Tarkoitukseni ei ole ryhtyä väittelemään Exoduksen todenperäisyydestä, vaan mitä noiden Mooseksen kirjojen kirjottajat ovat todellakin tarkoittaneet ”Punaisenmeren ylityksellä”.
Vuosien 664 ja 657 eKr. välisenä aikana 26. Dynastian farao Psamtek I Wahibre (664-610 eKr.) eliminoi Ala-Egyptin kuninkaat yhdistäen näin jälleen koko Egyptin. Faraolla oli nykyisen Suezin kanavan varrella vahva varuskuntakuntakaupunki, jota Raamatussakin useasti mainitaan nimillä (mm. Hes.30:18) Tahpanhes, Tahapanes tai Tehaphnehes (hieroglyfeillä: ”TBNT”). Kreikkalainen historioitsija Herodotus mainitsee paikan omalla kielellään nimellä Daphnae. Tuo kaupunki syrjäytti Naucratiksen satamakaupungin. Vahva juutalaisasutus syntyi kaupunkiin kuudennella vuosisadalla.
Mitä siis tapahtui ennen "Punaisenmeren" (Yam Suph )ylitystä?
Hehän lähtivät matkaan faraon luvalla nykyisestä Fâquksesta 10 km pohjoiseen sijaitsevasta Tel el Daba'asta eli tuolloisesta Ramseksesta kohti tuon ANBU-muurin ( Shurin rajalinnake, "Prinssin Muuri, WATHOR etc ) ainoata ylityssiltaa nykyisen Qantaran kohdalla.
Koko Mooseksen kirjojen ongelmallisin kohtahan on ollut ehdottomasti Ex. 14:2:
"Käske israelilaisten kääntyä takaisin (Elimissä )ja palata Pi-Hirotin luo Migdolin ja meren (Yam Suph )välille. Leiriytykää Baal-Sephonin kohdalle meren (Yam Suph )rantaan."
Tuo jo 12 Dynastian aikana rakennettu Egyptin "Berliinin muuri" ei liene enää tuntematon käsite, sillä siitähän kerrottin jo alkuperäisessä 12. Dynastian aikaisessa Sinuhessa papyrusversiossaan puhumattakkaan egyptiläisen rajavartioupseerin raportista kahden rajalinnakken kautta karkuun päässeen orjan vuoksi.
http://nefertiti.iwebland.com/runaway_slaves.htm
Eipä ole juuri kiistelyä aiheuttanut tuon Pi-Hirotin tarkoitus, sillä akkadinkielisessä muodossa se on "pi-hiriti" eli tässä tapauksesssa Ballah-järven pohjoispuolinen kanavan suu ("the mouth of the canal" ) Migdolhan tarkoitti tuon rajalinnakkeen miehitettyjä vartioasemia vartiotorneineen.
Siinain maineikkain tutkija Flinders Petrie suoritti kaivauksia Tell Dafanassa (Tell Defanna) eli entisessä Baal Sephonissa jo vuonna 1886 todeten paikan muinaiseksi Tahpanheksi eli Baal-Sefoniksi (Bal-Zephon).
Puuttumatta se tarkemmin lukisiin yksityiskohtiin voimme todeta, että tuo rajakanava, josta myöskin käytettiin nimitystä "yam suph" ylitettiin nykyisen Al Qantaran kohdalla Horin sotilastien sillan kautta tai itätuulen kuivaamaa kanavan pohjaa pitkin Ballah-järven pohjoispuolella em. sillan läheisyydessä.
On syytä muistuttaa samassa yhteydessä Abrahamin asuneeen Kaldean Urin satamakaupungissa, joka nykyään sijaitsee 300 km sisämaassa. Siis Eufratin ja Tigriksen sekä Niilin delta-alueet ovat kokeneet melkoisia muutoksia, jota voi itsekukin tarkkailla Google Earthin avulla nimenomman Ballah-järvien ja Al Qantaran alueella.
On vielä todettava, että kansainvälisten tutkijain piirissä KAKKI Exodus-tulkinnat ovat hylätyt nimenomaan härkien päivätaipaleiden vuoksi. Jäljelle jää ainoastaan Timsa-järveltä Shurin autiomaatietä pitkin GEBEL HALALin vuoren kautta kulkeva reittivaihtoehto....ja mitä se suomalaisen Raamatun liitekartta ”Pako Egyptistä” kertookaan?
Liiankin perinteinen ja erheellinen Gebel Musa poistui ja jäljelle jäi tuo liitteessä mainittu pohjoisempi vaihtoehto.
Punaisenmeren ylitys
26
2155
Vastaukset
- mb54
Terve vaan!
Oikein såikähdin tallaista tietämystä.
Itse olen ollut vain töissä Siinailla nuorena miehenä,Abu Rudeisissa,tarkoitukseni on mennä lomalle ensi viikolla lähes samaan paikkaan,jos Luoja suo.
Terveisin..Ählän- Samoin
Re:
Ählän bik ya sahbi, ana kaman fi el Umam el Muttahhida fi Shark el Ausat wa Abu Rudeis.
Itse asiassa se kiinnostus alkoi vuonna -78 lähtiessäni yksin kuningas Farukin metsästysmajalta wadin pohjaa pitkin kohti Bir Nakhulia, jossa tapasin kolme pelästynyttä viiriäistä. Siinä liki 3 vuosikymmentä kului - sanoisinko - peräti rattoisasti.
Ympyrä sulkeutui vasta tänä aamuna lopullisesti selvittäesssäni tuon Baal Zephonin taustan.
Mielestäni koko mystinen probleema sai lopultakin "onnellisen" lopun ja pyyhin kaiken tiedon Mooseksesta ikuisesti pois kovalevyltäni. Tosin kolme kirjaa kirjoitin aiheesta, mutta en tule niitä julkaisemaan....ainakaan suomeksi.
"Tänä aamuna"? Meillä on vielä "tänään" noin 6 minuuttia.
- Watson
Löysin nettiä selatessani seur. osoitteesta useita erilaisia reittivaihtoehtoja.
http://www.bibleorigins.net/ExodusRouteMapsVarious.html
- Ihhmettelen siis miten voit sanoa, että vain yksi ainoa on mahdollinen, varsinkin, kun on esitetty myöskin, että exodus sijoittuisi hyksojen aikaan, eikä 600-luvulle ekr. Eräät tulkitsevat exoduksen tapahtuneen varmuudella ennen 1200 ekr-lukua. ("One of the most important discoveries that relate to the time of the Exodus is the Merneptah stele which dates to about 1210 BC. Merneptah, the king of Egypt, boasts that he has destroyed his enemies in Canaan. He states: Plundered is the Canaan with every evil; Carried off is Ashkelon; seized upon is Gezer; Yanoam is made as that which does not exist; Israel is laid waste, his seed is not; (ANET 1969, 378).The word "Israel" here is written in Egyptian with the determinative for people rather than land (ANET 1969, 378 note 18). This implies that Israel did not have a king or kingdom at this time. This would be the time of the judges."..."Before the discovery of the Merneptah stele scholars placed the date of the exodus and entry into Canaan much later. They are now forced to admit that Israel was already in Canaan at the time of Merneptah. Israel was big and strong enough to challenge Egypt in battle. This stele puts a terminus ante quem date of 1210 BC for the exodus "(McCarter 1992, 132).
)
http://www.bibleandscience.com/archaeology/exodus.htm- Edodus
Re: "Ihhmettelen siis miten voit sanoa, että vain yksi ainoa on mahdollinen, varsinkin, kun on esitetty myöskin, että exodus sijoittuisi hyksojen aikaan, eikä 600-luvulle ekr."
KYSYMYS ON SIIS REITISTÄ!
Kiitokset kannanotostasi, mutta haluan jo "alkukättelyssä" todeta, että unohda hyvä ystäväni tuon saksalaisen WM:n kommentit laajoista web-sivuista huolimatta. Juuri hänen kanssaan olen viime kuukausina käynyt henkilökohtaisten emailien kautta melkoisen taistelun.
Härkä valitettavasti on "polvillaan" Siinain olosuhteissa Iyaar-kuun aikana jo alle 5 tunnissa.
Asia on käytännössä testattu mm. samanlaisissa olosuhteissa eräällä mantereella viime huhtikuun helteissä. Tiedot Intiasta, Thaimaasta ja eräästä englantilaisesta yliopistosta tukevat em. päivämatkoja.
Näin emme voi ottaa huomioon Horin sotilastien pohjoipuoleista reittiä Raamatun antamissa puitteissa. Siis Raamatun rajoitukset käytettävissä olevasta tiestöstä eivät mahdollista muuta reittivaihtoehtoa 2 kuukalenterin kuukauden puitteissa Ramseksesta Lainvuorelle.
Aikaisemmin kirjoitettu lisäys:
On syytä vilkaista vielä kerran profeetta Hesekielen kirjoituksia:
"Katso, minä käyn sinun kimppuusi, farao, Egyptin kuningas - suuri krokodiili, joka makaat virtojesi keskellä, joka sanot: 'Niilivirtani on minun, ja minä olen sen itselleni tehnyt'.'"
"...ja Egyptin maa tulee autioksi ja raunioksi. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra. Sillä hän on sanonut: 'Niilivirta on minun, ja minä olen sen tehnyt'."
"Sentähden, katso, minä käyn sinun ja sinun virtojesi kimppuun ja teen Egyptin maan raunioiksi, kuivaksi ja autioksi Migdolista Seveneen ja hamaan Etiopian rajaan saakka."
SIIS, eikö Hesekiel tuolla tarkoita juuri tuota ANBU-rajamuuria korokodiilejä kuhisivine kanavoineen?
Vielä eräs aikaisemmin korostamaton detalji Mooseksen kirjoista:
"Mutta kun farao oli päästänyt kansan, ei Jumala johdattanut heitä sitä tietä, joka kulki filistealaisten maan kautta, vaikka se oli suorin, sillä Jumala ajatteli, että kansa ehkä katuisi nähdessänsä sodan syttyvän ja palaisi Egyptiin; vaan Jumala antoi kansan poiketa erämaan tietä myöten Kaislamerta kohti. Ja taisteluun valmiina israelilaiset lähtivät Egyptin maasta."
Pohjois-Siinain rantatie oli AINOASTAAN sotaväen käytössä jopa roomalaisten aikoina, jossa legioonan päivämarssin päässä oli vahvasti linnoitetut sotilastukikohdat suojelemassa sotaväen käyttöön tarkoitettuja kaivoja ja lähteitä muonavarstoista puhumattakaan. Noiden kin arkeologinen kaivaustyö jatkuu yhä, mutta kaikki on paikannettu jo.
Siitähän olisi todella "sota" syttynyt, jos Mooseksen kansa olisi mennyt kyseisille vesilähteille.
Eksodukseen kronologiaan en halua ENÄÄ juuri puuttua. Se voi puolestani kernaasti "sopia" ajanjaksolle 400 - 1950 eKr, mutta ITSE Raamattu antaa lähtövuodeksi Ramses II:n neljännen hallintovuoden.
Tuskinpa tuosta koko Exoduksesta kannattaa sen enempää väitellä vilkaistessamme Israel Finkelsteinin ja Neil Asher Silbermanin "jälkisormeilua" asian tiimoilta.
Olen joka tapauksessa valmis jatkamaan teeman keskustelua....jopa kronologisesti. - Edodus
Puhut täyttä asiaa viittaamalla hyksojen valtaan Egyptissä. Hyksot valloittivat Egyptin vuonna 1785 ja hallitsivat sitä 1500-luvulle saakka. Hyvin useat tutkijat ovat kallistuneet tuohon Hyksojen aikakauteen Exoduksen yhteydessä, mutta on syytä palata aloitukseeni:
Re:”... vaan mitä noiden Mooseksen kirjojen kirjoittajat ovat todellakin tarkoittaneet ”Punaisenmeren ylityksellä”?
Siis jatketaan Raamatun ehdoilla todeten edelleen, että:
1.Moos.47:11
”Ja Joosef sijoitti isänsä ja veljensä Egyptin maahan ja antoi heille maaomaisuutta maan parhaasta osasta, Ramseksen maakunnasta, niinkuin farao oli hänen käskenyt tehdä.”
2. Moos.12:37
”Ja israelilaiset lähtivät liikkeelle ja kulkivat Ramseksesta Sukkotiin; heitä oli noin kuusisataa tuhatta jalkamiestä, paitsi vaimoja ja lapsia.”
Siis he asettuivat asumaan Ramsekseen, jota mitä todennäköisimmin ei ollut olemassa ennen 19. Dynastian aloittajaa Ramses I:stä. Siis Hyksojen aika kaatui Egyptin faraoiden ja Raamatun kronologiaan.
Varsin mielenkiintoinen mainta löytyy kuitenkin 2. Kun. 25:26:ssa:
”Silloin nousi kaikki kansa, pienimmästä suurimpaan, ja samoin sotaväen päälliköt, ja he menivät Egyptiin, sillä he pelkäsivät kaldealaisia.”
Kai he joskus myös palasivatkin kotikonnuilleen?
Tuntuu suorastaan oudolta lähteä ajattelemaan historiallista Exodusta tuolla 26. Dynastian aikoina tai peräti myöhemmin.
Mitä se käytännössä merkitsisi?
Tuomarien aika, Saul, Daniel, Salomon, David etc. jäävät näin ollen vain ”uskon asiaksi”.
Aikaisemmin mainitsemani Raamatun kronologia nojaa tukevasti Salomonin vuosilukuihin. Salomonin ”kadotessa” koko kronologia romahtaa sadoilla vuosilla.
On todettava raamattu-palstasta huolimatta, että koko Exodus on pirullisen tarkasti ja loogisesti kirjoitettu. Ei jää epäilystäkään, etteikö koko reitti ole ”koeponnistettu” jalan kulkien suurella joukolla kirjaten samalla tarkkaan kyseisen kertomuksen tapahtumat paikan päällä. Tosin virkavallankaan piirissä ei tunneta käsitettä ”täydellinen rikos”. Joku detalji pettää vuorenvarmasti.
Yritin kaataa noita eteläisiä teorioita yhdeksällä valttikortilla, joista ensimmäinen oli viiriäisten ( Coturnix coturnix) muuttoreitti. Tuo kortti petti, sillä molemmissa paikoissa – Sinin autiomaassa ja Kibtot-Taavassa – oli käynnissä lintujen myrkyllinen Iyyar- ja Sivan-kuussa tapahtuva kevätmuutto, joka noudattelee epäsäännöllisiä reittejä eikä ole sidottu syysmuuton yhteydessä tapahtuvaan laskeutumiseen Sabkhet el Bardawil-laguunille.
Miksi Sinin autiomassa ei kansa sairastunut tai kuollut myrkyllisiin viiriäsiin, mutta Kibrot- Taavassa se tapahtui?
Lainvuorella heillä oli katetut, pyörin varustetut härkävankkurit. Tuo oli vierasta egyptiläisille, sillä härkien kanssa käytettiin vain akaasiapuusta rakennettuja rekiä. Pyörälliset härkävankkurit tulivat tietoisuuteen vasta Ramses III:n aikana merikansojen hyökkäyksen yhteydessä.
Vielä:
Re:” Israel is laid waste, his seed is not.”
Tuo on tulkittavissa siten, että israelilaiset olivat siirtyneet Kanaanissa ”keputaloudesta” maanviljelykseen. ”Seed” ei ehdottomasti tarkoita ”offspringiä” vaan peinteisen phalloksen tilalla hieroglyfeissä on käytetty auraa, jolloin kyseinen steela on tulkittavissa. ”Israelin viljavarastot on tuhottu.”
Meidän on syytä pitäytyä raamatullisessa Exoduksessa, sillä sen historiallinen versio alkaa muistuttaa kovasti kirjaa: ”Italian armeijan uroteot II Maailmansodassa.” - Anonyymi
Edodus kirjoitti:
Puhut täyttä asiaa viittaamalla hyksojen valtaan Egyptissä. Hyksot valloittivat Egyptin vuonna 1785 ja hallitsivat sitä 1500-luvulle saakka. Hyvin useat tutkijat ovat kallistuneet tuohon Hyksojen aikakauteen Exoduksen yhteydessä, mutta on syytä palata aloitukseeni:
Re:”... vaan mitä noiden Mooseksen kirjojen kirjoittajat ovat todellakin tarkoittaneet ”Punaisenmeren ylityksellä”?
Siis jatketaan Raamatun ehdoilla todeten edelleen, että:
1.Moos.47:11
”Ja Joosef sijoitti isänsä ja veljensä Egyptin maahan ja antoi heille maaomaisuutta maan parhaasta osasta, Ramseksen maakunnasta, niinkuin farao oli hänen käskenyt tehdä.”
2. Moos.12:37
”Ja israelilaiset lähtivät liikkeelle ja kulkivat Ramseksesta Sukkotiin; heitä oli noin kuusisataa tuhatta jalkamiestä, paitsi vaimoja ja lapsia.”
Siis he asettuivat asumaan Ramsekseen, jota mitä todennäköisimmin ei ollut olemassa ennen 19. Dynastian aloittajaa Ramses I:stä. Siis Hyksojen aika kaatui Egyptin faraoiden ja Raamatun kronologiaan.
Varsin mielenkiintoinen mainta löytyy kuitenkin 2. Kun. 25:26:ssa:
”Silloin nousi kaikki kansa, pienimmästä suurimpaan, ja samoin sotaväen päälliköt, ja he menivät Egyptiin, sillä he pelkäsivät kaldealaisia.”
Kai he joskus myös palasivatkin kotikonnuilleen?
Tuntuu suorastaan oudolta lähteä ajattelemaan historiallista Exodusta tuolla 26. Dynastian aikoina tai peräti myöhemmin.
Mitä se käytännössä merkitsisi?
Tuomarien aika, Saul, Daniel, Salomon, David etc. jäävät näin ollen vain ”uskon asiaksi”.
Aikaisemmin mainitsemani Raamatun kronologia nojaa tukevasti Salomonin vuosilukuihin. Salomonin ”kadotessa” koko kronologia romahtaa sadoilla vuosilla.
On todettava raamattu-palstasta huolimatta, että koko Exodus on pirullisen tarkasti ja loogisesti kirjoitettu. Ei jää epäilystäkään, etteikö koko reitti ole ”koeponnistettu” jalan kulkien suurella joukolla kirjaten samalla tarkkaan kyseisen kertomuksen tapahtumat paikan päällä. Tosin virkavallankaan piirissä ei tunneta käsitettä ”täydellinen rikos”. Joku detalji pettää vuorenvarmasti.
Yritin kaataa noita eteläisiä teorioita yhdeksällä valttikortilla, joista ensimmäinen oli viiriäisten ( Coturnix coturnix) muuttoreitti. Tuo kortti petti, sillä molemmissa paikoissa – Sinin autiomaassa ja Kibtot-Taavassa – oli käynnissä lintujen myrkyllinen Iyyar- ja Sivan-kuussa tapahtuva kevätmuutto, joka noudattelee epäsäännöllisiä reittejä eikä ole sidottu syysmuuton yhteydessä tapahtuvaan laskeutumiseen Sabkhet el Bardawil-laguunille.
Miksi Sinin autiomassa ei kansa sairastunut tai kuollut myrkyllisiin viiriäsiin, mutta Kibrot- Taavassa se tapahtui?
Lainvuorella heillä oli katetut, pyörin varustetut härkävankkurit. Tuo oli vierasta egyptiläisille, sillä härkien kanssa käytettiin vain akaasiapuusta rakennettuja rekiä. Pyörälliset härkävankkurit tulivat tietoisuuteen vasta Ramses III:n aikana merikansojen hyökkäyksen yhteydessä.
Vielä:
Re:” Israel is laid waste, his seed is not.”
Tuo on tulkittavissa siten, että israelilaiset olivat siirtyneet Kanaanissa ”keputaloudesta” maanviljelykseen. ”Seed” ei ehdottomasti tarkoita ”offspringiä” vaan peinteisen phalloksen tilalla hieroglyfeissä on käytetty auraa, jolloin kyseinen steela on tulkittavissa. ”Israelin viljavarastot on tuhottu.”
Meidän on syytä pitäytyä raamatullisessa Exoduksessa, sillä sen historiallinen versio alkaa muistuttaa kovasti kirjaa: ”Italian armeijan uroteot II Maailmansodassa.”"Meidän on syytä pitäytyä raamatullisessa Exoduksessa,"
Aivan samaa mieltä.
On syytä katsoa kokonaisuus, josta Raamattu kertoo.
Mooses oli maanpaossa Midianin maassa, jossa hän paimensi lampaita 40 vuotta.
Midian oli Agaban lahden itäpuolella sen eteläosassa.
Siellä lampaita paimentaessaan Moosen kerran kauemmaksi kotoa lähdettyään kohtasi Jlan vuoren Hoorebin luona Jlan.
Tämä kohtaaminen ei käytännössä mitenkään voinut tapahtua keskellä Siinain niemimaata. Lammaspaimen ei kuljeta laumaansa Midianista niin kauas.
Egyptistä lähdön jälkeen he eivät kulkeneet pohjoista rannikkotietä koilliseen , vaan eteläisempää erämaan tietä itään.
Päivämatkoista Raamattu antaa selkeän kuvan:
Jla kuljetti kansaa "kotkan siivillä" alkumatkan, joka viittaa nopeaan etenemiseen Jlan avulla.
Kerrotaan myös, että he kulkivat sekä päivällä että yöllä, koska Jumala valaisi tien yöllä ja pilvi varjosti heitä päivällä.
Raamatussa Kaislameriä on vain yksi.
Raamatun mukaan Kaislameri on Punaisen meren lahti - Agaban lahti.
Mooseksen appi tuli vierailemaan Mooseksen luona jo varsin pian alkumatkaa Jlan vuoren eli Hoorebin luokse ja toi Mooseksen vaimon ja lapset Mooseksen luo.
Tuskinpa hän olisi Midianista lähtenyt jonnekin kauas Siinain niemimaan keskivaiheille tai vieläkin kauemmas kotoa. Siis Hoorebin eli Jlan vuoren tulee olla paljon idempänä kuin jossakin keskellä Siinain niemimaata.
Erämaaolosuhteet olivat kauan sitten mitä todennäköisimmin erilaiset kuin nykyisin.
Puita ja kasvillisuutta oli paljon enemmän, joten karjalle oli syötävää.
Vielä 60 vuotta sittenkin esim Arabian puolella oli puita ja vihreää kasvillisuutta paljon enemmän.
Ja runsaamman kasvillisuuden takia ilmasto oli suotuisampi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Meidän on syytä pitäytyä raamatullisessa Exoduksessa,"
Aivan samaa mieltä.
On syytä katsoa kokonaisuus, josta Raamattu kertoo.
Mooses oli maanpaossa Midianin maassa, jossa hän paimensi lampaita 40 vuotta.
Midian oli Agaban lahden itäpuolella sen eteläosassa.
Siellä lampaita paimentaessaan Moosen kerran kauemmaksi kotoa lähdettyään kohtasi Jlan vuoren Hoorebin luona Jlan.
Tämä kohtaaminen ei käytännössä mitenkään voinut tapahtua keskellä Siinain niemimaata. Lammaspaimen ei kuljeta laumaansa Midianista niin kauas.
Egyptistä lähdön jälkeen he eivät kulkeneet pohjoista rannikkotietä koilliseen , vaan eteläisempää erämaan tietä itään.
Päivämatkoista Raamattu antaa selkeän kuvan:
Jla kuljetti kansaa "kotkan siivillä" alkumatkan, joka viittaa nopeaan etenemiseen Jlan avulla.
Kerrotaan myös, että he kulkivat sekä päivällä että yöllä, koska Jumala valaisi tien yöllä ja pilvi varjosti heitä päivällä.
Raamatussa Kaislameriä on vain yksi.
Raamatun mukaan Kaislameri on Punaisen meren lahti - Agaban lahti.
Mooseksen appi tuli vierailemaan Mooseksen luona jo varsin pian alkumatkaa Jlan vuoren eli Hoorebin luokse ja toi Mooseksen vaimon ja lapset Mooseksen luo.
Tuskinpa hän olisi Midianista lähtenyt jonnekin kauas Siinain niemimaan keskivaiheille tai vieläkin kauemmas kotoa. Siis Hoorebin eli Jlan vuoren tulee olla paljon idempänä kuin jossakin keskellä Siinain niemimaata.
Erämaaolosuhteet olivat kauan sitten mitä todennäköisimmin erilaiset kuin nykyisin.
Puita ja kasvillisuutta oli paljon enemmän, joten karjalle oli syötävää.
Vielä 60 vuotta sittenkin esim Arabian puolella oli puita ja vihreää kasvillisuutta paljon enemmän.
Ja runsaamman kasvillisuuden takia ilmasto oli suotuisampi."Meidän on syytä pitäytyä raamatullisessa Exoduksessa,"
Aivan samaa mieltä.
On syytä katsoa kokonaisuus, josta Raamattu kertoo."
Myös hebrealaiskirjeessä kirjoitetaan Exoduksesta.
Mainitaan, että israelilaiset ylittivät nimenomaan Punaisen meren .
Uskossa kansa kulki Punaisen meren poikki aivan kuin kuivaa maata myöten, mutta samaa yrittäessään egyptiläiset hukkuivat. Hebr11:29.
Tämänkin lausuman perusteella pohjoinen reitti voidaan hylätä.
Sama asiahan sanotaan jo 2Ms13:17-18 ettei Jla johdattanut heitä filistealaisten maan kautta vievää tietä, vaikka se oli suorin, sillä Jla ajatteli, että kansa ehkä katuisi nähdessään sodan syttyvän ja palaisi Egyptiin.
Sen sijaan Jla johti kansan kiertämään autiomaan kautta Kaislamerta kohti,
- Watson
Kesti vähän vastata, kun kone temppuilee.
Löysin sivuston, jolla näin äkäiseen katsoen puolustetaan eteläisen reitin mahdollisuutta melko hyvin. Asia saadaan mahtumaan Raamatun kuvaukseen. Aikaa marssille Siinai-vuorelle saadaan, kalenterista riippuen, kulumaan 47-49 vrk:tta, jolloin päivämatkojen pituus jäisi n. 8:aan kilometriin. Oletko tutustunut?
Annan linkit (mikäli tämä rakkine ei temppua kolmatta kertaa##!)
http://www.geocities.com/athens/parthenon/3021/redsea6.html
Tuosta pääsee jutun alalaidasta likkaamalla aikataulutukseen, eli
http://www.geocities.com/athens/parthenon/3021/redsea7.html
Koko juttu
http://www.geocities.com/athens/parthenon/3021/
Olisi hauska lukea kommenttejasi vielä.- Edodus
Dear Doctor Watson,
Kestää melkoisesti päästä linkeille päiväsaikaan, sillä serveri melkoisesti tukossa.
Käymättä aikaisemmin minulle tuntemattomilla sivuilla, on vielä todettava, että varsin realistinen ”tutkija” olet, jos tuon 8 km:n päivämatkan hyväksyt kakistelematta. WM asetti sen maximissaan 10 mailiin/päivä, mikä beduiniheimojenkin jatkuvan liikkeen huomioiden on LIIOITELTU. Onhan noilla vanhuksilla, lapsilla ja sairaillakin - puhumattakaan eläimistä - oman tarpeensa matkan aikana; kepu mm. pysähtyy tuon tuostakin näykkimään noita harvoja ruohontupsuja vaikka kuinka hoputtaisit.
Kyllä he Gebel Musalle ehtivät juuri ja juuri tuossa ajassa (kenties;lasken huomenna kilometrit), mutta ulospääsyä Kadeshiin ei ole He ovat siellä täydellisessä SUMPUSSA jatkoa ajatellen. Juuri tuon vuoksi lukemattomat tutkijat menivät Santa Katariinan luostarille VAIN Egyptin kautta. Tutkijakaarti (WM VIHDOINKIN ml.)
http://www.bibleorigins.net/MapofPihahirothEthamShurYamSuph.html
(viimeinen update/02.01.2005)
on jo siirtynyt tuon ANBU-rajalinnoituksen läpäisemiseen pohjoisen kautta, joten käytännössä reitti nykyisestä Qantarasta Suezin ranta-alankoa pitkin Abu Zeniman kautta Wadi Feiraniin ja Wadi El Sheikiin kautta vuorelle on/oli maastollisesti yhtä ”autostradaa”. Nuo seudut tunnen kuin omat taskuni.
On korostettava, että tiedemiehet – WM ml. – hylkäsivät Gebel Musan, koska sieltä ei ollut jatkolippua 11 päivän puitteissa (5: Moos. 1:2. ”Hoorebista on yksitoista päivänmatkaa, SEIRIN vuoriston tietä, Kades-Barneaan”)
Kaiken huipuksi Seirin vuoristotie erkaantuu pohjoisessa Gebel Halalin ohittavasta Shurin tiestä.
Ihmetyttää muuten tuon suomalaisen Raamatun liite ainakin vuodesta 1967 alkaen. Mensale järven pohjukka on oikeaoppisesti nykyiset Ballahjärvet. Tietääkseni sinne suuntautui anoastaan aikaisemmin suuresti kunnoittamani – proto-siinai-kielen tutkijana kunnostautunut - Sir Alan Henderson Gardiner (1879 – 1963) ja nyt siellä on kaivelemassa noita arkeologisia ”tellejä” erittäin kokenut ja arvostettu amerikkaistutkija James K.Hoffmeier jenkkien yksityisrahoituksen varoilla.
Valitettavasti tuli kesken kaiken yllättävä vierailu NY:stä ehtimättä avata linkkejäsi, mutta vastaan ensi tilassa.
Suorastaan pidän kirjoittamisesta asiallisesti ja melko asiantuntevasti tapauksesta kiinnostuneelle henkilölle, as you seem to be.
JATKUU...... - Edodus
Edodus kirjoitti:
Dear Doctor Watson,
Kestää melkoisesti päästä linkeille päiväsaikaan, sillä serveri melkoisesti tukossa.
Käymättä aikaisemmin minulle tuntemattomilla sivuilla, on vielä todettava, että varsin realistinen ”tutkija” olet, jos tuon 8 km:n päivämatkan hyväksyt kakistelematta. WM asetti sen maximissaan 10 mailiin/päivä, mikä beduiniheimojenkin jatkuvan liikkeen huomioiden on LIIOITELTU. Onhan noilla vanhuksilla, lapsilla ja sairaillakin - puhumattakaan eläimistä - oman tarpeensa matkan aikana; kepu mm. pysähtyy tuon tuostakin näykkimään noita harvoja ruohontupsuja vaikka kuinka hoputtaisit.
Kyllä he Gebel Musalle ehtivät juuri ja juuri tuossa ajassa (kenties;lasken huomenna kilometrit), mutta ulospääsyä Kadeshiin ei ole He ovat siellä täydellisessä SUMPUSSA jatkoa ajatellen. Juuri tuon vuoksi lukemattomat tutkijat menivät Santa Katariinan luostarille VAIN Egyptin kautta. Tutkijakaarti (WM VIHDOINKIN ml.)
http://www.bibleorigins.net/MapofPihahirothEthamShurYamSuph.html
(viimeinen update/02.01.2005)
on jo siirtynyt tuon ANBU-rajalinnoituksen läpäisemiseen pohjoisen kautta, joten käytännössä reitti nykyisestä Qantarasta Suezin ranta-alankoa pitkin Abu Zeniman kautta Wadi Feiraniin ja Wadi El Sheikiin kautta vuorelle on/oli maastollisesti yhtä ”autostradaa”. Nuo seudut tunnen kuin omat taskuni.
On korostettava, että tiedemiehet – WM ml. – hylkäsivät Gebel Musan, koska sieltä ei ollut jatkolippua 11 päivän puitteissa (5: Moos. 1:2. ”Hoorebista on yksitoista päivänmatkaa, SEIRIN vuoriston tietä, Kades-Barneaan”)
Kaiken huipuksi Seirin vuoristotie erkaantuu pohjoisessa Gebel Halalin ohittavasta Shurin tiestä.
Ihmetyttää muuten tuon suomalaisen Raamatun liite ainakin vuodesta 1967 alkaen. Mensale järven pohjukka on oikeaoppisesti nykyiset Ballahjärvet. Tietääkseni sinne suuntautui anoastaan aikaisemmin suuresti kunnoittamani – proto-siinai-kielen tutkijana kunnostautunut - Sir Alan Henderson Gardiner (1879 – 1963) ja nyt siellä on kaivelemassa noita arkeologisia ”tellejä” erittäin kokenut ja arvostettu amerikkaistutkija James K.Hoffmeier jenkkien yksityisrahoituksen varoilla.
Valitettavasti tuli kesken kaiken yllättävä vierailu NY:stä ehtimättä avata linkkejäsi, mutta vastaan ensi tilassa.
Suorastaan pidän kirjoittamisesta asiallisesti ja melko asiantuntevasti tapauksesta kiinnostuneelle henkilölle, as you seem to be.
JATKUU......Re:
Vuosituhannen käänne toi niin paljon uutta nimenomaan Exodus-tutkintaan, että on syytä unohtaa liki kaikki viime vuosituhannella kirjoitetut ”hapatukset” tuon rajalinnakkeen löytymisen vuoksi. Tuosta näin juuri toissapäivänä uuden väittelyn, jossa Red Sea ja Reed Sea oli sekoitettu keskenään. TOSIN Akaban- ja Suezinlahtia kutsuttiin myös ”yam supheiksi”, vaikka niissä ei koskaan ole kasvanut kaislaa suuren suolapitoisuuden vuoksi. Suezinlahti mataluutensa takia on maaailman suolaisin merenkolkka Kuolleenmeren jälkeen.
Web-sivuilla kirjoitetaan paljon, mutta ne jotka todella tuntevat asiaan liittyvät yksityskohdat eivät vaivaudu “taloudellisita” seikoista johtuen kirjoittelemaan Nettiin kuten esim. Hoffmeier ja Israel Finkelstein. He julkaisevat sitä vastoin kalliin tieteisteoksen, ja se todellakin tuo mahtavasti valuuttaa omalle pankkitilille.
Hyvin niukasti on kirjoitettu Netissä tuon Qantaran ja Tell el Faramen välissä sijaitsevien Tell Defennahin, Tell Hebuan, Tell Borgin (Hoffmeierin kaivama) Tell El Herrin ja Tell El Sefehin kaivauksista.
Wall on todellakin tuo rajalinnoitus, jota juuri eräs egyptiläinen asiantuntija täsmensi Oriental Instituten ANE-palstalla seuraavasti:
https://listhost.uchicago.edu/pipermail/ane/2006-January/021772.html
Yam Suph tarkoittaa nimenomaaan KAISLAA kasvavaa vesialuetta – suolaista tai makeaa - ja nimenomaan katkerojärven aluetta aina Ballahjärvet ml.. Tuosta on hiljattain pidetty kuukausia kestänyt väittely/mielipiteiden vaihto maailman suurimmalla raamatunhistorian tutkimuspalstalla.
Tuo Saudi-Arabian huijaus – Gebel Lauz – (liiton arkista ja Nooasta puhumattakaan) Ron Wyattin ja Bob Cornuke & Co:n taholta on unohdettu niiden saamatta koskaan kannatusta tutkijapiireissä. Ron Wyatt sai useita huijaussyytteitä Yhdysvalloissa mm. tuon tapauksen vuoksi, mutta livahti kuin kettu veräjästä kuoltuaan syöpään vuonna 1999. Samassa yhteydessä on todettava hänen Exoduksensa siirtymisestä Nuweibaan, että itä-länsi-suuntainen liikkuminen maaston topografian vuoksi oli tuolloin ja yhäkin täysin mahdotonta hänen piirtämäänsä reittiä käyttäen. Suezin ja Eilatin välinen vuoristotie on tullut vasta Exoduksen jälkeen, mutta Eilatin ja Nuweiban välinen vaikea vuoristotie aina Siinain eteläkärkeen rakennettiin vasta 1956-sodan jälkeen.
Nuo Nuweiban edustalta löytyneet kärrynpyörät etc. ovat peräisin samaisessa paikassa sijainneesta turkkilaisesta varuskunnasta 1700-1800-luvulta hyvin tyypillisen Wadi Watirin tulvimisen seurauksena. Eilatista johtavan asfalttitien varressa sijaitseva Nuweiban ”muinainen” linnoitus on turkkilaisten ja 1800-luvulta jKr. Ns. Egyptinpuron tulvassa El Arishissa jopa teräksinen ja massiivinen rautatiesilta aloitti oman ”exoduksensa” kohti Välimerta.
Re:
Kyllä nykyisin voimassa olevaa reittiä käyttäen sain 488 km, mikä käytännössä merkitsee hiukan yli 500 km. En ryhdy väittelemään ehtivätkö vai eivät, sillä joka tapauksessa tiukasti olivat ”sumpussa” Gebel Musalla jatkoa ajatellen. Jatko olisi maastollisesti onnistunut teoriassa räjäyttämällä kaksi 1200-1300 metriä korkeaa vuorta Gebel Musan ja Kadesin väliltä.
Hehän menivät nykyisen tulkinnan mukaan ensin Ramseksesta tuonne rajavartiopseerin papyruksessakin mainittuun Tjekuun eli Sukkotiin. Sehän olisi varsin loogista Raamatunkin kannalta, sillä Pitom sijaitsi vieressä. Syystä tai toisesta he eivät päässeet kanavan yli kuljetuslautoilla nykyisen Ismailian kaupungin alueella.. Tuon johdosta tapahtui Raamatussakin selvästi mainittu suunnan muutos.
Joka tapauksessa lukemattomat tarkat yksityiskohdat loogisine tapahtumineen oikeina vuodenaikoina paneee vakavasti pohtimaan, ettei tuo tarina kokonaisuudessaan voi olla täysin huuhaata.
Koko asetelman suurimpana ongelmana pidän sen sijaan kuningas Salomonin syntymäaikaa, josta espanjankielinen Raamatun versio (Casidoro de Reina revisada por Cipriano de Valera) toteaa, että Salomonin kuolinvuodesta lähtien vuosiluvut saattavat heittää yksi tai kaksi vuotta suntaan tai toiseen, MUTTA:
Kuka todella oli kuningas Salomon? Tuo mitättömältä vaikuttava pikkuseikka saa ainoastaan Exoduksen kronologian muuttumaan melkoisesti. - Watson
Edodus kirjoitti:
Re:
Vuosituhannen käänne toi niin paljon uutta nimenomaan Exodus-tutkintaan, että on syytä unohtaa liki kaikki viime vuosituhannella kirjoitetut ”hapatukset” tuon rajalinnakkeen löytymisen vuoksi. Tuosta näin juuri toissapäivänä uuden väittelyn, jossa Red Sea ja Reed Sea oli sekoitettu keskenään. TOSIN Akaban- ja Suezinlahtia kutsuttiin myös ”yam supheiksi”, vaikka niissä ei koskaan ole kasvanut kaislaa suuren suolapitoisuuden vuoksi. Suezinlahti mataluutensa takia on maaailman suolaisin merenkolkka Kuolleenmeren jälkeen.
Web-sivuilla kirjoitetaan paljon, mutta ne jotka todella tuntevat asiaan liittyvät yksityskohdat eivät vaivaudu “taloudellisita” seikoista johtuen kirjoittelemaan Nettiin kuten esim. Hoffmeier ja Israel Finkelstein. He julkaisevat sitä vastoin kalliin tieteisteoksen, ja se todellakin tuo mahtavasti valuuttaa omalle pankkitilille.
Hyvin niukasti on kirjoitettu Netissä tuon Qantaran ja Tell el Faramen välissä sijaitsevien Tell Defennahin, Tell Hebuan, Tell Borgin (Hoffmeierin kaivama) Tell El Herrin ja Tell El Sefehin kaivauksista.
Wall on todellakin tuo rajalinnoitus, jota juuri eräs egyptiläinen asiantuntija täsmensi Oriental Instituten ANE-palstalla seuraavasti:
https://listhost.uchicago.edu/pipermail/ane/2006-January/021772.html
Yam Suph tarkoittaa nimenomaaan KAISLAA kasvavaa vesialuetta – suolaista tai makeaa - ja nimenomaan katkerojärven aluetta aina Ballahjärvet ml.. Tuosta on hiljattain pidetty kuukausia kestänyt väittely/mielipiteiden vaihto maailman suurimmalla raamatunhistorian tutkimuspalstalla.
Tuo Saudi-Arabian huijaus – Gebel Lauz – (liiton arkista ja Nooasta puhumattakaan) Ron Wyattin ja Bob Cornuke & Co:n taholta on unohdettu niiden saamatta koskaan kannatusta tutkijapiireissä. Ron Wyatt sai useita huijaussyytteitä Yhdysvalloissa mm. tuon tapauksen vuoksi, mutta livahti kuin kettu veräjästä kuoltuaan syöpään vuonna 1999. Samassa yhteydessä on todettava hänen Exoduksensa siirtymisestä Nuweibaan, että itä-länsi-suuntainen liikkuminen maaston topografian vuoksi oli tuolloin ja yhäkin täysin mahdotonta hänen piirtämäänsä reittiä käyttäen. Suezin ja Eilatin välinen vuoristotie on tullut vasta Exoduksen jälkeen, mutta Eilatin ja Nuweiban välinen vaikea vuoristotie aina Siinain eteläkärkeen rakennettiin vasta 1956-sodan jälkeen.
Nuo Nuweiban edustalta löytyneet kärrynpyörät etc. ovat peräisin samaisessa paikassa sijainneesta turkkilaisesta varuskunnasta 1700-1800-luvulta hyvin tyypillisen Wadi Watirin tulvimisen seurauksena. Eilatista johtavan asfalttitien varressa sijaitseva Nuweiban ”muinainen” linnoitus on turkkilaisten ja 1800-luvulta jKr. Ns. Egyptinpuron tulvassa El Arishissa jopa teräksinen ja massiivinen rautatiesilta aloitti oman ”exoduksensa” kohti Välimerta.
Re:
Kyllä nykyisin voimassa olevaa reittiä käyttäen sain 488 km, mikä käytännössä merkitsee hiukan yli 500 km. En ryhdy väittelemään ehtivätkö vai eivät, sillä joka tapauksessa tiukasti olivat ”sumpussa” Gebel Musalla jatkoa ajatellen. Jatko olisi maastollisesti onnistunut teoriassa räjäyttämällä kaksi 1200-1300 metriä korkeaa vuorta Gebel Musan ja Kadesin väliltä.
Hehän menivät nykyisen tulkinnan mukaan ensin Ramseksesta tuonne rajavartiopseerin papyruksessakin mainittuun Tjekuun eli Sukkotiin. Sehän olisi varsin loogista Raamatunkin kannalta, sillä Pitom sijaitsi vieressä. Syystä tai toisesta he eivät päässeet kanavan yli kuljetuslautoilla nykyisen Ismailian kaupungin alueella.. Tuon johdosta tapahtui Raamatussakin selvästi mainittu suunnan muutos.
Joka tapauksessa lukemattomat tarkat yksityiskohdat loogisine tapahtumineen oikeina vuodenaikoina paneee vakavasti pohtimaan, ettei tuo tarina kokonaisuudessaan voi olla täysin huuhaata.
Koko asetelman suurimpana ongelmana pidän sen sijaan kuningas Salomonin syntymäaikaa, josta espanjankielinen Raamatun versio (Casidoro de Reina revisada por Cipriano de Valera) toteaa, että Salomonin kuolinvuodesta lähtien vuosiluvut saattavat heittää yksi tai kaksi vuotta suntaan tai toiseen, MUTTA:
Kuka todella oli kuningas Salomon? Tuo mitättömältä vaikuttava pikkuseikka saa ainoastaan Exoduksen kronologian muuttumaan melkoisesti.Minun täytyy nyt oikein tosissani syventyä noihin esittämiisi asioihin sekä kartan että ajatuksen kanssa.
Totesit, että kuningas Salomonin hallitusaika on tärkeä myös exoduksen ajan määritykselle....Miksi? - Edodus
Watson kirjoitti:
Minun täytyy nyt oikein tosissani syventyä noihin esittämiisi asioihin sekä kartan että ajatuksen kanssa.
Totesit, että kuningas Salomonin hallitusaika on tärkeä myös exoduksen ajan määritykselle....Miksi?Re1:
On todettu useaan kertaan, että moni Exodukselle vihkiytynyt tutkija on uhrannut elämästään tuon autiomaassa vietetyn ajan pääsemättä alkua pidemmälle.
Re2:
Koska yleisestä historiasta ei ole vieläkään löytynyt perusteita aikatekijöiden määrittämiseksi, on se tehtävä ainoan lähdeteoksen - Raamatun - avulla. Joudumme siis pelaamaan ”Exodus-peliä” Raamatun tarjoamilla eväillä. On toki todettava, ettei missään nimessä Raamatun sanomaa todisteta oikeaksi raamatunlauseilla, mutta muita perusteita ei yksinkertaisesti ole.
Saamme ”lukittua” tuon kronologian liki pääasiallisesti Aikakirjojen avulla, sillä Raamatussahan mainitaan selvästi Davidin ja Salomonin aikaiset leeviläiset papit. Ongelmana on ensin määrittää sukupolvien keskimääräinen aika, joten päädyimme melko kansainvälisen ”komiteamietinnön” seurauksena 28 vuodeksi. Valitettavasti noita hyvin valaisevia karttoja ja taulukoita ei voi näihin keskusteluihin liittää.
Matteuksen mukaan sukupolvien keskimääräinen väli on yli 38 vuotta, mikä ei tuohon aikaan vastanne todellisuutta. Luukkaan Evankeliumin mukaan se on lähempänä useiden asiantuntijoiden keskimääräistä arviota. Niinpä Luukkaan mukaan sukupolvien väliseksi ajaksi saadaan laskemalla Daavidin syntymäajan perusteella noin 25 vuotta.
Tuon Leevin poikien ja Josefin Efraimin jälkeläisten muodostaman taulukon ja faraoiden hallintoaikojen avulla pääsemme yllättävään lopputulokseen:
1. Lähtö osuu Ramseksen käymään Syyrian Orontes-joen varella sijaitsevaan Kadesin taisteluun. Siis Egyptiin muodostui sotilaallinen tyhjiö, joten hyvinkin Ramses II katsoi selustansa turvatuksi antamalla niskurikansalle ”srategisen” luvan poistua mellakoimasta Egyptin sisällä. Olivathan juutalaiset hyvin tunnettuja alituisesta kapinoinnistaan Kanaanissa. Siis en väitä kaikkien juutalaisten olleen orjuudessa, mitä todistaa mm. tuo Mernepthahin steela ja alituiset Habiru-mellakat.
2. Yli 600-jäsenisessä raamatunhistorian tutkimuspalstalla esitettiin, että Nefertitin Meryre (Merari/Leevin poika) oli faraon pääpappi. Kukaan ei asettanut haisevaa vastalausetta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000012239413
3. Joosua oli nuori mies Uuden Valtakunnan päätyttyä, sillä Joosualla – Noonin pojalla - ja Mooseksellahan oli 8 sukupolven välinen aikaero. Siis valtaosa(?) kansasta oli autiomaassa tämän mukaan noin 200 vuotta.
Suuma summarum: Davidin ja Salomonin vuosiluvut ovat ainoa kronologinen ja varsin looginen betonipilari, johon em.teoriani perustuu. On toki myönnettävä, että viime aikoina on alkanut esiintyä soraääniä tuohon kronologiaan, mutta sadat esimerkit ovat osoittaneet, että suutari pysyköön lestissään. Arkeologien ainoa tehtävä on määrittää Mooseksen särkyneen kahvikupin ajanjakso puuttumatta laajempien johtopäätösten tekoon. Moisista arkeologien pölvästelyistä pystyn vetämään hilseestä satoja sivuja tekstejä sekä niihin liittyvä karttoja.
PS. Sieltä ANE:sta löytyi taas hyvä, tunnetusti erinomaisen tutkijan laatima kommentti Pi-ha-hirotista.
https://listhost.uchicago.edu/pipermail/ane/2006-January/021773.html
Huom: ”Baal-Zephon has been associated with both Tell Defeneh & Tell el-Daba.”
Siellä oli siis 3 kanavaa, joista yksi oli rajalinnoitukseen kuuluva ja nuo kaksi muuta kasteluun ja kulkuväyläksi. - Edodus
Watson kirjoitti:
Minun täytyy nyt oikein tosissani syventyä noihin esittämiisi asioihin sekä kartan että ajatuksen kanssa.
Totesit, että kuningas Salomonin hallitusaika on tärkeä myös exoduksen ajan määritykselle....Miksi?Viite: WM:n 07 October 2005 Update:
http://www.bibleorigins.net/MapofPihahirothEthamShurYamSuph.html
Kaivappas esiin ko. updaten viimeinen kartta ”The Ways of Horus”, kuva numero MVC-128S!
Koko yön rakentelin ”Google Earthillä” uudestaan koko asetelman Välimeren rantaviivoineen, sillä mies joka on asennellut eräitä laitteita peruskallioon muutaman senttimetrin virhemarginaalilla ilman GPS-laitteita, ei voi jättää tuota meren ylitystä parinkymmenen kilometrin virheen varaan roikkumaan. Näin voimme nyt hyvällä syyllä määrittää Exoduksen ”Punaisenmeren” ylityksen muutaman metrin tarkkuudella, jos Mooses vain ilmoittaisi kävelikö hän täsmälleen keskellä tuota kapeata hiekkariuttaa.
Mooses meni yksinkertaisesti yön pimeydessä Hebua I:n (korrektisti englanniksi: “Hebwa”) kautta Paleolaguunin kannasta pitkin itätuulen (”khamsiin”) ja laskuveden aukaistessa meren eli tuo tavallisesti Välimereen yhteydessä sijaitsevan laguunin kannas paljastui ylimenon ajaksi. On hyvin otaksuttavaa, että tuolloin Tjaru (Sile) olikin Hebwa II ja vasta aikojen kuluessa kannaksen paljastuttua enemmän Tjarun raja-asema siirtyi Hebwa I:een.
Näihin päiviin saakka El Arishta on virheellisesti pidetty muinaisena ”Katkaistujen Nenien Kaupunkina” eli Tjaruna. Tuo Raamatussa usein mainittu itätuuli eli Khamsiin sopii juuri Exoduksen kuukalenteriin oikelle kuukaudelle.
Re: ”During the khamsiin season (March-April), heavy clouds blanket the city and sometimes the entire country—as in the monstrous storm of 1998 that hit while I was camping in the White Desert near Bahriyyah Oasis…”).
Ja loppujen lopuksihan tuossa kävi täsmälleen ja kirjaimellisesti niin, kuin Kirjassa seisoo: ”Niin Herra saattoi vahvalla itätuulella, joka puhalsi koko yön, meren väistymään ja muutti meren kuivaksi maaksi; ja vesi jakautui kahtia.”
Tosin sanoen Kirjan Exoduksessa on jopa liiallisestikin uskottavaa logiikkaa. - Watson
Edodus kirjoitti:
Viite: WM:n 07 October 2005 Update:
http://www.bibleorigins.net/MapofPihahirothEthamShurYamSuph.html
Kaivappas esiin ko. updaten viimeinen kartta ”The Ways of Horus”, kuva numero MVC-128S!
Koko yön rakentelin ”Google Earthillä” uudestaan koko asetelman Välimeren rantaviivoineen, sillä mies joka on asennellut eräitä laitteita peruskallioon muutaman senttimetrin virhemarginaalilla ilman GPS-laitteita, ei voi jättää tuota meren ylitystä parinkymmenen kilometrin virheen varaan roikkumaan. Näin voimme nyt hyvällä syyllä määrittää Exoduksen ”Punaisenmeren” ylityksen muutaman metrin tarkkuudella, jos Mooses vain ilmoittaisi kävelikö hän täsmälleen keskellä tuota kapeata hiekkariuttaa.
Mooses meni yksinkertaisesti yön pimeydessä Hebua I:n (korrektisti englanniksi: “Hebwa”) kautta Paleolaguunin kannasta pitkin itätuulen (”khamsiin”) ja laskuveden aukaistessa meren eli tuo tavallisesti Välimereen yhteydessä sijaitsevan laguunin kannas paljastui ylimenon ajaksi. On hyvin otaksuttavaa, että tuolloin Tjaru (Sile) olikin Hebwa II ja vasta aikojen kuluessa kannaksen paljastuttua enemmän Tjarun raja-asema siirtyi Hebwa I:een.
Näihin päiviin saakka El Arishta on virheellisesti pidetty muinaisena ”Katkaistujen Nenien Kaupunkina” eli Tjaruna. Tuo Raamatussa usein mainittu itätuuli eli Khamsiin sopii juuri Exoduksen kuukalenteriin oikelle kuukaudelle.
Re: ”During the khamsiin season (March-April), heavy clouds blanket the city and sometimes the entire country—as in the monstrous storm of 1998 that hit while I was camping in the White Desert near Bahriyyah Oasis…”).
Ja loppujen lopuksihan tuossa kävi täsmälleen ja kirjaimellisesti niin, kuin Kirjassa seisoo: ”Niin Herra saattoi vahvalla itätuulella, joka puhalsi koko yön, meren väistymään ja muutti meren kuivaksi maaksi; ja vesi jakautui kahtia.”
Tosin sanoen Kirjan Exoduksessa on jopa liiallisestikin uskottavaa logiikkaa.Kokoat kyllä melkoisen kattavaa "arsenaalia"...täytyy myöntää.
Katselin sateliittikuvia alueesta, ja kyllähän se Pii-Hahirot tietenkin saattaa olla noinkin mietittävissä. Silloin ehkä joutuu vielä uudestaan miettimään tuota Santorini selitystäkin. Sieltähän voisi saada jonkin pohjan tuli-ja pilvipatsaalle. Mutta lienee vaikea kuvitella tsunamia, joka olisi säästänyt israelilaiset.
Tarinahan jatkuu Raamatussa, että Mooses vei ihmiset Elimin ja Sinin autiomaan väliin ja sieltä Horebiin (> Refidim), jonka jälkeen amalekilaiset hyökkäsivät. Näitä ja mainitseamisi päivämatkoja ajatellen, pyytäisin sinua tutustumaan seuraavaan osoitteeseen ja esittämään ajatuksiasi asiasta.
http://abr.christiananswers.net/jebel_thoughts.html
Mieltäni jäi vaivaamaan viimeinen lauseesi:" Tosin sanoen Kirjan Exoduksessa on jopa liiallisestikin uskottavaa logiikkaa."...mitä tarkoitat...mahdollisesti kuninkaiden ajan hovikirjureiden tekemää lisäilyäkö? - Edodus
Watson kirjoitti:
Kokoat kyllä melkoisen kattavaa "arsenaalia"...täytyy myöntää.
Katselin sateliittikuvia alueesta, ja kyllähän se Pii-Hahirot tietenkin saattaa olla noinkin mietittävissä. Silloin ehkä joutuu vielä uudestaan miettimään tuota Santorini selitystäkin. Sieltähän voisi saada jonkin pohjan tuli-ja pilvipatsaalle. Mutta lienee vaikea kuvitella tsunamia, joka olisi säästänyt israelilaiset.
Tarinahan jatkuu Raamatussa, että Mooses vei ihmiset Elimin ja Sinin autiomaan väliin ja sieltä Horebiin (> Refidim), jonka jälkeen amalekilaiset hyökkäsivät. Näitä ja mainitseamisi päivämatkoja ajatellen, pyytäisin sinua tutustumaan seuraavaan osoitteeseen ja esittämään ajatuksiasi asiasta.
http://abr.christiananswers.net/jebel_thoughts.html
Mieltäni jäi vaivaamaan viimeinen lauseesi:" Tosin sanoen Kirjan Exoduksessa on jopa liiallisestikin uskottavaa logiikkaa."...mitä tarkoitat...mahdollisesti kuninkaiden ajan hovikirjureiden tekemää lisäilyäkö?Re-1:
Mooseksella ei ollut ensimmäistäkään kamelia. Tuo luku on kuitenkin edelleen realistinen jopa Siinain huumekuriireina toimivien beduiinien kertomana tasaisessa maastossa wadien pohjia pitkin.
Re-2:
Mooseksella ei ollut myöskään aaseja eikä muuleja. Liian moni ennen niin vakuuttavalta tuntunut tutkija erehtyi vertaamaan matkantekoa juuri tuohon Tuthmosis III:n suoritukseen. Olen itse marssinut jalan 45 kilometriä vuorokaudessa eliittijoukossa tasan 42 kiloa eli meikäläinen sementtisäkki sotilasrinkassa. Seuraavan 2 viikon aikana ei onnuttu - marssimisesta puhumattakaan - verisillä jalkapohjilla metriäkään i ordets egentliga mening. Toki tuossa ei testattu kuntoa vaan se meni kaiketi ns. soveltulvuustestin kontolle ko. ammattiin
Re-3: ”
Kysymyksessä oli käytännöllisesti katsoen “HIGHWAY”! Huomaa lisäksi ilmastoero. Mooses matkusti juuri kuumimpaan aikaan alueella, jossa ilman suhteellinen kosteus on minimaalinen aiheuttaen melkoisen nestehukan niin ihmisen kuin eläimen kropassa. Horin sotilastiestä todetaan, että se oli lännestä lähdettäessä käytännössä epämääräinen mutaura aina Tell el Hebuan Paleolaguunin vastapäisellä rannalla sijaitsevaan Tell el Herriin saakka
Re-4:
Tuonhan lausuivat varsin kunnioitetut arkeologit Flinders Petrie, Banjamin Mazar ja C.S. Jarvis jo 1920-luvulla. Tuossa Jebel el Lawzissa (Lauz) Saudi-Arabiassa on kuitenkin sosiaalipsykologisesta näkökulmasta katsoen jotain peräti mystistä, käsittämätöntä ja suorastaan outoa: Saudien JYRKKÄ torjuminen ja ehdoton ”lentokielto” kristityiltä tutkijoilta. Se hyvinkin saattaa olla Arabian niemimaalla asuneiden juutalaisten ”Pyhä Vuori” etenkin nabatilaisaikana liittymättä kuitenkaan Egyptistä alkaneeseen Exoduks-kertomukseen. Exoduksen kannalta Jebel el Lawz-teoria siinä määrin huuhaata jo ensi silmäyksellä, etten ole koskaan edes vaivautunut lukemaan kyseisiä web-sivuja kirjoista puhumattakaan.
Re-5: - Edodus
Watson kirjoitti:
Kokoat kyllä melkoisen kattavaa "arsenaalia"...täytyy myöntää.
Katselin sateliittikuvia alueesta, ja kyllähän se Pii-Hahirot tietenkin saattaa olla noinkin mietittävissä. Silloin ehkä joutuu vielä uudestaan miettimään tuota Santorini selitystäkin. Sieltähän voisi saada jonkin pohjan tuli-ja pilvipatsaalle. Mutta lienee vaikea kuvitella tsunamia, joka olisi säästänyt israelilaiset.
Tarinahan jatkuu Raamatussa, että Mooses vei ihmiset Elimin ja Sinin autiomaan väliin ja sieltä Horebiin (> Refidim), jonka jälkeen amalekilaiset hyökkäsivät. Näitä ja mainitseamisi päivämatkoja ajatellen, pyytäisin sinua tutustumaan seuraavaan osoitteeseen ja esittämään ajatuksiasi asiasta.
http://abr.christiananswers.net/jebel_thoughts.html
Mieltäni jäi vaivaamaan viimeinen lauseesi:" Tosin sanoen Kirjan Exoduksessa on jopa liiallisestikin uskottavaa logiikkaa."...mitä tarkoitat...mahdollisesti kuninkaiden ajan hovikirjureiden tekemää lisäilyäkö?Re:
Liitekartassasi mainittu professori Menashe Har-El sijoittaa lainvuorensa Gebel Sinn Bishrille käyttäen juuri tuota Wadi Sidr-uraa, mutta vedenjakajana toimiva Qa’lat el Jundin alue mahdollistaa vain ensimmäiset 50 kilometriä.
Näin tuo vuoren valinta tekee myös em. reittivaihtoehdon mahdottomuudeksi paluuta ajatellen pitäen visusti mielessä, että samainen proffa entisenä paimentolaispoikana asetti härkävankkurille maksimissaan 6 mailin kattorajoituksen per päivä.
Muistan nyt ko. asetelman, sillä tapauksen vuoksi jouduin varmistamaan eräältä suomalaiselta arabiankielen asiantuntijalta tuon vuoren taustan. Sehän oli alueella aikaisemmin asuneen Bishr-heimon ”Sheikin Hammas”. Kuten ehkä mainitsin aikaisemmin, alueella asuu nyt Saudi-Arabiasta Eilatin kautta matkannut Haweitat-heimo. Ei ole keramiikkaa todisteeksi arkeologeille, mutta siellä he nyt ovat tiukasti.
Siis...vaikka se Katkerojärvien ylitys todistettaisiin oikeaksi, koko reitti murenee kahdesta muusta syystä ennen saapumista Kadesiin. - Watson
Edodus kirjoitti:
Re:
Liitekartassasi mainittu professori Menashe Har-El sijoittaa lainvuorensa Gebel Sinn Bishrille käyttäen juuri tuota Wadi Sidr-uraa, mutta vedenjakajana toimiva Qa’lat el Jundin alue mahdollistaa vain ensimmäiset 50 kilometriä.
Näin tuo vuoren valinta tekee myös em. reittivaihtoehdon mahdottomuudeksi paluuta ajatellen pitäen visusti mielessä, että samainen proffa entisenä paimentolaispoikana asetti härkävankkurille maksimissaan 6 mailin kattorajoituksen per päivä.
Muistan nyt ko. asetelman, sillä tapauksen vuoksi jouduin varmistamaan eräältä suomalaiselta arabiankielen asiantuntijalta tuon vuoren taustan. Sehän oli alueella aikaisemmin asuneen Bishr-heimon ”Sheikin Hammas”. Kuten ehkä mainitsin aikaisemmin, alueella asuu nyt Saudi-Arabiasta Eilatin kautta matkannut Haweitat-heimo. Ei ole keramiikkaa todisteeksi arkeologeille, mutta siellä he nyt ovat tiukasti.
Siis...vaikka se Katkerojärvien ylitys todistettaisiin oikeaksi, koko reitti murenee kahdesta muusta syystä ennen saapumista Kadesiin.Mulla alkaa nyt työputki ensi viikon alkuun asti, mutta sormet syyhyävät tarkastella lisää noita asioita. Koska minulla ei ole omakohtaista kokemusta ko. alueesta, hyväksyn ajatuksesi päivämatkoista...varsinkin, kun päivämatkojen pitää jakaantua tasaisesti päivästä toiseen. Toki siinä alussa olisi saattanut olla kiireen vuoksi hivenen pitempiä,mutta kuinka paljon pitempiä? Pikkukarja tuskin kulkee kovin lujaa, kun pitää laiduntaakin. Ilmeisesti kaikkein rajaavin ja merkittävin tekijä reittejä mietittäessä on kuitenkin vesi. Veden riittäminen suurelle joukolle on aikamoinen ihme...ilmeisesti tähän perustuukin kertomus vesi-ihmeestä matkan varrelta.
Palaan asiaan ensi viikolla.
Kiitos hyvistä teksteistä ja linkeistä. Olen aikaisemmin keskittynyt topologiaan ja joukkojen liikkeisiin liittyvä logistiikka oli jäänyt harmittavan vähälle huomiolle. - Edodus
Watson kirjoitti:
Mulla alkaa nyt työputki ensi viikon alkuun asti, mutta sormet syyhyävät tarkastella lisää noita asioita. Koska minulla ei ole omakohtaista kokemusta ko. alueesta, hyväksyn ajatuksesi päivämatkoista...varsinkin, kun päivämatkojen pitää jakaantua tasaisesti päivästä toiseen. Toki siinä alussa olisi saattanut olla kiireen vuoksi hivenen pitempiä,mutta kuinka paljon pitempiä? Pikkukarja tuskin kulkee kovin lujaa, kun pitää laiduntaakin. Ilmeisesti kaikkein rajaavin ja merkittävin tekijä reittejä mietittäessä on kuitenkin vesi. Veden riittäminen suurelle joukolle on aikamoinen ihme...ilmeisesti tähän perustuukin kertomus vesi-ihmeestä matkan varrelta.
Palaan asiaan ensi viikolla.
Kiitos hyvistä teksteistä ja linkeistä. Olen aikaisemmin keskittynyt topologiaan ja joukkojen liikkeisiin liittyvä logistiikka oli jäänyt harmittavan vähälle huomiolle.Re:
Itse asiassa tarvitsen itsekin uuden aikalisän laskeakseni alkuetapit tarkkaan per per päivä ja laatiakseni uudestaan tuon karttakokonaisuuden, jonka vimmastuksissani tuhosin erään 'Gurun' sanoman jälkeen. Muistan elävästi kuitenkin, että tuon Paleolaguunin eteen Välimerellä ilmestyi outo, erittäin pitkä ja kapea niemi, jota en jaksanut uskoa todeksi. Totesin juuri, että erään tiedemiehen julkaisema samantyyppinen kartta yhtyy täysin rinnoin "Google Earthilla" tekemääni karttaan. Tuota niemen ja mantereen välistä vesialuetta kutsuttiin syystäkin ’SHI HORIKSI’ eli Horuksen Virraksi.
Huom:
Josua: 13:3: 'Siihorista alkaen, joka on itään päin Egyptistä, aina Ekronin alueeseen saakka pohjoiseen päin - se luetaan kanaanilaisten alueeseen - ne viisi filistealaista ruhtinasta, nimittäin Gassan, Asdodin, Askelonin, Gatin ja Ekronin ruhtinaat, niin myöskin avvilaiset.'
Tuossa Shi Horilla tarkoitettiin El Arishiin Gebel Halalilta virtaava Egyptinpuroa.
Edelleen Jeremia 2:18: 'Ja nyt, mitä menemistä sinulla on Egyptiin juomaan Siihorin vettä? Ja mitä menemistä sinulla on Assuriin juomaan Eufrat-virran vettä?'
Nyt puhutaan Niilin vedestä.
Raamatun arkeologiassa ei tule koskaan sanoa viimeistä 'sanaa', sillä yhden Tellin avaaminen on useiden...ja taas useiden vuosien rupeama ja noita riittää kymmeniksi - kenties jopa sadoiksi - vuosiksi eteenpäin. Tuo em. SHI HORin vedenalainen niemi toki tarjoaa toisen, hyvin teoreettisen vaihtoehdon Punaisenmeren ylitykselle, mutta en pidä todennäköisenä...toistaiseksi.
Kysymyksessähän olisi vain muutaman kilometrin siirtyminen pohjoisemmaksi. Tuon kartankin laatiminen vaatii useita öitä ilman laajakaistaa. sillä GPRS toimii käytännössä vain öisin GSM-liikenteen ollessa minimissään. Kaiken lisäksi Google Earthiin pitäisi ottaa maksullinen 20 dollari/kk maksava GPS lisukkeeksi.
Ensi viikosta alkaen olen käytännöllisti "OUT" liki kolmen viikon ajan. Joka tapauksessa jo tuon viimeistellyn kartan perusteeella on nähtävissä, että Mooseksella oli Egyptin alueella 'tuli’ takamuksissa, sillä ei juuri pitkästä matkasta huolimatta pystytelty telttoja leiriintymistä varten ennen pääsyä Egyptin ulkopuolelle.
Re: - Edodus
Watson kirjoitti:
Mulla alkaa nyt työputki ensi viikon alkuun asti, mutta sormet syyhyävät tarkastella lisää noita asioita. Koska minulla ei ole omakohtaista kokemusta ko. alueesta, hyväksyn ajatuksesi päivämatkoista...varsinkin, kun päivämatkojen pitää jakaantua tasaisesti päivästä toiseen. Toki siinä alussa olisi saattanut olla kiireen vuoksi hivenen pitempiä,mutta kuinka paljon pitempiä? Pikkukarja tuskin kulkee kovin lujaa, kun pitää laiduntaakin. Ilmeisesti kaikkein rajaavin ja merkittävin tekijä reittejä mietittäessä on kuitenkin vesi. Veden riittäminen suurelle joukolle on aikamoinen ihme...ilmeisesti tähän perustuukin kertomus vesi-ihmeestä matkan varrelta.
Palaan asiaan ensi viikolla.
Kiitos hyvistä teksteistä ja linkeistä. Olen aikaisemmin keskittynyt topologiaan ja joukkojen liikkeisiin liittyvä logistiikka oli jäänyt harmittavan vähälle huomiolle.Raamatuntutkinnan ehdottomasti suurimman auktoriteetin eli Israel Finkelsteinin mukaan Galilean ja Beersheban välille ilmestyi noihin Exoduksen aikoihin kuin "tyhjästä" 600 uutta settlementtiä. Ensimmäisen rautakauden aikainen asutus merkitsee käytännössä 25,000-50,000 ihmisen yhtäkkistä ilmestymistä Kanaaniin mm. K.A. Kitchenin mukaan. Kenties koko Exodus ei sittenkään ole täysin ”huuhaaata”?
Oman symbolisen tulkintani mukaan "sekakansan" vahvennukset huomioiden Mooseksen armeijan taistelukelpoisten miesten täysi lukumäärä oli ensimmäisen katselmuksen mukaan 6098. Laskettuna tuohon naiset, lapset ja alle 20 vuotiaat sekä yli 50 vuotiaat miehet miinus Leevin suku pääsemme helposti tuon haarukan keskelle.
Jos olet ymmärtänyt - kuten otaksun - suomalaisen raamatunkin mainitseman eron lepopaikalla ja leiripaikalla, kuulut jo kansainvälisen raamatuntutkijakunnan korkeimmalle huipulle...jopa sen ylittäen. Onnitteluni! Yhä pällistellään kansainvälisissä piireissä sitä, että Mooses matkasi leiripaikasta toiseen yhdessä päivässä. Näin he olisivat olleet Sinin autiomaassa jo 6 1=7 päivässä, mutta raamattu kertoo siihen kuluneeen tasan kuukauden mikä kuukalenterin mukaan merkitsee 30 päivää. O sancta simpilicitas!
Lähetä hyvä nuorimies minulle taipuisaa rautalankaa, jotta he vihdoinkin ymmärtäisivät rautalangasta väännetyllä mallilla tuon leiripaikan ja lepopaikan eron. Suomalainen raamattu on siis loppujen lopuksi kirjoitettu kansainvälisesti katsoen erittäin hyvin.
Tuon Paleolaguunin ja Välimeren välille tosiaankin syntyi Shit-t-horin laguuni/järvi, joten toinen vaihtoehto olikin ohittaa tuo muuri- ja kanavalinnoitus tuon pohjoisemman kannaksen kautta. Se merkitsee enemmän kilometrejä, mutta Egyptin osuuden km-kiintiöön mahtuu oivasti. Näin sekä ensimmäinen etappi Ramseksesta Sinin autiomaahan on samanpituinen kuin Sinin autiomaasta Gebel Halalille, johon myös käytettiin kuukausi. Egyptin alueella siis oli kiire - kuten esitit oikeaoppisesti - mutta kaupunkien ja ”kehäteiden” ruuhkat pudottivat ”huippunopeuksia” melkoisesti.
Roomaa ei rakennettu yhdessä päivässä, eikä ”herrojen” päähän saada mahtumaan moisia faktoja hetkessä, mutta ainoa toistaiseksi voimassa oleva reittivaihtoehto vuorineen on em. kaltainen erikoisesti tuo löydetty Tharu huomioiden. Matkanopeus on leiripaikat ja niiden ajallinen kesto huomioimatta noin 6-7 kilometrin välillä, mikä käytännössä merkitsee hieman alle 10 kilometriä. Nyt tuo max. nopeus on asetettu 6 mailiin per päivä eli oikeilla linjoilla pyöritään täsmällisen sitkeästi.
Kestänee useita viikkoja, kenties lukuisia kuukausia hiostavan ”taistelun” päättymiseen kansainvälisellä tasolla. - Anonyymi
Edodus kirjoitti:
Re1:
On todettu useaan kertaan, että moni Exodukselle vihkiytynyt tutkija on uhrannut elämästään tuon autiomaassa vietetyn ajan pääsemättä alkua pidemmälle.
Re2:
Koska yleisestä historiasta ei ole vieläkään löytynyt perusteita aikatekijöiden määrittämiseksi, on se tehtävä ainoan lähdeteoksen - Raamatun - avulla. Joudumme siis pelaamaan ”Exodus-peliä” Raamatun tarjoamilla eväillä. On toki todettava, ettei missään nimessä Raamatun sanomaa todisteta oikeaksi raamatunlauseilla, mutta muita perusteita ei yksinkertaisesti ole.
Saamme ”lukittua” tuon kronologian liki pääasiallisesti Aikakirjojen avulla, sillä Raamatussahan mainitaan selvästi Davidin ja Salomonin aikaiset leeviläiset papit. Ongelmana on ensin määrittää sukupolvien keskimääräinen aika, joten päädyimme melko kansainvälisen ”komiteamietinnön” seurauksena 28 vuodeksi. Valitettavasti noita hyvin valaisevia karttoja ja taulukoita ei voi näihin keskusteluihin liittää.
Matteuksen mukaan sukupolvien keskimääräinen väli on yli 38 vuotta, mikä ei tuohon aikaan vastanne todellisuutta. Luukkaan Evankeliumin mukaan se on lähempänä useiden asiantuntijoiden keskimääräistä arviota. Niinpä Luukkaan mukaan sukupolvien väliseksi ajaksi saadaan laskemalla Daavidin syntymäajan perusteella noin 25 vuotta.
Tuon Leevin poikien ja Josefin Efraimin jälkeläisten muodostaman taulukon ja faraoiden hallintoaikojen avulla pääsemme yllättävään lopputulokseen:
1. Lähtö osuu Ramseksen käymään Syyrian Orontes-joen varella sijaitsevaan Kadesin taisteluun. Siis Egyptiin muodostui sotilaallinen tyhjiö, joten hyvinkin Ramses II katsoi selustansa turvatuksi antamalla niskurikansalle ”srategisen” luvan poistua mellakoimasta Egyptin sisällä. Olivathan juutalaiset hyvin tunnettuja alituisesta kapinoinnistaan Kanaanissa. Siis en väitä kaikkien juutalaisten olleen orjuudessa, mitä todistaa mm. tuo Mernepthahin steela ja alituiset Habiru-mellakat.
2. Yli 600-jäsenisessä raamatunhistorian tutkimuspalstalla esitettiin, että Nefertitin Meryre (Merari/Leevin poika) oli faraon pääpappi. Kukaan ei asettanut haisevaa vastalausetta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000012239413
3. Joosua oli nuori mies Uuden Valtakunnan päätyttyä, sillä Joosualla – Noonin pojalla - ja Mooseksellahan oli 8 sukupolven välinen aikaero. Siis valtaosa(?) kansasta oli autiomaassa tämän mukaan noin 200 vuotta.
Suuma summarum: Davidin ja Salomonin vuosiluvut ovat ainoa kronologinen ja varsin looginen betonipilari, johon em.teoriani perustuu. On toki myönnettävä, että viime aikoina on alkanut esiintyä soraääniä tuohon kronologiaan, mutta sadat esimerkit ovat osoittaneet, että suutari pysyköön lestissään. Arkeologien ainoa tehtävä on määrittää Mooseksen särkyneen kahvikupin ajanjakso puuttumatta laajempien johtopäätösten tekoon. Moisista arkeologien pölvästelyistä pystyn vetämään hilseestä satoja sivuja tekstejä sekä niihin liittyvä karttoja.
PS. Sieltä ANE:sta löytyi taas hyvä, tunnetusti erinomaisen tutkijan laatima kommentti Pi-ha-hirotista.
https://listhost.uchicago.edu/pipermail/ane/2006-January/021773.html
Huom: ”Baal-Zephon has been associated with both Tell Defeneh & Tell el-Daba.”
Siellä oli siis 3 kanavaa, joista yksi oli rajalinnoitukseen kuuluva ja nuo kaksi muuta kasteluun ja kulkuväyläksi."3. Joosua oli nuori mies Uuden Valtakunnan päätyttyä, sillä Joosualla – Noonin pojalla - ja Mooseksellahan oli 8 sukupolven välinen aikaero. Siis valtaosa(?) kansasta oli autiomaassa tämän mukaan noin 200 vuotta."
Raamatun mukaan
-Joosua oli Mooseksen apulainen, joka jatkoi kansan johtajana Mooseksen kuoleman jälkeen.
-erämaavaellus kesti 40 vuotta eli niinkauan, että Egyptistä lähteneet aikuiset ehtivät kuolla eivätkä siis päässeet perille luvattuun maahan.
- Anonyymi
onko kysymyksessä nousu ja laskuvesi niinkuin venetsian tapauksessa ja tsunami mekanismissa ja viellä yksi osallistuja on kuu
- Anonyymi
Hepr. VT:ssä ei edes mainita Punaistamerta, vaan se on Septuagintan kääntäjien käännös.
Yam Suph tarkoittaa kaislamerta. Ko nimeä käytetään VT:ssä kymmeniä kertoja tarkoittamaan milloin mitäkin järviä, jokia, lahtia ja laguuneja, mutta Punainenmeri se ei ole.
- Anonyymi
Sillä on voitu tarkoittaa Manzalanjärveä.
- Anonyymi
Aika hyvä YouTube video exoduksesta, "Finding the Mountain of Moses: The Real Mount Sinai in Saudi Arabia":
https://www.youtube.com/watch?v=YjrxHqNy5CQ- Anonyymi
Olipa mielenkiintoinen filmi!
Varsin paljon yhtäpitävää Raamatun kuvauksen kanssa.
- Anonyymi
Exoduksesta raamatullisesti opettava video:
https://youtu.be/IG6RUmwsQXQ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231732
NO NIIN !!!
Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube6811644Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881467Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1651343Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1231298Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa
Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p3221294- 431258
- 251195
- 671155
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.611142