Istuessani eilen huoltoaseman kahvilassa sattuipa paikalle tuttu pankinjohtaja. Kovin oli huolestunut ilmeensä. Miksi, kyselin.
Ystäväni kertoi useiden rehellisten perheenisien joutuneen autoliikkeiden markkinointiponnistusten huijaamiksi. Autot on vaihdettu uudempiin vaikka entisellä olisi ajellut vielä pari vuotta. Ja autokaupat on tietenkin tehty velaksi.
Pankinjohtaja kertoi eräästäkin entisestä biljardikaveristaan. Kaveri oli uuden auton hankittuaan joutunut niin ahtaaseen taloudelliseen ahdinkoon että oli lopulta eronnut vaimostaan. Eikä tässä vielä kaikki, kaveri oli joutunut turvautumaan psykiatriseen apuun.
Pitäkääpä päänne kylminä autokaupoissa. Joskus kalliin uuden auton hankinnan sijasta kannattaa muistaa sananlasku: "Vanhassa vara parempi".
Varokaa uusia autoja!
11
1880
Vastaukset
- autoa....
Kyllä kuukausia erät on ihan riittäviä jo puolet tahallisen uuden perheautonkin hinnasta eli käytetyissä.
Kun miettii noin yleensä peruskansalaisen tuloja niin autot ihan poskettoman hintaisia, velalla niitäkin toki saa mutta tarkoittaa usein että kuukausipalkasta menee puolet autoon. - Trellix
Hyvä, että varoitellaan. Sitten on vielä niitä tapauksia, joissa isäntä on ostanut esimerkiksi tuonti-Bemari Coupen. Siitä iloitessa ja elämästä nauttiesta on kumppani päässyt pasahtamaan paksuksi. Ja kun sitten pitäisi kuljettaa uutta pilttiä hyökkäysvaunujen kera, ei sovi ei mahdu. Pitäisi vaihtaa tilavampaan autoon, vaan kun hyvitykset ovat ahterista ja entisestäkin vielä pankkilainaa.
Voi ihmettä!näitä riittää.
Kyllä pitäisi aikaihmisen osata mitoittaa autonsa tarpeittensa ja mahdollisuuksiensa mukaisiksi. Eikä koskaan autoa velaksi, se se vasta kehno sijoitus onkin! Ostaa sellaisen, minkä käteisellä saa. Ihan kohtuuhyviä käyttöautoja saa nykyään jo kohtuuhintaan. Ylijäämärahalla voi sitten ostaa jotain muuta.
Annetaan näyttöautoja ostaa niiden, joilla on voittamaton tarve mainostaa kaikille elimensä lyhyyttä!- Nimetön
sitroen kirjoitti:
näitä riittää.
Kyllä pitäisi aikaihmisen osata mitoittaa autonsa tarpeittensa ja mahdollisuuksiensa mukaisiksi. Eikä koskaan autoa velaksi, se se vasta kehno sijoitus onkin! Ostaa sellaisen, minkä käteisellä saa. Ihan kohtuuhyviä käyttöautoja saa nykyään jo kohtuuhintaan. Ylijäämärahalla voi sitten ostaa jotain muuta.
Annetaan näyttöautoja ostaa niiden, joilla on voittamaton tarve mainostaa kaikille elimensä lyhyyttä!Ei velan otto välttämättä tyhmää ole, jos sen on harkinnut kunnolla. Autolainoissa on niin pienet korot tällä hetkellä, että on jopa kannattavampaa ostaa lainarahalla, kuin käteisellä...
Vaikka olisi rahat auton ostoon, niin usein kannattaa sijoittaa rahat (vaikka edes säästötilille, jos ei muuhun rohkeus riitä, silloin korko n. 1,5%) ja ostaa auto rahoituksella (esim. omaan sain todellisen vuosikoron 4,9% eikä ollut mikään Fiatin tarjous). Kun vakuutuksen ottaa rahoitusyhtiön kautta niin tuon korkojen erotuksen verran voittaa jo vakuutusmaksuissa...
Muutenkin pitää vaan mielessä, ettei auton arvo koskaan ole pienempi kuin jäljellä oleva velka (=riittävän suuri käsiraha lyhyt laina)... - uutena ostetut
Tuo tuttu pankinjohtaja kertoi vastaavan tapauksen. Oli entinen golfkerhotuttunsa ostanut uuden urheilullisen Coupen velkarahoituksella. Auto oli tehnyt aiemmin vakaan ja harkitsevan miehen niin villiksi että edessä on nyt avioero ja ruokkojen maksu kahdelle eri naiselle. Sanomattakin on selvää että uusi auto on realisoitu ja velkaa on jäljellä vuosikausiksi.
- seuraukset
"Pankinjohtaja kertoi eräästäkin entisestä biljardikaveristaan. Kaveri oli uuden auton hankittuaan joutunut niin ahtaaseen taloudelliseen ahdinkoon että oli lopulta eronnut vaimostaan. Eikä tässä vielä kaikki, kaveri oli joutunut turvautumaan psykiatriseen apuun. "
Tais olla Ooppeli jonka hankki. Olis ostanut jonkun muun, eukko olis ehkä silti lähteny, mutta psykiatrilta olis voinu säästyä.- Yleinen mies
Noita murheellisia tapauksia on tapahtunut sekä Opelin että Mercedeksen hankkijoille, tiesi pankinjohtaja kertoa. Myös Toyotaan on velkarahoituksella sorruttu ja velkataakan alle luhistuttu.
Uuden auton ostossa valttia on harkinta. Niin monet ovat tämän katkeran totuuden oppineet vasta kun on liian myöhäistä. Pankinjohtajatuttuni neuvoikin katselemaan uuden sijasta vaikkapa edullisempaa Saksasta tuotua käytettyä.
- EloMies
Hellanlettas! Minä taas vuorostani varoittelen ihmisiä elämän hukkaamisesta!
Tuttuni on 4-kymppinen raitis mies, eronnut, asuu nyt siistissä kaupungin vuokra-asunnossa (vuokra n. 380 e/kk kaksiosta), ei velkaa, kk-palkka vakinaisesta stressaamattomasta ja häntä kiinnostavasta julkishallinnon virasta n. 2900 e/kk brutto. Ei naisia, ei edes yhden yön juttuja, ei ulkomaanmatkoja, ei kotimaankaan reissuja junalla kuin kerran-pari vuodessa kotipaikalleen. Ei autoa, ja kauhistelee miten ihmiset raaskii pitää autoa. Katselee vaan telkkaria illat, ei edes videoita raaski vuokrata. Tekee halpaa lenkkimakkara- ja kaurapuuro-linjaista ruokaa, vaatteet kamalat rääsyt, ja ainoa kulkuneuvo vaihteeton 70-luvun fillari. Jututkin niin tylsiä ja ikävystyttäviä ettei paljoa viitsi kylässä käydä. Siis malliesimerkki ihmisestä, joka ei osaa nauttia mistään elämän osa-alueesta, ei ihmisistä, eu autoista, ei matkoista, ei harrastuksista, EI MISTÄÄN!
Mieluummin minä maksan 400e/kk autorahoitusta ja ajan mieleiselläni ajopelillä, ja käyn kerran vuodessa ulkomailla, kuin tuhlaan elämäni kotona istuskellen!- tuossa esitetty
nyt oli vaan mokannut ja osti tonnin unon viidellä jopparilta hirsimökistä ja ottaa päähän niin ankarasti että HUH HUH.....
- piheys huipussaan
tuossa esitetty kirjoitti:
nyt oli vaan mokannut ja osti tonnin unon viidellä jopparilta hirsimökistä ja ottaa päähän niin ankarasti että HUH HUH.....
kaveris on aikas pihi, tollasella palkalla jo ois varaa pitää hyvää autoo yms. itekki olen nuuka,mutta vaikka palkka hieman yli 2000, niin kuitenkin mulla on jopa kaksikin autoa...tuli päivän naurut todella kun luin sen stoorin!
- Yleinen mies
piheys huipussaan kirjoitti:
kaveris on aikas pihi, tollasella palkalla jo ois varaa pitää hyvää autoo yms. itekki olen nuuka,mutta vaikka palkka hieman yli 2000, niin kuitenkin mulla on jopa kaksikin autoa...tuli päivän naurut todella kun luin sen stoorin!
Taidatpa olla varsinainen tuhlari. Kuten eräs lenkkikaverini ystävä. Kyseinen varttuneempi henkilö pitää kahta autoa vaikka harrastaa lähinnä Esson baarilla kaljoittelua. Joku raja pitäisi olla tuhlauksellakin.
Muistakaahan jouluna pankinjohtajan neuvot: Mielummin edullisempi tuontiauto käteisellä kuin uusi auto velkarahalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925288
- 564121
- 252229
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282078Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161815- 151464
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281280Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201066T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431001- 211000