minä haluan rikkoa tabun

oma rauha

Täällä Suomessa on kirjoittamaton laki, että miehen ja vaimon on nukuttava samassa makuuhuoneessa.

MINÄ HALUAN OMAN!

Mutta mies, koko suku ja perhe ja ystävät kauhistelevat ajatusta ja pitävät minua hulluna, huonona vaimona. Kysyvät enkö rakasta miestäni.

Eikö minulla ole tosiaankaan oikeutta omaan huoneeseen ja omaan rauhaan silloin kuin sitä kaipaan.

Eikö tuntuisi jännittävämmältäkin hiippailla makuuhuoneiden välillä. Käydä vierailulla toisen luona ja sitten loppuyöksi omaan sänkyyn.

Siellä saisi levittäytyä mielin määrin eikä kukaan häiritse unta?

Joskus voisi olla kylässä koko yön, tai viikon.

Mutta oma huone olisi koko ajan varmistamassa, että olet yksilö.

14

1769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sade24

Oma huone, sehän olisi upeaa. Sitäpaitsi, vanhoissa suomalaisissa leffoissa rouva todella nukkuu eri huoneessa ja hiippailu on saatu näyttämään varsin romanttiselta.

Minäkin olen herkkäuninen enkä osaa nukkua levottoman vieressä.

• meillä

Eihän tuo mitään erikoista ole nukkua eri huoneissa.Ihmettelen miksi siitä suvulle pitää kertoa,höh,mitä se kellekään kuuluu vaikka toinen nukkuis ulkovarastos.
      Mä nukun suurimmaksi osaksi eri huonees kuin mies.Kun se kuorsaa ja naksuu ja tuhisee ja ties mitä ääniefektejä...
      Nukun itte välillä tosi huonosti joten häirittisin miestäni pyörimisellä ja yöllisillä jaloitteluillani.
      Sitäpaitsi "oma tila ja rauha" on mulle tärkeää.
      Ei muuta kun hommaat sen oman sopen.
      Suvulle et puhu mitään.
      Tämä on kuule tosi yleistä,omat kammarit.
      Eikä se rakkaus mihinkään häviä jos sitä kerran on.

• nainen83

Tulee mieleen, että asuukohan tämä nainen miehensä kanssa kenties jossain miehen vanhempien kanssa samassa taloudessa tms. Eihän siitä varmaan muuten tarvitsisi suvulle kertoa?

Kiinnostava ajatus muuten, tuo että olisi eri huoneet. Olen vannonut, että aikanani kun muutan jonkun miehen kanssa yhteen, tulee olla tarpeeksi iso talo, että siellä saa omaa rauhaa. Haluan oman huoneen, ns. oman työtilan, sekä mahdollisuuden nukkuakin jossain muualla tarvittaessa. Ja joo, olen herkkäuninen, ja mies kuorsaa välillä. Nyt vietämme paljon aikaa yksiössäni, nuku siinä sitten, kun toisella on ihan eri nukkuma-ajat ja elämäntyyli... :/ :/ :/

• Sanna

Perheessä perheen tavalla. Jos te miehesi kanssa päätätte, että teidän perheessä ja kodissa mies ja vaimo nukkuvat omissa sängyissään omissa huoneissaan, mikäpä siinä! Ehtona tällaiselle järjestelylle tulisi kuitenkin olla, että se sopii molemmille. Kyseessä on kuitenkin melko iso ja merkittävä asia, joten jos tästä ei olla yhtä mieltä en usko, että suhde voi menestyä kovin hyvin.

Oma rauha on kieltämättä tärkeä myös minulle (ja miehelleni). Seurustelumme alkuaikoina kun vietimme suurimman osan ajasta hänen yksiössään hermot olivat välissä tiukulla, kun olisi tarvinnut hieman rauhaa ja mahdollisuuden keskittyä omiin asioihin. Joskus luin jopa tenttiin saunassa, kun sitä rauhaa ei muualta löytynyt.

Mikäli sinusta tuntuu, että hiippaileminen toisi lisämausteen seksielämäänne, mikäs siinä! Ei luulisi suvulla olevan sanomista siihen. Ja jos olet herkkäuninen, kuorsaaja tai jos et pysty nukkumaan toisen vieressä rentoutuen, sitä paremmalla syyllä omaan huoneeseen!

Mitä tuohon yksilönä olemiseen tulee, mielestäni oma sänky tai oma huone ei ole ainoa tapa säilyttää yksilöllisyytensä. Minä olen yhä edelleen yksilö - sekä osa paria ja perhettä - vaikka nukun samassa sängyssä mieheni kanssa. Minulla ei ole omaa huonetta, mutta silti minulle, tavaroilleni ja rauhalleni löytyy tila asunnostamme. Minä olen säilynyt yksilönä harrastusteni, ystävieni, työni sekä persoonani kautta. Vaikka olen osa parista, en ajattele pelkästään meitä, vaan välissä myös itseäni.

Jos miehellesi tällainen järjestely ei sovi, teidän on tehtävä kompromissi (vuodesohva olohuoneessa yksinäisiä öitä varten, oma nurkka makuuhuonessa tavaroita varten) tai sinun on sopeuduttava hänen malliinsa. Jos et itse ole valmis sopeutumaan perinteiseen malliin, et myöskään voi vaatia häntä sopeutumaan sinun malliisi. Parisuhde on kompromissien tekoa, molempia huomioonottamista ja huolenpitoa, eikä yksikään näistä asioista vaadi yhteistä sänkyä tai makuuhuonetta.

• ölasdk

Asumusero, siksi sitä on ainakin ennen kutsuttu. Muuta pois ja vierailette toistenne luona aina silloin kun yksinäisyys ja inhimilliset tarpeet yllättävät!

• Siitähän se riippuu

Jos ukolle on OK, nin mikäs siinä.
      Jos ei, niin sitten on huonompi homma.

Kukas sen huoneen maksaa jos joudutte hommaamaan isomman kämpän? Mun mielestä lisälasku kuuluu sulle.

Ja jos teillä myöhemmin tulee kränää ja mies vaikka haluaa eron niin todistajia löytyy tähän "asumuseroon". Yhteensopimattomuuden perusteella, nääs.

Plus muu sosiaalinen paine. Sinua ei ehkä haittaa vaikka ihmiset ihmettelee eri huoneita, mutta entäs mies? Miehen itsetunnolle ei tee kovin hyvää kun työkaverit naljailee. Entäs tulevat lapset? Alkaako niitä teineinä vähintäänkin hävettää kun koulukaverit ihmettelee mikä niiden porukoita vaivaa? Sukulaiset ei kehtaa tulla kylään kun eivät osaa asennoitua asiaan?

Entäs jokerina muut naiset? 15 vuotta kun asutte noin niin joku hepsankeikka päättelee että homma on selvää kauraa ja "lupa on periaatteessa annettu" ja vie sulta miehen.

Asian riistäytyminen käsistä: teillä on kyllä siitä eteenpäin huomattavasti suurempi riski ajautua erilleen kokonaan - mykkäkoulut ja pitkät riidat ovat "helpompia", ja joku päivä ukko pistää sen avioerohakemuksen vireille.

Onnea vaan tälle sosiaaliselle kokeilulle. Ehdotan että teet projektista seurannan ja kunnon raportoinnin. 20 vuoden päästä voit ehkä kirjoittaa kirjan ja joko rikkoa tabua oikein kunnolla ja päästä keskusteluohjelmaan. Tai sitten saada "hullun akan" maineen.

• eri kammarit

Höh,ookko tosissas?Mistä ne miehen työkaverit tietää että emännän kans on eri makuukammarit?!
        Niin,jos ei mies mee toimitteleen itte asiasta.
        Mun mies omaa semmosen itsetunnon jotta ei sitä haittaa vaikka nukunki pääosin eri huonees.Ei oo kuuna päivänä meinannut ero sen takia tulla.
        Eikä me meidän tenavien kavereille mitenkään oo ilmotettu asiaa,eikä ne tommosesta asiasta olisi moksiskaan!
        Kirjoittikohan tämän vitsinä?
        Meinaan että 25 vuotta tässä on yhdessä taaplattu myötä- ja vastamäessä ja ongelmaa ei tässä asiassa ole ollut.Enkä usko että tuleekaan enää.

• nukutko miehesi vieressä vai et...

• Sanna

Kyllähän se silti on myös miehen asia. Parisuhteessa on kaksi ihmistä, joilla on yhtä painavat mielipiteet ja joita tulisi kuunnella tasavertaisesti. Jos järjestelmä ei sovi miehelle, vaan hän haluaisikin nukkua oman rakkaansa vierellä, suhde on mielestäni syytä lopettaa. Ei toista voi pakottamaan nukkumaan yksin vuosikymmenia, vain koska itse haluaa oman rauhan.

• kompromissi
        Sanna kirjoitti:

Kyllähän se silti on myös miehen asia. Parisuhteessa on kaksi ihmistä, joilla on yhtä painavat mielipiteet ja joita tulisi kuunnella tasavertaisesti. Jos järjestelmä ei sovi miehelle, vaan hän haluaisikin nukkua oman rakkaansa vierellä, suhde on mielestäni syytä lopettaa. Ei toista voi pakottamaan nukkumaan yksin vuosikymmenia, vain koska itse haluaa oman rauhan.

Eikö voi tehdä kompromissia? Nukkuu vaikka joka toinen yö toisessa huoneessa?
        Kyllä mä tiedän pariskuntia jotka nukkuu eri huoneissa jos vaikka mies/vaimo kuorsaa ja toinen ei sen takia voi nukkua vieressä - mitäs tossa on ihmeellistä??!!

• ... järki käteen ...
        Sanna kirjoitti:

Siis ai pitää suhde lopettaa, jos aiotaan kokeilla nukkumista eri huoneissa?????? Juuri tuollaisten ihme ajatusten takia tässä maassa ei suhteilla ole mitään vakautta ja puolet avioliitoista hajoaa. Eihän kyse ole mistään jääkylmästä naikkosesta, joka aikoo kiduttaa miestään pihtamalla seuraavat 20 vuotta, vaan ilmeisesti kevyt unisesta, herkästäkin ihmisestä, joka kahden ihmisen symbioosissa nimeltä parisuhde haluaa omaa tilaa, ilmaa ja rauhaa. Ihan varmasti se voi todella tehdä hyvää suhteelle, kun toinen ei koko ajan ole sinä kyljessä ihastuttamassa ja vihastuttamassa. Hieman etäisyyttä ottamalla voi löytyä ties kuinka mielenkiintoisia piirteitä itsestä ja toisesta. Kokeilun arvoinen asia!

• Sanna
        ... järki käteen ... kirjoitti:

Siis ai pitää suhde lopettaa, jos aiotaan kokeilla nukkumista eri huoneissa?????? Juuri tuollaisten ihme ajatusten takia tässä maassa ei suhteilla ole mitään vakautta ja puolet avioliitoista hajoaa. Eihän kyse ole mistään jääkylmästä naikkosesta, joka aikoo kiduttaa miestään pihtamalla seuraavat 20 vuotta, vaan ilmeisesti kevyt unisesta, herkästäkin ihmisestä, joka kahden ihmisen symbioosissa nimeltä parisuhde haluaa omaa tilaa, ilmaa ja rauhaa. Ihan varmasti se voi todella tehdä hyvää suhteelle, kun toinen ei koko ajan ole sinä kyljessä ihastuttamassa ja vihastuttamassa. Hieman etäisyyttä ottamalla voi löytyä ties kuinka mielenkiintoisia piirteitä itsestä ja toisesta. Kokeilun arvoinen asia!

Onhan se tietysti ok kokeilla, miten nukkuminen eri huoneissa onnistuu. Mielestäni aloittaja kuitenkin toi esille sen, ettei hänen miehensä ole innostunut asiasta. Mielestäni tämä on sen verran iso asia, että jos molemmat eivät ole samaa mieltä, parisuhde ei voi onnistua. Tiedän omalla kohdallani, etten haluaisi elää miehen kanssa, joka ei halua nukkua yönsä vierelläni. Satunnaiset yöt sohvalla on eri asia kuin täysin oma sänky.

Enkä minä puhunut mitään seksistä tai pihtaamisesta, sängyssä voi tehdä muutakin. Mitä jos aloittajan mies haluaisi käpertyä rakkaansa viereen, ehkä yhteisen peiton alle joka yö, nukkua lähekkäin ja kuulla toisen raskaan hengityksen ja tuntea sen iholleen? Suurin osa kokee vierekkäin nukkumisen läheisyydeksi ja ihanaksi asiaksi parisuhteessa, ja tämän poisjäänti harmittaisi varmasti monia.

Mikäli aloittaja todellakin on niin kevytuninen, ettei pysty kenenkään vieressä - tai edes samassa huoneessa - nukkua, on tietysti pakko löytää kumppani joka suostuu omiin huoneisiin. Oma huone on mielestäni hieno homma, minäkin haluaisin oman työhuoneen, jossa minulla olisi täysi rauha. Ei vain onnistu ainakaan vielä, tässä kolmiossa kun loppuu muuten huoneet kesken. Mutta eiköhän minulla omakotitalossa ole oma huone harrastuksilleni ja työlleni.

Etäisyyttä ei mielestäni oteta sängyssä tai nukkumalla, vaan se tehdään ihan muilla keinoin.

• Uutinen

Siis samassa huoneessa nukkumisen PAKKO on aika tuore keksintö, sotien jälkeinen. Luulen sen liittyvän tähän seksin ylikorostukseen.

• ...

, sano

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      90
      5489
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      55
      3647
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      3005
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2201
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1976
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      298
      1889
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1616
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      96
      1511
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1397
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      9
      1363
    Aihe