Öljyn vaihtoväli?

Slx

Auton myyjät/omistajat kertovat kuinka öljyt on aina vaihdettu 10-15tkm välein mutta onko oikeasti merkitystä vaihtaako öljyt 10 vai 30tkm välein? vai onko tämä 10tkm välein vaihto vain rahastusta???

20

5886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnivaan

      hei ootko idiootti?

    • tietenkin

      Tietenkin on rahastusta, nykyöljyt kestävät vaivatta moottorissa kuin moottorissa 20tkm.

      Itse ajoin vanhalla Sierralla samoilla öljyillä 65tkm, ei niitä turhanpäiten passaa vaihdella. Viskositeetti tosin oli jo veden luokkaa.

      • turhaa pröystäilyä

        itellä farmarimersu 200d.öljyt loppu 150tkm sitten ja viel mennään.


    • Nimimerkki

      Öljynvaihtovälillä ON merkitystä. Itsekin vaihdan 10 - 15 välein, vaikka ohjekirja sanoo 20 tkm. Öljyn lievä mustuminen 10 tkm jälkeen kertoo sen, että öljy ei ole enää ihan "tervettä". Uusi ja puhdas öljy voitelee AINA paremmin, joten miksi riskeerata muutaman euron takia? Fiksu kuski hoitaa ja huoltaa autonsa paremmin mitä ohjekirjoissa neuvotaan.

      Sama pätee tulppiin. Ei kannata odottaa, että esim. suositeltu 20 tkm vaihtoväli tulee täyteen. Tulpat voi ja kannattaakin vaihtaa jo hieman sitä ennen.

      • oilman

        Ei se ihan noin mene, tuo on mutua. Öljy mustuu, koska siihen sekoittuu nokea palamisesta, ja pitääkin, ettei noki sakkaudu jonnekin pohjalle. Öljy joka ei mustu on huonoa eikä kykyne pitämään nokea poissa moottorin pinnoilta. Noki on muuten hyvä voiteluaine eikä haittaa mitenkään ollessaan öljyn seassa. Uusi öljy EI muuten tutkimusten mukaan voitele parhaiten! Lisäaineet alkaa toimia kunnolla vasta vähän myöhemmin, ehkä myös noki parantaa paineensietokykyä (dieselin öljy mustuu lähes samantien ja ne kuitenkin kestää yleensä enemmän kuin bensakoneet kulumista).

        Hyvällä öljyllä ajaa kirkkaasti vuoden tai ainakin 20tkm. Tulpilla ajaa nykyisin kevyesti 50tkm kun ei ole lyijyä niitä pilaamassa. Ei olla enää 70-80-luvulla!


      • Nimimerkki
        oilman kirjoitti:

        Ei se ihan noin mene, tuo on mutua. Öljy mustuu, koska siihen sekoittuu nokea palamisesta, ja pitääkin, ettei noki sakkaudu jonnekin pohjalle. Öljy joka ei mustu on huonoa eikä kykyne pitämään nokea poissa moottorin pinnoilta. Noki on muuten hyvä voiteluaine eikä haittaa mitenkään ollessaan öljyn seassa. Uusi öljy EI muuten tutkimusten mukaan voitele parhaiten! Lisäaineet alkaa toimia kunnolla vasta vähän myöhemmin, ehkä myös noki parantaa paineensietokykyä (dieselin öljy mustuu lähes samantien ja ne kuitenkin kestää yleensä enemmän kuin bensakoneet kulumista).

        Hyvällä öljyllä ajaa kirkkaasti vuoden tai ainakin 20tkm. Tulpilla ajaa nykyisin kevyesti 50tkm kun ei ole lyijyä niitä pilaamassa. Ei olla enää 70-80-luvulla!

        Joo, onhan tuo öljyjuttusi osittain totta.

        Tulpilla kevyesti 50 tkm??? Eikä tässä ajassa kärkiväli muutu/kasva, tai edes haittaavaa karstaa kerry, tai tulpan eriste mahdollisesti halkea? No on sulla hyvät tulpat. Mistä niitä saa?

        Lyijy ei ole ainoa, mikä tulpan pilaa.


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Joo, onhan tuo öljyjuttusi osittain totta.

        Tulpilla kevyesti 50 tkm??? Eikä tässä ajassa kärkiväli muutu/kasva, tai edes haittaavaa karstaa kerry, tai tulpan eriste mahdollisesti halkea? No on sulla hyvät tulpat. Mistä niitä saa?

        Lyijy ei ole ainoa, mikä tulpan pilaa.

        vakiotulpilla ajoi parhaimmillaan satatuhatta kilometriä, siis lyijybensan aikaan. Piti vain putsata karstat pois ja viilata keskikärjen kulman pyöristymä pois noin 10 tuhannen kilometrin välein. Tulppa kesti niin kauan kuin keskikärkeä riitti.
        Sama pätee yhä. Lyijyn poisjäänti lopetti karstoittumisen käytännössä kokonaan ja tulppien kuluminen väheni muutenkin. Saa ne silti tarkastaa sen kymppitonnin välein, eipähän ainakaan ehdi palaa kierteisiin kiinni.

        Tuhansia tulppia olen putsannut ja kärjet viilannut, se kuului aikanaan normaalihuoltoon. Olen myös testannut paineessa, että homma toimii. Ehkä yksi tulppa tuhannesta on ollut muuten vialla eikä putsaus ja viilaus ole auttanut.

        Nykyään tulpat ovat työn hintaan nähden paljon halvempia, eikä niitä siksi kunnosteta. Jokainen voi kuitenkin halutessaan säästää pienellä vaivalla tulppien hinnan muuhun käyttöön.


    • vuodessa

      syksyisin.

    • Jamppa

      Itse vaihdan/vaihdatan öljyt aina ajallaan ihan vaan sen takia, että sillä voi olla merkitystä.
      Auton ylläpitokuluissa joku öljyn hinta on niiiin pisara meressä että aika pihi on oltava jos siinä säästää. Jos ei vaihda niin kuka sen tietää vaikuttaako se merkittävässä määrin johonkin vai ei. Tuo arpapeli voi pidemmän päälle tulla kalliiksi verrattuna öljyn hintaan.

      • yli 500 tkm/auto

        Mikä riski on olemassa? Mikä arpapeli? Kampiakseliko katkeaa?

        Joshan koneessa vain ON ÖLJYÄ, se pelaa! Aina olen pitänyt pidemmät vaihtovälit, mitä huolto-ohje on sanonut, eikä koskaan ole auto mennyt moottorin takia romuttamoon, vaan korin mätänemisen takia. Minkä ihmeen takia paalaamoon menevässä autossa pitäisi olla huippukuntoinen moottori?????

        Ps. Autoillani olen poikkeuksetta ajanut yli 500 000 km, eikä moottoreita ole tarvinnut avata korjauksen takia. Nykyisellä tdi:llä on 400 000 km lasissa, eikä yhtään öljynvaihtoa ole tehty alle valmistajan ehdottaman 15 000 km. Ajossa oleva peli ei ole alkanut ruostua, aionkin ajaa sillä yli miljoona km ja ilman moottoriremonttia.


      • helvetti
        yli 500 tkm/auto kirjoitti:

        Mikä riski on olemassa? Mikä arpapeli? Kampiakseliko katkeaa?

        Joshan koneessa vain ON ÖLJYÄ, se pelaa! Aina olen pitänyt pidemmät vaihtovälit, mitä huolto-ohje on sanonut, eikä koskaan ole auto mennyt moottorin takia romuttamoon, vaan korin mätänemisen takia. Minkä ihmeen takia paalaamoon menevässä autossa pitäisi olla huippukuntoinen moottori?????

        Ps. Autoillani olen poikkeuksetta ajanut yli 500 000 km, eikä moottoreita ole tarvinnut avata korjauksen takia. Nykyisellä tdi:llä on 400 000 km lasissa, eikä yhtään öljynvaihtoa ole tehty alle valmistajan ehdottaman 15 000 km. Ajossa oleva peli ei ole alkanut ruostua, aionkin ajaa sillä yli miljoona km ja ilman moottoriremonttia.

        No on se kyllä kumma jos ihmisellä ei ole varaa maksaa tai on niin nuuka, että 30-40 €uroa ei löydy nelkun purkkiin vuoden välein. Suorastaan aika säälittävää. Mahtaanko ruokaankaan rahaa riittää? Jos ei, suosittelen ihan työpaikan hakemista tai pois kuolemista.


      • Työläinen_
        helvetti kirjoitti:

        No on se kyllä kumma jos ihmisellä ei ole varaa maksaa tai on niin nuuka, että 30-40 €uroa ei löydy nelkun purkkiin vuoden välein. Suorastaan aika säälittävää. Mahtaanko ruokaankaan rahaa riittää? Jos ei, suosittelen ihan työpaikan hakemista tai pois kuolemista.

        Mikä se on pointti tämänkin "helvetin" kirjoitelmassa? Koittaisit nyt ymmärrettävästi argumentoida kommenttisi, mutta ilmeisesti ei tietotaitosi tekniikassa riitä. Pelkällä mutulla siis vain. Miksi siis mielestäsi öljyjä pitäisi vaihdella useammin, kuin mitä edellinen kirjoittelija kertoi? Miksi paalaamoon menevässä autossa pitäisi olla kulumaton moottori? Ihanko vain sen takia, ettei olisi "nuuka"? Sillä kirjoittajalla saattaa olla muutakin tekemistä, kuin ryömiskellä turhan tähden autonsa alla. 30-40 e ei nimittäin riitä öljynvaihtotyön teettämiseen, kuin halvimpiin pienimoottorisiin kotteroihin. Kaiken lisäksi turhiin vaihtoihin kuluu työaikaa, jonka viisaammat voivat käyttää hyödyllisemminkin ja tuottavammin. Saattaa tulla 500 e - 1000 e tulonmenetystä vaihdon vaatiman kokonaisajan puitteissa. Sinä onneton vain juttelet 30 e hintaisista nelkun purkeista.


      • Jamppa
        Työläinen_ kirjoitti:

        Mikä se on pointti tämänkin "helvetin" kirjoitelmassa? Koittaisit nyt ymmärrettävästi argumentoida kommenttisi, mutta ilmeisesti ei tietotaitosi tekniikassa riitä. Pelkällä mutulla siis vain. Miksi siis mielestäsi öljyjä pitäisi vaihdella useammin, kuin mitä edellinen kirjoittelija kertoi? Miksi paalaamoon menevässä autossa pitäisi olla kulumaton moottori? Ihanko vain sen takia, ettei olisi "nuuka"? Sillä kirjoittajalla saattaa olla muutakin tekemistä, kuin ryömiskellä turhan tähden autonsa alla. 30-40 e ei nimittäin riitä öljynvaihtotyön teettämiseen, kuin halvimpiin pienimoottorisiin kotteroihin. Kaiken lisäksi turhiin vaihtoihin kuluu työaikaa, jonka viisaammat voivat käyttää hyödyllisemminkin ja tuottavammin. Saattaa tulla 500 e - 1000 e tulonmenetystä vaihdon vaatiman kokonaisajan puitteissa. Sinä onneton vain juttelet 30 e hintaisista nelkun purkeista.

        Mitä JOS öljyn vaihtamatta jättämisen seurauksena on ajan mittaan vaikka laakerivika (niin, ihan turha alkaa selittää, että "kunhan sielä on öljyä niin hyvin menee") niin remontti tulee aika paljon kalliimmaksi kuin aika monta öljynvaihtoa.

        Kun öljyn hintaa vertaa polttoaineen hintaan niin on todella oltava aika pihi jos siinä säästää. Öjyn vaihdattaminen maksaa semmoset 60-70 euroa tavalliseen henkilöautoon. Saman maksaa tankillinen bensaa!
        Tulonmenetys argumentti on jo naurettava. Mieti miten paljon menetät rahaa istuessasi paskalla! Eikö saman logiigan mukaan kannattaisi säästää syömisessä niin säästäisi sekä ruuassa että myös siinä, ettei tarvitsisi kärsiä tulonmenetyksiä vessassa istumisesta? (tämä on varmaan tyhmintä juttua mitä olen vuosiin kirjoittanut nettiin mutta menkööt)

        Ai niin ja aiemman kirjoittajan kommentista siitä, että ennen ruostuu kuin moottori paukahtaa. No niinhän siinä käy ainakin jos myös auton peseminen yms. on silkkaa ajan ja rahan hukkaa.


      • Pertti P.
        Jamppa kirjoitti:

        Mitä JOS öljyn vaihtamatta jättämisen seurauksena on ajan mittaan vaikka laakerivika (niin, ihan turha alkaa selittää, että "kunhan sielä on öljyä niin hyvin menee") niin remontti tulee aika paljon kalliimmaksi kuin aika monta öljynvaihtoa.

        Kun öljyn hintaa vertaa polttoaineen hintaan niin on todella oltava aika pihi jos siinä säästää. Öjyn vaihdattaminen maksaa semmoset 60-70 euroa tavalliseen henkilöautoon. Saman maksaa tankillinen bensaa!
        Tulonmenetys argumentti on jo naurettava. Mieti miten paljon menetät rahaa istuessasi paskalla! Eikö saman logiigan mukaan kannattaisi säästää syömisessä niin säästäisi sekä ruuassa että myös siinä, ettei tarvitsisi kärsiä tulonmenetyksiä vessassa istumisesta? (tämä on varmaan tyhmintä juttua mitä olen vuosiin kirjoittanut nettiin mutta menkööt)

        Ai niin ja aiemman kirjoittajan kommentista siitä, että ennen ruostuu kuin moottori paukahtaa. No niinhän siinä käy ainakin jos myös auton peseminen yms. on silkkaa ajan ja rahan hukkaa.

        Mene selittämään Väyrysmersujen omistajille, kuten taksikuskeille, että Mersunne ruostuvat, kun ette ole pesseet autojanne! Eipä ole laajat sinunkaan tietosi autotekniikasta! Vai että pesun puutteesta ruostuminen johtuu!!!!!! Jos auto on hyvin suunniteltu, hyvin tehty, hyviä teräslaatuja käytetty, hyvillä maaleilla maalattu ja kukaties paksusti sinkitty, se kestää ruostumatta, vaikkei sitä koskaan pesisi!

        Ja että tulon menetys turhien autokorjaamokäyntien johdosta on merkityksetöntä? Sinulle varmaan, kun auto on ainut elämän merkityssisältö, mutta suurimmalle oaslle ihmisiä korjaamokäynti on pelkkää tuskaa.

        Onneksi sentään itsekin huomasit: "tämä on varmaan tyhmintä juttua mitä olen..."


    • SAE

      Ajoin volvo 740 d:llä yli 400 tkm, enkä vaihtanut kertaakaan öljyjä alle 15 tkm. Normaalisti n. 20 t. enimillään 24t, eikä ollut mitään ongelmia. Öljyt oli talvella synteettiset kesällä monitrat, suodattimen vaihdan aina kun öljytkin. Moottorilla nyt ajettu n.600 tkm. Ja uusi omistaja ajelee edelleen.

      • Wrooommmm

        Sääli uutta omistajaa.


      • jossi

        autolla 100000 tkm eikä kertaakaan vaihrettu öljyjä ja hyvin runnaa ostetaan taas uus auto kun kilahtaa


      • Anonyymi
        jossi kirjoitti:

        autolla 100000 tkm eikä kertaakaan vaihrettu öljyjä ja hyvin runnaa ostetaan taas uus auto kun kilahtaa

        Oikee meininki...


    • veke

      parhaat öljyt kestävät pitkiä vaihtovälejä moottorista riippuen. Suotimen kapasiteetti loppuu kuitenkin monissa autoissa hyvinkin aikaisin. Ohjekirjan suositus on turvallinen vaihtoväli. Vaihtoväliin vaikuttaa niin monet seikat,esim. moottorin säädöt, termostaatin kunto,
      moottorin kunto, suihkujenkunto .jen. Voiteluaineiden osuus auton käyttökustannuksista on olematon. Hyvää Uuttavuotta. Autouskovaiset ovat asia erikseen.

    • Toyotamies

      Sovellan käytäntöön TM testin tuloksia. Tm kokeili öljynvaihdon merkitystä kahdella samanlaisella autolla (Skoda)toiseen vaihdetiin öljyt ohjeen mukaan ja toiseen ei kertaakaan, ainoastaan lisättiin tarvittaessa. Mottorit purettiin 50000 km jälkeen. Kuluneisuudessa ei havaittu mitään eroa.
      ´
      Osatessani nykyisin auton, en vaihada kertaakaan oljyjä sen enempää vaihdelaatikkoon kuin moottoriinkaan, lisään tarpeen vaatiessa. ajettuani noin 150 000 km vaihdan auton seuraavaan. Taas saa joku hyvän vähänajetun suomiauton.

      • libo...

        skodassahan niinkuin muissakin vageissa on vaihtoväli n. 50tkm , siis nakuissa ????


    • Anonyymi

      Jos vaihtelee autoa ahkeraan, eli 2-3v välein niin silloin ei ole merkitystä koska se pitkien vaihtovölien ongelma osuu toiselle tai kolmannelle omistajalle. Jopa huippuluokitukset omaavat öljyt alkavat väsymään ja tuottamaan koneen kovempaa mekaanista ääntä (naputusta, rahinaa) jo 10tkm kohdalla jos vaivautuu tarkkailemaan asiaa kuuntelemalla auon tyhjäkäyntiä aika ajoin, moni ei... Jos harrastaa näitä 20-40tkm vaihtovölejä ei sitten kannata ihmetellä miksi kone alkaa kuluttamaan öljyä ja aiheuttamaan muita murheita kuten teho hävikkiä, kovempaa käyntiääntä, nykimistä ym... Sylinterin seinämät naarmuuntuvat erittäin herkästi jos ei voitelupelaa ja männänrenkaat karstoittuu jumiin.
      Öljy on halpaa ja nopea vaihtaa, moottiriremontti ei ole halpaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      207
      7108
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4672
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4494
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3302
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1965
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1717
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1690
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1590
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1479
    10. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1247
    Aihe