Muutamat tyypit täällä (Lahtari Ari, Hitman 1 ym. ) vinkuvat ja itkevät täällä, että Suomi teki väärin hyväksyessään Eu:n uuden budjetin.
Jos nuo itkevät hemmot ovat noin perseaukisia, että 70 € on liikaa saavutetusta sovusta vuosiksi eteenpäin , niin ihmetellä täytyy.
70 € per. lurjus on se laskennallinen summa EU- maksujen ja sieltä saatujen tukien välillä, minkä me suomalaiset joudumme pulittamaan EU:n laajentumis- ym. muihin tarpeisiin ja se ei ole todellakaan paljon.
Onko täällä muita itkijöitä ko. summan tähden?
Itkua vain 70- euron tähden !!
67
2637
Vastaukset
- []x[]
70 euroa laita itkemää, mutta kyllä koko EU:n toiminta saa mut häpeämään ja itkemään…
Vakaus sopimus meni ”reisille”, samoin perustuslaki.
Tukia maksetaan Suomessakin pitkospuiden tekemiseen tyhjille soille, sekä puukenkien tuotantoon. Tuntuu, että EU:sta on järki jättänyt… - Sun fani
Ku sulle tolla asialla ei oo niin paljoakaan väliä, niin viittisitkö samalla maksaa munki osuuden? Oot tosi kiva ku maksat! ^__^
- Veronmaksaja.
Me veroja maksavat olemme maksaneet jo sinun, lahtari arin, hitmanin ja muidenkin sosiaalipummien maksut.
Hyvää joulua... - ironmikes
Veronmaksaja. kirjoitti:
Me veroja maksavat olemme maksaneet jo sinun, lahtari arin, hitmanin ja muidenkin sosiaalipummien maksut.
Hyvää joulua...että minä maksan luultavasti enemmän veroja, kuin sinä ja nuo mainitsemasi henkilöt yhteensä.
- J.kello
ironmikes kirjoitti:
että minä maksan luultavasti enemmän veroja, kuin sinä ja nuo mainitsemasi henkilöt yhteensä.
maksaa ääretön kertaa enemmän ,kuin te ja teiän isät yhteensä.
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten ja tämän olen nähnyt ja kuullut monta kertaa.
- utelias...........
Miten tämä profiilisi istuu sinuun? Milloin käyt mökilläsi Hauholla, kun aina istut koneella. Et kai mökilläsikin istu netissä?
Miten mökin omistava, selvästi omistavaan luokkaan kuuluva porvari voi kannattaa ja äänestää vasemmistoliiton ehdokasta.
Ja Poliittisesti oikealla vielä, hehee.
Juttusi menevät niin ristiin, ettet taida itsekään tajuta miten solmussa olet.- ironmikes
Muista, että minä en puhu koskaan ristiin.
En kai minä mökillä talvisin juurikaan käy.
Totta kai olen periaattessa oikeistolainen, sillä kuulun omistavaan luokkaan, mutta kannatan siitä huolimatta parasta ehdokasta, eli Halosta.
Yli 50% meistä kannattaa gallupin mukaan Halosta, jos tulee toinen kierros, eli missä on se kuuluttamasi ristiriita? Heh!
Presidentti- instituutio ei sitä paitsi ole poliittinen, onko tämäkin sinulle yhä tiedostamatta? Kehotan tutustumaan valtio-oppiin tarkemmin, minulla on siitä paljonkin tietoa, mutta sinullapa näköjään ei. - utelias...........
ironmikes kirjoitti:
Totta kai olen periaattessa oikeistolainen, sillä kuulun omistavaan luokkaan, mutta kannatan siitä huolimatta parasta ehdokasta, eli Halosta.
Yli 50% meistä kannattaa gallupin mukaan Halosta, jos tulee toinen kierros, eli missä on se kuuluttamasi ristiriita? Heh!
Presidentti- instituutio ei sitä paitsi ole poliittinen, onko tämäkin sinulle yhä tiedostamatta? Kehotan tutustumaan valtio-oppiin tarkemmin, minulla on siitä paljonkin tietoa, mutta sinullapa näköjään ei.Olet siis median manipuloima tyhjän huutelija.
- rane-01
ironmikes kirjoitti:
Presidentti- instituutio ei sitä paitsi ole poliittinen, onko tämäkin sinulle yhä tiedostamatta? Kehotan tutustumaan valtio-oppiin tarkemmin, minulla on siitä paljonkin tietoa, mutta sinullapa näköjään ei.mitäs omistat? Ja missä ne luokkarajat kulkee? Jos teet työtä, olet mielestäni työläinen, jos et tee, niin olet johonkin luokkaan kuuluva(?) Olihan A. Erkkokin työntekijä, niin kauan ennen kuin eläkkeele jäi.
- ironmikes
utelias........... kirjoitti:
Olet siis median manipuloima tyhjän huutelija.
Osaan erottaa ihan itse liituraitapellet ja ammattilaiset toisistaan.
- ironmikes
rane-01 kirjoitti:
mitäs omistat? Ja missä ne luokkarajat kulkee? Jos teet työtä, olet mielestäni työläinen, jos et tee, niin olet johonkin luokkaan kuuluva(?) Olihan A. Erkkokin työntekijä, niin kauan ennen kuin eläkkeele jäi.
Erkko kuului myös omistavaan luokkaan, eli olet väärässä. Erkko teetti toisilla töitä ja oli itse vain mukana rahaa tekemässä, ei niinkään töissä. Sinulla näyttää olevan vaikeuksia erottaa tavallisia duunareita rahapiireistä.
Jos väkisin halutaan, niin lähes kaikki lähes yhteiskunnan toiminassa aktiivisesti olevat ihmiset voidaan laskea jonkin työn piiriin.
Toiset tekevät töitä emmän ja rasittuvat siitä rasittuvat enemmän. Toiset johtavat koko orkesteria juurikaan siitä rasittumatta. Siinä onkin juuri se ero, työn ja sen teettämisen välillä. Maata lapiolla kaivamalla ei kukaan rikastu, mutta sitä koneellisesti kaivattamalla voi hyvinkin rikastua. - rane-01
ironmikes kirjoitti:
Erkko kuului myös omistavaan luokkaan, eli olet väärässä. Erkko teetti toisilla töitä ja oli itse vain mukana rahaa tekemässä, ei niinkään töissä. Sinulla näyttää olevan vaikeuksia erottaa tavallisia duunareita rahapiireistä.
Jos väkisin halutaan, niin lähes kaikki lähes yhteiskunnan toiminassa aktiivisesti olevat ihmiset voidaan laskea jonkin työn piiriin.
Toiset tekevät töitä emmän ja rasittuvat siitä rasittuvat enemmän. Toiset johtavat koko orkesteria juurikaan siitä rasittumatta. Siinä onkin juuri se ero, työn ja sen teettämisen välillä. Maata lapiolla kaivamalla ei kukaan rikastu, mutta sitä koneellisesti kaivattamalla voi hyvinkin rikastua.työläinen. En luultavasti tarvitse oppituntia, mitä on työ ja mikä lisäarvo. Olen tutustunut Marxin teorioihin ja tiedän, että onhan niissä toki tieteellisesti pätevät perustelut. Sinä kuitenkin olet tunnustautunut porvariksi ja suurituloiseksi, mutta tuet sosialistia... kumma yhdistelmä. Minä tunnustaudun Suomalaiseksi ja äänestän Soinia tai Mattia koska mielestäni, he ovat Suomen asialla. Tarja sitävastoin on enemmin, "maailmankansalainen"
- tuntija...
rane-01 kirjoitti:
työläinen. En luultavasti tarvitse oppituntia, mitä on työ ja mikä lisäarvo. Olen tutustunut Marxin teorioihin ja tiedän, että onhan niissä toki tieteellisesti pätevät perustelut. Sinä kuitenkin olet tunnustautunut porvariksi ja suurituloiseksi, mutta tuet sosialistia... kumma yhdistelmä. Minä tunnustaudun Suomalaiseksi ja äänestän Soinia tai Mattia koska mielestäni, he ovat Suomen asialla. Tarja sitävastoin on enemmin, "maailmankansalainen"
ja kestävän talouskasvun kannattaja ymmärtää sosiaalipolitiikan merkityksen koko kuviossa. Sillä on yhtä tärkeä merkitys kuin ympäristöpolitiikalla - onko mitään muuta tärkeämpää kuin ilma, jota hengitämme - paitsi vesi, jota juomme?!
- valita presidentiksemme
tuntija... kirjoitti:
ja kestävän talouskasvun kannattaja ymmärtää sosiaalipolitiikan merkityksen koko kuviossa. Sillä on yhtä tärkeä merkitys kuin ympäristöpolitiikalla - onko mitään muuta tärkeämpää kuin ilma, jota hengitämme - paitsi vesi, jota juomme?!
Pentti Linkolan. Voitko esittää paremman?
- Hitman
70€ jokaista suomalaista kohden, eli reilu sata euroa jokaista palkansaajaa kohden ei noin ajateltuna ole kovin suuri summa. Viisihenkisellä perheellä puhutaan 300-400 eurosta, joka on jo kohtuullinen summa. Valtion budjetissa on varattuna työttömyyskorvauksiin, joissa on mukana myös valtion maksuosuus liittoon kuuluville työttömille, noin 1,5 kertainen summa siitä, mikä on EU:n nettomaksumme. Vaikka leikkausjonojamme on saatu jonkin verran lyhennettyä, tosiasiassa tuhansia suomalaisia kuolee edelleen leikkausjonoihin, jotka voitaisiin purkaa huomattavasti EU -nettomaksuja pienemmällä summalla.
Siltikin tuo EU:n nettomaksuosuus on pieni summa verrattuna siihen, millaisia tappioita suomen kansantalous kärsii siitä, että Suomi meni hyvin pitkälle EU:n myötä mukaan hallitsemattomaan globalisaatiokehitykseen, jolloin maahamme puhallettiin velkakupla, saatiin aikaan suurtyöttömyys ja ennennäkemättömän nopea kansallisvarallisuuden hukkaaminen maailman tuuliini ja kansantalouden velkaantuminen. Tästä asiasta laajemmin aiemmassa kirjoituksessani.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000012307956#22000000012307956
EU:n nettomaksut 400-500 miljoonaa, kehitysapu turvapaikanhakijoiden (lähinnä taloudellisia pakolaisia) vastaanotto ja ylläpitäminen 600-700 miljoonaa ja kohta kenties muutama sata miljoonaa Natoon ovat ne rahat, jotka on pitänyt puristaa palvelujen heikentämisenä ja 80 -luvulta huomattavasti kiristyneenä verotuksena, puhumattakaan siitä, mitä kansantaloudellemme maksaa väärien ratkaisujen mukanaan tuoma suurtyöttömyys ja velkaantuminen sekä omistuksen siirtyminen ulkomaille, jolloin maksamme vaihtotaseessamme jatkuvasti työmme tuloksia maastamme ulos.- ironmikes
Esitä myös laskelma mitä hyötyä Suomi on saanut liittymällä EU:n piiriin. Koska et siihen varmaankaan kykene, niin kerron sinulle edes jotain.
Suomi on saanut suhteellisen vakaat korot ja vakaan valuutan verrattuna ennen EU:ta oleviin aikoihin ja sen ajan ryöstökorkoihin, jotka saivat aikaan hallitsematonta ja suurta tuhoa Suomessa.
Tuhansia firmoja ajettiin tahallaan konkurssiin ja yrittäjien omaisuudet huutokaupattiin usein pilahintaan. Syntyi ns. väliinputoajien luokka, joilta oli viety omaisuus, sekä myös luottotiedot.
Pankkeja tuettiin miljardeilla, muttei suinkaan niitä, joita olisi pitänyt tukea, eli suoraan velallisia.
Näin Suomessa tapahtui suuri omaisuudensiiro, tavallisilta yrittäjältä rahapiireille, joille yrittäjien omaisuus lopultakin siirtyi. Ne siis ostivat joilla oli ennestäänkin rahaa ja jotkut menettivät koko elämtyönsä.
On katsottava siis kokonaisutta, eikä pidä takertua siihen, mitä Suomi joutuu tästä vakaudesta maksamaan.
Suomi on selvinnyt kuitenkin erittäin hyvin, verrattuna mihin muuhun maahan Euroopassa tahansa.
Olisivatko asiamme näinkin hyvin ilman EU:ta? Tuskinpa. Miksi EU:n piiriin tungettaisiin, ellei katsottaisi siitä olevan hyötyä? Suomella on varaa maksaa heikompin taloksien nousua silmälläpitäen. Näin saadaan Euroopaan tasa-arvoa ja lisää hyvinvointia ja vakautta. - Hitman
ironmikes kirjoitti:
Esitä myös laskelma mitä hyötyä Suomi on saanut liittymällä EU:n piiriin. Koska et siihen varmaankaan kykene, niin kerron sinulle edes jotain.
Suomi on saanut suhteellisen vakaat korot ja vakaan valuutan verrattuna ennen EU:ta oleviin aikoihin ja sen ajan ryöstökorkoihin, jotka saivat aikaan hallitsematonta ja suurta tuhoa Suomessa.
Tuhansia firmoja ajettiin tahallaan konkurssiin ja yrittäjien omaisuudet huutokaupattiin usein pilahintaan. Syntyi ns. väliinputoajien luokka, joilta oli viety omaisuus, sekä myös luottotiedot.
Pankkeja tuettiin miljardeilla, muttei suinkaan niitä, joita olisi pitänyt tukea, eli suoraan velallisia.
Näin Suomessa tapahtui suuri omaisuudensiiro, tavallisilta yrittäjältä rahapiireille, joille yrittäjien omaisuus lopultakin siirtyi. Ne siis ostivat joilla oli ennestäänkin rahaa ja jotkut menettivät koko elämtyönsä.
On katsottava siis kokonaisutta, eikä pidä takertua siihen, mitä Suomi joutuu tästä vakaudesta maksamaan.
Suomi on selvinnyt kuitenkin erittäin hyvin, verrattuna mihin muuhun maahan Euroopassa tahansa.
Olisivatko asiamme näinkin hyvin ilman EU:ta? Tuskinpa. Miksi EU:n piiriin tungettaisiin, ellei katsottaisi siitä olevan hyötyä? Suomella on varaa maksaa heikompin taloksien nousua silmälläpitäen. Näin saadaan Euroopaan tasa-arvoa ja lisää hyvinvointia ja vakautta."Esitä myös laskelma mitä hyötyä Suomi on saanut liittymällä EU:n piiriin. Koska et siihen varmaankaan kykene, niin kerron sinulle edes jotain."
Pyydät minua esittämään laskelmia, joita kukaan ei voi esittää, koska Suomi ei ole saanut taloudellista hyötyä EU:hun liittymistä, vaan kärsii tappioita. Toisekseen toteat, etten varmaankaan pysty esittämään vaatimiasi laskelmia (eikä pysty kukaan muukaan) ja itse tarjoat tilalle "kerrono edes jotain" :)
"Suomi on saanut suhteellisen vakaat korot ja vakaan valuutan verrattuna ennen EU:ta oleviin aikoihin ja sen ajan ryöstökorkoihin, jotka saivat aikaan hallitsematonta ja suurta tuhoa Suomessa."
Minä olen elänyt aikuisena jo 70 -luvulta lähtien, joten minulla on omakohtaista kokemusta noista ajoista ja aiemmistakin alaikäisenä. Suomen valuutan vakaus tai korkotaso ei ollut ongelma 80 -luvun puoliväliin asti, jolloin Suomen talouden alamäki aloitettiin avaamalla rahamarkkinat ja sen jälkeen sitomalla valuutta ECU:uun. Rahamarkkinoiden vapauttaminen oli yksi EU:n kelpoisuusedellytyksiä ja sillä puhallettiin Suomeen ennennäkemätön velkakupla, joka oli suurin syys Suomen lamaan syöksemisessä, tietysti itsenäisen valtion säätelymekanisemeista luopumisen lisäksi.
"Tuhansia firmoja ajettiin tahallaan konkurssiin ja yrittäjien omaisuudet huutokaupattiin usein pilahintaan. Syntyi ns. väliinputoajien luokka, joilta oli viety omaisuus, sekä myös luottotiedot. "
Nuo toimenpiteet liittyivät nimenomaan itsenäisen valtion talouden sääntely- ja ohjausmekanismeista luopumiseen, EU- ja globalisaatiokelpoisuuteen.
"Näin Suomessa tapahtui suuri omaisuudensiiro, tavallisilta yrittäjältä rahapiireille, joille yrittäjien omaisuus lopultakin siirtyi. Ne siis ostivat joilla oli ennestäänkin rahaa ja jotkut menettivät koko elämtyönsä."
Tuota ei olisi siis koskaan tapahtunut, jos olisimme säilyttäneet itsenäisyytemme!
"On katsottava siis kokonaisutta, eikä pidä takertua siihen, mitä Suomi joutuu tästä vakaudesta maksamaan."
Jo ajatus siitä, että vakaudesta pitää maksaa jotain, on aika omituinen. Kuin suojeluraha. Paljonko Norja maksaa vakaudestaan :)
Loppu osa kirjoituksestasi on kuin suoraan EU -lobbaajien käsikirjasta, utopistista harhakuvitelmaa globalisaation onnistumisesta. Lue linkkaamani kirjoitukseni globalisaatiosta. Olet hurahtanut vanhaan retkuun, jota yritettiin viimeksi 20 -luvulla, seurauksena 30 -luvun suurlama. Tässä nykyisessä globalisaatiossa=maailmankaupan vapauttamisessa ei ole mitään uutta merkittävää verrattuna entiseen viritykseen. Ja seurauksetkin tulevat olemaan samat. Minulla ei ole nyt aikaa selittää asiaa yksityiskohtaisesti, mutta kehotan tutustumaan kansantalouden perusteisiin ja historiaan, niin nämä asiat alkavat valjeta. - heh!
Hitman kirjoitti:
"Esitä myös laskelma mitä hyötyä Suomi on saanut liittymällä EU:n piiriin. Koska et siihen varmaankaan kykene, niin kerron sinulle edes jotain."
Pyydät minua esittämään laskelmia, joita kukaan ei voi esittää, koska Suomi ei ole saanut taloudellista hyötyä EU:hun liittymistä, vaan kärsii tappioita. Toisekseen toteat, etten varmaankaan pysty esittämään vaatimiasi laskelmia (eikä pysty kukaan muukaan) ja itse tarjoat tilalle "kerrono edes jotain" :)
"Suomi on saanut suhteellisen vakaat korot ja vakaan valuutan verrattuna ennen EU:ta oleviin aikoihin ja sen ajan ryöstökorkoihin, jotka saivat aikaan hallitsematonta ja suurta tuhoa Suomessa."
Minä olen elänyt aikuisena jo 70 -luvulta lähtien, joten minulla on omakohtaista kokemusta noista ajoista ja aiemmistakin alaikäisenä. Suomen valuutan vakaus tai korkotaso ei ollut ongelma 80 -luvun puoliväliin asti, jolloin Suomen talouden alamäki aloitettiin avaamalla rahamarkkinat ja sen jälkeen sitomalla valuutta ECU:uun. Rahamarkkinoiden vapauttaminen oli yksi EU:n kelpoisuusedellytyksiä ja sillä puhallettiin Suomeen ennennäkemätön velkakupla, joka oli suurin syys Suomen lamaan syöksemisessä, tietysti itsenäisen valtion säätelymekanisemeista luopumisen lisäksi.
"Tuhansia firmoja ajettiin tahallaan konkurssiin ja yrittäjien omaisuudet huutokaupattiin usein pilahintaan. Syntyi ns. väliinputoajien luokka, joilta oli viety omaisuus, sekä myös luottotiedot. "
Nuo toimenpiteet liittyivät nimenomaan itsenäisen valtion talouden sääntely- ja ohjausmekanismeista luopumiseen, EU- ja globalisaatiokelpoisuuteen.
"Näin Suomessa tapahtui suuri omaisuudensiiro, tavallisilta yrittäjältä rahapiireille, joille yrittäjien omaisuus lopultakin siirtyi. Ne siis ostivat joilla oli ennestäänkin rahaa ja jotkut menettivät koko elämtyönsä."
Tuota ei olisi siis koskaan tapahtunut, jos olisimme säilyttäneet itsenäisyytemme!
"On katsottava siis kokonaisutta, eikä pidä takertua siihen, mitä Suomi joutuu tästä vakaudesta maksamaan."
Jo ajatus siitä, että vakaudesta pitää maksaa jotain, on aika omituinen. Kuin suojeluraha. Paljonko Norja maksaa vakaudestaan :)
Loppu osa kirjoituksestasi on kuin suoraan EU -lobbaajien käsikirjasta, utopistista harhakuvitelmaa globalisaation onnistumisesta. Lue linkkaamani kirjoitukseni globalisaatiosta. Olet hurahtanut vanhaan retkuun, jota yritettiin viimeksi 20 -luvulla, seurauksena 30 -luvun suurlama. Tässä nykyisessä globalisaatiossa=maailmankaupan vapauttamisessa ei ole mitään uutta merkittävää verrattuna entiseen viritykseen. Ja seurauksetkin tulevat olemaan samat. Minulla ei ole nyt aikaa selittää asiaa yksityiskohtaisesti, mutta kehotan tutustumaan kansantalouden perusteisiin ja historiaan, niin nämä asiat alkavat valjeta.Norjalla öljyä, jota Suomessa ei ole, joten koita ymmärtää miksi se se ei maksa vakaudestaan ja onhan se myös Naton jäsen, jonka tunnut unohtaneen.
- oletkin
Hitman kirjoitti:
"Esitä myös laskelma mitä hyötyä Suomi on saanut liittymällä EU:n piiriin. Koska et siihen varmaankaan kykene, niin kerron sinulle edes jotain."
Loppu osa kirjoituksestasi on kuin suoraan EU -lobbaajien käsikirjasta, utopistista harhakuvitelmaa globalisaation onnistumisesta. Lue linkkaamani kirjoitukseni globalisaatiosta. Olet hurahtanut vanhaan retkuun, jota yritettiin viimeksi 20 -luvulla, seurauksena 30 -luvun suurlama. Tässä nykyisessä globalisaatiossa=maailmankaupan vapauttamisessa ei ole mitään uutta merkittävää verrattuna entiseen viritykseen. Ja seurauksetkin tulevat olemaan samat. Minulla ei ole nyt aikaa selittää asiaa yksityiskohtaisesti, mutta kehotan tutustumaan kansantalouden perusteisiin ja historiaan, niin nämä asiat alkavat valjeta.Olet ilmeisesti paperimiehiä, noita, joiden vuoksi suurin osa kansasta on kärsinyt. Ennen vakaita korkojahan Suomessa korot laukkasivat huipussaan ja devalvaatiota käytettiin paperiteollisuuden kilpailukyvyn korjaukseen, kun alan palkat nousivat liian nopeasti tuottavuuteen nähden. Tästä luonnollisesti kärsi se osapuoli työmarkkinoilla, joka ei sattunut olemaan ko alan töissä.
Nyt kun korkokanta on sidottu EKP:n korkoon, on varsin luonnollista ettei paperialan palkat enää voi kasvaa suhteettomasti tuottavuuteen nähden, ja näin ollen yksi suurimmista häviäjistä EU:hun liityttäessä on ollut paperimiehet. - rane-01
heh! kirjoitti:
Norjalla öljyä, jota Suomessa ei ole, joten koita ymmärtää miksi se se ei maksa vakaudestaan ja onhan se myös Naton jäsen, jonka tunnut unohtaneen.
Suomella on metsiä, joita myydään ale-hintaan, kuten osaamista ja osaajia. Norja saa öljystään asiallise maailmanmarkkinahinnan, ei enempää. Suomi voisi hyötyä, osaajistaan ja puunjalostuksestaan huomattavasti enemmin, kuin on hyötynyt.
- Hitman
oletkin kirjoitti:
Olet ilmeisesti paperimiehiä, noita, joiden vuoksi suurin osa kansasta on kärsinyt. Ennen vakaita korkojahan Suomessa korot laukkasivat huipussaan ja devalvaatiota käytettiin paperiteollisuuden kilpailukyvyn korjaukseen, kun alan palkat nousivat liian nopeasti tuottavuuteen nähden. Tästä luonnollisesti kärsi se osapuoli työmarkkinoilla, joka ei sattunut olemaan ko alan töissä.
Nyt kun korkokanta on sidottu EKP:n korkoon, on varsin luonnollista ettei paperialan palkat enää voi kasvaa suhteettomasti tuottavuuteen nähden, ja näin ollen yksi suurimmista häviäjistä EU:hun liityttäessä on ollut paperimiehet.En ole paperimies. Ja koko paperimiesten hyötyä koskeva teoriasi on paikkaansapitämätön. Ennen alhaisia korkoja Suomessa toki inflaatio laukkasi 5-10% haarukassa, joskus ylikin, joten on selvää, että korot, mutta myös palkkojen vuosittainen nousukin oli samaa luokkaa. Mutta ei se aika mitenkään erityisen epävakaata ollut, vuosikymmeniä jatkunut, koko historiamme nopein talouskasvu tapahtui juuri noina vuosina!
Devalvaatio ei vaikuttanut ainoastaan paperiteollisuuden kilpailukyvyn kansainväliseen korjaukseen, vaan koko kansantalouden. Ja devalvaatio oli mitä mainioin konsti korjata vientihintatasoamme tasapuolisesti kaikkia aloja koskien, samalla myös huolehtien vaihtotaseen tasapainosta. Elimme markkinataloudessa, mutta sitä sopivasti säädellen niin, että ulkomaanvelkaa ei voinut syntyä, eikä myöskään pitkäaikaista tai pysyvää suurtyöttömyyttä, työn tuottaman lisäarvon aikaansaamaa vaurauden (pääomien) lisääntymistä ei voinut viedä ulos, vaan se jäi hyödyttämään Suomen kansantaloutta ja koska emme voineet velkaantua ulkomaille sen kummemmin kotitalouksien kuin valtion/kuntataloudenkaan osalta, oli mahdotonta syntyä tilannetta, jossa suomalaisten tuottamasta lisäarvosta osa menisi jatkuvasti ulkomaille.
Suomen kansantalouden kasvu oli nopeaa vuosikymmeniä aina 80 -luvun puoleenväliin asti, jolloin aloitimme EU- ja globalisaatiosopeutumisen rahamarkkinoiden vapauttamisella. Silloin maahamme puhallettiin ulkomaisella lainarahalla talouskupla, jonka vakavimmat seuraukset olivat kansantalouden ulkomainen velkaantuminen ja kuplan puhjetessa kansallisvarallisuutemme (yritykset, maa/metstä ym.) arvojen tilapäinen romahtaminen, jolloin hyvin pitkälle samat tahot, jotka velkakuplan rahoittivat, ostivat/ottivat syliinsä konkurssisuomelta. Suomalaisten vuosikymmenien työn tuloksena aikaansaatu varallisuus puhallettiin osin taivaan tuuliin hetkessä.
On tavallaan mielenkiintoista seurata, kuinka kansantalouden perusopit ja historialliset opetukset ovat haihtuneet ihmisten mielistä ja globalisaation puolustajat hokevat samoja oppeja, jotka olivat muodissa 20 -luvulla maailman vapaakauppaa kehitellessä. Tämä muistuttaa muutamien vuosien takaisia hömppäpuheita "uudesta taloudesta", jossa ei mukamas vanhat mekanismit toimisi. - Hitman
heh! kirjoitti:
Norjalla öljyä, jota Suomessa ei ole, joten koita ymmärtää miksi se se ei maksa vakaudestaan ja onhan se myös Naton jäsen, jonka tunnut unohtaneen.
Kirjoitanpa vielä muutaman rivin vakaudesta ja koroista.
Korkomarkkinat ovat olleet Suomessa ennen euroaikaakin, tai tarkennetaan ennen rahamarkkinoiden vapauttamista 80 -luvun puolessa välissä, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta melko vakaat. Inflaatio oli toki korkeampi, mutta eivät korot mitenkään holtittomasti heilahdelleet. Ja jos korot nousivat, nousivat myös palkatkin ja inflaatio "söi" velkaa korkojen nousun vastapainoksi.
Sitten pari tärkeämpää pointtia. Mitä on talouden vakaus? Sitäkö, että korot liikkuvat 3-5% marginaalissa? Entä työmarkkinoiden vakaus. Jos korkomarkkinoilla onkin hitusen vakaampaa, muu elämä on mennyt kovin epävakaaksi. Suomessa oli ennen rahamarkkinoiden vapauttamista ja EU/globalisaatiohuumaa melko vakaat työmarkkinat. Työsuhteet olivat pääosin vakituisia, työsuhdeturva hyvä ja työpaikat todella pitkäaikaisia. Nykyiset epävarmat työmarkkinat pätkätöineen ovat kaikkea muuta kuin vakautta!
Entä matalan inflaation hinta? Korkeampi 5-10% inflaatio ei ole tae hyvästä työllisyydestä, mutta korkea työttömyys on välttämättömyys huippualhaisille koroille ja inflaatiolle. Miksikö? Koska täystyöllisyys aiheuttaa väistämättä palkkainflaation. Jos työvoimasta on pulaa, se ei voi olla vaikuttamatta hintojen nousuun, sehän on markkinavoimien perusmekanismi, kysynnän ja tarjonnan suhde vaikuttaa aina hintaan. Täystyöllisyystilanteessa ja jo sitä lähelläkin työn hinta nousee väistämättä, koska mikrotaloutta edustavat yritykset kilpailevat makrotaloutta edustavassa kansantaloudessa tarjolla olevista työntekijöistä hinnalla, vaikka myös muilla keinoin. Tämä kiihdyttää palkkojen nousua -> inflaatiota. Jos tavoitteeksi asetetaan 1-2% inflaatio, sitä ei voida saavuttaa, jos työllisyys on korkea. Vai onko jollain esittää jokin keino, jolla markkinataloudessa estetään hinnan nousu, kun kysyntä kasvaa suhteessa tarjontaan? - ironmikes
Hitman kirjoitti:
Loppu osa kirjoituksestasi on kuin suoraan EU -lobbaajien käsikirjasta, utopistista harhakuvitelmaa globalisaation onnistumisesta. Lue linkkaamani kirjoitukseni globalisaatiosta. Olet hurahtanut vanhaan retkuun, jota yritettiin viimeksi 20 -luvulla, seurauksena 30 -luvun suurlama. Tässä nykyisessä globalisaatiossa=maailmankaupan vapauttamisessa ei ole mitään uutta merkittävää verrattuna entiseen viritykseen. Ja seurauksetkin tulevat olemaan samat. Minulla ei ole nyt aikaa selittää asiaa yksityiskohtaisesti, mutta kehotan tutustumaan kansantalouden perusteisiin ja historiaan, niin nämä asiat alkavat valjeta.Ellet pysty esittämään uskottavia laskelmia, että Suomi hyötyy, niin saatat olla myös väärässä! Ota tämä myös huomioon, kun jankutat vain epäkohdista.
Ei kai Suomi mennyt EU:hun tappiokseen, vaan hyötyäkseen siitä. - Tarkkaavainen
Hitman kirjoitti:
Loppu osa kirjoituksestasi on kuin suoraan EU -lobbaajien käsikirjasta, utopistista harhakuvitelmaa globalisaation onnistumisesta. Lue linkkaamani kirjoitukseni globalisaatiosta. Olet hurahtanut vanhaan retkuun, jota yritettiin viimeksi 20 -luvulla, seurauksena 30 -luvun suurlama. Tässä nykyisessä globalisaatiossa=maailmankaupan vapauttamisessa ei ole mitään uutta merkittävää verrattuna entiseen viritykseen. Ja seurauksetkin tulevat olemaan samat. Minulla ei ole nyt aikaa selittää asiaa yksityiskohtaisesti, mutta kehotan tutustumaan kansantalouden perusteisiin ja historiaan, niin nämä asiat alkavat valjeta."Tuota ei olisi siis koskaan tapahtunut, jos olisimme säilyttäneet itsenäisyytemme!" Se tapahtui kuitenkin ENNEN littymistämme EU:hun, eli oli huonon taloudenpidon syytä, jota ei EU:ssa enää sallita.
- tai epävakaus
ironmikes kirjoitti:
Olisivatko asiamme näinkin hyvin ilman EU:ta? Tuskinpa. Miksi EU:n piiriin tungettaisiin, ellei katsottaisi siitä olevan hyötyä? Suomella on varaa maksaa heikompin taloksien nousua silmälläpitäen. Näin saadaan Euroopaan tasa-arvoa ja lisää hyvinvointia ja vakautta.Joku tuossa jo selittikin, miten noihin lama-ajan katastrofeihin puhallettiin lisää henkeä EU-kelpoisuuteen valmistautumalla.
Puhut talouden vakaudesta. Minä näen vakaan talouden muunakin kuin matalina korkoina tai inflaationa. Sitä on mm hyvä työllisyys ja turvatut, vakaat, elinolosuhteet ja hyvä terveydenhuolto.
Yksilötasolla talous ei ole vuosikymmeniin ollut niin epävakaa kuin nyt. Pätkätöitäkin tehdään enemmän kuin koskaan. - valmistautumista
Tarkkaavainen kirjoitti:
"Tuota ei olisi siis koskaan tapahtunut, jos olisimme säilyttäneet itsenäisyytemme!" Se tapahtui kuitenkin ENNEN littymistämme EU:hun, eli oli huonon taloudenpidon syytä, jota ei EU:ssa enää sallita.
Minäkin muistan tuo ajan. Silloin Suomea ruvettiin laittamaan EURO-kuntoon. Markka kiinnitettiin Euroopan valuuttajärjestelmään ja reilulla kurssilla: sitä kun piti mennä pää pystyssä Eurooppaan. No, markkinat sitten testasivat tuon kurssin oikeellisuuden. Siltä ajalta on vieläkin viljeltävät kauhukuvat kaksi numeroisista koroista. Tämä kaikki oli valmistautumista jäsenyyteen ja Suomen laittoa jäsenkelpoiseksi.
Tottakai jäsenyyteen valmistavat toimet tehtiin ennen jäsenyyttä. Mutta ilman jäsenyyshaihatteluja emme olisi tuon suuruista lamaa kokeneet. - epes
ironmikes kirjoitti:
Ellet pysty esittämään uskottavia laskelmia, että Suomi hyötyy, niin saatat olla myös väärässä! Ota tämä myös huomioon, kun jankutat vain epäkohdista.
Ei kai Suomi mennyt EU:hun tappiokseen, vaan hyötyäkseen siitä.ja sitten hyödyt olivat nämä ,---- me olemme demograttisia muita EU.maita kohtaan!
Haitat
Nettomaksu 400m€
EU. tullimaksut 100m€
Maataloustuen leikkaus 100m€
Alue /ymäristötukien leikkaus 70m€
eli noin -/ 700m€ tietysi byrogratia menot päälle
Keksikkös sinä ironmikes näille käyttöä täällä kotosuomessakin, minä ainakin keksisin ja todella tarpeeseen ne tuliskin.
Vai oot oikein porvarien porvari...omistavaa luokkaa....HAH HAH haa, minä tiedän että sinulla itellä ei ole kun tuulenhuuhtoma pylly ja perkuleen pienen pieni ego!Taidat olla niitä miiiinäääää tyyppejä! Kasva isox ;) - epes
valmistautumista kirjoitti:
Minäkin muistan tuo ajan. Silloin Suomea ruvettiin laittamaan EURO-kuntoon. Markka kiinnitettiin Euroopan valuuttajärjestelmään ja reilulla kurssilla: sitä kun piti mennä pää pystyssä Eurooppaan. No, markkinat sitten testasivat tuon kurssin oikeellisuuden. Siltä ajalta on vieläkin viljeltävät kauhukuvat kaksi numeroisista koroista. Tämä kaikki oli valmistautumista jäsenyyteen ja Suomen laittoa jäsenkelpoiseksi.
Tottakai jäsenyyteen valmistavat toimet tehtiin ennen jäsenyyttä. Mutta ilman jäsenyyshaihatteluja emme olisi tuon suuruista lamaa kokeneet.että joku mainitsee noikin tosiasiat, jotka saattoivat /ajoivat meidät EU:n syliin.Nämä on niitä asioita joita ei tahdota muistaa EU:intoilijoiden piireissä!
- ironmikes
epes kirjoitti:
ja sitten hyödyt olivat nämä ,---- me olemme demograttisia muita EU.maita kohtaan!
Haitat
Nettomaksu 400m€
EU. tullimaksut 100m€
Maataloustuen leikkaus 100m€
Alue /ymäristötukien leikkaus 70m€
eli noin -/ 700m€ tietysi byrogratia menot päälle
Keksikkös sinä ironmikes näille käyttöä täällä kotosuomessakin, minä ainakin keksisin ja todella tarpeeseen ne tuliskin.
Vai oot oikein porvarien porvari...omistavaa luokkaa....HAH HAH haa, minä tiedän että sinulla itellä ei ole kun tuulenhuuhtoma pylly ja perkuleen pienen pieni ego!Taidat olla niitä miiiinäääää tyyppejä! Kasva isox ;)Sinä siis "tiedät! Hah! Todellisuudessa olet vain yksi netin pikku pelle, joilla ei ole tietoja mistään, mutta kopsaaminen kyllä sujuu.
Sinulta viedään 70 euroa vuodessa poju! Eikö laiha lompakkosi kesta sitäkään surkeaa menoerää? Mene siis sosssuun kerjuulle, jos 70 euroa tuntuu kovalta. Tädit siellä auttavat sinua selviytymään, kun sinulla noinkin heikosti menee. - Hitman
Tarkkaavainen kirjoitti:
"Tuota ei olisi siis koskaan tapahtunut, jos olisimme säilyttäneet itsenäisyytemme!" Se tapahtui kuitenkin ENNEN littymistämme EU:hun, eli oli huonon taloudenpidon syytä, jota ei EU:ssa enää sallita.
Tuo, mihin viittasit aiemmassa kirjoituksessani, meneen nimenomaan EU:hun liittymisen piikkiin, koska itsenäisyydestä luopuminen esim. rahamarkkinoiden sääntelyn suhteen oli yksi EU:hun liittymisen ehtoja. Rahamarkkinat oli pakko vapauttaa, jotta olimme "EU-kelpoisia". Seuraukset olivat kohtalokkaat, jotka jo selitinkin muissa viesteissäni.
- Hitman
ironmikes kirjoitti:
Ellet pysty esittämään uskottavia laskelmia, että Suomi hyötyy, niin saatat olla myös väärässä! Ota tämä myös huomioon, kun jankutat vain epäkohdista.
Ei kai Suomi mennyt EU:hun tappiokseen, vaan hyötyäkseen siitä."Ellet pysty esittämään uskottavia laskelmia, että Suomi hyötyy, niin saatat olla myös väärässä!"
Ellet sinä pysty esittämään uskottavia LASKELMIA, että Suomi hyötyy, niin OLET väärässä. Aika hassua, että edes pitää yrittää todistaa sitä, että Suomi hyötyy siitä, että olemme rahoittamassa toisen alueen kilpailukyvyn kohentamista. - epes
ironmikes kirjoitti:
Sinä siis "tiedät! Hah! Todellisuudessa olet vain yksi netin pikku pelle, joilla ei ole tietoja mistään, mutta kopsaaminen kyllä sujuu.
Sinulta viedään 70 euroa vuodessa poju! Eikö laiha lompakkosi kesta sitäkään surkeaa menoerää? Mene siis sosssuun kerjuulle, jos 70 euroa tuntuu kovalta. Tädit siellä auttavat sinua selviytymään, kun sinulla noinkin heikosti menee.minähän sanoin että sinulla on pieni ego ja se tuli todistetuksi juuri äsken .Jotakin tämmöistä reagtiota osasinkin sinulta odottaakin.Sitäpaitsi jos tiedosta on kyse, niin ei sitä kyllä sinullakaan ole! Jos joku on nettipelle, niin se olet sinä, sitäpaitsi minä olen vanhempi kuin sinä, se siitä pojusta!
p.s koitahan pysyä nahoissas ja ota asioista laajempi selko!! - ironmikes
Hitman kirjoitti:
Tuo, mihin viittasit aiemmassa kirjoituksessani, meneen nimenomaan EU:hun liittymisen piikkiin, koska itsenäisyydestä luopuminen esim. rahamarkkinoiden sääntelyn suhteen oli yksi EU:hun liittymisen ehtoja. Rahamarkkinat oli pakko vapauttaa, jotta olimme "EU-kelpoisia". Seuraukset olivat kohtalokkaat, jotka jo selitinkin muissa viesteissäni.
Ei lama suinkaan liittynyt Eu:hun valmistautumisesta, vaan huonosta asioiden hoidosta. Säätelytalous oli muinaisjäänne, eikä se sovi nykymaailmaan lainkaan. Siitä olisi pyritty taatusti eroon ilman, että olisi valmisteltu Eu:hun liittymistä. Älä siis pane Eu:n piikkiin sellaista, joka ei siihen olennaisesti liity.
- Hitman
ironmikes kirjoitti:
Ei lama suinkaan liittynyt Eu:hun valmistautumisesta, vaan huonosta asioiden hoidosta. Säätelytalous oli muinaisjäänne, eikä se sovi nykymaailmaan lainkaan. Siitä olisi pyritty taatusti eroon ilman, että olisi valmisteltu Eu:hun liittymistä. Älä siis pane Eu:n piikkiin sellaista, joka ei siihen olennaisesti liity.
"Ei lama suinkaan liittynyt Eu:hun valmistautumisesta, vaan huonosta asioiden hoidosta."
Kyllä vain. Asioiden huono hoito liittyi nimenomaan EU:hun valmistautumiseen, jonka yksi edellytys oli rahamarkkinoiden nopea vapauttaminen, minkä seurauksena Suomeen syntyi kuplatalous lainarahalla ja mikä oli yksi suurimpia vaikuttimia kansantalouden ajautumisessa konkurssin partaalle, jolloin hyvin pitkälle samat tahot, jotka tuon kuplan puhaltamisen rahoittivat, saivat käsiinsä omaisuutta, kansallisvarallisuutta romahtanein hinnoin, sekä kiinnittivät suomalaisen työn tuloksista "kymmenykset" ehkä lähes ikuiseen piikkiin. Vastaavia esimerkkejä on maailman taloushistoriassa useita ja mekanismi on täysin tunnettu taloustieteissä.
"Säätelytalous oli muinaisjäänne, eikä se sovi nykymaailmaan lainkaan."
Tuolla väittämällä ei ole mitään totuusarvoa, vaan se on vain tämän hetken talouselmän muotivirtauksessa yksi uskonkappaleen tavoin hoettava asia, joka riittävän hokemisen seurauksena on muuttunut totuudeksi niille, jotka eivät vaadi perusteluita tuolle(kaan) väitteelle. Sanot säätelytaloutta "muinaisjäänteeksi", mutta muistutan sinua, että maailman talous ei ole koskaan toiminut kunnolla ilman sääntelyä ja sääntelyn purkamisyritykset ovat syösseet joko pienempiä talousalueita tai koko maailman lamaan, riippuen siitä, miten laajassa mittakaavassa vapaakauppaa on yritetty toteuttaa. Markkinatalous tukahduttaa itsensä, jollei sitä ohjata oikein, se on hyvä renki, mutta huono isäntä. Minun puheillani on talouden mekanismien ja varsinkin historian todisteet puolellaan. Sinä puhut "uudesta taloudesta", joka ei ole tosiasiassa uutta, vaan vanhaa, epäonnistuneen kokeilun uudelleen yritystä, eikä nykyisessä globalisaatioyrityksessä ole mitään ratkaisevia uusia elementtejä 20 -luvun vapaakauppaviritelmään verrattuna. Ainut ero on se, että uudet sukupolvet, keksiessään uudestaan jonkun vanhan asian, luulevat olevansa viisaampia ja kykenevänsä hallitsemaan lainalaisuuksien vastaisesti. - ironmikes
Hitman kirjoitti:
"Ei lama suinkaan liittynyt Eu:hun valmistautumisesta, vaan huonosta asioiden hoidosta."
Kyllä vain. Asioiden huono hoito liittyi nimenomaan EU:hun valmistautumiseen, jonka yksi edellytys oli rahamarkkinoiden nopea vapauttaminen, minkä seurauksena Suomeen syntyi kuplatalous lainarahalla ja mikä oli yksi suurimpia vaikuttimia kansantalouden ajautumisessa konkurssin partaalle, jolloin hyvin pitkälle samat tahot, jotka tuon kuplan puhaltamisen rahoittivat, saivat käsiinsä omaisuutta, kansallisvarallisuutta romahtanein hinnoin, sekä kiinnittivät suomalaisen työn tuloksista "kymmenykset" ehkä lähes ikuiseen piikkiin. Vastaavia esimerkkejä on maailman taloushistoriassa useita ja mekanismi on täysin tunnettu taloustieteissä.
"Säätelytalous oli muinaisjäänne, eikä se sovi nykymaailmaan lainkaan."
Tuolla väittämällä ei ole mitään totuusarvoa, vaan se on vain tämän hetken talouselmän muotivirtauksessa yksi uskonkappaleen tavoin hoettava asia, joka riittävän hokemisen seurauksena on muuttunut totuudeksi niille, jotka eivät vaadi perusteluita tuolle(kaan) väitteelle. Sanot säätelytaloutta "muinaisjäänteeksi", mutta muistutan sinua, että maailman talous ei ole koskaan toiminut kunnolla ilman sääntelyä ja sääntelyn purkamisyritykset ovat syösseet joko pienempiä talousalueita tai koko maailman lamaan, riippuen siitä, miten laajassa mittakaavassa vapaakauppaa on yritetty toteuttaa. Markkinatalous tukahduttaa itsensä, jollei sitä ohjata oikein, se on hyvä renki, mutta huono isäntä. Minun puheillani on talouden mekanismien ja varsinkin historian todisteet puolellaan. Sinä puhut "uudesta taloudesta", joka ei ole tosiasiassa uutta, vaan vanhaa, epäonnistuneen kokeilun uudelleen yritystä, eikä nykyisessä globalisaatioyrityksessä ole mitään ratkaisevia uusia elementtejä 20 -luvun vapaakauppaviritelmään verrattuna. Ainut ero on se, että uudet sukupolvet, keksiessään uudestaan jonkun vanhan asian, luulevat olevansa viisaampia ja kykenevänsä hallitsemaan lainalaisuuksien vastaisesti.Kannatat siis yhä säätelytalouden palauttamista ja varmaankin myös kieltolakia, sekä muutakin yhteiskunnan säätelyä. Koita jo vähitellen ymmärtää, ettei se enää nykymaailmassa onnistu, sillä juna meni jo ja sinäkin jäit asemalle.
Olet täysin väärässä väitteessäsi, että laman aiheutti vain EU:hun liittymisen valmistelu. Jos talous olisi ollut muutoin kunnossa ja kaikki hyvin, niin mitään ogelmia ei olisi tietenkään olisi ollut. Millä muulla maalla on ollut vastaavia ongelmia liittymisprosessissa?
Se, että pankeista jaettiin holtittomasti rahaa ihan kottikäryllisiä mainostaen, oli pelkästään pankkien vika, sillä mitään pakkoa siihen ei tietenkään ollut. Kyse oli siis holtittomuudesta, johon huumaan ihmiset saatiin liin kevesti mukaan ja loppu olikin surullista monen ihmisen kohdalla.
Kun hallituksesta vielä harhautettiin kansaa sanomalla, ettei devalvaatiota varmuudella tule, niin oliko sekin Eu:hun valmistautumisen ansiota?
Lopuksi voisit valistaa mitä erityistä hyötyä Suomelle olisi palata säännösteltyyn talouteen? - Sama hlö
Hitman kirjoitti:
En ole paperimies. Ja koko paperimiesten hyötyä koskeva teoriasi on paikkaansapitämätön. Ennen alhaisia korkoja Suomessa toki inflaatio laukkasi 5-10% haarukassa, joskus ylikin, joten on selvää, että korot, mutta myös palkkojen vuosittainen nousukin oli samaa luokkaa. Mutta ei se aika mitenkään erityisen epävakaata ollut, vuosikymmeniä jatkunut, koko historiamme nopein talouskasvu tapahtui juuri noina vuosina!
Devalvaatio ei vaikuttanut ainoastaan paperiteollisuuden kilpailukyvyn kansainväliseen korjaukseen, vaan koko kansantalouden. Ja devalvaatio oli mitä mainioin konsti korjata vientihintatasoamme tasapuolisesti kaikkia aloja koskien, samalla myös huolehtien vaihtotaseen tasapainosta. Elimme markkinataloudessa, mutta sitä sopivasti säädellen niin, että ulkomaanvelkaa ei voinut syntyä, eikä myöskään pitkäaikaista tai pysyvää suurtyöttömyyttä, työn tuottaman lisäarvon aikaansaamaa vaurauden (pääomien) lisääntymistä ei voinut viedä ulos, vaan se jäi hyödyttämään Suomen kansantaloutta ja koska emme voineet velkaantua ulkomaille sen kummemmin kotitalouksien kuin valtion/kuntataloudenkaan osalta, oli mahdotonta syntyä tilannetta, jossa suomalaisten tuottamasta lisäarvosta osa menisi jatkuvasti ulkomaille.
Suomen kansantalouden kasvu oli nopeaa vuosikymmeniä aina 80 -luvun puoleenväliin asti, jolloin aloitimme EU- ja globalisaatiosopeutumisen rahamarkkinoiden vapauttamisella. Silloin maahamme puhallettiin ulkomaisella lainarahalla talouskupla, jonka vakavimmat seuraukset olivat kansantalouden ulkomainen velkaantuminen ja kuplan puhjetessa kansallisvarallisuutemme (yritykset, maa/metstä ym.) arvojen tilapäinen romahtaminen, jolloin hyvin pitkälle samat tahot, jotka velkakuplan rahoittivat, ostivat/ottivat syliinsä konkurssisuomelta. Suomalaisten vuosikymmenien työn tuloksena aikaansaatu varallisuus puhallettiin osin taivaan tuuliin hetkessä.
On tavallaan mielenkiintoista seurata, kuinka kansantalouden perusopit ja historialliset opetukset ovat haihtuneet ihmisten mielistä ja globalisaation puolustajat hokevat samoja oppeja, jotka olivat muodissa 20 -luvulla maailman vapaakauppaa kehitellessä. Tämä muistuttaa muutamien vuosien takaisia hömppäpuheita "uudesta taloudesta", jossa ei mukamas vanhat mekanismit toimisi.Pari kommenttia:
1) Luulin, että paperiteollisuus oli vientimme perusjalkoja ennen 90-lukua, mutta kuten todistit, paperiteollisuus vain pisara meressä. Devalvaatioita ei siis tehty paperiteollisuuden vuoksi, vaan muut sikamaiset alat ryystivät liian suuret korotukset tuottavuudeen kasvuun nähden. Varsinkin kun tiedämme, että suomalainen elektroniikka ja vaate kelpasi 70- ja 80-luvulla lähinnä vain Neuvostoliittolaiseen kotiin, NL:a taas ei valuuttakurssit kiinnostaneet. Joten miten devalvaatio nimenomaan NL:n kauppaa avitti?
2) Olen käsittänyt, että määritelmä "uusi talous" koski nimenomaan IT-kuplaa 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Mutta näköjään se alkoikin jo 80-luvun lopussa. Mielenkiintoista tämäkin.
3) Jaa, vai Neuvostoliiton ja idänkaupan romahtaminen ei ollutkaan ollenkaan syynä 90-luvun alun lamaan, vaan ainoastaan rahamarkkinoiden vapauttaminen.
Itse uskoisin seuraavaa: Kun Suomelta hävisi yht'äkkiä suurin vientikohde, joka ei välittänyt ostamiensa tuotteiden laadusta, ei kyseisille tuotteille noin vain löydetty markkinoita muualta Euroopasta. - Hitman
ironmikes kirjoitti:
Kannatat siis yhä säätelytalouden palauttamista ja varmaankin myös kieltolakia, sekä muutakin yhteiskunnan säätelyä. Koita jo vähitellen ymmärtää, ettei se enää nykymaailmassa onnistu, sillä juna meni jo ja sinäkin jäit asemalle.
Olet täysin väärässä väitteessäsi, että laman aiheutti vain EU:hun liittymisen valmistelu. Jos talous olisi ollut muutoin kunnossa ja kaikki hyvin, niin mitään ogelmia ei olisi tietenkään olisi ollut. Millä muulla maalla on ollut vastaavia ongelmia liittymisprosessissa?
Se, että pankeista jaettiin holtittomasti rahaa ihan kottikäryllisiä mainostaen, oli pelkästään pankkien vika, sillä mitään pakkoa siihen ei tietenkään ollut. Kyse oli siis holtittomuudesta, johon huumaan ihmiset saatiin liin kevesti mukaan ja loppu olikin surullista monen ihmisen kohdalla.
Kun hallituksesta vielä harhautettiin kansaa sanomalla, ettei devalvaatiota varmuudella tule, niin oliko sekin Eu:hun valmistautumisen ansiota?
Lopuksi voisit valistaa mitä erityistä hyötyä Suomelle olisi palata säännösteltyyn talouteen?"Kannatat siis yhä säätelytalouden palauttamista ja varmaankin myös kieltolakia, sekä muutakin yhteiskunnan säätelyä."
Eihän toki kieltolakia. Sillä ei ole mitään tekemistä talouden toiminnan kanssa. Sääntelytalauteen maailma palaa viimeistään suurlaman jälkeen, jollei tule järkiin ajoissa ennen sitä, koska tämäkin maailmankaupan vapauttamisyritys tulee johtamaan maailman kysyntälamaan.
"Koita jo vähitellen ymmärtää, ettei se enää nykymaailmassa onnistu, sillä juna meni jo ja sinäkin jäit asemalle."
Tottakai se onnistuu siinä missä ennenkin ja juna ei ole mihinkään mennyt, vaan globalisaation puolustajat ovat siirtyneet takaisin höyryveturiaikaan 20 -luvulle ja luulevat löytäneensä jotain uutta, vaikka tekevät saman virheen kuin silloinkin tehtiin.
"Olet täysin väärässä väitteessäsi, että laman aiheutti vain EU:hun liittymisen valmistelu."
Ei se ollut ainoa tekijä, enkä ole niin väittänytkään. Mutta rahamarkkinoiden vapauttaminen ja sitä seurannut kuplatalous, suomalaisen omaisuuden tilapäinen arvon romahtaminen ja polkumyynti olivat osa tuota prosessia.
"Jos talous olisi ollut muutoin kunnossa ja kaikki hyvin, niin mitään ogelmia ei olisi tietenkään olisi ollut."
Kyllä talous oli täysin kunnossa, mutta se saatii kuralle pumppaamalla markkinoille suhteettomasti rahaa verrattuna kansantuloon, velkaantumisaste kasvoi järjettömän nopeasti. Siitä on turha syyttää mikrotalouden toimijoita, kuten rahan lainaajia ja asiakkaista kilpailijoita, koska mikrotalouden toimijat, kuten yritykset eivät voi koskaan ottaa vastuuta makrotalouden toiminnasta, vaan ajattelevat vain omaa "leiviskäänsä". Sen vuoksi maailmankaupan vapauttaminenkin tulee viemään maailman kysyntälamaan, koska mikrotalouden eli yksittäisen yrityksen kannalta tuossa ylivapaassa tilanteessa kannattavat ratkaisut toimivat makrotalouden kannalta negatiivisesti, aiheuttaen viipeellä kysyntälaman ja sitä kautta myös mikrotalouden ongelmat.
"Lopuksi voisit valistaa mitä erityistä hyötyä Suomelle olisi palata säännösteltyyn talouteen?"
Puhun mieluummin suojatusta taloudesta. Suojatulla markkinataloudella pieni, pohjoinen valtio voi ylläpitää korkeaa työllisyyttä, huolehtia siitä, ettei kansan tuottama lisäarvo valu muiden kuin oman kansan eduksi ja ettei kansa voi elää yli varojensa. Historia on minun näkemykseni puolella, sinun näkemystä vastaan. Maailmankaupan vapauttaminen johti koko maailman suurlamaan 30 -luvulla ja edesauttoi osaltaan suursodalle otollisen ilmapiirin muodostumista. Sen jälkeen maailmassa elettiin vuosikymmeniä hyvää kasvun aikaa, kaikkien kansantalouksien ollessa enemmän tai vähemmän säänneltyjä, ohjattuja ja suojattuja. Markkinatalous kun ei toimi ilman kunnollista ohjausta. Se on hyvä renki, mutta huono isäntä. - Hitman
Sama hlö kirjoitti:
Pari kommenttia:
1) Luulin, että paperiteollisuus oli vientimme perusjalkoja ennen 90-lukua, mutta kuten todistit, paperiteollisuus vain pisara meressä. Devalvaatioita ei siis tehty paperiteollisuuden vuoksi, vaan muut sikamaiset alat ryystivät liian suuret korotukset tuottavuudeen kasvuun nähden. Varsinkin kun tiedämme, että suomalainen elektroniikka ja vaate kelpasi 70- ja 80-luvulla lähinnä vain Neuvostoliittolaiseen kotiin, NL:a taas ei valuuttakurssit kiinnostaneet. Joten miten devalvaatio nimenomaan NL:n kauppaa avitti?
2) Olen käsittänyt, että määritelmä "uusi talous" koski nimenomaan IT-kuplaa 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Mutta näköjään se alkoikin jo 80-luvun lopussa. Mielenkiintoista tämäkin.
3) Jaa, vai Neuvostoliiton ja idänkaupan romahtaminen ei ollutkaan ollenkaan syynä 90-luvun alun lamaan, vaan ainoastaan rahamarkkinoiden vapauttaminen.
Itse uskoisin seuraavaa: Kun Suomelta hävisi yht'äkkiä suurin vientikohde, joka ei välittänyt ostamiensa tuotteiden laadusta, ei kyseisille tuotteille noin vain löydetty markkinoita muualta Euroopasta.Oiotaas vähän, ettei mene liian mustavalkoiseksi.
"Luulin, että paperiteollisuus oli vientimme perusjalkoja ennen 90-lukua, mutta kuten todistit, paperiteollisuus vain pisara meressä."
Tottakai paperiteollisuus oli yksi tukijalka, enkä muuta väittänytkään. Mutta paperiteollisuuden tuotto hyödytti koko kansantaloutta, joten devalvaatio teki myös saman koko kansalle. Lisäksi meillä oli esim. metalli (laivat) teollisuutta. Ja on hyvä muistaa, että kotimaan myyntiin tuotettu tarpeellinen tuotanto on aivan yhtä arvokasta kuin vienituotekin. Vientituotteita tarvitaan sen verran, että saadaan tuonti maksettua.
"Luulin, että paperiteollisuus oli vientimme perusjalkoja ennen 90-lukua, mutta kuten todistit, paperiteollisuus vain pisara meressä."
Hyvä oivallus. Käytinkin tuota käsitettä nimenomaan verratakseni IT-talouden yhteydessä kehitettyyn käsitteeseen "uudesta taloudesta". Nyt näyttää globalisaatio- ja Eu-huumassa oleville ihmisille muodostuneen samanlainen harha, he kuvittelevat löytäneensä jotain uutta, mikä taitaa johtuakin siitä, että he eivät tunne taloustieteitä ja varsinkaan taloushistoriaa :)
"Jaa, vai Neuvostoliiton ja idänkaupan romahtaminen ei ollutkaan ollenkaan syynä 90-luvun alun lamaan, vaan ainoastaan rahamarkkinoiden vapauttaminen."
Ilmanmuuta tuo oli toinen merkittävä tekijä, mikä valitettavasti osui samaan ajankohtaan.
"Itse uskoisin seuraavaa: Kun Suomelta hävisi yht'äkkiä suurin vientikohde, joka ei välittänyt ostamiensa tuotteiden laadusta, ei kyseisille tuotteille noin vain löydetty markkinoita muualta Euroopasta."
Tottakai tuollakin oli merkitystä. Mutta kyllä se on myrkkyä ennestään lähes velkaantumattomalle kansantaloudelle, että sinne puhalletaan rahaa mielettömästi lyhyessä ajassa, joilla ostetaan kulutustuotteita ja rakennetaan kylpylöitä. Sitten, kun luottorajat on täynnä, poks! Ja kansallisvarallisuus pilkkahintaista. Talouselämän perusmekanismeja, joista en viitsi alkaa edes kinaamaan enempää. - Sama hlö
Hitman kirjoitti:
Oiotaas vähän, ettei mene liian mustavalkoiseksi.
Tottakai paperiteollisuus oli yksi tukijalka, enkä muuta väittänytkään. Mutta paperiteollisuuden tuotto hyödytti koko kansantaloutta, joten devalvaatio teki myös saman koko kansalle. Lisäksi meillä oli esim. metalli (laivat) teollisuutta. Ja on hyvä muistaa, että kotimaan myyntiin tuotettu tarpeellinen tuotanto on aivan yhtä arvokasta kuin vienituotekin. Vientituotteita tarvitaan sen verran, että saadaan tuonti maksettua.
Hyvä oivallus. Käytinkin tuota käsitettä nimenomaan verratakseni IT-talouden yhteydessä kehitettyyn käsitteeseen "uudesta taloudesta". Nyt näyttää globalisaatio- ja Eu-huumassa oleville ihmisille muodostuneen samanlainen harha, he kuvittelevat löytäneensä jotain uutta, mikä taitaa johtuakin siitä, että he eivät tunne taloustieteitä ja varsinkaan taloushistoriaa :)
"Jaa, vai Neuvostoliiton ja idänkaupan romahtaminen ei ollutkaan ollenkaan syynä 90-luvun alun lamaan, vaan ainoastaan rahamarkkinoiden vapauttaminen."
Ilmanmuuta tuo oli toinen merkittävä tekijä, mikä valitettavasti osui samaan ajankohtaan.
"Itse uskoisin seuraavaa: Kun Suomelta hävisi yht'äkkiä suurin vientikohde, joka ei välittänyt ostamiensa tuotteiden laadusta, ei kyseisille tuotteille noin vain löydetty markkinoita muualta Euroopasta."
Tottakai tuollakin oli merkitystä. Mutta kyllä se on myrkkyä ennestään lähes velkaantumattomalle kansantaloudelle, että sinne puhalletaan rahaa mielettömästi lyhyessä ajassa, joilla ostetaan kulutustuotteita ja rakennetaan kylpylöitä. Sitten, kun luottorajat on täynnä, poks! Ja kansallisvarallisuus pilkkahintaista. Talouselämän perusmekanismeja, joista en viitsi alkaa edes kinaamaan enempää.Pieni lisäys vielä, muuten kohtuu hyvin perusteltu, vaikka en itse täysin yhdy kaikkeen:
Devalvaatiosta hyötyi lähinnä vienti, koska ei tarvinnut pohtia kustannuksia, kun ongelmat kuitenkin korjattiin aina devalvaatioilla. Tuontitavaran hinnat taas nousivat deflaation kautta eli vaikutus Matti Meikäläiselle, joka ei ollu viennissä töissä, oli kokonaisuudessa negatiivinen. - sivullinen..
Sama hlö kirjoitti:
Pieni lisäys vielä, muuten kohtuu hyvin perusteltu, vaikka en itse täysin yhdy kaikkeen:
Devalvaatiosta hyötyi lähinnä vienti, koska ei tarvinnut pohtia kustannuksia, kun ongelmat kuitenkin korjattiin aina devalvaatioilla. Tuontitavaran hinnat taas nousivat deflaation kautta eli vaikutus Matti Meikäläiselle, joka ei ollu viennissä töissä, oli kokonaisuudessa negatiivinen."Tuontitavaran hinnat taas nousivat deflaation kautta eli vaikutus Matti Meikäläiselle, joka ei ollu viennissä töissä, oli kokonaisuudessa negatiivinen."
Suomalainen ulkomaisiin tuotteisiin kohdistuva ostovoima korjaantui siis realiseksi suhteessa vientimme arvoon -> osaltaan vaikuttamassa kauppataseesen positiivisesti. Toisaalta samalla tulit todistaneeksi, kuinka tuo samalla vahvisti kotimaisen työn ja tuotannon asemaa suhteessa tuontiin, eli tuki kotimaista tuotantoa = työllisyyttä! Tämä yhdistettynä sopivasti ohjailtuun ja säänneltyyn markkinatalouteen esti meitä elämästä yli varojemme ja velkaantumasta ulkomaille. Kotimainen velkaantuminen ei tuossa talousjärjestelmässä ole niin katastrofaalista, varsinkin kun senkin taso pidetään kontrollissa, koska esim. lainojen tuotto lainaajille/sijoittajile, jäi hyödyntämään kotimarkkinoita :) - Sama hlö
sivullinen.. kirjoitti:
"Tuontitavaran hinnat taas nousivat deflaation kautta eli vaikutus Matti Meikäläiselle, joka ei ollu viennissä töissä, oli kokonaisuudessa negatiivinen."
Suomalainen ulkomaisiin tuotteisiin kohdistuva ostovoima korjaantui siis realiseksi suhteessa vientimme arvoon -> osaltaan vaikuttamassa kauppataseesen positiivisesti. Toisaalta samalla tulit todistaneeksi, kuinka tuo samalla vahvisti kotimaisen työn ja tuotannon asemaa suhteessa tuontiin, eli tuki kotimaista tuotantoa = työllisyyttä! Tämä yhdistettynä sopivasti ohjailtuun ja säänneltyyn markkinatalouteen esti meitä elämästä yli varojemme ja velkaantumasta ulkomaille. Kotimainen velkaantuminen ei tuossa talousjärjestelmässä ole niin katastrofaalista, varsinkin kun senkin taso pidetään kontrollissa, koska esim. lainojen tuotto lainaajille/sijoittajile, jäi hyödyntämään kotimarkkinoita :)mutta en itse halua paluuta aikaan, jolloin inflaatio laukkaa kymmenne prosentin kieppeillä ja talouden virheitä korjataan jatkuvasti devalvaatiolla, kun osaaminen ei riittäisi muuhun. Taloudenan perusoppeja on, että ihminen pyrkii tyydyttämään tarpeensa, mutta jos ostovoima laskee kotimaisella sektorilla työskentelevillä, tulee tarpeen tyydyttäminen vaikeammaksi heillä.
- Hitman
Sama hlö kirjoitti:
mutta en itse halua paluuta aikaan, jolloin inflaatio laukkaa kymmenne prosentin kieppeillä ja talouden virheitä korjataan jatkuvasti devalvaatiolla, kun osaaminen ei riittäisi muuhun. Taloudenan perusoppeja on, että ihminen pyrkii tyydyttämään tarpeensa, mutta jos ostovoima laskee kotimaisella sektorilla työskentelevillä, tulee tarpeen tyydyttäminen vaikeammaksi heillä.
Miten estät inflaation kiihtymisen, jos pyritään korkeaan työllisyyteen? Jos valtakunnassa vallitsee täystyöllisyys, jopa työvoimapula, mikä on asianlaita silloin, kun talouden rattaat pyörivät vauhdilla, syntyy väistämättä palkkainflaatiota, koska työvoiman kysyntä suhteessa tarjontaan on kova. Mikäli halutaan säilyttää matala inflaatio, tarvitaan työttömyyttä ja/tai osa-aikatöitä (mikä on myös työttömyyttä). Ei se 5-10% inflaatio ole mitenkään haitallista. Inflaatio on väistämätön elementti hyvin toimivassa taloudessa. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.
- vinkuuVisa
Nyt on Saulia tarpeeksi pilkattu. Miksei työläinen voi ymmärtää, että Sauli täysin pyyteettömästi haluaa ajaa myös hikisten duunarien, eläkeläismummojen ja muiden skremppojen ja jyväjemmarien asiaa? Mikä siinä on niin naurettavaa ja uskomatonta?
Luulisi tuollaisten kouluttamattomien tahvanoiden nielevän helpommalla kampanjan ytimen sen suuremmin kyseenalaistamatta. Olisitte onnellisia, että joku edes sanahelinän tasolla teitä kosiskelee. Kai nyt edes joku tämän uskoo, jotta saadaan edes muutama irtoääni? Maan asiat on saatava taas oikeaan suuntaan?
Työläinen on leikkauksensa ansainnut ja kaikki työ pitäisikin tulevaisuudessa tuottaa työvoimanvuokrausfirmojen kautta. Ei kertyisi kalliita lomia, ei olis p-keleen pekkasia eikä sairauspäiviä. Jos duunari on kipee, niin lepäilee krapulansa pois ja käytetään toista jannua. Eikä tarttis murehtia irtisanomisajoista...ilmoitus vaan firmalle, ettei lähetä tuota rumaa enää uudestaan. Ideaali Suomi...
Ja akat...upotkaa noihin Salen luppasilmiin ja äänestäkää sillä perusteella, että se hetken kelpasi missillekin. Ei huono? Kokoomuseukkojen lipeämistä rivistä en ymmärrä lain. Eikö perheenpää ole kertonut ettei se raha puissa kasva vaan osakkeissa ja optioissa?
Toivottavasti edes homot äänestää Salea yli puoluerajojen, sillä Niinistö ainoana ajaa homppeleille kohdunvuokrausta ja adoptiota. Se on ihan jees Salelta, kyllähän äänet aina kelpaa. On siltä Lomanin Teuvolta ainakin yksi toimiva idea tullut!
Niinistö on säntillinen, edustava ja "särmä" pankinjohtaja, joka ymmärtää, miten raha poikii. Nyt on aika katkaista kommaripressojen kausi ja astua Eurooppaan. Amerikkaankin voisi olla paremmat suhteet ja malliakin vois ottaa niistä. Siinä on hyvin hoidettu maa...köyhät tekee kolmea matalapalkkaista työtä, eikä silti meinaa pärjätä. Pysyvätpähän poissa pahanteosta...osa pysyy siis. Osa istuukin sitten pitkiä "kakkuja" ja miettii mitä tuli tehtyä. Hieno maa ja älykäs presidentti.
Niinistö ei Conan O´Brianeja tarvitse, kun itsestäänkin löytyy koomikon kykyjä, mutta on aika lopettaa naureskelu ja pilkanteko. Vastakkainasettelun aika on ohi...ainakin vaaleihin asti. Sitten ajatellaan asia uudelleen, sillä viisas voi aina muuttaa mieltään.
Sauli on mitä parhain vaihtoehto tavalliselle duunarille tai matalapalkkaiselle naiselle.
Aikuisten oikeesti...ON SE! Ajattele parastani.
Äänestä Saulia - se on kaupan.- äänikäs
Halosella ei ole esittää mitään ideoita, ainoastaan pelkkää solidaarisuutta ja sitähän löytyy muiltakin.
- kysyn vaan
jussufilla eläke?
- SavoRULES.
Onneksi näin eläkeläisen tuloista se ei ole pois. Itse pärjään mainiosti täällä peräkamarissa ja rahaa kertyy tilille niinkuin ennenkin. Kesällä pistän elämän risaiseksi ja ostan uudet uimahousut!
Ei kestokyykyltä voi odottaa, että hän ymmärtäisi mitä se 70€ henkeä kohden tarkoittaa.
Jos tuo summa jakautuisi tasaisesti jokaiselle suomalaiselle niin se olisi vielä hyväksyttävissä, mutta nyt näyttää kuin se kohdistuisi vain maaseudulle, viljelijöihin ja karjatilallisiin.- ironmikes
Älä selittele nettihiiri, sillä sillä 70 euroa on sinukin osuutesi, joten tyydy osaasi siellä sikalassa, muiden sikojen keskellä.
Maajussit ovat kupanneet tätä maata jo riittävästi, joten on hyvä, että heiltäkin kupataan hieman ylimääräistä. - sinä kestohölmö
kuka ne maajussien tukiaiset oikeesti taas maksaa! Me kaikki.
- huu
ironmikes kirjoitti:
Älä selittele nettihiiri, sillä sillä 70 euroa on sinukin osuutesi, joten tyydy osaasi siellä sikalassa, muiden sikojen keskellä.
Maajussit ovat kupanneet tätä maata jo riittävästi, joten on hyvä, että heiltäkin kupataan hieman ylimääräistä.Tästä maatalousasiasta et taida tietää mitään!
Jos joskus maataloudella on kupattu, niin tuleeko se kostaa niille ihmisille, jotka vielä jaksaa yrittää, vaikka tuntiansio jää n.5 euroon?
Tällä suuntauksella maatalous loppuu suomesta ja se ei ole hyvä asia!
Eri juttu on kuitenkin Nalle Wahlroosin kaltaiset perslävet ja museovirastoa kusettavat kartanonarrit! - kuka
sinä kestohölmö kirjoitti:
kuka ne maajussien tukiaiset oikeesti taas maksaa! Me kaikki.
sen halvan ruuan syö!Me kaikki.
Jos ei tukiaisia maksettaisi, niin ruuan hinta olisi paljon korkeampi.
Tukiaisia maksetaan kaikissa länsimaissa.
Kuinka kuvittelet, että kävisi, jos Suomi yksipuolisesti luopuis tukiaisista? - ironmikes
huu kirjoitti:
Tästä maatalousasiasta et taida tietää mitään!
Jos joskus maataloudella on kupattu, niin tuleeko se kostaa niille ihmisille, jotka vielä jaksaa yrittää, vaikka tuntiansio jää n.5 euroon?
Tällä suuntauksella maatalous loppuu suomesta ja se ei ole hyvä asia!
Eri juttu on kuitenkin Nalle Wahlroosin kaltaiset perslävet ja museovirastoa kusettavat kartanonarrit!Tiedätkö mikä on esim. viljanviljelijän tuntipalkka keskimäärin? Viisi euroa on pötypuhetta.
On yksi ja hailee loppuuko täältä maajussien rahastus. Mm. uusista Eu maista saa kaikkia maataloustuotteita paljon halvemmalla. Ei pidä väkisin pönkittää yrittäjiä, jotka eivät pärjää omillaan. Sama tilanne on muussa yritystominnassa. - huu
ironmikes kirjoitti:
Tiedätkö mikä on esim. viljanviljelijän tuntipalkka keskimäärin? Viisi euroa on pötypuhetta.
On yksi ja hailee loppuuko täältä maajussien rahastus. Mm. uusista Eu maista saa kaikkia maataloustuotteita paljon halvemmalla. Ei pidä väkisin pönkittää yrittäjiä, jotka eivät pärjää omillaan. Sama tilanne on muussa yritystominnassa.Jos se Sinun viljanviljelijäs myy sen viljan ilman tukiaisia, niin tappiolla pyöris; ei saisi edes tuotantokustannuksia kuitattua!
Tiesitkö edes sitä? - ironmikes
huu kirjoitti:
Jos se Sinun viljanviljelijäs myy sen viljan ilman tukiaisia, niin tappiolla pyöris; ei saisi edes tuotantokustannuksia kuitattua!
Tiesitkö edes sitä?Paljonko mielestäsi on viljan viljelijän tuntipalkka? Tiedän kyllä, että tukiaiset ovat Wahlroosillekin tarpeen:-)))
- huu
ironmikes kirjoitti:
Paljonko mielestäsi on viljan viljelijän tuntipalkka? Tiedän kyllä, että tukiaiset ovat Wahlroosillekin tarpeen:-)))
Kenen asiaa luulet ajavasi, jos vastustat omavaraista maataloutta Suomessa???
Ajat kaikkien niiden etua, joita palstalla muuten vastustat!
Voivoi! ironmikes kirjoitti:
Tiedätkö mikä on esim. viljanviljelijän tuntipalkka keskimäärin? Viisi euroa on pötypuhetta.
On yksi ja hailee loppuuko täältä maajussien rahastus. Mm. uusista Eu maista saa kaikkia maataloustuotteita paljon halvemmalla. Ei pidä väkisin pönkittää yrittäjiä, jotka eivät pärjää omillaan. Sama tilanne on muussa yritystominnassa.Kyllä sinä sitten ymmärrät kun kasvat isoksi, ei nähtävästi ole sinuun osuva sanonta.
Yksi asia on kuitenkin varma, vaikka EU tuki tai kansallinen tuki laskee niin sinä olet kyykyssä. Sinun aivosi ovat ikuisessa inflaatio kierteessä, ovat olleet sitä jo ennen Unioniin liittymistä. Vaimo parkuu apukuskin paikalla rikkinäiset tuulihousut päällään ja lapset itkee Ladan takapenkillä märissä vaipoissa kun isä on haukkunut maalaisia, "taas on Ladan ikkunat olleet huurussa"..
Kun muistetaan niitä markka-aikaisia irti ottoja:
Viitekorko saattoi pamahtaa 40%:n nuijan kopautuksella kun valuuttaa
alkoi virrata pois maasta kuin synnin sumua.
Pihtiputaan mummo olisi ollut niissä saumoissa omaa luokkaansa valtiontaloudenhoitajana.
Ei ole virhe tunnustaa; Rahapolitiikka hallitaan paremmin EU keskuspankissa.
Yhteisestä valuutasta on hyötyä konsapa ehta impivaaralainen lintukotomme
lienee pysyvästi ns.eldankaa.
Maanviljelijöistä osa joutuu ehkä muuta yrittäjäporukkaa enemmän
EU-laajentumisen maksumiehiksi.
70-80€ on jo ökyraha. Täällä netissä pillitetään 0,53.4€/vrk, TV-maksuakin
Intiaan muuton perustaksi.
Onkin kysyttävä, paljonko dinaareita tiskiin on ladottava alimman kastin välttämättömiseksi.- piippolan vaari
se oli kauheata aikaa...meinaan se rahapolitiikan kanssa söhlääminen. Meiltäkin meni Oy konkurssiin ja suoranaista "helvettiä" elettiin monta vuotta. Mutta se siitä...
Tässä keskustelussa huomiota kiinnittää usean "asiantuntijan" kritiikki EU:ta kohtaan, mutta ne parannusehdotukset puuttuvat kokonaan????Niihin ei voi laskea ehdotuksia EU:sta eroamiseen! Se on vasta todellinen asiantuntija, joka pystyy esittelemään omia uusia näkemyksiä tilanteesta ja kuinka siitä edetään!!! Tuollainen ennalta tiedetyn, historiasta opitun faktan luetteleminen ei johda mihinkään!
Siis Hitman, miten Suomen pitäisi jatkossa toimia, jotta EU:lle maksamillemme rahoille tulisi mahdollisimman hyvä vastine? Olisiko jäsenvaltioden erilaisten tukien maksamista yrityksilleen rajoitettava, tai onko kaupan pelisääntöjen, verotuksen, työvoiman vapaan liikkumisen yms puitteissa jotain sellaista, mistä Suomi "oikeallla" politiikalla hyötyisi?
Täytyyhän EU:sta jotain mahdollisuuksiakin löytyä? Ellette löydä, niin ette te mitään asiantuntijoita ole! - ironmikes
Onkin kysyttävä, paljonko dinaareita tiskiin on ladottava alimman kastin välttämättömiseksi.
Tv:n katselu yhdeltä henkilöltä siis maksaa paljon enemmän vuodessa kuin häneltä menee Eu:hun rahaa! ironmikes kirjoitti:
Onkin kysyttävä, paljonko dinaareita tiskiin on ladottava alimman kastin välttämättömiseksi.
Tv:n katselu yhdeltä henkilöltä siis maksaa paljon enemmän vuodessa kuin häneltä menee Eu:hun rahaa!Jos Eu maksu nousisi n. 80€/henk./vuosi, vuorokautta kohti olisi vajaa 0.22€.
Eihän näillä maksuilla (TV-lupa, oletettu EU maksu yhteensä olisivat
pilsneripullon luokkaa/vrk. Varmaan monille iso juttu, ei yleisellä tasolla.- rane-01
ironmikes kirjoitti:
Tv:n katselu yhdeltä henkilöltä siis maksaa paljon enemmän vuodessa kuin häneltä menee Eu:hun rahaa!pitäisi sinun esittää, että (me tyhmätkin) ymmärtäisimme? "Maajussit" eivät siis saisi ammatistaan palkkaa ansaita? Mistä "helvetinkuusesta" me sitten elintarvikkeemme ostaisimme. Kiinastako? Espaniasta tuota 3-luokan tomaattia, jo riittämiin tuleekin ja Englannista, "hullun-tonin" lihaa.
- ironmikes
rane-01 kirjoitti:
pitäisi sinun esittää, että (me tyhmätkin) ymmärtäisimme? "Maajussit" eivät siis saisi ammatistaan palkkaa ansaita? Mistä "helvetinkuusesta" me sitten elintarvikkeemme ostaisimme. Kiinastako? Espaniasta tuota 3-luokan tomaattia, jo riittämiin tuleekin ja Englannista, "hullun-tonin" lihaa.
Me emme tarvitse maajusseja lainkaan, mutta he tarvitsevat meitä maksamaan sen, mihin eivät itse pysty, eli toimimaan, kuten muutkin yrittäjät.
Miksi pitää tukea sellaista elinkeinoa, joka ei pysty tuottamaan tarpeeksi pärjätäkseen omillaan? On luotava niin suuria tiloja, että ne pärjäävät kiihtyvässä kilpailussa. Vapaamatkustajien aika loppuu Euroopasta kuitenkin ennen pitkää. - tästä illasta
ironmikes kirjoitti:
Me emme tarvitse maajusseja lainkaan, mutta he tarvitsevat meitä maksamaan sen, mihin eivät itse pysty, eli toimimaan, kuten muutkin yrittäjät.
Miksi pitää tukea sellaista elinkeinoa, joka ei pysty tuottamaan tarpeeksi pärjätäkseen omillaan? On luotava niin suuria tiloja, että ne pärjäävät kiihtyvässä kilpailussa. Vapaamatkustajien aika loppuu Euroopasta kuitenkin ennen pitkää.jäi sellainen kuva, että sä yritit kyykyttää kaikkia, mutta siinä samalla mallia näyttäessäsi jäit itse, asentoon jota toisille opetit. Ymmärrän, että nyt ei rakkauselämäsi ollut parhaimmillaan.
- who
ironmikes kirjoitti:
Miksi pitää tukea sellaista elinkeinoa, joka ei pysty tuottamaan tarpeeksi pärjätäkseen omillaan? On luotava niin suuria tiloja, että ne pärjäävät kiihtyvässä kilpailussa. Vapaamatkustajien aika loppuu Euroopasta kuitenkin ennen pitkää.feets us all!!!
- mobilex
who kirjoitti:
feets us all!!!
Antaa meille jalat
- Jannu
Voi herrin jee teitä muksuja pieniä sieviä!!!
Hypätkää nyt jo kaivoon naru kaulas....
Terve menoa... Otitkohan ihan vanhasta muistista nikkini esiin, kun sinun piti moittia joitakis jostakin asiasta?
En ole itkenyt minkään 70 euron takia...
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1436092Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1843734- 292693
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4692674- 2012335
- 1841978
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1291479- 581284
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.371274Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha721056