Onko 5 vuotiaana uhmaikä? Olen kyllä kuullut 3v uhmasta, ja se olikin menoa silloin...
Nyt on tyttö kohta 5 v ja olen tehnyt hänen kanssaan varmasti kaikki virheet mitä kasvatukessa voi tehdä. Tuntuu ettei jaksa enää, hän koettelee minua koko ajan ja raivoaa, itkee joka asiasta...
Olen siis tukistanut harva se päivä ja paljon muutakin mitä ei saisi, kun olen menettänyt väsyneenä malttini täysin. Huono äiti, tiedetään. Sitten olen itkenyt, kun en jaksa enää...ja huono omatunto kun olen käynyt tyttöön käsiksi.
5 vuotiaan uhma?
7
6934
Vastaukset
- äiti x 3
Onhan noi tietyt uhmaiät tietysti kehitykseen liittyviä, toki yksilöllisiä. Itsestä tuntui, että koko lapsuus oli uhman aallokkoa:) Joo, nyt hymyilyttää mutta ei se aina hymyilyttänyt. Pelottelematta voin sanoa, että ongelmat on lapsen kokoisia. Pienet lapset = pienet ongelmat, isot lapset niin ongelmatkin ovat isompia. Mutta oikeesti, jos tunnet itsesi väsyneeksi ja pelkäät että käyt käsiksi lapsiin niin hae apua, tukea. Jotain joka joka helpottaa arkea. Ehkä käytännön apua. Keskusteluseuraa aikuisista. Kyllä se siitä.
- kaiken kokenut
Ota viikonloppu vapaata ja anna isän hoitaa. Helpottaa kummasti.
- Jarkko
Anna lapselle piiskaa niin eiköhän uhma nujerreta sillä keinolla. Tiettyihin lapsiin ei päde kuin vanhanajan kasvatuskonstit eli risu ja remmi. Kun uhma siitä laantuu voit tietenkin nämä jättää pois.
- .....
Ethän kuvittele, että kaikki kasvattajat ovat yhtä vähä-älyisiä kuin sinä.. AINA on muitakin keinoja kuin lapsen alistaminen ruumiilliseen kuritukseen. Kyse onkin kasvattajan taidoista tässä kohden! Ehkä sinäkin joku päivä vielä ymmärrät..
- @@na
Koitapa yksi viikko seuraavaa. Ensiksikin päätät säännöt ja rajat. Mieti mitä on tarpeellista kieltää ja miksi. Vältä Ei ja ÄLÄ -sanoja, positiiviset lauseet tehoavat kummasti paremmin! Jatkuva eieieiei lannistaa kenet tahansa. Kehu myös aina kun mahdollista.
Kun tulee känkkis ja itseltäsi alkaa hermojen hallinta kadota, ala ylirauhalliseksi. Sano "tiedän, että sinua kiukuttaa, mutta nyt vaatteet puetaan. Piste." Eikä muuta. Sen jälkeen anna huutaa sielunsa kyllyydestä, viikon päästä on luultavammin huomannut, että ei saa vastakaikua kiukulleen. Mene itse toiseen huoneeseen, ulos, peiton alle, minne vain pois tilanteesta kun hermosi ovat tiukalla. Ajattele jotain omiasi, ole kuin et olisikaan samassa talossa kiukkuavan lapsen kanssa.
Mieti miksi lapsi kiukkuaa. Onko väsynyt, nälkäinen, eikö saa huomiota tarpeeksi?
Pääasia on, että olet päättäväinen ja määrätietoinen. 5-vuotiaalle voi jo selittää (sitten kun raivokohtaus ohi), että äiti tekee niin kuin sinulle on parasta ja sinun paras ei ole, että saat tahtosi läpi.
Tsemppiä! - väsynyt...
Meidän lapset(1.5v, 3.5v ja kaksoset 5v)saavat joka v...tun iltavillin päälle, aina kun on syöty iltapala. Pitäis mennä pesulle, mutta ihan AINA ne alkaa juosta ja huutamaan. Sinkoilevat sinne tänne kuin flipperin pallot. Kukaan ei kuuntele eikä tottele. Ekaks saon nätisti, sitten äänen sävy tiukkenee ja sit palaa pinna j alan karjumaan.... Varmaan ihan hel...iä olla meidän naapuri.
Päivällä 3v kiusaa pienintä ja 5v tyttö saa ihan omat raivarit. Olen todella usein neuvoton ja on ne meidänkin kakarat tukkapöllyä saanu! Nurkkaan on turha laittaa, ei ne siellä pysy, vaan lähtevät karkuun. Juoksevat vessaan lukkojen taakse ja nauraa paskasesti perään!
Olen neuvolassa kertonu asiasta ja me ollaan perheneuvojalle jonossa...Siis ihan oikeasti JONOSSA! Sitä apua ei saa heti, eli älä jää ongelmiesi kanssa pitkäksi aikaa yksin, vaan kerro asiasta ja vaadi opastusta/apua. Sen saamiseen voi mennä aikaa...! Itse olen hermorauniona. Yleensä helpottaa, kun katselen valokuvakansiosta lapsieni vauvakuvia ; )- enemmän
vanhempien taskussa on lapsen tahto. ei missään nimessä saa kuunnella mitä joku 7-vuotias pentu lässyttää vaan hiljentää lapsi ja neuvoa tottelemaan ja kunnioittamaan vanhempiaan ja jättämään tuollaiset tyhjänpäiväiset lässytykset pois aikuisia häiritsemästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757