Kolme veljestä

Totta puhuva?

On kolme veljestä. Kaksi heistä valehtelee aina, yksi puhuu aina totta. Vanhin väittää, että keskimmäinen valehtelee. Keskimmäinen ja nuorimmainen väittävät toisiaan valehtelijoiksi. Kuka puhuu totta?

Jollet pysty ratkaisemaan tätä yksinkertaista loogista tehtävää, opettele pyörittämään peukaloitasi päinvastaisiin suuntiin!

9

1613

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä:

      keskimmäinen puhuu totta

      • tämä.

        Se ei ollut yksinkertainen ongelma. Kesti ihan useampi minuutti miettiä


      • tuomio:
        tämä. kirjoitti:

        Se ei ollut yksinkertainen ongelma. Kesti ihan useampi minuutti miettiä

        Säästyit peukaloiden pyörittämiseltä. Kerro miten päädyit vastaukseesi. Ratkaisin tuon itse omalla tavallani, mutta haluan kuulla muistakin tavoista. Ongelma lienee vanha ja itse näin sen ensimmäisen kerran tietokonepelissä Knights of the Old Republic, jossa veljesten sijaan oli toisten virtapiirien tilasta kertovia virtapiirejä - kaksi viallista ja yksi toimiva.


      • tämä.
        tuomio: kirjoitti:

        Säästyit peukaloiden pyörittämiseltä. Kerro miten päädyit vastaukseesi. Ratkaisin tuon itse omalla tavallani, mutta haluan kuulla muistakin tavoista. Ongelma lienee vanha ja itse näin sen ensimmäisen kerran tietokonepelissä Knights of the Old Republic, jossa veljesten sijaan oli toisten virtapiirien tilasta kertovia virtapiirejä - kaksi viallista ja yksi toimiva.

        kirjoitin paperille: Vanhin, Keskimmäinen, Nuorin

        Vanhin väittää keskimmäisen valehtelevan. Tässä tapauksessa toinen heistä vain valehtelee, sillä jos kummatkin valehtelisivat silloin valehtelija sanoisi valehtelijaa totuudenpuhujaksi. Toinen siis valehtelee, mutta tässä vaiheessa ei selviä vielä, että kumpi. Jätän sen avoimeksi. Seuraava vaihe: Keskimmäinen ja Nuorin väittävät toisiaan valehtelijoiksi. Tässäkin vain toinen on oikeasti valehtelija, mainitsemani logiikan perusteella. Jos Nuorin olisi totuudenpuhuja, silloin kumpikaan "Vanha-Keskimmäinen" -parista ei voisi olla totuudenpuhuja, koska vain yksi kolmesta voi olla totuudenpuhuja. Niinpä totuudenpuhujan täytyy olla Keskimmäinen, koska se kelpaa kumpaakin asetelmaan: "Vanha-Keskimmäinen" asetelmaan sekä myös "Keskimmäinen-Nuorin" asetelmaan. Se on siis Keskimmäinen.


      • tämä.
        tämä. kirjoitti:

        kirjoitin paperille: Vanhin, Keskimmäinen, Nuorin

        Vanhin väittää keskimmäisen valehtelevan. Tässä tapauksessa toinen heistä vain valehtelee, sillä jos kummatkin valehtelisivat silloin valehtelija sanoisi valehtelijaa totuudenpuhujaksi. Toinen siis valehtelee, mutta tässä vaiheessa ei selviä vielä, että kumpi. Jätän sen avoimeksi. Seuraava vaihe: Keskimmäinen ja Nuorin väittävät toisiaan valehtelijoiksi. Tässäkin vain toinen on oikeasti valehtelija, mainitsemani logiikan perusteella. Jos Nuorin olisi totuudenpuhuja, silloin kumpikaan "Vanha-Keskimmäinen" -parista ei voisi olla totuudenpuhuja, koska vain yksi kolmesta voi olla totuudenpuhuja. Niinpä totuudenpuhujan täytyy olla Keskimmäinen, koska se kelpaa kumpaakin asetelmaan: "Vanha-Keskimmäinen" asetelmaan sekä myös "Keskimmäinen-Nuorin" asetelmaan. Se on siis Keskimmäinen.

        sekavalta, mutta pääasia että päädyin oikeaan ratkaisuun.. ? :)


      • ikkremimiN
        tämä. kirjoitti:

        sekavalta, mutta pääasia että päädyin oikeaan ratkaisuun.. ? :)

        Se on tärkeintä. En oikein pysynyt kärryillä päättelyketjussasi, mikä vain osoittaa sen, että ihmiset ajattelevat eri tavoilla.

        Minä päättelin sen aikoinani näin: keskimmäinen ja nuorimmainen väittävät toisiaan valehtelijoiksi. Molemmat eivät voi olla valehtelijoita, sillä valehtelijaa valehtelijaksi väittävä puhuisi totta. Eli toinen puhuu totta. Koska todenpuhujia on veljeksistä vain yksi, niin vanhin veljeksistä ei puhu totta. Joten kun hän väittää keskimmäistä valehtelijaksi, niin se on valhetta eli keskimmäinen on todenpuhuja.


    • Meikä

      Eiku paperii ja kynä esil ja ratkomaan mikä pitää paikkaansa.

      Eli keskimmäinen ja nuorin väittää kumpaakin valehtelijoiks, joten jompikumpi valehtelee kun toisen täytyy valehdella.
      Jos taasen vanhin valehtelis et keskimmäinen valehtelee olisikin totta olisi vain yksi valehtelija ja muuta vaihtoehtoa ei ole kuin keskimmäinen, muuten kaikki ehdot ei täyty.

      • lampaista

        Totta hyvinkin. Keskimmäinen veljes puhuu totta.

        Vastausta voi hioa mahdollisimman yksinkertaiseksi. Pakollista se ei ole, mutta on siinä omaa vetovoimaansa.

        Sekä vanhin että nuorin veljeksistä väittävät keskimmäistä valehtelijaksi. Onko keskimmäinen valehtelija? Jos on, niin muut veljekset puhuvat totta. Totta puhuvia veljeksiä voi kuitenkin olla vain yksi, joten keskimmäisen on pakko olla se totta puhuva suvun musta lammas.


    • loppujen

      Helppohan tuo olikin. Jos vanhin puhuisi totta, niin silloinhan myös nuorin puhuisi totta. Ja sehän ei ole mahdollista, koska yksi vaan puhuu totta. Joten vanhimman täytyy valehdella. Ja silloin myös nuorin valehtelee. Siispä keskimmäinen on kuin minä itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe