Lohkolämmitin ja sähköä katkova tolppa

Vastus

Onko arvon raadilla kokemuksia tai antaa vinkkiä:

Ongelmana on taloyhtiön sähköä katkova tolppa, joka rikkoo auton lohkolämmittimen vastusta.

Ensimmäisenä talvena muutettuani taloyhtiöön, lohkolämmittimen vastus kärähti jossain vaiheessa.

Koska en tiennyt kuinka vanha vastus oli kyseessä, en kiinnostunut asiasta enempää, vaan vaihdatin uuteen ja manasin huonoa tuuriani.

Seuraavana talvena vastus kärähti samassa autossa ja tolpassa, ja aloin jo epäilemään
tolppaa, kunnes vaihdoin uuteen autoon ennen seuraavaa talvea. No tietysti uuden auton UUSI vastus kärähti sen talven aikana, ja otin yhteyttä isännöitsijään ja vaadin mittauttamaan tolpan sähköt.

Vakuuteltiin tietysti kaiken olevan kunnossa ja tolpan olevan mitattu. Vastuksen sain vaihdettua
valmistajan takuuseen, joten en ruvennut kinastelemaan asiasta sen enempää.

Tästä viisastuneena(?) rupesin tarkkailemaan lohkolämmittimen toimintaa tarkemmin ja mittailin yleismittarilla aina silloin tällöin vastusta ja taas muutama viikko sitten mittari kertoi piirin olevan avoin... tietysti sen nyt pakkasaamuina huomasi muutenkin.

Tässä vaiheessa v*tutti niin ettei veri hetkeen kiertänyt ja vaadin tolppaa mitattavaksi. Sähköä tuli normaalisti pätkissä ja kaikki oli ok, kuulemma. No, joka tapauksessa en suostu enää laittamaan autoani kiinni tähän tolppaan ja sainkin jo toisen tolpan käyttööni vaihdettuani siis jo neljänteen vastukseen..

Molempia lohkolämppärimerkkejä ollut (eli C.. ja D.. viimeksi kärähti C). Vastukset kärähtäneet aina n. puolivälissä kautta ja muissa katkovissa tolpissa ei ole ollut kiinni - aina kärähtänyt samassa tolpassa. Voikohan olla joku maadoitusongelma tolpassa - luulisi ammattisähkömiesten osaavan mittaushommat?

Aion jättää autopaikan vuosimaksun maksamatta, sekä ilmoitan isännöitsijälle että seuraava lasku rikkoutuneesta vastuksesta tulee taloyhtiölle.

Käsittääkseni lohkolämppärin vastuksen (nesteessä oleva) pitäisi kestää vuosia, eikä rikkoutua katkovassakaan tolpassa vuosiin. Tolppaa olen käyttänyt vain arkena tarpeeseen (n. klo 17-07), kun ajastinkelloakaan ei saa niin pieneen boksiin sisään. Tolpassa on siis pakko olla jotain muuta vikaa?

Tietysti muillakin taloyhtiön tolppia käyttävillä voi olla rikkinäisiä vastuksia, eivät vaan huomaa tai jotain?

Mitä sanoo kuluttajansuoja/ideoita jatkoon - miten menetellä/menettelisitte vastaavassa tilanteessa?


Nimim. tuskin huonoa tuuria

30

5177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvää

      lohkolämmittimen kestoiästä. Kertyyhän siinä jo muutamassa kuukaudessa aika paljon käyttötunteja, jos se on päällä 13 tuntia vuorokaudessa.
      Eikö se ole tarkoitettu olla päällä noin tunnin ennen käynnistystä? Minun mielestä se riittää.

      • kestää

        Pitäishän sen kestää "miljoonia tunteja".
        Duunissakin on työkaluja, jotka ovat narunperässä 24h vrk, koska pitää olla valmius lähteä milloin tahansa. Eikä niihikään uusita vastuksia alvariinsa.
        Veikkaisin vikaa siellä talonpäässä.


    • selittää

      Hommaa erillinen ajastin lyhyen ja ulkokäyttöön tarkoitetun jatkoroikan päähän ja homma on sillä selvä. Niitä saa, öö, suunnilleen ihan mistä vaan. Vaikka käyttötunteja yhteensä voi olla miljoona (epäilen), niin tuskin on normilämmitin tarkoitettu pidettäväksi päällä noin pitkiä aikoja kerrallaan.

      • pitää

        Käsittääkseni on kyseessä tolppa, joka "haistelee" ilman lämpötilaa, ja pätkii virtaa sen mukaan? eli vastus on päällä lyhyitä pätkiä, eikä kokoajan.


      • Vastus
        pitää kirjoitti:

        Käsittääkseni on kyseessä tolppa, joka "haistelee" ilman lämpötilaa, ja pätkii virtaa sen mukaan? eli vastus on päällä lyhyitä pätkiä, eikä kokoajan.

        Jep, katkoo sähköä lämpötilan mukaan ja sähkötolpan kannen alle ei mahdu kellokytkintä väliin (en ole ainakaan vielä sellaista mallia löytänyt).

        Koppa on sellainen ikivanha metallinen, varmaan 70-luvulta... kellokytkin pitäisi olla erittäin pieni, jotta mahtuisi sisään - mistä sellaisen löytäisi?


      • yksinkertaisuus

        Eihän se kello toimi pätkivässä sähkössä.
        Dorka!!!!!


      • lisää
        yksinkertaisuus kirjoitti:

        Eihän se kello toimi pätkivässä sähkössä.
        Dorka!!!!!

        ...siis jos laittaa sähköä pätkivään tolppaan kiinni ajastinkellon, niin miksei toimisi.

        Esim. oletetaan että haluaa säästää vastusta ja laittaa kellolle ajan päälle klo 05-07, niin eikös se silloin anna pätkivää virtaa tuon kahden tunnin ajan, muulloin pysyy mykkänä? Ja nyt tarkoitan tolppaan kiinni tulevaa kelloa johdon väliin.


      • luulet
        lisää kirjoitti:

        ...siis jos laittaa sähköä pätkivään tolppaan kiinni ajastinkellon, niin miksei toimisi.

        Esim. oletetaan että haluaa säästää vastusta ja laittaa kellolle ajan päälle klo 05-07, niin eikös se silloin anna pätkivää virtaa tuon kahden tunnin ajan, muulloin pysyy mykkänä? Ja nyt tarkoitan tolppaan kiinni tulevaa kelloa johdon väliin.

        No miten luulet sen ajastinkellon toimivan? Pyhällä hengellä vai?
        Se ajastinkellokaan ei saa virtaa kuin silloin, kun tolppaan tulee virtaa. Ja jos kello ei saa virtaa jatkuvasti, niin kello ei pysy ajassa, vaan jätättää. Ja jätättää niin paljon, kuin mitä tolppa katkoo virtaa. Ja tuo katkomista ei voi ennustaa, jotta voisi sitten pistää valmiiksi kelloa eteenpäin. Ymmärrätkö nyt?


      • turiset
        luulet kirjoitti:

        No miten luulet sen ajastinkellon toimivan? Pyhällä hengellä vai?
        Se ajastinkellokaan ei saa virtaa kuin silloin, kun tolppaan tulee virtaa. Ja jos kello ei saa virtaa jatkuvasti, niin kello ei pysy ajassa, vaan jätättää. Ja jätättää niin paljon, kuin mitä tolppa katkoo virtaa. Ja tuo katkomista ei voi ennustaa, jotta voisi sitten pistää valmiiksi kelloa eteenpäin. Ymmärrätkö nyt?

        ei tietenkään voi toimia.. tai siis pysyä ajassa.


    • sanottiin

      Minulta paloi vastus jatkuvasti virtansa saavassa tolpassa. Kun vaihdoin sen takuuseen niin liikkeessä sanottiin että maksimilämmitysaika on kolme tuntia. Laitoin ajastimen ja käytin kahden tunnin lämmitystä eikä sen jälkeen ole ongelmia ollutkaan. Mutta sain sen siis vaihdettua takuuseen koska mainintaa lämmitysajasta ei silloin ollut käyttöohjeessa.

      • prkl vtu stna

        hajoavat paskat! Mulla on ollu autossa lohkolämmitin kolme vuotta joka yö ~10-12h päällä, eikä tuo perkele minnekkää kärynny! Huonouttaan ne paskat hajoaa jos hajoaa, ostakaa kunnoon lohkari! Defa tai calix, ainoa oikea merkki


      • Vastus
        prkl vtu stna kirjoitti:

        hajoavat paskat! Mulla on ollu autossa lohkolämmitin kolme vuotta joka yö ~10-12h päällä, eikä tuo perkele minnekkää kärynny! Huonouttaan ne paskat hajoaa jos hajoaa, ostakaa kunnoon lohkari! Defa tai calix, ainoa oikea merkki

        ... eli jos luet ensimmäisen viestini jossa mainitsin autoissani olleen molempaa merkkiä.

        Missä vika sinun mielestäsi?


    • Rellu5L

      En ole koskaan käyttänyt lohkolämmitintä, enkä aino käyttää, 305000 km mittarissa ja kone on kuin uusi.

    • tosiaan tiedä

      että Defa on kieltänyt käyttämästä tuotteitaan pätkityssä sähkössä...? Ilmeisesti Calix on päätynyt samaan nyttemmin.

      Molemmilla merkeillä on kaikissa lämmittimiin liittyvissä tuotteissaan 2 vuoden takuu, mutta ainakin Defan takuu raukeaa vastuksen osalta mikäli sitä käytetään pätkäsähkössä.

      Nykyiset vastukset on tungettu niin pieneen tilaan, että pätkittäinen lämpiäminen ja jäähtyminen rikkovat vastuslangan.

    • epätioetteelinen

      siinä pätkivässä tulee vastuksen ikä viikossa täyteen jopa vuorokaudessa on lohkimon varma surma. Ei muuta kun isännoitsijä tilille tai yhtiön hallitus vastuuseen maksamaan he ovat vastuussa aiheuttamastaan vahingosta.

      • Rellu5L

        Siis isännöitsijä, joka yrittää säästää energiaa, on rikollinen, mutta autoilija, joka tekee kaikkensa kuluttaakseen tarpeettomasti energiaa, ei ole rikollinen, äly hoi, älä jätä. Jos lohkolämmitin ei kestä normaalia energiansäästötoimenpidettä, täytyy sen olla käyttötarkoitukseensa soveltumaton. Vastuu on vain ja pelkästään maahantuojan, täytyy ensin selvittää, että soveltuuko tuote yleensäkään Suomen olosuhteisiin myös sähkönsäästötoimenpiteet huomioiden.


      • mitään
        Rellu5L kirjoitti:

        Siis isännöitsijä, joka yrittää säästää energiaa, on rikollinen, mutta autoilija, joka tekee kaikkensa kuluttaakseen tarpeettomasti energiaa, ei ole rikollinen, äly hoi, älä jätä. Jos lohkolämmitin ei kestä normaalia energiansäästötoimenpidettä, täytyy sen olla käyttötarkoitukseensa soveltumaton. Vastuu on vain ja pelkästään maahantuojan, täytyy ensin selvittää, että soveltuuko tuote yleensäkään Suomen olosuhteisiin myös sähkönsäästötoimenpiteet huomioiden.

        Ei tuo säästä mitään verrattuna normaaliin ajastuksella toimivaan tolppaan. Ajastus säästää PALJON PAREMMIN energiaa, luontoa ja autoa ja sitä vastusta.

        Minulla on myäs kokemusta että lohkolämmitin ei kestä noita pätkiviä tolppia. 3 vastusta 3 vuoden aikana. Parempaa vastusta ei ole Suomessa saatavilla, joten mä vieritän kyllä syytä myös tolpan typerälle pätkimiselle, sillä jatkuvassa virrassa tai ajastettuna vastus kestää vuosia. Lisäksi ei ole mitään järkeä pitää auto lämpimänä yöllä, vaikka kuinka pätkitään virtaa, vaan lämmittää auto ennen lähtöä. Eikä tuo pätkivä tolppa pidä moottoria lämpimänä valmiina lähtöön.

        Ja mitä järkeä autoa on pitää aina valmiina lähtöön ja koko yön joka ikinen yö talvisin? Järjetöntä energian tuhlausta.


      • libo...
        mitään kirjoitti:

        Ei tuo säästä mitään verrattuna normaaliin ajastuksella toimivaan tolppaan. Ajastus säästää PALJON PAREMMIN energiaa, luontoa ja autoa ja sitä vastusta.

        Minulla on myäs kokemusta että lohkolämmitin ei kestä noita pätkiviä tolppia. 3 vastusta 3 vuoden aikana. Parempaa vastusta ei ole Suomessa saatavilla, joten mä vieritän kyllä syytä myös tolpan typerälle pätkimiselle, sillä jatkuvassa virrassa tai ajastettuna vastus kestää vuosia. Lisäksi ei ole mitään järkeä pitää auto lämpimänä yöllä, vaikka kuinka pätkitään virtaa, vaan lämmittää auto ennen lähtöä. Eikä tuo pätkivä tolppa pidä moottoria lämpimänä valmiina lähtöön.

        Ja mitä järkeä autoa on pitää aina valmiina lähtöön ja koko yön joka ikinen yö talvisin? Järjetöntä energian tuhlausta.

        Sulla ei varmaankaan ole esim lapsia ?

        Kyl mua ainakin vituttais olla jonkun 2 tunnin kellon armoilla joka on säädetty siihen oletettuun lähtöaikaan ? Mitä jos nuorimmalle napsahtaa korvatulehduskivut päälle 30 asteen talvipakkasella kolmen aikaan yöllä ... ai nii mut se auton lämmitys lähti päälle vasta kuudelta ?

        Typerää vinkua vanhojen sydeemien perään jos pätkävirta automatiikkaakin olis saatavilla Joka pitää moottorin optimilämpötilassa jatkuvasti virtaa säästäen .

        Meillä on 16 asukkaan rivariyhtiössä ollut pätkävirta jo 17 vuotta ja KUKAAN ei ole valittanut poksahtelevista vastuksista koskaan ?

        Tarkista johtojesi maadotukset ekana ymv. ennen kuin rupeet vastusta mollaamaan . Omassa autossa aikanaan rikkiäinen johto poltti 2 vastusta ennen kuin älysin siitä etsiä vikaa


      • myös
        mitään kirjoitti:

        Ei tuo säästä mitään verrattuna normaaliin ajastuksella toimivaan tolppaan. Ajastus säästää PALJON PAREMMIN energiaa, luontoa ja autoa ja sitä vastusta.

        Minulla on myäs kokemusta että lohkolämmitin ei kestä noita pätkiviä tolppia. 3 vastusta 3 vuoden aikana. Parempaa vastusta ei ole Suomessa saatavilla, joten mä vieritän kyllä syytä myös tolpan typerälle pätkimiselle, sillä jatkuvassa virrassa tai ajastettuna vastus kestää vuosia. Lisäksi ei ole mitään järkeä pitää auto lämpimänä yöllä, vaikka kuinka pätkitään virtaa, vaan lämmittää auto ennen lähtöä. Eikä tuo pätkivä tolppa pidä moottoria lämpimänä valmiina lähtöön.

        Ja mitä järkeä autoa on pitää aina valmiina lähtöön ja koko yön joka ikinen yö talvisin? Järjetöntä energian tuhlausta.

        vuorotyöläisiä!!!!


      • vuoro
        myös kirjoitti:

        vuorotyöläisiä!!!!

        Eikö vuorotyöläiset osaa käyttää kellokytkintä?


      • pelle
        myös kirjoitti:

        vuorotyöläisiä!!!!

        niin mikä on pointti kai tiedät koska menet sinne vuorotyöhön.


      • on otettava
        libo... kirjoitti:

        Sulla ei varmaankaan ole esim lapsia ?

        Kyl mua ainakin vituttais olla jonkun 2 tunnin kellon armoilla joka on säädetty siihen oletettuun lähtöaikaan ? Mitä jos nuorimmalle napsahtaa korvatulehduskivut päälle 30 asteen talvipakkasella kolmen aikaan yöllä ... ai nii mut se auton lämmitys lähti päälle vasta kuudelta ?

        Typerää vinkua vanhojen sydeemien perään jos pätkävirta automatiikkaakin olis saatavilla Joka pitää moottorin optimilämpötilassa jatkuvasti virtaa säästäen .

        Meillä on 16 asukkaan rivariyhtiössä ollut pätkävirta jo 17 vuotta ja KUKAAN ei ole valittanut poksahtelevista vastuksista koskaan ?

        Tarkista johtojesi maadotukset ekana ymv. ennen kuin rupeet vastusta mollaamaan . Omassa autossa aikanaan rikkiäinen johto poltti 2 vastusta ennen kuin älysin siitä etsiä vikaa

        No toki onhan se auto oltava aina lämmin siltä varalta että jos tulee korvatulehdus... huoh?

        Ei auton moottoria VOI pitää optimilämmössä koko ajan. Se on joko aina liian kylmä tai sitten energiaa menee hukkaan. Ei voi olla optimia se, että auton kone on koko yön "lähtövalmiina" 6 kuukauden ajan ja ehkä 3 kertaa tuona aikana todellakin tarvitsee autoa yöllä äkillistä lähtöä varten. Noina 3 kertana voi käynnistää auton ilman esilämmitystä tai sitten tilata taksin.

        Ja johdoissa ei ollut vikaa, se on varmaa, koska hommasin uuden johdonkin.

        Lisäksi mitä tuosta pätkivästä lämmityksestä on työpaikalta kokemusta 4 vuoden ajalta, niin voi enemmän puhua "aina kylmästä" esilämmityksestä, sillä ei tuota lämmitystä edes juurikaan huomaa. Mielummin pistän 2 tunnin lämmityksen, jonka jälkeen esilämmityksen vaikutuksen todellakin huomaa.


      • tilauspoika
        pelle kirjoitti:

        niin mikä on pointti kai tiedät koska menet sinne vuorotyöhön.

        On meitä paljonkin sellaisia, jotka emme tiedä, milloin on lähdettävä päämajasta kiitämään asiakkaan luo. Joskus auto saa odotella puolikymmentä tuntia, joskus pari tuntia ja joskus taas on lähtö välittömästi edellisen keikan jälkeen. Pistä siinä sitten kellokytkin toimimaan oikeaan aikaan ja pitämään auto lämpöisenä!


      • omakas
        tilauspoika kirjoitti:

        On meitä paljonkin sellaisia, jotka emme tiedä, milloin on lähdettävä päämajasta kiitämään asiakkaan luo. Joskus auto saa odotella puolikymmentä tuntia, joskus pari tuntia ja joskus taas on lähtö välittömästi edellisen keikan jälkeen. Pistä siinä sitten kellokytkin toimimaan oikeaan aikaan ja pitämään auto lämpöisenä!

        Millä kotteroilla teillä joudutaan ajamaan, kun autot eivät kylminä ollenkaan käynnisty?


    • Cortooba

      Tajunnut asentaa autoonsa kiinteää ajastinta hyttiin.Silloin ei haittaa vaikka tolppa kuinka pätkisi virtaa.Ajastin pysyy ajassa ja voi illalla tyrkätä auton huoletta roikkaan,auto lämpiää aamulla tarkasti oikeaan aikaan.Ja toisen ajastuksen voi tehdä iltapäivälle,niin töihinmennessäkin voi auton pistää heti roikkaan.Ja poislähdön aikaan on valmiiksi lämmitetty moottori odottamassa.Ainakin Defan ajastin kello on todella pieni ja helppo asentaa niin kojetauluun kuin sähköjenkin puolesta.Vähän suolanen hintahan sille relerasioineen ja välijohtoineen kertyy.Maksoin aikoinaan siitä n 1000 mummoo.Lähteneeköhän nykyään alle 200€.Mutta jokatapauksessa hintansa arvoinen,ja kun on auton vaihdon aika niin sen nappaa noin varttitunnissa irti.Ja Vähän enemmän menee kun sen asentaa uuteen.Mutta ei sitä kannata jättää sillä muutoin joutuu kohta uuden ostolle on se niin hyvä vehjes

    • multi

      Vuodesta 1992 olen kulkuneuvoja pidellyt katkovassa tolpassa ilman ongelmia...paitsi hiacesta hajosi lohkolämmitin n. 1996, merkkiliikkeessä epäilivät että jäähdytysnestettä ei ollut riittävästi???

      • Minä

        Ei kai se taloyhtiölle niin ylivoimaisen kallista ole vaihtaa tolppiin/katoksiin sellaisia ajastimella olevia pistorasioita? Defahan tosiaan kieltää käytön katkovassa systeemissä, ei se kestä sitä pitkään.


      • Minä vaan

        Ei kai se taloyhtiölle niin ylivoimaisen kallista ole vaihtaa tolppiin/katoksiin sellaisia ajastimella olevia pistorasioita? Defahan tosiaan kieltää käytön katkovassa systeemissä, ei se kestä sitä pitkään.


      • omakas
        Minä vaan kirjoitti:

        Ei kai se taloyhtiölle niin ylivoimaisen kallista ole vaihtaa tolppiin/katoksiin sellaisia ajastimella olevia pistorasioita? Defahan tosiaan kieltää käytön katkovassa systeemissä, ei se kestä sitä pitkään.

        Mutta miten sitten voi pitää konetta lähtövalmiina 24/7? Kun voi tulla se korvatulehdus?!


      • on-arvokasta

        Kyllä parinkymmenen tolppakotelon vaihtaminen jonkun vikisevän asukkaan vuoksi käy kalliiksi. Se kannattaa tehdä vasta sitten kun tehdään muitakin sähköisiä pihatöitä tai uusitaan kokonaan nuo tolpat/lisätään niitä. Samalla kannattaa uusia/päivittää esim pihavalaistus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe