Selkäkipu

*anni*

Onko totta, etteivät lääkärit määrää kunnon kipulääkettä ihmiselle, jolla on aivan sietämättömät selkäkivut. Tuttavani selkä on kuvattu ja siellä on pahoja kulumia. Tulehduskipulääkettä ja cirdaludia on annettu. Myös triptyliä hän on syönyt(nostaa kipukynnystä). Näistä ei enää paljoa apua ole. Kotitöistäkään ei enää tule mitään, kun selkä äityy tosi pahaksi heti. Tuttavani on kysynyt oma lääkäriltä, etteikö mitään vahvempaa lääkettä ole...täytyykö hänen alkaa juomaan alkoholia, että saisi edes hetken lohdun? Lääkäri vain katselee, eikä ota kantaa..sanoo vain ettei muuta lääkkeitä ole. Tuttavani on nuori n.40v. täytyykö hänen kärsiä koko loppuelämä kivuista! Tämä on ihan kauheaa ja minun on niin paha olla, kun ajattelen, että toinen joutuu koko ajan kärsimään kivuista.

62

10797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niisku

      hänen pitäisi päästä. Ja sinne saa lähetteen kun on aivan loppu niin henkisesti kuin fyysisestikin. Eli omalääkärille ei kannata esittää urheaa vaan kertoa miten asiat todella on.

      En tunne tuota cirdaludia, mutta opioidit on auttaneet ainakin minulla melko hyvin. Ja ne sain kipuklinikan lääkäriltä.

      • Anonyymi

        Olen kauan kärsinyt selkäkivuista. Burana on liiankin tuttu ja vatsahaavan oireita alkoi tulemaan. Kunnes viimeinkin menin osteopaatin vastaan otolle sinne jäivät selkäkivut. Kyllästyttää kun ihmiset valittaa kipuja mutta monikaan ei usko osteopaatin hoitoon. Ei jaksa aina kuunnella valituksia. Lääkkeetön hoito joskus auttaa


    • hoidettu

      Kipulääkkeet on vaarallisia liikaa käytettynä. Sen takia ne vahvatki on poistettu myynnistä.

      Parempi ois opettaa niille lekureille kuinka selkäkivut parannetaan...

      • Inka

        Olen käyttänyt Sirdaludia noidannuolen hoitoon, ja on tehonnut hyvin, koska se rentouttaa lihaskrappeja. Kokeiltu pysyvästikin, mutta väsyttää julmetusti.

        Minun selkäkipujeni syytä eivät mitkään maalliset voimat pysty parantamaan.


      • niisku.

        kipulääkkeet muka poistettu? En itse ainakaan ole kuullut, että morfiinipohjaiset kipulääkkeet olisi poistettu.

        Jos selässä on jo kulumia, niin ei auta vaikka kuinka omalääkärille selittäisi selkäkipujen parannusmetodeja.


      • hoidettu
        niisku. kirjoitti:

        kipulääkkeet muka poistettu? En itse ainakaan ole kuullut, että morfiinipohjaiset kipulääkkeet olisi poistettu.

        Jos selässä on jo kulumia, niin ei auta vaikka kuinka omalääkärille selittäisi selkäkipujen parannusmetodeja.

        Enpä tiiä kovin hyvin, mut vanhat parrat kertovat, että ennen myytiin paljo stydimpiä kipulääkkeitä. Mut ku ne syövytti mahalaukkua, poksautti maksan tai munuaiset, ni ne vedettiin pois...


      • Iihahaa
        hoidettu kirjoitti:

        Enpä tiiä kovin hyvin, mut vanhat parrat kertovat, että ennen myytiin paljo stydimpiä kipulääkkeitä. Mut ku ne syövytti mahalaukkua, poksautti maksan tai munuaiset, ni ne vedettiin pois...

        Nuo jutut ovat peräisin samasta hevosmiesten tietotoimistosta mistä muutkin väitteesi. Yhtä tasokasta ja yhtä hyvin perusteltuja. Eli puhdasta puutaheinää.


      • hoidettu
        Iihahaa kirjoitti:

        Nuo jutut ovat peräisin samasta hevosmiesten tietotoimistosta mistä muutkin väitteesi. Yhtä tasokasta ja yhtä hyvin perusteltuja. Eli puhdasta puutaheinää.

        Uskotko tuota?
        "Yliannoksina varsinkin asetyyli-salisyylihappo ja parasetamoli voivat olla hyvinkin vaarallisia. Tulehduskipulääkkeiden yleisimmät haittavaikutukset ovat limakalvomuutokset ja -haavaumat. Jo suhteellisen pieni parasetamolin yliannostus voi vaurioittaa maksaa vakavasti. Jatkuva särkylääkkeiden käyttö voi johtaa myös munuaisvaurioihin tai munu-aisten toimintahäiriöihin. "
        http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/lehti0010/artikkeli02.html

        Tai
        http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/280502_01.html

        Siinä ny vain pari...


      • tuosta.
        hoidettu kirjoitti:

        Uskotko tuota?
        "Yliannoksina varsinkin asetyyli-salisyylihappo ja parasetamoli voivat olla hyvinkin vaarallisia. Tulehduskipulääkkeiden yleisimmät haittavaikutukset ovat limakalvomuutokset ja -haavaumat. Jo suhteellisen pieni parasetamolin yliannostus voi vaurioittaa maksaa vakavasti. Jatkuva särkylääkkeiden käyttö voi johtaa myös munuaisvaurioihin tai munu-aisten toimintahäiriöihin. "
        http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/lehti0010/artikkeli02.html

        Tai
        http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/280502_01.html

        Siinä ny vain pari...

        On minullakin asperiiniyliherkkyys, eikä se tahtia haittaa. Niitä kun on muitakin lääkkeitä.

        Olisko hevosmiesten tietotoimistolla jotain parempaa ja uudempaa tietoa?
        Muutakin kun itsestäänselvyyksiä...


      • voisit

        ..opettaa sen lääkärin kun olet niin "asiantunteva".

        Minäs vuonna sä taas valmistuitkaan lääkäriksi?


    • Inkku

      Kipupolilklinikalle ilman muuta!Lääkäriltä lähete,ikävä kyllä sinne on aika pitkät jonot.
      Kyllä on vahvempia lääkkeitä,itselläni tällä hetkellä käytössä Oxycont,neurontin,sirdalud,triptyl,tenox(tarvittavana vielä panacod tai oxynorm.Höpö,höpö,ettei muka ole.Toki lääkkeillä on aina sivuvaikutuksensa,itse olen leikattu reilu 2kk sitten(selän luudutusleikkaus)mutta nyt olen alkanut karsimaan lääkkeitä,koska jossain vaiheessa on pakko päästä jo eroon niistä(toivottavasti kipuni hellittää)nyt ainakin jo jonkinlaista helpotusta ilmassa.
      Eihän ne kaikki lekurit mielellään niitä määräile,mutta toi kipupoli on just sitä varten,siellä on asiansa osaavat ja nimenomaan kipuun perehtyneet lääkärit.Kipu on huono kaveri,tiedän mitä on jatkuva kipu,ei hetken rauhaa.Se syö jo ihmisen voimavarat,henkisesti ja fyysisesti.Uudestaan yhteys omalääkäriin ja jos ei tuota tulosta,niin tk.n vastaavalle.Toki liikunta auttaa,olen itse siinä vaiheessa että pyrin vähentelemään lääkkeitä ja kaihoisasti katselen kävelysauvoja eteisen nurkassa,mutta olen jo aika tottunut tilanteeseen.Auta ihmeessä ystävääsi(niinkuin nytkin toki teet)varatkaa aika lääkärille uudestaan,mikä selässä muuten vikana?

      • Kipupolistahan

        oli juttua jokin aika sitten!

        Kannatta tutustua, ennenkö suin päin sukeltaa syövereihin!


    • eri asia on voidaanko kaikkia määrätä tuttavallesi.

      Tiedätkö tuttavasta niin paljoa, että hänellä ei ole allergioita, herkkyyttä lääkkeisiin, sydän vikaa tai muita päätökseen lääkityksen tehosta vaikuttaviin asioihin??

      Kipupolia suosittelen myös oikean lääkityksen löytymiseen.

      Itselläni on tilanne etten pysty syömään muita lääkkeitä, koska olen epileptikko, jonkin asteinen sydän vika ja erittäin herkkä vatsa löytyy myös.

      Kärsin kovista kivuista jatkuvasti ja lopun ikääni.

      Kerran minut vietiin rintakivun takia Peijakseen ja siellä annettiin lääkärin valvonnassa kolmea eri lääkettä.

      Kaksi ensimmäistä ei auttanut, mutta kolmas oli jo sitä luokkaa ettei ollut edes selkäsärkyä enää.

      Tosin kävelykin tuntui, kuin olisi kävellyt ilmassa kokoajan ja hymyilin kaikille vastaan tulijoille. Taisin olla varmaan aikamoinen näky naama virneessä ja hihitellen eteenpäin.

      Eli kyllä niitä vahvojakin löytyy, mutta kaikille niitä ei voida määrätä jatkuvasti.

      • Inkku

        Näinhän se on!Totisinta totta.Lääkkeitä löytyy mutta ilman lääkärin määräystä,ei kannata niin vaan mitä sattuun popsia,se mikä passaa toiselle ei välttämättä sovi toiselle.Ja tietenkin jokaisen perussairaudet(jos sellaisia on)pitää ottaa huomioon.Esim itselläni:kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys.Lääkearsenaalia löytyy kyllä.Minulle kävi niin,kun olivat leikanneet ja meni suoraan kipupumpusta Fentanyl,niminen lääke,se ei sopinut minulle,aiheutti kaameeita migreenikohtauksia.Sit kun se lääke otettiin pois ja pumpusta pelkkää puudutetta ja kipulääkkeet lihaksiin oxanest niin loppu päätauti.Eli jokainen on oma yksilö.Sama linja pärren kanssa,selvittää perussairaudet ja sitten vasta apteekin kautta.Mutta vielä kerran vaihtoehtoja on.


      • *anni*
        Inkku kirjoitti:

        Näinhän se on!Totisinta totta.Lääkkeitä löytyy mutta ilman lääkärin määräystä,ei kannata niin vaan mitä sattuun popsia,se mikä passaa toiselle ei välttämättä sovi toiselle.Ja tietenkin jokaisen perussairaudet(jos sellaisia on)pitää ottaa huomioon.Esim itselläni:kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys.Lääkearsenaalia löytyy kyllä.Minulle kävi niin,kun olivat leikanneet ja meni suoraan kipupumpusta Fentanyl,niminen lääke,se ei sopinut minulle,aiheutti kaameeita migreenikohtauksia.Sit kun se lääke otettiin pois ja pumpusta pelkkää puudutetta ja kipulääkkeet lihaksiin oxanest niin loppu päätauti.Eli jokainen on oma yksilö.Sama linja pärren kanssa,selvittää perussairaudet ja sitten vasta apteekin kautta.Mutta vielä kerran vaihtoehtoja on.

        Tuttavani asuu Raumalla. Siellä ei ole kipupolia. Mikä ihme auttaa, kun hän on käynyt yksityisellä ja ortopedillä, joka sanoo, että ei voi mitään/selkää ei voida leikata(jäykistysleikkaus). (Niin siis tuttavallani on pahoja kulumia selkärangassa ja nivelien yliliikkuvuutta). Niistä lääkkeistä vielä...hänellä ei ole mitään allergioita, herkkyyttä lääkkeisiin tai sydän vikaa yms.eli kai sitä nyt voisi saada kokeilla olisiko esim. opioideista apua. Olen avuton!


      • *anni* kirjoitti:

        Tuttavani asuu Raumalla. Siellä ei ole kipupolia. Mikä ihme auttaa, kun hän on käynyt yksityisellä ja ortopedillä, joka sanoo, että ei voi mitään/selkää ei voida leikata(jäykistysleikkaus). (Niin siis tuttavallani on pahoja kulumia selkärangassa ja nivelien yliliikkuvuutta). Niistä lääkkeistä vielä...hänellä ei ole mitään allergioita, herkkyyttä lääkkeisiin tai sydän vikaa yms.eli kai sitä nyt voisi saada kokeilla olisiko esim. opioideista apua. Olen avuton!

        Sieltä Raumaltakin, vaikka Meilahden kipupolille.

        Taitaa niitä kipupoleja muualtakin löytyä, joten lähete lähimpään sisälle.

        Ethän Sinä avuton ole ja on erittäin tärkeätä, että on joku joka jaksaa kipupotilasta auttaa -kiitos siitä.


      • *anni*
        Pärre kirjoitti:

        Sieltä Raumaltakin, vaikka Meilahden kipupolille.

        Taitaa niitä kipupoleja muualtakin löytyä, joten lähete lähimpään sisälle.

        Ethän Sinä avuton ole ja on erittäin tärkeätä, että on joku joka jaksaa kipupotilasta auttaa -kiitos siitä.

        että niihin kipupoleille saa mennä muutkin kuin ne, joiden paikkakunnalla se on...ihme, kun se lääkäri ei ole kirjottanut mitään lähetettä lähimpään kipupolille. Mua jotenkin kiukuttaa jo se lääkäri, tuntuu, että se ei välitä lainkaan!!Ja just niistä opiodipohjasista lääkkeistä...sanoo, ettei tähän kipuun ole muutakuin ne tulehduskipulääkeet ja se Sirdalud. Nytkin kun tutttavani paketoi lahjoja hänen selkänsä kipeytyi niin paljon, että hyvä kun kävelemään pystyi...se otti kuulemma niin kipeää pakararoihin saakka. Kai ne hermot on siellä jotenkin jumissa tai jotan. Ja hän ei pienistä valita. Ja kyllä sen näkee itsekin, kun hän yrittää päästä vaikka tuolilta ylös, että kuinka paljon se sattuu! Anteeksi nyt kauheasti, että minä täällä paasaan, mutta mun oli pakko kysyä täältä apua, että mitä muut on mieltä. Tuttavani on jo melkein heittänyt kirveen kaivoon ja sanoo, että kukaan ei voi häntä auttaa!


      • *anni* kirjoitti:

        että niihin kipupoleille saa mennä muutkin kuin ne, joiden paikkakunnalla se on...ihme, kun se lääkäri ei ole kirjottanut mitään lähetettä lähimpään kipupolille. Mua jotenkin kiukuttaa jo se lääkäri, tuntuu, että se ei välitä lainkaan!!Ja just niistä opiodipohjasista lääkkeistä...sanoo, ettei tähän kipuun ole muutakuin ne tulehduskipulääkeet ja se Sirdalud. Nytkin kun tutttavani paketoi lahjoja hänen selkänsä kipeytyi niin paljon, että hyvä kun kävelemään pystyi...se otti kuulemma niin kipeää pakararoihin saakka. Kai ne hermot on siellä jotenkin jumissa tai jotan. Ja hän ei pienistä valita. Ja kyllä sen näkee itsekin, kun hän yrittää päästä vaikka tuolilta ylös, että kuinka paljon se sattuu! Anteeksi nyt kauheasti, että minä täällä paasaan, mutta mun oli pakko kysyä täältä apua, että mitä muut on mieltä. Tuttavani on jo melkein heittänyt kirveen kaivoon ja sanoo, että kukaan ei voi häntä auttaa!

        ensin vaikka yksityislääkärille, kunhan ei ole sama jonka luona viimeksi käyty.

        Ehdottakaa hänelle lähetteen tekoa lähimmälle polille.


      • *anni*
        Pärre kirjoitti:

        ensin vaikka yksityislääkärille, kunhan ei ole sama jonka luona viimeksi käyty.

        Ehdottakaa hänelle lähetteen tekoa lähimmälle polille.

        Tuttavani on käynyt yksityislääkäreillä ja kukaan ei ole kertonut mistään kipupoleista. Yksikin Rauman kirurgeista oli vain nauranut ja sanonut ettei tuota selkää leikata, vaikka tuttavani ei ollut melkein päässyt istumaan. Todella törkeää käytöstä. Tuttavani on työtön ja hän on mielestään toisen luokan kansalainen, koska jos hän olisi työssä hänet olisi varmasti oitis hoidettu kuntoon. Tätä on jatkunut jo toista vuotta! Toista vuotta kauheaa kipua. Eikö lääkärit lainkaan välitä?


      • hoidettu
        *anni* kirjoitti:

        Tuttavani on käynyt yksityislääkäreillä ja kukaan ei ole kertonut mistään kipupoleista. Yksikin Rauman kirurgeista oli vain nauranut ja sanonut ettei tuota selkää leikata, vaikka tuttavani ei ollut melkein päässyt istumaan. Todella törkeää käytöstä. Tuttavani on työtön ja hän on mielestään toisen luokan kansalainen, koska jos hän olisi työssä hänet olisi varmasti oitis hoidettu kuntoon. Tätä on jatkunut jo toista vuotta! Toista vuotta kauheaa kipua. Eikö lääkärit lainkaan välitä?

        Käyn vain Rovaniemellä lääkäri/osteopaatti Raimo Karjalaisella.


      • hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

        Käyn vain Rovaniemellä lääkäri/osteopaatti Raimo Karjalaisella.

        En käy, enkä ole koskaan käynyt. Mutta suosittelen.


      • Onnea matkaan
        Pärre kirjoitti:

        Sieltä Raumaltakin, vaikka Meilahden kipupolille.

        Taitaa niitä kipupoleja muualtakin löytyä, joten lähete lähimpään sisälle.

        Ethän Sinä avuton ole ja on erittäin tärkeätä, että on joku joka jaksaa kipupotilasta auttaa -kiitos siitä.

        Toivotan ONNEA MATKAAN!

        Kivusta, eikä sen syistä, eikä sen aiheuttajasta oltu kiinnostuttu, pillerien myynti tuntui olevan paljonkin kiinnostavampaa, siellä määräysten mukaan käydessäni!


    • on olemassa

      ns. keinotekoisia morfiinilääkkeitä. Tavallinen morfiini onkin säästettävä hyvn vakaviin tapauksiin, kuten suurien leikkausten jälkeiseen hoitoon ja kuolemaatekeville syöpäpotilaille sekä onnettomuuksissa loukkaantuneille.
      Keinotekoinen morfiini ei tee riippuvaiseksi joten narkomaaniksi tulon vaara estyy. Tavallinen morfiini on muutenkin siitä kelju aine että se vaatii koko ajan annoksen nostamista koska kroppa tottuu siihen ja alkaa vaatimaan korekampia annoksia ja paha riippuvuuskierre syntyy.
      On olemassa 12-tuntia vauikuttavia keinotekoisia morfiinilääkkeitä, joten pystyy hyvin nukkumaan yön yli ilman että kipujen takia joutuu heräämään ottamaan lisää lääkettä.
      Tripadol, Tradolan ja Oxanest on esimerkki näistä lääkkeistä.
      Joten eikun vaan lääkäriin ja vaatia kunnon kipulääkettä.
      Tietysti lääkärin on otettava huomioon potilaan mahdolliset muut sairaudet ja muu lääkitys ennekuin hän voi kirjoittaa näitä lääkkeitä.

    • Inkku

      Menkää toiseen paikkaan,josta löytyy osaava ja ymmärtävä Lääkäri.Monestihan voi jo etukäteen soittaa ja tiedustella asioita,kertoa asia,siinähän jo kuulee,miten asiaan suhtaudutaan.Ei me olla kuule toisen luokan kansalaisia,vaikka työttömänä olisikin.Työtön olin minäkin ennen sairauslomille jouduttuani.Pakko on jossakin olla Lääkäri joka ymmärtää.

      • *anni*

        Kun tuttavani ei pääse muiden lääkäreiden pakeille kuin omalääkärin. Ja sitten tietty yksityislääkäreille. Ja kun soittaa tk:n niin kun siellä kysytään, että mitä vaivaa ja tuttavani sanoo, että selän takia niin sieltä sanotaan, että kaikki ajat on jo mennyt. Ajan voi saada parin vkon päähän. Ja sitten tämä omalääkäri on vaan puolet siellä tk:ssa. Ja kauheesti potilaita. Tuntuu niin toivottomalta, kun tuntuu, ettei kukaan ota tätä todesta. Ja työkkärissä ovat jo helisemässä, kun eivät voi pitää työnhakijana, kun hän ei todellakaan ole työkykyinen. Ei se omalääkäri saa mitään aikaiseksi ja mitä se on siltä akalta pois jos toinen saa kunnon lääkkeet! Eikös lääkärit saa jotain palkkioita siitä kuinka paljon ne saa lääkketehtaan lääkkeitä määrättyä ihmisille....argh!


      • *anni* kirjoitti:

        Kun tuttavani ei pääse muiden lääkäreiden pakeille kuin omalääkärin. Ja sitten tietty yksityislääkäreille. Ja kun soittaa tk:n niin kun siellä kysytään, että mitä vaivaa ja tuttavani sanoo, että selän takia niin sieltä sanotaan, että kaikki ajat on jo mennyt. Ajan voi saada parin vkon päähän. Ja sitten tämä omalääkäri on vaan puolet siellä tk:ssa. Ja kauheesti potilaita. Tuntuu niin toivottomalta, kun tuntuu, ettei kukaan ota tätä todesta. Ja työkkärissä ovat jo helisemässä, kun eivät voi pitää työnhakijana, kun hän ei todellakaan ole työkykyinen. Ei se omalääkäri saa mitään aikaiseksi ja mitä se on siltä akalta pois jos toinen saa kunnon lääkkeet! Eikös lääkärit saa jotain palkkioita siitä kuinka paljon ne saa lääkketehtaan lääkkeitä määrättyä ihmisille....argh!

        terveyskeskukset ja omalääkäri asiat.

        Yksityiselle lääkäriasemalle varaatte ajan vaikkapa ortopedia-alan erikoislääkärille.

        Hakekaa ensin terveyskeskuksesta kaverisi potilastiedoista, siis niistä jotka koskevat selkää, kopiot ja jos on jossain muuallakin selästä tutkittu niin sieltä myös kopiot sekä mahdolliset röntgenkuvat.

        Jos yrittävät pistää hanttiin kopioiden antamisesssa, niin muistuttakaa pikkuisen heitä laista omien tietojen saamisesta.


      • Inka
        Pärre kirjoitti:

        terveyskeskukset ja omalääkäri asiat.

        Yksityiselle lääkäriasemalle varaatte ajan vaikkapa ortopedia-alan erikoislääkärille.

        Hakekaa ensin terveyskeskuksesta kaverisi potilastiedoista, siis niistä jotka koskevat selkää, kopiot ja jos on jossain muuallakin selästä tutkittu niin sieltä myös kopiot sekä mahdolliset röntgenkuvat.

        Jos yrittävät pistää hanttiin kopioiden antamisesssa, niin muistuttakaa pikkuisen heitä laista omien tietojen saamisesta.

        Ei kannata unohtaa omalääkäriä. Jos tuntee, ettei luota nykyiseen, kannattaa kysellä muiden kokemuksia ja anoa omalääkärin vaihtoa.

        On parempi, että ihmisellä on yksi hyvä pitkäaikainen lääkärikontakti, koska silloin lääkäri oppii tuntemaan potilaan vaivat. Minusta ainakin on tosi rasittavaa selittää aina uudelle lääkärille vaivat. Luulisin että lääkärikään ei ota ihan todesta näitä lääkäristä toiseen juoksevia.

        Minulla on kokemus että parhaiten potilaan kokonaistilanteeseen paneutuvat nuoret lääkärit, ja heistä etenkin naiset.


      • *anni*
        Pärre kirjoitti:

        terveyskeskukset ja omalääkäri asiat.

        Yksityiselle lääkäriasemalle varaatte ajan vaikkapa ortopedia-alan erikoislääkärille.

        Hakekaa ensin terveyskeskuksesta kaverisi potilastiedoista, siis niistä jotka koskevat selkää, kopiot ja jos on jossain muuallakin selästä tutkittu niin sieltä myös kopiot sekä mahdolliset röntgenkuvat.

        Jos yrittävät pistää hanttiin kopioiden antamisesssa, niin muistuttakaa pikkuisen heitä laista omien tietojen saamisesta.

        Ja lääkäri oli vain naureskellut ystävälleni. Sanonut ettei sulle uutta selkää voida tehdä.Tuttavani sanoi, ettei voidakaan, mutta saako edes jotain helpotusta. Eli ihan "turhaan" on käyty. Takki ihan tyhjänä on tullit pois lääkärin vastaanotoilta. Laitilassa hän kävi yksityisellä ja se lääkäri olisi ollut heti lähettämässä hänet Turkuun, mutta sitten lääkäri huomasi, että potilas onkin Raumalta...eli ei tullut mitään. Pitää kai yrittää valaa uskoa tuttavaani ja yrittää, että hän varaisi aina uudelle lääkärille ajan, vaikka monet lääkärit on käynyt läpi.


      • niisku..
        *anni* kirjoitti:

        Ja lääkäri oli vain naureskellut ystävälleni. Sanonut ettei sulle uutta selkää voida tehdä.Tuttavani sanoi, ettei voidakaan, mutta saako edes jotain helpotusta. Eli ihan "turhaan" on käyty. Takki ihan tyhjänä on tullit pois lääkärin vastaanotoilta. Laitilassa hän kävi yksityisellä ja se lääkäri olisi ollut heti lähettämässä hänet Turkuun, mutta sitten lääkäri huomasi, että potilas onkin Raumalta...eli ei tullut mitään. Pitää kai yrittää valaa uskoa tuttavaani ja yrittää, että hän varaisi aina uudelle lääkärille ajan, vaikka monet lääkärit on käynyt läpi.

        on, että niitä vahvempia kipulääkkeitä alkaa tippua vasta siinä vaiheessa kun lääkäri näkee, että nyt on oikeasti tosi kyseessä.

        Itse sain lähetteen kipuklinikalle vasta sitten kun olin jo henkisesti aivan romuna kipujeni kanssa. Haukuin koko lääkärikunnan, itkin vastaanotolla ja kerroin myös itsemurha-ajatuksistani. Lääräri määräsi ensi hätään Tramalia jonka kipuklinikan lääkäri myöhemmin vaihtoi Tradolaniin, joka olikin parempi vaihtoehto.

        Sain käsityksen, että tuttavasi ei helpolla valita, mutta siinä vaiheessa kun kivut käy yli sietokyvyn ja kuolema näyttää ainoalta vaihtoehdolta, kannattaa kyllä purkaa tuntojaan sille lääkärille. Johan alkaa apua löytymään.


      • Inka kirjoitti:

        Ei kannata unohtaa omalääkäriä. Jos tuntee, ettei luota nykyiseen, kannattaa kysellä muiden kokemuksia ja anoa omalääkärin vaihtoa.

        On parempi, että ihmisellä on yksi hyvä pitkäaikainen lääkärikontakti, koska silloin lääkäri oppii tuntemaan potilaan vaivat. Minusta ainakin on tosi rasittavaa selittää aina uudelle lääkärille vaivat. Luulisin että lääkärikään ei ota ihan todesta näitä lääkäristä toiseen juoksevia.

        Minulla on kokemus että parhaiten potilaan kokonaistilanteeseen paneutuvat nuoret lääkärit, ja heistä etenkin naiset.

        kirjoittaa hiukan toisella tavalla tuo alku, mutta väsyksissä kun on niin aina ei ajatus kulje.

        Siis kehotus unohtaa omalääkäri oli tarkoitettu siten, koska eivät apua ole saaneet sitä kautta, niin eivät menisi sieltä enää hakemaan apua.

        Suoraan yksityiselle ja sitä kautta kipupolille.

        Sen jälkeen mahdollinen seuranta omalääkärillä.

        Itselläni on myös ns. omalääkäri ja hänet olen muistaakseni nähnyt joskus 1999 viimeksi.

        Olen sikäli onnellisessa asemassa selkäkipujen suhteen, että voin mennä aina yksityiselle ja se ei maksa minulle mitään.

        Ensikuussa pitäisi epilepsian takia mennä omalääkärin vast.otolle ja taidanpa samalla lekurin kanssa päivittää tietoni heidän tietokantaan.


      • *anni*
        niisku.. kirjoitti:

        on, että niitä vahvempia kipulääkkeitä alkaa tippua vasta siinä vaiheessa kun lääkäri näkee, että nyt on oikeasti tosi kyseessä.

        Itse sain lähetteen kipuklinikalle vasta sitten kun olin jo henkisesti aivan romuna kipujeni kanssa. Haukuin koko lääkärikunnan, itkin vastaanotolla ja kerroin myös itsemurha-ajatuksistani. Lääräri määräsi ensi hätään Tramalia jonka kipuklinikan lääkäri myöhemmin vaihtoi Tradolaniin, joka olikin parempi vaihtoehto.

        Sain käsityksen, että tuttavasi ei helpolla valita, mutta siinä vaiheessa kun kivut käy yli sietokyvyn ja kuolema näyttää ainoalta vaihtoehdolta, kannattaa kyllä purkaa tuntojaan sille lääkärille. Johan alkaa apua löytymään.

        Tuttavani on itkenyt lääkärin luona ja sanonut, että elämästä ei tule enää mitään. Hänen miesystävänsäkin on jo aika täynnä sitä "valitusta". Lääkäri vain sanoo, että niin, jotain pitäisi tehdä. Mutta kumminkaan ei tee mitään. Tuttavani on myös kysynyt, että pitääkö hänen alkaa juomaan, kun ei saa kunnon kipulääkettä. Viina tuo hetken helpotuksen. Tuttavani myös tietää, että viina ei ole tähän ratkaisu. Mutta joskus on vaan niin täynnä sitä kipua, että on pakko "puduttaa" olo viinalla. Lääkäri ei ota tähänkään mitään kantaa. Aivan uskomatonta. Lääkäri on nainen ja n.40 itsekin. Tämä ei varmaan tähän liity,mutta ilmoitin nyt vain.


      • niisku...
        *anni* kirjoitti:

        Tuttavani on itkenyt lääkärin luona ja sanonut, että elämästä ei tule enää mitään. Hänen miesystävänsäkin on jo aika täynnä sitä "valitusta". Lääkäri vain sanoo, että niin, jotain pitäisi tehdä. Mutta kumminkaan ei tee mitään. Tuttavani on myös kysynyt, että pitääkö hänen alkaa juomaan, kun ei saa kunnon kipulääkettä. Viina tuo hetken helpotuksen. Tuttavani myös tietää, että viina ei ole tähän ratkaisu. Mutta joskus on vaan niin täynnä sitä kipua, että on pakko "puduttaa" olo viinalla. Lääkäri ei ota tähänkään mitään kantaa. Aivan uskomatonta. Lääkäri on nainen ja n.40 itsekin. Tämä ei varmaan tähän liity,mutta ilmoitin nyt vain.

        ,että lääkärit kiusaavat ihmisen melkein hengiltä ennen kuin sitä apua saa. Pelkäävät ilmeisesti, että potilas tulee riippuvaiseksi näistä vahvoista lääkkeistä. Entäs sitten jos potilas tappaa itsensä kun ei saa apua. Olisi kiva kuulla jonkun lääkärin mielipide tähän asiaan. Kyllähän kärsimyksen vähentämisen luulisi kuuluvan ihan lääkärin etiikkaan.

        Olin itse syksyllä erään tunnetun fysiatrin luennolla, ja hänen mielestään kipulääkkeitä saa ja pitää määrätä riittävästi, jotta kipu ei kroonistuisi. Totesi vielä, että monien lääkäreiden mielissä nämä vahvat kipulääkkeet ovat edelleen jonkinlainen "peikko", mutta asiaa kyllä tiedostetaan entistä paremmin. Muissa maissa kipulääkkeitä käytetään huomattavasti enemmän.

        Enpä voi muuta neuvoa antaa, kuin että tuttavasi yrittää sinnikkäästi päästä jonkun kivunhoitoon erikoistuneen lääkärin pakeille, ja jättää vanhakantaiset jästipää lääkärit väliin.


      • *anni*
        niisku... kirjoitti:

        ,että lääkärit kiusaavat ihmisen melkein hengiltä ennen kuin sitä apua saa. Pelkäävät ilmeisesti, että potilas tulee riippuvaiseksi näistä vahvoista lääkkeistä. Entäs sitten jos potilas tappaa itsensä kun ei saa apua. Olisi kiva kuulla jonkun lääkärin mielipide tähän asiaan. Kyllähän kärsimyksen vähentämisen luulisi kuuluvan ihan lääkärin etiikkaan.

        Olin itse syksyllä erään tunnetun fysiatrin luennolla, ja hänen mielestään kipulääkkeitä saa ja pitää määrätä riittävästi, jotta kipu ei kroonistuisi. Totesi vielä, että monien lääkäreiden mielissä nämä vahvat kipulääkkeet ovat edelleen jonkinlainen "peikko", mutta asiaa kyllä tiedostetaan entistä paremmin. Muissa maissa kipulääkkeitä käytetään huomattavasti enemmän.

        Enpä voi muuta neuvoa antaa, kuin että tuttavasi yrittää sinnikkäästi päästä jonkun kivunhoitoon erikoistuneen lääkärin pakeille, ja jättää vanhakantaiset jästipää lääkärit väliin.

        Kirjoitit Niisku asiaa. Niin minäkin näen asiat. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja minä olen saanut sellaisen kuvan, että kipulääkkeitä ei vieläkään käytetä niin paljon kuin olisi tarvis. Ja juuri sen takia, koska lääkärit pelkäävät, että potilas jää koukkuun. Enemmin koulussa ja kivut pois kuin, että tappaa itsensä. En usko, että ne lääkkeet nyt niin pahoja ovat, vaikka tietenkin pitää ottaa huomioon sivuvaikutukset(esim.hengityslama). Tuskin kukaan ns. normaali ihminen haluaa muuten vaan popsia vahvoja kipulääkkeitä. Kiitos kommenteista. Nyt tiedän, etten ole ajatuksieni kanssa yksin:)


      • kaksi vuotta
        *anni* kirjoitti:

        Kirjoitit Niisku asiaa. Niin minäkin näen asiat. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja minä olen saanut sellaisen kuvan, että kipulääkkeitä ei vieläkään käytetä niin paljon kuin olisi tarvis. Ja juuri sen takia, koska lääkärit pelkäävät, että potilas jää koukkuun. Enemmin koulussa ja kivut pois kuin, että tappaa itsensä. En usko, että ne lääkkeet nyt niin pahoja ovat, vaikka tietenkin pitää ottaa huomioon sivuvaikutukset(esim.hengityslama). Tuskin kukaan ns. normaali ihminen haluaa muuten vaan popsia vahvoja kipulääkkeitä. Kiitos kommenteista. Nyt tiedän, etten ole ajatuksieni kanssa yksin:)

        Ensin vain öisin ja sitten myös vuoden ajat päivisin. Sitten tuli aika yrittää vähentää särkylääkitystä ja kokeilla olla vaikka ilman sitä. Kolme vuorokautta tuntui hiemna oudolta kun en syönyt Tradolania ja sen jälkeen olo oli okein hyvä. Ei niihin jää riippuvaiseksi.
        Nyt voin ottaa yhden tai kaksi aspiriiniä päivässä ja se riittää minun särkylääkitykseksi.
        Kamppailkaa lääkärien kanssa että saatte tarpeellisen lääkityksen.


      • ongelma...
        *anni* kirjoitti:

        Kun tuttavani ei pääse muiden lääkäreiden pakeille kuin omalääkärin. Ja sitten tietty yksityislääkäreille. Ja kun soittaa tk:n niin kun siellä kysytään, että mitä vaivaa ja tuttavani sanoo, että selän takia niin sieltä sanotaan, että kaikki ajat on jo mennyt. Ajan voi saada parin vkon päähän. Ja sitten tämä omalääkäri on vaan puolet siellä tk:ssa. Ja kauheesti potilaita. Tuntuu niin toivottomalta, kun tuntuu, ettei kukaan ota tätä todesta. Ja työkkärissä ovat jo helisemässä, kun eivät voi pitää työnhakijana, kun hän ei todellakaan ole työkykyinen. Ei se omalääkäri saa mitään aikaiseksi ja mitä se on siltä akalta pois jos toinen saa kunnon lääkkeet! Eikös lääkärit saa jotain palkkioita siitä kuinka paljon ne saa lääkketehtaan lääkkeitä määrättyä ihmisille....argh!

        itse sain avun turusta pulssista.Täällä omassa TK.ssa olin kirjattu tapaus toivoton,olin jo melko loppu,nyt elän aika kivuttomasti selkä on jäykistetty.


      • *anni*
        ongelma... kirjoitti:

        itse sain avun turusta pulssista.Täällä omassa TK.ssa olin kirjattu tapaus toivoton,olin jo melko loppu,nyt elän aika kivuttomasti selkä on jäykistetty.

        Onko sinulla myös selässä pahoja kulumia ja yliliikkuvuutta? Tuttavallani on noita molempia ja ortopedi oli sanonut, että selkää ei leikata. Voi mennä kuulemma vielä pahemmaksi...siis tulla vielä kauheampia kipuja. Sanon tuttavalleni, että soittaa sinne Pulssiin. Terveyskeskuksessa asiaa ei oteta vakavasti, vaikka lääkäri nähnyt kuvat ja sanonut, että tuon ikäisellä ei pitäisi vielä olla noin pahoja kulumia. Tuttavani on 43v.


      • Voimia
        ongelma... kirjoitti:

        itse sain avun turusta pulssista.Täällä omassa TK.ssa olin kirjattu tapaus toivoton,olin jo melko loppu,nyt elän aika kivuttomasti selkä on jäykistetty.

        Hyvä Anni!Olet upea lähimmäinen. Yksityiselle! Kokeilkoon Panacodia. Lääkäri kyllä määrää sitä kun pyytää. On vatsaystävällinen. Ei hirveän voimakas, mutta se "voimakkuus" ei ole aina ratkaiseva tekijä. Paperit vaan terveyskeskuksesta, kuten Pärre neuvoi. Kipupoliin ei kannata liikaa luottaa koska siellä ei saata olla asiantuntemusta.Huom. lääkäripula. Yksityisasemilla usein myös kipulääkäri. Itse kävin eilen. 22 euroa, vuoden lääkkeet. Muille lukijoille! Kipupoliasiaan ei kannata ottaa kantaa. On hyviä ja huonoja ja helvetin huonoja!


      • Panacod
        *anni* kirjoitti:

        Onko sinulla myös selässä pahoja kulumia ja yliliikkuvuutta? Tuttavallani on noita molempia ja ortopedi oli sanonut, että selkää ei leikata. Voi mennä kuulemma vielä pahemmaksi...siis tulla vielä kauheampia kipuja. Sanon tuttavalleni, että soittaa sinne Pulssiin. Terveyskeskuksessa asiaa ei oteta vakavasti, vaikka lääkäri nähnyt kuvat ja sanonut, että tuon ikäisellä ei pitäisi vielä olla noin pahoja kulumia. Tuttavani on 43v.

        Yksityissairaala! Saatava terveyskeskuksesta tai sairaanhoitopiiriltä(?)maksuääräys. Hyvä sairaala, olen itse ollut siellä leikattavana.


      • ongelma.....
        *anni* kirjoitti:

        Onko sinulla myös selässä pahoja kulumia ja yliliikkuvuutta? Tuttavallani on noita molempia ja ortopedi oli sanonut, että selkää ei leikata. Voi mennä kuulemma vielä pahemmaksi...siis tulla vielä kauheampia kipuja. Sanon tuttavalleni, että soittaa sinne Pulssiin. Terveyskeskuksessa asiaa ei oteta vakavasti, vaikka lääkäri nähnyt kuvat ja sanonut, että tuon ikäisellä ei pitäisi vielä olla noin pahoja kulumia. Tuttavani on 43v.

        myös yliliikkuvuutta ja kulumia olin ihan toimeen tulematon,tytär hoiti asiat kun en itse enää pystynyt.Olin 55v.kun leikattiin,voimia sulle ja tuttavallesi.


      • *anni*
        Voimia kirjoitti:

        Hyvä Anni!Olet upea lähimmäinen. Yksityiselle! Kokeilkoon Panacodia. Lääkäri kyllä määrää sitä kun pyytää. On vatsaystävällinen. Ei hirveän voimakas, mutta se "voimakkuus" ei ole aina ratkaiseva tekijä. Paperit vaan terveyskeskuksesta, kuten Pärre neuvoi. Kipupoliin ei kannata liikaa luottaa koska siellä ei saata olla asiantuntemusta.Huom. lääkäripula. Yksityisasemilla usein myös kipulääkäri. Itse kävin eilen. 22 euroa, vuoden lääkkeet. Muille lukijoille! Kipupoliasiaan ei kannata ottaa kantaa. On hyviä ja huonoja ja helvetin huonoja!

        Niin kumpi oli 22€ se käynti lääkärillä vai vuoden lääkkeet?Varmaankin se käynti lääkärillä...Tuttavallani on röntgen kuvat itsellä. Mitä muita papereita tarvitaan mukaan? En yhtään luota siihen, että se omalääkäri jotain neuvoisi.


      • *anni* kirjoitti:

        Niin kumpi oli 22€ se käynti lääkärillä vai vuoden lääkkeet?Varmaankin se käynti lääkärillä...Tuttavallani on röntgen kuvat itsellä. Mitä muita papereita tarvitaan mukaan? En yhtään luota siihen, että se omalääkäri jotain neuvoisi.

        kirjoittamani viesti otsikolla "unohtakaa..."


      • *anni*
        Pärre kirjoitti:

        kirjoittamani viesti otsikolla "unohtakaa..."

        Olinpa muistamaton!


      • Kovin
        *anni* kirjoitti:

        Tuttavani on itkenyt lääkärin luona ja sanonut, että elämästä ei tule enää mitään. Hänen miesystävänsäkin on jo aika täynnä sitä "valitusta". Lääkäri vain sanoo, että niin, jotain pitäisi tehdä. Mutta kumminkaan ei tee mitään. Tuttavani on myös kysynyt, että pitääkö hänen alkaa juomaan, kun ei saa kunnon kipulääkettä. Viina tuo hetken helpotuksen. Tuttavani myös tietää, että viina ei ole tähän ratkaisu. Mutta joskus on vaan niin täynnä sitä kipua, että on pakko "puduttaa" olo viinalla. Lääkäri ei ota tähänkään mitään kantaa. Aivan uskomatonta. Lääkäri on nainen ja n.40 itsekin. Tämä ei varmaan tähän liity,mutta ilmoitin nyt vain.

        moni muukin on luullut saavansa apua vaivoihinsa!

        Totuus kuitenkin valitettavasti on ollut toisenlainen!
        On pitänyt lähteä sitä apua etsimään toiselta suunnalta!

        Onneksi paremmalla menestyksellä!


      • potilas
        *anni* kirjoitti:

        Kirjoitit Niisku asiaa. Niin minäkin näen asiat. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja minä olen saanut sellaisen kuvan, että kipulääkkeitä ei vieläkään käytetä niin paljon kuin olisi tarvis. Ja juuri sen takia, koska lääkärit pelkäävät, että potilas jää koukkuun. Enemmin koulussa ja kivut pois kuin, että tappaa itsensä. En usko, että ne lääkkeet nyt niin pahoja ovat, vaikka tietenkin pitää ottaa huomioon sivuvaikutukset(esim.hengityslama). Tuskin kukaan ns. normaali ihminen haluaa muuten vaan popsia vahvoja kipulääkkeitä. Kiitos kommenteista. Nyt tiedän, etten ole ajatuksieni kanssa yksin:)

        >...,ja minä olen saanut sellaisen kuvan, että kipulääkkeitä ei vieläkään käytetä niin paljon kuin olis tarvis.

        Minä kun olen saanut sellaisen käsityksen, kuvan, ainakin kuvitellut, että KIPU on HÄLYTYSMERKKI uhkaavasta vaarasta, joka voi vaurioittaa kudoksia, ja kehoa, jonka SYY olisi tietenkin ensiarvoisen tärkeää selvittää, eikä turruttaa erilaisilla ns. kipulääkkeillä, jos suinkin on mahdollista!

        Vielä tässä vaiheessa, ennen korjaamattoman vahingon syntymistä, voidaan ongelman selvittämiseksi tehdä jotain!

        Toivottavasti niitä OIKEITA ratkaisuja!


      • *anni*
        Panacod kirjoitti:

        Yksityissairaala! Saatava terveyskeskuksesta tai sairaanhoitopiiriltä(?)maksuääräys. Hyvä sairaala, olen itse ollut siellä leikattavana.

        Eli tk:sta täytyy saada ensin maksumääräys, jotta pääsisi esim. Pulssiin?Vai joku lähete?


      • tiuku
        *anni* kirjoitti:

        Eli tk:sta täytyy saada ensin maksumääräys, jotta pääsisi esim. Pulssiin?Vai joku lähete?

        eikä arvauskeskuksesta mitään lähetettä saakaan. Omalla kustannuksella mennään lääkärin vastaanotolle, ja vasta sitten jos ehdotetaan jotain operaatiota voi alkaa tapella maksumääräysten kanssa.


      • *anni*
        tiuku kirjoitti:

        eikä arvauskeskuksesta mitään lähetettä saakaan. Omalla kustannuksella mennään lääkärin vastaanotolle, ja vasta sitten jos ehdotetaan jotain operaatiota voi alkaa tapella maksumääräysten kanssa.

        Kiitos Tiuku tiedosta!!


      • Panacod
        *anni* kirjoitti:

        Olinpa muistamaton!

        Otappa Anni ensin tarkasti selville kuka teilläpäin sen maksumääräyksen voi luvata! Muuten käy niin että väsytte lääkärikierteeseen. Ystäsi menkööt "arvostetun lääkärin" vastaanotolle, jonka sana painaa. Tämä lähettää oman arvion ja esityksen jatkotoimista maksumääräyksen päättäjälle. Mikäli omassa sairaanhoitopiirissä "arvioidaan" saatavan samantasoista hoitoa, saataneen lähete sinne. Vaatii lujaa päättäväisyyttä. Älkää antako periksi! Voimia! Kyllä asia hoituu!


      • Inka
        Panacod kirjoitti:

        Otappa Anni ensin tarkasti selville kuka teilläpäin sen maksumääräyksen voi luvata! Muuten käy niin että väsytte lääkärikierteeseen. Ystäsi menkööt "arvostetun lääkärin" vastaanotolle, jonka sana painaa. Tämä lähettää oman arvion ja esityksen jatkotoimista maksumääräyksen päättäjälle. Mikäli omassa sairaanhoitopiirissä "arvioidaan" saatavan samantasoista hoitoa, saataneen lähete sinne. Vaatii lujaa päättäväisyyttä. Älkää antako periksi! Voimia! Kyllä asia hoituu!

        Terveyskeskuksen kautta saa tarvittaessa lähetteen yliopistolliseen sairaalaan, eiköhän niissä paras tietotaito ja laitteet ole. Eikös kipupolitkin ole näiden yhteydessä.

        Luulisin että on vaikea saada maksumääräystä, jos lähetteen tekee yksityislääkäri.


      • *anni*
        Inka kirjoitti:

        Terveyskeskuksen kautta saa tarvittaessa lähetteen yliopistolliseen sairaalaan, eiköhän niissä paras tietotaito ja laitteet ole. Eikös kipupolitkin ole näiden yhteydessä.

        Luulisin että on vaikea saada maksumääräystä, jos lähetteen tekee yksityislääkäri.

        raumalainen saa lähetteen TYKS:n, kun Porissa on vain keskussairaala?


      • ongelma....
        *anni* kirjoitti:

        raumalainen saa lähetteen TYKS:n, kun Porissa on vain keskussairaala?

        mulla meni näin,olin leikkaus jonossa toista vuotta,olo sietämätön.Eikä mitään tietoa milloin pääsen leikkaukseen oman alueen yliopistos.viimein tk.lääkäri kirjoitti maksusitoumusen ja pääsin Pulssiin,jossa sain hyvän hoidon.Olis hyvä jos sais tuon maksusitoumuksen sieltä tk.sta,ellei pääse saamaan hoitoa,sieltä mistä se kuuluu saada.


      • Kki
        *anni* kirjoitti:

        raumalainen saa lähetteen TYKS:n, kun Porissa on vain keskussairaala?

        Tarkistin netistä, ja löysin kipupoleja vain julkisella puolella. Jossakin oli tieto että useimmissa keskussairaaloissa ja kaikissa yliopistosairaaloissa on kipupoliklinikka. Porissa ei ole. Eli Turkuun kai sitten.

        Olisisiko viisasta, että sinä tai joku muu jämpti ihminen menee tuttavasi kanssa omalääkärin vastaanotolle, ja ilmoittaa selkeästi, ettei tuttavasi tule toimeen ilman erikoissairaanhoidon apua. Pyytäisitte suoraan lähetettä, olisiko viisasta sekä erikoislääkärille, en nyt osaa sanoa mitkä lääkärit näitä hoitavat, kun ei itsellä ole kokemusta, ja kivunhoitoon, jos jo tiedätte, ettei mitään operaatioita voida tehdä.

        Jos lääkäri ei suostu ohjaamaan jatkohoitoon, ottakaa yhteyttä potilasasiamieheen. Joku varmaan taas sanoo, ettei niistä mitään apua ole, mutta minulla on hyviä kokemuksia.

        Yksityissairaaloihin annettiin maksusitoumuksia siinä vaiheessa kun jonoja purettiin. Voi olla että jossakin on vieläkin pakko tehdä näin.

        Samat lääkärit niissä yleensä on kuin sairaaloissa. Esim Turun Pulssissa Tyksin lääkäri leikkaa sen jälkeen kun on ensin tehnyt työpäivän sairaalassa.

        Minä luotan julkiseen puoleen. Siirryin esim terveyskeskuksen hammaslääkärille, ja huomasin, että hän on huomattavasti huolellisempi kuin aikaisempi yksityinen. Ja isompi operaatio tehtiin Tyksin hammasklinikalla, ja halvalla ja hyvin.


      • Lisäys edelliseen
        Kki kirjoitti:

        Tarkistin netistä, ja löysin kipupoleja vain julkisella puolella. Jossakin oli tieto että useimmissa keskussairaaloissa ja kaikissa yliopistosairaaloissa on kipupoliklinikka. Porissa ei ole. Eli Turkuun kai sitten.

        Olisisiko viisasta, että sinä tai joku muu jämpti ihminen menee tuttavasi kanssa omalääkärin vastaanotolle, ja ilmoittaa selkeästi, ettei tuttavasi tule toimeen ilman erikoissairaanhoidon apua. Pyytäisitte suoraan lähetettä, olisiko viisasta sekä erikoislääkärille, en nyt osaa sanoa mitkä lääkärit näitä hoitavat, kun ei itsellä ole kokemusta, ja kivunhoitoon, jos jo tiedätte, ettei mitään operaatioita voida tehdä.

        Jos lääkäri ei suostu ohjaamaan jatkohoitoon, ottakaa yhteyttä potilasasiamieheen. Joku varmaan taas sanoo, ettei niistä mitään apua ole, mutta minulla on hyviä kokemuksia.

        Yksityissairaaloihin annettiin maksusitoumuksia siinä vaiheessa kun jonoja purettiin. Voi olla että jossakin on vieläkin pakko tehdä näin.

        Samat lääkärit niissä yleensä on kuin sairaaloissa. Esim Turun Pulssissa Tyksin lääkäri leikkaa sen jälkeen kun on ensin tehnyt työpäivän sairaalassa.

        Minä luotan julkiseen puoleen. Siirryin esim terveyskeskuksen hammaslääkärille, ja huomasin, että hän on huomattavasti huolellisempi kuin aikaisempi yksityinen. Ja isompi operaatio tehtiin Tyksin hammasklinikalla, ja halvalla ja hyvin.

        Sorry
        Menin sekaisin nimissäni. Käytän asiallisissa jutuissa nimimerkkiä Inka, joskus sivupersoona(se ilkeämpi minä) kirjoittaa nimimerkillä Kki.

        Olisi mukava kuulla tarinalle jatkoa.
        Hyvää joulua nyt kuitenkin!


      • *anni*
        Lisäys edelliseen kirjoitti:

        Sorry
        Menin sekaisin nimissäni. Käytän asiallisissa jutuissa nimimerkkiä Inka, joskus sivupersoona(se ilkeämpi minä) kirjoittaa nimimerkillä Kki.

        Olisi mukava kuulla tarinalle jatkoa.
        Hyvää joulua nyt kuitenkin!

        Otsikossahan tuo jo tulikin:) Kirjoittelen varmasti jatkoa tänne. Tuttavani lupasi joulun jälkeen heti soittaa tk:n ja kysyä vielä kerran, että miten se lääkityksen kanssa ja sitten kun hänellä on näitä muita juttuja esim. se työkkäri. Mieheni ehdotti, että jos minä menisin silloin lääkäriin mukaan. Kyllä minä menen jos se tuttavalleni sopii. ja sitten kyllä käännytään sinne Pulssin puoleen. Olen kuullut, että Pori ja Rauman seutu on "huonomaineista" aluetta näissä asiossa. Tuttavani tuossa eilen puhelimessa sanoikin, että täytyykö sitä oikein pahasuiseksi ruveta, että apua saa...Hyvää joulua kaikille!


      • se joskus on
        *anni* kirjoitti:

        Otsikossahan tuo jo tulikin:) Kirjoittelen varmasti jatkoa tänne. Tuttavani lupasi joulun jälkeen heti soittaa tk:n ja kysyä vielä kerran, että miten se lääkityksen kanssa ja sitten kun hänellä on näitä muita juttuja esim. se työkkäri. Mieheni ehdotti, että jos minä menisin silloin lääkäriin mukaan. Kyllä minä menen jos se tuttavalleni sopii. ja sitten kyllä käännytään sinne Pulssin puoleen. Olen kuullut, että Pori ja Rauman seutu on "huonomaineista" aluetta näissä asiossa. Tuttavani tuossa eilen puhelimessa sanoikin, että täytyykö sitä oikein pahasuiseksi ruveta, että apua saa...Hyvää joulua kaikille!

        että pakko on sanoa -anteeksi vaan- vittu, perkele jumalauta ja saatana.

        Siinä kummasti lääkärikin herää miettimään.

        Toivotan onnea yrityksellenne saada kaverille apua.

        Älkää antako periksi ja täältä näköjään olet saanut erittäin paljon informaatiota asiasta -käytä sitä hyväksesi kuin myös edellä mainittuja perussuomalaiseen sivistykseen kuuluvia ärräpäitä.

        Hyvät joulut ja kivuttomat ensi vuodet.


      • Inka
        se joskus on kirjoitti:

        että pakko on sanoa -anteeksi vaan- vittu, perkele jumalauta ja saatana.

        Siinä kummasti lääkärikin herää miettimään.

        Toivotan onnea yrityksellenne saada kaverille apua.

        Älkää antako periksi ja täältä näköjään olet saanut erittäin paljon informaatiota asiasta -käytä sitä hyväksesi kuin myös edellä mainittuja perussuomalaiseen sivistykseen kuuluvia ärräpäitä.

        Hyvät joulut ja kivuttomat ensi vuodet.

        Epäilen että tuo ei ole kovin järkevää. Helposti leimataan häiriköksi, ainakin minä aikoinani asiakaspalvelussa huomasin, että helposti nousee karvat pystyyn, jos asiakas on liian agressiivinen. Sitten kun molemmat ovat vihaisia, taatusti asiat menevät pahemmin solmuun.

        Kannattaa listata paperille kaikki oireet, ja kysellä jokaisen kohdalla, mistä johtuu ja mitä sille on tehtävissä. Jos lääkäri ehdottaa jotakin lääkettä, jota on kokeiltu, sanoo rauhallisesti, ettei auttanut, mitä muita mahdollisuuksia on. Jos lääkäri ilmaisee ettei tiedä, kannattaa kysyä, kuka spesialisti tietäisi. Kannattaa tutkia nettiä etukäteen, tai jotakin kirjaa kivun hoidosta. Mitä enemmän osaa kysyä, sitä paremman palvelun saa.

        Minä olen perehtynyt vuosien aikana omaan sairauteeni niin hyvin, että Tyksin lääkärit ovat naureskelleet, etteivät ole tottuneet potilaisiin, jotka kyselee tuollaisia. Mutta sitten ne myös selittävät, ja minä voin toisaalta kysellä vaikka miten tyhmiä, kun olen maallikko.

        Mä voin vielä tarkistaa mitä kirjoja kivun hoidosta on. Jos löydän jotakin järkevää laitan viestin.

        Rauhaa ja rauhallisuutta
        toivoopi kaikille
        Inka


      • *anni*
        Inka kirjoitti:

        Epäilen että tuo ei ole kovin järkevää. Helposti leimataan häiriköksi, ainakin minä aikoinani asiakaspalvelussa huomasin, että helposti nousee karvat pystyyn, jos asiakas on liian agressiivinen. Sitten kun molemmat ovat vihaisia, taatusti asiat menevät pahemmin solmuun.

        Kannattaa listata paperille kaikki oireet, ja kysellä jokaisen kohdalla, mistä johtuu ja mitä sille on tehtävissä. Jos lääkäri ehdottaa jotakin lääkettä, jota on kokeiltu, sanoo rauhallisesti, ettei auttanut, mitä muita mahdollisuuksia on. Jos lääkäri ilmaisee ettei tiedä, kannattaa kysyä, kuka spesialisti tietäisi. Kannattaa tutkia nettiä etukäteen, tai jotakin kirjaa kivun hoidosta. Mitä enemmän osaa kysyä, sitä paremman palvelun saa.

        Minä olen perehtynyt vuosien aikana omaan sairauteeni niin hyvin, että Tyksin lääkärit ovat naureskelleet, etteivät ole tottuneet potilaisiin, jotka kyselee tuollaisia. Mutta sitten ne myös selittävät, ja minä voin toisaalta kysellä vaikka miten tyhmiä, kun olen maallikko.

        Mä voin vielä tarkistaa mitä kirjoja kivun hoidosta on. Jos löydän jotakin järkevää laitan viestin.

        Rauhaa ja rauhallisuutta
        toivoopi kaikille
        Inka

        Niinhän se tietenkin on, ettei liian äkäinen saa olla. Mutta kun tuntuu, ettei sitä apua muuten saa. Tuttavani on kysynyt esim. mistä johtuu se kamala vihlominen joskus, kun tuntuu, ettei jalat pysy alla. Lääkäri antoi vastauksen, että se johtuu hermoista. Ja siihen ei ole mitään kipulääkettä!!?? Eli tämmöstä tietoa annettu, mutta aina vaan sanotaan, ettei mitään muuta lääkettä ole selän kulumista aiheutuvaan kauheaan kipuun. Taidan jo toistaa itseäni hirveästi ja kirjoittaa asian vierestä.

        Tuttavani juuri tuossa sanoi, että ei hän mielellään mene leikkaukseen...tuskin kukaan menee, mutta jos on pakko niin sen pitäisi olla ns. viimeinen oljenkorsi. Ensin pitäisi kokeilla auttaako esim. kunnon kipulääkitys, jos tulehduskipulääkkeistä(Arcoxia 90mg), Sirdaludista ja Triptylistä ei ole apua.


      • Inka
        *anni* kirjoitti:

        Otsikossahan tuo jo tulikin:) Kirjoittelen varmasti jatkoa tänne. Tuttavani lupasi joulun jälkeen heti soittaa tk:n ja kysyä vielä kerran, että miten se lääkityksen kanssa ja sitten kun hänellä on näitä muita juttuja esim. se työkkäri. Mieheni ehdotti, että jos minä menisin silloin lääkäriin mukaan. Kyllä minä menen jos se tuttavalleni sopii. ja sitten kyllä käännytään sinne Pulssin puoleen. Olen kuullut, että Pori ja Rauman seutu on "huonomaineista" aluetta näissä asiossa. Tuttavani tuossa eilen puhelimessa sanoikin, että täytyykö sitä oikein pahasuiseksi ruveta, että apua saa...Hyvää joulua kaikille!

        Tässä Rauman kirjastossa olevia kirjoja kivusta.
        Lisäksi voi henkilökunnalta kysyä kirjoja tuki- ja liikuntaelinsairauksista.

        Hoitotyön osaaminen    2005
        Kipu      2002
        Kivunhoito      2000
        Kivut : apua selkä- ja muihin liikuntaelinsairauksiin   2004
        Selkävoitto kivusta   2002
        Tules : tuki- ja liikuntaelinsairaudet   2005
        Vainio, Anneli: Kivunhallinta   2004
        Wall, Patrick :Kivun anatomia   2004


      • Inka
        *anni* kirjoitti:

        Niinhän se tietenkin on, ettei liian äkäinen saa olla. Mutta kun tuntuu, ettei sitä apua muuten saa. Tuttavani on kysynyt esim. mistä johtuu se kamala vihlominen joskus, kun tuntuu, ettei jalat pysy alla. Lääkäri antoi vastauksen, että se johtuu hermoista. Ja siihen ei ole mitään kipulääkettä!!?? Eli tämmöstä tietoa annettu, mutta aina vaan sanotaan, ettei mitään muuta lääkettä ole selän kulumista aiheutuvaan kauheaan kipuun. Taidan jo toistaa itseäni hirveästi ja kirjoittaa asian vierestä.

        Tuttavani juuri tuossa sanoi, että ei hän mielellään mene leikkaukseen...tuskin kukaan menee, mutta jos on pakko niin sen pitäisi olla ns. viimeinen oljenkorsi. Ensin pitäisi kokeilla auttaako esim. kunnon kipulääkitys, jos tulehduskipulääkkeistä(Arcoxia 90mg), Sirdaludista ja Triptylistä ei ole apua.

        Luulen kuitenkin, että jos ei lääkärin kanssa saa asioita hoidetuksi, kannattaa jutella potilasasiamiehen kanssa. Tietysti voi myös soittaa johtavalle lääkärille, mutta ensin kannattaa varmistaa potilasasiamieheltä, minkä tyyppinen johtava lääkäri on, kannattaako tällainen lähestymistapa.

        Omalääkärin vaihtoa voi aina pyytää ja ymmärtääkseni siihen on oikeus, jos luottamus lääkäriin on mennyt. Minun kävi niin mukavasti, että johtava lääkäri kertoi minulle kaikista lääkäreistä muutamalla sanalla, ja suositteli erästä, joka onkin oikea aarre.


      • *anni*
        Inka kirjoitti:

        Tässä Rauman kirjastossa olevia kirjoja kivusta.
        Lisäksi voi henkilökunnalta kysyä kirjoja tuki- ja liikuntaelinsairauksista.

        Hoitotyön osaaminen    2005
        Kipu      2002
        Kivunhoito      2000
        Kivut : apua selkä- ja muihin liikuntaelinsairauksiin   2004
        Selkävoitto kivusta   2002
        Tules : tuki- ja liikuntaelinsairaudet   2005
        Vainio, Anneli: Kivunhallinta   2004
        Wall, Patrick :Kivun anatomia   2004

        Inka vaivannäöstä!! Pistänkin heti ylös.


      • Panacod
        *anni* kirjoitti:

        Inka vaivannäöstä!! Pistänkin heti ylös.

        Hei! Vaikka tämä ei itse asiaan kuulukkaan, niin huomaamme kuinka auttamishaluista sakkia kipupotilaat ovat. Se ei ole vaiva, vaan ilo! "Alkuperäinen" sai monta hyvää vinkkiä ystäväänsä varten. Osaa varmaan löytää sen oikean. Periksi ei saa antaa, on vaadittava hoitoa ja nopeasti, ettei käy kuin itselleni, kipu on nyt krooninen. Se siitä. Kaikille kysyjille ja neuvojille mahdollisimman kivutonta joulua ja edelleen!


    • Anonyymi

      Tuttavan pitää lääkäriltä pyytää lähete sairaalan kipu poliklinikalle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe