Narnian tarinat

Mariella

Joku on varmasti lukenut kyseistä kirjaa/kirjasarjaa? Voisitteko kertoa minkä tyylinen on? Siis onko Harry Potterin tapainen vai Taru sormusten herrasta on lähempänä vai millainen on? Onko lapsille tarkoitettu? Onko paljon tappeluja kuvailtu?

Kiitos :)

14

3830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tansku-92

en ole lukenut vielä kyseistä sarjaa, mutta olen kirjastosta lainannut 1 osan, ja aijon lukea sen pikapuoliin =) voin kommentoida sitten....

oletko lukenut pottereita?? olen juuri aloittamassa viisasten kiven lukemista (olen nähnyt kaikki elokuvat) ja tahtoisin tietää onko siinä paljon "poistettuja kohtauksia" ym.

olen ajatellut lukea joskus sormusten herratkin, mutta se niitten KOKO hirvittää....

• lopuheti ei

Taru Sormusten Herrasta kirja on mahtava "eepos" jos noin voi sanoo. Kun se lukee tajuaa paljon enemmän kuin niistä elokuvista(vaikka leffat on hyvät jos ajatellaan leffana eikä verrata kirjaan;) ) ja kirjat sisältää paljon olenaista ;)
        Koko ei ole mitään, paksut kirjat on vain parhaita kun ei lopu heti xD
        HP:t on hyviä koko perheee kirjoja. kannatan. :)
        Narnia kiinostaa, heti kun käsiin saan niin luen

• Sofie

Onhan nuo tullut luettua joskus useampaakin kertaan. Ensimmäinen osa on mielestäni paras, eli siis Velho ja Leijona. En osaa niitä oikein verrata Pottereihin enkä Sormusten herraan. Ehkä ne olis vähän niin kuin välimuoto.
      Kannattaa ihmeessä lukea. On taisteluita, seikkailua. Enemmän ehkä nuoremmille suunnattu, mutta kolahtaa kyllä hyvin vanhemmillekin fantasian diggaajille.

• Myrjala

Miunkin mielestä Narnia on enemmän välimuoto.
        Suunnattu enemmän nuoremmille mutta kuitenkin siinä on paljon kaikkea vanhemmille lukijoillekin...
        Vaikuttaa paljon,että Narnian päähenkilöt on lapsia/nuoria usein on mukavinta lukea ja samaistua päähenkilöön joka on itsensä ikäinen mutta Narnia on niin hienosti kirjoitettu,että se ei haittaa ollenkaan. Eikä Lewisin kirjoitustyyliä voi verrata Rowlingiin eikä kumpaakaan voi verrata Tolkieniin koska TSH:sta on ainutlaatuinen...

Ja elokuvan trailerissa jälki näytti todella upealta vaikka varmasti siihenkin on tehty muutoksia...

• Keira*

eka on just paras ja olin kattoo sen leffan maanantaina ja niiiiin hyvä...!

• järjestys??

"Ensimmäinen osa on mielestäni paras, eli siis Velho ja Leijona"

Nyt en kyllä ymmärrä...
        Luen kohta puoliin narniat englanniksi ja sain joululahjaksi The Chronicles of Narnia:n. Ensimmäinen kirja on The Magician's Nephew! Eikö se siis ole ensimmäinen kirja? Mutta... miksi sitten ensimmäinen leffa on Velho ja Leijona? Vai onko The Magicians Nephew jotenkin kierolla tavalla suomennettu Velhoksi ja Leijonaksi???? Hmmm... Mysteeristä...
        Kertokaapa hyvät homssut mikä on todellinen järjestys?

• kerrotaan
        järjestys?? kirjoitti:

"Ensimmäinen osa on mielestäni paras, eli siis Velho ja Leijona"

Nyt en kyllä ymmärrä...
        Luen kohta puoliin narniat englanniksi ja sain joululahjaksi The Chronicles of Narnia:n. Ensimmäinen kirja on The Magician's Nephew! Eikö se siis ole ensimmäinen kirja? Mutta... miksi sitten ensimmäinen leffa on Velho ja Leijona? Vai onko The Magicians Nephew jotenkin kierolla tavalla suomennettu Velhoksi ja Leijonaksi???? Hmmm... Mysteeristä...
        Kertokaapa hyvät homssut mikä on todellinen järjestys?

C. S. Lewis halusi tarinat luettavan seuraavassa järjestyksessä.

Taikurin sisarenpoika, The Magician´s Nephew
        Velho ja leijona, The Lion The Witch And The Wardrobe
        Hevonen ja poika, The Horse And His Boy
        Prinssi Kaspian, Prince Caspian
        Kaspianin matka maailman ääriin, The Voyage of The "Dawn Treader"
        Hopeinen tuoli, The Silver Chair
        Narnian viimeinen taistelu, The Last Battle

Tuolta löytyy se kirjoitusjärjestys http://books.narnia.com/chronicles/cslewis/creation.html

• mie_vain
        kerrotaan kirjoitti:

C. S. Lewis halusi tarinat luettavan seuraavassa järjestyksessä.

Taikurin sisarenpoika, The Magician´s Nephew
        Velho ja leijona, The Lion The Witch And The Wardrobe
        Hevonen ja poika, The Horse And His Boy
        Prinssi Kaspian, Prince Caspian
        Kaspianin matka maailman ääriin, The Voyage of The "Dawn Treader"
        Hopeinen tuoli, The Silver Chair
        Narnian viimeinen taistelu, The Last Battle

Tuolta löytyy se kirjoitusjärjestys http://books.narnia.com/chronicles/cslewis/creation.html

Siis tuo taikurin sisarenpoikahan on niinku tavallaan semmonen pohjustus sille koko Narnian tarinalle. Se kertoo että miten kaikki alkoi. Miten Digory ja Polly löysivät Narnian, miten vaatekaapista tuli lumottu jne. Eli voisi sanoa että se varsinainen seikkailu alkaa vasta kirjassa Velho ja leijona. Kannattaa lukea ensin taikurin sisarenpoika, tai no en tiiä, kaippa se on ihan sama. Ite luin enkuksi sen taikurin sisarenpojan ja sit ostin Narnian kaikki tarinat -opuksen ja luin sen uudestaan suomeksi. Samoin olen lukenut Velhon ja leijonankin, joka muuten on suomennettu väärin, koska sehän on noita eikä velho (naispuolinen kun on) että jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan mun mielipiteet. =D

• luluhulllu
        mie_vain kirjoitti:

Siis tuo taikurin sisarenpoikahan on niinku tavallaan semmonen pohjustus sille koko Narnian tarinalle. Se kertoo että miten kaikki alkoi. Miten Digory ja Polly löysivät Narnian, miten vaatekaapista tuli lumottu jne. Eli voisi sanoa että se varsinainen seikkailu alkaa vasta kirjassa Velho ja leijona. Kannattaa lukea ensin taikurin sisarenpoika, tai no en tiiä, kaippa se on ihan sama. Ite luin enkuksi sen taikurin sisarenpojan ja sit ostin Narnian kaikki tarinat -opuksen ja luin sen uudestaan suomeksi. Samoin olen lukenut Velhon ja leijonankin, joka muuten on suomennettu väärin, koska sehän on noita eikä velho (naispuolinen kun on) että jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan mun mielipiteet. =D

Kirjailijan kirjoitus järjestys oli mikä oli, mutta hän halusi luetuttaa ne aikajärjestyksessa.

• leijonavelho

Siis; Velho ja leijona oli kylläkin C.S.Lewisin ensimmäinen kirjoittama Narniakirja, mutta sitä ei voi sanoa ensimmäiseksi Narniakirjaksi, koska kronologisesti ensimmäinen Narniakirja on se Narnian syntytarina , jossa Aslan laulaa Narnian syntylaulun. Tässähän on tosin se ongelma että Lewis kirjoitti Narniat ns. epäjärjestyksessä, mutta esitti myöhemmin ne oikeaan aikajärjestykseen.

• Paras järjestys
        mie_vain kirjoitti:

Itse luin ne siinä järjestyksessä missä ne on kirjoitettu ja se on niin paaaaaljon parempaa. Silloin jää sopivasti vähän mystiikkaa ja yllätyksiä.

Olisi tosi tyhmää aloittaa "The Magician's Newphew" kirjasta. Se olisi sama kuin lukisi Silmarillionin ennen Hobittia. Itse luen sitä nyt parhaillaan, toiseksi viimeisenä ennen The Last Battlea.

"The Lion The Witch and the Wardrobe" olisi ollut ihan pilalla jos olisin lukenut ekaksi tämän kirjan, olisi tienyt ihan liikaa taustaa.

Suosittelen ehdottomasti lukemaan ne siinä järjestyksessä kun ne ovat tehty.

1. The Lion The Witch and the Wardrobe
        2. Prince Caspian
        3. The Voyage of the Dawn Treader
        4. The Silver Chair
        5. The Horse and His Boy
        6. The Magician's Newphew
        7. The Last Battle

• parvati.patil

Lasten kirjoiksi luokittelin. Kun ensimmäistä kertaa luin ne joskus 7-vuotiaana, ja olin aivan ihastuksissani. Nyt kun luin sen viikko sitten jälleen, huomasin että teksti oli melko yksinkertaista. On ne silti ihania, klassikkoja. Ja melko nopealukuisia, luin sen ykkösen päivässä.

Ei ole potterien eikä TSH n tapaista ollenkaan oikeastaan. Suunnattu nuoremmille.
      Tappeluista kerrottiin melko suurpiirteisesti, ei hirveästi mitään verisiä kohtauksia, mutta kyllä niitäkin oli.

• Niffu

Itse luin Narniat ensimmäisen kerran 5-vuotiaana (eli 11 vuotta sitten) ja tykkäsin silloin kovasti. Nykyisinkin niitä on mukava lukea, vaikka esim. kieli tökkii joskus ja uskonnollista sanomaa ei voi enää olla huomaamatta (Aslan uhraa itsensä muiden vuoksi mutta nousee kuolleista, pieni viaton karitsa-kohtaus ja muut...), mutta niin...

Vaikka kirja onkin lapsille ja varhaisnuorille kirjoitettu, uskon minä, että vanhemmatkin jaksavat ne lukea, on siinä sen verran mielikuvitusta käytetty ja mitä pidemmälle lukee, sen paremmin pääsee kirjojen maailman sisälle.

• Elros

Narnian tarinar ovat ehdottomasti lukemisen arvoiset. Sain Narnian kaikki tarinat- kirjan oari viikkoa sitten ja luettua tuli se aika nopeasti. Hyvin mielenkiintoinen. Joku tarina saattaa olla hieman tylsempi kuin joku toinen, mutta mikään tarina ei tipu sietorajan alapuolelle, päinvastoin.

Suosittelen siis ehdottomasti!

En ehkä vertaisi Sormusten Herraan tai Pottereihin (itse olen lukenut nekin kaikkineen päivineen). Lue itse niin näet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe