Onnelan poket taas kunnostautuivat...

sivusta seurannut

Olin kaverini kanssa menossa eilen onnelaan ja sain olla todistamassa jälleen kerran portsareiden "ammattitaitoista" käytöstä.
Pariskunta oli menossa sisälle, mutta eivät jostain syystä kelvanneet asiakkaiksi. Syntyi molemminpuolista huutamista ja lopulta tilanne oli se että kolme isoa portsaria istui miehen päällä ja laittoivat tämän rautoihin!
Poliisit saapuivat paikalle ja irroittivat raudat, ei kuulema kuulu portsareiden työnkuvaan. Heidän kantansa asiaan oli että eivät lähde selvää miestä putkaan viemään, kehoittivat nostamaan pahoinpitelysyytteen ja toivottivat hauskaa illan jatkoa!
Tiedän kyllä että ravintola saa valita asiakkaansa mutta ei muissa baareissa asioita näin hoideta.

115

44099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tftfft

Jos EI kelpaa asiakkaaksi niin kannattaa jatkaa matkaa seuraavaan kuppilaan.Ei pitäisi olla liian vaikeaa??????????????????????????

• mitä...

toimintaa...Ei ne kuutiopäät mitään tajua portsarin hommista,kun pyörivät hormooni päissään.Isoja miehiä,mutta sisällä on pelkkä TUHNU!!!!!

• Hamsteri

Moi!
        Vaikutat fiksulta kaverilta, joten voisitko antaa neuvoja. Haluaisin työskennellä järjestyksenvalvojana, mutta olen yli 100-kiloinen jässikkä, niin en varmaankaan sovellu kyseiseen työhön kokoni vuoksi. Kun eikös se mene niin, että mitä riskimpi sälli, niin sitä huonompi asiakaspalvelija? Eli miten laihaksi minun tulee itseni kuihduttaa, että voisin oppia edes kohtuulliset asiakaspalvelutaidot ja käytöstavat? Ja entä sen jälkeen kun lopetan järkkärin hommat ja alan taas treenaamaan, niin kuinka isoksi voin itseni bodata, ennen kuin alan taas tyhmentyä ja käyttäytyä huonosti?

Mulla olis lisäks pari kaverii ketkä olis kans kiinnostunu järkkärin hommista, mut ne on entisii kilpahiihtäjii, ni voiks ne toimii poken hommissa, kun ne on aikoinaan käyttäny dopingia? Eiks kaikki dopingin vetäjät oo ihan hulluja? Nää kaverit on ihan rauhallisia, mut eiks niistäkin tuu raivohulluja kun ne menee ovelle hikoilee hemohespäissään? Kiitos neuvoista jo etukäteen!

• Humanisti

Ehdotan että lakiin tehdään muutos, että poliisi ei saa myöntää järjestyksenvalvojakorttia yli 70-kiloiselle henkilölle. Lisäksi poliisilaitoksen kansliaan tulisi laittaa punnerruspenkki ja painot, joilla varmistettaisiin järkkärikorttia hakevan ammattitaito. Yli 100 kilon penkkituloksella ei olisi mitään asiaa ovelle! Vain näillä toimenpiteillä voidaan varmistaa portsareiden asiakaspalvelutaitoisuus ja ammattitaito tulevaisuudessa!

Ravintoloiden järjestyshäiriötkin vähenisivät varmasti, kun häiriköt näkisivät jo poken ulkoisesta olemuksesta tämän olevan asiakaspalvelija eikä mikään kuutiopää-hormonisika!

• mitä...
        Hamsteri kirjoitti:

Moi!
        Vaikutat fiksulta kaverilta, joten voisitko antaa neuvoja. Haluaisin työskennellä järjestyksenvalvojana, mutta olen yli 100-kiloinen jässikkä, niin en varmaankaan sovellu kyseiseen työhön kokoni vuoksi. Kun eikös se mene niin, että mitä riskimpi sälli, niin sitä huonompi asiakaspalvelija? Eli miten laihaksi minun tulee itseni kuihduttaa, että voisin oppia edes kohtuulliset asiakaspalvelutaidot ja käytöstavat? Ja entä sen jälkeen kun lopetan järkkärin hommat ja alan taas treenaamaan, niin kuinka isoksi voin itseni bodata, ennen kuin alan taas tyhmentyä ja käyttäytyä huonosti?

Mulla olis lisäks pari kaverii ketkä olis kans kiinnostunu järkkärin hommista, mut ne on entisii kilpahiihtäjii, ni voiks ne toimii poken hommissa, kun ne on aikoinaan käyttäny dopingia? Eiks kaikki dopingin vetäjät oo ihan hulluja? Nää kaverit on ihan rauhallisia, mut eiks niistäkin tuu raivohulluja kun ne menee ovelle hikoilee hemohespäissään? Kiitos neuvoista jo etukäteen!

Vaikka painatkin 100kg ja vaikka sinulla olisi 2 painavaa ja suurta hiihtäjä ystävää,niin provosointi taitosi ovat hieman ruosteessa.Viestisi on tyypillinen anteeksi että olen olemassa.SINUSTA EI OLE PORTSARIKSI siinä ei ole koon kanssa mitään tekemistä.Lisää naisia portsareiksi niin tilanteet rauhoittuisivat enemmän puhumalla.Mutta kerran sinä tuon naljailun minua kohtaan aloitit niimpä vastaan samalla mitalla mutta vittuilen suoraan enkä alaaste maisella tyylillä.Jos luulet että suuri kokosi riittää niin saunan takana on tilaa.....ja en tappele kännissä.

• Pirkko
        mitä... kirjoitti:

Vaikka painatkin 100kg ja vaikka sinulla olisi 2 painavaa ja suurta hiihtäjä ystävää,niin provosointi taitosi ovat hieman ruosteessa.Viestisi on tyypillinen anteeksi että olen olemassa.SINUSTA EI OLE PORTSARIKSI siinä ei ole koon kanssa mitään tekemistä.Lisää naisia portsareiksi niin tilanteet rauhoittuisivat enemmän puhumalla.Mutta kerran sinä tuon naljailun minua kohtaan aloitit niimpä vastaan samalla mitalla mutta vittuilen suoraan enkä alaaste maisella tyylillä.Jos luulet että suuri kokosi riittää niin saunan takana on tilaa.....ja en tappele kännissä.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että jos naisia olisi enemmän portsareina, niin ei tarvitsisi turvautua voimakeinoihin, vaan kaikki tilanteet hoituisivat puhumalla! Asiakkaatkin tuntisivat olonsa varmasti paljon turvallisemmaksi, jos ylibodattujen miesten sijasta järjestyksen ja turvallisuuden varmistaisi puheliaat karjalaistyttöset! Sammuneet, loukkaantuneet sun muut kävelykyvyttömät saa autettua ulos jos omaa tarvittavat puhelahjat, voimasta ei ole kuin haittaa! Ja tuskinpa kenelläkään ravintolaan jonottavalla on niin kiire sisälle, etteivät he jaksaisi odottaa pitkäänkin, kun ovella oleva portsari neuvottelee humalaisen jankuttajan kanssa, joka ei pääse sisään ravintolaan. Itse ainakin jonotan vaikka kaksi tuntia pakkasessa, ennemmin kuin katson sivusta, kun portsarit poistavat voimakeinoin jonoa jarruttavan juopuneen!

• 2 tuntia pakkasessa?
        Pirkko kirjoitti:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että jos naisia olisi enemmän portsareina, niin ei tarvitsisi turvautua voimakeinoihin, vaan kaikki tilanteet hoituisivat puhumalla! Asiakkaatkin tuntisivat olonsa varmasti paljon turvallisemmaksi, jos ylibodattujen miesten sijasta järjestyksen ja turvallisuuden varmistaisi puheliaat karjalaistyttöset! Sammuneet, loukkaantuneet sun muut kävelykyvyttömät saa autettua ulos jos omaa tarvittavat puhelahjat, voimasta ei ole kuin haittaa! Ja tuskinpa kenelläkään ravintolaan jonottavalla on niin kiire sisälle, etteivät he jaksaisi odottaa pitkäänkin, kun ovella oleva portsari neuvottelee humalaisen jankuttajan kanssa, joka ei pääse sisään ravintolaan. Itse ainakin jonotan vaikka kaksi tuntia pakkasessa, ennemmin kuin katson sivusta, kun portsarit poistavat voimakeinoin jonoa jarruttavan juopuneen!

Mikään kapakka ei oo sen väärti, että vaivautuisin jonottamaan pakkasessa kahta tuntia...
        T:,:n .....

• jonottajamies
        Pirkko kirjoitti:

kun käy jonoon jo aamulla, niin illalla on mukavaa päästä sisälle lämpimään. Jos joku on paleltunut jonossa, niin vika on liian kevyessä pukeutumisessa. Kovalla pakkasella kunnon pilkkivarusteet ovat parhaimmat ja helpompi niitä pilkkijöitä on kaduilta poimia kapakoitten edustoilta kuin Saimaan pohjasta tai virtaavasta Vuoksesta. Pilkkivehkeet päälle vaan ja jonoon ajoissa odottamaan saalista.

• 50-kiloinen
        Humanisti kirjoitti:

Ehdotan että lakiin tehdään muutos, että poliisi ei saa myöntää järjestyksenvalvojakorttia yli 70-kiloiselle henkilölle. Lisäksi poliisilaitoksen kansliaan tulisi laittaa punnerruspenkki ja painot, joilla varmistettaisiin järkkärikorttia hakevan ammattitaito. Yli 100 kilon penkkituloksella ei olisi mitään asiaa ovelle! Vain näillä toimenpiteillä voidaan varmistaa portsareiden asiakaspalvelutaitoisuus ja ammattitaito tulevaisuudessa!

Ravintoloiden järjestyshäiriötkin vähenisivät varmasti, kun häiriköt näkisivät jo poken ulkoisesta olemuksesta tämän olevan asiakaspalvelija eikä mikään kuutiopää-hormonisika!

Jos sama ehto laitetaan myös asiakkaille. Vaaka ovelle! Raskaampitekoiset ryypätköön kotonaan.

• Respekt!

Kyllä taas oli niin omaperäinen kanta asiaan kun vaan olla voi!! Tuo alkaa olla jo hivenen vanha tarina tuo hormonihomma ja yleensä sitä käyttää sellaiset sankarit jolla itsellä on huono itsetunto kokonsa puolesta ja on yritettävä saada isomman kaverin koolle joku "oikeutus". Itse teen ovihommia ja alkanut miettiä että saisikohan tuosta jonkun näköisen kunnianloukkaussyytteen aikaiseksi koska en todella ole käyttänyt eläessäni aineita ja olen kuitenkin isokokoinen. Tässähän tullaan siihen, että muille asiakkaille jää kuitenkin epäilys että onkohan tämä huutelija paremminkin tuttu poken kanssa ja paljastaa nyt asioita julkisesti. Kyllähän tuo tuollainen perusteeton mustamaalaaminen rasittaa enemmän kuin se asiakkaiden vittuilu. Ja sen päivän kun näkisi että joku uskaltaa tulla selvinpäin ovelle keskustelemaan asiat loppuun saakka. Muutaman promillen humalassa ollaan niin kovaa niin kovaa ja sitten seuraavana päivänä katse painuu maahan ja leuka rintaan kun kävellään ohi. Noilla kommenteillasi osoitat kyllä valitettavasti taas todeksi sen seikan, että hyvä on nimettömänä kommentoida ja haukkua kun ei selkäranka ole tarpeeksi suorassa. Mene itse sinne ovelle jos olet kerran niin "ammattitaitoinen" ja näköjään "sanavalmis" kaveri. Sopii kokeilla.

• Iso-A
        Respekt! kirjoitti:

Kyllä taas oli niin omaperäinen kanta asiaan kun vaan olla voi!! Tuo alkaa olla jo hivenen vanha tarina tuo hormonihomma ja yleensä sitä käyttää sellaiset sankarit jolla itsellä on huono itsetunto kokonsa puolesta ja on yritettävä saada isomman kaverin koolle joku "oikeutus". Itse teen ovihommia ja alkanut miettiä että saisikohan tuosta jonkun näköisen kunnianloukkaussyytteen aikaiseksi koska en todella ole käyttänyt eläessäni aineita ja olen kuitenkin isokokoinen. Tässähän tullaan siihen, että muille asiakkaille jää kuitenkin epäilys että onkohan tämä huutelija paremminkin tuttu poken kanssa ja paljastaa nyt asioita julkisesti. Kyllähän tuo tuollainen perusteeton mustamaalaaminen rasittaa enemmän kuin se asiakkaiden vittuilu. Ja sen päivän kun näkisi että joku uskaltaa tulla selvinpäin ovelle keskustelemaan asiat loppuun saakka. Muutaman promillen humalassa ollaan niin kovaa niin kovaa ja sitten seuraavana päivänä katse painuu maahan ja leuka rintaan kun kävellään ohi. Noilla kommenteillasi osoitat kyllä valitettavasti taas todeksi sen seikan, että hyvä on nimettömänä kommentoida ja haukkua kun ei selkäranka ole tarpeeksi suorassa. Mene itse sinne ovelle jos olet kerran niin "ammattitaitoinen" ja näköjään "sanavalmis" kaveri. Sopii kokeilla.

Äläs nyt itke siellä.

• Hande
        Humanisti kirjoitti:

Itse olen vetänyt hiukan yli parikymppisenä 150kg kapealla otteella penkistä (treenasin ojentajia), enkä ole mitään nappeja vedellyt. Ei tulisi myöskään mieleeni vedellä asiakkaita turpiin...
        Joten pientä rajaa noissa kirjoituksissa...

• Kuikelo
        Hande kirjoitti:

Itse olen vetänyt hiukan yli parikymppisenä 150kg kapealla otteella penkistä (treenasin ojentajia), enkä ole mitään nappeja vedellyt. Ei tulisi myöskään mieleeni vedellä asiakkaita turpiin...
        Joten pientä rajaa noissa kirjoituksissa...

Olisikohan tuo vastaus mahdollisesti kirjoitettu huumorilla...? Pienenä kuittauksena niille, jotka ovat sitä mieltä, että asiakaspalvelutaidot ovat jotenkin suhteessa henkilön kokoon...?

No, onneksi suurin osa lukijoista osaa lukea rivien välistä ja ymmärtää ironiaa.

Ps. maasta vedetään, penkiltä punnerretaan (oteleveydestä riippumatta).

• asiaa...
        2 tuntia pakkasessa? kirjoitti:

Mikään kapakka ei oo sen väärti, että vaivautuisin jonottamaan pakkasessa kahta tuntia...
        T:,:n .....

...sillä 15 minuuttiakin on liikaa -- että viitsivät aikuiset ihmiset nöyryyttää itseään vapaa-aikanaan ravintolajonossa, en ymmärrä. (siis en ymmärrä enää, parikymppisenä seisoin vielä itsekin jonon jatkona)

Muistui mieleen, kun takavuosina Tampereella ns. muovikassimies käveli Crazy Horseen menevän varsin pitkän jonon vierestä ja huuteli "jaetaanko siellä ruokaa, vai mihin jonotatte?"

Elämänkokemuksen tuomaa viisautta....

• Joopa joo
        Pirkko kirjoitti:

"kaikki tilanteet hoituisivat puhumalla!"

Kun vastassa on huume hörhö, niin siihen ei tehoa edes kyynelkaasu. Koita siinä sitten puhua:

• ja niitähän riittää
        Joopa joo kirjoitti:

"kaikki tilanteet hoituisivat puhumalla!"

Kun vastassa on huume hörhö, niin siihen ei tehoa edes kyynelkaasu. Koita siinä sitten puhua:

Meillä on tässä kaupungissa niitä hörhöjä enemmän kuin tavallinen kansa arvaakkaan, niin miehiä kuin naisia.Eivätkä ne ole vapisevia rähjäisiä olioita.Monet ovat viimesen päälle hienoissa vaatteissa ym.ym.

• on lähes

samanlaista toimintaa... Poket hikoilee steroidipäissään ja johonkin se kiukku on purettava...

• ret900+9

YHHHHHHHHHHHHYYYYYYYYYYYYYYYYHYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY...........Ja juuri sinunlaisesi turhapuro kertoo ovella ne parhaat vitsit??????????

• tollo
        ret900+9 kirjoitti:

YHHHHHHHHHHHHYYYYYYYYYYYYYYYYHYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY...........Ja juuri sinunlaisesi turhapuro kertoo ovella ne parhaat vitsit??????????

sulla ei oo näitäkään vitsejä ja toiseks tosiasiahan se on jos 150cm jannu on melkein yhtä leveä kuin pitkäkin ja hammasrako sellainen että voisi parkkeerata auton, niin väitätkö vielä ettei hormooneilla ole osuutta asiaan? Kolmanneksi turhapuro on ihan loistokoomikko, mutta kun sun äo on about puolet kengännumerosta, niin ethän sinä silloin voi ymmärtää... Otan osaa, eläminen voi joskus olla vaikeaa...

• Insinööri iskä

Juu, noinhan se yleensä menee, että poket kurmuuttaa porukalla pienempiään ja täysin ilman syytä. Usein ne mulkut vielä valkkaavat uhreikseen parhaiten käyttäytyvät herrasmiehet ja todelliset leidit! Vankiloissa on muuten ihan sama meininki: talo täynnä syyttömiä, joita kusipää vartijat ilkeyttään kiusaavat! Karmeeta tää auktoriteettien ylivalta! Itsekin muistan tän alkaneen jo ylä-asteella, kun ope heitti kaikki hyvät jätkät luokasta ulos (ilman syytä) ja ärsyttävät tyypit sai jäädä sisälle! Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin jo tarhaiässä jouduin aina nurkkaan häpeemään vaikken tehny mitään! Kaikki poliisit, portsarit ja vartijat on vaa säälittävii tyyppejä ketkä on pienel palkal pätemässä, ku eivät oo mihikää muuhu hommaan päässeet!

• KIITOS!

Vihdoinkin joku osas pukee mun ajatukset sanoix! KIITOS!!! IHAN NAPPIIN!!!

• HERTTUATAR33

RAVINTOLA EI SAA VALITA ASIAKAITAAN MUUTOIN KUIN AINOASTAAN SIINNÄ TAPAUKSESSA JO ASIAKAALLA ON PORTTIKIELTO TAI ON HÄIRIÖKSI OLLUT SINÄ ILTANA JOLLEKKIN...

• Ilmari Ala-Kääpä

Lukaisepa tosta mitä laki sanoo järjestyksenvalvojan oikeudesta valita asiakkaat ravintolaan. Voin kyllä vääntää rautalangastakin, mikäli lain tulkinta aiheuttaa päänvaivaa.

Laki järjestyksenvalvojista 6 §

Pääsyn estäminen
        Järjestyksenvalvojan on estettävä pääsy toimialueelleen henkilöltä, jonka päihtymyksensä, käyttäytymisensä tai varustautumisensa vuoksi on perusteltua syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta taikka joka ei ole täyttänyt sinne pääsyn edellytykseksi asetettua ikää.

Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:

1) jonka aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta;

2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa (39/1889) säädetään syrjinnästä; tai

3) jonka on syytä epäillä pitävän hallussaan esineitä tai aineita, joiden hallussapito siellä on lain taikka tilaisuuden järjestäjän tai poliisin asettamien ehtojen mukaan kielletty.

• pissispää

jaahas.. iän mukaan ja osittain pukeutumisen mukaan ja sitten humalan mukaan vitun lumpio..

• Ensio
        Ilmari Ala-Kääpä kirjoitti:

Lukaisepa tosta mitä laki sanoo järjestyksenvalvojan oikeudesta valita asiakkaat ravintolaan. Voin kyllä vääntää rautalangastakin, mikäli lain tulkinta aiheuttaa päänvaivaa.

Laki järjestyksenvalvojista 6 §

Pääsyn estäminen
        Järjestyksenvalvojan on estettävä pääsy toimialueelleen henkilöltä, jonka päihtymyksensä, käyttäytymisensä tai varustautumisensa vuoksi on perusteltua syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta taikka joka ei ole täyttänyt sinne pääsyn edellytykseksi asetettua ikää.

Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:

1) jonka aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta;

2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa (39/1889) säädetään syrjinnästä; tai

3) jonka on syytä epäillä pitävän hallussaan esineitä tai aineita, joiden hallussapito siellä on lain taikka tilaisuuden järjestäjän tai poliisin asettamien ehtojen mukaan kielletty.

Mitäs laki (tai sedu) sanoo tosta rautoihin laitosta?

• Ilmari Ala-Kääpä
        Ensio kirjoitti:

Mitäs laki (tai sedu) sanoo tosta rautoihin laitosta?

Sellaista termiä kuin siviilipidätys ei ole edes olemassa. Puhutaan jokamiehen kiinniotto-oikeudesta. Myöskään kentällä toimivat poliisit eivät pidätä ketään.

Mutta itse asiaan:

Laki järjestyksenvalvojista 9 §

"Voimakeinojen käyttö
        Järjestyksenvalvojalla on tehtäväänsä suorittaessaan oikeus henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi, kiinniottamisen toimittamiseksi, kiinni otetun tarkastamiseksi tai pakenemisen estämiseksi, esineen tai aineen poisottamiseksi taikka esteen poistamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina."

Jos joku laitetaan rautoihin, ei aina ole kyse kiinniotosta. Henkilö voidaan kahlita sillä perusteella, että hän voi olla vaaraksi itselleen tai muille. Järjestyksenvalvoja tai poliisi voi ottaa raudat pois jos kohdehenkilö on rauhoittunut ja laskea tämän menemään. Ei siinä mitään sen kummempaa. Samalla tavalla sen kiinnioton voi suorittaa myös ilman käsirautoja, pointti on siinä, että henkilön liikkumisvapautta rajoitetaan, eikä siinä miten se käytännössä toteutetaan. Käsiraudat ovat vain voimankäyttöväline joiden avulla varmistetaan kohdehenkilön pysyminen järjestyksenvalvojan hallinnassa.

Pistäkääpä "asiantuntijat" nyt kommenttia, niin saadaan hyvä keskustelu aikaiseksi!

Ps. älkää uhohtako "Portsarit on homoja!" yms rakentavia kommentteja! :)

• inho

Sellaista termiä kuin siviilipidätys ei ole edes olemassa. Puhutaan jokamiehen kiinniotto-oikeudesta. Myöskään kentällä toimivat poliisit eivät pidätä ketään.

Mutta itse asiaan:

Laki järjestyksenvalvojista 9 §

"Voimakeinojen käyttö
        Järjestyksenvalvojalla on tehtäväänsä suorittaessaan oikeus henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi, kiinniottamisen toimittamiseksi, kiinni otetun tarkastamiseksi tai pakenemisen estämiseksi, esineen tai aineen poisottamiseksi taikka esteen poistamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina."

Jos joku laitetaan rautoihin, ei aina ole kyse kiinniotosta. Henkilö voidaan kahlita sillä perusteella, että hän voi olla vaaraksi itselleen tai muille. Järjestyksenvalvoja tai poliisi voi ottaa raudat pois jos kohdehenkilö on rauhoittunut ja laskea tämän menemään. Ei siinä mitään sen kummempaa. Samalla tavalla sen kiinnioton voi suorittaa myös ilman käsirautoja, pointti on siinä, että henkilön liikkumisvapautta rajoitetaan, eikä siinä miten se käytännössä toteutetaan. Käsiraudat ovat vain voimankäyttöväline joiden avulla varmistetaan kohdehenkilön pysyminen järjestyksenvalvojan hallinnassa.

Pistäkääpä "asiantuntijat" nyt kommenttia, niin saadaan hyvä keskustelu aikaiseksi!

Ps. älkää uhohtako "Portsarit on homoja!" yms rakentavia kommentteja! :)

Järjestyksen valvoja tai poliisi ei halua päästää rauhoittunuttakaan menemään vaikka tämä lähtisi, vaan pitää riepottaa ja pahoinpidellä jotta ihminen kiemurtelisi ja voidaan väittää, ettei se ole rauhoittunut. Henkilö, joka olisi pitänyt poistaa paikalta ja joka olisi lähtenyt vapaaehtoisesti, pitää laittaa rautoihin ja estää lähtemästä jotta saadaan äksöniä tylsään iltaan!
        Poliisitkin vaan kiittelevät hormonihirviöitä ja lupaavat palauttaa käsiraudat myöhemmin, eivät edes kysy lähtisikö kohde vapaaehtoisesti kiltisti kotiin jos päästettäisiin irti ja lopetettaisiin reuhtominen.

• poke
        inho kirjoitti:

Järjestyksen valvoja tai poliisi ei halua päästää rauhoittunuttakaan menemään vaikka tämä lähtisi, vaan pitää riepottaa ja pahoinpidellä jotta ihminen kiemurtelisi ja voidaan väittää, ettei se ole rauhoittunut. Henkilö, joka olisi pitänyt poistaa paikalta ja joka olisi lähtenyt vapaaehtoisesti, pitää laittaa rautoihin ja estää lähtemästä jotta saadaan äksöniä tylsään iltaan!
        Poliisitkin vaan kiittelevät hormonihirviöitä ja lupaavat palauttaa käsiraudat myöhemmin, eivät edes kysy lähtisikö kohde vapaaehtoisesti kiltisti kotiin jos päästettäisiin irti ja lopetettaisiin reuhtominen.

se on totta että joku järjen riemuvoitto saa osumia kun portsari ensin kuuntelee neljä ensimmäistä tuntia pelkkää vittuilua... vitun urpo, mieti.....
        T 10vuotta ovella ja perse tikkatauluna....

• ikuinen porttikielto

Joskus asuessani Helsingissä kantapaikkani portsari keksi että voisin hänelle myydä työpaikaltani edullista tavaraa tiskin alta ja kun en suostunut siihen niin sain kyseiseen paikkaan ikuisen porttikiellon. Huomasin myös että eräässä Vantaalaisessa ravintolassa tehtiin ihmisten humaltuessa lähes alkoholittomia paukkuja ja huomautin baarimestarille ettei lirauttanut kuin pisaran viinaa mitan pohjalle niin lensin ulos ja sain sinnekkin ikuisen porttikiellon.

• gubbendahl

Tuollaiselle pussylle porttari onkin aivan oikein.Bamlaa samaa kieltä,niin kaikkien kanssa tulet toimeen.

• Neutroni_

Alkutilanteeseen palaten, Me keskustelijat emme tiedä mikä oli sisäänpääsyn eväämisen syy. Mitä oli taustalla? Jos mies käy portsareiden päälle, niin rautoihinhan sellainen mies joutaa! Muuten en ota kantaa ko. paikan pokeihin, kun en ole ikinä käynyt.

• miekään

sen tarkemmin tiedä mut,kyllä poliisi pekat olisi portsarin kimppuun käyneen vieneet putkaan.Tässä tapauksessa niin ei olla menetelty,eli portsarit on toimineet väärin.

• väkivalta
        miekään kirjoitti:

sen tarkemmin tiedä mut,kyllä poliisi pekat olisi portsarin kimppuun käyneen vieneet putkaan.Tässä tapauksessa niin ei olla menetelty,eli portsarit on toimineet väärin.

missä menee kimppuun käymisen raja? Jos humalassa oleva asiakas vinoilee, vittuilee, jankuttaa, eikä poistu pyydettäessä paikalta, niin onko häntä oikeus poistaa väkisin tai laittaa vaikka köysiin rauhoittumaan? Eikö portsareilla ole mitään kiinniottamisen oikeutta, vaikka poliisi tutkimusten jälkeen vapauttaisikin asiakkaan? Kuka ulkopuolinen voi tietää mikä on liikaa ja mikä liian vähän siinä tilanteessa? Henkinen kantti ei pidä sen enempää asiakkailla kuin portsareillakaan, kun kysymys on alkoholista, huumeista ym. ja sen vaikutuksen alaisina olevista asiakkaista. Missä kulkee se järkevä järjenkäytön raja juuri silloin?

• Respekt!
        miekään kirjoitti:

Se ei ole automaatio että poliisi vie raudoitetun henkilön putkaan. Henkilö voidaan vapauttaa raudoista tilanteen rauhoituttua ihan normaalisti ja päästää menemään jos poliisi katsoo tämän olevan aiheellinen toimenpide kyseisessä tilanteessa.

• huutaa

kapakan ovella - eikö selvänä oleva mies poistu asiallisesti paikalta, jos ei pääse kapakkaan sisälle? Syy on ihan varmasti joku muu kuin selvänä oleminen.

"..eivät lähde selvää miestä putkaan viemään.."

• asiakas samalla tiskillä

selvinpäin ollut mies, nainen lapset poistuivat huutamatta ja ilman jälkipyykkiä kylpylästä joulupäivänä kun eivät päässeet uimaan, vaikka uimavarusteet olivat mukana ja suunnitelmat heidän mieleiset. Kylpylä oli vain valinnut tarkasti asiakkaansa.

Miksi tämä ei mene perille, että jokainen kuppila voi tehdä sitä samaa joka ikinen päivä ja asiakkaan on siihen tyytyminen. Onko tämä jotenkin vaikeaa ymmärtää asiakkaan näkökulmasta?

Jokaisen kuppilan, ravintolan ja hotellin omistajalla on oikeus rajoittaa asiakkaiden sisäänpääsyä ja asiakkaan tulee se tajuta.

• varmaan
        asiakas samalla tiskillä kirjoitti:

selvinpäin ollut mies, nainen lapset poistuivat huutamatta ja ilman jälkipyykkiä kylpylästä joulupäivänä kun eivät päässeet uimaan, vaikka uimavarusteet olivat mukana ja suunnitelmat heidän mieleiset. Kylpylä oli vain valinnut tarkasti asiakkaansa.

Miksi tämä ei mene perille, että jokainen kuppila voi tehdä sitä samaa joka ikinen päivä ja asiakkaan on siihen tyytyminen. Onko tämä jotenkin vaikeaa ymmärtää asiakkaan näkökulmasta?

Jokaisen kuppilan, ravintolan ja hotellin omistajalla on oikeus rajoittaa asiakkaiden sisäänpääsyä ja asiakkaan tulee se tajuta.

jokainen tajuaa,eikö nyt ole kyse siitä rautoihin laittamisesta? Alkuperäisen viestin mukaanhan mies on ollut selvinpäin.Kyllä minutkin on baarista pihalle heitetty,jopa rappusia alas,tai ei olla päästetty sisälle ja aina siihen on ollut syynä oma häiriökäyttäytyminen.Mutta rautoihin minua ei ole laittanut kuin poliisi.

Nimimerkillä:Kokemusta on

• raudoittaja
        varmaan kirjoitti:

jokainen tajuaa,eikö nyt ole kyse siitä rautoihin laittamisesta? Alkuperäisen viestin mukaanhan mies on ollut selvinpäin.Kyllä minutkin on baarista pihalle heitetty,jopa rappusia alas,tai ei olla päästetty sisälle ja aina siihen on ollut syynä oma häiriökäyttäytyminen.Mutta rautoihin minua ei ole laittanut kuin poliisi.

Nimimerkillä:Kokemusta on

parasta on se, että kaikki asiakkaat pannaan rautoihin ja jokaiselle raudoissa olevalle tarjoillaan kunnolla drinkkiä joko heti siinä ovella tai sitten eteisessä ja varsinkin siellä sisällä, jolloin häiriöitä on vähemmän ja putkat ja vankilat säilyvät tyhjinä.

Käsiraudat voivat olla osa ravintolan imagoa. Täytyy ottaa asia vain siltä kannalta ja muuttaa asiakkaiden asennetta rohkeammaksi ja myönteisemmäksi.

Kun on selvinnyt ravintolaillasta ja ollut raudoissa riittävän kauan, voi kotiutua hyvillä mielin ja kukaan ei ole tehnyt sitten pahaa kenellekään. Ei ovella, ei ravintolassa eikä varsinkaan kaduilla aamuyön pimeinä tunteina.

• raudoittaja
        raudoittaja kirjoitti:

parasta on se, että kaikki asiakkaat pannaan rautoihin ja jokaiselle raudoissa olevalle tarjoillaan kunnolla drinkkiä joko heti siinä ovella tai sitten eteisessä ja varsinkin siellä sisällä, jolloin häiriöitä on vähemmän ja putkat ja vankilat säilyvät tyhjinä.

Käsiraudat voivat olla osa ravintolan imagoa. Täytyy ottaa asia vain siltä kannalta ja muuttaa asiakkaiden asennetta rohkeammaksi ja myönteisemmäksi.

Kun on selvinnyt ravintolaillasta ja ollut raudoissa riittävän kauan, voi kotiutua hyvillä mielin ja kukaan ei ole tehnyt sitten pahaa kenellekään. Ei ovella, ei ravintolassa eikä varsinkaan kaduilla aamuyön pimeinä tunteina.

että raudoissa tulee olla jokaisen asiakkaan
        - selvinpäin tai kännissä - mutta tasa-arvon tulee säilyä joka tapauksessa, jotta ravintolan ei katsota syrjivän ketään asiakkaistaan. Tämä helpottaisi koko yhteiskuntaa, vai mitä te muut olette mieltä tällaisesta?

• raudoittaja
        raudoittaja kirjoitti:

että raudoissa tulee olla jokaisen asiakkaan
        - selvinpäin tai kännissä - mutta tasa-arvon tulee säilyä joka tapauksessa, jotta ravintolan ei katsota syrjivän ketään asiakkaistaan. Tämä helpottaisi koko yhteiskuntaa, vai mitä te muut olette mieltä tällaisesta?

olen tehtaalla töissä, en ole siis missään ravintolassa.

• Bodari

Tuo kuulostaa tosi hienolta. Tulee vaan mieleen, että onko nyt vika tosiaan pokeissa vai asiakkaassa vai kenties jopa poliisissa. Ei ole "selvä" mies varmaan kuitenkaan tajunnut puhetta jos on rautoihin pitänyt laittaa. Kyllä asia on niin, että ei poket ketään halua väkisin laittaa rautoihin tai sellaiset ihmiset ei ainakaan pitkään ole ovella. Ja tuokin kuulostaa tosi mielenkiintoiselta, että poliisi on toiminut noin. Tuommoinen käytös edesauttaa vain siihen vanhaan poketoimintaa, että häiriötä aiheittava asiakas viedään takahuoneen kautta pihalla ja asia selvitetään siellä portsarin ja asiakkaan välillä.

• asiakas

"Kyllä asia on niin, että ei poket ketään halua väkisin laittaa rautoihin"

Satoja kertoja olen jonottanut ja joutunut vaihtamaan ravintolaa, kun sisälle ei ole yksinkertaisesti päässyt ja syy on ollut milloin ihan liian täynnä oleva kapakka, milloin omat lenkkarit ja milloin liika humala, mutta ikinä en ole joutunut älyttömään riitaan tai rautoihin enkä poliisin kanssa tekemisiin, vaan olen siirtynyt naapurikapakkaan ja ollut tyytyväinen aamulla itse hankittuun kankkuseen.

"Mulle kaikki heti ja nyt" pätee nykyisin tässäkin asiassa ja jos ei oma halu onnistu, niin tarvitaan kolme miestä ja käsiraudat rauhoittamaan tilannetta???

Hold on, missä päässä on vikaa?

• Bodari

Niin olisi mukava kuulla vielä näiltä portsareilta oma versio tähän asiaan kun tätä näin julkisesti puidaan.
        Jos tuo poliisijuttu tosiaan pitää paikkansa niin kyllä on toimittu todella mukavasti. Tuossa aikaisemmin joku sanoi, että poliisi tuli paikalle ja päästi kyseisen asiakkaan vapaaksi raudoista. Ei poliisi tuollaisessa tapauksessa ole todennäköisesti nähnyt mitään. On kuullut vaan pari eri tarinaa ja sen perusteella päästänyt vapaaksi. Tuon perusteella selvää ihmistä ei saa laittaa rautoihin, vaikka kävisi järjestystä ylläpitävän henkilön kimppuun. Hauskaa on myös se, että aina aikaajoin nämä kyseiset sinitakkiset miehet saapuvat alkoholitarkastajien kanssa huomaamattomasti baariin ja vittuilevat ravintolapäälliköille tai omistajille liian humalaisista asiakkaista yms. Sit seuraavalla kerralla ollaan lippukassalla näyttelemässä poliisin lippuja ja lappuja et pääseeks tällä ilmaiseksi sisään. No joo. Ei missään nimessä pidä yleistää ja ei voi tuomita ketään kun ei tiedä faktoja.Sitäpaitsi on paljon poliiseja jotka on ollu ovella tai tekee ovihommia edelleen. Mielenkiintoinen keskustelu :)

• kimppuun vaan?
        Bodari kirjoitti:

Niin olisi mukava kuulla vielä näiltä portsareilta oma versio tähän asiaan kun tätä näin julkisesti puidaan.
        Jos tuo poliisijuttu tosiaan pitää paikkansa niin kyllä on toimittu todella mukavasti. Tuossa aikaisemmin joku sanoi, että poliisi tuli paikalle ja päästi kyseisen asiakkaan vapaaksi raudoista. Ei poliisi tuollaisessa tapauksessa ole todennäköisesti nähnyt mitään. On kuullut vaan pari eri tarinaa ja sen perusteella päästänyt vapaaksi. Tuon perusteella selvää ihmistä ei saa laittaa rautoihin, vaikka kävisi järjestystä ylläpitävän henkilön kimppuun. Hauskaa on myös se, että aina aikaajoin nämä kyseiset sinitakkiset miehet saapuvat alkoholitarkastajien kanssa huomaamattomasti baariin ja vittuilevat ravintolapäälliköille tai omistajille liian humalaisista asiakkaista yms. Sit seuraavalla kerralla ollaan lippukassalla näyttelemässä poliisin lippuja ja lappuja et pääseeks tällä ilmaiseksi sisään. No joo. Ei missään nimessä pidä yleistää ja ei voi tuomita ketään kun ei tiedä faktoja.Sitäpaitsi on paljon poliiseja jotka on ollu ovella tai tekee ovihommia edelleen. Mielenkiintoinen keskustelu :)

"Tuon perusteella selvää ihmistä ei saa laittaa rautoihin, vaikka kävisi järjestystä ylläpitävän henkilön kimppuun."

Puhalsiko asiakas nolla promillea, oliko pillerihuuruissa, oliko sairas ja kuumeinen, hourailiko, mitattiinko lämpö, oliko syönyt liikaa joulukinkkua, oliko ähky.....kuinka hyvin asiaa selvitettiin poliisin toimesta ovella?

Normaali ihminen ei joudu rautoihin.

• Nobody
        kimppuun vaan? kirjoitti:

"Tuon perusteella selvää ihmistä ei saa laittaa rautoihin, vaikka kävisi järjestystä ylläpitävän henkilön kimppuun."

Puhalsiko asiakas nolla promillea, oliko pillerihuuruissa, oliko sairas ja kuumeinen, hourailiko, mitattiinko lämpö, oliko syönyt liikaa joulukinkkua, oliko ähky.....kuinka hyvin asiaa selvitettiin poliisin toimesta ovella?

Normaali ihminen ei joudu rautoihin.

Olen asioinut erittäin paljon kahdessa imatran kuppilassa. bulssin ovella ei ole ollut ikinä mitään kahinoita, portsarien ei ole tarvinnut korottaa ääntä erityisen paljon, oli jono miten pitkä tahansa.
        Onnelan ovella asiat on jotenkin toisin. portsarit ovat kuin joku olisi käynyt kusemassa jo valmiiksi suuhun.

Vai käykö onnelan ovella vain sen verran vittumaisempia asiakkaita?

• Ryyppymies-80
        Nobody kirjoitti:

Olen asioinut erittäin paljon kahdessa imatran kuppilassa. bulssin ovella ei ole ollut ikinä mitään kahinoita, portsarien ei ole tarvinnut korottaa ääntä erityisen paljon, oli jono miten pitkä tahansa.
        Onnelan ovella asiat on jotenkin toisin. portsarit ovat kuin joku olisi käynyt kusemassa jo valmiiksi suuhun.

Vai käykö onnelan ovella vain sen verran vittumaisempia asiakkaita?

On todennäköistä, että Onnelan portsarit ovat täysiä mulkkuja, mutta yhtä todennäköistä on se, että he yrittävät pitää jonoa ruodussa ja valvovat ettei jonossa rähistä, juoda omia juomia tai ettei jonosta ole haittaa liikenteelle/ohikulkijoille. Harva asiakas tulee ajatelleeksi, että jonokin on ravintolan aluetta, jota portsareiden tulee valvoa.
        Asiakkaan mielestä on tietenkin mukavampaa seisoa avohärdellissä ja juoda omia juomia, kuin jonottaa siistissä jonossa kuivin suin.

• Respekt!
        Bodari kirjoitti:

"selvää ihmistä ei saa laittaa rautoihin, vaikka kävisi järjestystä ylläpitävän henkilön kimppuun. "????

Nyt kyllä haluaisin tietää mihin lakipykälään tuo lause perustuu. Kyllä se selvänkin lyönti tms. sattuu ihan yhtä paljon kuin humalassa/aineissa olevan. Ainakin omalla kohdalla on käynyt näin.

• minä itse

Olen ollut n.13 vuotta ovella ja väitän nähneeni kaikenlaisia asiakkaita, hyviä ja huonoja. Harmi vaan että huonot (minä ensin, ym...) asiakkaat ovat niitä jotka muistavat laittaa palautetta huonosta asiakaspalvelusta, jos tätä työtä voi asiakaspalveluksi kutsua?? itse olen eri mieltä koska se varsinainen syy miksi olemme työssä on erittäin negatiivistä ja kaukana asiakaspalvelusta.
      Jos kaikki poket on väkivaltaisia läskiniskakusipäitä niin miksi poket saa tippiä? kukaan ei voi olettaa että parilla kolikolla pääsee seuraavan kerran jurrissa sisään tai voi ohitella jonoa? siksi väitänkin että vaikka osa tipistä onkin vanhaa ovimiestapaa niin suuri osa tarkoittaa hyvää palvelua.
      Ja tosta raudotuksesta, tiedän kokemuksesta että "Sedulla" on tietyt vaatimukset ovimiesten suhteen, ja siksi en usko että ketään on raudotettu turhaan.
      Ja tietyissä tapauksissa kannatan vanhaan palaamista, eli pahimmat häiriköt takaoven kautta ulos!!!
      Hyvät ihmiset muistakaa, portsarit asiakkaitten mukaan!

• Pokena 25 vuotta ainakin

Eiköhän asia kuitenkin ole niin, että portsarin työ on Isolla A:lla asiakaspalvelua. Ei se ihme ole jos niitä ongelmia tulee jos ollaa vaan töissä sen erittäin negatiivisen asian vuoksi. Jos jaksaa palvella ihmisiä hyvin ja osana ravintolan iloista asiakaspalvelu "ilmettä" niin ongelmia tulee huomattavasti vähemmän. Ja sit joskus kun niitä kuitenkin tulee niin on paljon helpompi selvittää ne puhumalla kun on tuttu ja mukava portsari hoitamassa tilannetta. Itse olen huomannut töissä ollessani, että väsyneenä ja huono tuulisen tulee niitä ongelmia paljon helpommin asiakkaiden kanssa.
        Portsarit hymyä huuleen ja rento sekä iloinen asenne töihin. 99 prosenttia työstä on kuitenkin sitä "kivana" olemista ja asiakkaiden PALVELUA!

• Kokemustako?

Melkein aina tällaiset kommentit tulevat ihmisiltä, jotka eivät tiedä turvallisuus- ja ravintola-alalta yhtään mitään. Voi voi, kun asiakasta aina sorretaan. Mutta oletteko miettineet koskaan, että kuinka monessa muussa ammatissa asiakas saa "luvalla" nimitellä henkilökuntaa homoksi, vitun kusipääksi, yms. yms. Ja tällaista sitten pitää alalla työskentelevien kuunnella hymyssä suin ja toivottaa nämä hölmöt tervetulleeksi ravintolaan. Ja ravintolahenkilökuntaan käydään myös käsiksi, portsaria lyödään ja tarjoilijaa puristetaan takapuolesta tai rinnoista. Tokihan kaikki on aina ammatinvalintakysymyksiä...

Taidankin seuraavalla kauppareissulla puristaa Siwan kassaneitiä tissistä, ja huutaa Euromarketissa elämää pidemmässä kassajonossa, että MINÄ olin tässä ensin, ja äkkiä saatana mulle maitoa. Lähtiessä vedän vartijaa turpaan kun hän kehoittaa minua rauhoittumaan, tai ainakin heitän hirveitä solvauksia...Ja kyllä minun mielestäni elokuviinkin täytyisi päästä jonon ohi ja ilmaiseksi...

Että näin...

• Asiakaspalvelija

Onko nyt kuitenkin käytetty voimakeinoja vähän turhan heppoisin perustein? Yritettiinkö oikeasti selvittää asia puhumalla vai menikö portsarin pinna liian helposti? Pikkukylässä nämä ovat kuitenkin monta kertaa niitä ns vakiasiakkaita ja tuolla tavalla he eivät ole enää vakiasiakkaita.

• pankki

on siirtää juomatarjoilu otto-automaatteihin, jossa pienen jonotuksen jälkeen saa jokainen haluamansa drinkin nappia painamalla.

Jos kone ei anna, niin sille voi rauhassa vittuilla niin kauan, kunnes koneenkorjaaja tulee ja täyttää sen. Näin tarjoilijat ja portsarit eivät enää joudu kuuntelemaan ja katselemaan toistuvasti ala-arvoisen törkeää käytöstä. He voivat olla kotona lepäämässä, sillä ei pankkiväki ole valvomassa otto-automaatteja iltaisin ja öisin.

Pankkivirkailijatkin pääsivät törkeyksien huutelijoista, etuilijoista ja tissien puristelijoista eroon heti kun otto-automaatit otettiin käyttöön. Ravintolat voisivatkin ottaa mallia pankeista.

• Kommentoimatta
        Asiakaspalvelija kirjoitti:

Onko nyt kuitenkin käytetty voimakeinoja vähän turhan heppoisin perustein? Yritettiinkö oikeasti selvittää asia puhumalla vai menikö portsarin pinna liian helposti? Pikkukylässä nämä ovat kuitenkin monta kertaa niitä ns vakiasiakkaita ja tuolla tavalla he eivät ole enää vakiasiakkaita.

Olitko mahdollisesti paikalla kun tämä tapahtui? Yleensä jos ei itse ole ollut siellä niin on aika turhaa kommentoida voimankäytön eri asteita kyseisessä tilanteessa...

• Päivänkakkara

Yleinen mielipide tuntuu olevan, että poket haluavat painia ja raudoitella mahdollisimman usein.
      Uskallan olla eri mieltä. Ei kai minkään ammattikunnan edustajat halua tehdä työtään mahdollisimman vaikeasti, jos sen palkan voi saada helpommallakin. Ainakin kaikki tuntemani portsarit ovat niin laiskoja, että mieluummin höpöttelevät asiakkaiden kanssa mukavia ja hörppivät kahvia, kuin painivat hikipäissään ravintolan ovella, ellei ole pakko.

Järjestyksenvalvojana toimimisen edellytyksenä on poliisin hyväksyntä kyseiseen tehtävään. Jos henkilö tuomitaan väkivaltarikoksesta, ottaa poliisi järjestyksenvalvojakortin pois. Tietääkseni suurin osa Onnelan järjestyksenvalvojista on tehnyt ovihommia jo vuosia, joten poliisi olisi varmasti jo ajat sitten ottanut kortin pois, jos nämä poket ratkoisivat kaikki ongelmat väkivallalla.

Lisäksi useassa ravintolassa poket ovat palvelurahapalkalla, eli mitä enemmän asiakkaita, sitä enemmän palkkaa. Joten on täysin järjenvastaista ajatella, että he estävät joidenkin asiakkaiden pääsyn pelkästään vittuillakseen. Mielelläänhän he ottaisivat jokaisen sisälle, mutta Suomen laki kun on aika yksiselitteinen: päihtynyttä EI SAA laskea anniskelutiloihin. Eihän kukaan asiakas ole omasta tai seuralaisensa mielestä liian päihtynyt, joten sen takia se ukko siinä ovella seisoo, että hän tekee päätöksen. Ja portsarikin on vain ihminen, joten onhan sekin mahdollista, että ovimies erehtyy asiakkaan humalatilan voimakkuudesta, mutta se ei muuta tilannetta mihinkään. Eikä asiakkaan tilannetta ainakaan paranna se, että hän menettää heti hermonsa ja alkaa nimitellä ovimiestä ja vaatia ties mitä. Selvä/fiksu asiakas tyytyy tuomioonsa ja vaihtaa ravintolaa, tai yrittää sisäänpääsyä myöhemmin uudelleen, vai mitä?

Lopuksi: Onko kukaan koskaan miettinyt, että voisiko negatiivinen suhtautuminen portsariin johtua siitä, että portsari on ravintolassa se henkilö, joka joutuu tekemään kaikki ikävät asiat? Poke ei päästä kännissä sisään, poke heittää sammuneet pihalle, poke raudoittaa häiriköt, poke takavarikoi omat juomat, poke kieltää tupakoimasta savuttomalla alueella jne. jne.

• työelämässä

poke tekee juuri sen roolin mukaisen työn, jota poken kuuluukin tehdä ja tietenkin paras tilanne on silloin, kun poke jaksaa olla hyväntuulinen ja ystävällinen asiakkailleen, ja on aikaa höpötellä maailman tapahtumista ja hörppiä kahvia ja asiakkaat eivät tappele eivätkä aiheuta kenellekään keskenään ongelmia ym. ym.

Yhtä mukavaa voisi olla työ poliiseilla ja kaikilla muillakin (mm. sairaalahenkilökunta) jotka tekevät työtään ja hoitavat usein niitä seuraamuksia, joita toiset vapaa-aikanaan heille eri tavoin järjestävät.

• jos työ loppuisi
        työelämässä kirjoitti:

poke tekee juuri sen roolin mukaisen työn, jota poken kuuluukin tehdä ja tietenkin paras tilanne on silloin, kun poke jaksaa olla hyväntuulinen ja ystävällinen asiakkailleen, ja on aikaa höpötellä maailman tapahtumista ja hörppiä kahvia ja asiakkaat eivät tappele eivätkä aiheuta kenellekään keskenään ongelmia ym. ym.

Yhtä mukavaa voisi olla työ poliiseilla ja kaikilla muillakin (mm. sairaalahenkilökunta) jotka tekevät työtään ja hoitavat usein niitä seuraamuksia, joita toiset vapaa-aikanaan heille eri tavoin järjestävät.

poliiseilta, vanginvartijoilta, sairaalahenkilökunnalta, ambulanssikuskeilta ym. sillä veronmaksajat haluavat työllistää heitä omilla sekoiluillaan mahdollisimman kauan, jotta veroja ei maksella turhaan, sillä he saavat niistä veroista oman palkkansa.

• seli seli
        työelämässä kirjoitti:

Kyllä poket pitää hommansa hoitaa, mutta täytyy muistaa että pokekin on asiakas palvelija. Tuommoinen käytös nyt ei vastaa sitä, mitä hyvältä asiakaspalvelulta voisi odottaa. Tietty näitä kohteliaita ja varsin ystävällisiä pokeja on ja niitä yleensä muistan pienillä tipeillä. Onhan se kun muut tulee pitämään hauskaa ja itse olet työssä kyllä muakin vit***si.

• joulusika
        seli seli kirjoitti:

Kyllä poket pitää hommansa hoitaa, mutta täytyy muistaa että pokekin on asiakas palvelija. Tuommoinen käytös nyt ei vastaa sitä, mitä hyvältä asiakaspalvelulta voisi odottaa. Tietty näitä kohteliaita ja varsin ystävällisiä pokeja on ja niitä yleensä muistan pienillä tipeillä. Onhan se kun muut tulee pitämään hauskaa ja itse olet työssä kyllä muakin vit***si.

Ei se rasita alalle hakeutuvia nuoria vielä koulutuksen ja työn alkuvaiheessa, jos muut tulevat pitämään hauskaa, sillä hauska porukka on työntekijöistäkin hauska niin kauan kuin asiakkaat ymmärtävät että tietyt järjestyssäännöt velvoittavat henkilökuntaa.

Olisi paljon helpompaa, jos mitään sääntöjä ei olisi, eikä alkoholilaki, alkoholitarkastajat tai yleiset järjestyssäännöt koskisi ravintoloita, vaan kaikki voisivat tehdä vapaasti siellä mitä haluavat. Silloin jäisi moni ravintoloitsija ja henkilökunta kotiin ja kaiken maailman villit kapakat eläisivät juuri niin kauan kuin ravintolan henkilöstö ja yrittäjä jaksaisivat painaa duunia ilman mitään sääntöjä. Kyllä ne aikansa eläisivät ja karsiutuisivat pois, kun kukaan ei jaksaisi tehdä hommia ja käyttäytyä kuin siat ja pikkuporsaat pelloissa. Kyllä alalla kauan olleet eivät katselisi kaikkea ymmärtäväisin silmin, vaan pistäisivät jengiä pihalle kylmästi.

Tulee muistaa, että sika on kuitenkin siisti eläin verrattuna moneen ns. ihmiseen.

• UUNO

Ja ketäs tämä avopari sitten olikaan ketä ei Onnelaan kelpuutettu tuhlaamaan pennosia?

• Vai että näin

Nyt kun koko Onnelan henkilökunta portsareista jopa ehkä ravintolapäällikköön on kirjoittanut tänne tuosta asiasta ja puolustanut omiaan niin ehkä olisi syytä muistaa kuitenkin pari seikkaa. Vaikka linja on ollu Onnelassa tiukka niin silloin on myös syytä olla se pitkä pinna siellä alaovella. Pitää ainakin yrittää puhua ja jos ei siihen pysty niin ehkä kannattaa harkita toista uraa. Pikkukylässä ihmisiä rusikoimalla häviää ne vakiasikkaat nopeasti. Ja tuo ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta kun Onnelassa käytetään liian ronskeja otteita.

• Voisiko
        Vai että näin kirjoitti:

Nyt kun koko Onnelan henkilökunta portsareista jopa ehkä ravintolapäällikköön on kirjoittanut tänne tuosta asiasta ja puolustanut omiaan niin ehkä olisi syytä muistaa kuitenkin pari seikkaa. Vaikka linja on ollu Onnelassa tiukka niin silloin on myös syytä olla se pitkä pinna siellä alaovella. Pitää ainakin yrittää puhua ja jos ei siihen pysty niin ehkä kannattaa harkita toista uraa. Pikkukylässä ihmisiä rusikoimalla häviää ne vakiasikkaat nopeasti. Ja tuo ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta kun Onnelassa käytetään liian ronskeja otteita.

Voisiko nyt Onnelan portsarit jotka olivat kyseisessä tilanteessa kertoa heidän kertomuksen mitä oikeasti tapahtui tai ravintolapäällikkö. Asiakas kuitenkin rohkeni kertoa omansa niin jo paikan maineen vuoksi olisi mukava kuulla se toinen kertomus. Kiitos!

• Niin totuus esiin
        Voisiko kirjoitti:

Voisiko nyt Onnelan portsarit jotka olivat kyseisessä tilanteessa kertoa heidän kertomuksen mitä oikeasti tapahtui tai ravintolapäällikkö. Asiakas kuitenkin rohkeni kertoa omansa niin jo paikan maineen vuoksi olisi mukava kuulla se toinen kertomus. Kiitos!

Niin mitä siellä tapahtui eikä mitään sellaista että on toimittu oikein ja plää plää. Poket vois itse kertoa.

• shit
        Vai että näin kirjoitti:

"..häviää ne vakiasiakkaat nopeasti.."

Ehkä kovat otteet pitävät juuri sen osan porukkaa muualla, jota ravintola ei halua vakiasiakkaiksi. Eli ravintola valitsee ketä haluaa asiakkaikseen, ja jos ei se osaa asiakkaista miellytä, niin asiakkaat siirtyvät muualle. So simple is real life, pitääkö täällä ruikuttaa typeryyttänsä, jota joku idiootti kännissä harjoittaa. Elämää on kapakan ulkopuolellakin, mutta sitä ei moni tämän palstan lukija näytä tajuavan.

• toinen shit
        shit kirjoitti:

"..häviää ne vakiasiakkaat nopeasti.."

Ehkä kovat otteet pitävät juuri sen osan porukkaa muualla, jota ravintola ei halua vakiasiakkaiksi. Eli ravintola valitsee ketä haluaa asiakkaikseen, ja jos ei se osaa asiakkaista miellytä, niin asiakkaat siirtyvät muualle. So simple is real life, pitääkö täällä ruikuttaa typeryyttänsä, jota joku idiootti kännissä harjoittaa. Elämää on kapakan ulkopuolellakin, mutta sitä ei moni tämän palstan lukija näytä tajuavan.

lukijamäärän perusteella asia on imatralaisille hyvin tärkeä. Itse en jaksanut valitettavasti nyt lukea kuin tuon kärsimyksestä kertovan kohdan, jonka rouva oli ravintolan oviasiakkaana tänne kirjoittanut.

• Mie vain
        Voisiko kirjoitti:

Tuollahan on jo ravintolan tiedoite tapahtumasta!

• ahaha
        toinen shit kirjoitti:

lukijamäärän perusteella asia on imatralaisille hyvin tärkeä. Itse en jaksanut valitettavasti nyt lukea kuin tuon kärsimyksestä kertovan kohdan, jonka rouva oli ravintolan oviasiakkaana tänne kirjoittanut.

Johan pääsitte valtakunnan palstoillekkin.

• jees jees
        ahaha kirjoitti:

Johan pääsitte valtakunnan palstoillekkin.

Nykyään täällä istuu sellasta jengii kapakoissa, että ne juo toisten kaljat ja ollaan silmät seisoen. Niille ei uskalla sanoo mitään, koska ei tiiä mitä ne tekee. Ennen oli portsarit portsareita, eikä sivutyön tekijöitä. Silloin täälläkin piti olla ihan jees jos aikoi sisälle. Nyt pääsee tosi huonossa kunnossa sisälle. Ihan hyvä, että homma pelaa. Marko jatka linjaa.

• Neutronipallo

tai jompikumpi niistä ei kelvannut sisälle. Ei voi tietää mitä aikasemmin oli tapahtunut, mutta uskon, että oli syytä epäillä, että jotain tapahtuisi menneisyyden perusteella. Kyllä kaikki poket varmaan mielellään asialliset ihmiset ottaa sisään, mutta täpän tapauksen asiattomuudesta kertoi jo se, että kaveri oli alkanut huutamaan kun ei päässyt sisälle. Oli miten oli, sellaista ihmistä ei kannata päästää sisälle ku Kakolan porteista.

• otappa selvää!!

Pakko sanoa koska seisoin jonossa seuraamassa kyseistä tilannetta, että mies riehaantui sen jälkeen kun vahtimestari oli nimitellyt mielestäni aika törkeästi naista. mietinkin että sietäisinkö itse jos naiselleni joku sanoisi vstaavaa!?!! Ja mitä me siinä jonossa keskustelimme niin olisi muutaman tehnyt mieli mennä väliin kun kysymys ei ollut pelkästään,että monta vahtimestaria siksi ettei asiakasta satu!!! Miksi miehen suusta sitten valui reilusti verta jos asiakkaan parasta ajateltiin???

• juu
        otappa selvää!! kirjoitti:

Pakko sanoa koska seisoin jonossa seuraamassa kyseistä tilannetta, että mies riehaantui sen jälkeen kun vahtimestari oli nimitellyt mielestäni aika törkeästi naista. mietinkin että sietäisinkö itse jos naiselleni joku sanoisi vstaavaa!?!! Ja mitä me siinä jonossa keskustelimme niin olisi muutaman tehnyt mieli mennä väliin kun kysymys ei ollut pelkästään,että monta vahtimestaria siksi ettei asiakasta satu!!! Miksi miehen suusta sitten valui reilusti verta jos asiakkaan parasta ajateltiin???

Provosointi ja pikkuvittuilu on portsarien puolelta hyvin yleistä. Monesti tuntuu että poket yrittää vaan ärsyttää sopivasti kännissä olevia ihmisiä ja sit asiakas alkaa tästä valittamaan ja sen jälkeen asiakasta voikin heitellä miten sattuu kun alkoi riehumaan. Olen nähnyt tätä monesti, itse tosin ottanut nämä vittuilut vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ravintoloissa ei päde normaalit lait, pahoinpitely sekä ihmisten rahojen(vahingossa) varastaminen on ihan arkipäivää.

• maailmaa nähnyt

Jotenkin tuntuu,että puhut paskaa.Et varmaan tiedä
      taustoja vaan kerrot tämän jutun oman näkemyksesi
      kautta ja ehkä hieman väritettynä.Ei varmaankaan kukaan poliisi tuu portsarille sanomaan ,että ainoastaan poliisin työkuvaan kuuluu laittaa asiakas rautoihin. Ja kai sinne putkaan viedään muitakin kun humalaisia!!

• hyvinkin

"Ei varmaankaan kukaan poliisi tuu portsarille sanomaan ,että ainoastaan poliisin työkuvaan kuuluu laittaa asiakas rautoihin."

Miksi ei tulisi? Portsarilla on tasan yhtä suuri oikeus raudoittaa "asiakas" (ei ollut edes asiakas, koska ei päässyt sisään), kuin minulla on oikeus raudoittaa sinut -- eli ei siis minkäänlaista oikeutta.

Aivan oikein poliisi tekee, kun kertoo lailliset oikeudet. Siihen en ota kantaa, onko juttu totta.

• Ilmari Ala-Kääpä
        hyvinkin kirjoitti:

"Ei varmaankaan kukaan poliisi tuu portsarille sanomaan ,että ainoastaan poliisin työkuvaan kuuluu laittaa asiakas rautoihin."

Miksi ei tulisi? Portsarilla on tasan yhtä suuri oikeus raudoittaa "asiakas" (ei ollut edes asiakas, koska ei päässyt sisään), kuin minulla on oikeus raudoittaa sinut -- eli ei siis minkäänlaista oikeutta.

Aivan oikein poliisi tekee, kun kertoo lailliset oikeudet. Siihen en ota kantaa, onko juttu totta.

Jos järjestyksenvalvojalla ei ole oikeutta raudoittaa kohdehenkilöä, niin miksi järjestyksenvalvojakurssilla harjoitellaan käsirautojen käyttöä ja käsitellään siihen liittyvää lainsäädäntöä? Käsiraudat ovat laillinen voimankäyttöväline monelle ammattiryhmälle, kuten poliisille, vartijalle, järjestyksenvalvojalle jne.

Ja oletko ajatellut, että järjestyksenvalvojan toimivaltuudet ovat voimassa myös toimipaikan välittömässä läheisyydessä? Eli jos tilanne sallii jokamiehen kiinniotto-oikeuden käyttämisen, ei sillä ole mitään merkitystä, onko henkilö ollut ravintolassa asiakkaana vai ei.

Kaikki em. faktat perustuvat lakiin, ei kuulopuheisiin tai omiin tuntemuksiin.

• kiinniotto-oikeus...

Jos järjestyksenvalvojalla ei ole oikeutta raudoittaa kohdehenkilöä, niin miksi järjestyksenvalvojakurssilla harjoitellaan käsirautojen käyttöä ja käsitellään siihen liittyvää lainsäädäntöä? Käsiraudat ovat laillinen voimankäyttöväline monelle ammattiryhmälle, kuten poliisille, vartijalle, järjestyksenvalvojalle jne.

Ja oletko ajatellut, että järjestyksenvalvojan toimivaltuudet ovat voimassa myös toimipaikan välittömässä läheisyydessä? Eli jos tilanne sallii jokamiehen kiinniotto-oikeuden käyttämisen, ei sillä ole mitään merkitystä, onko henkilö ollut ravintolassa asiakkaana vai ei.

... liittyy rikollisen kiinniottamiseen, järjestyksenvalvojalla on hieman laajemmat oikeudet toimipaikassaan (ok, portsarin on valvottava myös ravintolaan jonottavien/saapuvien ja sieltä poistuvien turvallisuutta). Jos joku huutaa sinulle, et saa raudoittaa häntä, vaikka vituttaisi. Jos taas "asiakas" on käyttänyt väkivaltaa, toimenpide lienee oikea, samoin välittömässä väkivallan uhassa, esim. jos on kaivettu kättä pidempää esiin.

Mutta niin kuin sanoin, ei tietoa siitä mikä tilanne todellisuudessa oli. Avaajan antamien tietojen perusteella ei ollut syytä raudoittamiseen.

• Ilmari Ala-kääpä
        kiinniotto-oikeus... kirjoitti:

... liittyy rikollisen kiinniottamiseen, järjestyksenvalvojalla on hieman laajemmat oikeudet toimipaikassaan (ok, portsarin on valvottava myös ravintolaan jonottavien/saapuvien ja sieltä poistuvien turvallisuutta). Jos joku huutaa sinulle, et saa raudoittaa häntä, vaikka vituttaisi. Jos taas "asiakas" on käyttänyt väkivaltaa, toimenpide lienee oikea, samoin välittömässä väkivallan uhassa, esim. jos on kaivettu kättä pidempää esiin.

Mutta niin kuin sanoin, ei tietoa siitä mikä tilanne todellisuudessa oli. Avaajan antamien tietojen perusteella ei ollut syytä raudoittamiseen.

Kerrataanpa vielä hieman tuota lainsäändäntöä. Järjestyksenvalvojan työtä säätelee moni muukin säädös, kuin Laki järjestyksenvalvojista. Eikö kyseessä ollut järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen?

Pakkokeinolaki 1 § (Jokamiehen kiinniotto-oikeus)
        Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, JOS RIKOKSESTA SAATTAA SEURATA VANKEUTTA tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.

Rikoslaki 17 luku 6 § (Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen)
        Joka käyttämällä tai UHKAAMALLA KÄYTTÄÄ VÄKIVALTAA estää tai yrittää estää järjestystä ylläpitävää henkilöä suorittamasta hänelle lain tai asetuksen nojalla kuuluvaa tehtävää tai muuten vaikeuttaa sanotun tehtävän suorittamista, on tuomittava, jollei laissa muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta sakkoon tai VANKEUTEEN ENINTÄÄN KUUDEKSI KUUKAUDEKSI.

Eli: henkilöltä evätään pääsy ravintolaan, eikä tämä suostu useista kehoituksista huolimatta poistumaan = järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen. Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta on säädetty maksimi rangaistukseksi 6 kk vankeutta, joten jokamiehen kiinniotto-oikeus astuu voimaan. Järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää käsirautoja, jos on syytä epäillä, että kohdehenkilö voi olla vaaraksi itselleen tai muille. Ok?

• ei-järjestysmies
        Ilmari Ala-kääpä kirjoitti:

Kerrataanpa vielä hieman tuota lainsäändäntöä. Järjestyksenvalvojan työtä säätelee moni muukin säädös, kuin Laki järjestyksenvalvojista. Eikö kyseessä ollut järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen?

Pakkokeinolaki 1 § (Jokamiehen kiinniotto-oikeus)
        Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, JOS RIKOKSESTA SAATTAA SEURATA VANKEUTTA tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.

Rikoslaki 17 luku 6 § (Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen)
        Joka käyttämällä tai UHKAAMALLA KÄYTTÄÄ VÄKIVALTAA estää tai yrittää estää järjestystä ylläpitävää henkilöä suorittamasta hänelle lain tai asetuksen nojalla kuuluvaa tehtävää tai muuten vaikeuttaa sanotun tehtävän suorittamista, on tuomittava, jollei laissa muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta sakkoon tai VANKEUTEEN ENINTÄÄN KUUDEKSI KUUKAUDEKSI.

Eli: henkilöltä evätään pääsy ravintolaan, eikä tämä suostu useista kehoituksista huolimatta poistumaan = järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen. Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta on säädetty maksimi rangaistukseksi 6 kk vankeutta, joten jokamiehen kiinniotto-oikeus astuu voimaan. Järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää käsirautoja, jos on syytä epäillä, että kohdehenkilö voi olla vaaraksi itselleen tai muille. Ok?

kannattaa siis olla köysi, käsiraudat yms. kiinnipitämiseen tarvittavaa rekvisiittaa, sillä eihän sitä koskaan tiedä, milloin kaduilla ja kaupoilla tulee jokamiestä ja jokanaista vastaan huumehörhöilevä avohoitopotilas sadan promillen kännissä ja tekee jotain sellaista, josta seuraa tiedossa oleva rangaistus. Joten yleisen turvallisuuden nimissä on jokaisen huomioitava ja opeteltava ulkoa ehdottomasti nämä molemmat lainkohdat.

• salkkumies
        ei-järjestysmies kirjoitti:

kannattaa siis olla köysi, käsiraudat yms. kiinnipitämiseen tarvittavaa rekvisiittaa, sillä eihän sitä koskaan tiedä, milloin kaduilla ja kaupoilla tulee jokamiestä ja jokanaista vastaan huumehörhöilevä avohoitopotilas sadan promillen kännissä ja tekee jotain sellaista, josta seuraa tiedossa oleva rangaistus. Joten yleisen turvallisuuden nimissä on jokaisen huomioitava ja opeteltava ulkoa ehdottomasti nämä molemmat lainkohdat.

kulkevat salkkua kantavat virkamiehet voivat olla sellaisella asialla, että heidän toimistaan seuraa rikoslain mukainen tuomio, joten näitä selvinpäin kulkevia viisaita salkkuherroja kannattaa myös tarkkailla erityisen tarkasti ja muistaa tuo jokamiehen kiinniotto-oikeus,
        jos tilanne vaikuttaa selvästi rangaistavalta.

• salkkumies
        salkkumies kirjoitti:

kulkevat salkkua kantavat virkamiehet voivat olla sellaisella asialla, että heidän toimistaan seuraa rikoslain mukainen tuomio, joten näitä selvinpäin kulkevia viisaita salkkuherroja kannattaa myös tarkkailla erityisen tarkasti ja muistaa tuo jokamiehen kiinniotto-oikeus,
        jos tilanne vaikuttaa selvästi rangaistavalta.

Pakkokeinolaki 1 §
        Jokamiehen kiinniotto-oikeus)

Onko henkinen väkivalta lievää pahoinpitelyä tai lievää vahingontekoa tai jotain lievää petosta?

Ajattelin vain, kun putkahti mieleen että työttömät, vanhukset, sairaat ja tämä vähän heikommin toimeentuleva kotimaan kansanjoukko on ollut politiikkaan hieman tyytymätöntä viime aikoina.....tosin en yhtään tiedä että miksi?

• poke pitää kavereittensa

puolta! vittu kuule kun tietäisit miten paljon poliisit teitä pokeja "arvostaa"

• Wellermann

Ensi kerran baariin lähettäessä otettava pussillinen nippusiteitä mukaan, ja tehtävä muutama kiinniotto.

• paavipaavi

Tämänpäivän Etelä-saimaassa oli kyseinen juttu. Oli myös mainuttu tämä keskustelu.

• -lukija-.

Löytyykö ko.juttu esaimaan verkkoversiosta ja jos niin minkä otsikon alta?

• Ruoska

Imatra pitäisi eristää Onneloineen päivineen muusta yhteiskunnasta!

Kävin pyhässä Onnelassanne viime Sunnuntaina ja voi vittu mimmosta jengiä. Miehillä on kaikilla uudesta "liikekeskuksesta" ostetut samanlaiset neulepaidat ja parturikin taitaa osata vain yhden hiusmallin! Naiset kyllä oli ihan nättejä, joten ehdotankin nyt Imatran naiset -Muuttakaa pois sieltä!

Tämän ketjun tekstitkin puhuvat puolestaan yhteisönne maineen ylläpitämiseksi :D:D:D

• ???

olisikohan aika saapua imatralle selvittämään kyseinen sotku

• Haloooooo

Just. Kauhee haloo sivusta seuranneen esson paari -tasoisen jutun perusteella.

- Näitkö syntyneen tilanteen alusta asti?
      - Kuulitko käydyn keskustelun kokonaisuudessaan?
      - Tiedätkö tilanteen taustat kokonaisuudessaan?
      - Tiedätkö mistä syystä eivät kelvanneet sisälle?
      - Kuulitko portsarien, asiakkaan ja poliisien välisen keskustelun?
      - Tiedätkö mikä kuuluu portsarien toimenkuvaan ja mikä ei?
      - Keskustelitko portsareiden kanssa tilanteesta?
      - Keskustelitko asiakkaan kanssa tilanteesta?
      - Keskustelitko poliisien kanssa tilanteesta?
      - Mikä on oma kokemuspohjasi vastaavan kaltaisten tilanteiden hoitamisesta?
      - Pääsitkö sinä sisään?
      - Laitettiinko sinut rautoihin?

Eli lyhyemmin: onko sulla yhtään ainoata todellista faktaa, jonka perusteella puolueeton ja objektiivinen kokonaiskuva tilanteesta voidaan muodostaa?

Niinpä niin. Kukkahattutätien elämäntehtävä on siunailla ja jeesustella 'sivusta seuraajina' joka saatanan tilannetta ja asiaa, jotka eivät itselle kuulu ja joista ei itse mitään tiedä. Päivitellään sopulilaumoina mukatyrmistytäävää toimintaa ja itketään anonyymiyden suojassa inttörnetissä.

Yks kysymys vielä: hei löysitkö sen elämäs sieltä Onnelasta hä?

• Kira

Voin hyvin kuvitella että Onnelan pokejen kanssa on syntynyt sanaharkkaa joka on johtanut tilanteen kärjistymiseen. Itseltäni evättiin kerran kyseiseen paikkaan sisäänpääsy koska passini oli (muka) liian vanha!

Olin 24 ja todistin ikäni voimassa olevalla passilla jossa oli minusta 16 vuotiaana otettu valokuva. Tämä ei kelvannut, koska passi oli kuulemma liian vanha. No, ei siinä mitään, aloin sitten kaivella muita tuoreempia papereita. Minulla oli kuvallinen Kela-kortti ja opiskelijakortti ym epävirallisia kortteja joissa oli tuoreempia kuvia minusta.

Poke oli kuitenkin ilmeisesti jo päättänyt, että minä en baariin pääse eikä Kela-korttini kelvannut (pokella otti varmaan liikaa egolle, myöntää olleensa väärässä tai jotain). Tässä vaiheessa aloin jo hermostua ja kysyin eikö poke nyt tosiaan naamasta nähnyt että olen 24 (ikäraja oli 18), mutta poke vain totesi että "käskyt ovat yläkerrasta".

-Mitkä käskyt?
      -Että asiakkaita joilla on henkilöllisyystodistus ei päästetä sisään?

Poke alkoi vain tylysti palvelemaan seuraavia asiakkaita ja minä poistuin kiukusta kihisten.

Portsarin toiminta oli btw laitonta koska asiakirja (passini) oli laillinen, ja halutessani olisin voinut kutsua poliisit paikalle vahvistamaan että passi on aito ja omani. Poliiseilla olisi kuitenkin mennyt tuntikausia ennenkuin olisivat viitsineet saapua paikalle, enkä siis soittanut niille. Olin kyllä sen verran vihainen että olisi tehnyt mieli näpäyttää vähän sitä urpoa ja soittaa virkavalta paikalle.

En ole enää jalallani astunut koko mestaan kyseisen episodin jälkeen. Jos saat huonoa palvelua, protestoi lompakollasi!

• URPO

En vaan ymmärrä miks sinne pitää väkisin haluta ku noi Onnelat on ihan p******tä.Odottaisin ennemminkin sellasta uutista et poket vei väkisin asiakkaan Onnelaan. :)

• Kantakundi

Vaikken paikalla ollutkaan, niin luulen että kyse oli siitä, että kuva oli liian vanha, ei passi. Kyllähän sinä itse (ja tuttavasi) tunnistat itsesi vaikka vauvakuvasta, mutta ventovieraalle se onkin jo huomattavasti vaikeampaa. Varsinkin naisilla ulkonäkö ja tyyli voi muuttua täysin jo vuodessa, puhumattakaan kahdeksasta vuodesta! Vai väitätkö että olet ihan samannäköinen 24-vuotiaana aikuisena, kuin 16-vuotiaana teininä? Järjestyksenvalvojan ei ole pakko hyväksyä henkilöllisyystodistusta, jos henkilö ei ole luotettavasti tunnistettavissa.

Tuo on tosi pahaa mustamaalausta kirjoitella tänne että portsarin toiminta on laitonta, koska juttusi perustuvat vain omiin tuntemuksiisi, ei lakiin tai viranomaisten ohjeisiin!

Ja käsitinkö oikein, että mielestäsi on hyvää asiakaspalvelua hyväksyä mikä tahansa henkkari ja huonoa palvelua on valvoa ettei alaikäisiä pääse ravintolaan? Ei kaikkea voi laittaa asiakaspalvelun piikkiin!

• Hohhoijaa joo
        Kantakundi kirjoitti:

Vaikken paikalla ollutkaan, niin luulen että kyse oli siitä, että kuva oli liian vanha, ei passi. Kyllähän sinä itse (ja tuttavasi) tunnistat itsesi vaikka vauvakuvasta, mutta ventovieraalle se onkin jo huomattavasti vaikeampaa. Varsinkin naisilla ulkonäkö ja tyyli voi muuttua täysin jo vuodessa, puhumattakaan kahdeksasta vuodesta! Vai väitätkö että olet ihan samannäköinen 24-vuotiaana aikuisena, kuin 16-vuotiaana teininä? Järjestyksenvalvojan ei ole pakko hyväksyä henkilöllisyystodistusta, jos henkilö ei ole luotettavasti tunnistettavissa.

Tuo on tosi pahaa mustamaalausta kirjoitella tänne että portsarin toiminta on laitonta, koska juttusi perustuvat vain omiin tuntemuksiisi, ei lakiin tai viranomaisten ohjeisiin!

Ja käsitinkö oikein, että mielestäsi on hyvää asiakaspalvelua hyväksyä mikä tahansa henkkari ja huonoa palvelua on valvoa ettei alaikäisiä pääse ravintolaan? Ei kaikkea voi laittaa asiakaspalvelun piikkiin!

Kirjoittaa Onnelan portsarit omalla nimellä ku jauhatte soopaa muilla nimimerkeillä. Saisitte ehkä vähän sitä kunnioitusta enemmän.

• Vanhettutut mutta tunnistettu
        Kantakundi kirjoitti:

Olen huomattavasti vanhempi kuin tuo 24vuotias, mutta niinpä vain joku henkilö tunnisti minut ja jopa juuri sieltä ajalta kun olin 16vuotias, mainiten että noita piirteitä ja silmiä ei unohda.Jotkut asiat eivät siis muutu, edes valokuvissa.

• eippo
        Kantakundi kirjoitti:

Itselläni on menossa passi vanhaksi tulevana vuonna. Kymmenen vuoden passi, jossa kuva ajalta, jolloin olin 18 -vuotias. Hyvin on tuo henkkari kelvannut poliiseille, rajaviranomaisille, pankkineideille jne. , vaikka paino on tuon kymmenen vuoden aikana heitellyt, hiustyyli muuttunut ja silmälasitkin jouduin hankkimaan.

• tosiasia vaan on..

"Portsarin toiminta oli btw laitonta koska asiakirja (passini) oli laillinen, ja halutessani olisin voinut kutsua poliisit paikalle vahvistamaan että passi on aito ja omani. Poliiseilla olisi kuitenkin mennyt tuntikausia ennenkuin olisivat viitsineet saapua paikalle, enkä siis soittanut niille. Olin kyllä sen verran vihainen että olisi tehnyt mieli näpäyttää vähän sitä urpoa ja soittaa virkavalta paikalle."

olisi voinut jäädä "näpäyttämisesi" vähän hiljaseksi.. poliisi EI käy ravintoloiden ovilla todistamassa ihmisten henkilöllisyyttä tai puhalluttamassa "selviä" ihmisiä että pääsisivät ravintolaan sisälle.
        tosiasia vaan on, että ravintolalla on oikeus valita omat asiakkaansa.
        ja btw poliiseilla on aika paljon muutakin tekemistä kuin selvitellä kuka pääsee ravintolaan sisälle ja kuka ei, ihan tavallisena viikonloppuna yöaikaan imatra-ruokolahti-rautjärvi-parikkala alueella on kaksi poliisipartiota, joskus säkällä kolme. kyllä ne tulee paikalle heti kun ehtivät, ei silloin kun "viitsivät"..
        ota asioista selvää ennenkuin urputat.

• Minä ite
        tosiasia vaan on.. kirjoitti:

"Portsarin toiminta oli btw laitonta koska asiakirja (passini) oli laillinen, ja halutessani olisin voinut kutsua poliisit paikalle vahvistamaan että passi on aito ja omani. Poliiseilla olisi kuitenkin mennyt tuntikausia ennenkuin olisivat viitsineet saapua paikalle, enkä siis soittanut niille. Olin kyllä sen verran vihainen että olisi tehnyt mieli näpäyttää vähän sitä urpoa ja soittaa virkavalta paikalle."

olisi voinut jäädä "näpäyttämisesi" vähän hiljaseksi.. poliisi EI käy ravintoloiden ovilla todistamassa ihmisten henkilöllisyyttä tai puhalluttamassa "selviä" ihmisiä että pääsisivät ravintolaan sisälle.
        tosiasia vaan on, että ravintolalla on oikeus valita omat asiakkaansa.
        ja btw poliiseilla on aika paljon muutakin tekemistä kuin selvitellä kuka pääsee ravintolaan sisälle ja kuka ei, ihan tavallisena viikonloppuna yöaikaan imatra-ruokolahti-rautjärvi-parikkala alueella on kaksi poliisipartiota, joskus säkällä kolme. kyllä ne tulee paikalle heti kun ehtivät, ei silloin kun "viitsivät"..
        ota asioista selvää ennenkuin urputat.

Mikäli portsari epäilee jonkun yrittävä väärällä henkilöllisyydellä ravintolaan, hänen pitäisi nimenomaan ottaa paperit itselleen ja soittaa poliisi.

Ja voin vakuuttaa, että poliisi tulee aivan varmasti, nähty on silloin kun itse vielä tein ravintolatöitä. On nimittäin huomattavsti kovemmat sanktiot väärällä henkilöllisyydellä esiintymisestä kuin jostain kotirauhan rikkomisesta tms, joita poliisi käy setvimässä tavan takaa.

• Pokena hela tiden
        Minä ite kirjoitti:

Mikäli portsari epäilee jonkun yrittävä väärällä henkilöllisyydellä ravintolaan, hänen pitäisi nimenomaan ottaa paperit itselleen ja soittaa poliisi.

Ja voin vakuuttaa, että poliisi tulee aivan varmasti, nähty on silloin kun itse vielä tein ravintolatöitä. On nimittäin huomattavsti kovemmat sanktiot väärällä henkilöllisyydellä esiintymisestä kuin jostain kotirauhan rikkomisesta tms, joita poliisi käy setvimässä tavan takaa.

Kyllä se kuules on niin että Imatralle on ihan turha soittaa poliisia jos ja kun niitä vääriä papereita löytyy. Sieltä yleensä tulee pari väsynyttä kaveria ja kun he eivät jaksa kirjoitella mitään sakkoja yms he sanovat asiakkaalle hyvää illanjatkoa. Paljon paremman mielen poke saa kun vähän aikoo päätään ja sit ehkä antaa ne paperit takasin. Uskon että muualla sama käytäntö. Alaikäisiä tulee olemaan aina väärillä ja lainatuilla papereilla niin kauan kun rangaistukset ovat tuollaisia eli käytännössä sanotaa "soosoo" ja se on siinä.

• Oisko
        Kantakundi kirjoitti:

Mahdollista verrata sitä passin sosiaaliturvatunnusta siihen kuvallisen kelakortin tunnukseen ja kuvaan? Vai onko siellä ovella seisoessa käpy jäätyny pahemman kerran?

• a.a

hyvä . ihan oikein mitä sinne päästää perse aukinaisia ihmisiä .

• fdhfdhfd

Taitaa meiniki Imatran Onnelassa olla aika hyvissä kantimissa, kun näin paljon valtakunnanlaajuisestikin kehutaan. Oliskohan Sedun syytä mennä katsomaan tilanne, ennen kuin tämä keskustelu leviää käsiin?

• on paha

Eräs kaverini on huipputyyppi. Mukava eikä juurikaan ryyppäile, välillä kuitenkin vähän flegmaattinen.

Tämän kaverin kanssa ei kuitenkaan kannata kapakkaan lähteä. Tapauksia on kymmeniä, jossa koko seurue ei pääse kapakkaan kun portsari sanoo että tämä kaveri on maistissa. Ja kaveri ei ole ottanut mitään, minkä muutkin seurueessa vakuuttavat.

Pidemmän päälle aiheuttanut varmaan aikamoista vitutusta kaverille, kun on samalla kerralla pilannut muidenkin iltaa.

Ilmeisesti syynä on hieman kierot silmät ja kumara ryhti joka saa kaverin näyttämään juopolta.

• eri kylä

nää piripoket sais ampua kaikki.

• ladonovi...

poket pistää käsirautoihin. On kuristettu kurkusta, potkittu päähän, lyöty turpaan. Toiset poket ovat joutuneet jopa rauhoittelemaan toista. Noh..syytteet on lähteny vireille.

• onnähty Tämäntämän

Tässähän on kyseessä selvä Mainostemppu koko portsari juttu, lapsellista mutta helposti uppoo nuorisoon!

• onn

Joo...Joo...

Poliisithan sanovat tilanteessa kun tilanteessa että nosta pahoinpitelysyyte, jos asiakas aukoo päätä ja änkyttää turhasta. Siihen asiakas on sitten tyytyväinen, vaikkei pahoinpitelystä ole tietoakaan.. :)

Toiseksi, raudoittaa saa takuulla. Niin tekevät myös myymälöiden vartijat tarpeen tullen.

Poliisi ei vie putkaan asiakasta jos ei katso tilanteen sitä vaativan, oli kännissä tai ei.

• joopa...

on tilanteita, jossa asiakkaassa on varmasti vikaa. Mutta on myös tilanteita, jossa pokessa on vikaa; pokella sattuu olemaan huono päivä, hermo kireellä, ni johan purkaa sen asiakkaaseen.
        Eli siis molemmista löytyy vikaa!!!!!!!!!!!
        Sen vaan sanon, et poken kyl pitäis osata hillitä hermonsa, muuten hän on HUONO tekemään kyseistä työtä, jollei siihen kykene!

• saa...

... jos tilanne niin vaatii, ei silloin kun sattuu huvittamaan.

• Wihtori
        saa... kirjoitti:

... jos tilanne niin vaatii, ei silloin kun sattuu huvittamaan.

Mitäs kuulkaas lapset ja vähemmän lapset, jos hankkisitte ihan ikioman elämän ja eläisitte sitä ilman että tartteis puuttua aivan kaikkeen mistä ette mitään kuitenkaan tiedä. Terveisin: Ikinä en ole Onnelassa käynyt, mutta loistavasti olen pärjännyt ;)

• Ihmettelijä
        Wihtori kirjoitti:

Mitäs kuulkaas lapset ja vähemmän lapset, jos hankkisitte ihan ikioman elämän ja eläisitte sitä ilman että tartteis puuttua aivan kaikkeen mistä ette mitään kuitenkaan tiedä. Terveisin: Ikinä en ole Onnelassa käynyt, mutta loistavasti olen pärjännyt ;)

Miksi otatte sinne niin kännisiä et ne puristelee henkilökunnan perseitä ja tappelee. Ei prismassa asiakkaat tappele eikä puristele kassatädin tissejä kun siellä ei ole kännisiä. Ja sit kun tulee joskus kuitenkin humalainen niin ei vartija mene sanoo, et ei tänään. Tuu ostaa leipäs huomenna. Tappelut ulkona jonossa tulee lähes aina siitä kun teidän jakamat vipit menee jonon ohi ja ihmisiä alkaa vituttamaan se.Jos kaikki sais kiltisti mennä vuorollaan niin lipun hinnasta valittajat ym ohittajat jäis pois kokonaan. Ajatelkaas jos Prismassa joillain on vippi ja saa menna aina jonon ohi kassalle. Se alkais selviäkin vituttaa.

• KOUVOLAN ASUKKI
        Ihmettelijä kirjoitti:

Miksi otatte sinne niin kännisiä et ne puristelee henkilökunnan perseitä ja tappelee. Ei prismassa asiakkaat tappele eikä puristele kassatädin tissejä kun siellä ei ole kännisiä. Ja sit kun tulee joskus kuitenkin humalainen niin ei vartija mene sanoo, et ei tänään. Tuu ostaa leipäs huomenna. Tappelut ulkona jonossa tulee lähes aina siitä kun teidän jakamat vipit menee jonon ohi ja ihmisiä alkaa vituttamaan se.Jos kaikki sais kiltisti mennä vuorollaan niin lipun hinnasta valittajat ym ohittajat jäis pois kokonaan. Ajatelkaas jos Prismassa joillain on vippi ja saa menna aina jonon ohi kassalle. Se alkais selviäkin vituttaa.

Millainen on muu henkilökunta Onnelassa? Onks baaritiskin takana työskentelvät ihan OK?
        En oo käyny koskaa Onnelassa, ja lukemani perusteella en menekään, ellei siel oo järkevää henkilökuntaa. Kerropa, miten on!

• Keskustelua seurannut

Minäkun en usko, että on savua ilman tulta! Vaikka homma olisi ryöstäytynyt käsistä, ihan saletilla on vastapuolella-asiakkaalla ollut osuutensa asiaan!

Kyllä nämä poket ovat monta kertaa pelastaneet yleiseltä mellakalta, poistaneet vähäpäiset hillujat.Niitkin kun on molemmissa sukupuolissa.

Ja kyllä harjaantunut silmä tunnistaa kaikenmaailman nappikauppiaat, joita keskuudesamme on paljon, savuapinoista puhumattakaan.

Menkäähän iltaa istumaan vaikka patsaalle, siellä ei varmaan portareita jaelle-kenellekkään.

• Nimmarin taakse

Onnelan toiminta, näin epäilen, ei ole ihan laillistakaan.

Paitsi sisääntulijoiden iän, poket tarkistavat ettet ole heidän "mustalla listallaan". Jokainen potentiaalinen sisäänpyrkijä on ei-toivottu rikollinen.

Satunnaista passintarkastusta harjoitettiin Etelä-Afrikassa apartheidin aikaan. Myös palestiinalaisia kiusataan tällaisilla toimilla. Yllättäen myös Suomessa, jossa odotamme räntäsateessa passintarkastukseen päästäksemme litkimään ylihintaista kaljaa tupakansavussa.

Kaipaan etelänmaita, joissa ravintoloihin on "sisäänheittäjiä".

Viimeksi käännyin jonossa kymmenen minuutin jonotuksen jälkeen pois ja painuin kotiini nähtyäni mitä se pokepeli siellä oikein oli.

Terveisiä tietysti Onnelan johdolle. Poket noudattavat heidän ohjeitaan.

Poliisivaltio elää - ravintolakulttuurissamme.

..mutta nyt äkkiä piiloon nimmarin taakse ennen kuin ravintoloitsija nostaa asiakastaan vastaan syytteen...

• Tadaa.

Johan on noussut kohu yhdestä tapauksesta.Eiköhän siinä jotain syytä ole ollut, että noin kävi. En tosiaankaan usko, että huvin vuoksi pistettiin ketään ulos tai evättiin sisäänpääsy.

Menkää sellaiseen paikkaan mikä ei esim.henkilökunnan vuoksi ärsytä ja pistä turpamoottoria säkättämään joutavia.

Hyvä että poket hoitavatkin tehtävänsä, eivätkä päästä kaikenmaailman vesikauhuisia räksyttäjiä muiden asiakkaiden riesaksi.

• Tavallinen tallaaja

Onnelan henkilökunta on pääsääntöisesti asiallista ja ravintolapäällikkö loistava. Sitä en toki ymmärrä miksi ihmeessä töihin pitää ottaa sellaista henkilökuntaa jotka on potkittu jostain toisesta paikasta pihalle. Ihmettelen kovasti moista. Nykyinen päällikkö varmaan ajan myötä huomaa miksi heillä oli ongelmia aikaisemmissa paikoissa. Tietty ihmiset voivat parantaa tapansa, mutta, mutta.

• tenava2

Terve!

Kyllä niistä pokeista on välillä aika paljon hyötyäkin. Ainenkin itselleni olisi pari kertaa tullut muuten nenä kipeeksi. Ja vielä pikku vinkki: laivojen poket vasta hulluja onkin, siellä olisin kyllä tosi varovainen...

• tenava!

Terve!

mitenhän paha tilanne pitäisi olla, että ravintolan jono siirtyisi naapuri ravintolan eteen?

• jiive

sama juttu joka kaupungissa... aina on näitä mömmöveikkoja ovella odottamassa.

• Timotei

Oon Onnelan uus sheriffi ja tapani tulette tuntemaan.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      262
      3208
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1274
    3. 66
      1193
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      998
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      906
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      62
      899
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      48
      824
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      762
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      741
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      708
    Aihe