Vauvojen kaste on ikivanha rituaali, jolla ei ole raamatullista pohjaa. Sillä yritettiin lepyttää epäjumalia. Uskomatonta, että vielä nykyisinkin samaa yritetään.
Kastamatonkin lapsi on Jumalalle kelvollinen ilman ihmisten tekoja. Jumala on rakkaus ja armo on Hänen suurin ominaisuutensa.
Kun lapsi varttuu ja Jumala antaa hänelle etsikkoajan ja kutsun, hän itse päättää, haluaako vastata Jumalan kutsuun myönteisesti vai ei. Jos hän haluaa lähteä seuraamaan Jeesusta, hän pelastuu yksin Jumalan armosta. Sen jälkeen hän ottaa kasteen. Jos hän ei halua lähteä seuraamaan Jeesusta, hän saa uusia kutsuja elämänsä aikana ja voi päättää iankaikkisuuskohtalonsa tällöin tai sitten ei. Vapaaehtoistahan se on, koska Jumala ei ketään pakota eikä kukaan toinen voi millään tempuilla toista pelastaa. Kastekin on vapaaehtoinen.
Jos ihminen ei koskaan kuule Jumalan pelastuskutsua tai hän kuolee vauvana, Jumala armahtaa hänet rakkautensa ja armonsa takia. Monet eivät koskaan saa kuulla evankeliumia, mutta Jumala ei heitä tuomitse. Sama koskee myös vauvoja ja lapsia, jotka eivät ole saaneet Jumalan kutsua eivätkä ole siitä siten kieltäytyneet.
Kaste kuuluu Jumalan armosta pelastuksen henkilökohtaisesti vastaanottaneelle. Vauva ei voi ottaa vastaan pelastusta eikä hänen tarvitsekaan, koska hänen kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
Jumalan kutsu, pelastus
35
653
Vastaukset
No niin, haluan antaa lisäksi vielä muutaman kohdan pienen lapsen tilasta ennen kastetta.
Näin oon ajattelemassa ja uskomassa: Jeesus puhui epäuskoisille, että heidän tulee syntyä uudesti ylhäältä/vedestä ja Hengestä.
Sensijaan lapsen uskosta Raamattu puhuu hyvinkin usein. Lapset syntyvät kaksiosaisina maailmaan.
Esim. Jeesus sanoo, että "kaikkein" pienimmät uskovat minuun, ja heidän enkelinsä näkevät taivaallisen Isäni kasvot ja ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Epäilemättä pieni on pienen pieni, siis kaikista pienin (Matt.18).
Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, ei tarvitse enään uudestisyntyä. Liha kyllä pysyy tässä elämässä uskovaisessakin.
18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
- Se jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös usko ja uudestisyntyminen. Yhden ihmisen kautta tuli yleinen synti ja yhden ihmisen kautta yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
5.Mooseksen kirja:
1:39 Ja teidän lapsenne, joiden sanoitte joutuvan
vihollisen saaliiksi, ja teidän poikanne, jotka
eivät vielä tiedä, mikä on hyvä, mikä paha, ne
pääsevät sinne; heille minä annan maan, ja he
ottavat sen omaksensa.
Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.
Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Uskolla olemme omistaneet vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä. Sen tähden olemme myös voineet saada kasteen siunauksen päästäksemme liiton osallisuudessa uskomme päämäärään, kirkkauden taivaaseen. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita sen uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, jonka he ottavat vastaan uskolla. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa tehtynä tekona, ilman kastettavan uskoa.. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.- Voitto Ramu
että oppisi onkin varhaislestadiolainen .
Ihmettelinkin että mikä siinä mättää. - ristiinnaulittu
kohta Raamatusta ja on sitten aivan turha vedota perhekunta kasteisiin. Ne ottivat kasteen jotka uskoivat julistettuun Sanaan, tästä siis lähdemme. Lapset voidaan siunata niinkuin Jeesuskin teki, ja hän sanoi että sen kaltaisten on taivasten valtakunta. Tuossa tilanteessa ei pienokaisia kastettu. Eikä liity mitenkään kasteeseen.
Uudestisyntyminen pitää tapahtua aina ennen sitä joka tulee Sanan kuulemisen jälkeen, ja synnyttää yleensä ihmisessä synnin tunnon. Jumalan Hengen aikaan saaman kautta.
Paljon puhutaan perhekunnista, mutta julistettu sana oli niille jotka kokoontuivat yhteen kuuntelemaan Jumalan SAnaa, ja he saivat piston sydämeensä ja menivät jopa saman yön tuntein kasteelle, heidän haavansa hoidottiin jne.
Minusta on tärkeintä lukea Raamattua kuin katsella ihmisten suosrittamia rituaaleja vauvalle. Jopa kuolleita vauvojakin papit kastaisivat,,että silleen.
Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Taivaaseen ei mennä lapsikasteen kautta vaan uskon kautta Jeesukseen. ristiinnaulittu kirjoitti:
kohta Raamatusta ja on sitten aivan turha vedota perhekunta kasteisiin. Ne ottivat kasteen jotka uskoivat julistettuun Sanaan, tästä siis lähdemme. Lapset voidaan siunata niinkuin Jeesuskin teki, ja hän sanoi että sen kaltaisten on taivasten valtakunta. Tuossa tilanteessa ei pienokaisia kastettu. Eikä liity mitenkään kasteeseen.
Uudestisyntyminen pitää tapahtua aina ennen sitä joka tulee Sanan kuulemisen jälkeen, ja synnyttää yleensä ihmisessä synnin tunnon. Jumalan Hengen aikaan saaman kautta.
Paljon puhutaan perhekunnista, mutta julistettu sana oli niille jotka kokoontuivat yhteen kuuntelemaan Jumalan SAnaa, ja he saivat piston sydämeensä ja menivät jopa saman yön tuntein kasteelle, heidän haavansa hoidottiin jne.
Minusta on tärkeintä lukea Raamattua kuin katsella ihmisten suosrittamia rituaaleja vauvalle. Jopa kuolleita vauvojakin papit kastaisivat,,että silleen.
Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Taivaaseen ei mennä lapsikasteen kautta vaan uskon kautta Jeesukseen.veitikka olet...uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "pelastus on yksin armosta ja yksin uskon kautta,ilman lain tekoja".
Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa. että pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilamn lain tekoja. Siksi vapaantahdon oppi, kaikkine eri muotoineen hyljätään ja kirotaan turmiollisena harhana.
Niinkuin pyhä Paavali sanoo, että vaikka enkeli taivaasta julistaisi toisin, hän kirottu olkoot.
ristiinnaulittu, kerroppas edellisen valossa, kuinka hengellisesti kuollut ihminen voi tehdä hengellisen ratkaisun?
Teillä uudestikastajilla on pienille lapsille eri pelastustie, kuin aikuisille.
Väitätte lasten pelastuvan "sellaisenaan", ilman uskoa. Syy tähän on, kun opetatte ratkaisukristillisyyttä, eli synergismiä.
Raamattu opettaa, ettei kukaan pelastu ilman uskoa, eikä Kristuksen Henkeä. Ei edes pienet lapset.- ristiinnaulittu
weha kirjoitti:
veitikka olet...uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "pelastus on yksin armosta ja yksin uskon kautta,ilman lain tekoja".
Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa. että pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilamn lain tekoja. Siksi vapaantahdon oppi, kaikkine eri muotoineen hyljätään ja kirotaan turmiollisena harhana.
Niinkuin pyhä Paavali sanoo, että vaikka enkeli taivaasta julistaisi toisin, hän kirottu olkoot.
ristiinnaulittu, kerroppas edellisen valossa, kuinka hengellisesti kuollut ihminen voi tehdä hengellisen ratkaisun?
Teillä uudestikastajilla on pienille lapsille eri pelastustie, kuin aikuisille.
Väitätte lasten pelastuvan "sellaisenaan", ilman uskoa. Syy tähän on, kun opetatte ratkaisukristillisyyttä, eli synergismiä.
Raamattu opettaa, ettei kukaan pelastu ilman uskoa, eikä Kristuksen Henkeä. Ei edes pienet lapset.Suun tunnustus myös tarvitaan Sanoo Jumalan SAna.
voitko kysyä vauvalta tällaisia asioita et, koska se on aivan turhaa, vauva ei joudu kadotukseen, mitäs pahaa se vauva sitten on sinusta tehnyt, joka ei tiedä mikä on oikea ja vasen. Eikö tämä ole silloin oikeutettu taivaaseen, ilman harhaoppianne. Miksi luterilaisissa lapsikastetuissa on niin paljon sitten pahantekijöitä, äitinsä tappajia, raiskaajia ja kuitenkin sinun mukaan vauvana kastettu on uskossa, älähän nyt heitä soopaa.
Suurin osa suomalaisista olisi sitten uskossa, voi teidän hapatustanne, kyllä ihmisen pitää tulla uskoon ennenkuin pääsee taivaaseen, se on Sansassa kirjoitettu, eikä siis yli minkä on kirjoitettu ystävä kallis.
Miten voitte uskoa moiseen hapatukseen jota ei edes Raamattu tunnista.
Ketään ei voi tehdä uskoviksi ilman hänen omaa päätöstään, koska niin Raamatussa sanotaan, ne jotka uskoivat Häneen ja ottivat hänet vastaan pelastuivat. ristiinnaulittu kirjoitti:
Suun tunnustus myös tarvitaan Sanoo Jumalan SAna.
voitko kysyä vauvalta tällaisia asioita et, koska se on aivan turhaa, vauva ei joudu kadotukseen, mitäs pahaa se vauva sitten on sinusta tehnyt, joka ei tiedä mikä on oikea ja vasen. Eikö tämä ole silloin oikeutettu taivaaseen, ilman harhaoppianne. Miksi luterilaisissa lapsikastetuissa on niin paljon sitten pahantekijöitä, äitinsä tappajia, raiskaajia ja kuitenkin sinun mukaan vauvana kastettu on uskossa, älähän nyt heitä soopaa.
Suurin osa suomalaisista olisi sitten uskossa, voi teidän hapatustanne, kyllä ihmisen pitää tulla uskoon ennenkuin pääsee taivaaseen, se on Sansassa kirjoitettu, eikä siis yli minkä on kirjoitettu ystävä kallis.
Miten voitte uskoa moiseen hapatukseen jota ei edes Raamattu tunnista.
Ketään ei voi tehdä uskoviksi ilman hänen omaa päätöstään, koska niin Raamatussa sanotaan, ne jotka uskoivat Häneen ja ottivat hänet vastaan pelastuivat.ilman uskoa ja Pyhää Henkeä, ei pelastu edes pienet lapset (Room.8:9).
Kuten olen sanonut seurakunnassani ollaan uskomassa, ihan suvuttain. Olemme kirkko, kirkon sisällä. Kirkon avulla voimme viedä evankeliumia paremmin ja siksikin kirkko on meille hyvin rakas. Jeesuskin saarnasi synagogissa, vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Samoin toimimme mekin.
Miten suhtaudut Raamatun kohtaan: "Luonnollinen ihminen ei ota vastaan, mukä Jumalan hengen on, vaan se on hänelle hullutusta, eikä hän ymmärrä hengellisiä". Näen että tästä on kysymys. Synergismi, eli järkeisusko on paha asia.- Minäuskon
weha kirjoitti:
veitikka olet...uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "pelastus on yksin armosta ja yksin uskon kautta,ilman lain tekoja".
Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa. että pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilamn lain tekoja. Siksi vapaantahdon oppi, kaikkine eri muotoineen hyljätään ja kirotaan turmiollisena harhana.
Niinkuin pyhä Paavali sanoo, että vaikka enkeli taivaasta julistaisi toisin, hän kirottu olkoot.
ristiinnaulittu, kerroppas edellisen valossa, kuinka hengellisesti kuollut ihminen voi tehdä hengellisen ratkaisun?
Teillä uudestikastajilla on pienille lapsille eri pelastustie, kuin aikuisille.
Väitätte lasten pelastuvan "sellaisenaan", ilman uskoa. Syy tähän on, kun opetatte ratkaisukristillisyyttä, eli synergismiä.
Raamattu opettaa, ettei kukaan pelastu ilman uskoa, eikä Kristuksen Henkeä. Ei edes pienet lapset.14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? JA KUINKA HE VOIVAT USKOA SIIHEN, JOSTA EIVÄT OLE KUULLEET? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Vapaantahdon oppi on pätevä. Asia on niin kuin sanot yksin uskon kautta. Usko tulee sanan kuulemisesta. Ihmisellä on vapaa tahto ja oma osuus uskon asiassa. Näet sen esim. siitä että uskosta voit luopua.
Otetaan esimerkiksi ateisti. Naureskelee Jumalalle ja uskon asioille. Samalla tavalla lapsikastettu mutta lähtenyt omille teilleen Hylännyt Jumalan. Vapaa tahto, ei Jumala ota niskasta kiinni ateistia ja pakota uskomaan vaan kutsuu puoleensa. Tarpeeksi kun taistelee sitä paatuu. Anteeksi antamaton synti ja pyhänhengen pilkka on juuri sitä että että et välitä Jumalan kutsusta.
Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12. Mutta kaikille, jotka OTTIVAT HÄNET VASTAAN, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä
Ihminen itse ottaa vastaan ei toinen ihminen sen takia kun vanhemmat päättää että nyt risto ottaa vastaan kasteessa.
Ei kaikki ota vastaan. Vapaa tahto ei ole pakko ottaa vastaan. Minäuskon kirjoitti:
14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? JA KUINKA HE VOIVAT USKOA SIIHEN, JOSTA EIVÄT OLE KUULLEET? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Vapaantahdon oppi on pätevä. Asia on niin kuin sanot yksin uskon kautta. Usko tulee sanan kuulemisesta. Ihmisellä on vapaa tahto ja oma osuus uskon asiassa. Näet sen esim. siitä että uskosta voit luopua.
Otetaan esimerkiksi ateisti. Naureskelee Jumalalle ja uskon asioille. Samalla tavalla lapsikastettu mutta lähtenyt omille teilleen Hylännyt Jumalan. Vapaa tahto, ei Jumala ota niskasta kiinni ateistia ja pakota uskomaan vaan kutsuu puoleensa. Tarpeeksi kun taistelee sitä paatuu. Anteeksi antamaton synti ja pyhänhengen pilkka on juuri sitä että että et välitä Jumalan kutsusta.
Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12. Mutta kaikille, jotka OTTIVAT HÄNET VASTAAN, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä
Ihminen itse ottaa vastaan ei toinen ihminen sen takia kun vanhemmat päättää että nyt risto ottaa vastaan kasteessa.
Ei kaikki ota vastaan. Vapaa tahto ei ole pakko ottaa vastaan.helluntaiopissa.
No jos usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanasta, niin mitä tekemistä ihmisen ratkaisulla siinä on?
Lueppas seuraavakin jae: Joh.1:13:jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Luther sanookin tästä: "Tietäkää vapaata ratkaisua puoltaessanne olevanne Kristuksen kieltäjiä. Jos näet omalla valinnallani pystyn armon saavuttamaan, siihen ei armoa tarvitsekkaan. Minulla on Kristuksen armo"(sidottu ratkaisuvalta).
Vaikka ihmiselle on maallisessa mielessä vapaata tahtoa, niin hengellisessä mielessä vapaa ratkaisu menetettiin, jo syntiin lankeemuksessa (Room.5:12; 3:10-11). Jo ennen vedenpaisumusta Jumala sanoi: ” että ihmisen pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat” (1.Moos.6:5). Heti vedenpaisumuksen jälkeen Herra toistaa saman : ”ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat, lapsuudestaan saakka” (1.Moos.8:21).
”Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava Hengellisesti” Ja ”Niin kuin kirjoitettu on: ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa” (11.Kor.2:14; Room.3:10-11).
Uskon syntyminen on taas käsittääkseni yksin Jumalan teko: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt (Joh.6:29).Myöskin pyhityksestä sanotaan: ”jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen”(1.Piet.1:5). Edelleen: ”Sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, että hänen hyvä tahtona tapahtuisi” (Fil.2:13)
Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja"
(Room.3:28): "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
- Kristukselle
On teillä lahkolaisilla julmat opit, kun jätätte kaikkein pienimmät ihmistaimet seurakunnan eli Kritusruumiin ulkopuolelle ilman Pyhän Hengen lahjaa. Kristityt vievät lapsensa kasteelle nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
- Voitto Ramu
sehän siinä niin järkyttävää onkin. tehdä nyt OMALLE lapselle tuollaista !!
- Voitto Ramu
Missä sanotaan, että lasten on taivastenvaltakunta?
Olis kiva tietää
.
Lapsen "kaltaisten" on ihan eri asia, kun "lasten", Aikustenkin on tultava tuon pinen "lapsen kaltaiseksi" jotta pääsisi silälle taivastenvaltakuntaan.
On se kumma, että hellarit opettaa, että lapsen on tultava aikuisen kaltaiseksi , ja Raamattu opetata, että aikuisen on tultava lapsen kaliaiseksi.
Lapsilla ja aikuisilla on helalareilla sorvattu ihan erilainen pelastusentie. Raamttu opettaa että o vai yksi tie.Haluaisin yhä tivata sitä, tai oikeastaan nyt pistän koville, kun en ole saanut vastausta:
Luterilaiset opettavat, että kasteessa vauva saa uskon ja uudestisyntyy. (Minusta oppi on EX-operate).
Eli Luterilaiset opettavat, että kasteetta jääneet lapset menevät kadotukseen. (Näin käytännössä mm. Pieper ja Tunnustuskirjat).
"...Perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan" (tunnustuskirjat Sley 1990 s.52-53).
Tuollainen opetus, ei nähdäkseni ole Raamatusta:
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuisenkin kaikki synnit on sovitettu, mutta paranusta tehdään omista tekosynneistä uskon ja ymmärryksen kautta.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen: Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.7:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.weha kirjoitti:
Haluaisin yhä tivata sitä, tai oikeastaan nyt pistän koville, kun en ole saanut vastausta:
Luterilaiset opettavat, että kasteessa vauva saa uskon ja uudestisyntyy. (Minusta oppi on EX-operate).
Eli Luterilaiset opettavat, että kasteetta jääneet lapset menevät kadotukseen. (Näin käytännössä mm. Pieper ja Tunnustuskirjat).
"...Perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan" (tunnustuskirjat Sley 1990 s.52-53).
Tuollainen opetus, ei nähdäkseni ole Raamatusta:
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuisenkin kaikki synnit on sovitettu, mutta paranusta tehdään omista tekosynneistä uskon ja ymmärryksen kautta.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen: Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.7:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.Kastamattomana kuolleet
”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”
Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).
Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.
Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.- ristiinnaulittu
weha kirjoitti:
Haluaisin yhä tivata sitä, tai oikeastaan nyt pistän koville, kun en ole saanut vastausta:
Luterilaiset opettavat, että kasteessa vauva saa uskon ja uudestisyntyy. (Minusta oppi on EX-operate).
Eli Luterilaiset opettavat, että kasteetta jääneet lapset menevät kadotukseen. (Näin käytännössä mm. Pieper ja Tunnustuskirjat).
"...Perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan" (tunnustuskirjat Sley 1990 s.52-53).
Tuollainen opetus, ei nähdäkseni ole Raamatusta:
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuisenkin kaikki synnit on sovitettu, mutta paranusta tehdään omista tekosynneistä uskon ja ymmärryksen kautta.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen: Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.7:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.kun vauva kuolee äidin kohtuun, tai kuolee synnytyksen yhteydessä? tiedän että yksi pappi oli tulossa kastamaan kuollutta vauvaa, johon uskovainen äiti sanoi että vauva ei kastetta tarvitse hän on muutenkin taivaskelpoinen. Ajatelkaa pappi kastamaan kuollutta vauvaa!! ei näin pimeää voi olla!!
Kirkko on mennyt tuossa jo todella pitkälle hapatuksessaan. Siksi moiseen laitokseen en halua kuulua! ihmisiä tehdään väkisin uskovaisiksi, ja sitten he kuitenkin raiskaavat, tappaavat jne. nämäkö uskovia ihmisiä, jo on aikoihin eletty! hyi olkoon, en halua moisessa todellakaan olla. Haluan kuulua siihen joukkoon missä ovat uskovat jotka ovat valkaisset vaatteensa karitsan veressä! ristiinnaulittu kirjoitti:
kun vauva kuolee äidin kohtuun, tai kuolee synnytyksen yhteydessä? tiedän että yksi pappi oli tulossa kastamaan kuollutta vauvaa, johon uskovainen äiti sanoi että vauva ei kastetta tarvitse hän on muutenkin taivaskelpoinen. Ajatelkaa pappi kastamaan kuollutta vauvaa!! ei näin pimeää voi olla!!
Kirkko on mennyt tuossa jo todella pitkälle hapatuksessaan. Siksi moiseen laitokseen en halua kuulua! ihmisiä tehdään väkisin uskovaisiksi, ja sitten he kuitenkin raiskaavat, tappaavat jne. nämäkö uskovia ihmisiä, jo on aikoihin eletty! hyi olkoon, en halua moisessa todellakaan olla. Haluan kuulua siihen joukkoon missä ovat uskovat jotka ovat valkaisset vaatteensa karitsan veressä!Ei kuolleita lapsia kasteta. Ei niin toimita kansankirkossakaan.
Ei tarvitse tehdä vauvaa uskovaiseksi, sillä se syntyy Jeesusken sovitukse päälle omistaen siten vanhurskauden ja elämän, eli uskon. Siksi niille kuuluukin kaste, koska he uskovat. Teidän oppi on hyljätään, koska te väitätte lasten pelastuvan ilman usko. Raamattu opettaa ihan päinvastoin, ettei kukaan voi pelastua ilman uskoa ja Kristuksen Henkeä.- ristiinnaulittu
weha kirjoitti:
Ei kuolleita lapsia kasteta. Ei niin toimita kansankirkossakaan.
Ei tarvitse tehdä vauvaa uskovaiseksi, sillä se syntyy Jeesusken sovitukse päälle omistaen siten vanhurskauden ja elämän, eli uskon. Siksi niille kuuluukin kaste, koska he uskovat. Teidän oppi on hyljätään, koska te väitätte lasten pelastuvan ilman usko. Raamattu opettaa ihan päinvastoin, ettei kukaan voi pelastua ilman uskoa ja Kristuksen Henkeä.luterilainen pappi joka tuli kastamaan kuollutta vauvaa. Ja tämä on ihan tosi.
Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle, vauvat ovat tästä vapaita! älä ala syyttelemään sellaisesta johon Raamattukaan ei anna ainuttakaan jaetta. Lapsi on Jeesuksen sanojen mukaan taivaskelpoinen. Siihen uskon minäkin.
Kaste ei ole pelastus vaan usko Jeesukseen ja kaste sitten. ristiinnaulittu kirjoitti:
luterilainen pappi joka tuli kastamaan kuollutta vauvaa. Ja tämä on ihan tosi.
Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle, vauvat ovat tästä vapaita! älä ala syyttelemään sellaisesta johon Raamattukaan ei anna ainuttakaan jaetta. Lapsi on Jeesuksen sanojen mukaan taivaskelpoinen. Siihen uskon minäkin.
Kaste ei ole pelastus vaan usko Jeesukseen ja kaste sitten.että pienet lapset uskovat. Otetaampas muutama kohta:
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.- Minäuskon
weha kirjoitti:
että pienet lapset uskovat. Otetaampas muutama kohta:
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.Luther on lukenut? ---niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä.
Raamattu sanoo että lapset ovat pyhiä koska vanhemmat uskovat. Uskovan vanhemman kautta pyhitetty.
Mitä jeremiaan tulee niin:
Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi.
Tuo koskee vain ja ainoastaan Jeremiaa ei muita.
Yksi usko joka tulee kuulemisesta. Lapsillekkin opetetaan Jumalan sanaa ja kun he uskovat heidät kastetaan. - Minäuskon
weha kirjoitti:
että pienet lapset uskovat. Otetaampas muutama kohta:
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.ei lapselta vaadita samaa kuin aikuiselta. Ymmärryksen mukaan. Jumala ei vaadi ihmiseltä mahdottimia ja jos et ymmärrä sitä ei sinulta vaadita:
Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
48. Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään. Minäuskon kirjoitti:
Luther on lukenut? ---niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä.
Raamattu sanoo että lapset ovat pyhiä koska vanhemmat uskovat. Uskovan vanhemman kautta pyhitetty.
Mitä jeremiaan tulee niin:
Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi.
Tuo koskee vain ja ainoastaan Jeremiaa ei muita.
Yksi usko joka tulee kuulemisesta. Lapsillekkin opetetaan Jumalan sanaa ja kun he uskovat heidät kastetaan.koskee kaikkia ihmisiä. Mutta saat lisää kohtia ja mieti niitä;)
Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.- TaistoRa.
Olet melkoinen sanan vääristäjä!
>>Kirjoitat-
>>On se kumma, että hellarit opettaa, että lapsen on tultava aikuisen kaltaiseksi , ja Raamattu opetata, että aikuisen on tultava lapsen kaliaiseksi.>Kirjoitat-
>>Lapsilla ja aikuisilla on helalareilla sorvattu ihan erilainen pelastusentie. Raamttu opettaa että o vai yksi tie.
>>Joh. 10:9
"Minä olen ovi;
"jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen".>Joh. 14:6
"Jeesus sanoi hänelle:
"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani".
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen kristuksen SANAN kautta"!
>>1 Kor 12:7 "Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 ("toinen saa uskon samassa Hengessä"), toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; - hansutuulia
TaistoRa. kirjoitti:
Olet melkoinen sanan vääristäjä!
>>Kirjoitat-
>>On se kumma, että hellarit opettaa, että lapsen on tultava aikuisen kaltaiseksi , ja Raamattu opetata, että aikuisen on tultava lapsen kaliaiseksi.>Kirjoitat-
>>Lapsilla ja aikuisilla on helalareilla sorvattu ihan erilainen pelastusentie. Raamttu opettaa että o vai yksi tie.
>>Joh. 10:9
"Minä olen ovi;
"jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen".>Joh. 14:6
"Jeesus sanoi hänelle:
"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani".
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen kristuksen SANAN kautta"!
>>1 Kor 12:7 "Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 ("toinen saa uskon samassa Hengessä"), toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;En ymmärrä minäkään miksi tällaista tekstiä joku voi suoltaa ulos. Lasten kaltainen on taivaan valtakunta, eli meidän aikuistenkin pitäisi olla yhtä puhtaita kuin pieni lapsi.
Jeesus on ainoa tie taivaaseen, ei mikään kasteen armo vaan usko Jeesukseen pelastaa.
Missään Raamatun kohdassa ei vedota kasteen armoon että se on se joka pelastaa. Golgatan ristillä kukistettiin vihollinen. Sitä kautta tie on auki kaikkein pyhimpään. Vain Jeesuksen kautta pääsee perille. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ja joka ei usko tuomitaan kadotukseen.
Siis usko on se joka pelastaa ei kasteen armo.
Raamatun sisäluku kannattaa harjoittaa Pyhässä Hengessä jotta ei eksy.
- ristiinnaulittu
Ihmisen pitää syntyä uudesti ylhäältä, Raamattu kehoittaa näin. Ihminen ei voi pelkän kasteen turvin päästä taivaaseen. Usko Jeesuksen sovitustyöhön pelastaa näin Sana sanoo.
Jeesus osoitti itse kasteen, kun otti Johannes Kastajalta kasteen. 'näin meidän tulee täyttää koko vanhurskaus' Yksin uskota ihminen pelastuu ilmoittaa Jumalan Sana. Ei ole muuta vippaskonsteja taivaaseen pääsyksi, ei omat teot, ei vauvana saatu kaste. Van Jeesuksen sovitustyö on ainut tie, ja joka siihen uskoo ja antaa pestä itsensä Karitsan veressä.Koska lapset ovat syntyessään Jumalan lapsia, sillä Vapahtajamme syntyi ihmiseksi ja lunasti meidät. Hänen lunastustyönsä perusteella, lapset ovat autuaita (Room.5:18).
Miksi lapset kastetaan, kun he kerran ovat autuaita? Koska kasteen sakramentti, on hyvän omantunnon liitto (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan, että he säilyisivät autuaina ja siten tässä liitossa.
Hyvää omaatuntoa säilytetään sitten Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää myös elämän veden, josta ulkoinen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä synnin voimat.
Kun ihminen joutuu sielunvihollisen pettämänä epäuskoon, hän rikkoo puoleltaan kasteen armoliiton Jumalan kanssa. Jumalan puolelta tämä liitto pysyy kuitenkin voimassa, niin että kun epäuskoinen ihminen saa parannuksen armon, hän saa palata jälleen hyvän omantunnon liittoon.Häntä ei tarvitse kastaa uudestaan, sillä parannus on kasteseen palaamista.
Jumala toivoo, että me säilyisimme kasteen armoliitossa. koko elämämme ajan.- ristiinnaulittu
weha kirjoitti:
Koska lapset ovat syntyessään Jumalan lapsia, sillä Vapahtajamme syntyi ihmiseksi ja lunasti meidät. Hänen lunastustyönsä perusteella, lapset ovat autuaita (Room.5:18).
Miksi lapset kastetaan, kun he kerran ovat autuaita? Koska kasteen sakramentti, on hyvän omantunnon liitto (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan, että he säilyisivät autuaina ja siten tässä liitossa.
Hyvää omaatuntoa säilytetään sitten Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää myös elämän veden, josta ulkoinen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä synnin voimat.
Kun ihminen joutuu sielunvihollisen pettämänä epäuskoon, hän rikkoo puoleltaan kasteen armoliiton Jumalan kanssa. Jumalan puolelta tämä liitto pysyy kuitenkin voimassa, niin että kun epäuskoinen ihminen saa parannuksen armon, hän saa palata jälleen hyvän omantunnon liittoon.Häntä ei tarvitse kastaa uudestaan, sillä parannus on kasteseen palaamista.
Jumala toivoo, että me säilyisimme kasteen armoliitossa. koko elämämme ajan.missä Sanan kohdassa sanotaan kasteen armoliitto?
Älä sotke sellaista mitä Sanaan ei ole kirjoitettu. Vain ne jotka uskovat Jeesuksen ristinsovitukseen ja antavat pestä Karitasan veressä syntinsä perivät taivasten valtakunnan.
Vauvat ovat jo niitä jotka eivät sitä tarvitse, he ovat synnittömiä. He eivät voi itse ottaa kastetta, Sana antaa myös selvän pasuunan tästäkin, he itse ottivat kasteen, ei heitä sinne kannettu. Muista tämä tärkeä kohta, he OTTIVAT KASTEEN. Sitä ei voi tehdä tyhjäksi.
Kaikessa missä julistettiin Sanaa he itse ottivat kasteen. Ettei yli sen mitä on kirjoitettu, eikä Sanaa vääristellen. Amen.
Lopetan tämän tähän. On turhaa täällä olla vääntämässä selkeää Raamatun ilmoitusta, jankkaaminen ei hyödytä. LUkekaa Sanaa ja tehkää sen mukaan, älkääkä tehkö niitä tekoja jotka vievät kadotukseen, uskokaa evankeliumi.
Menkää kaikkeen maailmaan Saarnatkaa evankeliumia ja kastakaa opetuslapset. Opetuslapsi on siis uskova jos et satu tietämään.
Jeesuksen seuraaja. Jumalaan uskova. Amen. ristiinnaulittu kirjoitti:
missä Sanan kohdassa sanotaan kasteen armoliitto?
Älä sotke sellaista mitä Sanaan ei ole kirjoitettu. Vain ne jotka uskovat Jeesuksen ristinsovitukseen ja antavat pestä Karitasan veressä syntinsä perivät taivasten valtakunnan.
Vauvat ovat jo niitä jotka eivät sitä tarvitse, he ovat synnittömiä. He eivät voi itse ottaa kastetta, Sana antaa myös selvän pasuunan tästäkin, he itse ottivat kasteen, ei heitä sinne kannettu. Muista tämä tärkeä kohta, he OTTIVAT KASTEEN. Sitä ei voi tehdä tyhjäksi.
Kaikessa missä julistettiin Sanaa he itse ottivat kasteen. Ettei yli sen mitä on kirjoitettu, eikä Sanaa vääristellen. Amen.
Lopetan tämän tähän. On turhaa täällä olla vääntämässä selkeää Raamatun ilmoitusta, jankkaaminen ei hyödytä. LUkekaa Sanaa ja tehkää sen mukaan, älkääkä tehkö niitä tekoja jotka vievät kadotukseen, uskokaa evankeliumi.
Menkää kaikkeen maailmaan Saarnatkaa evankeliumia ja kastakaa opetuslapset. Opetuslapsi on siis uskova jos et satu tietämään.
Jeesuksen seuraaja. Jumalaan uskova. Amen.1.Piet.3:20. jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.
21. Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).
Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).
Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.- ristiinnaulittu
weha kirjoitti:
1.Piet.3:20. jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.
21. Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).
Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).
Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.johon sinunkin pitäisi uskoa, siis joka uskoo ja kastetaan se pelastuu mutta joka ei usko joutuu kadotukseen, eli tässä puhutaan ensin uskosta sitten kasteesta. Usko tulee sanan julistuksesta. Jollei kukaan julista ja jollei ketään lähettetä julistamaan Jeesuksesta, niin ei voi pelastuakaan. Niistäki pitää Jumala itse huolen. jos lapsi näin tulee uskoon kasteen kautta mihin sitä uskoa sitten tarvitaan?
Kyllä se nyt on vain niin että turhaan on tuota Nooaa käyttää joka käänteessä, siellähän pelastui miniät ja nooan lapset ja he itse.
Jeesus asetti kasteen kun hän pyysi kastetta Johannekselta, ja hän nousi ylös vedestä. Älkää vääntäkö suoria teitä vääräksi ja vääntäkö imeväistä kasteelle väkisin, kun kaikki itse ottivat sen kasteen. Vauva ei tätä voi ottaa vaan hänet kannetaan siihen. Suun tunnustus kuuluu myös uskolvalle jne. En jaksa teidän kanssa enää väitellä. Muistakaa kuitenkin ennenkuin syytätte niitä ihmisiä uudestikasteesta, ei ole muuta kuin yksi kaste joka otetaan Jeesuksen Kristuksen nimeen, ja uskoon tulon jälkeen. Kastetta ei muuten se ihminen voi käsittääkkään jollei ole uskossa. ristiinnaulittu kirjoitti:
johon sinunkin pitäisi uskoa, siis joka uskoo ja kastetaan se pelastuu mutta joka ei usko joutuu kadotukseen, eli tässä puhutaan ensin uskosta sitten kasteesta. Usko tulee sanan julistuksesta. Jollei kukaan julista ja jollei ketään lähettetä julistamaan Jeesuksesta, niin ei voi pelastuakaan. Niistäki pitää Jumala itse huolen. jos lapsi näin tulee uskoon kasteen kautta mihin sitä uskoa sitten tarvitaan?
Kyllä se nyt on vain niin että turhaan on tuota Nooaa käyttää joka käänteessä, siellähän pelastui miniät ja nooan lapset ja he itse.
Jeesus asetti kasteen kun hän pyysi kastetta Johannekselta, ja hän nousi ylös vedestä. Älkää vääntäkö suoria teitä vääräksi ja vääntäkö imeväistä kasteelle väkisin, kun kaikki itse ottivat sen kasteen. Vauva ei tätä voi ottaa vaan hänet kannetaan siihen. Suun tunnustus kuuluu myös uskolvalle jne. En jaksa teidän kanssa enää väitellä. Muistakaa kuitenkin ennenkuin syytätte niitä ihmisiä uudestikasteesta, ei ole muuta kuin yksi kaste joka otetaan Jeesuksen Kristuksen nimeen, ja uskoon tulon jälkeen. Kastetta ei muuten se ihminen voi käsittääkkään jollei ole uskossa.säkö pystyt ottamaan vastaan? Ompas sulla ihme kyvyt.
Minä uskon, etten voi omasta järjestäni ja voimastani uskoa, vaan Jumala on valistanut minua lahjoillaan, sanansa kautta.
- ristiinnaulittu
Ilman uskoa ei voi olla otollinen. Mutta usko ja kaste kyllä kuuluvat yhteen.
Uskoontulleet ja kasteen ottaneet olivat yhtä, je heidän keskuudessaan tapahtui ihmeitä ja tunnustekoja ja myös mursivat leiää yhdessä.
Apostolin teot kannattaa jokaisen lukea, ei selvempää pasuunaa voi olla mitä tarkoitetaan uskoontulemisella.
Siihen ei kuulunut koko kaupungin väestö vaan ne jotka olivat tulleet uskoon, he kokoontuivat yhteen rukoilemaan ym.
On suoranaista sanan vääristelyä tämä luterilainen hapatus, minusta kuvaa Raamatun ilmoittamaa suurta eksytystä. He eksyvät kun eivät tunne Jumalan Sanaa, eivätkä halua erottautua tuosta hapatuksesta ulos leirin ulkopuolelle. Niin juuri niitä uskovat ovat, kasteen jälkeen uskovilla tuleekin eri porukka ja niin tulee aina olemaan. Vedenjakaja näyttää olevan suuri tässä kohdassa, ihmiset eivät halua erottautua kirkonopista ottaakseen häpeää päällensä ja leimautua. Siitä on suurin kyse. Miksi pienet lapsetkin tulee kastaa?
Koska he kuuluvat Kristuksen lunastuksen piiriin:
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon kautta .
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja Jeesus on myös heidän puolesta kuollut ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen:
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
"Joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hän upotettaisiin meren syvyyteen" (Matt.18:6.)- ristiinnaulittu
vaan jokainen tulee uskosta osalliseksi Jeesuksen sovitustyön kautta. Ne jotka uskovat Häneen, ottavat myöskin kasteen.
Kirkko tekee uskovia kasteen kautta ja se on Raamatun vastaista, sellaista opetusta siellä ei ole. Vastuu kirkoilla on todella suuri, väkisin uskoviksi vääntämällä. Useimmat murhaajatkin, pedofiilit ym. on kastettu lapsena älä vaan sano että he ovat autuaita ja uskossa. Teidän hapatuksennne menee kadotukseen tuon kautta. Jollei ihminen tee parannusta hän ei pääse taivaaseen, sen Sanoo SANA!!!!! EI OLE MUUTA TIETÄ. ristiinnaulittu kirjoitti:
vaan jokainen tulee uskosta osalliseksi Jeesuksen sovitustyön kautta. Ne jotka uskovat Häneen, ottavat myöskin kasteen.
Kirkko tekee uskovia kasteen kautta ja se on Raamatun vastaista, sellaista opetusta siellä ei ole. Vastuu kirkoilla on todella suuri, väkisin uskoviksi vääntämällä. Useimmat murhaajatkin, pedofiilit ym. on kastettu lapsena älä vaan sano että he ovat autuaita ja uskossa. Teidän hapatuksennne menee kadotukseen tuon kautta. Jollei ihminen tee parannusta hän ei pääse taivaaseen, sen Sanoo SANA!!!!! EI OLE MUUTA TIETÄ.on pyhän Raamatun opetus, että pienet lapset uskovat, koska ovat osallisia Vapahtajastamme, Jeesuksesta Kristuksesta (Room.5:18). Näin ollen: Mikä estäisi kastamasta heitä?
Muistan kun olin väärässa hengellisyydessä ja olin Nokialla, kuin siellä sekaoppiset kokoontui kaatelemaan ihmisiä. Hirvittävää oli meno. Sitten siellä vielä rukoiltiin VL:ien puoleta, että siellä olisi Jumalalle töitä. Tämäkin osoittaa, että olen oikealla tiellä;)- voi voi
weha kirjoitti:
on pyhän Raamatun opetus, että pienet lapset uskovat, koska ovat osallisia Vapahtajastamme, Jeesuksesta Kristuksesta (Room.5:18). Näin ollen: Mikä estäisi kastamasta heitä?
Muistan kun olin väärässa hengellisyydessä ja olin Nokialla, kuin siellä sekaoppiset kokoontui kaatelemaan ihmisiä. Hirvittävää oli meno. Sitten siellä vielä rukoiltiin VL:ien puoleta, että siellä olisi Jumalalle töitä. Tämäkin osoittaa, että olen oikealla tiellä;)kuinka sinä nyt omaa pappiasi tuomitset? Katso ettet sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
- Minäuskon
weha kirjoitti:
on pyhän Raamatun opetus, että pienet lapset uskovat, koska ovat osallisia Vapahtajastamme, Jeesuksesta Kristuksesta (Room.5:18). Näin ollen: Mikä estäisi kastamasta heitä?
Muistan kun olin väärässa hengellisyydessä ja olin Nokialla, kuin siellä sekaoppiset kokoontui kaatelemaan ihmisiä. Hirvittävää oli meno. Sitten siellä vielä rukoiltiin VL:ien puoleta, että siellä olisi Jumalalle töitä. Tämäkin osoittaa, että olen oikealla tiellä;)Samaa lutherin hapatetta. Lapset uskoo 7 ikävuoteen saakka ja kumminkin ennen seitsemää vuotta lapset jo kyselevät vanhemmilta JOS Jumala on olemassa niin... Miten lapsi uskoo?
Muutenkin kysymys kuuluu missä vaiheessa tuo lapsen usko loppuu josta lapsi itse ei tiedä mitään. Esim. tapauksissa joita nykyään on aina vain enemmän kun vanhemmat suhtautuvat jopa vihamielisesti uskontoon ja kumminkin kastattavat lapsensa ja unohtavat uskon opetuksen ja päin vastoin opettavat että Jumalaa ei ole.
Uskoa on monenlaista. Olen uskonut Jumalaan koko ikäni mutta Jeesuksen sovitusta aloin miettimään enemmän vasta vanhemmalla iällä. Joskus 18 vuotiaana vasta aloin uskomaan sovitukseen kun kukaan ei opettanut asiaa niin en ymmärtänytkään.
Samalla tavalla olen lapsikastettu mutta olen ymmärtänyt sen mm. omastakokemuksesta että lapsikasteella ei ole paljoa tekemistä sovituksen kanssa. Minäuskon kirjoitti:
Samaa lutherin hapatetta. Lapset uskoo 7 ikävuoteen saakka ja kumminkin ennen seitsemää vuotta lapset jo kyselevät vanhemmilta JOS Jumala on olemassa niin... Miten lapsi uskoo?
Muutenkin kysymys kuuluu missä vaiheessa tuo lapsen usko loppuu josta lapsi itse ei tiedä mitään. Esim. tapauksissa joita nykyään on aina vain enemmän kun vanhemmat suhtautuvat jopa vihamielisesti uskontoon ja kumminkin kastattavat lapsensa ja unohtavat uskon opetuksen ja päin vastoin opettavat että Jumalaa ei ole.
Uskoa on monenlaista. Olen uskonut Jumalaan koko ikäni mutta Jeesuksen sovitusta aloin miettimään enemmän vasta vanhemmalla iällä. Joskus 18 vuotiaana vasta aloin uskomaan sovitukseen kun kukaan ei opettanut asiaa niin en ymmärtänytkään.
Samalla tavalla olen lapsikastettu mutta olen ymmärtänyt sen mm. omastakokemuksesta että lapsikasteella ei ole paljoa tekemistä sovituksen kanssa.Omassa seurakunnassani kastetaan pionokaiset ja opetetaan. Usko säilyy usein suvuttain.
Ei seitsemän vuotiaskaan lapsi usko, ellei opetus seuraa...mutta uskovaisten seuroissa myös lapset ovat uskomassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202553Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2371774Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3201425Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai581022- 64979
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.55870- 39854
J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e37796Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh37717Sinulle vain
Kirjoitan sinulle, koska sydämeni on niin täynnä asioita, joita en ole voinut sanoa ääneen. Tämä ei ole kirje, jossa pyy45698