alfa vs. nissan 200

Jorgos

onko kokemuksia että onko alfasta hakkaamaan nissanin 200 sx mallia?

98

11098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alfonso

mee kotia kasvamaan...

• Krister

Vakio 200SX S13 jää 156 V6:lle
      Vakio 200SX S14a jätättää 156 V6:n.

Omakätistä kokemusta.

-Krister-

• V6

onks toi s14 se uudempi malli, sille pitää laittaa 3.0 GTV vastaan niin sitten ollaan samassa tai hiukan edellä :)

• Ihmettelijä

dissaat Alfaa GTI-lehden artikkelissa? Miksi mainostat joka välissä että "ei merkki oikeasti edes kiinnosta", "Supra se pitäisi olla", "näin huonosti nämä kaikki käyvät" yms?

Eikö Alfalla saa tarpeeksi street kredibiliteettiä näissä Suomen wannabe-illegal-street-racing-fast-and-the-furious-radalle-piste-com-rusan-shell-piireissä? :)

• ricambi originale
        Ihmettelijä kirjoitti:

dissaat Alfaa GTI-lehden artikkelissa? Miksi mainostat joka välissä että "ei merkki oikeasti edes kiinnosta", "Supra se pitäisi olla", "näin huonosti nämä kaikki käyvät" yms?

Eikö Alfalla saa tarpeeksi street kredibiliteettiä näissä Suomen wannabe-illegal-street-racing-fast-and-the-furious-radalle-piste-com-rusan-shell-piireissä? :)

Kyllähän se niin on , että alfisti ja tuning-poika ovat kaksi eri asiaa.

• Krister
        Ihmettelijä kirjoitti:

No ihan siitä yksinkertaisuudesta että Alfa ei ole minun unelma-autoni, Supra on. piste.

Alfa on mainio auto mutta ei ole varsinainen urheiluauto jota halajan.

Ja miksi pitäisi alkaa valehdella omista fiiliksistä, jos haluan Supra niin haluan, miksi pitäisi väittää jotain toista?

Älkää käsittäkö väärin, pidän todellakin tästä nykyisestä 156:ni. Se herättää syviä tunteita, ei tule samanlaista jokapäivä vastaan.

Alfa ihmiset pitävät hyvin yhtä sekä kaikki ne katseet jotka autoni kerää tekevät Alfa omistuksesta hienoa.

Kyllähän artikkelissa ylistettiinkin Alfaa, mm siinä että ostin auton tunteella koska auto oli vain niin upea ajaa sekä moottori on todella hieno.

Siitä huonosti käymisestä. Omistatko 156 V6:n? Jos omistat niin väitätkö tosissaan että auton tyhjäkäynti ja ajettavuus on hyviä kylmänä??

Omani käynti on ainakin nykivää ja niin on ainakin kolmella muulla kaverillani joilla on 156 V6. Tästä huonosti kylmänä käymisesti taisi olla jotain juttua aikasemmissakin threadeissa, jos ei Alfa palstalla niin sitten aikaisemmassa "Italoautot"-palstalla.

Ja haluaisin vielä huomauttaa että minä en ole sitä artikkelia kirjottanut vaan GTi:n toimittaja Tomi Eronen.

Jos oikeasti väität että on pidä Alfastani ja dissaan sitä niin miksi olisin sen alunperin ostanut sekä vietän aikaa Alfa-piireissä??

Vastaustasi odottaen:

-Krister-

• Ihmettelijä
        Krister kirjoitti:

No ihan siitä yksinkertaisuudesta että Alfa ei ole minun unelma-autoni, Supra on. piste.

Ja miksi pitäisi alkaa valehdella omista fiiliksistä, jos haluan Supra niin haluan, miksi pitäisi väittää jotain toista?

Älkää käsittäkö väärin, pidän todellakin tästä nykyisestä 156:ni. Se herättää syviä tunteita, ei tule samanlaista jokapäivä vastaan.

Alfa ihmiset pitävät hyvin yhtä sekä kaikki ne katseet jotka autoni kerää tekevät Alfa omistuksesta hienoa.

Kyllähän artikkelissa ylistettiinkin Alfaa, mm siinä että ostin auton tunteella koska auto oli vain niin upea ajaa sekä moottori on todella hieno.

Siitä huonosti käymisestä. Omistatko 156 V6:n? Jos omistat niin väitätkö tosissaan että auton tyhjäkäynti ja ajettavuus on hyviä kylmänä??

Omani käynti on ainakin nykivää ja niin on ainakin kolmella muulla kaverillani joilla on 156 V6. Tästä huonosti kylmänä käymisesti taisi olla jotain juttua aikasemmissakin threadeissa, jos ei Alfa palstalla niin sitten aikaisemmassa "Italoautot"-palstalla.

Ja haluaisin vielä huomauttaa että minä en ole sitä artikkelia kirjottanut vaan GTi:n toimittaja Tomi Eronen.

Jos oikeasti väität että on pidä Alfastani ja dissaan sitä niin miksi olisin sen alunperin ostanut sekä vietän aikaa Alfa-piireissä??

Vastaustasi odottaen:

-Krister-

..pisti vain silmään tuo sävy millä juttu oli kirjoitettu. Alfa ei taida toimittajan mielestä sitten olla mikään kunnon tuning-auto ja hän sitten tarttui sanomiisi juttuihin korostaen niitä enemmän kuin olisi ollut tarvetta.

Ehkäpä juttu oli sitten sinusta yhtä paljon kuin Alfastasi, en vain muista aikaisemmin missään euroautojutussa lukeneeni omistajan haaveillen japsisportista, lähinnä on keskitytty siihen jutun aiheena olevaan autoon.

Ihan vain tekstin laadun takia en kyllä muutenkaan rankkaa GTI-lehteä kovin korkealle.
        Monesti tuntuu että toimittaja on keksinyt jonkun hauskan jutun joka sitten pitää kertoa lukijalle kesken lauseen "hauskana" "vitsinä".

En omista itse V6:sta, olen kyllä ajanut kahdella 60 - 80 tuhatta ajetulla yksilöllä, enkä muista havainneeni moista. Ehkäpä tulee esille enemmän ajetuissa vasta.

• V6
        Krister kirjoitti:

Vastaustasi odottaen:

-Krister-

mulla tyhkäkäynti on ainakin ihan normaali ja kylmänä myös. Talvella "ongelmia" voi aiheuttaa alavesiletkussa oleva lohkolämmitin (alle 2 tuntia piuhassa) , joka sotkee ruiskun kun "tietokone" luulee että moottori on lämpöisempi kuin itse asiassa onkaan.Muuten tyhjäkäynti on aina ihan tasaista. Kylmänä voi esiintyä myös "nihkeyttä" joka taas johtuu pakokaasupäästö ym syistä, tämä sama "ilmiö" esiintyy myös nelipyttyisissä.

• Ale

S13 ja S14 200sx:illä on samat suoritusarvot vakiona.

Alkuperäinen kysyjä ei määritellyt Alfan mallia. Varmasti on sellaisia jotka jäävät ja sellaisia jotka jätättävät. Kuitenkaan vertailu ei mielestäni ole järkevää kun on kyseessä niin erityyppiset autot.

• V6
        Ale kirjoitti:

S13 ja S14 200sx:illä on samat suoritusarvot vakiona.

Alkuperäinen kysyjä ei määritellyt Alfan mallia. Varmasti on sellaisia jotka jäävät ja sellaisia jotka jätättävät. Kuitenkaan vertailu ei mielestäni ole järkevää kun on kyseessä niin erityyppiset autot.

auto formula lehdessä oli joskus vertailu. nissan 200sx (uudempi), fiat turbo coupe ja alfa gtv 3.0. nissan oli aika liukas 0-100 mutta sen jälkeen osakkeet vaihtuivat oli itse asiassa aika mielenkiintoinen vertailu, korityypiltään samanlaisia mutta muuten paljon eroja toteutuksissa.

• Ale
        V6 kirjoitti:

auto formula lehdessä oli joskus vertailu. nissan 200sx (uudempi), fiat turbo coupe ja alfa gtv 3.0. nissan oli aika liukas 0-100 mutta sen jälkeen osakkeet vaihtuivat oli itse asiassa aika mielenkiintoinen vertailu, korityypiltään samanlaisia mutta muuten paljon eroja toteutuksissa.

Itsekin olen sen lukenut ja taitaapa se löytyä tosta koneeltakin...

• Krister
        V6 kirjoitti:

mulla tyhkäkäynti on ainakin ihan normaali ja kylmänä myös. Talvella "ongelmia" voi aiheuttaa alavesiletkussa oleva lohkolämmitin (alle 2 tuntia piuhassa) , joka sotkee ruiskun kun "tietokone" luulee että moottori on lämpöisempi kuin itse asiassa onkaan.Muuten tyhjäkäynti on aina ihan tasaista. Kylmänä voi esiintyä myös "nihkeyttä" joka taas johtuu pakokaasupäästö ym syistä, tämä sama "ilmiö" esiintyy myös nelipyttyisissä.

Juuri sitä nihkeyttä minä tarkoitin että on kylmänä hieman nykivä ajettava..

Voi olla että meikäläisellä on jotain häikkää myös jossain muuallakin kun satunnaisesti kylmänä tyhjäkäynti on melko raskasta.. Tosin olen kuullut että se on aika tyypillistä enemmän ajetuissa yksilöissä.. tiiä sitten.. pääasia että toimii lämpimänä hyvin..

-Krister-

• Krister
        Ihmettelijä kirjoitti:

..pisti vain silmään tuo sävy millä juttu oli kirjoitettu. Alfa ei taida toimittajan mielestä sitten olla mikään kunnon tuning-auto ja hän sitten tarttui sanomiisi juttuihin korostaen niitä enemmän kuin olisi ollut tarvetta.

Ehkäpä juttu oli sitten sinusta yhtä paljon kuin Alfastasi, en vain muista aikaisemmin missään euroautojutussa lukeneeni omistajan haaveillen japsisportista, lähinnä on keskitytty siihen jutun aiheena olevaan autoon.

Ihan vain tekstin laadun takia en kyllä muutenkaan rankkaa GTI-lehteä kovin korkealle.
        Monesti tuntuu että toimittaja on keksinyt jonkun hauskan jutun joka sitten pitää kertoa lukijalle kesken lauseen "hauskana" "vitsinä".

En omista itse V6:sta, olen kyllä ajanut kahdella 60 - 80 tuhatta ajetulla yksilöllä, enkä muista havainneeni moista. Ehkäpä tulee esille enemmän ajetuissa vasta.

No ehkä toimittaja halusi sen Supra jutun lehteen sen takia että siitä oli puhetta hänen kanssaan ja olen aikaisemmin omistanut Supria kaksin kappalein. Onhan Supra ollut pinnalla F&F-leffan sekä Getaway in Stockholm pätkien takia.

En itsekään oikein nosta GTi-lehden kirjoitus tasoa hirveän korkealle. Tuntuu jotenkin että väkisin yritetään saada ns. "letkeää" juttua aikaiseksi siinä kovin hyvin onnistumatta. Mutta pääasia että on edes yksi lehti joka keskittyy pääasiassa "Tuunaamiseen" koska se on harraste joka on nousemassa kokoajan suositummaksi.

Kaikilla on unelma-autoja ja minulla se nyt sattuu olemaan se Supra, ei sille mahda mitään.

Silti pidän kyllä Alfan kakkos autona jos Supran joskus hankin jos siihen vain suinkaan on rahaa, sen verran se on kuitenkin lohkaissut palan sydämestäni.

-Krister-

• Timo
        Krister kirjoitti:

Vastaustasi odottaen:

-Krister-

Miehellä on Alfa Romeo, mutta hän halajaa aasialaisvalmisteista massatuotantoautoa. Mielenkiintoista. Mutta toisaalta, eikös jo Winston Churchill sanonut aikanaan, että "Ei kai minua ole palkattu tänne kaikkea ymmärtämään."

No, mikäs siinä, kukin haluaa mitä lystää. Jokaisella on luovuttamaton oikeus unelmoida tasan siitä mistä itse haluaa, ja erilaisuus on rikkautta.

Itselleni eivät kuitenkaan ole tärkeitä ainoastaan auton ominaisuudet, vaan myös sen imago, tai pikemminkin sen henki ja sielu. Nämä tekijät taas eivät muodostu vain nykyhetkestä ja viimeisistä uutuuksista, vaan myös hyvin oleellisilta osin merkin historiasta ja perinteistä.

Auto kuten vaatteetkin ovat pitkälle ajajansa ja kantajansa käyntikortti. Giorgio Armani, miksei myös vaikkapa Hugo Boss, tekee tyylikkäitä vaatteita, vaan eipä tule mieleeni yhtään japanilaista vaatemerkkiä.

Entä Nissanin - vai onko tämä Supra mahdollisesti Toyota - historia ja perinteet? Kilpailtiinko niillä jo 1920-luvulla? Onko joku Nissanin tehdastallin palveluksessa ollut kuljettaja perustanut myöhemmin omaa nimeään kantavan legendaarisen formulatallin tai urheiluautomerkin?

Kertokaa, jos joku tietää, minulla on tässä kohtaa aukkoja sivistyksessä!

Omasta näkökulmastani katsoen tässä on kuitenkin se japanilaisten autojen ongelma: niiden perinne jo 1960-luvulta lähtien on olla vain jäljitelmiä jostakin aidosta. Eikä tuosta halvan kopion maineesta olla vieläkään päästy - ainakaan minun silmissäni - eroon.

Ja jäljethän johtavat tietysti tässäkin tapauksessaa sylttytehtaalle, joka sijaitsee siinä saapasta muistuttavassa etelä-eurooppalaisessa maassa, siinä jossa valmistetaan oikeita urheiluautoja. ;o)

• Scuore sportivo
        Timo kirjoitti:

Miehellä on Alfa Romeo, mutta hän halajaa aasialaisvalmisteista massatuotantoautoa. Mielenkiintoista. Mutta toisaalta, eikös jo Winston Churchill sanonut aikanaan, että "Ei kai minua ole palkattu tänne kaikkea ymmärtämään."

No, mikäs siinä, kukin haluaa mitä lystää. Jokaisella on luovuttamaton oikeus unelmoida tasan siitä mistä itse haluaa, ja erilaisuus on rikkautta.

Itselleni eivät kuitenkaan ole tärkeitä ainoastaan auton ominaisuudet, vaan myös sen imago, tai pikemminkin sen henki ja sielu. Nämä tekijät taas eivät muodostu vain nykyhetkestä ja viimeisistä uutuuksista, vaan myös hyvin oleellisilta osin merkin historiasta ja perinteistä.

Auto kuten vaatteetkin ovat pitkälle ajajansa ja kantajansa käyntikortti. Giorgio Armani, miksei myös vaikkapa Hugo Boss, tekee tyylikkäitä vaatteita, vaan eipä tule mieleeni yhtään japanilaista vaatemerkkiä.

Entä Nissanin - vai onko tämä Supra mahdollisesti Toyota - historia ja perinteet? Kilpailtiinko niillä jo 1920-luvulla? Onko joku Nissanin tehdastallin palveluksessa ollut kuljettaja perustanut myöhemmin omaa nimeään kantavan legendaarisen formulatallin tai urheiluautomerkin?

Omasta näkökulmastani katsoen tässä on kuitenkin se japanilaisten autojen ongelma: niiden perinne jo 1960-luvulta lähtien on olla vain jäljitelmiä jostakin aidosta. Eikä tuosta halvan kopion maineesta olla vieläkään päästy - ainakaan minun silmissäni - eroon.

Ja jäljethän johtavat tietysti tässäkin tapauksessaa sylttytehtaalle, joka sijaitsee siinä saapasta muistuttavassa etelä-eurooppalaisessa maassa, siinä jossa valmistetaan oikeita urheiluautoja. ;o)

Niin, olen kanssasi samaa mieltä, vaikka eihän tuo 93--> Supra Twinturbo massa-auto ole, ainakaan suomessa, mutta yleisesti kyllä tuo Toytota on massatuote. Vaikka se (meinaan Supra) onkin todella ripeä auto, mutta siitä puuttuu se imago, henki ja sielu, ja kilpa-autoilun perinteet mitä Alfasta löytyy. Joillekin nämä seikat eivät vaan ole niin tärkeitä, riittää vaan että autossa on voimaa, ja sillä on hyvä ajaa.

No, mutta jokaisella on omat unelma-autonsa, ja se ei toisille kuulu, jotkut tykkää Ferrarista ja jotkut FSO Polonezista...

• Scuore sportivo
        Krister kirjoitti:

No ehkä toimittaja halusi sen Supra jutun lehteen sen takia että siitä oli puhetta hänen kanssaan ja olen aikaisemmin omistanut Supria kaksin kappalein. Onhan Supra ollut pinnalla F&F-leffan sekä Getaway in Stockholm pätkien takia.

En itsekään oikein nosta GTi-lehden kirjoitus tasoa hirveän korkealle. Tuntuu jotenkin että väkisin yritetään saada ns. "letkeää" juttua aikaiseksi siinä kovin hyvin onnistumatta. Mutta pääasia että on edes yksi lehti joka keskittyy pääasiassa "Tuunaamiseen" koska se on harraste joka on nousemassa kokoajan suositummaksi.

Kaikilla on unelma-autoja ja minulla se nyt sattuu olemaan se Supra, ei sille mahda mitään.

Silti pidän kyllä Alfan kakkos autona jos Supran joskus hankin jos siihen vain suinkaan on rahaa, sen verran se on kuitenkin lohkaissut palan sydämestäni.

-Krister-

Alfa kakkosautona Toyotalle! =)

• Scuderia QV
        Ale kirjoitti:

Itsekin olen sen lukenut ja taitaapa se löytyä tosta koneeltakin...

...jos se siinä nenän edessä lojuu! Kiinnostaisi kovasti mitä noista peleistä sanotaan.

• Scuderia QV
        Timo kirjoitti:

Supra Twin Turbo on siis massatuotantoauto, Alfa Romeo 156 oikea urheiluauto? Tästä en voi olla kuin yhtä mieltä; erisellaista.

Totta on, että Alfalla on kunniakas kilpailuhistoria. Mutta Toyotaakaan on turha ylenkatsoa, mm. erään herra Kankkusen Toitsa on kuulemma liikkunut aika iloisesti suomalaisilla sorateillä. Alfalla taas ei viimeisen 15 vuoden aikana ole saavutettu muutaman hyvän DTM/ITC-kauden lisäksi muuta mainitsemisen arvoista?

Kyllä, Alfa Romeo on pian sadan vuoden ajan tehnyt hauskoja autoja. Mutta montako todellista urheiluautoa tehtaalta on pullahtanut ulos vaikkapa viimeisen 30 vuoden aikana? Toyotalla on sentään Supransa, joka täyttää urheiluauton tunnusmerkistön heittämällä. Jo 90-luvun alun ahdetun MR-kakkosen voi mielestäni laskea urheiluautoksi, Alfan etuveto-GTV:n kanssa on vähän niin ja näin.

Määritelmistä voidaan tietysti kinata maailman tappiin, mutta pointti onkin, jos olet eilen ravintolassa pyttipannun, vähentääkö se jollakin tavoin tämänpäiväisen chateaubriandisi arvoa? Vai olisiko sittenkin pitänyt mennä siihen Shellin baariin, jonka wieninleike on aina taattua kamaa? Ehkä vähän julma vertaus, mutta eikö tosiasia ole, että Alfa on kautta historian tullut tunnetuksi lähinnä hauskoista perheautoistaan, ei huippulihaksikkaista urheiluautoistaan?

156 on varmasti hyvä auto, mutta jos itse olisin niin onnekkaassa tilanteessa että pääsisin valitsemaan sen ja Supra Twin Turbon väliltä, en kahta kertaa miettisi. Alfalla on helppo viedä kakrut tarhaan, sillä voi liikkua myös talvella ja ylläpito on kohtuullisen hintaista. Suprassa ei ole takapenkkiä ja muutenkin taitaa olla epämukava matkapeli. Joten arvaatteko, kumman valitsisin? (vihje: se on Itämaan Tietäjien tekoa)

• BF
        Scuore sportivo kirjoitti:

No , kukin tyylillään ... Itse en ole kyllä koskaan lämmennyt Supraan . En muuten GTI - lehteenkään . Eikä se nopeuskaan aina , mutta se Bertone- coupen murina ja Alfan fiilis ...

• Ale
        Scuderia QV kirjoitti:

...jos se siinä nenän edessä lojuu! Kiinnostaisi kovasti mitä noista peleistä sanotaan.

Ei ollutkaan koneella mutta löysin sen linkin...

http://www.sunpoint.net/~agria/

Olkaapa hyvä!

• Krister
        Scuderia QV kirjoitti:

Supra Twin Turbo on siis massatuotantoauto, Alfa Romeo 156 oikea urheiluauto? Tästä en voi olla kuin yhtä mieltä; erisellaista.

Totta on, että Alfalla on kunniakas kilpailuhistoria. Mutta Toyotaakaan on turha ylenkatsoa, mm. erään herra Kankkusen Toitsa on kuulemma liikkunut aika iloisesti suomalaisilla sorateillä. Alfalla taas ei viimeisen 15 vuoden aikana ole saavutettu muutaman hyvän DTM/ITC-kauden lisäksi muuta mainitsemisen arvoista?

Kyllä, Alfa Romeo on pian sadan vuoden ajan tehnyt hauskoja autoja. Mutta montako todellista urheiluautoa tehtaalta on pullahtanut ulos vaikkapa viimeisen 30 vuoden aikana? Toyotalla on sentään Supransa, joka täyttää urheiluauton tunnusmerkistön heittämällä. Jo 90-luvun alun ahdetun MR-kakkosen voi mielestäni laskea urheiluautoksi, Alfan etuveto-GTV:n kanssa on vähän niin ja näin.

Määritelmistä voidaan tietysti kinata maailman tappiin, mutta pointti onkin, jos olet eilen ravintolassa pyttipannun, vähentääkö se jollakin tavoin tämänpäiväisen chateaubriandisi arvoa? Vai olisiko sittenkin pitänyt mennä siihen Shellin baariin, jonka wieninleike on aina taattua kamaa? Ehkä vähän julma vertaus, mutta eikö tosiasia ole, että Alfa on kautta historian tullut tunnetuksi lähinnä hauskoista perheautoistaan, ei huippulihaksikkaista urheiluautoistaan?

156 on varmasti hyvä auto, mutta jos itse olisin niin onnekkaassa tilanteessa että pääsisin valitsemaan sen ja Supra Twin Turbon väliltä, en kahta kertaa miettisi. Alfalla on helppo viedä kakrut tarhaan, sillä voi liikkua myös talvella ja ylläpito on kohtuullisen hintaista. Suprassa ei ole takapenkkiä ja muutenkin taitaa olla epämukava matkapeli. Joten arvaatteko, kumman valitsisin? (vihje: se on Itämaan Tietäjien tekoa)

Eli Supra on todellinen urheiluauto, Alfa 156 V6 on perhesportti...

PS: Suprassa on takapenkki eli se on 2 2-paikkainen, eriasia kuka haluaa siellä istua.

Haluan siis vielä korostaa sitä että tämä nykyinen 156 V6 on epäilemättä paras ja hienoin tavallinen auto joka minulla on koskaan ollut ja ei tulisi mieleenikään vaihtaa sitä pois jos minulla olisi jo Supra tai varaa pitää molempia..

Eihän se Supran hankinta ole vielä kirkossa kuulutettu, kaikki vähän riippuu tulevasta veromuutoksesta, työtilanteestani jne jne...

-Krister-

• Mikko
        Timo kirjoitti:

Timo ei ilmeisesti juurikaan seuraa autourheilua, jos ei tunne Toyotan saavutuksia sillä rintamalla. Muutenkin tuollainen tietyn automerkin jalustalle nostaminen tuo mieleen lähinnä Mussolinin ajat, jolloin oli olemassa vain yksi totuus. Tietysti tässäkin asiassa jäljet johtavat sinne "saapasmaahan". Antaa nyt kaikkien kukkien kukkia ja toivotaan liikenteeseen lisää meillä harvinaisia autoja niiden valmistusmaasta riippumatta. Pitää vielä mainita yksi "Luigin" kehittämä tuote, miltä löytyy henki ja sielu minun makuun, nimittäin pizza. Loistavat syöntiominaisuudet, helppo "tunata" jne. On vaan pikkasen lyhytikäinen.

• Krister

Tietysti siis Alfa olisi normaalissa käytössä ja Supra viikonloppuleluna.

Tämä siis täydellisessä maailmassa jossa ei tarvitsisi maksaa autolainanlyhennysmaksuja ;-)

-Krister-

• Croma Turbo
        Krister kirjoitti:

Tietysti siis Alfa olisi normaalissa käytössä ja Supra viikonloppuleluna.

Tämä siis täydellisessä maailmassa jossa ei tarvitsisi maksaa autolainanlyhennysmaksuja ;-)

-Krister-

Mitä tässä nyt akkiä lueskelin nämä kirjoitukset, niin yksi asia on vielä oikaisematta. Miten siihen lehteen oli eksynyt sellainen kohta, jossa sanotaan, että kutiteltu Supra päihittää useimmat Ferrarit (lue Jumalat)? Jos tuollaiset asiat liikkuu edes mielen vieressä niin myy se Alfa pois.. ja osta joku riisikuppi. Jokaiselle itseään kunnioittavalle Alfa-miehelle Ferrari on pyhä asia, jota ei häpäistä edes salaa pimeässä. Muuten juttu oli ihan hyvää läppää, mutta se loppu..

• 6-pyttyinen
        Croma Turbo kirjoitti:

Mitä tässä nyt akkiä lueskelin nämä kirjoitukset, niin yksi asia on vielä oikaisematta. Miten siihen lehteen oli eksynyt sellainen kohta, jossa sanotaan, että kutiteltu Supra päihittää useimmat Ferrarit (lue Jumalat)? Jos tuollaiset asiat liikkuu edes mielen vieressä niin myy se Alfa pois.. ja osta joku riisikuppi. Jokaiselle itseään kunnioittavalle Alfa-miehelle Ferrari on pyhä asia, jota ei häpäistä edes salaa pimeässä. Muuten juttu oli ihan hyvää läppää, mutta se loppu..

Mitäs pyhää Ferrarissa on? Alfasta se on sikiytynyt, että historian havinaan tutustuessa alfaa voi pitää monin verroin pyhinpänä.

Jos FIATin politiikka on sinulle pyhää eli kaikki suuren huomioarvon saavat konsernin kilpurit varustetaan Ferrarin logolla, niin hyvä niin. Minulle siinä ei ole mitään pyhää (eikä nähtävästi Fiatin myynnillekkään)...

• Krister
        Croma Turbo kirjoitti:

Tottahan se on.. Kutiteltu Supra=500hv 10tmk:n virityksillä pesee helposti perus Ferrarit l. 348, 355, 360...

Ei kai siinä sen kummempia..

Silti kyllä ottaisin varmaan mielummin 360 Modenan Supran tilalle ellei Fefestä joutuisi maksamaan käytettynäkin yli miljoonaa vanhaa markkaa.. siksi siitä en paljoa haaveile koska sellaista ei ikänä ole mahdollista ostaa ellei voita Lotossa..

-Krister-

• 90
        6-pyttyinen kirjoitti:

Mitäs pyhää Ferrarissa on? Alfasta se on sikiytynyt, että historian havinaan tutustuessa alfaa voi pitää monin verroin pyhinpänä.

Jos FIATin politiikka on sinulle pyhää eli kaikki suuren huomioarvon saavat konsernin kilpurit varustetaan Ferrarin logolla, niin hyvä niin. Minulle siinä ei ole mitään pyhää (eikä nähtävästi Fiatin myynnillekkään)...

sieltähän se alfasta ferrarin historia lähtee..
        kyllähän tuo alfakin on silti pärjännyt viimme aikoina ihan kivasti ETCC sarjassa, vaikka ferrari viekin lähes kaiken palsta-tilan näistä fiatin merkeistä...
        näkeehän sen F1:kin, eihän tuota formulaa jaksa enää edes seurata erään shumin ja ferrarin takia, alkaa mielenkiinto hiipumaan. räikkönen vaan ykköseksi ja shumi eläkkeelle.

• 6-pyttyinen
        90 kirjoitti:

sieltähän se alfasta ferrarin historia lähtee..
        kyllähän tuo alfakin on silti pärjännyt viimme aikoina ihan kivasti ETCC sarjassa, vaikka ferrari viekin lähes kaiken palsta-tilan näistä fiatin merkeistä...
        näkeehän sen F1:kin, eihän tuota formulaa jaksa enää edes seurata erään shumin ja ferrarin takia, alkaa mielenkiinto hiipumaan. räikkönen vaan ykköseksi ja shumi eläkkeelle.

olen tok' seurannut ETCC-sarjaa, mutta en laske sitä todella kovan suosion / peiton saavuttavien autospektaakkelien joukkoon. Se on kuitenkin vain muutaman merkin kikkailua, ja kas kas Fiatti ajattaa alfaa.

Viime sunnuntaina en pitkästä aikaa jaksanut edes katsoa Formuloita loppuun, jotenkin alkaa papu hiipua koko formulasta, pääosin johtuen ehkä ferrarin sopuisasta ylivoimasta.

Itse en välttämättä pistäisi pahakseni, vaikka koko Fiiatti heittäisi kupit ja alfa siirtyisi jonkin toisen konsernin omistukseen. Tällöin olisi hyvin mahdollista, että kilpailutoimintaa / huippumalleja nähtäisiin enemmänkin kolmiokeulalla varustettuna. Nyt kolmiokeulan legendaarinen menestys autourheilun historiassa ei saa jatkoa, koska alfa jää liaaksi Ferrarin varjoon.

• Jarno H
        6-pyttyinen kirjoitti:

olen tok' seurannut ETCC-sarjaa, mutta en laske sitä todella kovan suosion / peiton saavuttavien autospektaakkelien joukkoon. Se on kuitenkin vain muutaman merkin kikkailua, ja kas kas Fiatti ajattaa alfaa.

Viime sunnuntaina en pitkästä aikaa jaksanut edes katsoa Formuloita loppuun, jotenkin alkaa papu hiipua koko formulasta, pääosin johtuen ehkä ferrarin sopuisasta ylivoimasta.

Itse en välttämättä pistäisi pahakseni, vaikka koko Fiiatti heittäisi kupit ja alfa siirtyisi jonkin toisen konsernin omistukseen. Tällöin olisi hyvin mahdollista, että kilpailutoimintaa / huippumalleja nähtäisiin enemmänkin kolmiokeulalla varustettuna. Nyt kolmiokeulan legendaarinen menestys autourheilun historiassa ei saa jatkoa, koska alfa jää liaaksi Ferrarin varjoon.

Tämähän menee aivan naurettavaksi. Fiat kaveri heittää asiaa siitä, ettei Ferraria kannata edes verrata riisikuppiin ja täällä halutaan kaataa Fiat ja sen mukana Ferrari nurin. (Alfahan meni jo nurin 80 -luvun lopulla ja onneksi italialaiset sen osti, vaikka tuotteet sen jälkeen ovatkin olleet massatuotteita) Hieman hirvittää GM:n osuus Fiatista. Ei kai kukaan vakavasti toivo Alfasta jonkun Opelin sisarmallia? Miten se Alfan legendaarinen menestys saisi jatkoa, jonkun toisen ylikansallisen autofirman omistuksessa? Onko Bugatti vielä Bugatti vai VW tai Jaguar Jaguar vai Ford?
        Minusta on hienoa ettei japsit, saksalaiset tai britit vieläkään aina yllä samalle tasolle kilpa-auton valmistuksessa, vaikka kovasti niin haluaisivat.

• Jarno H
        Krister kirjoitti:

Tottahan se on.. Kutiteltu Supra=500hv 10tmk:n virityksillä pesee helposti perus Ferrarit l. 348, 355, 360...

Silti kyllä ottaisin varmaan mielummin 360 Modenan Supran tilalle ellei Fefestä joutuisi maksamaan käytettynäkin yli miljoonaa vanhaa markkaa.. siksi siitä en paljoa haaveile koska sellaista ei ikänä ole mahdollista ostaa ellei voita Lotossa..

-Krister-

Eli yleensäkin turbomoottorin virittämisessä on enemmän pelivaraa. Varmaan saa 500 hv vaikka "naapurin cossu Sierrasta" ja varmaan suoralla tiellä menee kovaa. Mites sitten kun se ensimmäinen mutka tulee vastaan? Tollanen massatuotesupra ei mua ainakaan säväytä mitenkään. Toisin on vaikka vain 295 heppaisen 348TS:n kohdalla.

• Lil'Romeo
        Timo kirjoitti:

"Auto kuten vaatteetkin ovat pitkälle ajajansa ja kantajansa käyntikortti. Giorgio Armani, miksei myös vaikkapa Hugo Boss, tekee tyylikkäitä vaatteita, vaan eipä tule mieleeni yhtään japanilaista vaatemerkkiä."

...noo Armanit ja Bossit saat kuitenkin joka kaupungin pukumestoista, mutta Yohji Yamamotoa en ole vielä Pukumiehessä nähnyt ;-)
        Japanista tulee kyllä nykyään paljon designer-tuotteita - enkä tarkoita nyt microja, avensiksia corolloita etc. vaan autoistakin esim. Lexus, Skyline...
        mutta Nway, forza Italia pl. jalkapallo, joka ei ilmeikkyydellään kauheasti hurmannut

• Timo
        Mikko kirjoitti:

Timo ei ilmeisesti juurikaan seuraa autourheilua, jos ei tunne Toyotan saavutuksia sillä rintamalla. Muutenkin tuollainen tietyn automerkin jalustalle nostaminen tuo mieleen lähinnä Mussolinin ajat, jolloin oli olemassa vain yksi totuus. Tietysti tässäkin asiassa jäljet johtavat sinne "saapasmaahan". Antaa nyt kaikkien kukkien kukkia ja toivotaan liikenteeseen lisää meillä harvinaisia autoja niiden valmistusmaasta riippumatta. Pitää vielä mainita yksi "Luigin" kehittämä tuote, miltä löytyy henki ja sielu minun makuun, nimittäin pizza. Loistavat syöntiominaisuudet, helppo "tunata" jne. On vaan pikkasen lyhytikäinen.

Jahas. Intomielis-provokatiivinen kirjoitukseni on näemmä saanut ansatsemaansa vastakaikua. ;o)

Siispä pari kommenttia Mikolle ja noihin edellisiin kirjoituksiin (tämän palstan tarkoitushan lienee keskustelu, savon kielellä sanottuna "mielj pitteijjen vaehto"):

Tiedän kyllä, että J. Kankkunen on ajanut rallia Toyotalla varsin menestyksekkäästi. Ajoihan Hannu Mikkolakin Toyota Corolla Levinillä rallia 1970-luvulla. Hyvin kulki.

Alfa-Romeolla (silloin se kirjoitettiin viivan kanssa) ajettiin kuitenkin kilpaa jo siihen aikaan kun isoisä syntyi eli 1920 luvulla. Eikö ole oikeutettua pitää yli 80 vuoden autourheiluperinnettä kunniakkaampana kuin kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden perinnettä?

Muistutanpa vielä, että Alfa Romeo oli vielä Keke Rosbergin aikana mukana myös formula ykkösissä. Asiat vaan unohtuvat niin kovin äkkiä.

Puhut yhdestä ainoasta totuudesta. En ole tarjoamassa yhtä ainoaa totuutta, päinvastoin. Et tainnut huomatakaan, että kirjoitin näin:

"No, mikäs siinä, kukin haluaa mitä lystää. Jokaisella on luovuttamaton oikeus unelmoida tasan siitä mistä itse haluaa, ja erilaisuus on rikkautta."

Minusta tuo edellä lainattu oma tekstini ei kuulosta kovin Mussolinimaisen yksisilmäiselle.

Yritin myös vihjailla, että vaikka henkilökohtaisesti en asiaa ymmärräkään, niin se ei liene tarpeellistakaan. Riittää kun asianosainen itse asian ymmärtää eli omistaja pitää autostaan. Vaan eipä näköjään menneet savumerkkini perille.

Noo... haetannooko tuo mittään. ;o)

Scuderia QV:lle sanoisin, että en myöskään väittänyt Supraa massatuotantoautoksi enkä Alfa 156:tta oikeaksi urheiluautoksi. Toyota lienee kuitenkin kuitenkin merkkinä kiistattomasti massa-auto, kun Alfa Romeo taas on urheilullinen erikoisuus.

Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana Alfan tuotannosta näin äkkiä ajatellen tulee mieleen urheiluauton määritelmän minun silmissäni (korostan, minun silmissäni) täyttäviä autoja ainakin Montreal ja tämä reilun vuosikymmenen takainen Zagaton luomus, oliko se nyt SZ tai jotakin..? Pidän myös Italdesing -korista GTV6:tta urheiluautona, mielestäni vähintään yhtä hyvällä syyllä kuin joku pitää urheiluautona Supraa. Miksipä ei myös Pininfarina korinen 2000 GTV 1970-luvun alkupuolelta täyttäisi urheiluauton määritelmää. Pikkusportin ainakin. Montako tuli? Neljä?

Totta on, että sitten vuoden 1950, kun Alfa-Romeon malli 1900 tuli markkinoille ja Alfa-Romeo siirtyi käsitehdyistä yksittäiskappalein valmistetuista autoista sarjatuotantoon, myös Alfa on tullut enemmän tunnetuksi urheilullisista perheautoistaan.

Mutta eikös näin ole vielä suuremmalla syyllä tilanne myös Toyotan kohdalla?

Minä pidän peukkua, että joskus sen Suprasi saat, jos se sinut onnelliseksi tekee. Eihän se minulta pois ole, vaikka en Suprasta kiihotukaan, päinvaston! ;o)

Krister kirjoitti, että Alfa 156 on epäilemättä paras TAVALLINEN auto, joka hänellä on ollut. Tuo kohta "tavallinen" kyllä vähän särähti korvaan. Minusta kun Alfa ei ole tavallinen auto, vaan se on Alfa Romeo, kaikkine henkineen ja sieluineen, fiiliksineen ja historian siipien havinoineen, eli ominaisuuksineen jotka ns. tavallisista autoista puuttuvat. Mutta kaikihan eivät näille seikoille anna merkitystä, ja jokaisella on tietysti oikeus ajatella näistä henkimaailman asioista mitä tahtoo.

Jotkut automerkit vain ovat ainakin minun silmissäni legendaarisempia kuin toiset. Minusta on hauskempi ajaa legendalla, kuin tehokkaallakin ohjuksella, josta se fiilis puuttuu, siis se jota ei sekuntikellolla eikä metrimitalla tai dynamometrillä voi mitata. Hassu juttu, mutta minkäs ihmeelle mahtaa! ;o)

Tosiasia on myös se, että aivan jokaisella automerkillä on oma tarinansa ja historiansa, josta kiinnostunut ja asiaan pieteetillä paneutunut saattaa saada samanlaisia "syvähenkisiä elämyksiä", tai trendikkäämmin ilmaistuna kicksejä, kuin minä Alfa-Romeon kohdalla. Ja tämähän on tietysi pelkästään hyvä asia.

Vaan nyt päästäänkin sitten varsinaiseen kliimaksiin, siihen kuuluisaan perimmäiseen kysymykseen eli lopulliseen totuuteen, joka kuuluu seuraavasti: "Se on makuasia, sanoi koira kun muniaan nuoli!"

Vielä kehotuksena ja terveisinä kaikille käännän 1960-luvulta tutun partakonetta markkinoineen mainoslauseen väärin päin: "Ajakaa Braun Sixtant´illa... ja loput millä haluatte!"

• Scuore sportivo
        Timo kirjoitti:

Jahas. Intomielis-provokatiivinen kirjoitukseni on näemmä saanut ansatsemaansa vastakaikua. ;o)

Siispä pari kommenttia Mikolle ja noihin edellisiin kirjoituksiin (tämän palstan tarkoitushan lienee keskustelu, savon kielellä sanottuna "mielj pitteijjen vaehto"):

Tiedän kyllä, että J. Kankkunen on ajanut rallia Toyotalla varsin menestyksekkäästi. Ajoihan Hannu Mikkolakin Toyota Corolla Levinillä rallia 1970-luvulla. Hyvin kulki.

Alfa-Romeolla (silloin se kirjoitettiin viivan kanssa) ajettiin kuitenkin kilpaa jo siihen aikaan kun isoisä syntyi eli 1920 luvulla. Eikö ole oikeutettua pitää yli 80 vuoden autourheiluperinnettä kunniakkaampana kuin kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden perinnettä?

Muistutanpa vielä, että Alfa Romeo oli vielä Keke Rosbergin aikana mukana myös formula ykkösissä. Asiat vaan unohtuvat niin kovin äkkiä.

Puhut yhdestä ainoasta totuudesta. En ole tarjoamassa yhtä ainoaa totuutta, päinvastoin. Et tainnut huomatakaan, että kirjoitin näin:

"No, mikäs siinä, kukin haluaa mitä lystää. Jokaisella on luovuttamaton oikeus unelmoida tasan siitä mistä itse haluaa, ja erilaisuus on rikkautta."

Minusta tuo edellä lainattu oma tekstini ei kuulosta kovin Mussolinimaisen yksisilmäiselle.

Yritin myös vihjailla, että vaikka henkilökohtaisesti en asiaa ymmärräkään, niin se ei liene tarpeellistakaan. Riittää kun asianosainen itse asian ymmärtää eli omistaja pitää autostaan. Vaan eipä näköjään menneet savumerkkini perille.

Scuderia QV:lle sanoisin, että en myöskään väittänyt Supraa massatuotantoautoksi enkä Alfa 156:tta oikeaksi urheiluautoksi. Toyota lienee kuitenkin kuitenkin merkkinä kiistattomasti massa-auto, kun Alfa Romeo taas on urheilullinen erikoisuus.

Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana Alfan tuotannosta näin äkkiä ajatellen tulee mieleen urheiluauton määritelmän minun silmissäni (korostan, minun silmissäni) täyttäviä autoja ainakin Montreal ja tämä reilun vuosikymmenen takainen Zagaton luomus, oliko se nyt SZ tai jotakin..? Pidän myös Italdesing -korista GTV6:tta urheiluautona, mielestäni vähintään yhtä hyvällä syyllä kuin joku pitää urheiluautona Supraa. Miksipä ei myös Pininfarina korinen 2000 GTV 1970-luvun alkupuolelta täyttäisi urheiluauton määritelmää. Pikkusportin ainakin. Montako tuli? Neljä?

Totta on, että sitten vuoden 1950, kun Alfa-Romeon malli 1900 tuli markkinoille ja Alfa-Romeo siirtyi käsitehdyistä yksittäiskappalein valmistetuista autoista sarjatuotantoon, myös Alfa on tullut enemmän tunnetuksi urheilullisista perheautoistaan.

Minä pidän peukkua, että joskus sen Suprasi saat, jos se sinut onnelliseksi tekee. Eihän se minulta pois ole, vaikka en Suprasta kiihotukaan, päinvaston! ;o)

Krister kirjoitti, että Alfa 156 on epäilemättä paras TAVALLINEN auto, joka hänellä on ollut. Tuo kohta "tavallinen" kyllä vähän särähti korvaan. Minusta kun Alfa ei ole tavallinen auto, vaan se on Alfa Romeo, kaikkine henkineen ja sieluineen, fiiliksineen ja historian siipien havinoineen, eli ominaisuuksineen jotka ns. tavallisista autoista puuttuvat. Mutta kaikihan eivät näille seikoille anna merkitystä, ja jokaisella on tietysti oikeus ajatella näistä henkimaailman asioista mitä tahtoo.

Jotkut automerkit vain ovat ainakin minun silmissäni legendaarisempia kuin toiset. Minusta on hauskempi ajaa legendalla, kuin tehokkaallakin ohjuksella, josta se fiilis puuttuu, siis se jota ei sekuntikellolla eikä metrimitalla tai dynamometrillä voi mitata. Hassu juttu, mutta minkäs ihmeelle mahtaa! ;o)

Tosiasia on myös se, että aivan jokaisella automerkillä on oma tarinansa ja historiansa, josta kiinnostunut ja asiaan pieteetillä paneutunut saattaa saada samanlaisia "syvähenkisiä elämyksiä", tai trendikkäämmin ilmaistuna kicksejä, kuin minä Alfa-Romeon kohdalla. Ja tämähän on tietysi pelkästään hyvä asia.

Vaan nyt päästäänkin sitten varsinaiseen kliimaksiin, siihen kuuluisaan perimmäiseen kysymykseen eli lopulliseen totuuteen, joka kuuluu seuraavasti: "Se on makuasia, sanoi koira kun muniaan nuoli!"

Vielä kehotuksena ja terveisinä kaikille käännän 1960-luvulta tutun partakonetta markkinoineen mainoslauseen väärin päin: "Ajakaa Braun Sixtant´illa... ja loput millä haluatte!"

Alfalla ajettiin kilpaa jo kun Toyotasta ei ollut hajuakaan...=)

Ralliautoilusta tuli mieleeni, että Markku Alen taitaa omistaa 166 3.0 V6:n, jos ihan oikein muistan?

• 90

Alfalla ajettiin kilpaa jo kun Toyotasta ei ollut hajuakaan...=)

Ralliautoilusta tuli mieleeni, että Markku Alen taitaa omistaa 166 3.0 V6:n, jos ihan oikein muistan?

ainakin ajelee täällä suomessa ajonsa sellaisella, nyyh...kelpais mullekin vaikka takaveto fani olenkin. =)
        niinhän se ajelee myös tuo Jean Todt samanlaisella tai ainakin ajoi aikaisemmin.

• Timo
        Mikko kirjoitti:

...sen verran viisastellakseni, että hyväähän se on pizza, tietysti tekijästä riippuen, mutta viime aikoina olen ollut enemmän innostunut käymään sushi-paikoissa, on vähän keveämpää syötävää... ;o)

• Timo
        Jarno H kirjoitti:

Eli yleensäkin turbomoottorin virittämisessä on enemmän pelivaraa. Varmaan saa 500 hv vaikka "naapurin cossu Sierrasta" ja varmaan suoralla tiellä menee kovaa. Mites sitten kun se ensimmäinen mutka tulee vastaan? Tollanen massatuotesupra ei mua ainakaan säväytä mitenkään. Toisin on vaikka vain 295 heppaisen 348TS:n kohdalla.

Minulle kelpaisi vaikka se halvin saatavissa oleva Ferrari, ainoa Bertone -korinen, eli Dino 308 GT4. Eikä yhtään haittaisi, vaikka tehoa on "vain" 235 hv. Noitahan näyttää olevan markkinoilla www.mobile.de ´n mukaan alle 20.000 eurolla.

• Timo
        Timo kirjoitti:

...tuosta teemasta "Alfan urheiluautoiksi luokiteltavat kärrit 30 vuoden ajalta" vielä jokunen auto. Nimittäin 1970-luvun alun GTV:n tekniikkaan pohjautunut (?) Junior Zagato, joko 1300 tai 1600 ccm konella, tällaisia autoja Suomessakin lieneen pari.

Ja kyllä minun mielestäni tämä vieläkin tuotannossa oleva etuvetoinen GTV 3,0 V6 24V ainakin on urheiluauto, tehoa 220 hv ja vauhtia piisaa aina 240 km/h.

Niin ja onhan meillä vanha kunnon Graduate, Pininfarinan Spider jota tehtiin vuodesta 1966 aina 1990 -luvun alkuun saakka. Voisihan sitäkin urheiluautoksi kutsua.

Nyt taitaa saldo olla jo seitsemän. Olikohan vielä jokin jota en tähän hätään muista...

Tietysti jonkun mielestä kaikki nuo ovat bulevardisportteja ja mopoja, mutta koskaan ei voi kaikkia miellyttää. ;o)

Olisihan noita sitten eri koriräätäleiden tekemiä prototyyppejä 18 kappaleen sarjana valmistetun 33 stradalen pohjalle, ainakin Italdesignin 33 Guano, jos oikein muistan. Mutta ehkä näitä ei lasketa, eikä ihan taida mahtua tuohon 30 vuoden haarukkaan. F ykkösetkin sopinevat enemmän kilpa- kuin urheiluautot -otsikon alle.

• Scuore sportivo
        Timo kirjoitti:

...tuosta teemasta "Alfan urheiluautoiksi luokiteltavat kärrit 30 vuoden ajalta" vielä jokunen auto. Nimittäin 1970-luvun alun GTV:n tekniikkaan pohjautunut (?) Junior Zagato, joko 1300 tai 1600 ccm konella, tällaisia autoja Suomessakin lieneen pari.

Ja kyllä minun mielestäni tämä vieläkin tuotannossa oleva etuvetoinen GTV 3,0 V6 24V ainakin on urheiluauto, tehoa 220 hv ja vauhtia piisaa aina 240 km/h.

Niin ja onhan meillä vanha kunnon Graduate, Pininfarinan Spider jota tehtiin vuodesta 1966 aina 1990 -luvun alkuun saakka. Voisihan sitäkin urheiluautoksi kutsua.

Nyt taitaa saldo olla jo seitsemän. Olikohan vielä jokin jota en tähän hätään muista...

Tietysti jonkun mielestä kaikki nuo ovat bulevardisportteja ja mopoja, mutta koskaan ei voi kaikkia miellyttää. ;o)

Olisihan noita sitten eri koriräätäleiden tekemiä prototyyppejä 18 kappaleen sarjana valmistetun 33 stradalen pohjalle, ainakin Italdesignin 33 Guano, jos oikein muistan. Mutta ehkä näitä ei lasketa, eikä ihan taida mahtua tuohon 30 vuoden haarukkaan. F ykkösetkin sopinevat enemmän kilpa- kuin urheiluautot -otsikon alle.

tuo GTV V6 täyttää urheiluauton kriteerit, mutta näyttää vaan siltä, että liian monella on sellainen käsitys ettei etuvetoinen voi olla urheiluauto...

• Mr N
        Krister kirjoitti:

-Krister-

Kuinka ilkeät verrata pölyimuria Ferrariin?
        Supra my ass...

GTI (pthyi!) on karvanoppa-lippalakki-junttipoikien lehti. On valitettavaa, että Alfa Romeo joutui mukaan sellaiseen roskajulkaisuun.

• Krister
        Timo kirjoitti:

Toyota on eittämättä massatuotanto auto ja olen melkein sitä mieltä niin on Alfakin. Ei ehkä samassa mittakaavassa kuin Toyota mutta loppujenlopuksi kyllä Alfakin yrittää saada autoja myydyksi ja samanlailla niitä tehdään liukuhihnalla kuin Toyotia.

Alfa on mielestäni "tavallinen" auto mistä huokuu enemmän sporttisuutta ja perinteitä kuin tavallisista Toyotista. Urheilu-Toyotat erikseen. Nyt puhutaan henkilöautoista ja urheiluautoista erikseen.

Supra = urheiluauto
        Alfa = henkilöauto perinteikkäällä historialla ja urheilullisella leimalla.

Mielestäni näitä autoja ei voi edes verrata toisiinsa, kaikki näissä autoissa on suunniteltu eri lähtökohdista ja eri lopputulos mielessä.

Haluaisin vielä korostaa omaa mielipidettäni että Supra ei ole massatuotanto auto, tavalliset Toyotat sen sijaan ovat. Sen jo huomaa myynnissä olevista autoista esim mobile.de:stä. Alfoja löytyy vaikka muille jakaa mutta Supria on kourallinen.

Huh mikä soppa tästäkin syntyi ja kuvitella että threadin otsikko on Alfa vs Nissan 200.

-Krister-

• Krister
        Mr N kirjoitti:

Kuinka ilkeät verrata pölyimuria Ferrariin?
        Supra my ass...

GTI (pthyi!) on karvanoppa-lippalakki-junttipoikien lehti. On valitettavaa, että Alfa Romeo joutui mukaan sellaiseen roskajulkaisuun.

Olen itseasissa eri mieltä, siitä että oli huono juttu että Alfa oli GTi-lehdessä.

Ehkä muutkin ymmärtävät että Alfan omistaminen on ihan jees juttu, siitä saa hienon pienellä laitolla, on sporttinen ja ei kannata karsastaa Alfa-merkkiä.

-Krister-

• Timo
        Krister kirjoitti:

Toyota on eittämättä massatuotanto auto ja olen melkein sitä mieltä niin on Alfakin. Ei ehkä samassa mittakaavassa kuin Toyota mutta loppujenlopuksi kyllä Alfakin yrittää saada autoja myydyksi ja samanlailla niitä tehdään liukuhihnalla kuin Toyotia.

Alfa on mielestäni "tavallinen" auto mistä huokuu enemmän sporttisuutta ja perinteitä kuin tavallisista Toyotista. Urheilu-Toyotat erikseen. Nyt puhutaan henkilöautoista ja urheiluautoista erikseen.

Supra = urheiluauto
        Alfa = henkilöauto perinteikkäällä historialla ja urheilullisella leimalla.

Mielestäni näitä autoja ei voi edes verrata toisiinsa, kaikki näissä autoissa on suunniteltu eri lähtökohdista ja eri lopputulos mielessä.

Haluaisin vielä korostaa omaa mielipidettäni että Supra ei ole massatuotanto auto, tavalliset Toyotat sen sijaan ovat. Sen jo huomaa myynnissä olevista autoista esim mobile.de:stä. Alfoja löytyy vaikka muille jakaa mutta Supria on kourallinen.

Huh mikä soppa tästäkin syntyi ja kuvitella että threadin otsikko on Alfa vs Nissan 200.

-Krister-

...lisää soppaa!

Kaikkeahan voidaan ainakin periaatteessa verrata kaikkeen, mutta yhden merkin yksittäisen erikoismallin imagon vertaamisesta kokonaisen merkin koko malliston imagoon (onhan Alfalla ollut joskus paketti- ja kuorma-autojakin) voidaan olla montaa mieltä.

Otetaan sitten mieluummin Alfan mallistosta vaikka se 3,0 GTV tai - Supraahan ei kai enää tehdä, ei ainakaan löydy hinnastoista - vaikka se Zagaton SZ, jos halutaan verrata johonkin yksittäiseen erikoismalliin.

Mielenkiintoinen ajatusleikki muuten tämäkin: Kukaan tuskin kiistää, etteikö Ferrarin Dino 246 GT olisi urheiluauto. Kuitenkin nykyisen Alfa 156 2,5 V6:n moottorin koko, teho, auton kiihtyvyys, huippunopeus, jopa ulkomitat (korkeutta lukuunottamatta) menevät lähes yksi yhteen Dinon kanssa. Mikähän johtopäätös tästä pitäisi vetää? Ilmeisesti ainakin se, että kehitys kehityy. ;o)

Ja lopuksi: eihän tämä suinkaan mikään soppa ole, tämä on keskustelu! Ja mielenkiintoinen keskustelu onkin! ;o)

Keskusteluahan ei silloin synny, jos kaikki ovat asioista liikuttavan yksimielisiä.

• TJ
        Krister kirjoitti:

Olen itseasissa eri mieltä, siitä että oli huono juttu että Alfa oli GTi-lehdessä.

Ehkä muutkin ymmärtävät että Alfan omistaminen on ihan jees juttu, siitä saa hienon pienellä laitolla, on sporttinen ja ei kannata karsastaa Alfa-merkkiä.

-Krister-

"Ehkä muutkin ymmärtävät että Alfan omistaminen on ihan jees juttu, siitä saa hienon pienellä laitolla, on sporttinen ja ei kannata karsastaa Alfa-merkkiä."

Tuo taitaa olla jo tahallista provosointia?
        Alfa Romeon imagon kannalta on huono asia, että karvanoppa-miehet pilaavat hienon auton liimaamalla siihen pyykkilautoja ym. mauttomuuksia. Onneksi tämä on kuitenkin harvinaista.

Sinulle se japanilainen kodinkone olisi ehkä oikea kulku- & askarteluväline.

Toisaalta koko tämä Alfa Romeo vs paperitalo/riisikuppi keskustelu on mielestäni täysin turhaa. Japskit vetovat eri ihmisiin kuin Alfa Romeot.

• Timo

tuo GTV V6 täyttää urheiluauton kriteerit, mutta näyttää vaan siltä, että liian monella on sellainen käsitys ettei etuvetoinen voi olla urheiluauto...

Mielenkiintoisella tavalla jakaa vetopyörien sijainti käsitykset tosiaan kahtia.

Jotkut eivät etuvetoista tosiaan suostu autona pitämään, vaikka urheilullista menoa on harrastettu etuvetoisilla autoilla käsittääkseni jo ainakin nelisenkymmentä vuotta Sir Alec Issigonisin päivistä alkaen mm. Timo Mäkisen, Rauno Aaltosen ja kumppaneiden toimesta.

Lancian etuvetoisilla on myös ajettu rallia jo 1960-luvulla, joku saattaa muistaakin René Trautmanin kummallisen näköisen Zagato -Lancian, tai Sandro Munarin Fulvia Coupe HF:n.

Alfa Romeon etuvetokausi on kestänyt sekin jo 30 vuotta, mutta kaikki eivät ole vieläkään ajatukseen tottuneet. Vaikka harvoinhan sitä lopultakaan tulee siinä määrin luistatelluksi, että vetotapaa normaaliajossa edes huomaa.

• Krister
        TJ kirjoitti:

"Ehkä muutkin ymmärtävät että Alfan omistaminen on ihan jees juttu, siitä saa hienon pienellä laitolla, on sporttinen ja ei kannata karsastaa Alfa-merkkiä."

Tuo taitaa olla jo tahallista provosointia?
        Alfa Romeon imagon kannalta on huono asia, että karvanoppa-miehet pilaavat hienon auton liimaamalla siihen pyykkilautoja ym. mauttomuuksia. Onneksi tämä on kuitenkin harvinaista.

Sinulle se japanilainen kodinkone olisi ehkä oikea kulku- & askarteluväline.

Toisaalta koko tämä Alfa Romeo vs paperitalo/riisikuppi keskustelu on mielestäni täysin turhaa. Japskit vetovat eri ihmisiin kuin Alfa Romeot.

Noh, voin sanoa että 99% ihmisistä tulevat juttelemaan autosta kehuvat sitä maasta taivaaseen..

Makunsa kullakin mutta minusta nykyinen Alfani on hieno. Tosin Supra olisi vielä hienompi..

-Krister-

• HR
        Timo kirjoitti:

...lisää soppaa!

Kaikkeahan voidaan ainakin periaatteessa verrata kaikkeen, mutta yhden merkin yksittäisen erikoismallin imagon vertaamisesta kokonaisen merkin koko malliston imagoon (onhan Alfalla ollut joskus paketti- ja kuorma-autojakin) voidaan olla montaa mieltä.

Otetaan sitten mieluummin Alfan mallistosta vaikka se 3,0 GTV tai - Supraahan ei kai enää tehdä, ei ainakaan löydy hinnastoista - vaikka se Zagaton SZ, jos halutaan verrata johonkin yksittäiseen erikoismalliin.

Mielenkiintoinen ajatusleikki muuten tämäkin: Kukaan tuskin kiistää, etteikö Ferrarin Dino 246 GT olisi urheiluauto. Kuitenkin nykyisen Alfa 156 2,5 V6:n moottorin koko, teho, auton kiihtyvyys, huippunopeus, jopa ulkomitat (korkeutta lukuunottamatta) menevät lähes yksi yhteen Dinon kanssa. Mikähän johtopäätös tästä pitäisi vetää? Ilmeisesti ainakin se, että kehitys kehityy. ;o)

Ja lopuksi: eihän tämä suinkaan mikään soppa ole, tämä on keskustelu! Ja mielenkiintoinen keskustelu onkin! ;o)

Keskusteluahan ei silloin synny, jos kaikki ovat asioista liikuttavan yksimielisiä.

Mutta Dino onkin takavetoinen

• TJ
        Krister kirjoitti:

Noh, voin sanoa että 99% ihmisistä tulevat juttelemaan autosta kehuvat sitä maasta taivaaseen..

Makunsa kullakin mutta minusta nykyinen Alfani on hieno. Tosin Supra olisi vielä hienompi..

-Krister-

Oliko sinun auto se levikkeillä ja SUURILLA PUNAISILLA roiskeläpillä varustettu 156 joka oli Bella Italia tapahtumassa kuukausi sitten?
        (GTI lehteä en ole katsonut. CAR on enemmän minuun makuun.)

Yleisenä kommenttina tähän keskusteluun voisin sanoa tämän: autoväittelyt ovat täysin turhia. Kukaan ei koskaan muuta mielipidettään mistään ja kaikki ovat omasta mielestään oikeassa. And why not...

• Krister
        TJ kirjoitti:

Oliko sinun auto se levikkeillä ja SUURILLA PUNAISILLA roiskeläpillä varustettu 156 joka oli Bella Italia tapahtumassa kuukausi sitten?

Yleisenä kommenttina tähän keskusteluun voisin sanoa tämän: autoväittelyt ovat täysin turhia. Kukaan ei koskaan muuta mielipidettään mistään ja kaikki ovat omasta mielestään oikeassa. And why not...

Oli samaan aikaan muistaakseni Alastarolla tai Ahvenistolla ratapäivät ja olin siellä..

156 isoilla kuraläpillä..?? Kuulostaa kammottavalta..

-Krister-

• V6
        HR kirjoitti:

Mutta Dino onkin takavetoinen

enemmän kai se johtuu korimallista, yleensä neliovisia perhesedaneita ei lasketa urheiluautoihin). Kyllä GTV voidaan laskea minusta täysin urheiluauto gategoriaan vaikka etuvetoinen onkin.

• Pekka

Niin, olen kanssasi samaa mieltä, vaikka eihän tuo 93--> Supra Twinturbo massa-auto ole, ainakaan suomessa, mutta yleisesti kyllä tuo Toytota on massatuote. Vaikka se (meinaan Supra) onkin todella ripeä auto, mutta siitä puuttuu se imago, henki ja sielu, ja kilpa-autoilun perinteet mitä Alfasta löytyy. Joillekin nämä seikat eivät vaan ole niin tärkeitä, riittää vaan että autossa on voimaa, ja sillä on hyvä ajaa.

No, mutta jokaisella on omat unelma-autonsa, ja se ei toisille kuulu, jotkut tykkää Ferrarista ja jotkut FSO Polonezista...

...Perinteitä Alfalla on kilpa-areenoilta?Eikös se ole Ferrari,jolla perinteitä on ja Alfat on rahvaan menopelejä!!!

• Timo2
        Timo kirjoitti:

..kaukana urheiluautosta!Sano yksikin alfa joka nykypäivänä täyttää urheiluauton kriteerit?Monessako Alfassa on keski/takamoottori?Kopioita ne Alfatkin on!!!

• Timo
        Pekka kirjoitti:

...Perinteitä Alfalla on kilpa-areenoilta?Eikös se ole Ferrari,jolla perinteitä on ja Alfat on rahvaan menopelejä!!!

...mutta en ole huomaavinani ja vastaan silti! ;o)

Se oli tämä pappa Enzo Ferrari, joka aloitti uransa Alfa-Romeon kilpatallin kuljettajana. Kuuluu perustaneen sittemmin oman autotehtaansa. Alfa Romeo ei enää ole mukana formula ykkösissä, mutta vielä mm. 1980-luvun alkupuolella eli Keke Rosbergin aikana oli. Edelleen taitaa olla Alfa mukana ainakin jossakin ratasarjassa 156:lla.

• Timo
        Timo2 kirjoitti:

..kaukana urheiluautosta!Sano yksikin alfa joka nykypäivänä täyttää urheiluauton kriteerit?Monessako Alfassa on keski/takamoottori?Kopioita ne Alfatkin on!!!

Sinä otit sitten tuollaisen kannan tähän asiaan. Mikäs siinä. Suosittelisin kuitenkin koeajoa joskus, jos sattuu olemaan joutilasta aikaa! ;o)

• 90
        Timo kirjoitti:

...mutta en ole huomaavinani ja vastaan silti! ;o)

Se oli tämä pappa Enzo Ferrari, joka aloitti uransa Alfa-Romeon kilpatallin kuljettajana. Kuuluu perustaneen sittemmin oman autotehtaansa. Alfa Romeo ei enää ole mukana formula ykkösissä, mutta vielä mm. 1980-luvun alkupuolella eli Keke Rosbergin aikana oli. Edelleen taitaa olla Alfa mukana ainakin jossakin ratasarjassa 156:lla.

ETCC-sarjassa alfat on hyvin edustettuna.

• Scuderia QV
        Timo kirjoitti:

Täällähän alkaa pyöriä jo ihan oikeaa keskusteluakin! Ja tietysti silloin kun mun Suomi24-yhteydet tökkii totaalisesti :-/

En tarkoittanutkaan, että Toyotan kilpailuhistoria olisi Alfa Romeon meriittejä komeampi, tarkoitin vain ettei Toyotaakaan kannata ylenkatsoa.

Jaappanin poijaat ovat tehneet kohtuullisesti rahaa myymällä Corollan jos toisenkin, ja siinä sivussa vähän ompelukoneita ja vaikka mitä hilppeitä. Vaan onhan Alfa-Romeo -nimelläkin valmistettu mm. sähköhelloja ja silitysrautoja. Ei Corollaa kannata verrata SZ:aan sen paremmin kuin Supraa Alfa-Romeo -koulubussiin. Kyllä sillä bussilla ajelustakin varmaan harrastaja saa kiksejä, mutta eiköhän Tojoltakin joku vastaavankaltainen mobiili löytyne. Henkilökohtaisesti ottaisin kuitenkin leikkikalukseni ennemmin sen Supran.

Kunniakas kilpailuhistoria heijastuu kyllä auton imagoon, mutta ajellessani eilisiltana 164:llä töistä kotiin en kuitenkaan kovin tiukasti pystynyt samaistumaan Fangioon. Sen sijaan käytin hiljaista liikennettä hyväkseni kiihtyilemällä täysin tarpeettomasti, radio mykistettynä kuutosen jupellusta kuunnellen. Lisäksi kolmostien rampeissa tuli käytettyä täysin tarpeettomia nopeuksia, lapsellinen tarve tuntea auton imeytyvän tiehen kiinni voitti mennen tullen kaikki taloudelliset ja ympäristölliset arvot. Puoli kahdeltatoista illalla kotiin päästyäni harkitsin ajavani työmatkan vielä uudestaan edestakaisin, huvin vuoksi, mutta valitettavasti kotona odotettiin.

Pointti: Autolla kai tässä kuitenkin pääosin ajellaan, ei merkillä ja imagolla? Siitäkin huolimatta, että keskellä mittaristoa paistaa valaistu Alfa Romeon logo. Kukin tietysti taaplaa tyylillään.

Urheiluautoista; Ehkä meillä on vähän erilaiset määritelmät. Omaani en kovin tarkasti pysty sanoiksi pukemaan, mutta Montrealin laskisin alustansa vuoksi ennemminkin Gran Turismoksi kuin varsinaiseksi urheiluautoksi. Moottori kylläkin on jalorotuinen, mutta ei kai pelkkä pata tee autosta urheiluautoja? Minä en ainakaan pidä viritettyä isolohko-Valiantia erityisen urheilullisena. SZ:n hyväksyn, vaikkakin vähän pienitehoinen se "oikeiden" urheiluautojen sarjaan taitaa olla. Tasapainoinen ajettavuus paikannee aukon. GTV6 taitaa myös olla vähän siinä ja siinä kallistuuko GT:n puolelle, 2000 GTV (eikös sitä piirustelemassa ollut myös Bertone? Kaunis auto.) on minusta vähän liian lähellä perheauton tekniikkaa ollakseen "riittävän" jalorotuinen. Omalla matematiikallani en siis saanut kuin yhden kappaleen.

Toki näin on myös Toyotan kohdalla, mutta en yritäkään vääntää Tojoa Alfaa "jalommaksi" merkiksi. Supra täyttää kuitenkin minun kriteerini urheiluautosta, joten tehdään niitä sportteja muuallakin.

Ei se Supra ole minun unelmani, jotenkin Maranellon tuote sykähdyttää paljon enemmän. Siitäkin huolimatta, että se on tavallaan liian ilmeinen valinta unelma-autoksi. Se nyt vaan osuu minun makuhermooni. Kuitenkin, jos pääsisin valitsemaan sporttisen perheauton ja oikean urheiluauton välillä, valinta tod.näk. olisi jälkimmäinen, merkistä riippumatta. Siis jos tässä kyseisessä utopiassa minulla olisi myös varaa ajaa kyseisellä kapineella.

Todellakin, ajetaan millä ajetaan. Minä ajan ainakin tällä hetkellä Alfalla, ajaisin mielelläni paljon enemmänkin kuin mihin tuntuu olevan mahdollisuuksia.

• HR
        V6 kirjoitti:

enemmän kai se johtuu korimallista, yleensä neliovisia perhesedaneita ei lasketa urheiluautoihin). Kyllä GTV voidaan laskea minusta täysin urheiluauto gategoriaan vaikka etuvetoinen onkin.

No voi olla että Dino ja 156:nen on muutenkin vähän erioloisia autoja :)

Ei niin kauaa ihan kokreettisella tasolla Alfoja harrastaneena Alfojen tunnottomuus etuverolle on ollut kyllä positiivinen yllätys. Minkäänlaista vetelyä tai kaasunkäytön vaikutusta ohjaukseen ei tunnu. Ei tuo etuveto GTV:täkään varmaan haittaa. Silti moni 75:lla ajellut alfisti varmaan kaipaa takavetoa, vaikka ihan tunne syistä.

• Scuore sportivo
        Krister kirjoitti:

-Krister-

Alfa ole hieno ilman "pientä laittoakin"...=)

• Scuore sportivo
        Scuderia QV kirjoitti:

Täällähän alkaa pyöriä jo ihan oikeaa keskusteluakin! Ja tietysti silloin kun mun Suomi24-yhteydet tökkii totaalisesti :-/

En tarkoittanutkaan, että Toyotan kilpailuhistoria olisi Alfa Romeon meriittejä komeampi, tarkoitin vain ettei Toyotaakaan kannata ylenkatsoa.

Jaappanin poijaat ovat tehneet kohtuullisesti rahaa myymällä Corollan jos toisenkin, ja siinä sivussa vähän ompelukoneita ja vaikka mitä hilppeitä. Vaan onhan Alfa-Romeo -nimelläkin valmistettu mm. sähköhelloja ja silitysrautoja. Ei Corollaa kannata verrata SZ:aan sen paremmin kuin Supraa Alfa-Romeo -koulubussiin. Kyllä sillä bussilla ajelustakin varmaan harrastaja saa kiksejä, mutta eiköhän Tojoltakin joku vastaavankaltainen mobiili löytyne. Henkilökohtaisesti ottaisin kuitenkin leikkikalukseni ennemmin sen Supran.

Kunniakas kilpailuhistoria heijastuu kyllä auton imagoon, mutta ajellessani eilisiltana 164:llä töistä kotiin en kuitenkaan kovin tiukasti pystynyt samaistumaan Fangioon. Sen sijaan käytin hiljaista liikennettä hyväkseni kiihtyilemällä täysin tarpeettomasti, radio mykistettynä kuutosen jupellusta kuunnellen. Lisäksi kolmostien rampeissa tuli käytettyä täysin tarpeettomia nopeuksia, lapsellinen tarve tuntea auton imeytyvän tiehen kiinni voitti mennen tullen kaikki taloudelliset ja ympäristölliset arvot. Puoli kahdeltatoista illalla kotiin päästyäni harkitsin ajavani työmatkan vielä uudestaan edestakaisin, huvin vuoksi, mutta valitettavasti kotona odotettiin.

Pointti: Autolla kai tässä kuitenkin pääosin ajellaan, ei merkillä ja imagolla? Siitäkin huolimatta, että keskellä mittaristoa paistaa valaistu Alfa Romeon logo. Kukin tietysti taaplaa tyylillään.

Urheiluautoista; Ehkä meillä on vähän erilaiset määritelmät. Omaani en kovin tarkasti pysty sanoiksi pukemaan, mutta Montrealin laskisin alustansa vuoksi ennemminkin Gran Turismoksi kuin varsinaiseksi urheiluautoksi. Moottori kylläkin on jalorotuinen, mutta ei kai pelkkä pata tee autosta urheiluautoja? Minä en ainakaan pidä viritettyä isolohko-Valiantia erityisen urheilullisena. SZ:n hyväksyn, vaikkakin vähän pienitehoinen se "oikeiden" urheiluautojen sarjaan taitaa olla. Tasapainoinen ajettavuus paikannee aukon. GTV6 taitaa myös olla vähän siinä ja siinä kallistuuko GT:n puolelle, 2000 GTV (eikös sitä piirustelemassa ollut myös Bertone? Kaunis auto.) on minusta vähän liian lähellä perheauton tekniikkaa ollakseen "riittävän" jalorotuinen. Omalla matematiikallani en siis saanut kuin yhden kappaleen.

Toki näin on myös Toyotan kohdalla, mutta en yritäkään vääntää Tojoa Alfaa "jalommaksi" merkiksi. Supra täyttää kuitenkin minun kriteerini urheiluautosta, joten tehdään niitä sportteja muuallakin.

Ei se Supra ole minun unelmani, jotenkin Maranellon tuote sykähdyttää paljon enemmän. Siitäkin huolimatta, että se on tavallaan liian ilmeinen valinta unelma-autoksi. Se nyt vaan osuu minun makuhermooni. Kuitenkin, jos pääsisin valitsemaan sporttisen perheauton ja oikean urheiluauton välillä, valinta tod.näk. olisi jälkimmäinen, merkistä riippumatta. Siis jos tässä kyseisessä utopiassa minulla olisi myös varaa ajaa kyseisellä kapineella.

Todellakin, ajetaan millä ajetaan. Minä ajan ainakin tällä hetkellä Alfalla, ajaisin mielelläni paljon enemmänkin kuin mihin tuntuu olevan mahdollisuuksia.

Joo, kunnon keskustelua ollut, ja tää mun yhteys tökkii myös. Nyt sain kuntoon, ei toiminut melkein kahteen päivään. Tuli hankittua Baana-liittymä ja sen jälkeen reistallut... alkaa vituttaa pikkuhiljaa, silloin kuin kerkeisi tulla kirjoittelemaan, niin ei jumalauta pääse nettiin Perkele...

• Scuore sportivo
        TJ kirjoitti:

kyllä saatanan ruma. Miten joku onnistuu pilaamaan kauniin auton noin pahasti... roiskeläpät..suoraan vaan "tätä en tekisi"-listalle..

• Timo
        Scuderia QV kirjoitti:

Ihan ensiksi: nauroin täällä itsekseni ääneen, kun luin kuvaustasi työmatkastasi 164:llä!

Ja jos pidetään tämä ihan meidän keskisenä, niin täytyy tunnustaa, että joskus, kun tulen 155:llä reilua moottoritienopeutta ajaen ramppiin ja kaarre eikun tiukkenee, niin joskus, ihan joskus vaan, kun polkaisen välikaasua - ihan huvin vuoksi, kyllä synkronointi toimii - ja vaihdan pienempää sisään, annan moottorin jarruttaa tuolta kuudesta ja puolesta tonnista kierroksia alaspäin, samalla vähän jarrua, välikaasua ja taas pienempää, niin ihan ohikiitävän hetken saatan tuntea itseni Nicola Lariniksi Sörnäisten katuradalla!

Näyttää olevan sinulla hienojakoisempi tämä erittely urheilautoihin, gran turismoihin sun muihin. Minulla se on yksinkertaisempi: kivat ja ei ihan niin kivat lelut. ;o) Mikä on kiva lelu, ja mikä ei ihan niin kiva lelu perustuu puhtaasti fiilisjuttuihin, eikä niitä voi sen enempää perustella. Lisäksi taudinkuvaan kuuluu omalla kohdallani vielä se, että tämä vaihtelee! Jonakin päivänä saatan olla innoissani yhdestä, toisena se ei enää jaksa sytyttää niin, vaan olen tohkeissani jo jostakin muusta. Kärvistele tässä sitten... ;o)

Ja juu, Bertonen käsialaahan se on, tämä Alfan kaksiovinen, jota eri mallinimillä tehtiin muistaakseni vuodesta 1963 jonnekin vuoteen 1975 ulkoiselta olemukseltaan joksenkin saman näköisenä, ja jonka Sammy Babitsin teki kuuluisaksi joskus 1972 eräällä jäisellä sillan kannella Keski-Suomessa.

Vaan eikö Suprakin perustu aika pitkälle muissa malleissa käytettyihin vakio osiin? Näin voisi ainakin kuvitella. Mikä lie totuus asiassa?

• Scuderia QV

kyllä saatanan ruma. Miten joku onnistuu pilaamaan kauniin auton noin pahasti... roiskeläpät..suoraan vaan "tätä en tekisi"-listalle..

Jepjep, toiset ymppäävät autoonsa isot roiskarit, toiset (eli minä) ottavat orgislärpykkeetkin pois.

No, saa kai omalle autolleen tehdä mitä tykkää.

• Scuderia QV

Joo, kunnon keskustelua ollut, ja tää mun yhteys tökkii myös. Nyt sain kuntoon, ei toiminut melkein kahteen päivään. Tuli hankittua Baana-liittymä ja sen jälkeen reistallut... alkaa vituttaa pikkuhiljaa, silloin kuin kerkeisi tulla kirjoittelemaan, niin ei jumalauta pääse nettiin Perkele...

...eli elämä on soodaa.

Ensin jumahti koko kone, se saatiin kyllä pystyyn formatoimalla koko kapistus mutta nettiyhteys ei vaan millään alkanut pelittämään uuden käyttiksen kanssa. Kaiken kötöstelyn päätteeksi tuli mieleen se epä(?)todennäköisin, eli olisiko Kiinteistyliittymään tullut juuri samaan aikaan häirää? Siitähän se kenkä sitten lopultaan puristi.

Vaan kun Suomi24:lle ei välillä pääse kirveelläkään. Kaikki muut yhteydet toimivat, 24 pysyi pari päivää kuolleena. Töissä sama homma. Sitten yhtäkkiä alkoi taas toimia, toisilla on näköjään toiminut koko ajan kun uusia viestejä on tipahdellut tasaisen tappavaan tahtiin. Miksi mua sorsitaan?

Taitaa mukana olla samaa mustaa magiaa jota on käytetty myös wanhojen Alfojen sähköosastolla.

• Scuderia QV
        Timo kirjoitti:

Ihan ensiksi: nauroin täällä itsekseni ääneen, kun luin kuvaustasi työmatkastasi 164:llä!

Ja jos pidetään tämä ihan meidän keskisenä, niin täytyy tunnustaa, että joskus, kun tulen 155:llä reilua moottoritienopeutta ajaen ramppiin ja kaarre eikun tiukkenee, niin joskus, ihan joskus vaan, kun polkaisen välikaasua - ihan huvin vuoksi, kyllä synkronointi toimii - ja vaihdan pienempää sisään, annan moottorin jarruttaa tuolta kuudesta ja puolesta tonnista kierroksia alaspäin, samalla vähän jarrua, välikaasua ja taas pienempää, niin ihan ohikiitävän hetken saatan tuntea itseni Nicola Lariniksi Sörnäisten katuradalla!

Näyttää olevan sinulla hienojakoisempi tämä erittely urheilautoihin, gran turismoihin sun muihin. Minulla se on yksinkertaisempi: kivat ja ei ihan niin kivat lelut. ;o) Mikä on kiva lelu, ja mikä ei ihan niin kiva lelu perustuu puhtaasti fiilisjuttuihin, eikä niitä voi sen enempää perustella. Lisäksi taudinkuvaan kuuluu omalla kohdallani vielä se, että tämä vaihtelee! Jonakin päivänä saatan olla innoissani yhdestä, toisena se ei enää jaksa sytyttää niin, vaan olen tohkeissani jo jostakin muusta. Kärvistele tässä sitten... ;o)

Ja juu, Bertonen käsialaahan se on, tämä Alfan kaksiovinen, jota eri mallinimillä tehtiin muistaakseni vuodesta 1963 jonnekin vuoteen 1975 ulkoiselta olemukseltaan joksenkin saman näköisenä, ja jonka Sammy Babitsin teki kuuluisaksi joskus 1972 eräällä jäisellä sillan kannella Keski-Suomessa.

Vaan eikö Suprakin perustu aika pitkälle muissa malleissa käytettyihin vakio osiin? Näin voisi ainakin kuvitella. Mikä lie totuus asiassa?

Jep, työmatkapyöräily on hyvä homma. Bensaa säästyy, kunto kasvaa, syntyvät pakokaasut ovat luomutuotteita ja maailma pelastuu. Lisäksi voi ohitella ja skabailla niin paljon kuin vaan kuuppa ja pohkeet antavat myöten. Siinä on vain yksi mutta; Rippikouluikäistä nuoriso-Tunturia rankaistessa Alfa täytyy jättää kotiin. Eikä sille pirun putkikamelille voi tarjota välikaasua.

Jos jatketaan edelleen hyshyslinjalla niin paljastetaan lisää älyvapaata ramppikäyttäytymistä; ei niihin ramppeihin jarruteta vaan kiihdytetään. Moottorilla kyllä jarrutetaan melkein punarajalta, ja välikaasu kuuluu asiaan kuin sormi nenään. Valitettavasti ilottelu rajoittuu ilta/yöaikaan, päivisin on aina joku tasaisen rauhallisen varmasti etenevä tojotovektra pilaamassa iloa ja tukkimassa ajolinjaa. Ajatella, keskellä mun tietäni!

Autotyyppikategorioinnista; toisaalta, väliäkös hällä. Säästetään lokerointi jäykemmille kavereille ja haikaillaan justiinsa sellaisia kapineita kuin sillä hetkellä tekee mieli. Tänään se on ehkä Fiat 124 Spider, huomenna musta, ahdettu e21-Bemari (ZZ Top tuntui siihen edesmenneeseen mustaan Puimuriini natsaavan aika lailla Kuusnepaa paremmin!), ylihuomenna GT Junior, viikon päästä kolmekakkonen rodi. Who cares. Sisko, tahtoisin jäädä, mutta normiooppel on murhaa.

Supran tekniikkaa osaa Krister varmaankin valottaa paremmin, mutta Corolla-swappi se ei taida olla.

• Scuore sportivo
        Scuderia QV kirjoitti:

Jepjep, toiset ymppäävät autoonsa isot roiskarit, toiset (eli minä) ottavat orgislärpykkeetkin pois.

No, saa kai omalle autolleen tehdä mitä tykkää.

ei se muille kuulu mitä autolleen tekee, oli vaan pieni teiniräpellys se vehje. Onko tietoo millä koneella se oli?

• Scuderia QV

ei se muille kuulu mitä autolleen tekee, oli vaan pieni teiniräpellys se vehje. Onko tietoo millä koneella se oli?

Ööh. En kyllä varmaksi muista, mutta jotenkin mulle jäi kuva että olisi ollut vinkkelillä.

Beiget nahat olivat kyllä messevät.

• 90

tulipa otettua kerran alfalla skabaa tuollaisen kanssa, eräällä tutulla sattuiolemaan kyseinen nipponi aikanaan...
      samalla lailla nuo suunnilleen kulkivat, kiihdytyksessäkin mentiin rinnatusten koko puolen kilsan suora.alfa oli vm 88 aito America malli ja nissan vm 91 kaippa sekin oli aito nippon denso.

• vuosimalli

91 vm on koriltaan s13 joka on melkopaljon hitaampi kuin uudempi s14 koppa.
        Joten s14:toista olisit jäänyt ainakin suoraan ajossa, mutkanajo on toinen juttu koska kuljettaja määrää hyvin pitkälle menemisen tahdin.

• Ale
        vuosimalli kirjoitti:

Joten s14:toista olisit jäänyt ainakin suoraan ajossa, mutkanajo on toinen juttu koska kuljettaja määrää hyvin pitkälle menemisen tahdin.

S13 ja S14 mallien suoritusarvot vakiona ovat tehtaan ilmoittamina samat. Lisäksi monissa testeissä ovat osoittautuneet suunnilleen samoiksi.

• 90
        vuosimalli kirjoitti:

tulihan sitä kisattua eräällä honkarannantie nimisellä mutkapätkälläkin useammankin auton kanssa, mutta alustaltaan nissan oli vakio muistaakseni, mutkissa alfa kepitti kirkkaasti(myös vakio alusta)...
        kyllä siinä mutka-ajossa tarvitaan autoltakin hyvää alustaa ei se kuski sitä pelkästään tiellä pidä..
        tästä uudemmasta s14:sta on vaikea sanoa mitään kun ei ole päässyt samalle viivalle eikä kyllä ole enää tuota seiskavitostakaan.

• vuosimalli
        Ale kirjoitti:

S13 ja S14 mallien suoritusarvot vakiona ovat tehtaan ilmoittamina samat. Lisäksi monissa testeissä ovat osoittautuneet suunnilleen samoiksi.

En tiedä minkätehtaan arvoja katselet mutta s14 on puolisen sekunttia nopeampi 0-100 ja 400m suunnilleen samat puolisen sekuntia. ei paljoa mutta nopeampi kuitenkin.

• Tupla Weeberi

Mitäs se hakkaaminen on? Jos ajat autot vierekkäin parkkiin, niin ei ne sano edes toisilleen päivää -muusta puhumattakaan. Jos tarkoitat sitä kummalla on helpompi käydä K-kaupassa anopin kanssa, niin Alfa(? - niitä on muuten aika monta eri mallia), neliovinen, on anopille mieluisampi.
      Jos taas tarkoitat kumpi kiihtyy liikennevaloista nopeammin sallittuun 40 km/h vauhtiin, niin luulen, että kuskin reaktiot ratkaisee tai sitten se kumpi on jonossa lähtöhetkellä edellä!
      ..huh.. radalla kuski ja Alfan malli ratkaisee ....ainakin. Nissan on makea peli,mutta siinä on sellainen muovinen fiilis ja tunnelma, joka sopii lippispojille, mutta Alfa(t) on - niin - Alfoja. Se on enemmän kuin nimi tai mallinumero. Osta Alfa ja huomaat asian.
      P.S.
      Autoharrastus on laaja käsite ja tällaisille "hakkauskysymyksillekin" pitää olla keskustelupalstoilla tilaa, mutta valitan, että en osannut tällä kertaa paremmin vastata. Vastatkaa te muut, jotka "hakkailette".

• Tyyliniekka

....takuuvarmasti, ainakin tyylissä 100 - 0!

• 262 tutkaan...
        Tyyliniekka kirjoitti:

....takuuvarmasti, ainakin tyylissä 100 - 0!

262 TUTKAAN, LUVALLA !!! (ALFA 156 V6, PIENILLÄ
        MUUTOKSILLA) PENKISTÄ 233HV

• 6-pyttyinen
        262 tutkaan... kirjoitti:

262 TUTKAAN, LUVALLA !!! (ALFA 156 V6, PIENILLÄ
        MUUTOKSILLA) PENKISTÄ 233HV

olisit voittanut nuo lentokenttäajelut mennen tullen, eipä ole näkynyt.

Henk.koht. veikkaus: Margariinisuodatin pillurallia kaveri kattoo kaljapullon läpi ihan tutkalla = Varmaan ajoit yli kahtasataakuuttakymppiä...

• Scuore sportivo

Alfa nyt ei hakkaisi...

• Timo

...ettei minulla ole aavistustakaan mikä on Nissan 200 sx! Jos auton nimi on Nissan, siinä on minun silmissäni jo niin perustavaa laatua oleva vika, että en välitä edes tietää mistä on kyse.

• Jarkko

Ensiksi mielestäni S13 on onnistuneempi malli kuin sitä uudempi S14.

Vaimokkeella on toi 200 SX (S13) ja on moneen kertaan kokeiltu seisova lähtö.
      Lähdössä kun Nissan vielä kerää riittäviä ahtopaineita, on 156 V6 jo hyvän matkaa menossa edellä.

Ohituskiihtyvyyksissä suurimmalla vaihteella ei ero ole niin selvä. Ajettavuus on kuitenkin Alfan eduksi niin ylivoimainen, että radalla ei nissanilla ole mitään jakoa.
      Puhumattakaan sitten talviliukkailla, miten etuvetoinen pärjää takavetoiselle...

• Ale

Itsellä on vähän toisia käsityksiä. Pienemmällä turbokoneella varustetulla autolla lähtö tapahtuu aivan eritavalla kuin vääntävällä V6:lla. Eli täytyy pitää kierrokset niin korkealla että turbo ahtaa heti lähdöstä. Vaikka Alfa saisikin pienen etumatkan heti viivalta irrotessa niin enpä usko että on hyvää matkaa edellä kun Nissan alkaa ahtamaan. Sitäpaitsi aika tunnettua on se, että takavetoiset irtoaa viivalta rivakammin kuin etuvetoiset jotka tahtovat jäädä pompottamaan viivalle.

Ohituskiihtyvyydessä suurimmalla vaihteella ero nimenomaan on selvä kun vääntävämpi V6:nen jyllää. Jos taas osaa käyttää vaihteita niin Nissan todennäköisesti livahtaa rekasta ohi nopeammin.

Ajettavuus Nissanissa taas on mielestäni juuri rata-ajossa parempi kuin Alfassa, kadulla toisinpäin. Talviliukkaista ei kannata edes puhua sillä 200sx ei selvästikään ole talviauto vaikka sillä talven ylikin pärjää.

• V6
        Ale kirjoitti:

Itsellä on vähän toisia käsityksiä. Pienemmällä turbokoneella varustetulla autolla lähtö tapahtuu aivan eritavalla kuin vääntävällä V6:lla. Eli täytyy pitää kierrokset niin korkealla että turbo ahtaa heti lähdöstä. Vaikka Alfa saisikin pienen etumatkan heti viivalta irrotessa niin enpä usko että on hyvää matkaa edellä kun Nissan alkaa ahtamaan. Sitäpaitsi aika tunnettua on se, että takavetoiset irtoaa viivalta rivakammin kuin etuvetoiset jotka tahtovat jäädä pompottamaan viivalle.

Ohituskiihtyvyydessä suurimmalla vaihteella ero nimenomaan on selvä kun vääntävämpi V6:nen jyllää. Jos taas osaa käyttää vaihteita niin Nissan todennäköisesti livahtaa rekasta ohi nopeammin.

Ajettavuus Nissanissa taas on mielestäni juuri rata-ajossa parempi kuin Alfassa, kadulla toisinpäin. Talviliukkaista ei kannata edes puhua sillä 200sx ei selvästikään ole talviauto vaikka sillä talven ylikin pärjää.

enpä oikein jaksa uskoa että tuo vanhakoppainen 200
        livahtaa missään vaiheessa nopeammin, väännöt ovat samaa tasoa
        ja alfassa enemmän tehoa ja 6 lovinen laatikko.

• Ale
        V6 kirjoitti:

enpä oikein jaksa uskoa että tuo vanhakoppainen 200
        livahtaa missään vaiheessa nopeammin, väännöt ovat samaa tasoa
        ja alfassa enemmän tehoa ja 6 lovinen laatikko.

Mullakaan ei varmaa tietoa tosta ole kun en niin tarkkaan ole päässyt vertailemaan vaikka molempia olenkin ajanut ja toisenlaisen omistan tälläkin hetkellä. Kakssatkussa on maksimivääntö hieman isompi ja onhan se yli 100 kiloa kevyempikin. Lisäksi riippuu paljon vaihteiston välityksistä se, että lisääkö vai vähentääkö kiihtyvyyttä esimerkiksi tuollaisessa ohitustilanteessa.

En kuitenkaan ole tässä puolustelemassa kumpaakaan automerkkiä enkä mollaamassa toista, esitän vain eri näkemyksiä ja hieman perspektiiviä keskuksteluun.

• Jarkko ja jaana
        Ale kirjoitti:

Ollaan aiemmin kirjoiteltu me myös tuolla Nissanin osastolla sinun kanssasi.
        Kyllä meillä perheessä ollaan myös 200 SX-faneja (vaimo varsinkin) ja mielelläni itsekin ajelen vaimon kakssatasella kesäisin.
        Talvella ymmärrettävistä syistä tien päälle lähdettäessä valintani on kuitenkin 156.

Sanotaanko, että molemmat ovat hyviä autoja, niin ei tule minullakaan kitkaa vaimon eikä sinun kanssa.

Oletko Ale muuten ajanut 156 V6:lla ?

• DrW

... 200SX, kuten monet muutkin turbotetut takavedot, vaatii hieman erilaisen taktiikan kiihdytykseen.

Paras kiihtyvyys saadaan kun senkaat sutivat kiihdytyksessä kokoajan hieman, ja kierrokset eivät koskaan putoa alle 3000:n, mieluummin 3500:n (S13).

Mikäli renkaat eivät sudi, tai sutivat liikaa, tietää jo suoraan ettei kiihdytys osunut "nappiin".

Eli seuraavan kerran; kierrokset sopivasti yli 5000-5500rpm, jouheva kytkimen pudotus ja hetki osakaasua ennen kuin talla laitetaan lattiaan (maksimitehothan löyty sitten sieltä 6800rpm, muistaakseni, joten vaihto sitä, ja vääntökäyrää, silmällä pitäen)... ;)

Nissanissa on tietenkin se etu, että se raapii oikeasta päästä, eli ei ole etuvetoinen. Viimeinen Oikea Alfahan (tm) tehtiin 80-luvun lopulla (75 3.0 V6?). Nämä nykyiset Fiatit etuvetoineen ovat sitten ihan eri asia. ;) ;)

• Ale
        Jarkko ja jaana kirjoitti:

Ollaan aiemmin kirjoiteltu me myös tuolla Nissanin osastolla sinun kanssasi.
        Kyllä meillä perheessä ollaan myös 200 SX-faneja (vaimo varsinkin) ja mielelläni itsekin ajelen vaimon kakssatasella kesäisin.
        Talvella ymmärrettävistä syistä tien päälle lähdettäessä valintani on kuitenkin 156.

Sanotaanko, että molemmat ovat hyviä autoja, niin ei tule minullakaan kitkaa vaimon eikä sinun kanssa.

Oletko Ale muuten ajanut 156 V6:lla ?

En tietenkään suutu. Ei ole tapana osallistua keskusteluun "minun merkki on parempi kuin sinun", enkä sitä tarkoittanut tässäkään. Kunhan toin muutaman näkökohdan keskusteluun näin Nissanin omistajana ja kuitenkin jonkin verran eri autoista ja Alfastakin tietävänä.

Olen muuten itsekin ajanut 156 V6:lla ja pidin autosta erittäin paljon. Ajo rajoittui muutaman tunnin koeajoon joten siltä osin kokemukseni ovat hieman puutteelliset. Työkaverilta tosin löytyy kyseinen malli päivittäisestä käytöstä joten häneltä olen sitten kuullut lisää kokemuksia.

Alkutilanteen vertailu kakssataseen on mielestäni täysin naurettavaa, niin erilaisia ne ovat. Toinen on Italialainen rivakka etuvetoinen perheauto vapaastihengittävällä kutosella, toinen kaksiovinen takavetoturbojapsi.

Vaikea tätä on selittää... Pidän itse Alfaa jopa parempana ja merkkinä arvostetumpana, mutta kun tarvetta kyseisenkaltaiselle autolle ei ole saati rahoja sellaista ostaa niin nykyinen auto sopii harrastukseeni mainiosti. Jatkossa tilanne voi muuttua.

• Jarkko
        Ale kirjoitti:

En tietenkään suutu. Ei ole tapana osallistua keskusteluun "minun merkki on parempi kuin sinun", enkä sitä tarkoittanut tässäkään. Kunhan toin muutaman näkökohdan keskusteluun näin Nissanin omistajana ja kuitenkin jonkin verran eri autoista ja Alfastakin tietävänä.

Olen muuten itsekin ajanut 156 V6:lla ja pidin autosta erittäin paljon. Ajo rajoittui muutaman tunnin koeajoon joten siltä osin kokemukseni ovat hieman puutteelliset. Työkaverilta tosin löytyy kyseinen malli päivittäisestä käytöstä joten häneltä olen sitten kuullut lisää kokemuksia.

Alkutilanteen vertailu kakssataseen on mielestäni täysin naurettavaa, niin erilaisia ne ovat. Toinen on Italialainen rivakka etuvetoinen perheauto vapaastihengittävällä kutosella, toinen kaksiovinen takavetoturbojapsi.

Vaikea tätä on selittää... Pidän itse Alfaa jopa parempana ja merkkinä arvostetumpana, mutta kun tarvetta kyseisenkaltaiselle autolle ei ole saati rahoja sellaista ostaa niin nykyinen auto sopii harrastukseeni mainiosti. Jatkossa tilanne voi muuttua.

Kyllä 200 SX on kokoluokassaan rivakka auto ja kun alustaa parantelee, vieläpä hyvä ajettava.

Olin itse vielä 80-luvulla vannoutunut takavedon kannattaja. Aika ja ikä on tehnyt tehtävänsä ja nykyisin olen jo ollut kohta kymmenen vuotta etuvedon kannattaja suomen oloissa, kun on kyseessä yhdistetty käyttö- ja harrasteauto.

Toki kesällä tehokas takavetoinen on nannaa...

• Tulilintu -90

...Alfassa on tyyliä, Nissanissa ei.

• Scuore sportivo

Alfassa on myös paljon muuta, mitä nissanissa ei tule olemaan ikinä, ainakin jos ajattelee henkisellä tasolla.

Ei perkele, parin tunnin päästä töihin...=(

• 6-pyttyinen

Alfassa on myös paljon muuta, mitä nissanissa ei tule olemaan ikinä, ainakin jos ajattelee henkisellä tasolla.

Ei perkele, parin tunnin päästä töihin...=(

Puoleltaöin? Mekkoa päälle, perukkia päähän, korot jalkaan ja baanalle vai... :)

• Scuore sportivo
        6-pyttyinen kirjoitti:

Puoleltaöin? Mekkoa päälle, perukkia päähän, korot jalkaan ja baanalle vai... :)

Niin, túossahan olisi ideaa... verneet niskaan ja baarin kulmalle vilauttelemaan, voisi olla menekkiäkin ihan hyvin....=)

Ei mutta jotkut ihmiset käy töissä silloin kun normaalit nukkuu, mikäs sen ihanampaa...

• Kyselyikäinen

Tuli tässä mieleen että mitä sitten? Mitä merkitystä on sillä kumpi auto kiihtyy nopeammin tai kuljee kovempaa, koska korkein sallittu ajonopeus Suomessa on 120 km/h.

• Tony

Siis eihän sillä suurempaa merkitystä ole, että kumpi on nopeampi, mutta viittauksesi Suomen nopeusrajoituksiin... Ei jumankauta!
        Miksi nopeita autoja tehdään?
        Eihän se ole taloudellista ja nehän saastuttavatkin yleensä enemmän.
        Miksei kaikissa Suomeen tuotavissa autoissa ole nopeuden rajoitinta, joka estää yli 120km/h:n nopeuden?
        Näinhän säästyttäisiin lukuisilta onnettomuuksiltakin!

Nyt pikkasen järkevämpää juttua, kiitos!

• HR

Ihan arkiajossakin on kyllä paljonkin merkitystä sillä kuinka nopeasti ja vaivattomasti auto kiihtyy. Toisekseen Alfistit järjestävät itselleen ratapäiviä jolloin auton kyvyistä pääsee nauttimaan. Näillä ratapäivillä on kylläkin aivan yhtä merkityksellistä kuin kiihtyvyys myös se miten auton saa pysähtymään ja mitenkä lujaa sillä uskaltaa ajaa kaarteeseen.

Tosin en kyllä itsekkään ymmärrä sitä että jos nimenomaan haluaa ajaa Alfalla niin mitä merkitystä on sillä jos joku Nissan on suorituskykyisempi kuin Alfa ellei sitten ole aikeissa vaihtaa automerkkiä tai kisailla Nissanin kanssa.

• Peetu

ainakaan siitä farmari 1.9 diesel alfasta jota pääsin ajamaan kesällä jonkun matkaa(ei taideta muuten tuoda Suomeen?). Jostain muusta alfasta varmastikkin voi olla 200:sen hakkaajaksi...

Outoja kysymyksiä...

• Nostalgiaa

eikös tekniikan maailman koeajaja sillon ensimmäisen yritteen ilmestyessä maailmaan kasarikymmenellä todennut.
      Tehoa saa turbolla, mutta kaksikaasuttimisella Opel Mantalla voisi pyöriä tämän auton ympärillä. Vaikka autossa on takapään tukivarisa ainakin yhtäpaljon kuin 190-sarjan Mersussa, jossa sivumennen sanoen tuo monivarsituenta toimii!

tm on erillisnimi ja pitäisi kirjoittaa isolla, mutta en enää viitsi nyky tilanteessa, kasarilehtiä on kylläkin kiva lukea.

• Timo

Tuolla Töölössä fillaroidessani huomasin tämän ihmeen josta keskustelu alkoi eli Nissan 200SX:n, niin siinä perässä ainakin luki. Eipä syntynyt omistamisen himoa, ei viisari värähtänytkään. Kovin tuli mieleen parinkymmenen vuoden takainen Opel Manta. Ei siis mitään uutta auringon alla.

PS. Saisikohan tähän keskusteluun vielä sadan kirjoituksen rajan rikki, läheltä viistää.

• jorgos

ja juttua riittää! pienessä pöhnässä heitetty kyselyhän herätti ihmiset keskustelemaan. :) jokaisella omat mielipiteet, mutta tulihan siellä joitan faktojakin esille. ei hassumpaa. tack!

• Lexa

Pitäisköhän täällä(kin) kieltää touppinki kun yltävät (yllyttävät) mahottomiin suorituksiin :)

• Anonyymi

"Hauska" lukea pian 20 vuotta vanhaa "keskustelua" ja huomata, että ylimielisyys ei sittenkään ole syntynyt vasta muutamien viimeisten vuosien aikana... Yllättäen pikemminkin päinvastoin, sillä tässäkin keskustelussa osa on niin ylimielistä tekstiä, että nykyään harva enää onneksi kehtaisi olla noin leuhkan ylimielinen. Ja näin parinkin Alfan omistajina, käyttöautojen toki ollessa saksalaisia, on valitettavasti todettava, kuten jokainen voi kommenteista lukeakin, että se täydellinen ylimielisyys näkyy tulleen nimenomaan Alfa-intoilijoiden puolelta!

Onneksi TODELLISET ALFA ROMEO -ENTUSIASTIT EIVÄT OLE YLIMIELISIÄ, ainakaan oman kokemuksemme mukaan, mutta varmasti myös joitakin oman maineensa lisäksi osin hienon automerkinkin maineen ja arvostuksen pilaavia yksilöitä on mukana, kuten lähes joka asiassa. Merkkikerhojen tilanteestahan meillä ei tosin ole edes tietoa, sillä jostakin syystä olemme katsoneet parhaaksi pysyä erossa niistä, mutta ainakin omat niihin kuuluvat tuttavamme ovat hyvinkin sivistyneitä ja älykkäitä, kaikkiin muihin ihmisiin ja heidän valintoihinsa kunnioittavasti suhtautuvia ihmisiä.

• Anonyymi

Kovin ylimielinen ihminenhän vain tekee itsestään pellen muiden silmissä, vaikka ei ehkä aina itse sitä huomaakaan, ainakaan ihan heti. Ja sitten onkin turhaa enää edes yrittää selitellä, kun on jo jäänyt kiinni...

Tietenkin Alfa Romeo -entusiasteissakin on monenlaisia tapauksia, mutta enemmistö lienee meitä sivistyneitä tavallisia ihmisiä, jotka suhtaudumme positiivisesti, ilman ylimielisyyttä, kaikkiin autoihin ja niiden omistajiin. Ainakin meille on aika lailla sama, onko kyseessä vaikka Ferrari 410 Superamerica, 1931 Ford A Coupe rodi, BMW 328 MM, Hemi-'Cuda, ralli-Escort, Nissan Silvia S14, Audi ur-Quattro, 1970-luvun tyylin Ford Econoline vani, Alfa Romeo 2000 GTV, 1958 Impala Sport Coupe, Porsche 906, Fiat 500, Cal-style-tyylin VW Typ 1, 1980-luvun Olds Cutlass lowrider, Lancia Delta Evo, Mercedes 540K, uusi Lamborghini Urus tai 1990-luvun Toyota Supra A80, sillä kaikki nuokin ovat kiinnostavia, osa toki enemmän kuin jotkut muut.

Supristahan etenkin juuri tuon sukupolven malli on erittäinkin hieno, oikeastaan hienompi ja kiinnostavampi kuin suuri osa Alfoista, joten yleinen halukkuus sen ostoon on erittäinkin ymmärrettävää. Siis Supra on hienompi ja kiinnostavampi muun muassa meille, mutta tuohan on aivan sataprosenttisesti kiinni mieltymyksistä! Ja meilläkin ne toki vaihtelevat ainakin osin vähän jatkuvasti, onneksi kuitenkin jollakin ihmeen tuurilla suunnilleen samaan aikaan ja samaan suuntaan.

Eikä meilläkään silti ole käytännössä mitään todellista aikomusta ostaa Supraa, vaikka se hillittynä mustana, suunnilleen vakion näköisenä, mutta teknisesti hieman paranneltuna, alustan huomaamattomalla parin sentin madalluksella ja ehkä Workin Meister S1-vanteilla kiinnostaisikin. Yli 40 vuoden ikämme vain ehkä asettaa omia henkisiä rajoituksiaan? Siis ehkä, sillä eihän sitä ostoakaan vielä ihan varmaksi tiedä, etenkään kun "tuning-puolen" yleensä nuorilla ja avarakatseisilla ihmisillä ei oikeasti ole juurikaan rajoittuneisuuksia, edes iän suhteen, toisin kuin monilla muilla, ehkä sitten niuhommilla.

Ja yli 40 vuodenhan se ikä on tunnetusti mennyt tuolla aiemmin mainitulla T. Erosellakin (joka muuten on oikeasti hyvä tyyppi myös kirjoittajana). Tosin hänelläkin kiinnostuskin kuulemma on mennyt entistäkin enemmän jenkkiautojen suuntaan, kuten jo lehtenä erinomaisen Amerikan Raudan päätoimittajan työstäkin voi päätellä, mutta eipä hänkään edelleenkään mitään autoja tai harrastajia taitane syrjiä. Ja tuskinpa syrji myöskään oikeasti hyvinkin asiallisessa GTi:ssä toimittajana ja sittemmin makuumme vielä paremmassa Tuning.fi:ssä päätoimittajana toimiessaankaan, vaikka jotakin realistista (omistajan kertomaa) Alfasta kirjoittikin. Mutta kyllähän myös negatiivisemmistakin asioista täytyy voida puhua, oli kyse sitten vaikka Alfasta tai jopa Toyotasta, jota monet jostakin syystä, osuvasti Ferrarin tapaan, tuntuvat myös pitävän pyhänä merkkinä...

Me tosin emme ehkä voi, emmekä haluakaan, edes laskea itseämme minkään merkin rajoittuneiksi "entusiasteiksi", kun siis oikeastaan kaikki automerkit (toki meitä lähinnä olevista) eurooppalaisista amerikkalaisiin ja aasialaisiinkin, kiinnostavat ainakin jossain määrin, ja kun yksikään auto, Ferrari 250 GTO:kaan, tai edes ikuinen(?) ykkössuosikkimme Alfa Romeo 8C 2900B Touring Spider, ei ole meille mitenkään elämää suurempi asia, tai edes lähellekään tärkein asia elämässäkään. Vaikka eipä meilläkään kumpaakaan noista olekaan, ja varsinainen käyttöautommekin on yhden baijerilaismerkin tavallinen vähän isompi perhesedan, Alfa Romeon ihan hyvän, kuitenkin myös hyvin tavallisen massatuotantoperheauton eli nyky-Giulian toimiessa varsin harvoin ajossa olevana ihan kivana kakkosautona. Tosin omiin mieltymyksiimme tuo saksalainen on Alfaa parempi, osin ehkä isomman kokonsakin ansiosta, ainakin näin 166:n seuraajaa (turhaan) odotellessamme - vaikka emmepä silti taitaisi vaihtaa!

Mutta tavallisia perhesedaneitahan, tai perheberlinoita, myös enemmistö Alfoista on ollutkin jo vuosikymmenten ajan, enemmistö kai aina, urheiluautojen ollessa loppujen lopuksi pieni osa. Ja urheiluautossahan oleellista ei tosiaankaan ole teho tai ehkä suorituskykykään. Siitäkin näkemys tuntui tuolla ylempänä vaihtelevan jopa samallakin kirjoittajalla vähän sen mukaan, yritettiinkö perustella sitä, että Toyotan urheiluauto (tai ehkä oikeasti Alfa Montrealin tapaan lähinnä gt-auto) Supra ei olisi urheiluauto, vai sitä, että Alfan tavallinen neliovinen perheauto 156 V6 ehkä olisikin urheiluauto. Tuo onkin hyvä esimerkki siitä, että saman asian voi aina yrittää kääntää omaksi edukseen , mutta ehkä sitä ei kannattaisi tehdä samassa keskustelussa varmuudella kaikkien nähden...

Joka tapauksessahan auto kuin auto, myös Ferrarit ja jopa nykyisistä vaikuttavin eli Pagani, on kuitenkin vain auto, ei merkin mahtava historia eikä etenkään pyhä palvonnan kohde! Tuon asian voinee tarvittaessa varmistaa vaikka kaikkien italialaisen kulttuurin ja italialaisten autojenkin ystävien suuresti arvostamalta paavilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      156
      1304
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      980
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      956
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      879
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      875
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      865
    Aihe