Ellei perisyntiä olisi

alkup.raimo

vaan kaikki pakanamaillakin syntyvät lapset olisivat automaattisesti Jeesuksen sovitustyöstä osalliset, silloinhan he olisivat myös vapaita kivuista ja sairauksista...Jeesushan kantoi kipumme ja sairautemme ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut!

Ellei perisyntiä olisi, vaan kaikki maailmaan syntyvät lapset olisivat automaattisesti Jeesuksen sovitustyöstä osallisia, silloinhan yksikään lapsi ei myöskään kuolisi pienenä!

Perisynti on todellista:

-Äidin kohtuun synnissä olen siitetty ja synnissä syntynyt (Ps 51:7)

-Ei ole ketään vanhurskasta ei ainoatakaan (Rm 3:10

-Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä...kuinka vaimosta syntynyt puhdas?
Ei ole kuukaan kirkas, ei tähdetkään puhtaat hänen silmissään, saati sitten ihminen, tuo mato ja ihmislapsi tuo toukka (Job.25:4-6)

-Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas. Katso pyhiinsäkään hän ei luota. eivät taivaatkaan ole puhtaat hänen silmissään sati sitten ihminen, inhottava ja kelvoton......Jumalattomalla on tuska koko elämänsä ajan ne vähät vuodet, jotka väkivaltaiselle on määrätty... (Job 15:14-20)

33

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitto Ramu

Valitettava Raamtullinen tosiasia on että lapsi syntyy tähän maailmaan AINOASTAAN LIHASTA, ja kaikki liha on turmeltunut Jumalan edessä. siksi mikään liha ei voi periä Jumalan valtakuntaa.
      Siksi Jeesus opettaa että jotta pääsisi taivaaseen on synnyttävä uudesti Hengestä.

Uudesti syntyminen ei taas ole mahdollista jos vielä vanha elää.

Siksi Raamttu opettaa, että kristillisessä kasteessa tuo vanha ihminen haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja tilalle syntyy uusi.

On hämmästyttävää, että vapaat suunnatkin tunnustavat tuon kasteessa tapahtuvan vanhan hautaamisen ja uuden nousemisen tilalle, mutta totaalisesti he kieltävät käyttämästä ja tunnusta,masta tuosta tapahtumasta nimitystä "uudestisyntyminen".

Rm 6:3-4 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Kol 2:11-12
      "hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
      12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

• ei käsin tehty ympärileikkaus, vaan sydämen ympärileikkaus hengessä:

Room.2:29. Mutta se on Juudalainen, joka sisällisesti salattu on, ja sydämen ympärileikkaus on ympärileikkaus, joka hengessä tapahtuu, ei puustavissa; jonka ylistys ei ole ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Jumala on säätänyt mahdollisimman yksinkertaisen armojärjestyksen, jota ihminen ei voi muuttaa. Siksi ei ole monia eri keinoja tulla Jumalan lapseksi ja saada synnit anteeksi.
        Tästä mulle selkisi se yksinkertainen tie mitä ns. luterilaisetkin joskus hämmästelee: Ylösnoustuaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä Minut lähetti, niin myös Minä lähetän teidät.” Ja kun Hän nämä sanonut oli, puhalsi Hän heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.” Joh.20: 21-23 Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”.
        On hienoa, että olen vapautunut tuosta kaste fanaattisuudesta: On sitä evankeliumissa muutakin. Usko ja uudestisyntyminen on selvästi Raamatussa ensin ja kasteessa palataan hyvän omantunnon liittoon; Kun turvaa parannuksen armoon, haukutaan perkeleeksi. Sivumennen sanottuna: (palaa en entiseen...)
        Vaikka jotkut tietyt kohdat tuntuvat laittavan painoa kasteelle, niin sitä ennen on usko/ uudestisyntyminen. Kun kuitenkin on VL:seuroissa on usein-puhuttu siitä, että lapset ovat usein uskomassa, eikä usko ole heillä kuollut toiminto. Kol.3:13: Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
        Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? Tiedän jotain lehtiä, joissa puhutaa pääasiassa kasteesta. Mutta onko sillä hyvät hedelmät? Ei, sille se näyttäisi luterilaisten keskuudessa. kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.
        Otan muutamia sanan todistuksia: 2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte". Eli kärjistäen sanon: "mitään emme voi saara, ellemme sitä pyydä".
        Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus).

• kun VL:läisiä
        weha kirjoitti:

ei käsin tehty ympärileikkaus, vaan sydämen ympärileikkaus hengessä:

Room.2:29. Mutta se on Juudalainen, joka sisällisesti salattu on, ja sydämen ympärileikkaus on ympärileikkaus, joka hengessä tapahtuu, ei puustavissa; jonka ylistys ei ole ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Jumala on säätänyt mahdollisimman yksinkertaisen armojärjestyksen, jota ihminen ei voi muuttaa. Siksi ei ole monia eri keinoja tulla Jumalan lapseksi ja saada synnit anteeksi.
        Tästä mulle selkisi se yksinkertainen tie mitä ns. luterilaisetkin joskus hämmästelee: Ylösnoustuaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä Minut lähetti, niin myös Minä lähetän teidät.” Ja kun Hän nämä sanonut oli, puhalsi Hän heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.” Joh.20: 21-23 Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”.
        On hienoa, että olen vapautunut tuosta kaste fanaattisuudesta: On sitä evankeliumissa muutakin. Usko ja uudestisyntyminen on selvästi Raamatussa ensin ja kasteessa palataan hyvän omantunnon liittoon; Kun turvaa parannuksen armoon, haukutaan perkeleeksi. Sivumennen sanottuna: (palaa en entiseen...)
        Vaikka jotkut tietyt kohdat tuntuvat laittavan painoa kasteelle, niin sitä ennen on usko/ uudestisyntyminen. Kun kuitenkin on VL:seuroissa on usein-puhuttu siitä, että lapset ovat usein uskomassa, eikä usko ole heillä kuollut toiminto. Kol.3:13: Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
        Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? Tiedän jotain lehtiä, joissa puhutaa pääasiassa kasteesta. Mutta onko sillä hyvät hedelmät? Ei, sille se näyttäisi luterilaisten keskuudessa. kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.
        Otan muutamia sanan todistuksia: 2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte". Eli kärjistäen sanon: "mitään emme voi saara, ellemme sitä pyydä".
        Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus).

saarnoja kuuntelee, siletä kuulu lain saarnaa, vaan parannuksesta tehdään itsekorostus, jolle annetaan "jumalanvaltakunnallinen" oppisisältö.

Jos seuroissa nostat kätesi ja sen perusteella sinulle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi, mennään ohi Raamatun, koska synnit tulee tunnustaa: Tunnustakaa toisillenne syntinne ja joiden synit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut!

Ellei lakia julisteta, parannuksesta tulee lahkoetiketti ohi ahtaan portin. lain kautta tulee synnintunto ja hätä ja murhe, mikä saa sitten aikaan parannuksen. Parannus on mielen muutos, ei kädennosto, vaan jalannosto, kuten tuhlaajapoika teki: Minä nousen ja käyn Isän tykö!

• kun VL:läisiä kirjoitti:

saarnoja kuuntelee, siletä kuulu lain saarnaa, vaan parannuksesta tehdään itsekorostus, jolle annetaan "jumalanvaltakunnallinen" oppisisältö.

Jos seuroissa nostat kätesi ja sen perusteella sinulle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi, mennään ohi Raamatun, koska synnit tulee tunnustaa: Tunnustakaa toisillenne syntinne ja joiden synit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut!

Ellei lakia julisteta, parannuksesta tulee lahkoetiketti ohi ahtaan portin. lain kautta tulee synnintunto ja hätä ja murhe, mikä saa sitten aikaan parannuksen. Parannus on mielen muutos, ei kädennosto, vaan jalannosto, kuten tuhlaajapoika teki: Minä nousen ja käyn Isän tykö!

Kyllä synnit saa uskoa anteeksi uskovaisten seuroissa, vaikka pappi vain yleisen päästön sanoo...mutta henkilökohtainen on aina vahvistavaa ja siten varmempaa. Ei kättä nostamalla saa syntejä anteeksi, vaan se on merkki, että haluaa uskoa synnit anteeksi: Tämäkin asia on sitten oma uskon asia.

Toki lakia julistetaan, sillä voihan paikalla olla myös epäuskoisia. Missä on sanottu, ettei julisteta? Uskovaista laki ei tuomitse, koska se on hänelle Jumalan lakia. Uskoa ei kannata pois laittaa, vaan synti tulee laittaa pois.

Tuhlaajapoikahan sai synnit isältä anteeski ja palvelijat pukivat hänet:

21. Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.'
        22. Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan.
        23. Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa!

• ns. luterilaiset, mihin ryhmään nyt kuuluttekaan. Teilläkin poikkeaa keskenään kasteopit. Tunnustuskirjat myös opettaa kolmea kasteoppia.

Oli miten oli, lapset syntyvät maaimaan kaksiosaisina, eli sovitettuina/uskovaisina ja syntisinä. tämä on kaikkialla Raamatun oma opetus.

Laitetaampas muutama kohta Raamatusta:

room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

--Niinkuin yhden kautta (peri)synti tuli niin se (peri)yhden kautta sovitettiin. Se jolla on vanhurskaus ja elämä on uskokin.

Toki aikuisten tekosynnitkin on sovitettu, mutta parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.

Esim. Jeesus sanoo, että "kaikkein" pienimmät uskovat minuun, ja heidän enkelinsä näkevät aina taivaallisen Isäni kasvot ja ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Epäilemättä pieni on pienen pieni, siis kaikista pienin (Matt.18).

Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, ei tarvitse enään uudestisyntyä. Liha kyllä pysyy tässä elämässä uskovaisessakin.

Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.

Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
      -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

5.Mooseksen kirja:
      1:39 Ja teidän lapsenne, joiden sanoitte joutuvan
      vihollisen saaliiksi, ja teidän poikanne, jotka
      eivät vielä tiedä, mikä on hyvä, mikä paha, ne
      pääsevät sinne; heille minä annan maan, ja he
      ottavat sen omaksensa.

Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.

Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Uskolla olemme omistaneet vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä. Sen tähden olemme myös voineet saada kasteen siunauksen päästäksemme liiton osallisuudessa uskomme päämäärään, kirkkauden taivaaseen. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita sen uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, jonka he ottavat vastaan uskolla. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa tehtynä tekona, ilman kastettavan uskoa.. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.

• Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.

Voin vain yhtyä seuraavan Lutherin opetukseen:

Kastamattomana kuolleet
        Martti Luther (s.1483-1546)

”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

Luther ST. lovuisin laitos 1, 1040

• k-mies (se alkup....

Uudestisyntyminen on välttämätöntä perisynnin tähden
        ja siksi pitää Kristuksen valaista omassatunnossa ja loistaa armon aurinkona siellä.

Se joka on pysynyt kasteen liitossa koko ikänsä siitä luopumatta, on vanhempien opetusten kautta
        kuullut hyvää sanomaa joka sitten on Pyhän Hengen vaikuttamana antanut uuden syntymän uuden elämän Kristuksessa.
        Se on tapahtunut ilman vaadittuja tuntemuksia, mitään tunteiden järkkymisiä kuten kaatumisia, tai
        että pitäisi lahkolaisten tavoin osata kertoa edes "jälkijäristyksistä".
        Pelastus on alkanut kasteessa ja sen kautta on alkanut myös opetus sekä uudistuminen ja Jumala joka antaa Pyhän Henkensä missä ja milloin hyväksi näkee, kasvattaakseen uudestisyntynyttä lapsenakastettua,
        on annettu lapsillekin että pieni taimi kasvaisi Jumalan kuvan kaltaiseksi.

• k-mies (se alkup.... kirjoitti:

Uudestisyntyminen on välttämätöntä perisynnin tähden
        ja siksi pitää Kristuksen valaista omassatunnossa ja loistaa armon aurinkona siellä.

Se joka on pysynyt kasteen liitossa koko ikänsä siitä luopumatta, on vanhempien opetusten kautta
        kuullut hyvää sanomaa joka sitten on Pyhän Hengen vaikuttamana antanut uuden syntymän uuden elämän Kristuksessa.
        Se on tapahtunut ilman vaadittuja tuntemuksia, mitään tunteiden järkkymisiä kuten kaatumisia, tai
        että pitäisi lahkolaisten tavoin osata kertoa edes "jälkijäristyksistä".
        Pelastus on alkanut kasteessa ja sen kautta on alkanut myös opetus sekä uudistuminen ja Jumala joka antaa Pyhän Henkensä missä ja milloin hyväksi näkee, kasvattaakseen uudestisyntynyttä lapsenakastettua,
        on annettu lapsillekin että pieni taimi kasvaisi Jumalan kuvan kaltaiseksi.

kirjoituksiani, siis niitä kohtia Raamatusta, niin huomaat mikä on pienen lapsen tila syntyessään...Raamatun opetus on, että Pyhän Hengen virka uudestisynnyttää, ei muu.

Sanoin tuolla jossain, että Ev.lut.tunnustuskirjamme opettavat kolmenlaista kasteoppia? Näistä myös eri luterilaiset ryhmittymät kiistelevät.

1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama

2. ...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52.

3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

• Voitto Ramu
        weha kirjoitti:

kirjoituksiani, siis niitä kohtia Raamatusta, niin huomaat mikä on pienen lapsen tila syntyessään...Raamatun opetus on, että Pyhän Hengen virka uudestisynnyttää, ei muu.

Sanoin tuolla jossain, että Ev.lut.tunnustuskirjamme opettavat kolmenlaista kasteoppia? Näistä myös eri luterilaiset ryhmittymät kiistelevät.

1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama

2. ...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52.

3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

voi pyhä yksinkertaisuus. Palapelissä saa aikaseksi millaisen kuvan tahansa.

Luther on sanonut myöskin:
        "lapsikaste on turha"

"älköön yhtän lasta kastettako"

MUTTA luepa lause kokonaan niin huomaat missä yhteydessä, lauseeseen sisäktyy sana "JOS"

tämä on Raamatusta:

"Näin sanoo Herra; kirottu olkoo jokainen joka pidättä miekkansa vuodattamasta verta"

• Voitto Ramu kirjoitti:

voi pyhä yksinkertaisuus. Palapelissä saa aikaseksi millaisen kuvan tahansa.

Luther on sanonut myöskin:
        "lapsikaste on turha"

"älköön yhtän lasta kastettako"

MUTTA luepa lause kokonaan niin huomaat missä yhteydessä, lauseeseen sisäktyy sana "JOS"

tämä on Raamatusta:

"Näin sanoo Herra; kirottu olkoo jokainen joka pidättä miekkansa vuodattamasta verta"

nuo kolme kasteoppia löytyvät tunnustuskirjoistamme.

1. Vain kaste uudestisynnyttää mm. Matti Väisänen "kaste Raamatussa".

2. kummankin (sanan ja kasteen) vaikutus on sama.

3. usko syntyy ennen kastetta tai kasteessa edeltävän sanan kautta. Luther opettaakin tässä oikein: "Sakramentit nautitaan uskolla".

Näistä ovat kovia kiistelyjä käyneet monet eri ns. luterilaiset ryhmittymät, eri lehdissä opettajia myöten.

• Voitto Ramu
        weha kirjoitti:

nuo kolme kasteoppia löytyvät tunnustuskirjoistamme.

1. Vain kaste uudestisynnyttää mm. Matti Väisänen "kaste Raamatussa".

2. kummankin (sanan ja kasteen) vaikutus on sama.

3. usko syntyy ennen kastetta tai kasteessa edeltävän sanan kautta. Luther opettaakin tässä oikein: "Sakramentit nautitaan uskolla".

Näistä ovat kovia kiistelyjä käyneet monet eri ns. luterilaiset ryhmittymät, eri lehdissä opettajia myöten.

Ei sotketa uudestisyntymistä ja mielenmuutosta(uskoontuloa) yhdeksi ja samaksi asiaksi.

• Voitto Ramu kirjoitti:

Ei sotketa uudestisyntymistä ja mielenmuutosta(uskoontuloa) yhdeksi ja samaksi asiaksi.

Tuhlaajapojan paluu kotiin

Luuk.15:11-32, On kertomus tuhlaajapojasta, joka palasi vieraalta maalta tuhlaten synnin irstaudessa Isältään saadun omaisuuden. Tässä vertauksessa hänen isänsä sanoi: ”sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi (taas, biblia) eloon, hän oli kadonnut ja on JÄLLEEN LÖYTYNYT”(jae.24). Siis: hän oli Jumalalle kuollut ja virkosi eloon (taas) ja jälleen löytynyt. Jumalalle kuollut on tietysti epäuskoinen. Mutta jos virkoaa (taas) eloon ja jälleen löytyy, tarkoittaa tämä että virkoaa eloon jo toisen kerran ja näin jälleen löytyy.

Olen paljon kuullut joissakin piireissä opetusta, ettei poika olisi nyt enää uudestisyntynyt, vaan kysymys olisi Hengen uudistuksesta. Kuitenkin on nyt tarkattava mitä Raamattu todella opettaa. Myös vertauksen lopussa Jeesus sanoo: ”tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon”(edzeesen, aoristi, virkosi hetkessä kerralla).

Mielestäni on vaarallista, kun opetetaan, että luonnollisestikin ihminen voi vanhempien lapseksi syntyä vain kerran, niin Jumalan lapseksikin voidaan syntyä vain kerran. On siis ensiksikin huomioitava, että jos vanhemmilta kuolee lapsi, heillä ei ole enää lasta. On siis vaarallista väittää, että kun on kasteessa syntynyt Isän lapseksi, että maailmassa ja epäuskossakin olisi Isän lapsi: Vieläpä, että kun isän lapseksi voidaan syntyä vain kerran, niin silloin on aina Isän lapsi. Ei, näin Raamattu ei opeta, vaan sanoo selvästi: ”kellä ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa” (Room.8:9). Siis huomaa, kellä ei ole Pyhää Henkeä, se ei ole hänen omansa. On siis päivän selvää, että tällaisessa tilassa ihminen on todella vihan lapsi ja synteihinsä kuollut.

On hyvä myöskin käyttää oikeita termejä uudestisyntymisestä, koska muuten se voi tuottaa väärää rauhaa. Kansankirkossa moni onkin saanut epäselvää opetusta, luullen kastettuna epäuskoisena, maailmassa eläen, olevansa Jumalan lapsi. Sen sijaan Paavali sanoo: ”lapsukaiseni, jotka minun täytyy jälleen kivulla synnyttää” (Gal.4:19). Näin Pyhän Hengen vaikutuksesta palaat omistamaan kasteen armoliiton lupauksen.

• weha kirjoitti:

Tuhlaajapojan paluu kotiin

Luuk.15:11-32, On kertomus tuhlaajapojasta, joka palasi vieraalta maalta tuhlaten synnin irstaudessa Isältään saadun omaisuuden. Tässä vertauksessa hänen isänsä sanoi: ”sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi (taas, biblia) eloon, hän oli kadonnut ja on JÄLLEEN LÖYTYNYT”(jae.24). Siis: hän oli Jumalalle kuollut ja virkosi eloon (taas) ja jälleen löytynyt. Jumalalle kuollut on tietysti epäuskoinen. Mutta jos virkoaa (taas) eloon ja jälleen löytyy, tarkoittaa tämä että virkoaa eloon jo toisen kerran ja näin jälleen löytyy.

Olen paljon kuullut joissakin piireissä opetusta, ettei poika olisi nyt enää uudestisyntynyt, vaan kysymys olisi Hengen uudistuksesta. Kuitenkin on nyt tarkattava mitä Raamattu todella opettaa. Myös vertauksen lopussa Jeesus sanoo: ”tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon”(edzeesen, aoristi, virkosi hetkessä kerralla).

Mielestäni on vaarallista, kun opetetaan, että luonnollisestikin ihminen voi vanhempien lapseksi syntyä vain kerran, niin Jumalan lapseksikin voidaan syntyä vain kerran. On siis ensiksikin huomioitava, että jos vanhemmilta kuolee lapsi, heillä ei ole enää lasta. On siis vaarallista väittää, että kun on kasteessa syntynyt Isän lapseksi, että maailmassa ja epäuskossakin olisi Isän lapsi: Vieläpä, että kun isän lapseksi voidaan syntyä vain kerran, niin silloin on aina Isän lapsi. Ei, näin Raamattu ei opeta, vaan sanoo selvästi: ”kellä ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa” (Room.8:9). Siis huomaa, kellä ei ole Pyhää Henkeä, se ei ole hänen omansa. On siis päivän selvää, että tällaisessa tilassa ihminen on todella vihan lapsi ja synteihinsä kuollut.

On hyvä myöskin käyttää oikeita termejä uudestisyntymisestä, koska muuten se voi tuottaa väärää rauhaa. Kansankirkossa moni onkin saanut epäselvää opetusta, luullen kastettuna epäuskoisena, maailmassa eläen, olevansa Jumalan lapsi. Sen sijaan Paavali sanoo: ”lapsukaiseni, jotka minun täytyy jälleen kivulla synnyttää” (Gal.4:19). Näin Pyhän Hengen vaikutuksesta palaat omistamaan kasteen armoliiton lupauksen.

Kirkon piirissä pidetään keskeisenä kastetekstinä yleiseti Nikodeemos kertomusta(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
        Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).

Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.

Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
        13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
        Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.

• Joh.3
        weha kirjoitti:

Kirkon piirissä pidetään keskeisenä kastetekstinä yleiseti Nikodeemos kertomusta(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
        Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).

Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.

Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
        13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
        Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.

Jeesus puhui Nikodemukselle vedestä ja Hengestä syntymisestä heti oman kasteensa jälkeen. Nikodemus oli ilmeisesti jäänyt paitsi näkemästä Jeesuksen kastetta ja Jumalan todistusta siitä Hepr. 5:5    
        Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

Jeesus sanoi sanatarkasti Nikodemukselle näin:
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Pidetään vaan Jeesuksen sanat paikoillaan niiden alkuperäisessä merkityksessä. Raamattu ei tässä kohtaa sano mitään muuta. Ei yli sen mitä kirjoitettu on.

• Joh.3 kirjoitti:

Jeesus puhui Nikodemukselle vedestä ja Hengestä syntymisestä heti oman kasteensa jälkeen. Nikodemus oli ilmeisesti jäänyt paitsi näkemästä Jeesuksen kastetta ja Jumalan todistusta siitä Hepr. 5:5    
        Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

Jeesus sanoi sanatarkasti Nikodemukselle näin:
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Pidetään vaan Jeesuksen sanat paikoillaan niiden alkuperäisessä merkityksessä. Raamattu ei tässä kohtaa sano mitään muuta. Ei yli sen mitä kirjoitettu on.

eihän kristillistä kastetta tuolloin ollut olemassakaan. Vesi tarkoittaa monasti Raamatun kielenkäytössä sanaa ja sen puhdistavaa vaikutusta.

On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, asianyhteys todistaa muuta, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

Lestadius ja Luther

Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?

Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:

"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"

Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.

Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.

Apt.22:16

Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
        Uudestisynnyttääkö kaste?

apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.

Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

Aivan samoin:

1.Kor.4:15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenen tuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei kuitenkaan monta isää, sillä minä teidät synnyttänyt evankeliumia julistamalla Kristuksessa Jeesuksessa.

Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä, hän oli kastanut vain muutaman.

1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
        15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
        16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
        17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
        18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.

• zechariah2
        weha kirjoitti:

Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.

Voin vain yhtyä seuraavan Lutherin opetukseen:

Kastamattomana kuolleet
        Martti Luther (s.1483-1546)

”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

Luther ST. lovuisin laitos 1, 1040

>>>Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään. >>>>>

Mooseksen joutuminen matkalla Israelilaisten luo Herran hyökkäyksen kohteeksi ei johtunut hänen laiminlyönnistään ympärileikkauksen tekemisestä.
        Mooseksella oli tunnollaan verityö ja sen vuoksi Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun.
        2.Moos.2:11. Ja tapahtui niihin aikoihin, kun Mooses oli kasvanut suureksi, että hän meni veljiensä luo ja näki heidän raskaan työnsä. Ja hän näki egyptiläisen miehen lyövän hebrealaista miestä, erästä hänen veljistään.
        12. Silloin hän katseli ympärillensä joka taholle, ja kun hän näki, ettei ketään ollut läheisyydessä, löi hän egyptiläisen kuoliaaksi ja kätki hänet hiekkaan.
        13. Ja hän meni toisena päivänä ulos ja näki kaksi hebrealaista miestä tappelemassa keskenään; ja hän sanoi syylliselle: "Miksi lyöt toveriasi?"
        14. Tämä vastasi: "Kuka on asettanut sinut meidän päämieheksemme ja tuomariksemme? Aiotko tappaa minutkin, niinkuin tapoit egyptiläisen?" Silloin Mooses peljästyi ja ajatteli: "Se on siis tullut ilmi".

Mooses pakeni tuon teon vuoksi 40 vuodeksi Midianin maahan kunnes Herra hänet kutsui.
        Herra oli nähnyt ettei Mooseksen teko ollut tehty hänen itsensä puolesta vaan israelilaisten puolesta.Kutsuessaan Mooseksen Herra laittoi Mooseksen vastuuseen teostaan (synnistään) säädättämällä lakiliiton israelilaisten ja Jumalan välille.Samanlainen kutsuminen oli myös Paavalilla.
        Synti tekee ihmisen velalliseksi Jumalalle ja tätä velallisuutta Jumala käyttää kutsumisensa välikappaleena.Ilman syntiä ihminen voisi kieltäytyä muttä verivelka on pakkotilanne niinkuin Paavalikin sanoo;1.Korinttolaiskirje:
        9:16 Sillä siitä, että julistan evankeliumia, ei minulla ole kerskaamista; minun täytyy se tehdä. Voi minua, ellen evankeliumia julista!
        Samanlainen tilanne oli myös Mooseksella.
        Hänen verivelkansa oli pakote jolla Jumala velvoitti Mooseksen työhönsä.

Jumalan ja Israelin liittoon oli jo säädetty ympärileikkaus aikaisemmin Aabrahamin aikana.
        Näin tuli nyt veren välityksellä laki sidotuksi aikaisempaan lupaukseen.
        Mooseksen synnin takia tuli veri yhdistämään Aabrahamille annettu lupaus Jumaln lakiliittoon ja Mooseksen lakiin.
        2.Moos.4:22. Sano silloin faraolle: 'Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani;
        23. sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoispoikasi.'"
        24. Ja matkan varrella yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi hänen kimppuunsa ja tahtoi surmata hänet.
        25. Silloin Sippora otti terävän kiven ja leikkasi pois poikansa esinahan, kosketti sillä Moosesta alhaalta ja sanoi: "Sinä olet minun veriylkäni".
        26. Niin hän jätti hänet rauhaan. Silloin Sippora sanoi: "Veriylkä ympärileikkauksen kautta".

Tässä kohdassa näkyy kuinka Paavalin kertoma vihollisuus syntyy Israelin ja Egyptin välille myös Egyptiläisten esikoisten veren välityksellä.
        Mooseksen surmateko liitettiin Israelin lakiin siihen päivään asti kunnes tulee sille lunastajaksi luvattu siemen.
        Jumalan suunnitelma kulkee verivelkoja myöten kaiken aikaa. Siksi Jeesus sanoi sotia olevan loppuun asti.
        Tästä voisi kertoa pitkälti mutta lienee viisaampaa tehdä se jollain muulla palstalla sopivan tilaisuuden tullen ja mikäli keskustelijoilla mielenkiintoa riittää.

• se siittää
        weha kirjoitti:

eihän kristillistä kastetta tuolloin ollut olemassakaan. Vesi tarkoittaa monasti Raamatun kielenkäytössä sanaa ja sen puhdistavaa vaikutusta.

On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, asianyhteys todistaa muuta, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

Lestadius ja Luther

Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?

Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:

"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"

Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.

Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.

Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
        Uudestisynnyttääkö kaste?

apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.

Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

Aivan samoin:

1.Kor.4:15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenen tuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei kuitenkaan monta isää, sillä minä teidät synnyttänyt evankeliumia julistamalla Kristuksessa Jeesuksessa.

Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä, hän oli kastanut vain muutaman.

1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
        15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
        16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
        17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
        18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.

Puhuihan Jeesus omasta kuolemastaankin maan päällä eläissään, vaikka sitä ei ollut vielä tapahtunut. Toki hän osasi puhua tulevasta kasteestakin, jonka hän tulisi asettamaan kuolemansa jälkeen, josta jo Johanneskin profetoi. Kyllä Jeesus puhui paljon tulevista asioista aina maailman lopusta alkaen. Logiikkasi mukaan niistä ei voinut vielä puhua kun niitä ei ollut vielä tapahtunut? Salli minun nauraa sinulle? Minun jälkeeni tulee Hän, jonka kengänpaulojakaan minä en ole kelvollinen sitomaan, hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä. Tulevaiset hän teille ilmoittaa.

Jos Raamatussa vesi tarkoittaa jotakin muuta kuin oikeaa vettä (water), niin se sanotaan erikseen, kuten Johanneksen evankeliumissa kohdassa,jossa Jeesus käytti sanaa "elävä vesi" niin heti perään selitetään, että Jeesus tarkoittaa tässä kohtaa ilmaisulla elävä vesi Henkeä. Siis Henkeä, ei tuota mainostamaasi sanoja.
        Joh. 7:39 (elävä vesi=Henki)
        Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

On arveltu, että Paavalin vamma lihassa oleva pistin oli mahdollisesti märkivä avohaava, joka esti jatkuvan veden kanssa olemisen kastamisen. Siksi muut opetuslapset hoitivat kastamisen ja pakanoiden apostoli keskittyi julistamiseen. Kastetussa perhekunnassa oli jäseniä vaikka 100 henkilöä, joista suurin osa eri ikäisiä lapsia ja nuoria. Ehkäisyä ei käytetty ollenkaan.
        Mutta kyllä kaikki kastettiin. Ketään perheenjäsenstä ei jätetty kastamatta, vaikka Paavali julisti. Eli tulkintasi on väärä tässä kohdin.

Apt.16 Paavali julisti, muut kastoivat perhekunnittain. Ketään ei jätetty kastamatta.

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
        15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

• se siittää kirjoitti:

Puhuihan Jeesus omasta kuolemastaankin maan päällä eläissään, vaikka sitä ei ollut vielä tapahtunut. Toki hän osasi puhua tulevasta kasteestakin, jonka hän tulisi asettamaan kuolemansa jälkeen, josta jo Johanneskin profetoi. Kyllä Jeesus puhui paljon tulevista asioista aina maailman lopusta alkaen. Logiikkasi mukaan niistä ei voinut vielä puhua kun niitä ei ollut vielä tapahtunut? Salli minun nauraa sinulle? Minun jälkeeni tulee Hän, jonka kengänpaulojakaan minä en ole kelvollinen sitomaan, hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä. Tulevaiset hän teille ilmoittaa.

Jos Raamatussa vesi tarkoittaa jotakin muuta kuin oikeaa vettä (water), niin se sanotaan erikseen, kuten Johanneksen evankeliumissa kohdassa,jossa Jeesus käytti sanaa "elävä vesi" niin heti perään selitetään, että Jeesus tarkoittaa tässä kohtaa ilmaisulla elävä vesi Henkeä. Siis Henkeä, ei tuota mainostamaasi sanoja.
        Joh. 7:39 (elävä vesi=Henki)
        Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

On arveltu, että Paavalin vamma lihassa oleva pistin oli mahdollisesti märkivä avohaava, joka esti jatkuvan veden kanssa olemisen kastamisen. Siksi muut opetuslapset hoitivat kastamisen ja pakanoiden apostoli keskittyi julistamiseen. Kastetussa perhekunnassa oli jäseniä vaikka 100 henkilöä, joista suurin osa eri ikäisiä lapsia ja nuoria. Ehkäisyä ei käytetty ollenkaan.
        Mutta kyllä kaikki kastettiin. Ketään perheenjäsenstä ei jätetty kastamatta, vaikka Paavali julisti. Eli tulkintasi on väärä tässä kohdin.

Apt.16 Paavali julisti, muut kastoivat perhekunnittain. Ketään ei jätetty kastamatta.

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
        15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

väittänyt, ettei lapsia tulisi kastaa, mutta teillä on vain väärä merkitys kasteelle. Ei Raamattua tule selittää ristiriidassa itsensä kanssa. Sakramentit vastaanotetaan vain uskolla, että ne hyödyksi on. Lapset kastetaan, koska he ovat jo Jumalan lapsia. Tästähän Raamattu puhuu kaikkialla.

Lyydian tapauksesakin, usko syntyi ennen kastetta: "ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui"

Kohdassa Joh.3 yhdistetään vedestä ja Hengestä syntyminen/ uudesti ylhäältä syntymiseen, joka on sama asia.

"Ne sanat jotka olen puhunut ovat Henki ja elämä" "Henki on se, joka eläväksi tekee: (Joh.6:63).

Pyhän Hengen papeista

Raamatun mukaan Jeesus tämän vallan omilleen antoi ja siis myös seurakunnalle:
        Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Edelleen: Matt.18:18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”

Jos epäuskoinen voisi antaa syntejä anteeksi, turhaanhan Jeesus tämän vallan olisi omilleen (Pyhän Hengen papeille) antanut.

• ota huomioon
        weha kirjoitti:

väittänyt, ettei lapsia tulisi kastaa, mutta teillä on vain väärä merkitys kasteelle. Ei Raamattua tule selittää ristiriidassa itsensä kanssa. Sakramentit vastaanotetaan vain uskolla, että ne hyödyksi on. Lapset kastetaan, koska he ovat jo Jumalan lapsia. Tästähän Raamattu puhuu kaikkialla.

Lyydian tapauksesakin, usko syntyi ennen kastetta: "ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui"

Kohdassa Joh.3 yhdistetään vedestä ja Hengestä syntyminen/ uudesti ylhäältä syntymiseen, joka on sama asia.

"Ne sanat jotka olen puhunut ovat Henki ja elämä" "Henki on se, joka eläväksi tekee: (Joh.6:63).

Pyhän Hengen papeista

Raamatun mukaan Jeesus tämän vallan omilleen antoi ja siis myös seurakunnalle:
        Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Edelleen: Matt.18:18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”

Jos epäuskoinen voisi antaa syntejä anteeksi, turhaanhan Jeesus tämän vallan olisi omilleen (Pyhän Hengen papeille) antanut.

Jeesus puhalsi hengen vain lähimmille seuraajilleen, jotka fyysisesti seurasivat Jeesusta. Muut saavat Pyhän Hengen lahjan lupauksen mukaisesti kasteessa. Lupaus on teille ja teidän lapsillenne. Kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi". Paavalille sanottiin,anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
        Kasteessa pestiin pois Paavalin synti.

Usko on yksi Pyhän Hengen ominaisuus, kuten toivo ja rakkauskin. Oikea usko on Jumalan teko, ei toisen uskovaisen teko toiselle ihmiselle. Ei Pyhä Henki ihmisestä lähde, kuten b.hinni opettaa opetuslapsineen.

Lyydiakin kyseli toisten mielipidettä omasta uskostaan vasta kasteen jälkeen. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin Paavalin puheesta ja kehotuksesta viedä koko perhe kasteelle. Uskon sysntyminen voi olla pitkäaikainen prosessi. Ei Lyydiankaan kastetun perhekunnan kohdalla puhuta mistään silmänräpäyksessä tapahtuneesta joukkouskoontulosta yhtään mitään. Ei yli sen mitä kirjoitettu on. Samoin vanginvartijan kastettu perhe iloitsi uudesta yhteisestä kristinuskosta vasta vasteen jälkeen, ei ennen sitä. Vanginvartijaa ainoastaan kehotettiin uskomaan Jeesukseen. Kasteessa saatava Pyhä Henki synnyttää oikean lahjauskon.

Joh. 6:29

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

Room. 8:9

Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

• Jeesuksesta

"Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11). " jonka Daavid kirjoitti Hengessä. Kirjoitus ei sisällä sellaista opetusta, että kaikki nykyaikana maailmaan syntyvät lapset olisivat autuaita. Jeesus on sovittanut maailman synnit, se on totta, mutta se on objektiivinen totuus, jonka
        voi kasteen ja uskon kautta omistaa henkilökohtaisesti ja siihen tarvitaan lain ja evankeliumin saarna!

• ota huomioon kirjoitti:

Jeesus puhalsi hengen vain lähimmille seuraajilleen, jotka fyysisesti seurasivat Jeesusta. Muut saavat Pyhän Hengen lahjan lupauksen mukaisesti kasteessa. Lupaus on teille ja teidän lapsillenne. Kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi". Paavalille sanottiin,anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
        Kasteessa pestiin pois Paavalin synti.

Usko on yksi Pyhän Hengen ominaisuus, kuten toivo ja rakkauskin. Oikea usko on Jumalan teko, ei toisen uskovaisen teko toiselle ihmiselle. Ei Pyhä Henki ihmisestä lähde, kuten b.hinni opettaa opetuslapsineen.

Lyydiakin kyseli toisten mielipidettä omasta uskostaan vasta kasteen jälkeen. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin Paavalin puheesta ja kehotuksesta viedä koko perhe kasteelle. Uskon sysntyminen voi olla pitkäaikainen prosessi. Ei Lyydiankaan kastetun perhekunnan kohdalla puhuta mistään silmänräpäyksessä tapahtuneesta joukkouskoontulosta yhtään mitään. Ei yli sen mitä kirjoitettu on. Samoin vanginvartijan kastettu perhe iloitsi uudesta yhteisestä kristinuskosta vasta vasteen jälkeen, ei ennen sitä. Vanginvartijaa ainoastaan kehotettiin uskomaan Jeesukseen. Kasteessa saatava Pyhä Henki synnyttää oikean lahjauskon.

Joh. 6:29

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

Room. 8:9

Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

Raamattu puhuu Pyhän Hengen virasta, joka uskon synnyttää. 14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

Jeesus antoi siis omilleen vallan hänessä antaa syntejä anteeksi, siis meille myös:

Matt.18:18. Totisesti: "kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."

Lyydiakin uskoi Paavalin saarnan kautta: "Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui"

15. "Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi."

• ihmisoppia
        weha kirjoitti:

Raamattu puhuu Pyhän Hengen virasta, joka uskon synnyttää. 14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

Jeesus antoi siis omilleen vallan hänessä antaa syntejä anteeksi, siis meille myös:

Matt.18:18. Totisesti: "kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."

Lyydiakin uskoi Paavalin saarnan kautta: "Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui"

15. "Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi."

Jumala uudestisynnyttää ihmisen elävään toivoon sanan, veren ja veden kautta kasteessa. Paavali voi ainostaan johdattaa Lyydian viemään perhekuntansa kasteelle asti uudestisyntymään vedestä ja Hengestä. Ei Paavali sitä uudestisynnyttävää Henkeä omista eikä lähetä, kuten sitä ominaisuutta itselleen toivoi noita Simon, joka perustikin sitten oman lahkon. Tuuli puhaltaa missä tahtoo ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee.
        Lyydia kyseli toisten mielipidettä omasta uskostaan vasta kasteen jälkeen. Ei ennen kastetta. Muiden kastettujen perheenjäsenien uskosta ei mainita mitään. Ei yli sen mitä kirjoitettu on.14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.

Ap. t. 19:2

Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

• ihmisoppia kirjoitti:

Jumala uudestisynnyttää ihmisen elävään toivoon sanan, veren ja veden kautta kasteessa. Paavali voi ainostaan johdattaa Lyydian viemään perhekuntansa kasteelle asti uudestisyntymään vedestä ja Hengestä. Ei Paavali sitä uudestisynnyttävää Henkeä omista eikä lähetä, kuten sitä ominaisuutta itselleen toivoi noita Simon, joka perustikin sitten oman lahkon. Tuuli puhaltaa missä tahtoo ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee.
        Lyydia kyseli toisten mielipidettä omasta uskostaan vasta kasteen jälkeen. Ei ennen kastetta. Muiden kastettujen perheenjäsenien uskosta ei mainita mitään. Ei yli sen mitä kirjoitettu on.14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.

Ap. t. 19:2

Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

Niin Raamatun tekstiä kerroin ja sekö ihmisoppia?
        Kun Paavali julisti evankeliumia, niin monet saivat parannuksen armon ja uudestisyntyivät. Seurakuntaäiti uudestisynnyttää, ei kaste.

Se kuka sitten sitten saa synnintunnon ja siten halun usko, niin se on tietysti Pyhän Hengen teko, eikä siihen voi silleen kukaan vaikuttaa.Näinhän oli myös Lyydian kohdalla.

Luepppas hieman tarkemmin tuo apt.19:6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

- Tässäkin siis tuli Pyhä Henki ihmiseen Paavalin kautta.

• kasteessa
        weha kirjoitti:

Niin Raamatun tekstiä kerroin ja sekö ihmisoppia?
        Kun Paavali julisti evankeliumia, niin monet saivat parannuksen armon ja uudestisyntyivät. Seurakuntaäiti uudestisynnyttää, ei kaste.

Se kuka sitten sitten saa synnintunnon ja siten halun usko, niin se on tietysti Pyhän Hengen teko, eikä siihen voi silleen kukaan vaikuttaa.Näinhän oli myös Lyydian kohdalla.

Luepppas hieman tarkemmin tuo apt.19:6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

- Tässäkin siis tuli Pyhä Henki ihmiseen Paavalin kautta.

Raamatun mukaan uudestisyntyminen tapahtuu vedestä ja Hengestä Jumalan sanan voimasta kasteessa.

Joh. 3:5

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

2. Piet. 3:5

Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta

1. Kor. 6:11

Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

Tit. 3:5

pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

Pyhä Henki tulee taivaasta, ei ihmisestä.

Joh. 13:20

Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.

• kasteessa kirjoitti:

Raamatun mukaan uudestisyntyminen tapahtuu vedestä ja Hengestä Jumalan sanan voimasta kasteessa.

Joh. 3:5

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

2. Piet. 3:5

Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta

1. Kor. 6:11

Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

Tit. 3:5

pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

Pyhä Henki tulee taivaasta, ei ihmisestä.

Joh. 13:20

Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.

”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
        Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”.

tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, koska he ovat Kristuksessa Jeesuksessa: ”Ellette tule niin kuin lapset, ette pääse sinne sisälle”.
        Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudestaan ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt.

Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:

Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle. "Joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hän upotettaisiin meren syvyyteen" (Matt.18:6.)

Toki aikuisenkin kaikki synnit sovitettiin, mutta parannusta tehdään omista tekosynneistä, uskon ja ymmärryksen kautta.

Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he säilyisivät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Hyvää omaatuntoa säilytetään Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää elämän veden, josta ulkonainen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä nousevat synnin voimat.

Elävä Vesi

On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
        23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä totesin. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.

Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

• Trubaduuri

Peritty synnin palkka, oli kuolema!
      Ja tuo asia on jo soviteltu ja sovitettu Kristuksen toimesta. Ja nyt ihmiset saavat syödä elämän Puusta
      ihan itse, omin avuin. Kristus opetti hvyin kauniin tavan ihmisille, siis sen jotta kuinka elämän puusta oikealla tavalla syödään. Ja kun syö elämän puusta, niin sitten voi elää iankaikkisesti, mutta ei aivan vielä, sillä sillekkin on määrätty oikea aikansa ja oikea paikkansa.

• kasteessa, jossa

Kol.sanoo että ihminen herätetään hengellisestä kuolemasta ikuiseen elämään kasteessa.

1.Kor. sanoo, että ihminen liitetään Kristuksen iankaikkisesti elävään ruumiiseen kasteessa.

Ko2
        11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

1.Kor. (Kristusruumiiseen liitytään kasteessa)
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

• Trubaduuri
        kasteessa, jossa kirjoitti:

Kol.sanoo että ihminen herätetään hengellisestä kuolemasta ikuiseen elämään kasteessa.

1.Kor. sanoo, että ihminen liitetään Kristuksen iankaikkisesti elävään ruumiiseen kasteessa.

Ko2
        11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

1.Kor. (Kristusruumiiseen liitytään kasteessa)
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Olen hieman eri meiltä. Elämän Puu on Kaikkivaltias itse ja ihmisen Poika, Kristus on elävän veden Lähde. Jotta voisimme syödä elämän Puusta, täytyy meidän ensin juodan elävän veden Lähteestä. Jotka sitten yhdessä, saattavat meidät ikuiseen elämään.

• oksastetaan
        Trubaduuri kirjoitti:

Olen hieman eri meiltä. Elämän Puu on Kaikkivaltias itse ja ihmisen Poika, Kristus on elävän veden Lähde. Jotta voisimme syödä elämän Puusta, täytyy meidän ensin juodan elävän veden Lähteestä. Jotka sitten yhdessä, saattavat meidät ikuiseen elämään.

Kasteessa lapsi oksastetaan kiinni jaloon viinipuuhun, jossa elämännesteet juoksevat vuolaasti. Kasteessa jo Israelin sylilapset joivat Kristuksen henkeä. Lapset saivat saman kasteen kuin aikuisetkin ja lapset joivat samaa Kristushenkeä kuin aikuisetkin.
        Jolla Kristuksen henkeä ei ole se ei Raamatun mukaan ole Kristuksen oma.

• Trubaduuri
        oksastetaan kirjoitti:

Kasteessa lapsi oksastetaan kiinni jaloon viinipuuhun, jossa elämännesteet juoksevat vuolaasti. Kasteessa jo Israelin sylilapset joivat Kristuksen henkeä. Lapset saivat saman kasteen kuin aikuisetkin ja lapset joivat samaa Kristushenkeä kuin aikuisetkin.
        Jolla Kristuksen henkeä ei ole se ei Raamatun mukaan ole Kristuksen oma.

Eihän tuo Puu raamatun mukaan ole viinipuu vaan hedelmi kantavä "Puu". Enkä minäkään tiedä yhtään sellaista viiniköynnöstä, jota hedelmäpuuksi kutsuttaisiin.

Ja perisynnistä oli kyllä nyt kysymys, eikä kasteesta.

• jalopuu.
        Trubaduuri kirjoitti:

Eihän tuo Puu raamatun mukaan ole viinipuu vaan hedelmi kantavä "Puu". Enkä minäkään tiedä yhtään sellaista viiniköynnöstä, jota hedelmäpuuksi kutsuttaisiin.

Ja perisynnistä oli kyllä nyt kysymys, eikä kasteesta.

Viinirypäleet ja tertut ovat niitä pieniä lapsia, joita kasteessa on liitetty Kristuspuuhun, tuohon elämänpuuhun, jonka ulkopuolella ei ole elämää. Kristus on elämä ja ylösnousemus. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen olemme hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa kastetut ja liitetyt.

1. Moos. 49:11

Hän sitoo aasinsa viinipuuhun, viiniköynnökseen aasinsa varsan; hän huuhtoo vaatteensa viinissä; viittansa rypäleen veressä.

• Trubaduuri
        jalopuu. kirjoitti:

Viinirypäleet ja tertut ovat niitä pieniä lapsia, joita kasteessa on liitetty Kristuspuuhun, tuohon elämänpuuhun, jonka ulkopuolella ei ole elämää. Kristus on elämä ja ylösnousemus. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen olemme hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa kastetut ja liitetyt.

1. Moos. 49:11

Hän sitoo aasinsa viinipuuhun, viiniköynnökseen aasinsa varsan; hän huuhtoo vaatteensa viinissä; viittansa rypäleen veressä.

Yhden oivallisen ja erittäin hyvän vertauksen mukaan; Itkutammi on se puu, joka vertauskuvallisesti tarkoittaa Kristusta, koska naiset yleensä lankesivat hänen jalkojensa juurelle kuuntelemaan sanaa kaiken maan ja taivaan Herrasta, Luojasta, taivaallisesta Isästä, jota puolestaan tuo elämänPuu vertauskuvallisesti tarkoittaa aina, koska Hän on kaikelle elolliselle elämän antanut lahjaksi.
        Ja hänen "käsissään" on meidän elämämme ollut jo aikojen alusta lähtien ja sitä se tulee myös olemaan iankaikkisesti.

• Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).

Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).

Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.

Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi jo vanhurskaita ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.

Lutherin opetuksia

Tätä asiaa Luther käsittelee laajasti Genesis luennossaan ja päätyy ympärileikkausta ja kastetta vertailtuaan seuraavaan lausumaan: ”Mitä on sanottava lapsista , jotka kuolevat ennen kastetta äidin kohtuun tai syntymän jälkeen. Ennen kahdeksan päivää kuolleesta lapsesta on helppo vastata , kuten myös meidän lapsistamme, jotka kuolevat ennen kastetta. Hei eivät tee syntiä ympärileikkauksen eikä kasteen liitossa. Kun laki ei tuomitse kahdeksan päivän ikäisiä ympärileikattuja, kuinka laki tuomitsisi ennen kahdeksan päivän ikäisinä kuolleita. W A 42, 621.

Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.

Lutherin käsityksen mukaan Jumala vaikuttaa (lahjoittaa ensin uskon, jonka hän lukee vanhurskaudeksi. Tämän käsityksen lähtökohtana on seuraavat Jeesuksen sanat: ”Menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko se kadotetaan”. (Mark.16:15-16). Ensin siis evankeliumin sana, joka synnyttää uskon, sitten kaste. Usko on selvästi pääasia, joka ottaa huomioon kasteen.

Selitysopillisesti kiistellympiä kohtia.

Uudesti ylhäältä syntyminen

Joh.3:5-6

”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
      Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.

Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.: ”Ellette tule niin kuin lapset, ette pääse sinne sisälle”.
      Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt.

Elävä Vesi

On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
      23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.

Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle.

Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

(Tii.3:4-7), ei tässäkään ole kysymys kasteesta uudestisynnyttävänä, vaan uskoon liittyvänä sakramenttina, eli merkkinä ja sinettinä. Uudistuminen tapahtuu Pyhän Hengen (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta (Jae.6). Kolmiyhteinen Jumala pelastaa: Isä (Jae.4), Pyhä henki (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta(jae.6).

Aivan samoin, Paavali oli synnyttänyt korintialaiset evankeliuminsanalla:

1.Kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Paavalihan oli kastanut vain muutaman korintossa:

14. Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
      15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
      16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
      17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin tämän mukaan on…

Apt.2-luku

38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu…
      41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
      V: Eli tässäkin on ensin, parannuksen teko ja usko ja sitten kaste. Kaste on sen merkki ja vahvistus. Tässä yhteydessä voi mainita, että molemmat tulee olla.
      Tunnustuskirjoissamme sanotaan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

(Ef.2:1)

Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet ”. ylitsekäymisten ja syntein tähden”. Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheessa. Ainoa mahdollinen vaihe on ollut se, kun he olivat pionokaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      87
      3835
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      81
      3350
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      71
      3247
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2800
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      52
      2412
    6. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      52
      2114
    7. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      67
      1943
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      42
      1931
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1739
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1718
    Aihe