Somac 40mg

Melli

Oon syöny Somac 40mg tabletteja viikon ja oon saanu ihan mielettömän turvotuksen ja suolisto on täynnä ilmaa:( Kauankohan kestää, että lääke lakkaa vaikuttamasta ja olotila palautuu?? Kauhistuttaa, kun esim. antibiootithan vaikuttaa vaikka kuinka pitkään vaikka ei enää söiskään tabletteja!!

32

70928

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs nainen

      Mulla kans sama juttu, joten vaihdettiin somac nexium:n. Ja vaivat katos..

    • kallis somac

      reseptittömään gaviscon liemeen.Se auttaa paremmin eikä tule noita mahavaivoja.Minulla oli myös maha kun ilmapallo somacista.Nyt pärjään hyvin tällä aineella.

      • mutta

        ei tullut mieleenikään etsiä vikaa somacista!olen tosin joutunut syömään jo pitkään 3kk.sitä.mutta kahtena päivänä turposin tunnissa kuin ilmapallo vatsasta varsinkin.se oli aivan kamalaa.voisiko somac tehdä näin vaikka sitä olen syönnyt jo pitkään.joten turpoamis syytä etsin monesta muusta lääkkeestä tai syystä.
        (jos antibiotti lääkitys on lyhyt ja ei vatsahaavaa pode tms.niin itse olen silloin nostanut gefilus tuotteet kunniaan/gefilus mehua ja jugurttia.en ole tarvinnut somac tms silloin.kirjoittajan caviscon on hyvä ja toimiva kanssa.ja somac kyllä tosiaan kallis lääke.


      • Lääke
        mutta kirjoitti:

        ei tullut mieleenikään etsiä vikaa somacista!olen tosin joutunut syömään jo pitkään 3kk.sitä.mutta kahtena päivänä turposin tunnissa kuin ilmapallo vatsasta varsinkin.se oli aivan kamalaa.voisiko somac tehdä näin vaikka sitä olen syönnyt jo pitkään.joten turpoamis syytä etsin monesta muusta lääkkeestä tai syystä.
        (jos antibiotti lääkitys on lyhyt ja ei vatsahaavaa pode tms.niin itse olen silloin nostanut gefilus tuotteet kunniaan/gefilus mehua ja jugurttia.en ole tarvinnut somac tms silloin.kirjoittajan caviscon on hyvä ja toimiva kanssa.ja somac kyllä tosiaan kallis lääke.

        Minä olen syönyt prednisolonia,azamunia sekä somacia vuoden verran.Kysyin apteekista vaihtoehtoista lääkettä somacille,kun se on niin kallis.Vaihtoivat ranixal 150mg.Toimii paremmin eikä turvota ollenkaan.


      • fze
        Lääke kirjoitti:

        Minä olen syönyt prednisolonia,azamunia sekä somacia vuoden verran.Kysyin apteekista vaihtoehtoista lääkettä somacille,kun se on niin kallis.Vaihtoivat ranixal 150mg.Toimii paremmin eikä turvota ollenkaan.

        Ranitdiini ei tosin liene vatsansuojavaikutukseltaan yhtä tehokas kuin protonipumpun inhibiittorit eli happosalpaajat. Kannattaa aina näissä tilanteissa neuvotella myös hoitavan lääkärin kanssa, jotta maha-suolikanavan limakalvovaurion kokonaisriski voitaisiin hallita. Tulee esimerkiksi punnita muut käytössä olevat lääkkeet, joista yhtenä tärkeimmistä tulehduskipulääkkeet. SSRI-lääkkeet lisäävät myös vuotovaaraa.

        Toki on mietittävä vaihtoehtoja, jos PPI-lääkkeet eivät sovi. Hyvä, että olet ranitidiiniin tyytyväinen.


      • kdfmdf
        Lääke kirjoitti:

        Minä olen syönyt prednisolonia,azamunia sekä somacia vuoden verran.Kysyin apteekista vaihtoehtoista lääkettä somacille,kun se on niin kallis.Vaihtoivat ranixal 150mg.Toimii paremmin eikä turvota ollenkaan.

        mulla taas toi ranixal ei toimi


    • heikki kärkkäinen

      Minulla taasen on positiivinen käsitys somac kapseleista,tosin käyttö on vasta alussa.Minä käytin aluksi Zolt nimistä vatsahappo salpaajaa ei sopinut ,lääkäri vaihdatti somaciin ,näyttäis toimivan erin omaisesti.Energiat palasi hyvinvoiva olo on tosiaan hyvä ainakin näin alussa.

      • vatsavaivainen

        Näköjään on hyvin yksilöllistä. Minulla sama juttu, somac sopii tosi hyvin (40 mg), siitähän on nyt jo halpalääkkeitäkin tuosta somacista (pantoprazol).


    • kh

      vaihda somac 20mghen. toi on liian vahva.

    • ööö

      kallis?onko neljän euron somac-paketti teidän mielestä kallis?

      • nthgf

        Voi olla että Somac on ollut vuonna 2005 kallis, nythän lääkkeiden hinnat on tulleet alaspäin aika hurjasti....


    • eevi

      Joo ei munkaan mielestä ollut kallis,100 tabl.40mg Somacia maksoi kelakorvauksen jälkeen 4,85 e.Ja turvotuttaa vatsaa kovasti,vaikka oon syöny vasta 3 päivää...vatsakin meinaa olla löysällä...

      • dldlf

        sama homma....hirvee turvotus ja ilmavaivoja....no onneks ei tartte ku kuukaus syödä..


    • fkdl

      MIKÄ SIIHEN TURVOTUKSEEN AUTTAA??kellään ideoita??

    • Turpotus

      Koitappa syyä vuorokausi vain hedelmiä ja juua vettä. Kyllä on hyvä olla !

    • Uusi elämä

      Olen vuoosia kärsinyt erilaisista vatsaoireista, on tehty tähystyksiä ja kokeita otettu. Olen kertonut lääkäreille, että hapot nousevat suuhun, aina on määrätty jotain nestemäistä lääkettä.
      Kunnes joulun aikaan vointini heikkeni todella huonoksi, en voinut kumartuakaan, oksennus ja väkevät hapot suussa, kurkku tuntui palaneelta.

      Sain työterveyslääkäriltä reseptin Somacista ja jo ensimmäisen pillerin jälkeen alkoi olo muuttua. Olen nyt syönyt 40 mg muutaman viikon ajan ja vatsassa ei tunnu pienintäkään kipua, elämä tuntuu aivan ihmeelliseltä. Olin jo turtunut jatkuvaan pahoinvointiin, väsymykseen, masennukseen, mutta näköjään se on pienestä kiinni, kun löytyy oikea lääke, oikea lääkäri, joka tietää, mitä määrää potilaalleen.
      Lääkkeestä ei ole tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

      • Anonyymi

        Sinulla on nupissa vikaa, ei mahassa.


      • Anonyymi

        Hmmm lääkeet lääkkeet..yritän terverllä ruuaalla. Se onniin pienestä kiinni. Kokki sanoi että- EI EINEKSIÄ JUU JUUREKSI - JESS kupunin kondiksessa 👋🐰 juu pupuni myös.


    • BNZ

      Pantopratsoli (Somac), Omepratsoli (Losec) ja Lansopratsoli (Zolt) ovat kaikki happosalpaajia ja ne vähentävät mahahappojen eritystä noin 90-95%. Kauppanimiä on useampi, laitoin ylös ehkä tunnetuimmat. Nämä kaikki ovat ikään kuin sisarlääkkeitä, ja niiden reseptihinnat putosivat heti, kun tuotteet saivat myyntiluvan myös ilman reseptiä. Ainoa, joka on sittemmin nostanut hinnan takaisin hurjiin lukemiin on Omepratsolin valmistajat 40Mg:an annoskoolle, jota saa vain reseptillä (hinta 100kpl yli 60€!).
      On yksilöllistä, miten lääkkeet eri ihmisiin vaikuttavat, siksi voi kokeilla vaikka kaikkia noita kolmea eri happosalpaajaa ja valita itselleen sopivimman. Kyseisten lääkkeiden vaikutus vaihtelee 12-24 tunnin välillä, annoskoosta ja tarpeesta riippuen. Sitten on vielä Nexium, joka on hieman edellisistä poikkeava lääke vaikutusmekanismiltaan, mutta vähintään yhtä tehokas. Kannattaa tarkistaa Nexiumin sopivuus muiden lääkkeiden kanssa ennen käyttöä (saattaa vaikuttaa joidenkin lääkkeiden imeytymiseen ym.).

      Ranitidin (Ranixal, Ranimex) neutralisoi noin 85% mahahapoista, joten se on heikoin näistä vaihtoehdoista, vaikka vaikutusaika onkin suurin piirtein samaa luokkaa luokkaa käsikassarahapposalpaajien kanssa (noin 12h).

      Minulla happosalpaajat päivittäisessä käytössä vaikean refluksitaudin takia. Uusi elämä: Hoidahan nyt itselles aika gastroskopiaan, manometriaan ja PH-mittaukseen, niin saat diagnoosin ja tarvittaessa refluksileikkauksella korjattua nuo vaivasi.
      Itse odottelen vain sellaista elämäntilannetta, joka tukisi leikkausta, koska toipumisaika voi kestää useamman kuukauden ja sivuvaikutuksiakin leikkauksesta aiheutuu (nieleminen mm. opeteltava ikään kuin uudestaan). Kirurgin mielestä leikkaus kuitenkin olisi suositeltavaa, eikä tämä lääkkeiden popsiminen mitään kivaa myöskään ole. Tsemiä kaikille!

    • kumma juttu

      Somac aiheuttaa minulla aikamoisen huimauksen. Eikö kenelläkään muulla?

      • Anonyymi

        Ihan sama vaikutus minullakin. Sen takia jätän Somacin kokonaan ottamatta. 03.05 menen gastroskopia-tutkimukseen ja siihen asti hoidan närästystä ottamalla tarvittaessa Rennie tabletin.

        Kannattaa lopettaa heti huimausta aiheuttava Somac sinun kohdallasi. Itse söin sitä 3kk ennenkuin tajusin, että juuri Somac oli syy päivittäiseen huimaukseeni.


    • Joopee

      Somac huippaa täälläkin.

    • Huimaa tosi paljo vaikka vasta 2 tablettia syöny.

    • Joopee

      Somac 40mg huippas mut 20mg ei. Kokeilkaapa vaihtaa miedompaan.

    • Maharuvella

      Mulla menee 40mg somac ja ei huimaa onnex, maha vaan pullistuu ku ilmapallo. Voimakasta väsymystä on kylläkin tullut ja sellanen kuvotus olo melkeen jatkuvasti päällä.

    • Tämä auttaa turvotuk

      Cuplaton on lääke, joka poistaa liikaa ilmaa suolistosta.
      100mg:n kapseleita saa apteekista ilman reseptiä. Se ei ole KELA-korvattava, mutta 100 kapselin purkki maksaa n. 15€, joten yhden kapselin hinnaksi tulee vaivaiset 0,15€.
      Itse käytän sekä somacia 40mg iltaisin ja cuplatonia 1-4 kapselia päivän mittaan. Joka päivä sitä ei edes tarvitse ottaa.

      Suosittelen lämpimästi!

    • MTnr84

      Minulla somac 40 mg:nen ja vatsa turposi heti ja huimausta myös.Sain ne eilen apteekista , kun
      kävin terveyskeskuksessa nopeasti, kun minulla oli vaan tavallinen vatsatauti pahoinvointineen
      oksennuksineen ja kipuineen. Lääkärillä oli vain päivystysaikoja ja kai käsitti sinut jotenkin vää-
      rin.Määräsi vatsan alueen ultraäänitutkimukseen ja viä vatsan tähystykseen syksyllä.Kai oli taass
      oma syysi kun varasit sinne ajan.Juu ihan turvotus tuli. Ja huimaus.Verikokeetkin viä kävin otta-
      massa niissä ei ollut mitään. Sain vaan nämä 8 viikoksi.

    • Abc673

      Itsellä somac aiheuttaa muutaman tunnin kuluessa päästä varpaisiin ulottuvan kutinan, kovaa vatsakipua ja oksentelua.

      Olen syönyt somacia silloin tällöin ilman mitään oireita. Kaksi viimeistä kertaa mennyt näin.

    • Anonyymi

      Minua panettaa somakki han kuin viakraa ottaisi. eikö kenelläkään muulla ? on kun rauta kanki

      • Anonyymi

        No mutta voivoi,sellaisiakin vielä.Pitää ottaa varmaan 2-3kpl:kerralla,että saa kunnon seisokin,kun ei ole ollut mitään eloa vuosikausiin alapäässä.


    • Anonyymi

      Hei, sitä sama minulle kävi jo mitä minun pitä tehdä jos sinulla jtn nevuota tähän tilanteen parenne tai pois tämmöstä oloista?

    • Anonyymi

      Itellä on ollut somac käytössä yli 20 vuotta ja maha on ku tynnyri vaikka muuten olen suht normaali kokoinen usein tosi tukala olo mahan takia ei ole lääkettä vaihdettu toiseen.....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      4120
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      171
      2533
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2329
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      155
      2315
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      429
      1604
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      152
      1408
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1307
    8. 79
      1271
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      98
      1268
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      58
      1195
    Aihe