Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi...

-Lenin-

täällä on sellaisia jotka vastustavat kommunismia vaikka eivät tajua mitään.niitä ymmärrän jotka tietävät mitä stalinistit ovat tehneet.... itsekin vastustan sitä mitä tapahtui kommunistisissa valtioissa....kuubassa alkaa kaikki mennä jo paljon paremmin vaikka siellä jatketaan sosialismissa se voi olla että kuubasta tulee ensimmäinen todellinen sosialistinen valtio.mutta muistakaa että minä synnyin kommunistiksi ja ajan sitä asiaa loppuelämäni. vihaan pohjois-koreaa ja kiinaa ja vietnamia jotka kommunismin varjolla tekevät kotimaastaan inhottavia diktatuuri valtioita...enkä myöskään hyväksy stalinistisia taistolaisia.mutta onneksi suomessa menee vielä suhteellisen hyvin mutta kysymys kuuluukin kuinka kauan?

30

1280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemus

      leninistit ja marxistit eivät pääse valtaan. Niin kauan ainakin on toivoa.
      Sanon tämän kokemuksesta.

    • porvari

      Kommunistit ovat köyhiä, juopottelevia keski iän ylittäviä äijiä jotka ajelee ladoilla ja elävät valtion tuella. Onneksi heitä ei ole enää paljon. Kommunismi on kuoleva aate. Saattaa tietenkin olla joitain poikkeuksia että jonkun vanhemmat ovat aivopesseet nuorempia kommunisteiksi mutta luulisi nuorempien ainakin tajuavan että tollainen ei kannata. Voisi tähän loppuun lisätä että ne jotka vastustavat kommunismia juuri tietävät jotain.

      • -Lenin-

        tiedätkö että nykyjään lapset eivät opi kommunismia isältään ja äidiltään...he löytävät sen itse enkä tunne yhtään juoppokommunistia....me haemme oikeutta joka tästä maailmasta puuttuu...kapitalistiset valtiot ajattelevat vain itseään ja käyttävät törkeästi hyväksee köyhiä valtioita ssitä on tehtävä loppu loppujen lopuksi afrikan köyhyys on johtavien kapitalisti valtioiden syytä joten te niitä joukkomurhaajia olette kiduttajia...opetelkaa välittämään muistakin!!!!!!


      • porvari
        -Lenin- kirjoitti:

        tiedätkö että nykyjään lapset eivät opi kommunismia isältään ja äidiltään...he löytävät sen itse enkä tunne yhtään juoppokommunistia....me haemme oikeutta joka tästä maailmasta puuttuu...kapitalistiset valtiot ajattelevat vain itseään ja käyttävät törkeästi hyväksee köyhiä valtioita ssitä on tehtävä loppu loppujen lopuksi afrikan köyhyys on johtavien kapitalisti valtioiden syytä joten te niitä joukkomurhaajia olette kiduttajia...opetelkaa välittämään muistakin!!!!!!

        Naurettavaa. Afrikan köyhyys ei suinkaan ole porvareiden syytä. Turha niitä on edes yrittää auttaa kun he vaan sotivat koko ajan keskenään ja ostavat aseita. Sitäpaitsi en itsekkään pidä Yhdysvaltoja kovinkaan hienona valtiona nykyään. Pakko myöntää että Yhdysvallat ei välitä yhtään muista maista ja tekee kaikkensa oman edun eteen. Itse muuten tiedän pari juoppo
        kommunistia. Kommunisteja ei enää paljon ole.


      • '''
        porvari kirjoitti:

        Naurettavaa. Afrikan köyhyys ei suinkaan ole porvareiden syytä. Turha niitä on edes yrittää auttaa kun he vaan sotivat koko ajan keskenään ja ostavat aseita. Sitäpaitsi en itsekkään pidä Yhdysvaltoja kovinkaan hienona valtiona nykyään. Pakko myöntää että Yhdysvallat ei välitä yhtään muista maista ja tekee kaikkensa oman edun eteen. Itse muuten tiedän pari juoppo
        kommunistia. Kommunisteja ei enää paljon ole.

        On hiukan lisää informaatiota moisen ilmiön syistä, toki samalla hieman yleissivistystä koko porukalle;)
        http://www.flora.org/mai-not/
        Kyllä se siitä naivius lähtee;)


      • Anonyymi

        Ennen kuin höpöttää yhtään mitään kommunismista, kannattaa opetella aiheesta edes alkeet. Tosin teksti saattaa paikoin olla sen verran vaikeaa ettei alkoholisoitunut keski-ikäinen persu siitä mitään tajua koska aiheessa ei puhuta mitään maahanmuuton kieltämisestä ja rajojen kiinni laittamisesta.


      • Anonyymi
        porvari kirjoitti:

        Naurettavaa. Afrikan köyhyys ei suinkaan ole porvareiden syytä. Turha niitä on edes yrittää auttaa kun he vaan sotivat koko ajan keskenään ja ostavat aseita. Sitäpaitsi en itsekkään pidä Yhdysvaltoja kovinkaan hienona valtiona nykyään. Pakko myöntää että Yhdysvallat ei välitä yhtään muista maista ja tekee kaikkensa oman edun eteen. Itse muuten tiedän pari juoppo
        kommunistia. Kommunisteja ei enää paljon ole.

        Itseasiassa Afrikan köyhyys juontuu hyvin pitkälle maanosaa ryöstäneiden "rosvoparonien" vuoksi. Myös eri maiden rajat vedettiin länsimaailman toimesta täysin mielivaltaisesti ymmärtämättä sen seurauksia. Mitä persuihin taas tulee, tunnen heitä useitakin mutten yhtään joka ei olisi alkoholisoitunut.


      • Anonyymi
        -Lenin- kirjoitti:

        tiedätkö että nykyjään lapset eivät opi kommunismia isältään ja äidiltään...he löytävät sen itse enkä tunne yhtään juoppokommunistia....me haemme oikeutta joka tästä maailmasta puuttuu...kapitalistiset valtiot ajattelevat vain itseään ja käyttävät törkeästi hyväksee köyhiä valtioita ssitä on tehtävä loppu loppujen lopuksi afrikan köyhyys on johtavien kapitalisti valtioiden syytä joten te niitä joukkomurhaajia olette kiduttajia...opetelkaa välittämään muistakin!!!!!!

        Varallisuus kasvaa innovaatioista ainoastaan. Raaka-aineet eivät lisää varallisuutta jos ilman tietotaitoa kuinka hyödyntää niitä.
        Innovaatio taasen vaatii älykkyyttä. Jos älykkyytesi on alle 89 niin et voi odottaa saavasi hyviä ideoita.

        Over 140 – Genius or near genius
        120 – 140 – Very superior intelligence
        110 – 119 – Superior intelligence
        90 – 109 – Normal or average intelligence
        80 – 89 – Dullness
        70 – 79 – Borderline deficiency
        Under 70 – Definite feeble-mindedness

        Afrikan maiden älykkyysosamäärät ovat alle 80, joten ainoa tapa saada heidän taloutensa kuntoon on houkutella korkealla älykkyysosamäärällä olevia henkilöitä alueelleen uusilla ideoilla, tai sitten antaa ulkomaisten yritysten louhia raaka-aineet omaan käyttöönsä tietenkin maksua vastaan.

        Mailman älykkyyskartta:
        https://it.m.wikipedia.org/wiki/File:World-iq-map-lynn-2002.svg


    • innanen

      Suomessa menee niin kauan hyvin kun meillä on
      monipuoluejärjestelmä ja REHELLISILLÄ vaaleilla
      valittu eduskunta.Miten sinun mielestä Kuubassa
      menee nyt paremmin?Vertaat minne?Kuubassa meni
      kohtalaisesti niin kauan kun Neuvostoliitto tuki
      taloudellisesti.Nyt menee huonommin kuin silloin.
      Ei mikään pikkuvaltio pysty noudattamaan
      kommunismin periaatteita ellei saa tukea.
      Jos telakkatyöläinen ei tuota omaa palkkaa
      niin raha pitää saada muualta.Neuvostoliitossa
      se saatiin luonnonvaroista kun niitä myytiin
      maailmalle maailmanmarkkina hintaan KOVALLA VALUUTALLA.Mitä Kuuba myy?Sikareita huono ja
      vähän tuottava bisnes!Neuvostoliitto oli
      maailman suurin öljyn tuottaja ja kullan sekä
      maakaasun tuottaja.Kyllä niistä rahoista riitti
      KUUBAANKIN!Miten synnyit KOMMUNISTIKSI?
      Sinut on kasvatettu kommunistiksi,elikkä aivo
      pesty,elikkä et pysty ajattelemaan omilla
      aivoilla mitään!!!!!!!!!!

      • -Lenin-

        ei millään pahalla mutta kukaan vitun ihminen ei ole minua kasvattanut kommunistiksi olen ihan itse todennut että kommunismi on oikea ja ainoa hyvä oppi joka sattuu ajattelemaan muidenkin ihmisten oloja.hapeäisit kun sanot ettei kapitalistiset maat ole syyllisiä afrikan köyhyyteen..kerro sitten vitun molopää että ketä siihen on sitten syyllinen......VIVA LA FIDEL VIVA LA REVOLUTION......SEREMOS COMO EL CHE.... HASTA LA VICTORIA SIEMPRE


      • innanen
        -Lenin- kirjoitti:

        ei millään pahalla mutta kukaan vitun ihminen ei ole minua kasvattanut kommunistiksi olen ihan itse todennut että kommunismi on oikea ja ainoa hyvä oppi joka sattuu ajattelemaan muidenkin ihmisten oloja.hapeäisit kun sanot ettei kapitalistiset maat ole syyllisiä afrikan köyhyyteen..kerro sitten vitun molopää että ketä siihen on sitten syyllinen......VIVA LA FIDEL VIVA LA REVOLUTION......SEREMOS COMO EL CHE.... HASTA LA VICTORIA SIEMPRE

        olisi kiva tietää ikäsi ja koulutuksesi.Kielen
        käyttö aika buritaanista.Olen asunut ja oleskellu
        pitkiä aikoja Neuvostoliitossa ja nyky Venäjällä,
        oletko itse edes käynyt Nl:ssa?Järjestelmä oli
        läpeensä mätä siis täys PASKA!Kyllä sinut on
        aivopesty tai sitten olet täyskaheli!


      • Kokemus
        innanen kirjoitti:

        olisi kiva tietää ikäsi ja koulutuksesi.Kielen
        käyttö aika buritaanista.Olen asunut ja oleskellu
        pitkiä aikoja Neuvostoliitossa ja nyky Venäjällä,
        oletko itse edes käynyt Nl:ssa?Järjestelmä oli
        läpeensä mätä siis täys PASKA!Kyllä sinut on
        aivopesty tai sitten olet täyskaheli!

        Niin olen ollut minäkin. Ja jaan mielipiteesi täysin!


      • Hoijaa
        -Lenin- kirjoitti:

        ei millään pahalla mutta kukaan vitun ihminen ei ole minua kasvattanut kommunistiksi olen ihan itse todennut että kommunismi on oikea ja ainoa hyvä oppi joka sattuu ajattelemaan muidenkin ihmisten oloja.hapeäisit kun sanot ettei kapitalistiset maat ole syyllisiä afrikan köyhyyteen..kerro sitten vitun molopää että ketä siihen on sitten syyllinen......VIVA LA FIDEL VIVA LA REVOLUTION......SEREMOS COMO EL CHE.... HASTA LA VICTORIA SIEMPRE

        Niin kommunismin teoriassa - realismihan on aina osoittautunut aivan toiseksi. Miksi oletat, ettei hajautetussa yhteiskuntajärjestelmässä pyrittäisi ottamaan toisia huomioon? Sehän perustuu sille. Mitä ympäristöön tulee, tiehdäthän senkin, ettei esim. NL paljoa saasteista piitannut (vrt. länsimaihin). Eipä sillä kai olisi ollut resurssejakaan; sillä oli keskeisempiäkin ongelmia huolena.


    • Kapitalisti

      Porvari puhuu asiaa. Kommunismi on sairautta, joka on kitkettävä tämän maan päältä lopullisesti. Kommunismillä ja sosiaalidemokratialla ei ole mitään annettavana tässä maailmassa.

      • Kokemus

        millä on annettavaa?
        Kokoomuksella? Eihän kokoomuslaiset osaa antaa. Ne osaa vain ottaa.
        Kepu?!?!
        Ruottalaiset?!?!

        Siinä olen samaa mieltä, että niin kauan kuin kommarit pysyy pois vallasta, niin ainakin kohtuulisen hyvin menee.

        Kommareilla tarkoitan KTP, SKP yms. sekopäitä.


      • innanen

        Älä sotke koskaan kommunismia ja sosiaalidemokratiaa samaan junaan.
        Sosiaalidemokraatit on suomessakin suurimpia
        puolueita ja ovat monet kerrat olleet
        hallituksessa.Ainakin meillä Suomessa menee
        liiankin hyvin työttömillä pakolaisilla.
        Kaiken kaikkiaan kaikilla on pullat
        hyvin uunissa,ovatkohan sosiaalidemokraatit
        jarruttaneet kehitystä vuosien varrella?
        Kuinkakohan hyvin meillä menisi ilman niitä?


      • Oikeassa olet
        innanen kirjoitti:

        Älä sotke koskaan kommunismia ja sosiaalidemokratiaa samaan junaan.
        Sosiaalidemokraatit on suomessakin suurimpia
        puolueita ja ovat monet kerrat olleet
        hallituksessa.Ainakin meillä Suomessa menee
        liiankin hyvin työttömillä pakolaisilla.
        Kaiken kaikkiaan kaikilla on pullat
        hyvin uunissa,ovatkohan sosiaalidemokraatit
        jarruttaneet kehitystä vuosien varrella?
        Kuinkakohan hyvin meillä menisi ilman niitä?

        Todellakaan ei pidä sekoittaa ja sotkea demareita vasemistoon.

        >ovatkohan sosiaalidemokraatit
        jarruttaneet kehitystä vuosien varrella?>

        Kyllähän he ovat alkaneet purkaa hyvinvointia jo aikaa sitten.

        Kalevi Sorsa kirjoitti vuonna 1992 kirjassaan UUSI ITSENÄISYYS, luvussa Kovalla markalla pehmeään yhteiskuntaan, sivu 134: "Euroopan yhdentymisprosessia ei enää pysähdytä mikään, eivät edes kansanäänestykset."

        Sivulla 261 olevan sitaatin pitäisi avata vasemmistolaistenkin silmät:

        "Julkisen sektorin tehostaminen on uusi tehtävä. Se on kehitettävä kilpailukykyiseksi yksityiseen sektoriin nähden. Tämä on nimenomaan sosialidemokraattien tehtävä, koska kukaan ei epäile heitä julkisen sektorin romuttamis- ja yksityistämispyrkimyksistä."

        Kommentti:
        Terveyspalveluita ei ole yksityistetty suomalaisille sijoittajille, vaan ulkomaalaisten sijoittajien rahastettaviksi. Tästä on seurannut lisäksi, että ulkomaalaissijoittajat ovat jättäneet lähdeverojaan maksamatta.

        Jne.

        http://koti.mbnet.fi/jorjaa/historia.php


      • Anonyymi

        Piti pistää sosiaalidemokraattien positiiviset aikaansaannokset esille mutta ei näemmä pysty laittamaan niin paljon tekstiä. Eli luepa täältä jos harmiltasi kykenet https://www.sak.fi/me-olemme-sak/historia/saavutuksia Joskin on todennäköistä että saata kiukun johdosta halvauskohtauksen ennekuin pääset edes puoleenväliin.


      • Anonyymi
        Kokemus kirjoitti:

        millä on annettavaa?
        Kokoomuksella? Eihän kokoomuslaiset osaa antaa. Ne osaa vain ottaa.
        Kepu?!?!
        Ruottalaiset?!?!

        Siinä olen samaa mieltä, että niin kauan kuin kommarit pysyy pois vallasta, niin ainakin kohtuulisen hyvin menee.

        Kommareilla tarkoitan KTP, SKP yms. sekopäitä.

        On totta että ääriliikkeissä pesivät usein pahimmat sekopäät. Äärikommunistit, persut, eri uskontojen ääripäiden hihhulit jne.


    • Hoijaa...

      Keskushallinnon edellyttämä byrokratia on erittäin kallis ja hidas (vrt. hajautetun päätöksenteon nopeus). Kommunismi edellyttää yhden puolueen järjestelmää, joka edes jotenkin toimiakseen ei voi suvaita sen kannasta eriäviä mielipiteitä. Niitähän syntyy esim. em. syystä. Nykymaailmassa kommunistisen maan jalostetut tuotteet eivät olisi kilpailukykyisiä koska liiketoimintoja ohjattaisiin poliittisesti. Onhan toki halvempaa pitää ylimääräinen hlö työssä tehtaassa, vaikka he tuottaisivat kukin 15e tappiota päivässä kuin maksaa enemmän työttömyyskorvauksesta. Tämä nostaisi tuotteiden kustannuksia vrt. yksityisten valmistamiin.
      On toki paljon muitakin mahdottomuuksia, joiden täydellistä toimintaa kommunismi edellyttäisi. Kuitenkin, jos kaikki olisivat samanlaisia, samoine vähine tarpeineen ja haluineen, eivätkä välittäisi tarpeellistenkaan asioiden puutteesta, se voisi toimia; näinhän muurahaiset elävät.

      • '''

        Olisi nähdä kuinka kapitalistinen järjestelmä, esim. jenkkilä pärjäisi vastaavanlaisessa taloussaarrossa kuin Kuuba.


      • hoijaa
        ''' kirjoitti:

        Olisi nähdä kuinka kapitalistinen järjestelmä, esim. jenkkilä pärjäisi vastaavanlaisessa taloussaarrossa kuin Kuuba.

        No, pelkästään maan koon ja tuotannon monipuolisuudesen takia huomattavasti paremmin.


      • '''
        hoijaa kirjoitti:

        No, pelkästään maan koon ja tuotannon monipuolisuudesen takia huomattavasti paremmin.

        Oli työttömän jenkin näkökulmasta tuo.


      • pöp
        ''' kirjoitti:

        Oli työttömän jenkin näkökulmasta tuo.

        Miks sua Jenkkilä niin kiinnostaa, sehän on protektionistinen maa eikä sellaisenaan erityisen hyvä esimerkki avotaloudesta.


      • Pöp
        ''' kirjoitti:

        Oli työttömän jenkin näkökulmasta tuo.

        Mitä tarkoitat? Luonnollisesti suuremman maan sekä perustuotanto että jatkojalostus on laajempaa ja kattavampaa kuin pienemmän.

        Ja sitten...
        Mitä tekemistä työttömyyskorvauksien määrällä on talousjärjestelmän kanssa? Ei yhtään mitään. Vaikka Jenkit maksais enemmän työttömyyskorvausta, ei sen talousjärjestelmä olisi sen kommunistisempi kuin nykyäänkään.


    • cheriene

      Aivan. Ne systeemit joita neukkulassa ja p-koreassa ollaan mahollisimman huonoin seurauksin menty niiden onnettomien diktaattorinkäppänöiden omien mielensä mukaan säätelemien lakien varjolla toteuttamaan ei oo oikeeta kommunismii ikinä nähnykään. Stalin oli kaikkein pahin, vaikka enpähän voi kertakaikkisen täsmällistä samaistumista niihin marxinkaan kirjotuksiin vedoten myöntää, jos nyt ihan totta puhutaan. Tää on joka tapauksessa mahollismimman mädäntyny käsite koko kommunismi. Mulla ainaki on aivan omat utopiani koko aatteesta, ja niitä mä kannatan ihan henkeen ja vereen asti kiinnittämättä paljoo lehmänshitinkään vertaa huomiota tohon fasismifeikkikommariaatteeseen jota niin moni mua sen paremmin tuntematon luulee minunkin jostain kumman syystä intohimosen jyrkästi kannattavan. Jos on pientäkään informaatioo siitä mitä esim joku
      Mao duunaili siellä omassa ah, niin hohdokkaan kauniissa palatsissaan ja sitten oli olevinaan niin esikuvallista pikku kommunisminpanikkaa että oikeen pahaa tekee...

      Ja mitä pahaa muuten taistolaisis on? Eihän nekään kaikki mitään stalinismin suurimpia idoleita ole, toista oli tietty sillon 70-luvulla ku ei ollu niilläkään oikeen mitään parempaa tietoo mitä siel itänaapurissa todellisuudes tapahtuikaan. Mut kaikille muille: Ottakaa nyt ihmees selkoo asioist ennen ku meette ihan sen totaalisen tuomitsemisen puolelle!!

      • innanen

        Hyvä että myönnät että on utopiaa.
        Tarkasta historian kulkua Lenin oli kaikkien
        toimintojen aivo neuvostoliitossa,STALIN vain
        toteuttaja.Siis LENIN oli täys idio.......


      • Päällikkö

        Mitä pahaa vai? Vaikket oiskaan elänyt kuin 80- ja 90-luvuilla ei se oikeuta sinua puhumaan tuollaista p:aa. Ei minustaka tietenkään ole paha asia esim. hirttää niitä, joita en suvaitse. Sehän on silleen niinku trendikästäki?Niinku silleen Venäjöällä on niinku kivaa? Jooko?


      • Lomax

        Olen kommenttejasi luettuani havainnut, että puolustat kommunismia aatteena. Tuo sanomasi siitä, että kaikki eivät välttämättä ole ottaneet selvää tosiasioista ennen kuin tuomitsevat aatetta, pitää täysin paikkansa. Ikävämpää niin, koska aina heiltä ei löydy järkeviä perusteluja näkemyksiinsä.

        En sitten tiedä, että kuinka järkeviä omat perusteluni ovat sille, että kommunismia suurempaa ruttoa saa etsiä ovat, mutta luettelenpa niitä nyt kuitenkin: ensinnäkin kommunismi on tuottanut maailmanlaajuisesti niin paljon kuolemaa, kauhua, tuhoa ja hävitystä, että kauheampaa poliittista ideologiaa saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Edes natsit eivät kyenneet moiseen.

        Olen itse pohtinut monia syitä siihen miksi natseja pidetään vieläkin suurempina rikollisina kuin kommunisteja. Päädyin loppujen lopuksi seuraaviin kohtiin:
        a. Natsit hävisivät toisen maailmansodan. Jos tilanne olisi ollut päinvastainen, niin tuskinpa kukaan olisi esimerkiksi koskaan innostunut kritisoimaan juutalaismurhia.
        b. Natsien hirmuteot kohdistuivat Eurooppaan ja tapahtuivat lyhyemmän ajan sisällä.

        Suurin osa tuntemistani ihmisistä sanovat kommunismin olevan aatteena hyvä. Itse olen toista mieltä. Ei sellainen aate voi olla hyvä, jonka toteuttajat ovat yleensä olleet diktaattoreita ja vieläpä mielenvikaisia! Parhaimmat esimerkit tästä ovat ehdottomasti Stalin ja Pol Pot. Onhan se toisaalta kyllä niinkin, että heidän kaltaiset ihmiset ovat pilanneet Marxin ja Engelsin kehittelemän aatteen perusasiat, mutta mielestäni Marx kuitenkin kehottaa epäsuorasti "Kommunistisessa manifestissaan" tappamaan ihmisiä!

        En tiedä menivätkö nämä asiat sinun normeissasi luokkaan "perustelemattomat kannanotot, joilla tuomitaan aatetta totaalisesti", mutta kuitenkin.


      • Anonyymi
        Lomax kirjoitti:

        Olen kommenttejasi luettuani havainnut, että puolustat kommunismia aatteena. Tuo sanomasi siitä, että kaikki eivät välttämättä ole ottaneet selvää tosiasioista ennen kuin tuomitsevat aatetta, pitää täysin paikkansa. Ikävämpää niin, koska aina heiltä ei löydy järkeviä perusteluja näkemyksiinsä.

        En sitten tiedä, että kuinka järkeviä omat perusteluni ovat sille, että kommunismia suurempaa ruttoa saa etsiä ovat, mutta luettelenpa niitä nyt kuitenkin: ensinnäkin kommunismi on tuottanut maailmanlaajuisesti niin paljon kuolemaa, kauhua, tuhoa ja hävitystä, että kauheampaa poliittista ideologiaa saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Edes natsit eivät kyenneet moiseen.

        Olen itse pohtinut monia syitä siihen miksi natseja pidetään vieläkin suurempina rikollisina kuin kommunisteja. Päädyin loppujen lopuksi seuraaviin kohtiin:
        a. Natsit hävisivät toisen maailmansodan. Jos tilanne olisi ollut päinvastainen, niin tuskinpa kukaan olisi esimerkiksi koskaan innostunut kritisoimaan juutalaismurhia.
        b. Natsien hirmuteot kohdistuivat Eurooppaan ja tapahtuivat lyhyemmän ajan sisällä.

        Suurin osa tuntemistani ihmisistä sanovat kommunismin olevan aatteena hyvä. Itse olen toista mieltä. Ei sellainen aate voi olla hyvä, jonka toteuttajat ovat yleensä olleet diktaattoreita ja vieläpä mielenvikaisia! Parhaimmat esimerkit tästä ovat ehdottomasti Stalin ja Pol Pot. Onhan se toisaalta kyllä niinkin, että heidän kaltaiset ihmiset ovat pilanneet Marxin ja Engelsin kehittelemän aatteen perusasiat, mutta mielestäni Marx kuitenkin kehottaa epäsuorasti "Kommunistisessa manifestissaan" tappamaan ihmisiä!

        En tiedä menivätkö nämä asiat sinun normeissasi luokkaan "perustelemattomat kannanotot, joilla tuomitaan aatetta totaalisesti", mutta kuitenkin.

        "Marx kuitenkin kehottaa epäsuorasti "Kommunistisessa manifestissaan" tappamaan ihmisiä!"

        Eli kuinka hän sanoi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe