kumpi kannattaa

Herkko

Kannattaako ottaa vapaa-autoetu vai edun verotusarvon suuruinen palkankorotus. Omia ajoja tullee reilut 30t km/ vuosi ja työnantajan ajoja noin 10 t, joista kilometrikorvaus jos ajaa omalla autolla. Oman auton uusiminen ajankohtainen ja se maksaa noin 20.000 euroa lainarahaa. Kertokaa jolla esim omakohtaista tietoa/ kokemusta samanlaisesta tilanteesta.

15

50678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse tehnyt

      Itsellä oli sama tilanne, joskin vähän eri parametrit.

      Oletetaan, että et jää verottajalle
      kiinni "ylikilometreistä" ja että työnantaja ei näistä peri mitään.

      Sovelletaan sinun parametreillesi. Oletetaan, että autoedun verotusarvo 700 ja marginaalivero 55%.

      1. Jos ajat omalla autolla
      Kassavirta
      Kilometrikorvaukset 4000
      Palkanlisä netto 12*700*0,45 3780 (marginaalivero 55%)
      Polttoaine -3840 (40tkm, 8l/100km, 1.2l/euro)
      vakuutukset -700
      huollot pesut yms. -700
      renkaat -700 /yksi rengaskerta/vuosi menee
      muuta -500 pikkunaarmut, tuulilasi jne.
      Summa 1340 - ilman lainanhoitoa

      Työsuhdeautollla
      Vero luontaisedusta -4620

      Eli jos €500/kk (5960 vuodessa) riittää lainanhoitoon (ml. arvonalenema) niin tuo on break-even taso.

      • Herkko

        Kiitos selvästi asiantuntevasta kommentistasi


      • Juuso101

        Oman auton arvonalenema karkeasti ottaen:
        uuden auton hinta 20000€: arvonalennus 200€/kk
        uuden auton hinta 30000€: 300€/kk
        jne.

        Tätä arvonalenemaa työsuhdeautoilijan ei tarvitse miettiä.


      • CimoP
        Juuso101 kirjoitti:

        Oman auton arvonalenema karkeasti ottaen:
        uuden auton hinta 20000€: arvonalennus 200€/kk
        uuden auton hinta 30000€: 300€/kk
        jne.

        Tätä arvonalenemaa työsuhdeautoilijan ei tarvitse miettiä.

        Erittäin hyvä pointti toi arvon alentuminen. Sitä ei usein oteta huomioon. Mutsilla on ollut lähes 20v. työsuhdeauto. Jokainen auto on ottanut siipeensä yleensä jo ihan ensimmäisen puolenvuoden aikana. Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään. Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi, mutta jos on työsuhde auto, tämä ongelma ei paljoakaan (vaivannäköä lukuunottamatta) haittaa.

        Auton arvo alenee tietysti myös aiemmassa viestissä mainitun iän mukaan.

        Itse olen ottanut myös työsuhdeauton, koska tiedän, että kilomtrejä ei tule tarpeeksi. Olen pitänyt karkeana rajana noin 30 t /työkilometriä vuodessa. En osaa sanoa onko tämä mikään matemaattinen optimi.


      • The Rat
        CimoP kirjoitti:

        Erittäin hyvä pointti toi arvon alentuminen. Sitä ei usein oteta huomioon. Mutsilla on ollut lähes 20v. työsuhdeauto. Jokainen auto on ottanut siipeensä yleensä jo ihan ensimmäisen puolenvuoden aikana. Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään. Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi, mutta jos on työsuhde auto, tämä ongelma ei paljoakaan (vaivannäköä lukuunottamatta) haittaa.

        Auton arvo alenee tietysti myös aiemmassa viestissä mainitun iän mukaan.

        Itse olen ottanut myös työsuhdeauton, koska tiedän, että kilomtrejä ei tule tarpeeksi. Olen pitänyt karkeana rajana noin 30 t /työkilometriä vuodessa. En osaa sanoa onko tämä mikään matemaattinen optimi.

        > Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään.
        > Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi

        Ai? Itsellä kun parkkipaikalla joku oli kolhinut ovea niin omavastuu meni (oikominen maalaus), mutta vakuutus hoiti loput eikä edes bonukset laskeneet - piti vain tehdä rikosilmoitus vaikka kaikki asianomaiset tiesivät ettei siitä mitään iloa ole... :)

        Auton arvo toki laski tuon seurauksena (jos nyt muistaa mainita myydessä), mikä kyllä tietysti jää omistajan "maksettavaksi". Jos sitä tarkoitit.

        Olikos tuossa alkuperäisessä laskelmassa muuten huomioitu vakuutuksia? Ne ovat aika suuri menoerä kuitenkin...

        Lisäksi 700 e/kk verotusarvo kuulostaa aika kovalta kun puhutaan 20 000 euron arvoisesta menopelistä. :-)

        Itsellä joka tapauksessa käsillä auton vaihto pikapuoliin ja olen päätymässä dieselfarkkuun. Tällä hetkellä kilometrejä tulee noin 25 000 vuodessa, mutta muuton jälkeen varmaan puolet enemmän... Vaihtoehtoina joko firman liisari (lisätään palkkaan verotusarvo, otetaan verot otetaan 1,8 x verotusarvo) tai sitten 2-3 vuotias käytetty... Enpä tiedä vieläkään. Antaa idean kehittyä.


      • itse tehnyt
        The Rat kirjoitti:

        > Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään.
        > Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi

        Ai? Itsellä kun parkkipaikalla joku oli kolhinut ovea niin omavastuu meni (oikominen maalaus), mutta vakuutus hoiti loput eikä edes bonukset laskeneet - piti vain tehdä rikosilmoitus vaikka kaikki asianomaiset tiesivät ettei siitä mitään iloa ole... :)

        Auton arvo toki laski tuon seurauksena (jos nyt muistaa mainita myydessä), mikä kyllä tietysti jää omistajan "maksettavaksi". Jos sitä tarkoitit.

        Olikos tuossa alkuperäisessä laskelmassa muuten huomioitu vakuutuksia? Ne ovat aika suuri menoerä kuitenkin...

        Lisäksi 700 e/kk verotusarvo kuulostaa aika kovalta kun puhutaan 20 000 euron arvoisesta menopelistä. :-)

        Itsellä joka tapauksessa käsillä auton vaihto pikapuoliin ja olen päätymässä dieselfarkkuun. Tällä hetkellä kilometrejä tulee noin 25 000 vuodessa, mutta muuton jälkeen varmaan puolet enemmän... Vaihtoehtoina joko firman liisari (lisätään palkkaan verotusarvo, otetaan verot otetaan 1,8 x verotusarvo) tai sitten 2-3 vuotias käytetty... Enpä tiedä vieläkään. Antaa idean kehittyä.

        20 000e autolle 700 €/kk on liikaa, mutta tulkitsin sen tarkoittavan lisärahoituksen tarvetta.

        Ja ne vakuutukset olivat mukana, tosin bonareiden suuruus vaikuttaa oleellisesti.


      • The Rat
        itse tehnyt kirjoitti:

        20 000e autolle 700 €/kk on liikaa, mutta tulkitsin sen tarkoittavan lisärahoituksen tarvetta.

        Ja ne vakuutukset olivat mukana, tosin bonareiden suuruus vaikuttaa oleellisesti.

        Huomasin tuon vakuutusmaksun olevan todellakin mukana.

        Katselin tässä paria itselleni sopivaa autoa, eli joko Toyota Avensis Wagon tai VW Passat Variant parilitraisilla dieseleillä. Verotusarvoista en tiedä, mutta käyttöetu noilla näyttäisi olevan 520/540 euroa, vapaa autoetu 680/700 vastaavasti... Hintaa noin 35 000 euroa, mikä kai on aika normaali perheauton hinta. :)

        Laskelmia tehtäessä lisärahoituksen tarve ei ole olennainen muutoin kuin laskettaessa korkojen osuutta. Kyllä se auton ostoon kuluva rahamäärä (joka siis sisältää myös ne korot) on merkityksellisempi.


    • autoetu

      olen ajanut 24 vuotta vapaalla autoedulla, nettopalkkaa se rankaisee, mutta eläkepottia se kasvattaa. Siirtyessäni osa-aikaeläkkeelle pitänee luopua autoedusta. Kannattaa ehdottomasti ottaa jos saa, siinä menee perheen muutkin ajot samaan piikkiin.

    • Taxman

      Ota vapaa autoetu autoedun kokoinen korotus rahapalkkaasi - näin kasvat eläkettäsi, mahdollista ansiosidonnaista päivärahaasi (?), nettotulo ei tipu ja ajelet huolettomia kilometrejä.

    • itse tehnyt

      Työsuhdeautoon liittyy veroriski. Jos omia ajoa on 30 tkm/vuosi niin on mahdollista, että verottaja huomaa tämän ja pääset lisämätkyjen piiriin. Tuo "verotusarvohan" tarkoittaa siis 18 tkm/vuosi ajoa.

      Varsinkin, jos päivittäisellä työmatkalla pääset lähelle tuota 18 tkm, voi posti tuoda ylläreitä. Riippuu ainakin jonkin verran asuinkunnasta.

      • kokemuksella

        Aivan juuri näin. Joissakin kaupungeissa ja varmaan kunnissa on hyvin tarkkoja verovirkailioita. Itselläni oli vapaa-autoetu ja sieltähän tuli oikein reipas mätkylappu. Ja kun sitä heidän kanssa kävi läpi niin melkein tuli fiilis että oli heillä joku pikkuinen tonttu ollut mukanani katsomassa että mitä ja miten ajan. No selvittiinhän siitä kun pitää kunnollista ajopäiväkirjaa ja muistaa että pitää käydä asiakkaalla aina välillä ennenkuin kuin menee töihin tai kotiin.


    • vielä!

      Autoedussa oma talous on helpompi suunnitella kun ei tule yllättäviä kuluja. Jos esimerkiksi tulee isoja remontteja ei tarvitse olla huolissaan eikä pelätä jokaista nitinää ja kilinää. Voi myös valita yleensä paremman auton ja mm. renkaat huolettomammin. Yleensähän autoetuautossa auton hankintahinta ratkaisee ja siksi esimerkiksi PK-seutu on täynnä Ranskalaisia ja Korealaisia autoja. Autoedussa ei auton oletettu laatu ratkaise niin paljoa kun huolto- ja korjauskustannuksista ei tarvitse välittää. Itselleni ei esimerkiksi tulisi mieleenikään ottaa esimerkiksi valtavasti ylihinnoiteltua VAG-tuotetta vaikka muuten varmasti hyviä ovatkin. Eivät vain sovellu autoetuun.

      • japi

        Useimpiin automerkkeihin saa halutessaan huoltosopimuksen (tai millä nimellä se milläkin merkillä kulkeekaan), eli kiinteään kk-maksuun sisältyy huollot, korjaukset ja kaikkien kulutusosien vaihdot ym. Eli myös oman auton kulut pystyy halutessaan budjetoimaan aika tarkkaan.


      • Optimoija
        japi kirjoitti:

        Useimpiin automerkkeihin saa halutessaan huoltosopimuksen (tai millä nimellä se milläkin merkillä kulkeekaan), eli kiinteään kk-maksuun sisältyy huollot, korjaukset ja kaikkien kulutusosien vaihdot ym. Eli myös oman auton kulut pystyy halutessaan budjetoimaan aika tarkkaan.

        Kaksi asiaa korostuu työsuhdeautoa harkittaessa. 1. Sisältyykö autoetu palkkaan, vai korottaako se palkkaa. 2.Mikä on työ- ja yksityisajojen suhde. Itselläni on ollut autoetu palkkaan sisältyvänä 15 vuotta ja edun arvo tällä hetkellä 670 € kuukaudessa. Yksityisajoja tulee vuodessa n. 30000 km ja työajoa sama määrä. Nyt olen luopumassa autoedusta ja päätös on minulle ehdottomasti edullinen.
        Työsuhdeauto on helppo ratkaisu, mutta tulee usein melko kalliiksi.


    • Kerrankin Faktaa

      Käyttöedun arvo on kuukaudessa 160 euroa pienempi kuin vapaan autoedun. Käyttöetu on vapaata autoetua edullisempi autoille, joiden polttoaine maksaa sadalta kilometriltä vähemmän kuin 9,38 euroa. Polttoaineen kulutuksen pitäisi silloin olla bensiiniautolla polttoaineen nykyhinnoilla alle 7,8 litraa sadalla kilometrillä. Halvempaa dieseliä saa kulua noin 9,4 litraa satasella. Toisin sanoen palkansaajalle käyttöetuauto on vapaata autoetua edullisempi, jos auto kuluttaa vähän.
      Lisäinfoa: http://autoetu.info/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1274
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1271
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1009
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      272
      913
    Aihe