Puudutus

Hermokimppu

Kokemuksia puudutuksesta yläetuhampaisiin? Muistaakseni se on arin ja kivuliain paikka puuduttaa ja se olisi nyt piakkoin edessä kun on reikä etuhampaassa.. Selviääkö siitä suosiolla hengissä?

Lisäksi kyselen, että voiko etuhampaita "hioa" lyhyemmiksi?

34

16123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tradux

      Mulla puudutettiin yläetuhammas joskus kakstoista vuotta sitten ja silloin sattui tosi paljon. Selvisi siitä hengissä, mutta kyyneleet oli kyl silmissä.

      Sen jälkeen mult on paikattu kymmenkunta hammasta, joista kaksi etuylähampaita. Kertaakaan ei oo puudutettu, mutta ykskään poraus ei oo tuntunut niin pahalta kuin se puudutuspiikin laittaminen.

      Puudutustekniikka on tietysti kehittynyt tässä välillä ja pintapuudutuksesta on varmaan apua, joten ei se välttämättä kauheasti satu. Itselleni vain on jäänyt sen verran kammoa puudutuksesta, etten sitä kovin herkästi pyydä, vaan kestän mieluummin porauskivun.

      Jos haluat puudutuksen, niin pyydä myös pintapuudutus.

    • Soul-Of-Raven

      Minulla puudutettiin joskus neljä vuotta sitten koko kitalaki (ja puutuihan siinä samalla sitten ikenet, ylähuulen oikea puoli sekä vähän poskea ja nenänpieltäkin). Laittoivat kaksi piikkiä. Ensimmäinen piikki sattui aivan kamalasti. Lääkäri painoi piikkiä, ja hoitaja pyyhki silmiäni. Toinenkin sattui, muttei enää niin paljon kuin ensimmäinen.
      Kyllä siitä selvisi.

      • Puudutettu monestikin

        Samat reaktiot. Sattunut on aivan kamalasti, mutta toki puutuikin ja muutenhan toimenpide olisi taas ollut kamalan kivulias. Multa leikeltiin yläetuhammasalueelta ja niitä piikkejä todella tarvittiin monta ja kivuliasta oli, vedet valui silmistä, mutta toimenpide sujuikin sitten kuin tanssi, vaikka ientä aukaistiin koko etualueelta ja porailtiin ja kaiveltiin ja ihan kivuttomasti!
        Selvisin hengissä myös, koska muuten en olisi tässä kirjoittelemassa. On ihailtavaa kuulla kun muillakin on sattunut puudutus! NYT TIEDÄN, etten ole ainut kärsijä ollut. Pintapuudutuksesta ei muuten ole kovin paljon hyötyä, jos joudutaan kovin syvältä puuduttamaan. Pintapuudutehan tulee vain ikenen päälle, ei sinne sisälle ja jos piikit joutuu työntämään syvälle, niin eihän siinä ikenen puutuminen mitään auta!


    • Hermokimppu

      eli kipua on kivasti odotettavissa! Varasin nyt silti ajan, parempi hetken kipu kuin juurihoito myöhemmin tai muuta pahempaa.

      Minulta on puudutettu viimeksi varmaan lähemmäs 15 vuotta sitten tuo yläetuosa ja muistot on aika ikävät. No, yritänpä lohduttautua tässä ajattelemalla, että muutkin sen kestää niin sitten minäkin ja se on vain hetken.

    • pienen hetken

      hei
      tuntuu että jos antaa itselleen luvan, mielikuvitus lähtee suurentamaan asioista ihan hirmuisia! Niinkuin nyt tuosta puudutuksestakin. Ei kannata etukäteen kasvatella mielessä siitä ongelmaa. So what jos yhden sekunnin sattuu! Kyllä sen nyt ihan jokainen kestää, joka iikka.

      Rennolla mielellä vaan hammaslääkäriin. Otetaan asiat vastaan sitten kun ne tulee, ei etukäteen eletä itsetehtyä kauhuleffaa.
      Tulee tosi helpoksi mennä!

      • kauhukauppa

        Onhan se alkuperäiselläkin kirjoittajalla jo kokemuksia puudutuksesta ja sellaisesta kivuliaasta, ettei hän mikään keltanokka ole, haloo. Eiköhän se jokainen tiedä, että se sattuu sen sekunnin tai kaksi korkeintaan. Ei se mitään kauhuleffaa ole, satuitko illan päätteeksi kenties katsomaan sellaisen ja oma mielikuvituksesi teki kepposen...... Ei kipu hammaslääkärissä ole mitään kauhuleffaa vaan normaali ilmiö, niinkuin kaikissa muissakin terveydenhoitoalan toimenpiteissä.


      • Tradux
        kauhukauppa kirjoitti:

        Onhan se alkuperäiselläkin kirjoittajalla jo kokemuksia puudutuksesta ja sellaisesta kivuliaasta, ettei hän mikään keltanokka ole, haloo. Eiköhän se jokainen tiedä, että se sattuu sen sekunnin tai kaksi korkeintaan. Ei se mitään kauhuleffaa ole, satuitko illan päätteeksi kenties katsomaan sellaisen ja oma mielikuvituksesi teki kepposen...... Ei kipu hammaslääkärissä ole mitään kauhuleffaa vaan normaali ilmiö, niinkuin kaikissa muissakin terveydenhoitoalan toimenpiteissä.

        Samaa mieltä, ei todellakaan oo mitään kauhuleffaa. Mä oon tosin sen verran omituinen, että käyn hammaslääkärissä ihan mielelläni, vaikka tiedän, että siellä voi sattua.

        Sen vaan ihan rehellisyyden ja realismin nimissä (en siis pelotellakseni)sanon, että toi aiemmin kuvailemani kokemus ei todellakaan ollut "sekunnin tai kaksi korkeintaan".
        Lähinnä tais olla jotain 5-10 sekunnin luokkaa, koska se lääkäri ehti sinä aikana kysellä ja voivotella moneen kertaan, että "voi kun tää sattuu" ja "kestätkö vielä" ja "sattuuko paljon" jne.
        Sitähän en sitten tietysti tiedä, että onko noin pitkä puudutusaika normaalia...


    • Hermokimppu

      Mä lapsena pelkäsin puudutusta niin paljon, että paikkautin lukuisat reiät ilman puudutusta ja sekös vasta mukavasti vihlaisi!

      Myöhemmällä iällä en ole hammaslääkärissä kovin usein enää käynyt ja jos on ollut paikkaamisen tarvetta, ne reiät ovat olleet takana jolloin puudutus on lähes täysin kivuton ja se menee kuin vettä vaan.

      Kysyin sitten kerran tuossa pari vuotta sitten hammalääkäriltä siitä etuosan puudutuksesta ja hän sanoi suoraan, että aikuiselta mieheltäkin on herahtanut kyyneleet silmistä kun eteen on laitettu puudutus. Sekös sitten sai kauheet muistot mieleen ja sillä sitten kyselin täällä kuinka kauheeta se oikeestaan olikaan.. :D
      Mutta se ei estä mua menemästä hammaslääkäriin, haluan vain varautua "henkisesti".

      • paha kuitenkaan

        Pistäminen itsessään ei satu, neula on todella ohut. Sen sijaan puudutusaineen ruiskutus on se, joka täytyisi tehdä todella hitaasti, koska se kudosvenytys (siis aineen mennessä kudokseen) nipistää enemmän. Jos injisoidaan hitaasti, ehtii puutua jo ennen kuin kaikki on laitettukaan. Olen kokeillut eli puuduttanut itse itseäni, ei tullut kyyneleet silmään! Neulaa en edes huomannut kun se oli jo "hurahtanut" huulen alle..
        Etualue on runsaasti hermotettu, sen vuoksi sen puuduttamisen sanotaan sattuvan enemmän, mutta oikea tekniikka auttaa.


      • Tradux
        paha kuitenkaan kirjoitti:

        Pistäminen itsessään ei satu, neula on todella ohut. Sen sijaan puudutusaineen ruiskutus on se, joka täytyisi tehdä todella hitaasti, koska se kudosvenytys (siis aineen mennessä kudokseen) nipistää enemmän. Jos injisoidaan hitaasti, ehtii puutua jo ennen kuin kaikki on laitettukaan. Olen kokeillut eli puuduttanut itse itseäni, ei tullut kyyneleet silmään! Neulaa en edes huomannut kun se oli jo "hurahtanut" huulen alle..
        Etualue on runsaasti hermotettu, sen vuoksi sen puuduttamisen sanotaan sattuvan enemmän, mutta oikea tekniikka auttaa.

        On kai se noinkin. Mutta jos se piikki painetaan kitalaen puolelle (niin kuin mulla), niin ei ole edes sitä huulta, johon "hurahtaa". Siellä ei oikein ole mihin pistää ja siksi se kai niin sattuukin...


      • tosiasiaa
        Tradux kirjoitti:

        On kai se noinkin. Mutta jos se piikki painetaan kitalaen puolelle (niin kuin mulla), niin ei ole edes sitä huulta, johon "hurahtaa". Siellä ei oikein ole mihin pistää ja siksi se kai niin sattuukin...

        Kyllä puhut asiaa! Kitalakeen laitettuna se todella sattuu! Se on tosiasia ja siitä ei pääse mihinkään.


      • huijattu
        paha kuitenkaan kirjoitti:

        Pistäminen itsessään ei satu, neula on todella ohut. Sen sijaan puudutusaineen ruiskutus on se, joka täytyisi tehdä todella hitaasti, koska se kudosvenytys (siis aineen mennessä kudokseen) nipistää enemmän. Jos injisoidaan hitaasti, ehtii puutua jo ennen kuin kaikki on laitettukaan. Olen kokeillut eli puuduttanut itse itseäni, ei tullut kyyneleet silmään! Neulaa en edes huomannut kun se oli jo "hurahtanut" huulen alle..
        Etualue on runsaasti hermotettu, sen vuoksi sen puuduttamisen sanotaan sattuvan enemmän, mutta oikea tekniikka auttaa.

        Sähän puhut kuin mulle hammaslääkäri väitti ettei sattuisi. En eka kerralla antanut operaatioon puuduttaa ja lekuri sanoi, että niin ohut neula EI SE SATU.
        Sai puhuttua mut toimenpiteeseen ja kyllä se TODELLA SATTUI. Jos itsekin puuduttaisin itseä niin toki tekisin sen niin varovasti kuin voi, mutta...kun toinen puuduttaa, niin totuus on toisenlainen.....
        Tolla uskottelulla ettei satu saadaan potilas menemään vastaanotolle. Mun mielestä olis lääkärikin ollut rehellinen jos olis kertonut suoraan että sattuu kuin valehdella päin naamaa. Pettymys on suurempi kun kipua tuleekin vai tarkoittaako se sitten sitä, että päässäsi surisee kun sattuu..........hullun paperit odottaa


      • Kokemuksesta puhun
        paha kuitenkaan kirjoitti:

        Pistäminen itsessään ei satu, neula on todella ohut. Sen sijaan puudutusaineen ruiskutus on se, joka täytyisi tehdä todella hitaasti, koska se kudosvenytys (siis aineen mennessä kudokseen) nipistää enemmän. Jos injisoidaan hitaasti, ehtii puutua jo ennen kuin kaikki on laitettukaan. Olen kokeillut eli puuduttanut itse itseäni, ei tullut kyyneleet silmään! Neulaa en edes huomannut kun se oli jo "hurahtanut" huulen alle..
        Etualue on runsaasti hermotettu, sen vuoksi sen puuduttamisen sanotaan sattuvan enemmän, mutta oikea tekniikka auttaa.

        Suosittelen menemistä yläetualueen puudutukseen jossa joudutaan monta piikkiä laittamaan ja tule sitten kertomaan tuleeko vedet silmiin vai ei!


      • kipu
        Kokemuksesta puhun kirjoitti:

        Suosittelen menemistä yläetualueen puudutukseen jossa joudutaan monta piikkiä laittamaan ja tule sitten kertomaan tuleeko vedet silmiin vai ei!

        Yläetualueen puudutus tuo melkein kaikille kyyneleet silmiin ja kitalakeen puuduttaminen on kivuliasta, mutta onneksi se on vain hetki. Mutta nenän limakalvon puuduttaminen se vasta tuntuukin. Korvalääkäri väitti että neula on ohut, mut oli huomattavasti paksumpi kun hammashoidossa käyttettävät. Eikä muutesi ollut puutunut kunnolla kun nappasi fibrooman nenästä pois...


      • todella sattuu
        kipu kirjoitti:

        Yläetualueen puudutus tuo melkein kaikille kyyneleet silmiin ja kitalakeen puuduttaminen on kivuliasta, mutta onneksi se on vain hetki. Mutta nenän limakalvon puuduttaminen se vasta tuntuukin. Korvalääkäri väitti että neula on ohut, mut oli huomattavasti paksumpi kun hammashoidossa käyttettävät. Eikä muutesi ollut puutunut kunnolla kun nappasi fibrooman nenästä pois...

        Aivan samaa mieltä! tosi on ettei siitä kivutta selviä. Itsellä jouduttiin puuduttamaan nenän vartta pitkin hammaslääkärissä kun etualuetta operoitiin. Piikkejä tuli kitalakeen ja etuosaan huulen puolelle ja oli kivuliasta. Toimenpide olikin sitten kyllä täysin kivuton, paitsi tikkien laitossa tuntui hieman, kun leikkaus kesti ja puuduteteho alkoi menettää tehoaan.


      • enemmän puuduteltu
        todella sattuu kirjoitti:

        Aivan samaa mieltä! tosi on ettei siitä kivutta selviä. Itsellä jouduttiin puuduttamaan nenän vartta pitkin hammaslääkärissä kun etualuetta operoitiin. Piikkejä tuli kitalakeen ja etuosaan huulen puolelle ja oli kivuliasta. Toimenpide olikin sitten kyllä täysin kivuton, paitsi tikkien laitossa tuntui hieman, kun leikkaus kesti ja puuduteteho alkoi menettää tehoaan.

        Allekirjoitan! Kipu ei myöskään kestä sekuntia vaan pitempään, ja on aivan helvetillinen. Minun hammaslääkäri kammoni sai alkunsa kitalaen puudutuksesta 20 vuotta sitten, 8 vuotta sitten selvisin kammosta ja sain saman tien kitalaki puudutuksen; taas sattui aivan järjettömästi. Kipu on painetta, siis ihan todella tuntuu sitlä että kitalaesta työnnetään jokin terävä läpi.
        Kiva, että ala- asteella on vielä laitettu etuhampaiden väliin jokin "lasten paikka" jota ei ole ikinä uudittu.. hyvin on kestänyt vaikka tämä kitalaki- kiduttaja sanoi sen menevän vaihtoon 10 vuodessa.

        Tosin tärykalvon puhkaisu sattuu satakertaisesti enemmän.


      • etuhampaidesi välissä
        enemmän puuduteltu kirjoitti:

        Allekirjoitan! Kipu ei myöskään kestä sekuntia vaan pitempään, ja on aivan helvetillinen. Minun hammaslääkäri kammoni sai alkunsa kitalaen puudutuksesta 20 vuotta sitten, 8 vuotta sitten selvisin kammosta ja sain saman tien kitalaki puudutuksen; taas sattui aivan järjettömästi. Kipu on painetta, siis ihan todella tuntuu sitlä että kitalaesta työnnetään jokin terävä läpi.
        Kiva, että ala- asteella on vielä laitettu etuhampaiden väliin jokin "lasten paikka" jota ei ole ikinä uudittu.. hyvin on kestänyt vaikka tämä kitalaki- kiduttaja sanoi sen menevän vaihtoon 10 vuodessa.

        Tosin tärykalvon puhkaisu sattuu satakertaisesti enemmän.

        Millaiset paikat sinulle laitettiin etuhampaiden väliin ja näkyykö ne, vai onko ne laitettu takaapäin...itsellä on myös reikä euhampaissa (molemmissa takana tulossa)..pian on paikkaus edessä..sattuiko ite paikkaus sinulla ja mistä aineesta paikat tehtiin silikaatista vai yhdistelmä muovista..kauankohan ne nykyisin kestää..oon 18v tyttö..eikä olisi kivaa menettää etuhampaita pitkiin aikoihin.


      • silikaattia
        etuhampaidesi välissä kirjoitti:

        Millaiset paikat sinulle laitettiin etuhampaiden väliin ja näkyykö ne, vai onko ne laitettu takaapäin...itsellä on myös reikä euhampaissa (molemmissa takana tulossa)..pian on paikkaus edessä..sattuiko ite paikkaus sinulla ja mistä aineesta paikat tehtiin silikaatista vai yhdistelmä muovista..kauankohan ne nykyisin kestää..oon 18v tyttö..eikä olisi kivaa menettää etuhampaita pitkiin aikoihin.

        ole käytetty enää about 30 vuoteen! Ei sen jälkeen kun yhdistelmämuovit tulivat laajempaan käyttöön!
        Yhdistelmämuovilla siis paikataan. Yleensä ulkonäkösyistä pyritään takakautta, mikäli mahdollista. Etuhampaissa muovipaikat kestävät yleensä hyvin, pientä kiillottelua aika ajoin tarvitsevat. Tosin, jos ulkokulma puuttuu, kestävyys heikkenee radikaalisti (haukkausalue).

        Etuhampaiden reikiintyminen kertoo suuresta reikiintymisriskistä. Muista siis ennaltaehkäisevä hoito!


      • diiu
        todella sattuu kirjoitti:

        Aivan samaa mieltä! tosi on ettei siitä kivutta selviä. Itsellä jouduttiin puuduttamaan nenän vartta pitkin hammaslääkärissä kun etualuetta operoitiin. Piikkejä tuli kitalakeen ja etuosaan huulen puolelle ja oli kivuliasta. Toimenpide olikin sitten kyllä täysin kivuton, paitsi tikkien laitossa tuntui hieman, kun leikkaus kesti ja puuduteteho alkoi menettää tehoaan.

        mulla ei oo koskaan puudutettu.. paikkauksessa.. tänää ekaa kertaa ku repi viisauden hampaan irti. enkä kyllä jatkossakaa ota puudutusta, tää se vast kauheelta tuntuuki...


      • *TheRoad*

        No mulla ainakin tulee se kyynel silmästä enemmänkin jonain "refleksinä" tai miten sen sanoisi. Ei johdu kivusta todellakaan (Minulla näin. Toisten puolesta on paha mennä sanomaan).

        Tietenkin etualueen puuduttaminen sattuu enemmän, mutta kipu kestää vain hetken. Hammaslääkärini varoittaa ennen kun puudutuksen "iskee" etualueelle että tämä on sitten ikävä kohta puuduttaa, koita kestää. =) Puuduttaminen kestää kauemmin, kuin siitä aiheutuva kipu.


    • tuleva hampihoitaja

      kun yläetuhampaita puudutetaan, isketään se piikki kitalakeen joka on paljon "tiukempaa tavaraa" kun muut suun limakalvot ja sattuu enemmän. Itselläni yläkakkosen paikkaus ylihuomenna ja aion kyllä sanoa hammaslääkärille ettei kitalakeen laiteta puudutusta vaan yläpuolelle vaan jos jonnekin, joka ei satu juuri ollenkaan.

      Itsekin hammashoitajana toimineena olen nähnyt kuinka potilailta valuu kyyneleet silmistä, aikuisilla ihmisillä =)

      • suulaen puolelle

        Tavallisessa paikkauksessa ei tarvitse puudutusta laittaa suulaen puolelle. Ikävän pistoksen tarvitsee vain hampaan poistossa ja joskus jos yläposkihampaan suulaenpuoleinen juuri ei puudu kunnolla esim. juurihoidossa.

        Eläimillä on kita, ihmisellä suulaki. Toivoisin tulevalta alan ammattilaiselta myös täsmällisempää kielenkäyttöä.


    • Hermokimppu

      Vaan arvatkaapa, tätä en olisi ikinä uskonut: en tuntenut koko puudutuksen laittoa!

      Näin se meni kivuttomasti:

      -Puudutusvoidetta tulevaan pistokohtaan (pistetään hammasrivin etupuolelta, vain hampaidenpoistoissa tarvii pistää kitalaen puolelta). Antaa vaikuttaa 5 min.

      - Sitten pistetään, erittäin hitaasti edeten ja hiljaa puudutetta ruiskuttaen. Yksi pistos riittää.

      Siinäpä se, minä en tuntenut edes neulan sisäänmenoa tai mitään vaikka pitkälle meni. EI kyyneliä, ei nipistyksiä tai paineen tunnetta. Arvatkaapa onko nyt hyvä mieli ihan viimeisen päälle :D :D

      • huh huh

        Olin just n. 2min sitte hammaslääkäris ja mult revittii 4 hammast. Mulle pistettii puudutus sillee et ensi laitettii jotai mansikanmakust töhnää sitte ruiskul tehtii jtn, ja sit vaa pistettii, ei tuntunu paljoo missää. Mulle laitettii 2 piikkii, ku otettii ylhäält 2 ja alhaalt 2, ja olen ite 13 vuotta, ja selviydyin tehtäväst iha hyvi :)


      • jjau.
        huh huh kirjoitti:

        Olin just n. 2min sitte hammaslääkäris ja mult revittii 4 hammast. Mulle pistettii puudutus sillee et ensi laitettii jotai mansikanmakust töhnää sitte ruiskul tehtii jtn, ja sit vaa pistettii, ei tuntunu paljoo missää. Mulle laitettii 2 piikkii, ku otettii ylhäält 2 ja alhaalt 2, ja olen ite 13 vuotta, ja selviydyin tehtäväst iha hyvi :)

        Olin tänään, ja edestä paikatttiin kaksi reikää,puudutus sattui aivan kamalasti! Tuli vedet silmään. Hammaslääkäri painoi puudutusta lisää ja hoitaja pyyhki paperillla puudutusta. Huhhuh.


    • no ei kyl satu yhtää

      mulla on ollut 2 kertaa puudutus eikä se satu yhtään se on vain kun pieni nipistys........

    • Mulla on kahdesti puudutettu mutta ei yläetuhampaita. Multa poistettiin alhaalta poskihampaan vierestä viisauden hammas 28.11. Eka puudutuspiikki sattui vähän mutta toinen ei. Kyyneleet valuivat poskiani mutta äkkiä se oli ohi. Ensimmäinen viisauden hammas poistettiin alhaalta sekin 1.11. Mun mies hammaslääkäri olierikoistunut pelkopotilaisiin. Ylhäältä ei ole viisaudenhampaita poistettu vielä.

    • -Grauhh.

      Moi ! Mulla puudutuspiikki laitettiin kitalakeen, senjälkeen on ollut ihann järkyttävä hammaslääkäri pelko! huudan ja itken joka kerta kun pitäisi mennä hammaslääkäriin ;( En vain pääse siitä eroon.

      Jos lääkäri sanoo että reikä on iihan pieni niin älä ota ollenkaan puudutusta.. äiti sanoi noin ja pelkäsin eka olla ilman puudutusta mutta sitten ei se ollutkaan niin paha.. vähän vihlo vaan ! IHAN VÄHÄN SIIS !

      :) Joten jos on pieni reikä niin ÄLÄ OTA puudutusta ! joudut vaan turhaan kärsimään :/ Ja mulla on huomenna röntgen hammaslääkärissä ja jännitän ihan hirveesti sitäkin! eikä siellä tehdä muutakun otetaan röntgen KUVA ja sitten pääsenkin pois :D

    • ei satu

      Moni hammaslääkäri tykittää liian kovalla paineella puudutusaineen. Pitää olla tosi vakaa käsi tai sitten käyttää tietokoneohjattua puudutuslaitetta. Nämä uudet hienot puudutuslaitteet ovat vain aika kalliita ja vain erikoishammaslääkäreillä.

    • 22.8.2012 viimeksi kävin tarkastuksessa jolloin löytyi viisauden hampaat alhaalta ja niissä oli reiät. Ja 29.8.2012 oli hammas röntgen. Seuraava tarkastus minulla on syksyllä 2013. Suussa on mukavan näköiset vaaleat arvet hampaan poistoista. :( Sitä edellisestä hammaslääkäri käynnistä oli jo viisi vuotta 5.11.2007.

    • Pelkääjä

      Minulle on tehty etuhampaisiin juurihoito,jonka jälkeen piti tehdä vielä resektio.se tehtiin siis eilen minulle..voin kertoa että pitkän ajan jälkeen sain selätettyä hammaslääkäripelkoni,kunnes se palasi kuin kauhu eilen takaisin.Iso köriläs suukirurgi puski etuhuuleen 3kpl pistosta puudutetta,sitten olikin kitalaen vuoro 3 pistoskohtaa sinnekin.Mä märisin hysteerisesti siitä ekasta pistoksesta klo:13 -17,sain aika karskin paniikkikohtauksen.Tärisin sen 50min siinä hammaslääkärin penkissä ja itkin ääneen,tämä suugirurgi vaan tekee töitään niinkö ei huomaisikaan mun hysteriaa..mä olin oikeasti niiiin paniikissa että mut ois eka pitäny rauhoittaa ja sitten alkaa operoimaan..vaan ei,vedetäämpä veitsellä ien auki ja aletaan hommiin ku yks tärisee ja hytisee kyyneleet valuen silmäkulmista..ja tämä kaikki vieläpä yksityisellä,ettei mikään Tk:n perusjamppa ollut kyseessä. Nohh,kallis ja kauhun reissu oli se ja toivon tosiaan ettei mun tarvi mennä tän asian takia terapiaan,alan nimittäin joka kerta itkemään ku muistelen sitä edes

    • kkkokenut

      piikki ei satu yhtään. alussa voi aina pyytää puudutus geeliä.

    • Yllätetty

      Ilman lupaa ja ennakkovaroitusta iskettiin sitten piikki kitalaen läpi. En edes tiennyt että sellainen puudutus on olemassa. Olisin kieltänyt jos olisin tiennyt sillä en tarvitse puudutusta ja kaiken lisäksi sairasran silmäsairautta mikä johtaa sokeuteen. Ny on silmä ollut tosi kipeä ja niin kuin olisi tikku silmässä. Kotona puhuin että laittoivat jollakinn laserilla. Mutta asiaan tutustuttuani se juuri lamauttaa ne hermoradat joita minulla ei olisi saanut puuduttaa. Mikä hammaslääkäreitä vaivaa kun ei vivauduta kysymään vaan siitä vain toteutetaan jotain minkä on itse saanut päähänsä. Ihmistä kohdellaan niin kuin tuoliin tai laverille meneminen olisi lupoa tehdä mitä vain. Toivottavasti uudessa hammaslääkärikoulutuksessa panostetaan myös potilaan kohtaamiseen.

    • Anonyymi

      Kaikki ne hammaslääkärit jotka tätä käyttää seolanta työn jälki ovat vammauttava puhuu säästetään edes vähän poskionteloita,Telian puhe netti f secure virusturva HD myös mukana todella vaarallinen sana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe