Paavin palkka/taskuraha...

Mietiskelijä

Saako Paavi palkkaa/päivärahaa tai ehkä taskurahaa ja mistä rahoista ne maksetaan?

Saako Paavo omistaa omaisuutta?

Onko kellään tietoa näistä, tuhannet kiitokset vastaajille!

16

1902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasi

mutta olin jostain kuulevinani (taisi olla hautajaisten yhteydessä kun joku sen mainitsi televisiossa) että edellinen Paavi ei omistanut mitään kuollessaan.

• amazon22

Jos hän kuolikin köyhänä maallisesti mutta kyllä hän oli rikas lähtiessään siinä mielessä että miljoonat sydämet häntä rakastivat ja edelleen niin tekevät! Minä ikävöin häntä.

• Vissy
        amazon22 kirjoitti:

Jos hän kuolikin köyhänä maallisesti mutta kyllä hän oli rikas lähtiessään siinä mielessä että miljoonat sydämet häntä rakastivat ja edelleen niin tekevät! Minä ikävöin häntä.

kovinkaan huolestunut siitä, josko kuolen köyhänä, vaan siitä, paljonko rahaa minulla on käytössä eläessäni. Toisaalta jos saa kaiken haluamansa ilman rahaakin niin mikäs siinä. Kyllä mullekkin paavin elintaso kelpaisi.

• amazon22
        Vissy kirjoitti:

kovinkaan huolestunut siitä, josko kuolen köyhänä, vaan siitä, paljonko rahaa minulla on käytössä eläessäni. Toisaalta jos saa kaiken haluamansa ilman rahaakin niin mikäs siinä. Kyllä mullekkin paavin elintaso kelpaisi.

toki elämiseen, jos sitä on liikaa niin kyllä se haittaa elämistä, ellei sitä ylimäärästä käytä toisten auttamiseksi..

• 8 1/2

raha menee kato muodikkaisiin töppösiin ja rilleihin

• rillipää

Ei palkkaa eikä omaisuutta. Katoliset papit ovat antaneet köyhyyslupauksen. Taskurahasta en tiedä.

• vissy

Paavihan on hiipakuntapappi. Yleensä hiippakuntapapit eivät tee köyhyyslupauksia, niin kuin sääntökuntalaiset.

• rillipää
        vissy kirjoitti:

Paavihan on hiipakuntapappi. Yleensä hiippakuntapapit eivät tee köyhyyslupauksia, niin kuin sääntökuntalaiset.

Nyt meni multakin vähän asiat sekaisin. Hyvä, kun korjasit! Tosiaan, paavihan on hiippakuntapappi. Hups.

• Minä vain
        vissy kirjoitti:

hiippakuntapappeja tai saavatko he kuulua esim. sääntökuntiin, Opus Deihin tms?

• hopsuli
        Minä vain kirjoitti:

hiippakuntapappeja tai saavatko he kuulua esim. sääntökuntiin, Opus Deihin tms?

Tietääkseni saavat kuulua sääntökuntaan. Ainakin ennen oli niin. Esim. 1300-luvulla oli paaveina sääntökuntalaisia, joista Urban V (paaviksi 1362) oli benediktiinimunkki. Paaviksi valitsemisensa jälkeenkin hän eli ja pukeutui benediktiinimunkin tavoin.

Nykykäytännöstä en ole 100 %:n varma. Joku viisaampi saa vastata.

• vissy
        hopsuli kirjoitti:

Tietääkseni saavat kuulua sääntökuntaan. Ainakin ennen oli niin. Esim. 1300-luvulla oli paaveina sääntökuntalaisia, joista Urban V (paaviksi 1362) oli benediktiinimunkki. Paaviksi valitsemisensa jälkeenkin hän eli ja pukeutui benediktiinimunkin tavoin.

Nykykäytännöstä en ole 100 %:n varma. Joku viisaampi saa vastata.

ymmärätnyt niin, että yksikään piispa ei saa kuulua sääntökuntaa. Jos sääntökuntalainen valitaan piispaksi hän eroaa sääntökunnasta hyväksyessään piispuutensa. Myöshään piispana toimiva sääntökuntalainen ei saa käyttää sääntökuntansa tunnuksia.

• Apuaaaa
        vissy kirjoitti:

ymmärätnyt niin, että yksikään piispa ei saa kuulua sääntökuntaa. Jos sääntökuntalainen valitaan piispaksi hän eroaa sääntökunnasta hyväksyessään piispuutensa. Myöshään piispana toimiva sääntökuntalainen ei saa käyttää sääntökuntansa tunnuksia.

Kerro miten on saavatko piispat tai paavit kuulua sääntökuntiin?

• hopsuli
        vissy kirjoitti:

"...yksikään piispa ei saa kuulua sääntökuntaa." ja "Myöshään piispana toimiva sääntökuntalainen ei saa käyttää sääntökuntansa tunnuksia."

- Mitä? ei saa kuulua... jos kuuluu, ei saa käyttää tunnuksia? Ristiriita.

Kyllä piispat saavat kuulua sääntökuntaan, kuten piispamme Josef ja piispamme Paul ennen häntä.
        Nyt haluttiin tietää PAAVISTA (joka on myös siis myös Rooman piispa).

• Vissy
        hopsuli kirjoitti:

"...yksikään piispa ei saa kuulua sääntökuntaa." ja "Myöshään piispana toimiva sääntökuntalainen ei saa käyttää sääntökuntansa tunnuksia."

- Mitä? ei saa kuulua... jos kuuluu, ei saa käyttää tunnuksia? Ristiriita.

Kyllä piispat saavat kuulua sääntökuntaan, kuten piispamme Josef ja piispamme Paul ennen häntä.
        Nyt haluttiin tietää PAAVISTA (joka on myös siis myös Rooman piispa).

tyyppi joka kuuluu sääntökuntaan voidaan valita piispaksi, mutta hänen on erottava sääntökunnastaan. Sitten hän ei saa käyttää piispana ollessaan sääntökuntansa tunnuksia. Piispa puolstaan ei voi liittyä sääntökuntaan. Näin olen asian ymmärtänyt. Jos siis Josef taikka Paul käyttää sääntökuntansa tunnuksia he toimivat väärin.

• Repostor
        Vissy kirjoitti:

tyyppi joka kuuluu sääntökuntaan voidaan valita piispaksi, mutta hänen on erottava sääntökunnastaan. Sitten hän ei saa käyttää piispana ollessaan sääntökuntansa tunnuksia. Piispa puolstaan ei voi liittyä sääntökuntaan. Näin olen asian ymmärtänyt. Jos siis Josef taikka Paul käyttää sääntökuntansa tunnuksia he toimivat väärin.

Hainpa osoitteesta www.scj.org hakukoneella sanaa "bishops". Löytyi teksti, tosin vuodelta 2001, mutta eivät kai säännökset sen jälkeen ole muuttuneet (ainakin näin oli siis piispa Paulin aikana):

" SCJ Bishops, 21 in all, have wanted to hold an international meeting in Rome to deepen Dehonian spirituality in their episcopal ministry. To be shepherds according to the Heart of Christ is an ideal for our bishops who consider themselves sons of Fr. Dehon and do not hide their profound SCJ identity which is lasting and manifest in them and enriched by their episcopal consecration."

• vissy
        Repostor kirjoitti:

Hainpa osoitteesta www.scj.org hakukoneella sanaa "bishops". Löytyi teksti, tosin vuodelta 2001, mutta eivät kai säännökset sen jälkeen ole muuttuneet (ainakin näin oli siis piispa Paulin aikana):

" SCJ Bishops, 21 in all, have wanted to hold an international meeting in Rome to deepen Dehonian spirituality in their episcopal ministry. To be shepherds according to the Heart of Christ is an ideal for our bishops who consider themselves sons of Fr. Dehon and do not hide their profound SCJ identity which is lasting and manifest in them and enriched by their episcopal consecration."

mutta useampi kuin yksi pappi (Isä Martti mukaan lukien) on sanonut minulle asian olevan niin kuin sen esitin edellä.

On luonnollista, että vaikka piispaksi tuleva joutisi eroamaan sääntökunnastaan, että hän seuraisi henkilökohtaisessa uskonelämässään edelleen oman sääntökunnan henkeä, vaikka ei enää virallisesti sen jäsen olisikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe