SEIMENLAPSI - PAIMENET JA TIETÄJÄT?

eion

Asetatko mielessäsi Jeesuksen ja paimenet sekä tietäjät seimen ääreen ja jouluun?

Onko joulu vain perinne? Mitä Raamattu sanoo? Tulivatko tietäjätkin seimen ääreen? Todistaako Raamattu Jeesuksen – apostolien joulusta? Viettikö Jeesus syntymäpv. ym. juhlaa? Kysymys: Syntyikö Jeesus jouluna vai mihin aikaan hän syntyi - seimeen?

Raamatunkohtia on Matteus 1-2; Luukas 2:1-24.

Mitä luvut kertovat Josefin ja Marian perheestä? Mainitaanko luvuissa sanaa joulu tai oliko juutalaisilla jouluperinnettä? Asettiko Jeesus joulunvieton tai minkä juhlan - kristityille? Jos tulostat kysymykset ja mietit syntymäaikaa (talvi) ja ketkä tulivat seimelle ja missä lapsi asui kun tietäjät tulivat? Entä kuinka vanhana Jeesus ympärileikattiin? He siis kävivät Jerusalemissa ennen kuin tietäjät tuli - he pakenivat heti tietäjien lähdettyä Egyptiin, josta tulivat - Nasaretiin. Vietätkö joulua, vaikkei Jeesus olisi syntynyt jouluna? Viettikö hän syntymäpäiviä tai käskikö viettää syntymänsä muistojuhlaa? Nettiraamattu: http://www.evl.fi/raamattu/

20

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • påhdiskelija

      Joo. Eihän siellä Raamatussa käsketä joulua viettämään, eikä Jeesus 25. joulukuuta syntynyt, mutta onko se mielestäsi jotenkin väärin viettää juhlaa hänen syntymänsä kunniaksi? Miksi?

      Muuten, missä kohdassa Raamatussa ylipäänsä kielletään syntymäjuhlien vietto?

      • eion

        ONKO JOULU JEESUKSEN SYNTYMÄPÄIVÄ?

        "påhdiskelija"

        Kun Jeesus ei syntynyt 25. joulukuuta, niin milloin hän syntyi? Matteuksen ja Luukkaan kertomuksen mukaan Jeesus syntyi seimeen lokakuun alkupuolella (silloin on Palestiinassa lämpimämpää ja tapasi usein paimenia kedolla laumojensa luona - yöllä). Kylmään talviaikaan laumat viedään - nykyisinkin talvisuojaan yöllä. Tarkkaa Jeesuksen syntymäaikaa ei tiedetä.

        SYNTYMÄJUHLAT. Raamatussa kerrotaan vain kahdesta syntymäpäivästä. I. Egyptin Farao, hirtätti leipurinsa. II. Herodes surmautti Johannes kastajan (pää lautasella juhliin). Mitä kaksi juhlaa kertovat syntymäpäivien taustasta? Jumala - Jeesus ei koskaan viettäisi syntymäpv. Miksi Jeesusta rakastavat viettäisivät nykyään em. taustaltaan pakanajuhlaa? Kumpaa juhlaa Jeesus korosti syntymää vai kuolemaa? Hän asetti ainoan kristillisen juhlan, Luukkaan 22:15-20. Jae 15 ja 19: "PESSAH" ateria oli 14. nisania muistojuhla - vapautuivat Egyptistä. Tehkää "minun muistokseni". Jos joulu tai muu juhla olisi tärkeämpi Jeesuksen kuoleman muistoa, siitä olisi Raamatussa sanottu. He viettivät JHVH (Jahven) kunniaksi juhlia. Niihin ei sisältynyt syntymäpäiviä. Kol. 2:16 kertoo, ettei aiemmin kuolemalla rangaistun juhlan eli sapatinkaan laiminlyömisestä saisi nyt tuomita.
        Kristityt vapautuivat Mooseksen laista. Miksi kietoa itsensä pakanoiden (uskottomien) tapoihin syntymäpv., joulujuhlat ym. Kristus vapautti heidät elämään epäitsekkäästi - rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiä Matt. 24:14; 28:19, 20? (Mikä oli juutalaisen sapatin tarkoitus, Hpr. 4:1-4?) Nettiraamattu: http://www.evl.fi/raamattu/


      • påhdiskelija
        eion kirjoitti:

        ONKO JOULU JEESUKSEN SYNTYMÄPÄIVÄ?

        "påhdiskelija"

        Kun Jeesus ei syntynyt 25. joulukuuta, niin milloin hän syntyi? Matteuksen ja Luukkaan kertomuksen mukaan Jeesus syntyi seimeen lokakuun alkupuolella (silloin on Palestiinassa lämpimämpää ja tapasi usein paimenia kedolla laumojensa luona - yöllä). Kylmään talviaikaan laumat viedään - nykyisinkin talvisuojaan yöllä. Tarkkaa Jeesuksen syntymäaikaa ei tiedetä.

        SYNTYMÄJUHLAT. Raamatussa kerrotaan vain kahdesta syntymäpäivästä. I. Egyptin Farao, hirtätti leipurinsa. II. Herodes surmautti Johannes kastajan (pää lautasella juhliin). Mitä kaksi juhlaa kertovat syntymäpäivien taustasta? Jumala - Jeesus ei koskaan viettäisi syntymäpv. Miksi Jeesusta rakastavat viettäisivät nykyään em. taustaltaan pakanajuhlaa? Kumpaa juhlaa Jeesus korosti syntymää vai kuolemaa? Hän asetti ainoan kristillisen juhlan, Luukkaan 22:15-20. Jae 15 ja 19: "PESSAH" ateria oli 14. nisania muistojuhla - vapautuivat Egyptistä. Tehkää "minun muistokseni". Jos joulu tai muu juhla olisi tärkeämpi Jeesuksen kuoleman muistoa, siitä olisi Raamatussa sanottu. He viettivät JHVH (Jahven) kunniaksi juhlia. Niihin ei sisältynyt syntymäpäiviä. Kol. 2:16 kertoo, ettei aiemmin kuolemalla rangaistun juhlan eli sapatinkaan laiminlyömisestä saisi nyt tuomita.
        Kristityt vapautuivat Mooseksen laista. Miksi kietoa itsensä pakanoiden (uskottomien) tapoihin syntymäpv., joulujuhlat ym. Kristus vapautti heidät elämään epäitsekkäästi - rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiä Matt. 24:14; 28:19, 20? (Mikä oli juutalaisen sapatin tarkoitus, Hpr. 4:1-4?) Nettiraamattu: http://www.evl.fi/raamattu/

        Kun kerran tarkkaa Jeesuksen syntymäaikaa ei tiedetä, niin mitä vikaa on juhlistaa asiaa 25. joulukuuta? Se, että joulu laitettiin pakanajumalien juhlien tilalle, kertoo vain pakanajuhlan syrjäytymisestä kristillisen juhlan tieltä, ei luultavasti yhtään sen enempää.

        "Miksi Jeesusta rakastavat viettäisivät nykyään em. taustaltaan pakanajuhlaa?"

        Koska se on mukavaa, ja tuntuu yleensä päivänsankarista kivalta kun ystävät ja sukulaiset muistavat. Saavatko JT-lapset muuten osallistua koulun yleisurheilutunneille kun ne ovat pakanallista perua ja Kreikassa urheiltiin epäjumalien kunniaksi? Entä miksi JT:t syövät sian lihaa, vaikka sekin on pakanallista perua (juutalaisethan eivät sitä syöneet)? Eikös ole ihan jonninjoutavaa etsiä pakanuuden merkkejä kaikkialta (joulustakin) ja kieltää ihmisiltä ties mitä mukavia ja harmittomia asioita.

        "Jos joulu tai muu juhla olisi tärkeämpi Jeesuksen kuoleman muistoa, siitä olisi Raamatussa sanottu."

        Kyllä pääsiäinen toki on tärkeämpi. Ja eikös esim. ortodoksit pidä nimenomaan pääsiäistä vuoden tärkeimpänä juhlana?

        "Miksi kietoa itsensä pakanoiden (uskottomien) tapoihin syntymäpv., joulujuhlat ym. Kristus vapautti heidät elämään epäitsekkäästi - rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiä"

        Kietoa? Kie-to-a? Päinvastoin. Miksi ihmeessä meidän pitäisi kietoa itsemme Vartiotorniseuran syntymäpäivänviettokieltoon? Ja eikö lahjojen antaminen ja ystävän muistaminen syntymäpäivänä nimenomaan ole epäitsekästä ja osoitus lähimmäisenrakkaudesta?

        Raamattu ei missään kohdassa kehota meitä käyttämään vessapaperia, joka on hyvin suurella todennäköisyydellä pakanallista perua (mikäli sen keksijänä ei ollut todellinen kristitty vaan esimerkiksi jumalankieltäjä tai katolilainen).
        Olisiko sinusta järkevää käyttää vessapaperia, kun Jeesus Kristus ja apostolit eivät niin tehneet? Tulisiko mielestäsi Jumalaa rakastavien kristittyjen käyttää vessapaperia? Tekisikö Jeesus Kristus niin?


      • eion
        påhdiskelija kirjoitti:

        Kun kerran tarkkaa Jeesuksen syntymäaikaa ei tiedetä, niin mitä vikaa on juhlistaa asiaa 25. joulukuuta? Se, että joulu laitettiin pakanajumalien juhlien tilalle, kertoo vain pakanajuhlan syrjäytymisestä kristillisen juhlan tieltä, ei luultavasti yhtään sen enempää.

        "Miksi Jeesusta rakastavat viettäisivät nykyään em. taustaltaan pakanajuhlaa?"

        Koska se on mukavaa, ja tuntuu yleensä päivänsankarista kivalta kun ystävät ja sukulaiset muistavat. Saavatko JT-lapset muuten osallistua koulun yleisurheilutunneille kun ne ovat pakanallista perua ja Kreikassa urheiltiin epäjumalien kunniaksi? Entä miksi JT:t syövät sian lihaa, vaikka sekin on pakanallista perua (juutalaisethan eivät sitä syöneet)? Eikös ole ihan jonninjoutavaa etsiä pakanuuden merkkejä kaikkialta (joulustakin) ja kieltää ihmisiltä ties mitä mukavia ja harmittomia asioita.

        "Jos joulu tai muu juhla olisi tärkeämpi Jeesuksen kuoleman muistoa, siitä olisi Raamatussa sanottu."

        Kyllä pääsiäinen toki on tärkeämpi. Ja eikös esim. ortodoksit pidä nimenomaan pääsiäistä vuoden tärkeimpänä juhlana?

        "Miksi kietoa itsensä pakanoiden (uskottomien) tapoihin syntymäpv., joulujuhlat ym. Kristus vapautti heidät elämään epäitsekkäästi - rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiä"

        Kietoa? Kie-to-a? Päinvastoin. Miksi ihmeessä meidän pitäisi kietoa itsemme Vartiotorniseuran syntymäpäivänviettokieltoon? Ja eikö lahjojen antaminen ja ystävän muistaminen syntymäpäivänä nimenomaan ole epäitsekästä ja osoitus lähimmäisenrakkaudesta?

        Raamattu ei missään kohdassa kehota meitä käyttämään vessapaperia, joka on hyvin suurella todennäköisyydellä pakanallista perua (mikäli sen keksijänä ei ollut todellinen kristitty vaan esimerkiksi jumalankieltäjä tai katolilainen).
        Olisiko sinusta järkevää käyttää vessapaperia, kun Jeesus Kristus ja apostolit eivät niin tehneet? Tulisiko mielestäsi Jumalaa rakastavien kristittyjen käyttää vessapaperia? Tekisikö Jeesus Kristus niin?

        Tiedetään melko tarkasti Raamatun keromuksista.

        Kymänä talviaikana ja sadekautena ei paimenet ole kedolla ennen eikä nyt. Ramtun mukaan aika oli siis ennen lokakuunpuolta väliä. Joulu on siis petosta.
        Myös sanotaan joulua roomal. saturnalian ajaksi. Ns. kristillisten juhlien tuleminen pakanajuhlien tilalle on kyll Raamatussa kieleltty. Sitä sanotaan totutelemiseksi pakanoiden tapoihin. Jos ei ole kristitty aidosti, on siksi pakana. Joulu ei tee meistä Jeesukseen uskovaa, tottelevaa.

        Miksi uskova iestyisi yhteen epäjumalien kanssa?
        Päivänsankari iloitsee, on kiva saada lahjoja. Lahjoja tosin voi antaa ja saada muulloinkin, usein vielä aidommin kuin jouluna. Kreikan epäjumalat ovat hyvin tunettuja kristityille. Myös Roomassa suitsutettiin keisarille (palvontaa), johon ei kristityt osallistuneet. Uheilussa nykyään ei tehdä epäjumalanpalvelustekoja esim suitsuttaa. Ainoa on tietenkin urheilusankarien liiallinen ihailu. Onko se jopa palvontaa? Miksi ei lihaa syödä, kuten Apt. 15 luku sanoo. Kunhan veri on pois vodatettu. päjumalat ja haureus ovat kiellettyjä nykyäänki, kuten lain aikaan.

        Ei Jumalan käskyt ole "jonniin joutavia", vaan totteleva saa elää kun rakkaudesta Jumalaan noudattaa Raamatun neuvoja. Jeesus ei koskaan viettänyt syntymäpäivää, eikä kukaan toinen uskollinen ihminen. Pakanahallitsijat vietti. Lisäksi kristikuntakin sai alkunsa keisari Konstantinuksesta, joka surmasi väitetyn kääntymyksensä jälkeen läheisen sukulaisen.
        Kristus asetti ns. "Herran ehtoollisen".

        Kuten kirjoitit, kietomista on kanhenlaista.
        1. Epäjumalat, pakanatavat tietämättömyys kietoo.
        2. Jumala kietoo meidät totuudella syleilyynsä.

        Vessapaperikuvaus ei sovellu rakentavassa hengessä aiheeseen. Niinpä kysyn "Missä sydämesi on"? Miten oppisit rakastamaan totuutta? Tutustu Raamttuun ja etsi toisten seuraa jotka rakastavat totutta!


      • påhdiskelija
        eion kirjoitti:

        Tiedetään melko tarkasti Raamatun keromuksista.

        Kymänä talviaikana ja sadekautena ei paimenet ole kedolla ennen eikä nyt. Ramtun mukaan aika oli siis ennen lokakuunpuolta väliä. Joulu on siis petosta.
        Myös sanotaan joulua roomal. saturnalian ajaksi. Ns. kristillisten juhlien tuleminen pakanajuhlien tilalle on kyll Raamatussa kieleltty. Sitä sanotaan totutelemiseksi pakanoiden tapoihin. Jos ei ole kristitty aidosti, on siksi pakana. Joulu ei tee meistä Jeesukseen uskovaa, tottelevaa.

        Miksi uskova iestyisi yhteen epäjumalien kanssa?
        Päivänsankari iloitsee, on kiva saada lahjoja. Lahjoja tosin voi antaa ja saada muulloinkin, usein vielä aidommin kuin jouluna. Kreikan epäjumalat ovat hyvin tunettuja kristityille. Myös Roomassa suitsutettiin keisarille (palvontaa), johon ei kristityt osallistuneet. Uheilussa nykyään ei tehdä epäjumalanpalvelustekoja esim suitsuttaa. Ainoa on tietenkin urheilusankarien liiallinen ihailu. Onko se jopa palvontaa? Miksi ei lihaa syödä, kuten Apt. 15 luku sanoo. Kunhan veri on pois vodatettu. päjumalat ja haureus ovat kiellettyjä nykyäänki, kuten lain aikaan.

        Ei Jumalan käskyt ole "jonniin joutavia", vaan totteleva saa elää kun rakkaudesta Jumalaan noudattaa Raamatun neuvoja. Jeesus ei koskaan viettänyt syntymäpäivää, eikä kukaan toinen uskollinen ihminen. Pakanahallitsijat vietti. Lisäksi kristikuntakin sai alkunsa keisari Konstantinuksesta, joka surmasi väitetyn kääntymyksensä jälkeen läheisen sukulaisen.
        Kristus asetti ns. "Herran ehtoollisen".

        Kuten kirjoitit, kietomista on kanhenlaista.
        1. Epäjumalat, pakanatavat tietämättömyys kietoo.
        2. Jumala kietoo meidät totuudella syleilyynsä.

        Vessapaperikuvaus ei sovellu rakentavassa hengessä aiheeseen. Niinpä kysyn "Missä sydämesi on"? Miten oppisit rakastamaan totuutta? Tutustu Raamttuun ja etsi toisten seuraa jotka rakastavat totutta!

        Ihan alkuun pahoittelen jos koit sen vessapaperivertauksen asiattomana tai loukkaavana. Kunhan kirjoitin mitä sylki suuhun toi.
        Kysyit, että missä sydämeni on. No, Raamatulla arvioiden se ei ole ihan siellä missä pitäisi. Jumalan olemassaolokaan ei ole minulle enää kovin varma asia. Tartuin avaukseesi sen takia, koska minua ihmetyttää VT-seuran omituiset säännöt ja kiellot. Mutta nyt kommentoimaan vastaustasi. Vielä minulla on purnattavaa.

        "Ramtun mukaan aika oli siis ennen lokakuunpuolta väliä. Joulu on siis petosta."

        Onko sinulle sitten aikoinaan uskoteltu Jeesuksen syntyneen 25.12? Kyllä mulle jo alaluokilla kerrottiin, etteo tarkkaa aikaa tiedetä, luultavasti kyseessä oli syksy, mutta se 25.12. nyt vaan oli erinäisistä syistä valittu. Ei vaikuta petokselta.

        "Miksi uskova iestyisi yhteen epäjumalien kanssa?"

        Mutta eihän joululla tai syntymäpäivien vietolla ole mitään tekemistä epäjumalien palvonnan kanssa. Jos esim. synttäreihin onkin aikoinaan voinut liittyä jotain pakanallista, niin mitä sitten? Enää ei liity, joten miksemme niitä juhlia viettäisi? Jos Jeesus on vapauttanut kristityt lain orjuudesta, niin eikö se koske myös juhlanviettokielloista vapautumista? Viime viestissäni otin sen sianlihansyönnin esille sen takia, koska se on hyvä vertailukohde. Vanha Testamentti kielsi ankarasti sen syönnin, mutta Jeesus (UT:n mukaan) vapautti tuosta kiellosta. Emmekö sitä suuremmalla syyllä ole vapaat syntymäpäivänviettokiellosta, kun synttäreitä ei kiellä edes Vanha Testamentti?

        "Uheilussa nykyään ei tehdä epäjumalanpalvelustekoja esim suitsuttaa."

        Mitä pakanallisia menoja nykyjoulussa sitten harrastetaan? Olipa joulukuusen ja jouluruokien tai muun tilpehöörin tausta mikä tahansa, niin eihän asialla ole enää mitään merkitystä, koskei niihin enää liitetä mitään mystistä tai okkulttista. Ihan sama pääsiäismunien kanssa. Ne ovat vain kivoja juttuja. Miten näitä asioita voi väittää nykyaikana epäjumalanpalvonnaksi tai pakanuudeksi kun harva on koskaan tullut edes ajatelleeksi niiden joskus liittyneen johonkin pakanalliseen?

        "Jeesus ei koskaan viettänyt syntymäpäivää, eikä kukaan toinen uskollinen ihminen."

        Mutta eipä Jeesus juhlimista kieltänytkään, joten mikä oikeus VT-seuralla on sellaista tehdä? Ja ei tainnut Jeesus myöskään juosta 100 metriä, eikä myöskään harrastanut keihäänheittoa, ja kuitenkaan VT-seura ei ole mennyt niitä kieltämään.

        Jotta VT-seuran joulu-ja synttärikielto olisi raamatullinen, pitäisi Raamatussa olla kielto viettää niitä. Kun kieltoa ei ole, niin juhliin voi kristittykin ottaa osaa jos haluaa; sikäli kun kyseessä ei ole jotkin remuamispirskeet, tietysti.


      • påhdiskelija kirjoitti:

        Ihan alkuun pahoittelen jos koit sen vessapaperivertauksen asiattomana tai loukkaavana. Kunhan kirjoitin mitä sylki suuhun toi.
        Kysyit, että missä sydämeni on. No, Raamatulla arvioiden se ei ole ihan siellä missä pitäisi. Jumalan olemassaolokaan ei ole minulle enää kovin varma asia. Tartuin avaukseesi sen takia, koska minua ihmetyttää VT-seuran omituiset säännöt ja kiellot. Mutta nyt kommentoimaan vastaustasi. Vielä minulla on purnattavaa.

        "Ramtun mukaan aika oli siis ennen lokakuunpuolta väliä. Joulu on siis petosta."

        Onko sinulle sitten aikoinaan uskoteltu Jeesuksen syntyneen 25.12? Kyllä mulle jo alaluokilla kerrottiin, etteo tarkkaa aikaa tiedetä, luultavasti kyseessä oli syksy, mutta se 25.12. nyt vaan oli erinäisistä syistä valittu. Ei vaikuta petokselta.

        "Miksi uskova iestyisi yhteen epäjumalien kanssa?"

        Mutta eihän joululla tai syntymäpäivien vietolla ole mitään tekemistä epäjumalien palvonnan kanssa. Jos esim. synttäreihin onkin aikoinaan voinut liittyä jotain pakanallista, niin mitä sitten? Enää ei liity, joten miksemme niitä juhlia viettäisi? Jos Jeesus on vapauttanut kristityt lain orjuudesta, niin eikö se koske myös juhlanviettokielloista vapautumista? Viime viestissäni otin sen sianlihansyönnin esille sen takia, koska se on hyvä vertailukohde. Vanha Testamentti kielsi ankarasti sen syönnin, mutta Jeesus (UT:n mukaan) vapautti tuosta kiellosta. Emmekö sitä suuremmalla syyllä ole vapaat syntymäpäivänviettokiellosta, kun synttäreitä ei kiellä edes Vanha Testamentti?

        "Uheilussa nykyään ei tehdä epäjumalanpalvelustekoja esim suitsuttaa."

        Mitä pakanallisia menoja nykyjoulussa sitten harrastetaan? Olipa joulukuusen ja jouluruokien tai muun tilpehöörin tausta mikä tahansa, niin eihän asialla ole enää mitään merkitystä, koskei niihin enää liitetä mitään mystistä tai okkulttista. Ihan sama pääsiäismunien kanssa. Ne ovat vain kivoja juttuja. Miten näitä asioita voi väittää nykyaikana epäjumalanpalvonnaksi tai pakanuudeksi kun harva on koskaan tullut edes ajatelleeksi niiden joskus liittyneen johonkin pakanalliseen?

        "Jeesus ei koskaan viettänyt syntymäpäivää, eikä kukaan toinen uskollinen ihminen."

        Mutta eipä Jeesus juhlimista kieltänytkään, joten mikä oikeus VT-seuralla on sellaista tehdä? Ja ei tainnut Jeesus myöskään juosta 100 metriä, eikä myöskään harrastanut keihäänheittoa, ja kuitenkaan VT-seura ei ole mennyt niitä kieltämään.

        Jotta VT-seuran joulu-ja synttärikielto olisi raamatullinen, pitäisi Raamatussa olla kielto viettää niitä. Kun kieltoa ei ole, niin juhliin voi kristittykin ottaa osaa jos haluaa; sikäli kun kyseessä ei ole jotkin remuamispirskeet, tietysti.

        Tuskimpa jumala synttäreitä sen paremmin kuin muitakaan pippaloita vihaa. Heidän palvelijansa Jehovan todistajat taitavat vain rakennella JHWH:n nimeen vedoten säännöillään raja-aitoja itsensä ja muiden välille, etteivät heidän katraaseensa liittyneet lampaat hyppisi pois karsinastaan.


    • mamabeard

      On olemassa kauniita, hyviä perinteitä. Perinne ei itsessään välttämättä
      ole paha asia. On typeryyttä vastustaa tradioita, tapoja ja tottumuksia
      vain siksi että ne ovat traditioita, tapoja ja tottumuksia. Jeesuksestakin
      sanotaan että hän meni "tapansa mukaan" temppeliin - vai kuinka
      se raamatunkohta on?

      * *

      Vietän siis joulua perinteenä - tähän perinteeseen kuuluu tiettyjä
      ruokia, kynttilöitä ym.
      MUTTA. Varsinainen asia sitten. Perinteen lisäksi vietän joulua
      hengellisenä juhlatapahtumana. Tämä on minulle oleellista.
      Hengellisenä juhlana joulu ei ole perinne, se on ainutkertainen tapahtuma
      jossa en kiinnity vain tiettyihin tapoihin ja muotoihin vaan haluan aina
      henkilökohtaisesti keskittyä tässä ja nyt olevaan Jumalaan.
      Jumalan läsnäolon todellisuus tekee joulusta enemmän kuin perinteen.
      Tahdon ottaa vastaan sen mitä Hän nyt vaikuttaa. Kuten tietysti kaikkina
      muinakin päivinä, mutta joulun osalla tämä mitä Jumala vaikuttaa liittyy
      erityisesti jouluun(kin).
      Eräänä jouluna koin kehoitusta viettää jouluaattoa jakaen ruokaa ja
      pieniä lahjapaketteja kaupunkimme yksinäisille rappioalkoholisteille heidän
      koteihinsa toivottaen heille hyvää joulua.

      Ja jos Pyhä Henki kertoisi sydämelleni että Hän murehtii lanttulaatikon
      syömisestä tai kynttilöiden polttamisesta tai "jouluevankeliumin"
      lukemisesta niin antaisin Hänen sitten johtaa viettämään tätä joulua sillä
      tavalla kuin otollista on.
      Ainakaan vielä toistaiseksi en ole kokenut että Jumala pitäisi jotenkin
      jumalattomana perinteenä kun tykkään syödä imellytettyä perunalaatikkoa
      (nam nam) kynttilänvalossa ja hyvää glögiä hartaiden hengellisten laulujen
      soidessa taustalla.
      Miksi minun pitäisi tällaisesta luopua?
      Tehdäkseni itseni jotenkin erinomaisemmaksi kuin ne epähengellisemmät
      uskovat jotka pakanallisuudessaan eivät vielä ole ymmärtäneet luopua
      joulun vietosta? Pöh!
      Haluan nauttia perunalaatikkoni ja glögini kiitollisuudella ja ilolla,
      kiitollisuudella tästä elämästä jonka Jumala on antanut monine hyvine ja
      kauniine asioineen, sekä - ennen kaikkea - kiitollisuudella ja ilolla
      Jeesuksesta, jota ilman kaikki olisi pohjimmiltaan sisällyksetöntä.

      * *

      Avoimuus elävää Jumalaa kohtaan on minulle paljon tärkeämpää kuin
      mitkään tavat ja muodot.
      Hän on tässä ja nyt oleva Jumala.
      Immanuel = Jumala meidän kanssamme.
      Hän on sitä juuri sen tähden koska Kristus kerran syntyi tähän maailmaan
      ja tuli Vapahtajaksi.
      Siksi luen "jouluevankeliumia" ja ajattelen kiitoksella Jeesuksen syntymistä
      maailmaan. Hän ei ole minulle ensisijaisesti seimen lapsi, vaan ristillä
      runneltu, kuollut ja ylösnoussut Vapahtaja.

      Tässä yhteydessä on saivartelua minä vuodenaikana Jeesus syntyi tms.
      Eivätkö juuri ne jotka pitävät kiinni tietyistä päivistä ja tarkoista
      ajankohdista kiinnity väärällä tavalla perinteellisiin asioihin ja
      traditioon ja muotoihin itse asian sijasta?

      Itse asia on joulun sisältö, ei sen muodollinen vietto.
      Korostan että joulu EI OLE kristitylle Jeesuksen syntymäpäivä. Joulu on
      Jeesuksen syntymisen MUISTOJUHLA.
      On sitä paitsi ihan hyvä että maailmaakin muistutetaan tästä asiasta -
      huolimatta kaikesta kaupallisuudesta ja jumalattomasta menosta mitä
      jouluun liittyy ylenmääräisine mässäyksineen ja monien kohdalla vielä
      juopotteluineenkin.
      Joulu tarjoaa uskovalle hyvän mahdollisuuden kaiken krääsän keskellä osoittaa
      että joulussa on syvempikin sisältö. Saamme johtaa läheisiämme todellisen
      evankeliumin äärelle: Jeesus Kristus syntyi maailmaan ja toi ihmiskunnalle
      suurimman "joululahjan" eli itsensä.

      * *

      "Joulu" sinänsä jo terminä sisältää alkuperältään pakanallisia
      merkityksiä, mutta niinhän on monen muun sanan kohdalla myös, esimerkiksi
      suomenkielen sanan "Jumala". Olennaisinta on mitä tällä sanalla tänään
      kuvataan. Kummallista on että juuri ne jotka syyttävät kristittyjä
      muotomenoihin ja muotoihin pitäytymisestä ITSE OVAT juuttuneet tiettyihin
      muotoihin ja jankkaavat niistä, unohtaen asioiden olennaisimman sisällön
      ja tarkoituksen? Kait se on ihan luonnollista, mutta kyselenpä vaan.

      Minun mielestä jokainen uskova voi ihan hyvin viettää joulua ja ihan hyvin
      olla viettämättä joulua. Kumpikaan ei sinänsä ole hengellisempää tai
      epähengellisempää. Olennaista on sisimmän asenne Jeesusta kohtaan.

      • eion

        OIKEA JA VÄÄRÄ PERINNE?

        "mamabeard"

        Kiitä pitkästä selostuksesta. Vaikutat tietävän joulun pakanallisen taustan ja nykyiset tavat. Kuka mitenkin viettää joulujuhlia ja eril. päiviä? Kristitty on kuitenkin niistä vapaa ja sillä on arvoa. Ei tarvitse hyysätä, stressaantua joulusta. Kol. 2:16 sanoo siitä, että kristityt ovat vapaat juhlista... Ainoa juhla oli "Herran ehtoollinen", nisanin 14. Luuk. 22:13-20. Pitäisikö hankkia hyvä omatunto?

        Perinteitä on siis hyviä ja huonoja. jokainen miettiköön ja soveltakoon sanaa. Jeesus sanoi kerran fariseuksille: "Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinteellänne". Mitä ajattelet nykyajan ihmisten tekevän sellaisella perinteellä jota Raamatun Jeesus ei käskenyt viettää? Jeesuksella olikin juutalaisen Lain täyttäjänä merkittävä tapa mennä temppeliin, jota hän piti Jumalan huoneena. Siksi varmasti muistat sen, kun hän ajoi pois kaikki ahneet kaupustelijat Jumalan huoneen liepeiltä.

        Näin hän ajaa nytkin kun tulee hakemaan omansa. "Älkää tehkö Jumalan huoneesta kauppahuonetta". Raamatussa ei ole myöskään ns. jouluevankeliumia, vaan Matt. 1-2 ja Luukas 2 luvut, joissa on rinnakkaiskertomukset hiukan eri kannalta. Tunnetko niitä? On tosiaankin paha asia jos viettää sellaisia juhlia, jotka ovat Raamatussa kiellettyjä. Lisäksi on oikein viettää sitä yhtä juhlaa, joka on sallittu nisanin 14. Jeesus käski niin, Luuk. 22:13-20. Kuten jo alustuksessa ym. kirjoitin on Jumalan rakkautta kun tottelee häntä ja ei tee mitään sellaista mikä viittaa pakanuuteen. Mitenkä sisäisen asenteen onkaan, jos ei tottele Jumalaa ja Jeesusta, 1. Joh. 4:8; 5:3? Perinteellä ja perinteellä on ikuisuus eroa! Jumalan siunausta hyvän perinteen hankkimiseksi! Nettiraamattu: http://www.evl.fi/raamattu/


      • mamabeard
        eion kirjoitti:

        OIKEA JA VÄÄRÄ PERINNE?

        "mamabeard"

        Kiitä pitkästä selostuksesta. Vaikutat tietävän joulun pakanallisen taustan ja nykyiset tavat. Kuka mitenkin viettää joulujuhlia ja eril. päiviä? Kristitty on kuitenkin niistä vapaa ja sillä on arvoa. Ei tarvitse hyysätä, stressaantua joulusta. Kol. 2:16 sanoo siitä, että kristityt ovat vapaat juhlista... Ainoa juhla oli "Herran ehtoollinen", nisanin 14. Luuk. 22:13-20. Pitäisikö hankkia hyvä omatunto?

        Perinteitä on siis hyviä ja huonoja. jokainen miettiköön ja soveltakoon sanaa. Jeesus sanoi kerran fariseuksille: "Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinteellänne". Mitä ajattelet nykyajan ihmisten tekevän sellaisella perinteellä jota Raamatun Jeesus ei käskenyt viettää? Jeesuksella olikin juutalaisen Lain täyttäjänä merkittävä tapa mennä temppeliin, jota hän piti Jumalan huoneena. Siksi varmasti muistat sen, kun hän ajoi pois kaikki ahneet kaupustelijat Jumalan huoneen liepeiltä.

        Näin hän ajaa nytkin kun tulee hakemaan omansa. "Älkää tehkö Jumalan huoneesta kauppahuonetta". Raamatussa ei ole myöskään ns. jouluevankeliumia, vaan Matt. 1-2 ja Luukas 2 luvut, joissa on rinnakkaiskertomukset hiukan eri kannalta. Tunnetko niitä? On tosiaankin paha asia jos viettää sellaisia juhlia, jotka ovat Raamatussa kiellettyjä. Lisäksi on oikein viettää sitä yhtä juhlaa, joka on sallittu nisanin 14. Jeesus käski niin, Luuk. 22:13-20. Kuten jo alustuksessa ym. kirjoitin on Jumalan rakkautta kun tottelee häntä ja ei tee mitään sellaista mikä viittaa pakanuuteen. Mitenkä sisäisen asenteen onkaan, jos ei tottele Jumalaa ja Jeesusta, 1. Joh. 4:8; 5:3? Perinteellä ja perinteellä on ikuisuus eroa! Jumalan siunausta hyvän perinteen hankkimiseksi! Nettiraamattu: http://www.evl.fi/raamattu/

        Juu. Kiitos Herralle että olen vapaa joulusta. Minun ei tarvitse joulun tähden stressaantua. Mutta samalla olen vapaa jouluun. Voin siis viettää Jeesuksen syntymäjuhlana joulua sillä tavalla kuin hyväksi koen. En näet vietä sitä pakanallisena juhlana.

        On totta että Raamatussa ei varsinaisesti ole jouluevankeliumia, on ainoastaan tietty jaejakso jota on totuttu Jeesuksen syntymän muistojuhlassa lukemaan ja jota siksi sanotaan jouluevankeliumiksi. Siksi laitoin jouluevankeliumin muistaakseni lainausmerkkeihin, ainakin minun piti tehdä niin: "jouluevankeliumi".

        > On tosiaankin paha asia jos viettää sellaisia juhlia, jotka ovat Raamatussa kiellettyjä. <
        Hyvä että ravistelet meitä, toivottavasti jokainen tämän asian kanssa nyt hiljentyy ja kyselee omia motiiveitaan joulun viettämisessä, mutta tahdon kyllä olla vapauttamassa veljiä ja siskoja ihan rauhassa viettämään jouluaan, kunhan vaan muistavat pääasian ja joulunakin omaksuvan ristillä kuolleen ja ylösnousseen Herran, joka on syntien sovitus ja ihmiskunnan ainoa pelastus.
        Seimen lapsi sinänsä ei ketään pelasta.

        Noh, eihän Jeesuksen syntymäjuhlaa ole Raamatussa kielletty viettämästä?
        Ei sitä kyllä ole käsketty viettää, mutta ei kiellettykään. Olkoon omantunnon vapaus siis siinä.


      • eion
        mamabeard kirjoitti:

        Juu. Kiitos Herralle että olen vapaa joulusta. Minun ei tarvitse joulun tähden stressaantua. Mutta samalla olen vapaa jouluun. Voin siis viettää Jeesuksen syntymäjuhlana joulua sillä tavalla kuin hyväksi koen. En näet vietä sitä pakanallisena juhlana.

        On totta että Raamatussa ei varsinaisesti ole jouluevankeliumia, on ainoastaan tietty jaejakso jota on totuttu Jeesuksen syntymän muistojuhlassa lukemaan ja jota siksi sanotaan jouluevankeliumiksi. Siksi laitoin jouluevankeliumin muistaakseni lainausmerkkeihin, ainakin minun piti tehdä niin: "jouluevankeliumi".

        > On tosiaankin paha asia jos viettää sellaisia juhlia, jotka ovat Raamatussa kiellettyjä. <
        Hyvä että ravistelet meitä, toivottavasti jokainen tämän asian kanssa nyt hiljentyy ja kyselee omia motiiveitaan joulun viettämisessä, mutta tahdon kyllä olla vapauttamassa veljiä ja siskoja ihan rauhassa viettämään jouluaan, kunhan vaan muistavat pääasian ja joulunakin omaksuvan ristillä kuolleen ja ylösnousseen Herran, joka on syntien sovitus ja ihmiskunnan ainoa pelastus.
        Seimen lapsi sinänsä ei ketään pelasta.

        Noh, eihän Jeesuksen syntymäjuhlaa ole Raamatussa kielletty viettämästä?
        Ei sitä kyllä ole käsketty viettää, mutta ei kiellettykään. Olkoon omantunnon vapaus siis siinä.

        AIKA JA PAIKKA?

        "mamabeard"

        New Catholic Encyclopedia sanoo, ettei Jeesuksen syntymäpäivä ollut joulukuun 25.

        ”Jeesuksen Kristuksen syntymäpäivä voidaan laskea ainoastaan likimääräisesti. Joulukuun 25. päivä ei vastaa Kristuksen syntymäpäivää, vaan natalis Solis invicti -juhlaa, talvipäivän seisauksen aikaan vietettävää roomalaista auringonjuhlaa.”

        Joku voi kysyä: ’Ellei Jeesus syntynyt 25. joulukuuta, milloin hän syntyi?’ Matteuksen 26. ja 27. luvusta me ymmärrämme, että Jeesus kuoli juutalaisena pääsiäisenä. Aika alkoi 1. huhtikuuta v. 33. Luukkaan 3:21–23 kertoo: Jeesus oli noin 30-vuotias, kun hän alkoi palveluksensa. Kun maallinen palveluksensa kesti kolme ja puoli vuotta, hän oli noin 33 1/2 vuoden ikäinen kuolemansa hetkellä. Puoli vuotta myöhemmin, suunnilleen lokakuun 1. päivä, Kristus olisi täyttänyt 34 vuotta. Jos laskemme taaksepäin nähdäksemme, milloin Jeesus syntyi, emme tule joulukuun 25. päivään tai tammikuun 6. päivään, vaan suunnilleen lokakuun 1. päivään vuonna 2 eaa.

        BETLEHEM TALVELLA (Vrt. Jeesus syntyi seimessä).
        On myös merkille pantavaa, että joulukuussa Betlehemissä ja sen ympäristössä on talvisen viileä sää, jäätävän kylmiä sateita ja joskus lunta. Tuolloin paimenet eivät ole laumoineen ulkona öisin. Tämä ei ole mikään viimeaikainen sääilmiö. Raamattu kertoo, että Juudan kuningas Joojakim ”istui talvihuoneessa – oli yhdeksäs kuukausi [kislev, vastaa marras-joulukuuta] – ja hänen edessään oli palamassa hiilipannu”. (Jeremia 36:22) Hän tarvitsi lämmitystä pysyäkseen lämpimänä. Lisäksi Esran 10:9, 13:sta todistaa siitä, että kislevkuussa oli ”sadeaika, niin ettei voida seisoa ulkona”.

        Kaikki tämä osoittaa, että Betlehemin sääolot joulukuussa eivät vastaa Raamatun kuvausta tapahtumista, jotka liittyivät Jeesuksen Kristuksen syntymään. (Luukas 2:8–11.) Kysymys onkin 25. päivästä ja haluaako Jeesus kristityn viettävän syntymäpäivää lainkaan (esim. lokakuun 1.)? EI HALUA! (Raamatussa on kaksi syntymäpäivää mainittu ja molemmissa murhattiin. Farao surmasi leipurinsa. Herodes Jeesuksen edelläkävijän Johannes kastajan.)

        Mitä juhlaa kaikkialla maapallolla vietettiin muinoin ja yhä nykyäänkin 25. joulukuuta? Juhala oli siis auringonpalvonnan juhla, jota pakanoilla oli tapana viettää Egyptistä – Roomaan saakka. Kristikunnan luopumuksessa (apostolien kuoltua) n. 200-400 luvulla pyhitettiin pakanajuhlat ottamalla ne uusilla nimikkeillä ylisen katolisen kirkon käyttöön, josta tapa levisi kaikkialle.
        Nettiraamattu: http://www.evl.fi/raamattu/


    • eion

      JEESUKSEN SYNTYMÄN HISTORIA

      >Evankeliumi Matteuksen mukaan 1:
      1. Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja. - -
      16. Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi.
      - -
      18. Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
      19. Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.
      20. Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
      21. Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
      22. Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
      23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
      24. Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
      25. eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus. <

      Jeesus oli "vaimon siemen", 1. Moos. 3:13-15, - Abrahamille luvattu "siemen" ja Daavidin suvusta luvattu hallitsija. Jeesuksen kautta Jumala olisi ihmiskunnan kanssa ja siunaisi tottelevia. Ihmeen avulla Jumala siirsi Jeesuksen persoonallisuuden - neitsyen kohtuun - hedelmöitti munasolun. (Tiedemiehetkin pystyvät hedelmöittämään munasolun - menetelmillään.) Josef ei ollut vielä mennyt yhteen Marian kanssa. Pyhä henki varjeli Jeesusta ja Marian kohtua - Josef ei yhtynyt häneen.
      Jeesus oli luvattu hallitsija ja siunattu poikalapsi, Joh. 3:16, 17. Nettiraamattu: http://www.evl.fi/raamattu/

    • Koko maailmalle
      jokaiselle
      ihmiselle -
      sillä juuri jouluna
      koko maailma hiljenee
      tämän ihanan sanoman äärelle:

      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut
      että hän antoi ainokaisen poikansa
      ettei yksikään
      joka häneen uskoo, hukkuisi
      vaan hänellä olisi iankaikkinen
      ELÄMÄ.
      Joh.3:16

      **

      Rakastan joulun rauhaa
      kanssa läheisteni
      ja vaikka maailma pauhaa
      rakastan Häntä
      joka on sydämessäni


      Halelu et Adonai!

    • hansutuulia

      syntymäpäivän ajankohta vai se että Jeesus Kristus sovitti sinun syntisi?
      Minulle ainakin on tärkeämpi se mitä Jeesus teki, eikä se että onko hän syntynyt lokakuussa vai joulukuussa.

      • eion

        MINÄKIN PIDÄN ARVOKKAAMPANA JEESUKSEN SOVITUSTA!

        "hansituulia"

        Kristus rakasti ihmisiä ja antoi uhrautuen elämänsä puolestamme uhriksi. Kol. 2:16 mukaan kristitty on vapaa kaikista muista juhlista, kuin "Herran ehtoollisesta", jota tulee kiittäen viettää. Aika on vuosittain nisanin 14. Luukas 22:13-22. Pakanajuhlia ei tule viettää, emme ole Lain alaisia. Kristus vapautti meidät juhlimisen taakoista. Tärkeintä on sydämenm asenne, että jos viettää jotain päiviä ja juhlii, niin tekee sen omatunto puhtaana - Jumalan kuniaksi. Tuottaako joulu kunniaa Jumalalle vai ei, kun sen alku on pakanuudessa? Kiitän viisaasta kysymyksestä.


    • No niin! Jehovan todistajien oppiin kuuluu, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, kaikkien uskonnollisten juhlien boikotoiminen pakanallisina. Kaikki muut uskonyhteisöt ovat heidän mielestään "porton tyttäriä", joiden rientoihin ei missään tapauksessa tahdota olla asallisina. Karkeasti sanoen taivas ja maa tulevat olemaan kansoitetut Jehovan todistajilla, uskollisella palvelijaluokalla, kunhan JHWH muuttaa asiaianjarjestelmän uudeksi ja "ennallistettu paratiisin puutarha" on palautettu maan päälle. (!Edellä sanomani oli karkeistus! - ei siis tasmällisest ilmaistu)

      • eion

        Lukemlla Raamattua jokainen voi päätyä rehellisesti samoihin päätelmiin, jos ei anna oman väärän halun vaikuttaa päätelmiin - Jaak.1:10-15.

        "Epikteos"

        Mitä Jeesus ja Raamattu tahtoo meidän tekevän? Haluaisiko Jeesus viettää pakanajuhlia joulua joka on saturnaliasta ym lähtöisin? Jeesus ja juutalainen ei viettänyt syntymäpäiviä. Tottakai sillä ajallakin onmerkitystä kun joulu ei ole oikealla paikallakaan, jolloin Jeesus syntyi. Suurin merkitys on Jeesuksen antamallamallilla! Muita juhla oli paljon. Nytkin voimme juhlia mitä vain, kunhan muisamme Kristityn omantunnon. Jokainen voi elää omantuntonsa mukaan ja lukea Luukkaan 22:13-22 ja Kol. 2:16 - koko luvun, niin selviää Kristuksen vapautaminen juhlien taakoista. Ketä rakastamme? Jumalaa ja Kristusta vai ketä?


      • frihet
        eion kirjoitti:

        Lukemlla Raamattua jokainen voi päätyä rehellisesti samoihin päätelmiin, jos ei anna oman väärän halun vaikuttaa päätelmiin - Jaak.1:10-15.

        "Epikteos"

        Mitä Jeesus ja Raamattu tahtoo meidän tekevän? Haluaisiko Jeesus viettää pakanajuhlia joulua joka on saturnaliasta ym lähtöisin? Jeesus ja juutalainen ei viettänyt syntymäpäiviä. Tottakai sillä ajallakin onmerkitystä kun joulu ei ole oikealla paikallakaan, jolloin Jeesus syntyi. Suurin merkitys on Jeesuksen antamallamallilla! Muita juhla oli paljon. Nytkin voimme juhlia mitä vain, kunhan muisamme Kristityn omantunnon. Jokainen voi elää omantuntonsa mukaan ja lukea Luukkaan 22:13-22 ja Kol. 2:16 - koko luvun, niin selviää Kristuksen vapautaminen juhlien taakoista. Ketä rakastamme? Jumalaa ja Kristusta vai ketä?

        Tunnusta,että Pyhä Henki tekee ihmeitä vielä keskuudessamme ja Jumalan lapsitänäänkin kulkee PH:n johdatuksessa.

        Avaako Pyhä Henki teille Jehovan todistajat Raamatun kirjoituksia.

        Oletko itse täyttynyt Pyhällä Hengellä eion?


      • merim.raimo
        frihet kirjoitti:

        Tunnusta,että Pyhä Henki tekee ihmeitä vielä keskuudessamme ja Jumalan lapsitänäänkin kulkee PH:n johdatuksessa.

        Avaako Pyhä Henki teille Jehovan todistajat Raamatun kirjoituksia.

        Oletko itse täyttynyt Pyhällä Hengellä eion?

        Ja varmaa on että vietti kaikki pyhät,jotka Pyhät kirjoitukset käski viettää,ja myöskin sitä opetti.Joh.3 luku.Mutta eipä ollut syntynyt uudesti ylhäältä.Ei auta vaikka oltaisiin vaikka kuinka kristittyjä ja pakanoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe