Kiirastorstaina ”sinä yönä, jona hänet kavallettiin” (1. Kor. 11:23), Jeesus asetti ehtoollisen.
Ennen ehtoollista Jeesus pesi opetuslastensa jalat .
Pietarin ihmetellessä tätä, Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki"(Joh. 13:10).
Mitä Jeesus tarkoitti kylpemisellä ja jalkojen pesulla?
Joh. 13:1-20; Kylpeminen ja jalkojen pesu
25
554
Vastaukset
- peso.
2 (51:4) Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.
3 (51:5) Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
4 (51:6) Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.
5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
6 (51:8) Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
7 (51:9) Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.
Lahkolaiset väittävät lapsiaan täysin synnittömiksi vastoin sanan selkeää ilmoitusta. Vain Jeesus oli täysin synnitön, koska hän sikisi Pyhästä Hengestä. Ihminen on aina syntinen, jo sikiämisestään alkaen. Mikä lihasta on syntynyt on liha.
1. Joh. 1:8
Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.- ihmisille
Tulkaa minun tyköni työ tätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.Ja me viemme lapset Jeesuksen luokse ja Hän siunaa heidät.Sitten kun he tulevat siihen ikään että ymmärtävät ja haluavat itse ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana Jeesus ottaa heidät, sanoen kuka ikinä TULEE minun tyköni, yhtäkään minä en heitä luotani pois. Pyhä Henki joka on paras opettaja johdattaa heidät kasteelle jonka he ovatkin itse Raamatusta, Jumalan sanasta ITSE lukeneet.
- saamaan
ihmisille kirjoitti:
Tulkaa minun tyköni työ tätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.Ja me viemme lapset Jeesuksen luokse ja Hän siunaa heidät.Sitten kun he tulevat siihen ikään että ymmärtävät ja haluavat itse ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana Jeesus ottaa heidät, sanoen kuka ikinä TULEE minun tyköni, yhtäkään minä en heitä luotani pois. Pyhä Henki joka on paras opettaja johdattaa heidät kasteelle jonka he ovatkin itse Raamatusta, Jumalan sanasta ITSE lukeneet.
Viekää kiireesti lapset kristilliselle kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa, etteivät jää pakanan asemaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan.
- TaistoRa.
saamaan kirjoitti:
Viekää kiireesti lapset kristilliselle kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa, etteivät jää pakanan asemaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan.
...heti kun ovat uskoon tulleet!
Siunausta! ;) saamaan kirjoitti:
Viekää kiireesti lapset kristilliselle kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa, etteivät jää pakanan asemaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan.
Pesut ovat lämpimissä maissa, kuten Israelissa, erittäin tärkeitä.
Erityisen merkityksellisiä olivat Israelissa ns. kulttipesot.
Ne olivat tarkoitetut joko koko kansalle tai vain papistolle.
Esim. papistolle annettiin seuraavanlainen määräys:
LEEVILÄISTEN PYHITTÄMINEN
"Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
"Ota leeviläiset israelilaisten keskuudesta ja puhdista heidät.
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ja ajattakoot he koko ruumiinsa partaveitsellä ja peskööt vaatteensa ja puhdistakoot itsensä" (4. Moos. 8:5-7).
Jeesus puhuessaan ulkoisesta peseytymisestä tarkoitti tietysti sisäistä puhdistautumista.
Hebr. 10:22 kuvaa kasteen vaikutusta;
"...sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä..."- tiedoksi
TaistoRa. kirjoitti:
...heti kun ovat uskoon tulleet!
Siunausta! ;) - HUOMAATTE
saamaan kirjoitti:
Viekää kiireesti lapset kristilliselle kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa, etteivät jää pakanan asemaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan.
kansasta on yli 80% saanut tämän epäraamatullisen vauvakastelun ja mitä on nähtävissä.Kysyppä tällaiselta vauvakastetulta ev. lut kirkon jäseneltä, mihin hän uskoo? TULET yllättymään vastauksesta.Kyllä heistä on Pyhä Henki kaukana! Pyhä Henki antaa voiman, rohkeuden, Raamatullisen raittiuden, ohjaa ja kuljettaa Jumalan lasta tämän syntisen ajan keskellä.
Mutta kun tannat elämäsi Jeesukselle joh 3:3 niin Pyhä Henki tulee sinuun asumaan.Näin tullaan Jumalan lapseksi! - uudestikasteissa
HUOMAATTE kirjoitti:
kansasta on yli 80% saanut tämän epäraamatullisen vauvakastelun ja mitä on nähtävissä.Kysyppä tällaiselta vauvakastetulta ev. lut kirkon jäseneltä, mihin hän uskoo? TULET yllättymään vastauksesta.Kyllä heistä on Pyhä Henki kaukana! Pyhä Henki antaa voiman, rohkeuden, Raamatullisen raittiuden, ohjaa ja kuljettaa Jumalan lasta tämän syntisen ajan keskellä.
Mutta kun tannat elämäsi Jeesukselle joh 3:3 niin Pyhä Henki tulee sinuun asumaan.Näin tullaan Jumalan lapseksi!niitä kutsutaan lahkoriivaajademoneiksi, ne kaataa, vapinat, värinät, tutinat, supisee ja mumisee puhuvat epäselvää kieltä
HUOMAATTE kirjoitti:
kansasta on yli 80% saanut tämän epäraamatullisen vauvakastelun ja mitä on nähtävissä.Kysyppä tällaiselta vauvakastetulta ev. lut kirkon jäseneltä, mihin hän uskoo? TULET yllättymään vastauksesta.Kyllä heistä on Pyhä Henki kaukana! Pyhä Henki antaa voiman, rohkeuden, Raamatullisen raittiuden, ohjaa ja kuljettaa Jumalan lasta tämän syntisen ajan keskellä.
Mutta kun tannat elämäsi Jeesukselle joh 3:3 niin Pyhä Henki tulee sinuun asumaan.Näin tullaan Jumalan lapseksi!Ei "vauvakastelussa" ole mitään vikaa!
Vika on meissä ja siinä, miten käytämme Jumalan antamia armonvälineitä.
Tästä väärinkäytöksestä puhuu Paavalikin.
Hän ottaa esimerkin Israelin käytöksestä erämaavaelluksen aikana (1. Kor. 10:1-13) varoittavana esimerkkinä meillekin (j.6).
Vaikka israelilaiset saivat maistaa Jumalan hyviä lahjoja (sylivauvatkin!!!), niin Jumala ei kuitenkaan mielistynyt heihin (1. Kor. 10:5), vaan he hukkuivat erämaassa.
Miksihän?
He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).
Tämä on varoitukseksi meillekin (j. 6, 11).
Jo Vanhassa Testamentissä on mainittu ne kiusaukset, jotka meidänkin on kohdattava.
Vaikka Israelilla oli kasteen ja ehtoollisen vastineet(sylivauvatkin kastettiin- 1. kor. 10:1-4), kuitenkaan he eivät päässeet perille.
Meidänkin tulee valvoa tilaamme. Tarvitsemme ”jalkojen pesua”, armonvälineitten oikeaa käyttöä.
”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (j. 12).
Virsi 314.
2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.
4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.- pulputtaminen ja
uudestikasteissa kirjoitti:
niitä kutsutaan lahkoriivaajademoneiksi, ne kaataa, vapinat, värinät, tutinat, supisee ja mumisee puhuvat epäselvää kieltä
mene kadulle kysymään mihin vauvakastettu luterilaisen seurakunnan jäsen joka käy mahdollisesti 1 kerran vuodessa, jouluna kirkossa, uskoo? Tule sitte ja kerro, rehellisesti, odotamme vastausta?
- no katsoppa
Tapio522 kirjoitti:
Ei "vauvakastelussa" ole mitään vikaa!
Vika on meissä ja siinä, miten käytämme Jumalan antamia armonvälineitä.
Tästä väärinkäytöksestä puhuu Paavalikin.
Hän ottaa esimerkin Israelin käytöksestä erämaavaelluksen aikana (1. Kor. 10:1-13) varoittavana esimerkkinä meillekin (j.6).
Vaikka israelilaiset saivat maistaa Jumalan hyviä lahjoja (sylivauvatkin!!!), niin Jumala ei kuitenkaan mielistynyt heihin (1. Kor. 10:5), vaan he hukkuivat erämaassa.
Miksihän?
He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).
Tämä on varoitukseksi meillekin (j. 6, 11).
Jo Vanhassa Testamentissä on mainittu ne kiusaukset, jotka meidänkin on kohdattava.
Vaikka Israelilla oli kasteen ja ehtoollisen vastineet(sylivauvatkin kastettiin- 1. kor. 10:1-4), kuitenkaan he eivät päässeet perille.
Meidänkin tulee valvoa tilaamme. Tarvitsemme ”jalkojen pesua”, armonvälineitten oikeaa käyttöä.
”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (j. 12).
Virsi 314.
2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.
4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.kansakuntamme hengellistä tilaa. Väärän opetuksen tulos, ja sinä sanot, ei vauvakastelussa ole mitään vikaa.EIKÖ?
no katsoppa kirjoitti:
kansakuntamme hengellistä tilaa. Väärän opetuksen tulos, ja sinä sanot, ei vauvakastelussa ole mitään vikaa.EIKÖ?
"no katsoppa...kansakuntamme hengellistä tilaa. Väärän opetuksen tulos, ja sinä sanot, ei vauvakastelussa ole mitään vikaa.EIKÖ"?
Kannattaa lukea tarkemmin, mitä me opetamme kasteen velvoituksesta vaikkapa Katekismuksesta (Tietysti ensisijaisesti Raamatusta):
"Kaste velvoittaa meitä siihen, että meissä oleva "vanha ihminen" on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava,
ja että sen on kuoltava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen,
ja että sen sijaan on joka päivä tultava esiin ja noustava ylös uuden ihmisen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä" (Katekismus).
Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä (Room. 6:1-14).
Näin Raamattu opettaa.
Näin minuakin on opetettu!
Miten tällainen opetus mielestäsi johdattaa meitä "väärään rauhaan"?
Katekismuksessani on myös seuraava Raamatun jae, koskien aihetta:
MIHIN KASTE VELVOITTAA?
"Teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
ja uudistua mielenne hengeltä
ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen" (Ef. 4:22-24).- katekismusta lue
Tapio522 kirjoitti:
"no katsoppa...kansakuntamme hengellistä tilaa. Väärän opetuksen tulos, ja sinä sanot, ei vauvakastelussa ole mitään vikaa.EIKÖ"?
Kannattaa lukea tarkemmin, mitä me opetamme kasteen velvoituksesta vaikkapa Katekismuksesta (Tietysti ensisijaisesti Raamatusta):
"Kaste velvoittaa meitä siihen, että meissä oleva "vanha ihminen" on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava,
ja että sen on kuoltava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen,
ja että sen sijaan on joka päivä tultava esiin ja noustava ylös uuden ihmisen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä" (Katekismus).
Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä (Room. 6:1-14).
Näin Raamattu opettaa.
Näin minuakin on opetettu!
Miten tällainen opetus mielestäsi johdattaa meitä "väärään rauhaan"?
Katekismuksessani on myös seuraava Raamatun jae, koskien aihetta:
MIHIN KASTE VELVOITTAA?
"Teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
ja uudistua mielenne hengeltä
ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen" (Ef. 4:22-24).Raamattu, Jumalan sana kokonaisuudessa riittää.Raamatun oppi ei ole irroittaa jae sieltä, toinen tuolta. Raamatun oppi on lukea koko luku, joskus jopa edellinen ja vielä seuraavakin luku asia kokonaisuuden ja ymmärtämisen vuoksi.
- TaistoRa.
katekismusta lue kirjoitti:
Raamattu, Jumalan sana kokonaisuudessa riittää.Raamatun oppi ei ole irroittaa jae sieltä, toinen tuolta. Raamatun oppi on lukea koko luku, joskus jopa edellinen ja vielä seuraavakin luku asia kokonaisuuden ja ymmärtämisen vuoksi.
>>Kirjoitit-
>>minä mitään
katekismusta lue. Raamattu, Jumalan sana kokonaisuudessa riittää. Raamatun oppi ei ole irroittaa jae sieltä, toinen tuolta. Raamatun oppi on lukea koko luku, joskus jopa edellinen ja vielä seuraavakin luku asia kokonaisuuden ja ymmärtämisen vuoksi.
- TaistoRa.
Aivan ensiksi tuon opetus on se, että Jeesus näytti uskovilleen - "mallin olla nöyrä lähimmäisen palvelija"!
Tuohon maailmanaikaan tuosa kyseisessä maailmankolkassa oli ensinnäkin "vilvoittavaa" se, että vedellä pestiin jalat pölystä ja tomusta joita jalkineisiin oli matkatessa kerääntynyt. Jalkojenpesun yleensä suoritti palvelija tai orja joita tuolloin oli yleisesti ja koska isäntä ei siihen tehtävään yleensä "alentunut", vaan sen suoritti siis palvelija!
Tällä teollaan Jeesus tahtoi viestittää uskovilleen, että he ovat muiden pavelijoita aivan samoin kuin hänkin! Jeesus siis otti palvelijan tehtävän ja halusi näyttää, että jos hän niin tekee, niin häneen uskoviensakin on oltava muiden palvelijoita eikä herroja, eli isäntiä.
Uskovien ei siis tule olla "herroja" lähimmäisilleen, vaan heidän tulee olla nöyriä palvelijoita!
"Joka on kylpenyt", niin hän ei tarvitse muuta kuin että "jalat pestään"!
Elikä, ihminen jonka sydämeen on syntynyt "USKO" Jeesukseen Kristukseen on saanut "pelastuksen pesun", eli "puhdistavan kylvyn" Jumalan edessä ja jatkossa hän ei tarvitse muuta kuin, että vain "jalat pestään", elikä vaellus täällä maailmassa voi tuoda "maailmallista tomua" uskonelämään, eli sellaista joka on vastoin Jumalan tahtoa. Uskova siis tarvitsee uskonelämässään Jumalan SANAN ja PYHÄN HENGEN vaikuttamaa puhdistusta sisimpäänsä, mieleensä ja ajatusmaailmaansa!
"Korvat ja silmäportti" voivat olla sellaiset jotka välittävät "maailman tomua" mielen ja hengelliseen maailmaamme ja siitä on päästävä puhdistautumaan Jumalan Sanan ja Hengen avulla!
Tuossa Jeesuksen antamassa esimerkissä ei mielestäni ole lainkaan kyse varsinaisesti jalkojenpesutapahtumasta joka ulkonaisena vedelläpesemisenä tapahtuu, vaan sisäisestä uskonelämän puhdistautumisesta ja "siivoamisesta" joka sisimmässämme tapahtuu Jumalan Sanan ja Hengen vaikutuksella, joka puolestaan vaikuttaa nöyrää palvelumieltä, rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa!
Uskovan on siis jaettava "puhdistavaa" Jumalan Sanaa, niin itselleen kuin muille uskoville jotta "maailman tomut" eivät pääse uskonelämän vaellusta tukahduttamaan!
Kyse on siis palvelevasta rakkaudesta lähimmäistä uskovaa kohtaan, ei konkreettisesti tapahtuvasta jalkojenpesemistapahtumasta!
Näin minä näen tämän asian! ;)
Siunausta!TaistoRa: "Tuohon maailmanaikaan tuosa kyseisessä maailmankolkassa oli ensinnäkin "vilvoittavaa" se, että vedellä pestiin jalat pölystä ja tomusta joita jalkineisiin oli matkatessa kerääntynyt".
Aivan!
Olin viime kesänä poimimassa vadelmia.
(Miten Jumala onkaan muuten kaiken viisaasti suunnitellut; kaikki marjat eivät kypsykkään yhtä aikaa. Ensin kypsyvät mansikat ja mustikat, sitten vadelmat ja lakat ja lopuksi puolukat.)
Laitoin kumisaappaat jalkaan.
Välillä matkanteko keskeytyi, kun pusikossa saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiersivät jalkoja.
En ollut laittanut sukkia jalkaan suojaksi.
Puhdistin välillä useamman kertaa saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas oli matkaa helpompi jatkaa.
Näin on myös uskonvaelluksemme suhteen; tarvitsemme jokapäiväistä anteeksiantamusta.
Luther:
"Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi. Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta.
Juuri tästä Kristus sanoo opetuslapsillensa Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa (Joh. 15:3. jakeessa):
»Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut»,
ja kuitenkin hän siinä (2. jakeessa) sanoo, että niitä oksia, jotka ovat hänessä, jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän.
Ja Pietarille ja niille muille hän (Joh. 13:10) sanoo, että "kylpenyt" ja "puhdas" "ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään".
Tästä on toisaalla usein puhuttu: uskon kautta kristitty tarttuu Kristuksen puhtauteen; sen puhtauden tähden hän myöskin julistetaan puhtaaksi ja myöskin todella alkaa tulla puhtaaksi.
Uskon mukana nimittäin annetaan Pyhä Henki, joka ihmisessä vaikuttaa sen, että tämä siitä pitäen hän vastustaa syntiä ja tukahduttaa sitä" (Luther).TaistoRa: "Uskova siis tarvitsee uskonelämässään Jumalan SANAN ja PYHÄN HENGEN vaikuttamaa puhdistusta sisimpäänsä, mieleensä ja ajatusmaailmaansa"!
Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
Nämä kolme kuuluvat yhteen:
"Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef. 4:5).
Samoin vesi ja Henki (Joh. 3:5).
Ei niitä pidä eroittaa toisistaan!- omaan näin
Tapio522 kirjoitti:
TaistoRa: "Uskova siis tarvitsee uskonelämässään Jumalan SANAN ja PYHÄN HENGEN vaikuttamaa puhdistusta sisimpäänsä, mieleensä ja ajatusmaailmaansa"!
Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
Nämä kolme kuuluvat yhteen:
"Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef. 4:5).
Samoin vesi ja Henki (Joh. 3:5).
Ei niitä pidä eroittaa toisistaan!usko Herraan, ja sitten kasteelle saamaan luvattu Pyhä Henki. Mark.16:15-16 USKOO ja kastetaan pelastuu, joka ei USKOA on jo tuomittu
- peso.
omaan näin kirjoitti:
usko Herraan, ja sitten kasteelle saamaan luvattu Pyhä Henki. Mark.16:15-16 USKOO ja kastetaan pelastuu, joka ei USKOA on jo tuomittu
26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
Joh. 13:8
Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
"syntienne anteeksisaamiseksi" (Apt.2:38-39) - Filippin vanginvartijalle?
peso. kirjoitti:
26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
Joh. 13:8
Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
"syntienne anteeksisaamiseksi" (Apt.2:38-39)Mene kasteelle että pelastut? Ei, ei sanonut vaan:Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut ja sinun perhekuntasi.
- apt.2
Filippin vanginvartijalle? kirjoitti:
Mene kasteelle että pelastut? Ei, ei sanonut vaan:Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut ja sinun perhekuntasi.
kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi"
"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"
lupaus on voimassa "teille ja teidän lapsillenne" aikuisilta parannus "miehet,veljet"
lapsilta ei parannusta: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi sen vastaanottaa, niin sisälle ei asiaa
"tästä nurjasta sukupolvesta"
Viekää kiireesti kastamattomat lapsenne oikeaan kirkkoon saamaan kristillistä kastetta Pyhän Hengen lahjaa ja näyttäytykää papeille.
- alkup.raimo
tarkoitti jalkojen pesulla samaa mitä sanoilla:
Tunnustakaa toisillene syntinne, joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut!
Uskoon tullessaan ihminen tulee Jumalan silmissä kasteen sisällön eli Jeesuksen tähden täydellisesti vanhurkaaksi, pestään puhtaaksi Isän edessä, mutta "jalat" pölyyntyvät päivittäin...siis jalkojen pesua tarvitaan..vaikka "koko" pesu on jo tehty, silti syntiä kertyy tilillemme joka päivä ja ne tulee pestä eli katuen tunnustaa ja toinen "pesee" eli päästää...toimii ripittäjänä!
Siinä on Jeesuksen opetuksen sisin olemus ja terkoitus!alkup.raimo:"Uskoon tullessaan ihminen tulee Jumalan silmissä kasteen sisällön eli Jeesuksen tähden täydellisesti vanhurkaaksi, pestään puhtaaksi Isän edessä.."
Aivan näin!
- Kasteessa tapahtuu peso (=pesu), pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor 6:11).- Sivulainen
"Tunnustakaa toisillene syntinne, joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut!"
Näin kirjoitit.
Annoit ymmärtää että Jeesus sanoo näin Raamatun mukaan.
Nyt pyydän;ilmoita kohta missä tämä on Raamatussa.
Jos ei sellaista ole niin olet eksyttäjä joka omia mielipiteitään heittelee ikäänkuin Raamatun sanana.
On vaarallista yrittää esiintyä Jumalana ja jaella omaa sanaansa Jumalan Sanana.
- Manasseh.
En esitä mielipidettäni mikä kaste on Raamatullinen ja mikä ei. Joten älkää kukaan käsittäkö tätä sellaisena.
Ihmettelen vain kovaa kiistaanne siitä.
Lisäksi ette täällä taistelevat monikaan näytä tuntevan edes omanne tai toistenkaan kirkkojen/seurakuntien kastekäytäntöä.
Kuinka moni tietää seuraavan asian.
Israelissa on kymmeniä täysin juutalaisia seurakuntia joissa Jeesus on tunnustettu lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi ja Vapahtajaksi.
He käyttävät itsestään nimitystä Messiaaniset. Siellä on myös luterilaisia seurakuntia.
Kuitenkin yksikään seurakunta ei siellä hyväksy, eikä käytä lapsikastetta, ei edes luterilaiset seurakunnat.
Siellä olevat luterilaisen kirkon työntekijätkään eivät edes yritä kastaa lapsia.
Voisiko joku antaa tähän järkeenkäyvän selityksen.
Kuinka Raamattu määrää Israelissa toisin ja Euroopassa toisin, vaikka vain luterilaisissakin seurakunnissa.
Esittäisittekö jotain arveluja miksi näin erilainen tulkinta siellä myös luterilaisilta.
Minun tietääkseni kaste suoritetaan kaikissa seurakunnissa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Miksi luterilaisetkin toimii noin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212277- 701156
- 1151046
- 491035
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72999Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57957KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.14937Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31910Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53886