hei, usein puhutaan kohonneesta verenpaineesta, mutta itselläni on alhainen verenpaine (viime mittauksessa 92/56)uskoisin alhaisten paineiden johtuvan siitä, että olen kasvissyöjä (en siis käytä paljoakaan suolaa),harrastan säännöllisesti liikuntaa ja olen nuori (17v). En ole huomannut muita oireita, kuin että joskus hieman huimaa ja silmissä sumenee. millaisia kokemuksia teillä on alhaisesta verenpaineesta. millaisia oireita ja mitkä paineet?
alhainen verenpaine
45
60789
Vastaukset
- tiipsis
eikö kellään oo kokemuksia.. tuskin mä sentään ainut oon jolla alhainen verenpaine..
- mil-joonas
Mittasin juuri omani, hiukka oli aamulla huimausta, paine oli 103/49 ja leijumisen tunne, mutta sain nyt jo normaalin lukeman 112/78. Otin vähän suolaa paljaaltaan, kun suolan käyttö nostaa painetta.
Alhainen paine on monessa suhteessa hyvä juttu, haittana on sitten huimausvaara, joka saattaa johtaa vahinkoihin. Jostain luin, että oikeasti hyvin alhainen paine saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä. Olen sinua paljon vanhempi, mutta pidän etuna alhaista verenpainetta. - 14
mil-joonas kirjoitti:
Mittasin juuri omani, hiukka oli aamulla huimausta, paine oli 103/49 ja leijumisen tunne, mutta sain nyt jo normaalin lukeman 112/78. Otin vähän suolaa paljaaltaan, kun suolan käyttö nostaa painetta.
Alhainen paine on monessa suhteessa hyvä juttu, haittana on sitten huimausvaara, joka saattaa johtaa vahinkoihin. Jostain luin, että oikeasti hyvin alhainen paine saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä. Olen sinua paljon vanhempi, mutta pidän etuna alhaista verenpainetta.Alhainen verenpaine ei aiheuta rytmihäiriötä vaan voi olla sen oire
- hb.
Täällä yksi 80-90/50-60 tienoilla. Ikää 50 ja en ole kasvissyöjä.
Voin mielestäni hyvin.
Olet nuori ja siksi kysnkin Sinulta oletko kasvissyöjä rakkaudesta eläimiin vai muista syistä? Oletko ihan aito kasvissyöjä, eli saatko varmasti riittävästi ja monipuolisesti ravinoaineita?
Tyttäreni joka on eläinrakas aloitti 13v. kasvisyönnin mutta se tarkoitti sitä että hän jätti lihat syömättä eikä osannut huolehtia oikein ruokavaljostaan.
Nyttemmin hän on 22v.ja syö taas lihaa ja voi paljon paremmin. Tosin lihan syönti on jokseenkin vähäistä.
Oletko tutkituttanut hb arvon (veren rautapitoisuuden), ettei huippaus johdu siitä.- tiipsis
juu mä oon kasvissyöjä eettisistä syistä, eli siis "rakkaudesta eläimiin" (ihanasti sanottu..) mutta syön kyllä mielestäni oikein terveellisesti ja rautajutskat on kunnossa :) eikä se huimaus siis mitenkään voimakasta oo, että en oo siitä mitenkään huolissani :) mutta kiva kuulla, että on muitakin, joilla alhainen verenpaine eikä oo aiheuttanu ongelmia, kun lueskelin netistä juttuja, joissa alhaisen verenpaineen omaavat ihmiset ei näyttäny oikein pysyvän alkuunkaan pystyssä vaan pyörtyilivät jatkuvasti..
- Salomoninpoika
Ikä 68, paineet 104/54 pulssi 52, normaalisti 80/120 p. 57. Olin eilen golfaamassa enkä tankannut nestettä kertaakaan. Illalla ja seuraavana päivänä oli hieman huimausta ja ennenkaikkea voimattomuutta sekä rintakipua. Käväisin googlen kautta "alhainen verenpaine" ja löysin hyvää tekstiä: Yöpissaaminen saattaa laskea vp:ta ja huipata, samoin fyysisen ponnistelun jälkeen ellei tankkaa. Kunnon tankkaus nyt tuntui heti auttavan! Lekuri kertokoon lisäsyyt, jos vp on jatkossa tuntuvasti alle normaalini.
- Anonyymi
tiipsis kirjoitti:
juu mä oon kasvissyöjä eettisistä syistä, eli siis "rakkaudesta eläimiin" (ihanasti sanottu..) mutta syön kyllä mielestäni oikein terveellisesti ja rautajutskat on kunnossa :) eikä se huimaus siis mitenkään voimakasta oo, että en oo siitä mitenkään huolissani :) mutta kiva kuulla, että on muitakin, joilla alhainen verenpaine eikä oo aiheuttanu ongelmia, kun lueskelin netistä juttuja, joissa alhaisen verenpaineen omaavat ihmiset ei näyttäny oikein pysyvän alkuunkaan pystyssä vaan pyörtyilivät jatkuvasti..
Minäkin rakastan eläimiä. Varsinkin jänis- ja teeripaisti ovat tosi rakastettavan hyviä.
- mittasin
Tämän aamupäivän verenpaineet klo 10:10 olivat 98/45 (kolmen kotimittauksen keskiarvo). Mulla paineet käväisevät suunnilleen joka päivä yleensä aamupäivällä alle 100/50 arvoissa. Matalimmat koskaan mittaamani arvot (mulla on kotimittari lääkärin toivomuksesta ja tulokset ovat aina 2-3 mittauksen keskiarvoja) ovat istuen 76/38 ja seisten 52/34 ja täytyy myöntää, että noilla kerroilla todella pyörrytti.
Niin ja "sekasyöjä" olen.
Ei kait noista matalista paineista ole muuta kuin hyötyä, jos huimauksesta ei tule pahoja haittoja. Näin on ainakin lääkäri itselleni sanonut. Mutta omat aamupäivän matalat ovat kyllä jo liian matalia lääkärinkin mielestä. - syön salmiakkia
...syön salmiakkia, kun se nostaa vähän verenpainetta, muuten on "ikävä" tunne kun esim. joutuu ohittamaan ja jostain syystä vauhti huippaa päätä..
Olen sekaruoan käyttäjä enkä harrasta kovin paljoa liikuntaa. Sen olen huomannut, että pulssini on nopea levossa noin 70-80.. - myös alhainen
verenpaine,juuri pari tuntia sitten mittasin niin 101/61 ja pulssi 84.Mulla ollut jonkin aikaa huonovointisuutta ja pari huimauskohtausta.Harrastan säännöllisesti ratsastusta ja koiran kanssa tulee lenkkeiltyä päivittäin.Syön aina lämpimän ruuan päivässä ja pyrin syömään terveellisesti,olen sekasyöjä.
- justagil
Mulla itsellä on kans alhainen vernpaine ja verensokeri. olen käynyt lääkärissä ja lääkäri yri´tti kaupata verenpainelääkkeitä, mutta en suostunut niitä alkaa syömään tässä iässä (23v).
Mulla oireena silloin tällöin huimausta, voimaton olo, kädet ja jalat aina viileitä ja atlevlla kylmiä. Mulla saattaa joskus harvoin parin kuukauden välein esiintyä pahoinvointia, kylmää hikeä, ekä pysty oikeen tekemään mitään, ku on niin heikko olo. Se kohtaus kestää yleenäs pari tuntia ja se iskee aina töissä yövuorossa kun olen valvonut pitkään. Kerran olen jopa oksentanut sen kohtauksen aikana.Että näin :). - yokterslag
justagil kirjoitti:
Mulla itsellä on kans alhainen vernpaine ja verensokeri. olen käynyt lääkärissä ja lääkäri yri´tti kaupata verenpainelääkkeitä, mutta en suostunut niitä alkaa syömään tässä iässä (23v).
Mulla oireena silloin tällöin huimausta, voimaton olo, kädet ja jalat aina viileitä ja atlevlla kylmiä. Mulla saattaa joskus harvoin parin kuukauden välein esiintyä pahoinvointia, kylmää hikeä, ekä pysty oikeen tekemään mitään, ku on niin heikko olo. Se kohtaus kestää yleenäs pari tuntia ja se iskee aina töissä yövuorossa kun olen valvonut pitkään. Kerran olen jopa oksentanut sen kohtauksen aikana.Että näin :).justagil, itsellänikin on aina vaivannut kylmät (ja hikiset:) kädet ja jalat. Sihen auttoi pycnogenol hyvin, sitä saa luontaistuotekaupasta ja halvimmassa hinta ei huimaa päätä. Itse syön sitä 2-4 tablettia päivässä. Olen 25v mies.
- hoi_ta_ja
justagil kirjoitti:
Mulla oireena silloin tällöin huimausta, voimaton olo, kädet ja jalat aina viileitä ja atlevlla kylmiä. Mulla saattaa joskus harvoin parin kuukauden välein esiintyä pahoinvointia, kylmää hikeä, ekä pysty oikeen tekemään mitään, ku on niin heikko olo. Se kohtaus kestää yleenäs pari tuntia ja se iskee aina töissä yövuorossa kun olen valvonut pitkään. Kerran olen jopa oksentanut sen kohtauksen aikana.Että näin :).Tuo yöpahoinvointi johtuu alhaisesta verensokerista, ei luultavastikaan verenpaineesta. Miksi ihmeessä lääkäri olisi sinulle verenpainelääkettä määrännyt, jos sinulla ei ole verenpainetta? Yötyössä täytyy huolehtia syömisestä ja juomisesta, muuten ei jaksa. Hyvää keväänalkua sinulle.
- santra
Moikka!
Täällä 26-vuotias pikkurouva. Mittailin tuossa juurikin paineita ja tulos oli n. 90/60, pulssi 60 Itse huomaan välillä pääni "humisevan" ja jotenkin on voimaton olo.
Näin normaalioloissa vielä pystyy toimimaan hyvin, mutta ollessani raskaana olikin vähän hankalampaa. Paineet laski alkuraskaudesta normaalia alemmas ja tuloksena oli se, että pyörtyilin vähän siellä sun täällä. Tilanteet oli vähän vaikeita, kun ei heti viitsinyt ruveta selittämään, että "tää johtuu mun raskaudesta..." Selittelin sitten aina matalia paineitani ja huonoa syömistä. Syön siis kyllä ihan hyvin, ehkä vähän liiankin... Ja sekaruokaa ja liikun jonkin verran.
Mutta näin pärjäilkäähän paineittenne kanssa! Ollaan vain tyytyväisiä, tasan kun ei käy onnen lahjat...- nainen 35v
Joskus tulee pahempia kohtauksia - silloin tuntuu kuin olisi kuoleman partaalla: raajaat puutuu, hiki virtaa, päässä sumenee, sydän hakkaa (ei johdu rakastumisesta ;)
Onko kellään vastaavanlaista?
- dundidundun
Oma verenpaineeni oli viime mittauksessa 89/53. En ole kasvissyöjä, ja harrastan ihan normaalisti liikuntaa, eli en oikein tiedä, mistä tuo paine johtuu.
Huimausta koen päivittäin, varsinkin noustessa seisomaan liian nopeasti ja tehdessä muita äkkinäisiä liikkeitä. - kolmen lapsen äiti
Alakantissa on paineet täälläkin. Murrosikäisenä ja vielä parikymppisenäkin minullakin oli niin, että noustessani nopeasti ylös alkoi joskus huimaamaan. Nykyisin sitä ei juurikaan tapahdu. Kaipa tuo elimistö joutui murkkuikäisenä sopeutumaan uuteen pituuteen ja ehkäpä nuo paineet nykyään ovat myös vähän korkeammat kuin aiemmin (yläpaine satasen molemmin puolin tilanteesta riippuen).
Yhtäläisyyksiä aikaisempiin kirjoittajiin on sen verran, että kädet ja jalat on kylmät minullakin. Tämä ei ilmeisesti ole kuitenkaan yhteistä kaikille "alapaineisille", sillä isäni esimerkiksi on hyvinkin lämminkätinen, vaikkei korkeat paieneet ole hänelläkään. Lisäksi minullakin pulssi on yleisesti "vähän koholla" eli vaikka olen mielestäni miten levollinen pulssi on 70-80/min.
Raskausaikana hämmästelin sitä, että miten terveydenhoitajat suhtautuvat verenpainemittaukseen. Kun minulla yläpaine nousui 120:een terveydenhoitaja oli tyytyväinen, vaikka minä miten yritin sanoa, että paineet ovat minulle korkeat. Tätä olenkin ihmetellyt, että miksi raskaana olevien naisten verenpainetta verrataan yleisiin tasoihin, eikä kyseisen henkilön normaaliin verenpaineeseen. Onneksi kaikki lapset tulivat kuitenkin suhteellisen onnellisesti tähän maailmaan ja onnellisia ovat edelleen... ;-)
Oikein hyvää jatkoa kaikille alapaineisille. Onpahan joillekin salmiakki ihan aiheellisesti karkkihyllyssä! ;-)- piiux Lui Lai
No huh. Onneksi osasin tulla tälle sivustolle.
Olen 47 vuotias ylipainoinenkin nainen. Ja ihan oikeasti olen luullut että päässä viiraa kun on ollut niin epämääräisiä nämä tuntemukset
- aina kylmät jalat
- huimaa noustessa
- kylmä hiki, sydän hakkaa, voimattomuus kohtaukset
- löyly pahentaa
- paineet tuolla 100/60 huippeilla
- ohitustilanteet huimaa
- korkeat sillat ja kiertoliittymät vasta huimaavatkin, enkä ole edes arkaa sorttia - 92/59mmHg
piiux Lui Lai kirjoitti:
Olen 47 vuotias ylipainoinenkin nainen. Ja ihan oikeasti olen luullut että päässä viiraa kun on ollut niin epämääräisiä nämä tuntemukset
- aina kylmät jalat
- huimaa noustessa
- löyly pahentaa
- ohitustilanteet huimaa
- korkeat sillat ja kiertoliittymät vasta huimaavatkin, enkä ole edes arkaa sorttiaMä olen pitänyt näitä vaivojani jotenkin erillisinä, mutta kiitos tämän ketjun tajusin että tuntemukseni johtuvat verenpaineestani. =) Minulla siis huimaa, veri ei kierrä jaloissa eikä käsissä, on kylmä ja silti hiki, välillä kauheita sydänhakkauskohtauksia ja saunassa ei voi aina olla kun pyörrytää niin.
Johtuneeko sitten tästä vai mistä, niin salmiakki maistuu tosi hyvälle. - matalilla
paineilla todellakin mietityttää neuvolan tätiä. Tuota nuorimmaista odottaessa oli kesätuuraaja, joka mittas kolmeen kertaan ja vaihtoi välillä mittariakin. Alapaineet pyöri 50 korvilla ylemmät vajaassa satasessa, eikä mitään oireita, tutut hoitajat tiesivät eivätkä noteeranneet mitenkään. Tosin vauva peri vaivan, just sai b-paperit armeijaan matalan verenpaineen takia... periytyvää.
Palelusta sen verran, että karsitty siitä on, mutta vuodenvaihteen tienoilla jätin viljat pois vatsavaivojen takia ja se pahin kylmyys hävisi. Kädet ja jalat saattavat tuntua viileiltä, mutta palelun tunnetta ei ole. - t***a
piiux Lui Lai kirjoitti:
- aina kylmät jalat
- huimaa noustessa
- löyly pahentaa
- ohitustilanteet huimaa
- korkeat sillat ja kiertoliittymät vasta huimaavatkin, enkä ole edes arkaa sorttiaHei!
Kiinnitti huomiota tuo "löyly pahentaa". Millaisia oireita sinulle tulee saunomisesta?
Minulla on aina ollut hitusen alhainen verenpaine, lukemia en nyt muista, suunnilleen samaa luokkaa kuin sinulla, kai. Saunan päälle tulee toisinaan voimaton olo, täytyy mennä istumaan. Joskus olen istahtanut suihkun lattialle, kun tuntuu että jalat ei kannsa wc-pytylle asti. Sydänfilmi on otettu, joten pumpussa ei pitäisi olaa vikaa. Ja noita "kohtauksia" on ollut jo teininä, nyt oon 47 v.
On vaan ihmetyttänyt, mitä ne on. Ei tule kovin usein, välillä on mennyt pitkiäkin aikoja ilman. Nyt tuntuu paine olevan tavallista matalammallla, kun äkkiä ylös noustessa huippaa. Samaten on pitänyt saunan jälkeen huilia joka kerta.
Kylmät jalat ja kädet on myös listastasi tuttua....
- avpn
Heips! Eilisen jälkeen vaivasin minuakin sen verran, että lähdin etsimään josko löytyisi jotain vertisjuttuja alhaisen verenpaineen omaaville. Joo. Siis ei tapahdu usein, mutta eilen taas. Nautin sanomisesta ja löylyttelystä. Eilen saunareissulla tulin taas puolen tunnin löylyhuoneessa istumisen jälkeen suihkuun. Sitten se tuli - vippasi ja ällötti oikein huolella. Ei muuta ku ulko-ovelle ja lattialle pitualleen. Meni sellainen puolisen tuntia ja olo rauhoittui. Pari tuntia tapahtumasta mittasin verenpaineeni ja se oli 94/57 syke 70. Mitä se olisikaan ollut, jos olisin tajunnut heti mitata. Minulla myös kylmät kädet ja jalat. Akka-ihminen olen (yli 40v), harrastan liikuntaa, mitat 164 cm/64 kg. Paino sais siis ehkä olla mielummin viitisen kiloo vähemmän. Verensokeri alhainen ja hemoglobiini siinä 132. Olen jutellut mm. työterveydessä, mutta siellä ovat sitä mieltä, että tietää vaan pitkää ikää....
- Alipaineinen
No jopas rupes löytyyn kohtalotovereita! Onpa hyvä kuulla, etten kuvittele kaikkea ja pidä itseäni jotenkin heikkona ihmisenä kun niin usein huippaa ja on voimaton olo! Tuttuja oireita on kaikki mitä olette luetelleet. En omista verenpainemittaria, joten en tiedä mitä paineet on kun tulee heikko olo. Sen tiedän että mm. kipu (esim. menkkakivut) voi saada aikaan matalapainekohtauksen, jonka vuoksi olen pari kertaa ollut ensiavussakin. Tällöin paineet olleet niin alhaiset etteivät tavan mittarit ole mitanneet. Tuossa tunti sitten tuli just kohtaus, joku sanoikin, että kesti puolisen tuntia ja sen se mullakin otti ennenkuin kykeni nousemaan istuaelleen. Pitää ottaa ennusmerkit (vähän huono olo) vakavasti eikä lähteä lenkille, kuten nyt tein. Mulla päällimäisinä oireina on oksettava olo ja pyörtymisen tunne ja oikeesti tuntuu siltä että kuolema korjaa... Häilyy jossain rajamailla. Parhaillaan olen raskaana (rv33) ja oireiluja ollut normaalia enemmän. Olen myös vahvasti matkapahoinvoiva ollut aina, joten yhdyn noihin kiertoliittymien / ohitusten aikaansaamiin huonoihin oloihin. Lääkitys kiinnostaisi. Tietäisi mitä elämä ois normaalipaineisena, ei olis alinomaista heikkoa oloa.
- ellunkana78
Alipaineinen kirjoitti:
No jopas rupes löytyyn kohtalotovereita! Onpa hyvä kuulla, etten kuvittele kaikkea ja pidä itseäni jotenkin heikkona ihmisenä kun niin usein huippaa ja on voimaton olo! Tuttuja oireita on kaikki mitä olette luetelleet. En omista verenpainemittaria, joten en tiedä mitä paineet on kun tulee heikko olo. Sen tiedän että mm. kipu (esim. menkkakivut) voi saada aikaan matalapainekohtauksen, jonka vuoksi olen pari kertaa ollut ensiavussakin. Tällöin paineet olleet niin alhaiset etteivät tavan mittarit ole mitanneet. Tuossa tunti sitten tuli just kohtaus, joku sanoikin, että kesti puolisen tuntia ja sen se mullakin otti ennenkuin kykeni nousemaan istuaelleen. Pitää ottaa ennusmerkit (vähän huono olo) vakavasti eikä lähteä lenkille, kuten nyt tein. Mulla päällimäisinä oireina on oksettava olo ja pyörtymisen tunne ja oikeesti tuntuu siltä että kuolema korjaa... Häilyy jossain rajamailla. Parhaillaan olen raskaana (rv33) ja oireiluja ollut normaalia enemmän. Olen myös vahvasti matkapahoinvoiva ollut aina, joten yhdyn noihin kiertoliittymien / ohitusten aikaansaamiin huonoihin oloihin. Lääkitys kiinnostaisi. Tietäisi mitä elämä ois normaalipaineisena, ei olis alinomaista heikkoa oloa.
Mittasin äsken oman paineeni. Oli 95/86. Ei ihme, että väsyttää ja tekee suolasta mieli. Raskauden aikana alettiin tarkkailla paineita, koska ne laski tästäkin. Edellisen alipaineisen kanssa oon samaa mieltä kuukautisten aikaisista kohtauksista-sängyn pohjalle ruikuttamaan kuolemaansa. Myös migreenin aikana ei kykene tekemään mitään kun tuntuu,että kaatuu heti.
- Yumuli
ellunkana78 kirjoitti:
Mittasin äsken oman paineeni. Oli 95/86. Ei ihme, että väsyttää ja tekee suolasta mieli. Raskauden aikana alettiin tarkkailla paineita, koska ne laski tästäkin. Edellisen alipaineisen kanssa oon samaa mieltä kuukautisten aikaisista kohtauksista-sängyn pohjalle ruikuttamaan kuolemaansa. Myös migreenin aikana ei kykene tekemään mitään kun tuntuu,että kaatuu heti.
Njoo on ollut pitkään kovasti alhainen verenpaine, ikä on alle 20 vuotta ja urheilen lähes joka pvä rankasti. Oireita ei sen pahemmin ole kun sydämmen tykytystä. se ei ole vaaraksi. Joten ei pitäisi liikaa stressata alhaisesta vereenpaineesta. monella on se eikä se haittaa elämän menoa. tietysti jotain esteitä on mut eipä mitää elämää tärkeempiä.
- hfkläkslgj
mullakin vissiin on sit ahanen verenpaine kun tulee ajoittain semmosia kausia millon joka kerta kun ylos nousee (vaikka kuinka hitaasti yrittää nousta) alkaa pyörryttää ja näkö lähtee pariks sekunniksi.. tavallaan oon jo tottunu siihen ja monesti pystyn jatkaa sokkona kävelemistä ihan normaalisti mut joskus tullu niinkin voimakas että on kaatunu nurkkaan (onneks en portaikkoon koska se oli ihan siinä vieressä :S)
Oon kans 17 ja tyttö ja äitillä kans ollu nuorena alhaset verenpaineet, nykysin kuulemma normaalit.
Oon nyt mitannu vaan rannemittarilla mut se nyt näyttää mitä sattuu, ekana näytti yläpaineen olevan alle sata ja sit 110 ja sitten vielä lähemmäs 120 ja taas alle sata... en muista mitä terkkari mittas mutta oireiden perusteella luulisin et melko alhaset ovat..
etenki töissä kun joutuu edestakasia liikkeitä tekemään (maalatessa) niin tuntuu ilkeeltä eikä pysty oikeen keskittymään kun joka kerta ylösnoustessa huippaa..- K
Itse olen 21 vuotias hoikka mies ja koko ikäni olen alhaisista paineista "kärsinyt". Suolaa, lihaa ja monipuolisia ruokia olen aina syönyt ja liikkunutkin olen. Silti alhaiset paineet vaivaa.
Tähän asti kerran vuodessa tajuttomaksi (kotona, bussissa, koulussa, ulkona, sisällä jne.). Joskus myös täysin aiheetta (kuukausi jolloin pyörryin 3 kertaa ilman mitään syytä).
Alhaisin mitattu alapaine oli 24. Siinä vaiheessa olin jo itse päässyt lattialta ylös ja kävellyt toiseen huoneeseen mittaamaan, eli kyllä se alle 20 on käynyt. Lääkäri totesi että teho-osastolla olisi aloitettu jo elvytys. Kahteen kertaan olen myös aivosähkötutkimuksissa käynyt mutta ei sieltä mitään löydy. Lääkärit vain ihmeissään.
Tämän kanssa on vain pakko opetella elämään. Lääkärit ei ota tosissaan "alhainen painehan on hyvä asia" ja nekin jotka ottaa tosissaan sanoo vain että syö suolaa yms.
Kylmät raajat, hitaat nousemiset, silmissä sumenemiset ja kerran vuodessa taju pois on ihan normaaleja minulle. Olen jo ehtinyt "tutkia" miten paikka/äänet/valo vaikuttaa siihen millaisia painajaisia pyörtyessään näkee. Mukavin on vaalea hiljainen ja viileä huone. Pahin oli talvivaatteet päällä kiihdyttävässä vanhassa bussissa.
Kavereille on myös hauska näyttää sinertäviä käsiä kun on esim 20 asteisessa vedessä uimassa. Siihen ei moni pysty ja sen kanssa on vain opittava elämään. Kyllä se siitä. - Niin..
K kirjoitti:
Itse olen 21 vuotias hoikka mies ja koko ikäni olen alhaisista paineista "kärsinyt". Suolaa, lihaa ja monipuolisia ruokia olen aina syönyt ja liikkunutkin olen. Silti alhaiset paineet vaivaa.
Tähän asti kerran vuodessa tajuttomaksi (kotona, bussissa, koulussa, ulkona, sisällä jne.). Joskus myös täysin aiheetta (kuukausi jolloin pyörryin 3 kertaa ilman mitään syytä).
Alhaisin mitattu alapaine oli 24. Siinä vaiheessa olin jo itse päässyt lattialta ylös ja kävellyt toiseen huoneeseen mittaamaan, eli kyllä se alle 20 on käynyt. Lääkäri totesi että teho-osastolla olisi aloitettu jo elvytys. Kahteen kertaan olen myös aivosähkötutkimuksissa käynyt mutta ei sieltä mitään löydy. Lääkärit vain ihmeissään.
Tämän kanssa on vain pakko opetella elämään. Lääkärit ei ota tosissaan "alhainen painehan on hyvä asia" ja nekin jotka ottaa tosissaan sanoo vain että syö suolaa yms.
Kylmät raajat, hitaat nousemiset, silmissä sumenemiset ja kerran vuodessa taju pois on ihan normaaleja minulle. Olen jo ehtinyt "tutkia" miten paikka/äänet/valo vaikuttaa siihen millaisia painajaisia pyörtyessään näkee. Mukavin on vaalea hiljainen ja viileä huone. Pahin oli talvivaatteet päällä kiihdyttävässä vanhassa bussissa.
Kavereille on myös hauska näyttää sinertäviä käsiä kun on esim 20 asteisessa vedessä uimassa. Siihen ei moni pysty ja sen kanssa on vain opittava elämään. Kyllä se siitä.Onko teillä katsottu ikinä kilpirauhas arvoja? Kilpirauhasen liikatoiminta (vai olikohan se vajaatoiminta) saattaa aiheuttaa alhaista verenpainetta ja muitankin ongelmia.
- angelsoul
K kirjoitti:
Kavereille on myös hauska näyttää sinertäviä käsiä kun on esim 20 asteisessa vedessä uimassa. Siihen ei moni pysty ja sen kanssa on vain opittava elämään. Kyllä se siitä.Hei!!
Toivottavasti tämä vastaus löytää sinut!
Kärsin itse matalasta verenpaineesta. Käytän siitä kirjainyhdistelmää HP (hypotensio=matala verenpaine.)
2004 menin lopulta niin huonoon kuntoon, että minusta tutkittiin kaikki mahdollinen, päästä varpaisiin. Nukuin 23 h/vrk, koska paineet oli niin matalat, etten kyennyt muuta kuin makaamaan. Itsellä alhaisimmat mitatut arvot 70/40, mut uskon et ne on ollut matalammatkin, koska sain tajuttomuuskohtauksia. Eli en vain pystynyt heräämään vaikka kuulin mitä minulle puhuttiin. Pyörtyily ympäriinsä on myös tuttua. Kaikissa mahdollisissa kokeissa ei löytynyt mitään merkittävää. Niiden läpikäyminen muutenkin liian pitkä juttu. Lopulta sain TAYS:in infektio-lääkäriltä lääkkeen. Eli MATALAAN VERENPAINEESEEN ON LÄÄKE!! Lääkkeen nimi on: EFFORTIL 5 MG.
Oma annokseni on 1 tabl. 3xpv. Lääkkeen ansiosta sain elämäni takaisin!! Olen syönyt nyt kyseistä lääkettä 3 vuotta ilman mitään sivuoireita. Lääke ei ole edes karsinogeeninen, eli syövälle altistava. JOTEN EN TAJUA MIKSI HP:ta EI HOIDETA SUOMESSA!!!!
HP ei todellakaan ole mikään leikinasia. Se voi aiheuttaa vaurioita aivoihin, sydämeen ja sisäelimiin, jatkuessaan pitkään. Myös elämänlaatuun se tietysti vaikuttaa.
Olen itse toiminut hoitoalalla ja tiedän todella paljon kaikesta terveyteen liittyvästä, joten osasin vaatia lääkehoitoa itselleni. HP on yleinen ongelma, hoitamaton ongelma..
Jos haluat kuulla lisää minun kokemuksista ni laita meilii: [email protected]
VAADI TUO EFFORTIL LÄÄKE ITSELLESI, ELÄMÄNLAATU TODELLA PARANEE!!!!
Toivottavasti saat tämän viestin ja kaikkea hyvää jatkossa :) -Nainen 26v. - Allergisen Paineet
angelsoul kirjoitti:
Hei!!
Toivottavasti tämä vastaus löytää sinut!
Kärsin itse matalasta verenpaineesta. Käytän siitä kirjainyhdistelmää HP (hypotensio=matala verenpaine.)
2004 menin lopulta niin huonoon kuntoon, että minusta tutkittiin kaikki mahdollinen, päästä varpaisiin. Nukuin 23 h/vrk, koska paineet oli niin matalat, etten kyennyt muuta kuin makaamaan. Itsellä alhaisimmat mitatut arvot 70/40, mut uskon et ne on ollut matalammatkin, koska sain tajuttomuuskohtauksia. Eli en vain pystynyt heräämään vaikka kuulin mitä minulle puhuttiin. Pyörtyily ympäriinsä on myös tuttua. Kaikissa mahdollisissa kokeissa ei löytynyt mitään merkittävää. Niiden läpikäyminen muutenkin liian pitkä juttu. Lopulta sain TAYS:in infektio-lääkäriltä lääkkeen. Eli MATALAAN VERENPAINEESEEN ON LÄÄKE!! Lääkkeen nimi on: EFFORTIL 5 MG.
Oma annokseni on 1 tabl. 3xpv. Lääkkeen ansiosta sain elämäni takaisin!! Olen syönyt nyt kyseistä lääkettä 3 vuotta ilman mitään sivuoireita. Lääke ei ole edes karsinogeeninen, eli syövälle altistava. JOTEN EN TAJUA MIKSI HP:ta EI HOIDETA SUOMESSA!!!!
HP ei todellakaan ole mikään leikinasia. Se voi aiheuttaa vaurioita aivoihin, sydämeen ja sisäelimiin, jatkuessaan pitkään. Myös elämänlaatuun se tietysti vaikuttaa.
Olen itse toiminut hoitoalalla ja tiedän todella paljon kaikesta terveyteen liittyvästä, joten osasin vaatia lääkehoitoa itselleni. HP on yleinen ongelma, hoitamaton ongelma..
Jos haluat kuulla lisää minun kokemuksista ni laita meilii: [email protected]
VAADI TUO EFFORTIL LÄÄKE ITSELLESI, ELÄMÄNLAATU TODELLA PARANEE!!!!
Toivottavasti saat tämän viestin ja kaikkea hyvää jatkossa :) -Nainen 26v.Effortil vaan ei käy kaikille, olin jostain kuullut lääkkeestä ja ehdotin lääkärille josko saisin sitä, kun huimaus on päivittäistä ja sitä tapahtuu joskus "vaarallisissa" paikoissa, kuten keskellä suojatietä meinannut pyörtyä. Lääkäri kuitenkin epäsi minulta tuon lääkkeen, koska minulla on allergioita ja astma. Lääke aiheuttaa astmakohtauksia ja pahimmassa tapauksessa anafylaktisen reaktion.
Joten nyt yritän nostella verenpainetta samoilla tavoilla kuin ennenkin, tupakka ja suola. Pysyvää vaikutusta ei ole kummallakaan, mut pahimpaan hätään auttavat. :P Yläpaineet huitelevat 100 vähä alle, vähä päälle, alapaineet 50-65.
- SummerSunshine
Mittasin äsken verenpaineeni, ja näytti 99/55. Minulla on aina ollut alhainen verenpaine (olen 23 v.), ja usein on ollut huimausta, ei tosin niin pahaa kuin eilen, eilen oltiin sellaisessa "karusellissa", että hyvä kun pystyssä pysyin, ja oksentelinkin vaikka kuinka monesti. En tosin tiedä, johtuiko verenpaineesta, vai mistä lie.. vieläkin huimaa/heikottaa vähäsen :/
- ikä 53v.
Normaalisti ei ole alhainen verenpaine haitannut, mutta tänään aamulla huippasi ja on muutenkin ollut väsynyt ja hutera olo tällä viikolla. Googlasin ja löysin terveyskirjasto.fi:stä yhden itsehoito-ohjeen, josta löytyy varmaan syykin tämän viikon oloon: alhaisesta verenpaineesta kärsivän ei pidä syödä vähäsuolaista ruokaa. Eli olen tässä vajaan viikon syönyt vain tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä kun ei ole itselle kokkaaminen huvittanut. Näinpä ei tuota suolaakaan ole tullut käytettyä. Aamulla oli pakko käydä ostamassa salmiakkia työmatkalla.
Sanoisin, että jos alhainen verenpaine ei johdu mistään sairaudesta ja rauta-arvotkin ovat kohdallaan, niin suola- ja nestetasapainosta huolehtiminen auttaa.- 33
Mulla on aina ollut matala verenpaine (kulkee suvussa), suunnilleen 100/60.
Sydämentykytystä, huimausta (korkeilla paikoilla, kovassa vauhdissa jne.), väsymystä, voimattomuutta jne. on ollut vissiin 10 vuotta eikä ikinä tullut mieleen laittaa verenpaineen piikkiin ennen kuin vastikään. Mulla tykytykset huimaus olivat niin tukalia kokemuksia, että äityivät paniikkikohtauksiksi ja sitten aloin välttelemään noita "altistustilanteita" eli mukava kierre oli valmis... Nyt on sekin puoli hoidettu kuntoon ja kun olen tajunnut alkaa huolehtimaan verenpaineesta (nesteytys, suolan lisääminen, salmiakki) niin olo on paljon parempi. Kaikkea sitä oppii...
- elämäon1313
Tuntuisi että sulla on liian pienet lihakset pituuteen suhteessa, että verisuonet laajenevat liikaa, eli punttisalille.
Minulla itselläni, vaikka tupakoin ja käytän alkoholia, on kaikki lähes täydelliset paino/pituus, verenpaineet jutut, äiti ihmetteli, mutta se juontaa juurensa siihen kun joskus treenasin joskus paljon ILMAN AINEITA.
Ei kannata treenata millään aineilla tulee ilmapallo-hauiksia jotka puhkeavat kun neulalla painaa...
Ihmettelin kyllä itsekin että menee noin 5/-5% marginaaliin kaikki arvot minulla optimista. Vaikka poltan ja käytän alkoholia, enkä ole treenannut vähään aikaan.- Kirmaus
Normaalisti 90/60, mutta tavallisesti menee 85/50. Joskus lääkäri totesi, että liikuttava on paljon, että veri yleensä kiertää. Sen toteamuksen jälkeen aloitin aamuvoimistelun, koska aamupäivät olin kuin zombie enen kuin pääsin elävien kirjoihin. Aamuvoimistelu on jatkanut päivän pituuttaa, koska sillä saa yönjälkeistä matalaa painetta nousemaan ja herää aamulla. Mutta välillä on tosi voimaton olo, ei kertakaikkiaan jaksaisi mitään, päässä humisee. Lääkäriltä olen kysellyt millä painetta voisi nostaa, mutta ei ole kukaan ei ole raaskinut sanonut että juo kahvia, polta tupakkia ja syö suolaa. Niillä se nyt kuitenkin nousee, vaikken mistään niistä erityisesti pidä, mutta kai niitä on lääkkeenä otettava. Muuten olen kaikinpuolin terve ja hyväkuntoinen pian 50 v. Jotta pitkää ikää odotettavissa.
- Mies -89
Ilmeisesti itselläni on melko vähäiset oireet kun mitä muilta luin..
Tosin en ole mitannut verenpainetta..
..mutta joskus sohvalta noustessa hiukan hämärtyy silmissä, salilla kovan treenin jälkeen/loppu puolella voi vähän huimata.. auttaa kun nojaa johonkin hetken ja puuskuttelee rauhassa tai menee kyykkyyn. Salin jälkeen on ylensä vähän "pönttö" -olo. Ei paha olo mutten tunne olevani parhaassa terässä esim. ajamiseen.
Tykytyksiä on ollut n. vuosi sitten kun oli enempi stressiä. Otettiin sydänfilmi, ei löytynyt mitään. Nyt olen ne saanut kuriin rauhoittumalla.
Mmm varmasti en tiedä tämän yhteyttä mutta joskus toinen silmä tuntuu laiskalta.
Niin ja olen mies 21v. Äiti on kertonut että hänellä oli nuorempana alhainen verenpaine. Ilmeisesti samoin myös isoäidillä. - -Jätkä88-
Itsekkin huomasin monta yhtäläisyyttä oireista tässä ketjussa. Omia verenpainearvojani en muista, mutta alhaiset ne ovat.
Itse olen huomannut:
-Huippaus/näön hämärtyminen jos nousee äkkiä esim sohvalta
-Saunassa saattaa tulla paha olo tai saunan jälkeen raukea/"höntti" tunne
-Yleinen heikotus/ei jaksaisi tehdä mitään silloin tällöin, esim töissä iltapäivisin
-Kylmät jalat/kädet
-Migreenikohtausten aikana jos sattuu pahakohtaus liikkuminen/fyysinen ponnistelu tuskaista, "jyskyttää"
-
Aika vähän käytän suolaa jos ruokaa teen, ja harvoin syön mitään mikro eineksiä. Pizzaa/kebabbia syön noin kerran viikossa tai kahdessa. Yleensä aina näiden jälkeen voimakas janon tunne = Niissä yleensä on suolaa aika reippaasti... Karkkiakin tulee viikottain syötyä. Mutta syön kyllä myös kasviksia päivittäin. Liikuntaa nyt en varsinaisesti harrasta muuta kuin lähinnä hyötyliikuntaa, kuljen työmatkat pyörällä. Silloin tällöin saatan tehdä vapaa-aikana kävely tai pyörälenkkejä. Aika sopusuhtainen olen omasta mielestäni, jokseenkin suht lyhyt, 168cm/67kg. En polta enkä käytä Alkoholia. - Yx alhainen myös
Olen 43 vuotias koko ikäni (kilpa)urheilua harrastanut mies, ja hamasta nuoruudesta asti kärsinyt matalasta verenpaineesta. Kun nousee äkkiä ylös, niin useimmiten kaikki sumenee 2-10 sekunnin ajaksi. Iltaisin verenpaine luokkaa 85/48, syke 40-50. Jos verenpaine (yläpaine) nousee jostain syystä (kova stressi etc.) 115, niin se tuntuu epämiellyttävälle - tuntee oman pulssinsa, mihin ei ole tottunut.
- Huojuttaa
Olen 21-vuotias nainen, verenpainearvojani en muista koska itselläni ei ole mittauslaitetta, vaan mm. terveyskeskuksessa mitattaessa on tullut huomattua se alhaisuus. Minullakin nopea pystyynnouseminen aiheuttaa toisinaan huippausta, mutta pyörtynyt en ole koskaan.. Näitä sattui etenkin murkkuiän jälkeen; pelkkä korkeahkoon kaappiin kurkottaminen saattoi saada silmät sumenemaan..
Nyt olen kärsinyt noin vuoden (aiemminkin esiintyi satunnaisesti, mutta varsin harvoin) ajan eräänlaisista pahoivointikohtauksista: tulee hutera, huippaava olo, silmissä saattaa sumeta ja käsi lennähtää suun eteen kakomisen takia, ikinä en kuitenkaan ole oksentanut.
Kun kohtaukset yleistyivät (eivät ole jokapäiväisiä, mutta toisinaan niitä saattaa tulla saman päivän aikana useampia), aloin huolestua ja pelästyäkin, ja hakeuduin opiskelijoiden terveydenhuoltoon. Oireitani oli kuitenkin varsin vaikeaa kuvata, (lääkäri mm. kysyi ovatko oireet psyykkisiä vai fyysisiä - en osannut vastata) varsinkin kun minusta tuntuu että 33 : sen tavoin minullakin kohtaukset alkavat kehittyä paniikkikohtausten suuntaan; olo on jotenkin todella epätodellinen, hirvittää ja tuntuu että joku aiheuttaa minulle kohtauksia..
Hoitajalla minulle kuitenkin tehtiin lomakekysely jonka mukaan minulla ei ole paniikkihäiriötä.. tehtiin myös liuta laboratoriokokeita joista ei löytynyt mitään. Sain lääkityksen närästykseen, ja sanottiin että myös alhainen verenpaine voi aiheuttaa heikko-oloisuutta... Tuntui varsin laihalta lohdulta, varsinkin kun itselläni on esiintynyt närästyspolttoja ensimmäisiä kertoja vasta kun Lopetin lääkityksen (tosin myös kohtauksia on ollut paljon ). Nyt en sitten oikein tiedä, jatkaako lääkitystä vai ei - onko mulla päällekkäisiä oireita vai mitä kun ei oikein mikään tunnu sopivan omalle kohdalle..
Jalat ja kädet on olleet mulla kanssa helposti paleltuvat aina, nukkumaan ei voi kuvitellakaan menevän ilman sukkia - muuten herään keskellä yötä ilkeään suonenvetoon. En ole koskaan ollut huvipuisto-ihmisiä ja kun tätä luin niin vakuutuin vain enemmän siitä etten lähde kokeilemaankaan.. :D
Jännää muuten, että joka paikassa tunnutaan puhuvan noista kuuluvista sydämentykytyksistä jotka kuuluisivat asiaan, mutta itse en ole kuitenkaan koskaan niitä omalla kohdallani huomannut. o.O
Toivon vain, että pääsisin näistä kohtauksista eroon, kun koko ajan tuntuu menevän vaan pahemmaksi.. Oli mukava lukea toisten kokemuksia, kellään tutulla ei oikein ole vastaavaa ja heidän siksi hieman vaikeakin ymmärtää..
Minulta muuten otettiin myös kilpirauhasarvot, mutta niissä ei huomattu poikkeamia, piakkoin pitäisi mennä vielä kontrollinäytteeseen varmistamaan asia. (Vaikka Suomessa kuulemma (internetin ihmeellisestä maailmasta löysin tiedon) ei myönnetä lääkitystä yhtä helpolla kuin muualla, vaikka sopivia oireita olisikin) - diastolinen paine
Liian alhainen alapaine voi estää sydänlihasta saamasta tarpeeksi happea:
http://www.puhdasruoka.fi/topic/438-verenpaine/ - paineeton
Alhaiset on paineet tääläkin. Aloin etsiä tietoa muiden kokemuksista. Kotimittauksella oli 75 / 60 ja pulssi 145. hiukan on heikko olo.
- Villasukat kesälläkin
Sain Effortil-reseptin, mutta en ole huomannut sen vaikuttavan mitenkään. Paineet ovat edelleen 9x/5x. Annostus on 5mg kolmasti päivässä. Ehkäpä vaikutus alkaa vasta viiveellä? Nyt vasta parin päivän kokemus.
Alipainetta on ollut varmaan aina. Salmiakki toki maistuu, muttei sekään nosta paineita. Sama on kahvin ja suolan kanssa. Alkaa olla keinot vähissä. Kompensaationa näyttää kohoavan vain syke.
- Jep jep
Jep jep. Samaa täälläkin. Alapainen jossakin 50-60 ja syke vähän päälle 40. Kuuluuko kenelläkään huimaukseen ns epätodellista oloa? Eikös alkoholi laske verenpainetta?
- Yrsanya
Minulla alkoi maaliskuussa pyörtymiskohtaukset, pyörryin ilmansyytä luokan lattialle ja sieltä parin minuutin päästä sitten heräsin. Illalla sain kauhean migreenin ja 39 asteen kuumeen, mikä kesti kolme päivää. Seuraavan kerran pyörryin kun vihdoin pääsin sängystä ylös ja yritin mennä yläkertaan suihkuun. Ja sitten sain taas migreenin ja kuumeen. Eli pyörtyminen laukaisee minussa migreenin ja korkean kuumeen. Minua huimasin koko ajan ja se aina paheni kun olin pyörtymässä. Opettelin prosenteilla sanomaan huimaus tasoni jotta lähellä olijat tietäisivät koska pyörryn.
Jouduin olemaan koko loppukevään kotona kun aina pyörryin. (Olin silloin 15v ja ysillä). Kävin useasti TAYSissa tekemässä ne epilepsia kokeet ja kaikki verikokeet. Tilt-testissä sitten todettiin että minulla on vasovagaalinen pyörtymisherkkyys. No sairauden nimen keksiminen ei paljoa auttanut kun ei annettu mitään lääkettä. Suolaa, salmiakkia ja liikuntaa piti lisätä. Minulla on myös erittäin matalat verenpaineet 60/40 ja syke 70. Aina olen syönyt lihaa ja suolaista ruokaa mielellään ja harrastan hiihtoa, juoksua ja retkeilyä että TAYSin hoito-ohjeet olivat vähän turhat minulle. Enkä olisi edes pystyny harrastamaan mitään kun huimasi koko ajan.
Toukokuun lopussa täytin 16 ja kesäkuun puolella oli lääkäriaika TAYSissa. Siellä lääkäri sitten onnitteli et nyt olin TAYSin silmissä aikuinen ja antoi EFFORTIL lääkkeet. Kolme kertaa päivässä olen niitä ottanut ja heti loppui huimaus ja pyörtymiset.
Sain päättötodistuksestakin ihan hyvän keskiarvon, joten pääsin helposti lukioon. Siellä kuitenkin huomasin etten siltikään pysty istumaan viittä kertaa 75 minuuttia. En pyörtynyt, mutta ikään kuin lääke ja pyörtyminen alkavat 'taistelemaan' keskenään ja tulee aivan höntti olo. Ja kun tunnen että olisin normaalisti pyörtynyt ilman lääkettä saan sen kuumeen ja päänsäryn. Onneksi sitten pystyin vaihtamaan etälukioon ja teen kaikki nyt ensimmäisenä vuonna verkossa!
Mukavaa kun huomaa että jollain on samoja vaivoja kun minulla, niitä on kovin vaikea selittää kenellekkään.
Minun huimaus on lääkkeen myötä muuttanut muotoa. Alussa se oli sitä tavallista että korvissa humisee, kylmä hili, silmissä menee mustia pisteitä, tulee kauheen ahdistunut olo ja minä ainakin aloin aina viskoa päätäni puolelta toiselle. Nyt tuon lääkeen vaikutuksesta paikantaju katoaa osittain ja tulee huono olo. Mutta siltikin ehdottomasti suosittelen EFFORTILliä!! Se helpotti elämääni niin paljon! Ja pyörtymisissä huomasin että vaikka olisi ihan hyvällä itsetunnolla menossa niin silti pyörtymiseen liittyi aina jokin pelko. - Anonyymi
Lepopulssi 45 - 47 - oireita toisessa silmässä usvaa välillä. Verenpaineet 90/ 60 joskus jopa 130/ 80 aamulla. Päivällä hirveä väsymys hetkessä iskee. Pulssia muutenkin hankala saada nousemaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161698
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371442Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201266- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1481191- 521165
- 571091
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979