Kisko pilasi hampaat!

älkää ottako

Mulle tehtiin kisko ylähampaisiin, koska kiille oli kulunut osasta hampaita pois.
Pidin kiskoa vain yöllä.

Nyt kisko on vääntänyt etuhampaat vinoon, ja purenta on muuttunut niin, että vain toinen etuhammas ja yksi alahammas "ottavat yhteen" purtaessa!

Onko kellään kokemuksia voiko hampaiden asentoa ja purentaa korjata?
Mikä on hammaslääkärin vastuu?
Joutuuko itse maksamaan korjauskulut?
Onko kallista?

Asiallisista vastauksista ISO KIITOS!!

10

2844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syy ja seuraus

      tapausta näkemättä / tuntematta uskaltaisin sanoa, että hampaiden virheasennot ovat syntyneet samaan aikaan, kun kisko on ollut yökäytössä.

      ihan maalaisjärjellä ajatellen purentakisko pikemmminkin estää kuin synnyttää noita virheasentoja. kiskoa - tai sen tapaista vimpainta - käytetään aktiivisen oikomishoidon jälkeen retentiokojeena estämässä hampaiden siirtymisiä.

    • kisko

      Sitä kiskoa pitäisi myös aika ajoin käydä hammaslääkärille näyttämässä, onko se vielä tasapainossa. Eli Kun kisko on suussa sen pitäisi tuntua että joka hammas koskettaa tasaisesti siihen. Kun kisko on ok tarkistetaan onko kenties omissa hampaissa hiomista eli onko purenta tasainen.
      Kanattaa käydä tarkistuttamassa..

    • mahdollista

      Jos kisko olisi vääntänyt hampaitasi niin voimakkaasti kuin väität, et olisi edes voinut sitä käyttää.
      Toisinaan kiristyneet lihakset vetävät purentaa pois luonnollisesta asemasta ja purenta voidaan hioa vasta kun kisko on saanut lihakset rentoutettua.

    • löytyy

      kaikista vaiheista dokumentit ,on myös hoitotakuu
      jos on tehty virhe, tästä ammatti-ihmiset myös maksavat.Väärin tehty kisko / jäljennökset voivat aiheuttaa virheellisen "purennan".Ota yhteys tietysti hoitavaan lääkäriin ja myös purentaan erikoistuneeeseen lääkäriin.

      • sentään

        Saahan sitä ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Hänen kommenttinsa on yleensä: en ota kantaa.
        Mitä tulee kirjanpitoon, nyt tietokoneaikaan tiedostoista voi poistaa ja lisätä tietoa tuosta vaan, ei kukaan tiedä, onko lääkäri poistanut tai lisännyt ylimääräistä. Siitä tietokone on huono väline, tekstin pyyhkiminen käy tuosta vain jälkeenkinpäin.
        Ainut turva on, jos olet ÄLYNNYT pyytää jossain vaiheessa hoitotiedoistasi kopiot paperille. Ne ovat ainoat OIKEAT todistuskappaleet.


      • olet
        sentään kirjoitti:

        Saahan sitä ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Hänen kommenttinsa on yleensä: en ota kantaa.
        Mitä tulee kirjanpitoon, nyt tietokoneaikaan tiedostoista voi poistaa ja lisätä tietoa tuosta vaan, ei kukaan tiedä, onko lääkäri poistanut tai lisännyt ylimääräistä. Siitä tietokone on huono väline, tekstin pyyhkiminen käy tuosta vain jälkeenkinpäin.
        Ainut turva on, jos olet ÄLYNNYT pyytää jossain vaiheessa hoitotiedoistasi kopiot paperille. Ne ovat ainoat OIKEAT todistuskappaleet.

        Osa hammashuollon tietokoneohjelmista lukitsee tietoja päivän päätteeksi ja sitten vain järjestelmän valvoja voi tehdä tarvittavia muutoksia.
        Hammaslääkärit eivät huvikseen kirjoita puutaheinää papereihin, usein potilaan ja lääkärin näkemyserot johtuvat potilaan jännityksestä ja kiireestä pois, jolloin ohjeita ym. ei kuunnella.
        Itse annan usein epäselvissä tilanteissa potilaan itse lukea mitä koneelle kirjoitan hänen tilanteessaan. Vastaavasti vanhemmat saavat katsoa halutessaan lastensa tietoja samalla kun paikkaan hampaita.


        Hammaslääkäri ei joudu maksamaan penniäkään potilasvakuutuksen maksamista korvauksista. Totuus on vain se että lynkkausmielialalla ja rahantoivossa tehdyt korvaushakemukset ei mene läpi. Todelliset haitat korjaa hammaslääkäri itsekin mielellään, jotta asiakas olisi tyytyväinen.
        Ja ei se korvauksensaanti ole pääasia aina kun suunterveydenhuollossa menee jokin vikaan.


      • alallasi
        olet kirjoitti:

        Osa hammashuollon tietokoneohjelmista lukitsee tietoja päivän päätteeksi ja sitten vain järjestelmän valvoja voi tehdä tarvittavia muutoksia.
        Hammaslääkärit eivät huvikseen kirjoita puutaheinää papereihin, usein potilaan ja lääkärin näkemyserot johtuvat potilaan jännityksestä ja kiireestä pois, jolloin ohjeita ym. ei kuunnella.
        Itse annan usein epäselvissä tilanteissa potilaan itse lukea mitä koneelle kirjoitan hänen tilanteessaan. Vastaavasti vanhemmat saavat katsoa halutessaan lastensa tietoja samalla kun paikkaan hampaita.


        Hammaslääkäri ei joudu maksamaan penniäkään potilasvakuutuksen maksamista korvauksista. Totuus on vain se että lynkkausmielialalla ja rahantoivossa tehdyt korvaushakemukset ei mene läpi. Todelliset haitat korjaa hammaslääkäri itsekin mielellään, jotta asiakas olisi tyytyväinen.
        Ja ei se korvauksensaanti ole pääasia aina kun suunterveydenhuollossa menee jokin vikaan.

        Taidat olla ainutlaatuinen alallasi. Itsellä oli yksityispuolella hammaslääkäri, joka löi koneen aina kiinni siltä sivulta, missä oli muistiinpanoni hoidostani. Ei ikinä antanut katsoa niitä, puhumattakaan että olisi antanut lukea. No, otin yhteyttä Hammaslääkäriliittoon ja sain ohjeet sieltä, että todellakin minulla on lupa omiin tietoihini.
        Jouduin muuten tälle viheliäiselle hammaslääkärille vaihdon seurauksena, kun oma ihana hammaslääkärini muutti toiselle paikkakunnalle ja minut ja muut hänen potilaistaan "myytiin" tälle uudelle tietoja pihtaavalle lääkärille. Enää en ole hänen asiakkaansa ja moni muukin vaihtoi tämän hammaslääkärin toiseen käytyään hänellä muutamia kertoja.


      • Kokemusta on
        olet kirjoitti:

        Osa hammashuollon tietokoneohjelmista lukitsee tietoja päivän päätteeksi ja sitten vain järjestelmän valvoja voi tehdä tarvittavia muutoksia.
        Hammaslääkärit eivät huvikseen kirjoita puutaheinää papereihin, usein potilaan ja lääkärin näkemyserot johtuvat potilaan jännityksestä ja kiireestä pois, jolloin ohjeita ym. ei kuunnella.
        Itse annan usein epäselvissä tilanteissa potilaan itse lukea mitä koneelle kirjoitan hänen tilanteessaan. Vastaavasti vanhemmat saavat katsoa halutessaan lastensa tietoja samalla kun paikkaan hampaita.


        Hammaslääkäri ei joudu maksamaan penniäkään potilasvakuutuksen maksamista korvauksista. Totuus on vain se että lynkkausmielialalla ja rahantoivossa tehdyt korvaushakemukset ei mene läpi. Todelliset haitat korjaa hammaslääkäri itsekin mielellään, jotta asiakas olisi tyytyväinen.
        Ja ei se korvauksensaanti ole pääasia aina kun suunterveydenhuollossa menee jokin vikaan.

        Terveyskeskushoidossa niin lääkärin, kuin hammaslääkärinkin tietoverkosto on suojattu aivan eri tavalla kuin yksityisellä puolella.

        Siellä jopa vastaanottovirkailija vain napsaisee koneesta potilaan hammasrivistöstatukset eteensä ja alkaa luettelemaan, ai sulla oli se siinä ja nastakruunu tuossa ja tuossa lukeekin noin.....
        Yksityiselle myös parempaa kontrollia....


    • Anonyymi

      Vanha aihe mutta mulla on purentakisko viidessä vuodessa tehnyt saman. Alaleuan profiili on täysin muuttunut, ennen kiskoja oli normaali purenta. Nyt kulmahampaat, ja osa etuhampaista eivät enää osu yhteen. Alaleuka on silminnähden eri muotoinen kuin 5 vuotta sitten. Ero on selvästi silmin nähtävissä kun vertaa nykytilannetta kipsivaloksiin. Poskihampaisiin kohdistuva purentarasitus on aiheuttanut luukatoa. Purenta pilalla. En enää uskalla käyttää kiskoja. Ahdistaa. Kiskot on tehty täysin väärin, ovat niin paksut ettei suu mene kiinni. Luin että alaleuka leikkaus on ainoa vaihtoehto ja sekin täytyy hoitaa yksityisellä.

    • Anonyymi

      Myös minulla purentakisko väänsi ylähampaat väärään asentoon. Hammaskisko tehtiin kunnallisella puolella kovalla kiireellä ja se tuntui alusta asti jotenkin epäsopivalta. Seuraavan kerran (hammastarkastuväli kunnassamme 5 vuotta) toinen hammaslääkäri huomasi kiskon olleen liian pieni ja ylähammasrivistö on ikäänkuin noussut kaarelle ylöspäin. Alkuun hammaslääkäri suositteli, että kisko otetaan välittömästi pois käytöstä ja kuukauden päästä tarkastetaan tilanne ja hiotaan takahampaita niin, että purenta olisi parempi. Hiontaan en halunnut suostua, ja seuraava vaihtoehto oli, että tarkkaillaan säännöllisin väliajoin tilannetta. Hammasrivistö on alkanut hiljalleen palautua ennalleen luonnollisesti, aikaa on mennyt noin 6 kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe