Mitenköhän onnistuisi tee se itse lattialämmitys jos on vesipohjainen lämmitys kuitenkin jo olemassa.
Otetaan kupariputkea ja taivutellaan kauniiksi matriisiksi, mutta minkä sisään tämän sitten koteloisi? Puuhun voisi jyrsiä kanavat ja vetää siihen, mutta johtaako tarpeeksi hyvin lämpöä että lämmittää, ja on painava.
Tai voisi juottaa kupariputket kiinni kuparilevyyn joka olisi lattiapinta, mutta mitä sitten alapuolelle. Pitäisi kai valaa jonkinlaisella massalla että tulisi vakaa rakenne.
Heitelkää ideoita ja kertokaa jos olette itse tehneet, tästä voisi tulla kiva ja hyödyllinen projekti.
Tai jos on Truma ilmalämmitys, niin onko jonkinlaista reikälevyä, ehkä jonkunlainen alumiininen ontto kennolaatta johon poraisi reikiä ilmakanavien kohdalle, jota voisi lattialautana käyttää ja puhaltaa sen sisään ilmaa niin että lämmin ilma nousee kaikkialta levystä ylös. Mutta onkohan ihan hygieeninen kun kaikki roska nousee lattiasta ilmaan myös?
Tee se itse lattialämmitys
21
10837
Vastaukset
- lattialämpö
Ilma lämmitykseen on helppo laittaa lattialämpö:
http://web.comhem.se/~u18518585/
"Huollot ja vihjeet"
"Lattia" - alkuperäisasennettu
vesikiertoinen lattialämmitys on toteutettu muoviputkella. Olisikohan vaarana, että kupariputki saattaa ruveta vuotamaan...
- Make
Minulla on myös suunnitteilla sama projekti ja sen tarpeellisuutta on tarkoitus testata lähes tieteellisesti tänä talvena.
Tarkoitukseni on laittaa olemassaolevan lattiamateriaalin päälle 10/8 nylonputkea (paineilmaputkea) kiertämään noin 200 mm välein R100 päissä koko lattian alueelle.Välit täytän 10 tai 12 mm uretaanilevyillä ja sen päälle 0,25mm kupari tai messinki levy tasaamaan ja levittämään haihtuvaa lämpöä.Pintamateriaaliksi laminaattilevyt klikkisaumoilla niin pääsee vaikka tarkistamaan jos nestettä alkaa lorua nurkissa.
Muovi on huono lämmönjohtavuudessaan ja olen nyt miettinyt kupariputki vaihtoehtoa.Tiedän muovia käytetyn ja toimivan.Turhan kuumahan lattiasta ei saisi tulla.
Kierron ajattelin erillisellä pumpulla, ostinkin Motonetista.
Kokeilin pomppia uretaani-laminaattilevy yhdistelmän päällä ja aika tukevalta se tuntui.
Uretaanin voisi korvata 12mm vanerilevyllä jos haluaa käyttää muovimattoa ja sen alla 4mm vanerilevyä tasoittamiseen.Painoa tulee jonkin verran enemmän.Tai käyttää uretaania ja 6,5 vaneria muovin alla.
Korkeutta tuolle tulisi pari senttiä ja se mahtuisi vielä 196 seisomakorkeuteen sopivasti.
Tupakalle ja ummehtuneelle haisevat 25 v vanhat kalusteetkin ajattelin uusia samalla niin saa lattian tehtyä kalusteitten poissa olessa.
Kerrotaan kokemuksia.Minun projekti käynnistyy näillä näkymin ensi syyskuussa.- Luigi
Olisi ehkä parempi käyttää alumiinilevyä lämmöntasaamisessa
- Make
laittaa kirjoitti:
Saanko laittaa vihjeesi nimimerkilläsi kotisivulleni:
http://web.comhem.se/~u18518585/Vapaasti käytettävissä.Saattaapi siellä olla parempi koordinointipaikka kokemuksille kuin tämä palsta.
- sinulle...
Make kirjoitti:
Vapaasti käytettävissä.Saattaapi siellä olla parempi koordinointipaikka kokemuksille kuin tämä palsta.
Kiitos sinulle hyvästä avusta.
- lämmitys
Miten oisi ihan sähköllä toimiva kalvo? Sehän on ohutta ja voi laittaa suoraan maton alle. Haittapuoli tietenkin että lämpiää ainoastaan silloin kun on verkkosähköä saatavilla.
- aasintaja
Itse käyttäisin alumiinisia firspo lämmön jakolevyjä joihin on prässätty paikka 18mm:n muoviputkelle.Sitten ylä jyrsimellä sopiva ura alumiini levyn prässäystä varten (22mm)joko alkuperäiseen lattiaan tai esim 30mm:n polyuretaani levyyn ja vaneri tai laminaatti päälle.
- kalikkavarvas
Kertoisitko hieman enemmän mitä nämä firspo lämmön jakolevyt ovat, mistä niitä saa.
- Ärjy
Lainasin tämän neuvon eräältä toiselta palstalta, jossa on ollut paljonkin keskustelua lattialämmityksen tekemisestä. Tämä neuvo on jo muutaman vuoden takaa.
lattialämpö
vesikiertoisen lattia lämmön rakentaminen.
Poista lattiamatto siltä alueelta johon haluat lämmityksen.
Lattiaan tehdään urat jyrsimellä 12 mm noin 10-15 cm välein.
Uran lähtö ja paluu lämmittimen viereen. Uraan kaadetaan uretaani
liimaa ( ei täyteen ) Wirspon putki 12 mm painetaan uraan ja sen jälkeen levitetään uretaani liima sille alueelle mistä matto on poistettu. Päälle asennetaan 1,5-2,0 mm alumiinilevy. Levyn päälle
asennetaan painot. Putket kytketään lämmittimen molemmin puolin
kuitenkin niin että pumppu jää väliin. Jompaan kumpaan putkeen
asennetaan sulku venttiili jolla voidaan säätää vedenvirtausta
Siis erillistä kiertovesipumppua ei tarvita.
Ps. Näitä lattia lämpöjä olen asentanut arviolta 20-30 kp- Mä oon Arska
Jos mä laittaisin lattialämmityksen niin ilmanmuuta kupariputkella johtaa lämpöä parhaiten ja kestää varmasti tommosen vaunun iän joka nykyisillä systeemeillä on korkeintaan 20 vuotta jos vain jatkoliitokset tehdään kunnolla helmillä tai juottamalla. Ei ne putket ainakaan ala vuotamaan.
- putki
Onko olemassa riski, että elastisessa lattiassa kupariputken taipuessa vuosien mittaan putki kovettuu ja murtuu ja alkaa vuotamaan?
Kuparilla ja alumiinilla on se ominaisuus että ne taipuessaan kovettuvat niin kovaksi etteivät kestä taivuttelua ellei niitä välillä kuumenna tiettyyn lämpöön.
Voi hyvinkin olla että muoviset putket kestää paremmmin mutta ei ole varmuutta ainakaan minulla ja muovilaatujakin on monenlaisia. - Ärjy
laittaa.. kirjoitti:
Saanko laittaa vihjeesi nimimerkilläsi kotisivulleni:
http://web.comhem.se/~u18518585/Niinkuin kirjoitin, lainasin vanhaa keskustelupalstan neuvoa. Tokko neuvon antajallakaan on mitään sen tiedon hyödyntämistä vastaan. Laita vain nimettömänä se esiin, jos parempaa tietoa kirjoittajasta ei ilmaannu tänne.
- mutta
Ärjy kirjoitti:
Niinkuin kirjoitin, lainasin vanhaa keskustelupalstan neuvoa. Tokko neuvon antajallakaan on mitään sen tiedon hyödyntämistä vastaan. Laita vain nimettömänä se esiin, jos parempaa tietoa kirjoittajasta ei ilmaannu tänne.
En uskalla laittaa mutta voinhan syventyä ja yrittää keksiä oman ilmaisun asiasta *)
- PLa
putki kirjoitti:
Onko olemassa riski, että elastisessa lattiassa kupariputken taipuessa vuosien mittaan putki kovettuu ja murtuu ja alkaa vuotamaan?
Kuparilla ja alumiinilla on se ominaisuus että ne taipuessaan kovettuvat niin kovaksi etteivät kestä taivuttelua ellei niitä välillä kuumenna tiettyyn lämpöön.
Voi hyvinkin olla että muoviset putket kestää paremmmin mutta ei ole varmuutta ainakaan minulla ja muovilaatujakin on monenlaisia.On täysin totta, että kuparin ja alumiinin lämpövastus on paljon pienempi kuin muovilla, mutta käytännössä tuolla ei ole merkitystä, koska lämpövastuksien ero suhteessa kokonaislämpövastukseen on merkityksetön.
Toisin sanottuna lämmön siirtyminen lattiapinnasta ilmaan määrää kokonaisvastuksessa suurimman osan ja vedestä putken seinämän läpi on vain murto-osa edellisestä.
Tässä auttaa vielä se, että lämmön jakamiseksi tasaisesti lattiapinnalle on edullista käyttää halpaa muovia vähän enemmän ja jos käytetään jotain lattialevyä, niin ei tasauspeltikään ole välttämätön.
Asia olisi toinen, jos käytettäisiin vain yhtä putkea ja sille tehokasta tapaa (peltiä) lämmön levittämiseen halutulle pinta-alalle.
Metalliputkien lämpölaajenemisesta johtuva pituuslaajeneminen rasittaa lähinnä eteen sattuvia jyrkkiä pokkauksia varsinkin jos putki on osittainkaan tiukasti runkoon sidottuna. - PLa
putki kirjoitti:
Voi hyvinkin olla että muoviset putket kestää paremmmin mutta ei ole varmuutta ainakaan minulla ja muovilaatujakin on monenlaisia.että on syytä selvittää kiertoveden suurin esiintyvä lämpötila joka putkeen menee ja valita putken materiaali sitten niin, että sen pehmenemislämpötila on riittävä.
Talojen lattialämmityksissähän kiertovesipumppu sammutetaan jos tuloveden lämpötila nousee liiaksi ( 40 astetta ???)
- Foorttiäijä
Kiinnitä 25 mm:n kupariputki n. 10 cm:n väleillä tasaisesti koko vaunun lattian alalle. Tämän jälkeen vala 12 cm perusvalu betonia, jonka kuivuttua päälle 3 cm:n tasoitusvalu.
- höh
Patentoi kiireesti toi keksintö. Älä jaa sitä ilmaiseksi kaikille, sillä joku saattaa varata sen omiin nimiinsä muuten.
- Anonyymi
höh kirjoitti:
Patentoi kiireesti toi keksintö. Älä jaa sitä ilmaiseksi kaikille, sillä joku saattaa varata sen omiin nimiinsä muuten.
Olen rakentanut kahteen autoon 15 mm Pexistä. Toiseen nykylattian päälle rimakorotuksin ja vaneri päälle. Toiseen 30 mm uretaaniin urat ja vaneri päälle. Molemmissa lähtö lämmittimen kuumasta linjasta ja paluu kylmälle puolelle. Molempiin palloventtiili. Kertasäätö lähtöventtiilillä ja pelaa hienosti. Kun autossa lämmönvaihdin, niin kelpaava liikkua pakkasellakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628