Tiedän, että kahvi voi aiheuttaa monenlaisia mahavaivoja, mutta entä sitten tee? Olen kärsinyt melkein puolivuotta huonovointisuudesta ja muista mahavaivoista. Onneksi tajusin jossain kohtaa lopettaa kahvin juomisen ja korvasin seen teellä. Paha olo jatkui, mutta nyt lopetin myös teen juomisen ja olo parani huomattavasti. Voiko kofeiini olla syypää vaivoihini? Kaikki ovat sanoneet, että tee on terveellistä, eikä se aiheuta mitään vaivoja. Olen aika rikki, koska nämä piristeet olivat todellä tärkeitä minulle ja nyt en voi juoda mitään piristävää.
Millä voin korvata kahvin ja teen esim. töissä "kahvitauoilla"? Onko mahollista, että esim. kahvinjuontia voisi treenata. Tarkoitan sillä, että jos joisin esim. kahvia 8 kuppia päivässä ja vähentäisin sen 3:een kuppiin, niin elimistö alkaisi tottumaan siihen? Tällaisen teorian olen kuullut. En ole koskaan juonut yli 3 kuppia päivässä mitään.
Tee ja Kahvi?
4
534
Vastaukset
- Kris Kelvin
Ihan ensimmäisenä: 8 kuppia kahvia päivässä on jo epäterveellisen puolella. Puheet tällaisesta 'totuttamisesta' ovat hölynpölyä ja parhaimmillaan seurauksena älyttömästä kahvin litkimisestä on vatsakatarri. Tee ja kahvi ärsyttävät mahaa. Vaikutukset ovat tietenkin yksilöllisiä, mutta jos nämä juomat eivät sinulle sovi on turhaa kiusata itseään.
Yksi mahdollisuus olisi korvata nämä tuotteet C-vitamiinia sisältävillä juomilla esimerkiksi tuoremehuilla tai lämpimillä mehuilla. C-vitamiini ja hedelmäsokeri vaikuttavat piristävästi kuten kofeiinikin eivätkä aiheuta addiktiota.
Kahvitauolla voit juoda hitaasti mukillisen tuoremehua - samalla vältät tummentumia hampaissa (tosin happamat mehut ylenmäärin kulutettuina vahingoittavat kiillettä - suo siellä vetelä täällä = elämä on epäterveellistä...) ja mahakin voi paremmin. Erilaisia mehuja on jo määrättömästi saatavilla, joten jotain pitäisi löytyä sinunkin makuusi. - Lettityttö
Minulla myös tuli huono olo kahvin juonnista, huimausta, heikotusta ja yleisesti pahaa oloa. Ennen aloitin päiväni pannullisella mustaa kahvia, lopulta en pystynyt juomaan edes kupillista, eli se siitä "totuttelemisesta". Jätin kahvin juonnin, nykyään juon aamun kahvitauolla vihreää teetä kupillisen, en tiedä kuvittelenko vain mutta se pistää päivään enemmän vauhtia kuin kahvi aikoinaan.
- -m-
Kesän alussa mua alkoi yököttämään aina aamukahvin jälkeen. Tätä jatkui pari viikkoa kunnes päätin vaihtaa perinteeksi muodostuneet 2 kupillista kahvia aamuisin lasilliseen Hyvää Päivää -juomaa. Vieroitusoireita ei tullut ja kahvia juon vain kupillisen tai kaksi päivällä. Pysyn virkeänä kofeiinin vähentymisestä huolimatta.
- Kate
Tee on aika lailla sama asia kuin kahvi. Molemmat sisältävät kofeiinia, värjäävät hampaita ja ovat muutenkin herkkävatsaisille huono juttu.
Miksi et voisi juoda enää mitään piristävää? Onhan esim. kokiksessa kofeiinia...
Itse kyllä suosittelisin C-vitaminoituja juomia. Esim. tuoremehuissa on sitä, mutta ne ovat muuten täynnä kaikenlaisia säilöntä- ym. aineita sekä happamuudeltaan vahingoittavat hampaita ja joskus aiheutuu mahavaivoja.
Käy apteekista ostamassa C-vitamiini poretabletteja, jotka sekoitetaan veteen. Itseäni ainakin piristää tällainen lasillinen ja pysyy samalla kaikenlaiset flunssatkin kauempana...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713