Käsijarrukäännös

kysyvä ei tieltä eksy

Kokeilin jäisellä kentällä käsijarrulla kääntää autoa ja nyt ihmettelen: Jotkut kun tekee ns käsijarrukäännöksiä niin mikä sen määrää, mihin suuntaan perä lähtee ja miten päin auto kääntyy? Pystyykö sitä mitenkään hallita ja päättää itse?

25

9276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Smake

      Auto kääntyy nokka sinne suuntaan mihin rattia kääntää??

      • kysyvä ei tieltä eksy

        ..ehkä vähän tyhmä vaan. Toi kenttä jolla kokeilin oli jäinen ja vettä päällä eli ei oikeen pitoa joten ehkä se selittää jotain. Perä lähti vaikka ajoin (kai) suoraan… siitä ihmetys. Mutta siis mikä idea tossa käsijarru käännöksessä on. Miten se tehdään , mihin sitä tarvii? Muistelisin jonkun puhuneen, etä sillä voisi saada jotenkin sivuluisun korjattua (saa kertoa kaiken :)).


      • käkätin
        kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:

        ..ehkä vähän tyhmä vaan. Toi kenttä jolla kokeilin oli jäinen ja vettä päällä eli ei oikeen pitoa joten ehkä se selittää jotain. Perä lähti vaikka ajoin (kai) suoraan… siitä ihmetys. Mutta siis mikä idea tossa käsijarru käännöksessä on. Miten se tehdään , mihin sitä tarvii? Muistelisin jonkun puhuneen, etä sillä voisi saada jotenkin sivuluisun korjattua (saa kertoa kaiken :)).

        Kokeile siellä kentällä tätä:
        kaarra vasemmalle ja tempase käkkäristä; kaartaminen jyrkkenee nopeasti, kunnes auto pyörähtää takaisin tulosuuntaansa.
        Käsijarrulla sivuluisun oikaisu kuulostaa oudolta.
        Etuvetoisen puskeminen, eli tilanne jossa auto uhkaa mennä mutkasta suoraan, voidaan pelastaa käsijarrulla.
        Sitten kun on hanget korkeat nietokset, niin suoraan puskeva etuvetoinen puhkaisee nokallaan lumipenkan ja karkaa syvälle lumihankeen. Jos ennättää käänttää auton kaartamaan edes hiukan ja samalla käsijarrua sopivasti, niin voi auto silti mennä penkkaan, mutta ei uppoo niin syvälle.


      • käkätin
        käkätin kirjoitti:

        Kokeile siellä kentällä tätä:
        kaarra vasemmalle ja tempase käkkäristä; kaartaminen jyrkkenee nopeasti, kunnes auto pyörähtää takaisin tulosuuntaansa.
        Käsijarrulla sivuluisun oikaisu kuulostaa oudolta.
        Etuvetoisen puskeminen, eli tilanne jossa auto uhkaa mennä mutkasta suoraan, voidaan pelastaa käsijarrulla.
        Sitten kun on hanget korkeat nietokset, niin suoraan puskeva etuvetoinen puhkaisee nokallaan lumipenkan ja karkaa syvälle lumihankeen. Jos ennättää käänttää auton kaartamaan edes hiukan ja samalla käsijarrua sopivasti, niin voi auto silti mennä penkkaan, mutta ei uppoo niin syvälle.

        Yleisin konstruktio nykyautoissa; etuveto takapyöriin vaikuttava käsijarru.
        Takatuupparilla ei tarvii ku kovempaa kenkää!


      • jere.
        käkätin kirjoitti:

        Yleisin konstruktio nykyautoissa; etuveto takapyöriin vaikuttava käsijarru.
        Takatuupparilla ei tarvii ku kovempaa kenkää!

        Siinä vaiheessa, kun huomaat takavetoisenkin olevan puskemassa penkkaan (kyllä, ne puskee silloin kun ei ole tarpeeksi työntöä päällä) on lisää kenkää hieman turhan hidas keino=mennään lujempaa keula edellä penkkaan.
        Tai tietysti jos on riittävästi potkua niin asia on toinen mutta pääsääntöisesti känkällä siitä selviää todennäköisimmin.


      • lol gg
        käkätin kirjoitti:

        Kokeile siellä kentällä tätä:
        kaarra vasemmalle ja tempase käkkäristä; kaartaminen jyrkkenee nopeasti, kunnes auto pyörähtää takaisin tulosuuntaansa.
        Käsijarrulla sivuluisun oikaisu kuulostaa oudolta.
        Etuvetoisen puskeminen, eli tilanne jossa auto uhkaa mennä mutkasta suoraan, voidaan pelastaa käsijarrulla.
        Sitten kun on hanget korkeat nietokset, niin suoraan puskeva etuvetoinen puhkaisee nokallaan lumipenkan ja karkaa syvälle lumihankeen. Jos ennättää käänttää auton kaartamaan edes hiukan ja samalla käsijarrua sopivasti, niin voi auto silti mennä penkkaan, mutta ei uppoo niin syvälle.

        "Etuvetoisen puskeminen, eli tilanne jossa auto uhkaa mennä mutkasta suoraan, voidaan pelastaa käsijarrulla."

        tämä suoritus yleensä aiheuttaa suuremman onnettomuuden mitä alkujaan oli tulossa. parempi vaan ohjailla perinteiseen malliin, mutta toki tuo auttaa, jos olet rallin maailmanmestari ja suvereeni autojenkäsittelijä yms...


      • Anonyymi
        jere. kirjoitti:

        Siinä vaiheessa, kun huomaat takavetoisenkin olevan puskemassa penkkaan (kyllä, ne puskee silloin kun ei ole tarpeeksi työntöä päällä) on lisää kenkää hieman turhan hidas keino=mennään lujempaa keula edellä penkkaan.
        Tai tietysti jos on riittävästi potkua niin asia on toinen mutta pääsääntöisesti känkällä siitä selviää todennäköisimmin.

        🙄🙄😶


      • Anonyymi
        lol gg kirjoitti:

        "Etuvetoisen puskeminen, eli tilanne jossa auto uhkaa mennä mutkasta suoraan, voidaan pelastaa käsijarrulla."

        tämä suoritus yleensä aiheuttaa suuremman onnettomuuden mitä alkujaan oli tulossa. parempi vaan ohjailla perinteiseen malliin, mutta toki tuo auttaa, jos olet rallin maailmanmestari ja suvereeni autojenkäsittelijä yms...

        Jos ei muutakaan osaa, niin on parempi vaan ohjailla perinteiseen malliin. Ja ne muut taidot opetellaan jossain muualla kuin liikenteen seassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei muutakaan osaa, niin on parempi vaan ohjailla perinteiseen malliin. Ja ne muut taidot opetellaan jossain muualla kuin liikenteen seassa.

        Sinänsä kyllä on parempi opetella auton hallintaa kuin tyytyä vaan siihen että se menee minne menee. Pelkällä juttupalstalta lukemisella asiaa ei opi, joten opetellaan siellä missä on tilaa epäonnistuneille yrityksille. Alussa niitä tulee.


      • Anonyymi
        lol gg kirjoitti:

        "Etuvetoisen puskeminen, eli tilanne jossa auto uhkaa mennä mutkasta suoraan, voidaan pelastaa käsijarrulla."

        tämä suoritus yleensä aiheuttaa suuremman onnettomuuden mitä alkujaan oli tulossa. parempi vaan ohjailla perinteiseen malliin, mutta toki tuo auttaa, jos olet rallin maailmanmestari ja suvereeni autojenkäsittelijä yms...

        Monestikin tarvinnut käsijarrua maantiellä tai suunnitellut jo valmiiksi käyttävänsä vaikka parkkipaikalla ettei tarvitse vekslailla.


    • TC-94

      Etuvetoisella

      1.Pieni vaihde silmässä ja koneessa aika paljon kierroksia.
      2.Käännän vasemmalle, "tuikkaan" hiukan kässäriä ja jarrutan samalla moottorilla. (siis jos haluan kääntyä vasemmalle)
      3. Kun nokka on haluamaani suuntaan painan taas kaasua ja ohjaan siihen suuntaan, johon haluan mennä, jolloin sivuluisu loppuu.

      Kannattaa olla pirun varovainen ja katsoa, että on tilaa ympärillä. On vähän noloa mennä leikkimisen seurauksena selittämään jollekin, että kolhin sun autoa.

    • On mahdollinen vain, jos käsijarru vaikuttaa takapyöriin. Etupyöriin vaikuttavalla käsijarrulla on sama vaikutus kuin jalkajarrulla. Onko näin?

      • K.Magic

        Näin se on. Paitsi peruutettaessa :), mutta jalkajarru saa siinäkin yleensä halutun tehon, koska käyttöjarrut ovat etupainoiset.


      • ike.

        Taitaa ainoa auto jossa käsijarru ottaa etupyöriin olla vanhat


      • kutsuu
        ike. kirjoitti:

        Taitaa ainoa auto jossa käsijarru ottaa etupyöriin olla vanhat

        sitikkaa autoksi


      • JonR

        Jos käsijarrut vaikuttaa vain etupyöriin, niin auto saadaan puskemaan haluttaessa, en kyllä keksi miks joku niin haluais :D


    • Rellu5L

      Ralleista tutulla vastaheitolla onnistuu myös käsijarrukäännös. Mene Historik-ralliin katsomaan miten etuvetoauto käännetään kurviin sisään, vastaheitolla, eli siis perä täytyy ensin saada irti tiestä, jos kurvi on oikealle, niin perä heitetään ensin oikealle ja sitten reilulla vastaheitolla vasemmalle ja siitä sitten peräluisussa sisään kurviin. Tämä toimii myös käsijarrukäänöstä tehtäessä.

      • 360 astetta

        Noin se onnistuu.Tuli nuorempana itekkii harjoteltuu 360 asteen käännöstä kylätiellä,eikä sillo ajeta millään pikkuvaihteella.vauhtia otettiin noin 80,sit vastaheitolla ja kässärillä autoympäri ja meno jatkuu samaansuuntaan.vaatii reeniä.Eri juttu mitä hyötyä siitä on? no minä sain kylähullun maineen ja ehkä paransin autonkäsittely taitoani.Ja pikkusisko oli innoissaan sen oli PÄÄSTÄVÄ aina kyytiin.


      • ei vain pitäisi

        tehdä (eli sitä vastaheittoa).


      • eiiiiii
        ei vain pitäisi kirjoitti:

        tehdä (eli sitä vastaheittoa).

        osaatko tehdä 360 asteen käännöksen,ilman vastaheittoo?


      • ........

        ei toimi käkkäri nelivedolla


      • ......................
        ........ kirjoitti:

        ei toimi käkkäri nelivedolla

        ...WRC-autoissakin kuskit vaan joskus huvikseen tempoo siitä kahvasta; eikö ne pellet tajuu, ettei siitä oo mitää hyötyä...


      • tehdä
        eiiiiii kirjoitti:

        osaatko tehdä 360 asteen käännöksen,ilman vastaheittoo?

        toki on helpompi vastaheiton kanssa. Kun puhutaan rallista vastaheitto syö aikaa.


      • vapautuvat
        ...................... kirjoitti:

        ...WRC-autoissakin kuskit vaan joskus huvikseen tempoo siitä kahvasta; eikö ne pellet tajuu, ettei siitä oo mitää hyötyä...

        kun vedetään käkkäristä. Eli käsijarru toimii silloin.


    • Anonyymi

      Pienessä vauhdissa liukkaalla riitttää takavetoisella kun laittaa isomman vaihteen ja nostaa äkkiä kytkintä samalla kun kääntää rattia. Oli hupaisan näköistä 1. kerralla kun näin toisen tekevän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe