää vaan sen milt'ä tuntu pahimmissa cipralexin vierotusoireissa saatoin ottaa 15 mg pv .
Mutta huomasin siinä saman ku xanoreissa HIRVEE KIUKKU oikeen raivo päällää jos ei ilm. ollu tarpeeks sitä veressä.. ja kamala väsymys töiden jälkeen vaa nukuin nukuin ja nukuin.
Nyt ku tiputettiin 5 mg. cipralex viekkarit oli kaikista pahimmat tähän mennessä luulin että sekoon soitin lääkärille ja kelailtiin yhdessä olin joskus kokeillu rivatrilliä ja se sai mut askartelee ja siivoo anopin kämpän ja kysyin niistä no, se määräs mulle niitä 2mg tarvittaessa 2kertaa päivässä.
Oon ny koittanu tunnustella ja lukee mikä olis hyvä ettei niitä paniikkikohtauksia tulis pärjään hyvin 0,5 rivalla koko päivän välillä otan max 1,5 mg.
Pinna kestää mitä vaan oon kolmeen vuoteen ekaa kertaa päässy taas salille avantoon siivonnu kunnolla kämpän. ei vedä pökkeröön ja vaikutus on tasasempi. en piekse itteeni jos tota .5 syön loppu elämäni. kaikki on erilaisia halusin kertoo omat kokemukseni mulle kaikkien kokeilujen jälkeen löyty viimein se oikee mulle..
en olis uskonu että voi olla joku näin erilainen lääke ja tällä määrällä ei oo ainakaa viel yhtäkää paniikkikohtausta tullu !!!!! JEEE ja pääsen noista helvetti cipralexeista eroon toivottavasti ennen kesää!!!
tsemppiä kaikille :) - opsu1
15mg Opamoxia syöny nyt varmaan 2v mutta nyt ajattelin vaihtaa sen Rivatrilliin. Rivatril on paras mun mielestä kun ei väsytä ja auttaa jotenki keskittymään jopa.
- Ei bentsoille
Kaikki bentsot ovat pahoja. Kiroan lääkärin joka 12 vuotta sitten aloitti määrämällä Alproxin ja sen jälkeen Diapamin. Ne aiheuttivat vaan kamalan ahdistuksen, masennuksen ja riippuvuuden. Menetin useita ystäviä, puolison ja sain roppakaupalla uusia ongelmia. Ja niin, alkoholia niiden kanssa ei kannata käyttää. Niin järkyttävää sekoilua ja muistinmenetystä en tiennyt olevan olemassakaan.Nyt vieroitus menossa ja se on kamalinta mitä olen kokenut, älkää ikinä aloittako bentsoja tai ainakaan käyttäkö niitä kahta viikkoa kauempaa ja ei ikinä alkoholin kanssa! Kannattaa googlata bentsoriippuvuus ja bentsovieroitusoireet.
- bene123
Itse olen käyttänyt bentsoja monta vuotta ilman ongelmia.
"Kaikki bentsot on pahoja"
No itse en oikein ymmärrä mitä pahaa on lääkkeessä, joka helpottaa ahdistuneisuushäiriötäni, auttaa keskittymään, nostaa suorituskykyä työssä, helpottaa univaikeuksia jne, eli siis nostaa elämänlaatua.
Harmi jos sinulla on huonoja kokemuksia, mutta älä nyt tuolla tavalla mene yleistämään, annat vain itsestäsi typerän vaikutelman. Totta kai bentsoissa on riskinsä ja haittansa, mutta kun ne tiedostaa niin ne on mahdollista pitää minimissään.
- tyyt.hoit.
Ne riippuvuudet ym., ne löytyvät ihan siitä pakkauksen ohjeestakin, eli en oikein ymmärrä miksi kiroat lääkärin joka sinulle kirjoitti reseptit? Pakkohan niitä ei olisi ollut sinun ottaa. Ainahan se on ollut tiedossa että bentzot aiheuttavat riippuvuutta. Eikä mitään PKV-lääkkeitä alkon kanssa jne.
Itse käytän _tarvittaessa_ bentzoa, tulen varmastikin käyttämään koko lopun elämääni, saan siitä onnekseni avun. Käytän n. 10 kpl/kuukaudessa, milloin Xanoria (kotim. Alprox) 0,5 mg, milloin Diapamia 5 mg, riippuu tilanteesta. - en suosittele myös
Bentsoriippuvuus on paljon vakavempi ongelma mitä lääkärit tai purkin kyljessä kerrotaan. Irti ei helpolla/moni pääse ja ne jotka ovat päässeet kertovat elämänsä parantuneet huomattavasti.
Lainaus toiselta foorumilta:
"No, nyt kun viimeisestä bentsomurusta on aikaa pian vuosi, niin NYT alkaa olla OIKEASTI oma itsensä (perhanan hyvä luonnehdinta toi että bentsot tekevät keinotekoisesti persoonallisuushäiriöiseksi; sitä ei todellakaan ole ollut oma itsensä ja vaikka itselleen antaakin anteeksi, niin rajusti hävettää menneitä vuosia miettiä, jos ne joskus ajatuksiin tulevat!!) vähitellen. Toimintakyky on jotain ihan eri luokkaa, mitä se oli; tunteet ovat "kohdallaan" ja aitoja jne.jne.jne."
"Vuoden puhtaan ajan jälkeen aloin tuntemaan itseni jälleen "normaaliksi", tunne-elämä korjaantui, itku oli oikeasti itkua ja nauru oli oikeasti naurua. Kun kaikki tuntui olevan ohi n. puolen vuoden jälkeen, olo oli upea! Itkin monesti yksin onnesta, tunsin oloni niin hyväksi. Bentsoista irroittautuminen on kovaa työtä ja se kestää, mutta SE ON SEN ARVOISTA!"- Anonyymi
joo, työkyvyttömyys on ihan jees, jonka voisi korjat pysyvästi lääkeillä, ja sit luopua enemmän tai vähemmän, kun aivot oppii uudet linjat.
- 1+1
Millainen on oma kokemuksesi bentzoista, nimimerkki "en suosittele myös"??
- pahvi1
Kolmekymmentä viisi vuotta bentzoja, en tiedö mihin mutta 32-vuotta meni hyvin. Minun nauruni ja itkuni olivat aivan aitoja - opiskelin korkeakoulussa ja myös opistossa. Sain kolme lasta. Sitten tuli ero ja bentzojen käyttö lisääntyi.
Halusin lopettaa. Minulle kirjoitettiin HUS:ssa lopetussuunnitelma. Terveyskeskuksessa piti kirjoittaa lääkkeet vuoden ja puolentoista tiputusta ajatellen - ei kirjoitettu. A- klinikka ei kyennyt mihinkään lääkeriiippuvuushoitoon - osaaminen pyöreä nolla.
Lopetin kerralla itse. Hirvittävät viekkarit. Puolivuotta oli yhtä kärsimystä - sitten sain apua ja nyt minulla on 10mg Risolid, joka vastannee noin 3-4mg Diapamia arox.
Lopettaminen kannattaa tai vähentäminen - koukutuksen vaara on oikeasti olemassa. Tosin täytyy sanoa, että paljon puhutaan peetä bentzoista, jotta saataisiin kalliimpia lääkkeitä myydyksi. Mitkään myytit eivät kohdallani pitäneet paikkaansa.
- muisti toimi
- seksihalut hyvät
-miljoona kilometriä autolla - ei naarmun naarmua
- pärjäsin työelämässä
-sosiaaliset kykyni olivat loistavat
-
vasta eron jälkeen, kun määrät kasvoivat ( 6mg Rivatril/d, tenox 20-40mg ja satunnaisesti telaketju 2mg Xanor, joka ei kumma kyllä minulle oikein sopinut )eli kome viimeistä vuotta niittasi minut. Tuo kolmekymmnetä kaksi vuotta oli mennyt 10-20mg Diapam/per päivä ja satunnaisesti Tenox tai vast. yksi tabletti päivässä.
En missään tapauksessa lisää mitään lääkettä. Söin myös mielialalääkettä nimeltä Cipralex ensin 20mg päivä sitten 10 mg päivä - noin kolmen v uoden ajan sitten haitat tulivat mahdottomiksi. uskomattoman haitallinen lääke - satakertaa nentsoja pahempi. myös lopettaminen oli vaikeaa - mutta nyt olen ollut niitä ilma jo kohta vuoden ja voi taas ELÄÄ. Varokaa mielialalääkkeitä!!
Eli tänäpäivänä saan kunnalliselta lääkäriltä Risolidit max 20mg /päivä mutta otan vain tarvittaessa ( ei voi kertoa lekurille tai ei saa mitään ) sama on nukahtamislääkkeen kanssa - puolika stella tai kokonainen ja sillloin tällöin.
Ketiapiini ei sopinut, eikä mikään muukaan. Pieni määrä bentzoja ei muuta sinua miksikään. Jos tarvitset lääkettä - pitää sinun se saada mutta varo koplaamasta alkoholin kanssa. Ja, ÄLÄ usko kaikkea huhuja tai TAn päihdehoitajia/ depishoitajia / lääkäreitä. Lue ja selvitä asiat itse - netissä ja juutuubissa on paljon hyviä neuvoja - mikäli haluat lopettaa. Se, että tuntee edes jotenkin itse kykenevän päättämään lääkkeistään on jo paljon - se on vapautta, joka on saavutettavissa mutta vain sinä itse voit sen saavuttaa.- Withdraw1
Viime keväänä päätin aloittaa vieroittautumisen bentsoista, joita olen käyttänyt yli 20 vuotta. Ensisijaisesti Diapamia ja xanoreita. Vaihdoin nämä suoraan Risolidiksi, jota meni aluksi 25 mg x3. Kesän kuluessa pääsin annostukseen 25 mg x 1. Elokuun puolesta välistä eteenpäin annostus on ollut 12.5 mg x1, jonka vähennän huomessa Risolid 10 mg x1 lääkitykseen.Vieroitusoireita alkoi ilmaantua vasta tuossa 12.5 mg:n kohdalla, mutta ne eivät ole mitenkään sietämättömiä; korvien soimista etenkin aamuisin ja illan suussa, mystistä ahdistuneisuutta ja kuristavaa tunnetta pääkopassa. Paniikkeja ei ole ollut, vaikka aiemmin lopetettuani liian nopeasti, ne alkoivat runsaan viikon kuluttua. Viekkarit ovat yleensä väistyneen ennen nukkumaan menoa. Nyt saattaa viikossa olle jopa 3-4 päivää, jolloin olen kutakuinkin oireeton. Toimintakykyni olen säilyttänyt kokoajan.
Tukulääkityksenä mulla on: Deprakine 300 mg x 2-3, Lamictal 25mg x2,Seroquel 25 mg x 3 ja yöksi Atarax 25 mg x 1 ja Mirtazapin 15 mg x 1, joilla nukun, kuin tukki.
Arvelen saavani homman loppuun ainakin ennen vuoden vaihsetta, joka jälkeen alan hissukseen vähennellä tukuläääkitystä. Se siitä
- Xanax
Vastaan Diapam. Testattu Opamox, Xanor ja Diapam itselleni auttoi parhaiten.
- 4+8
Xanor/Alprox hyvä, Diapam ja muutama olut/lasi viiniä rauhoittaa myös.
- 0+0
Haluisin xanoreita jota sain työkaverilta muutaman reseptille. Mitä kannattaa sanoa lääkärille että saisi niitä? Olen siisti hyvässä työssä, alkoholia kuluu runsaasti viikonloppuisin, kuntoilen säännöllisesti. Joskus vaan ahdistaa ja tuo Xanor auttoi siihen hyvin.
- ex-xanor
Jos ihan oikeesti kysyit, niin alkoholinkäyttäjälle ei xanor sovi.
Sitä kun rupee krapulaan käyttämään niin ongelmat alkaa tulemaan.
Alkoholin käyttökin voi lisääntyä kun ainakin aluksi xanor auttaa krapulan ahdistuksiin.
Alkoholin käytön vähentäminen voi auttaa ahdistukseen. Sekä käyttökertojen määrä että kerta-annokset pienemmiksi. Ei joka viikonloppu ainakaan känniä. - Anonyymi
ex-xanor kirjoitti:
Jos ihan oikeesti kysyit, niin alkoholinkäyttäjälle ei xanor sovi.
Sitä kun rupee krapulaan käyttämään niin ongelmat alkaa tulemaan.
Alkoholin käyttökin voi lisääntyä kun ainakin aluksi xanor auttaa krapulan ahdistuksiin.
Alkoholin käytön vähentäminen voi auttaa ahdistukseen. Sekä käyttökertojen määrä että kerta-annokset pienemmiksi. Ei joka viikonloppu ainakaan känniä.alkoholi kannattaa sisällyttää päiväohjelmaan kohtuudella, kuten monessa maassa on tapana. ei tarvii vaarallisia lääkkeitä.
- drugsdontwork
Bentsoja EI tule käyttää. Nukahtamislääkkeet ja melatoniini ovat järkeviä lääkkeitä. Flumazenil voi upreguloida GABA reseptoreita (up is down).
SSRI on huijausta
http://m.youtube.com/watch?v=51ZgU5YOId8&desktop_uri=/watch?v=51ZgU5YOId8- huom
Melatoniini ei ole lääke. Aivothan sitä tuottaa.
- Anonyymi
huom kirjoitti:
Melatoniini ei ole lääke. Aivothan sitä tuottaa.
ei merkitystä.
- bentsopää9
Opamox ehkä kaikkein paras, pitkä rauhoittava vaikutus, ja ei mitään pahoja vieroitusoireita pitkänkään käytön lopettamisen jälkeen.
Rivatril on mainio mikäli ei ala säännöllisesti käyttää.
Diapam aina turvallinen ja hyvä, turha pelleillä 2 mg ja 5mg kanssa, suoraan vaan sininen kielen alle ja ahdistus poistuu aina.
Insomin on mainio, antaa sekä uneen että rauhoittaa vielä seuraavana päivänä.
Toisesta ääripäästä paljon kehuttu Xanor on omasta mielestäni ylivoimaisesti paskin ja todella vittumainen bentso, vaikutus ei ole sen enempää rauhoittava kuin muissakaan ja laskee todella nopeasti, jo yhdestä 2 mg xantusta tulee muutaman tunnin päästä jonkunlainen bentsokrapula, todella vittumainen olo. En edes halua tietää millaiset vierotusoireet tulee kun vetää kuukausia xanoreita ja yrittää lopettaa.- Kokemat:
"Rivatril on mainio, mikäli ei ala säännöllisesti käyttämään" väitteestäsi olen eri mieltä. Myös säännöllisessä käytössä (epilepsiassa) se oli erinomainen bentso. Yli 20 vuoden käytön jälkeen vaihdettiin toiseen lääkkeeseen. Hitaan aikataulun pudotuksella ei tullut vieroitusoireita.
Diapam oli erinomainen lääke epilepsiakohtausten jälkeen, sekä 5 mg että 10 mg. - epileptikko112
No mun on ainakin pakko käyttää koko loppuelämäni Rivatrilia päivittäin epilepsian hoitoon. Kerran annostusta yritettiin alentaa ja sain heti kohtauksen ja kaatumisen myötä pahan aivotärähdyksen sekä ranteeni murtui. Neurologit ovat todenneet sen Deprakinen kanssa minulle sopivimmaksi lääkkeeksi, jota tulen käyttämään vielä montakymmentä vuotta.
- wdlkkl
Ventolinnepam 0,5mg
- paras bentso
Itse olin siinä uskossa pitkään, että alpratsolaami on se paras bentso, mutta vuosien varrella olen joutunut toteamaan, että kohdallani diatsepaami on oikeasti se paras bentso.
Minulla on myös neurolologisia oireita - sävähdys ja kouristusoireita - ja joudun siksi syömään jotain niitä oireita vähentävää lääkitsystä. Söin vuosikausia alpratsolaamia, ennen kuin neurologi ehdotti diatsepaamia ja nykyisin en tuota alproa edes halua. Alpratsolaamin vaikutus on mielestäni kuin vuoristorata, humahtaa hetkessä päähän ja viekkarit on yhtäkkiä päällä. Diapam toimii huomattavasti tasaisemmin.
Kokeiltu on myös rivatrilia, mutta se jotenkin lamasi liikaa, opamox ei oikein toimi, temesta vähän samanlainen kuin alprot, tenox on jotenkin sellanen kysymysmerkki mulle, en tiedä toimiiko vai ei.- Ruuti
Tenox "ultra" lyhyt vaikutteinen bentso ja sitä käytetään lähinnä unilääkkeenä. Teho katoaa parissa tunnissa eikä lääke sovi päiväkäyttöön.
- goodnight
Ruuti kirjoitti:
Tenox "ultra" lyhyt vaikutteinen bentso ja sitä käytetään lähinnä unilääkkeenä. Teho katoaa parissa tunnissa eikä lääke sovi päiväkäyttöön.
Nukahtamislääkkeenä, ei unilääkkeenä.
- Joulupukki66666666
Jos ikä on 70v niin onko merkitystä jollakin lääkeriippuvuudella????
- totuudentorvi0
Ei, jos voit paremmin lääkkeiden kanssa.
- Anonyymi
Parasta on vaikea sanoa, mutta joku se on kolmikosta loratsepaami, alpratsolaami ja midatsolaami. Sanotaan nyt midatsolaami, koska sätii niin nopeasti suunkin kautta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754851
- 494773
- 753554
- 502818
- 602521
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274