Astianpesukoneen tulovesi suoraan hanasta?

Neito pulassa

Moi

Kysäisin semmoista että voiko astianpesukoneen tulovesiletkun liittää millään ilveellä suoraan hanaan (suutin siis pois) ?

Hananhan pitäisi sitten jättää koneen ollessa käynnissä auki, muodostuuko tästä ongelmaa ?
"Pysähtyykö" vesi kun kone ei kokoajan ota vettä, vaikka hana on kokoajan auki ?

Tiedän, että joutuisin vaihtamaan letkua aina kun en käytä konetta, joten joku pikaliitinsysteemihän ois loistava, jos vaan tämmönen on mahollista ?

Kyseessä on Siemensin pyötäastianpesukone, ja kerrostalo joka rakennettu -63.
Hana on suoraan seinässä kiinni.

15

20347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisi

toimia sopivan hanan kanssa pikaliittimillä.

• Tuuppasee

Kun se kone tuuppasee vettä paineella takaisinpäin niin talonne vesijohtoverkossa on sun paskaset astianpesuvedet, eikä paljoa naurata.

• vvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

hana, niin varsi alkaa vuotamaan melko pian.

On se muutenkin laiton viritelmä. Kutsu huoltomies apuun, niin neito ei ole enää pulassa.

• neito pulassa

jahas..

käykös noin oikeasti ?

oletko ihan 100% varma ettei esim hanassa ole joku vikaventtiili tms häkkyrä joka estää juuri tällaista tapahtumasta ?

vaikuttaa tosi oudolta jos näin olisi ?

• Hepuli

Kyllä sen noin voi tehdä. Itselläni on hanan suutin poistettu ja tilalle ruuvasin pikaliittimen urospuolen. Astianpesukoneen letkussa naaraspuoli. Pesun alkaessa liitin paikalleen ja hana auki, astianpesukoneen tuloventtiili hoitaa veden säännöstelyn, ei se sen kummempaa ole. Pidä hanaa mieluummin kylmällä (jos vipuhana). Ainut huono puoli on, että normaalisti hanaa käytettäessä vesisuihku suuttimen puuttumisen vuoksi pikkuisen liian "tiivis", ei tosin haittaa normaalia käyttöä.
      Muista astianpesun jälkeen sulkea hana ennenkuin irroittelet pikaliitintä, muuten saat pärskeet naamalle. Tosin paineellinen pikaliitin ei hevin irtoakaan, joten hanan aukiolemisen kyllä huomaa.

Omituisia kommentteja osalla porukkaa: Miten ihmeessä se astianpesukone takaisin potkii? Astianpesukoneen tuloveden puoleisessa päässä on pelkkä sähköventtiili, pumppu taas on poistopuolella. Ja vaikka potkisikin, niin mitä eroa sillä on onko letku yhdistetty hanaan vai erotettu samasta tuloputkesta tiskipöydän alla? Hä? Kurkatkaapa vaan altaan alle, sieltä se samasta putkesta vesi tulee, haaroitettuna ja välissä linjasulkuventtiili.
      Ja mitä helkutin laittomuutta tuossa tavassa olisi? Kertokaa toki lainkohta? Hä?

• kytkennässä

Vesihana juoksuputki ei ole tehty täydelle vedenpaineelle, joten se saattaa haljeta. Juoksuputken liitos hanaan saattaa myös pettää. Jos sinulla on seinään kiinnitetty sekoittaja, osta sekoittajan ja seinän välille asennettava pesukoneventtiili, ei ole kallis ja toimii varmasti. Vakuutusyhtiön kanssa voi myös tulla ongelmia, jos vesivahinko sattuu.

• Neito

Jep, toi alkaa olla paras vaihtoehto toi välihanan laittaminen seinän ja sekoittajan väliin, mutta osaako sen tehdä itse ?

Sekoittajassa on mitä ilmeisimmin sulkuventtiilit, eli ne pienet "ruuvit" kylmän ja kuuman liitosten alla, ne vaan kiinni ja sekoittaja pois, välihana väliin ja sekoittaja takas kiinni.

Mutta osaako tuon tehdä normaali-ihminen vai tartteeko putkimiehen ?

=)

• sekottajan vaihto
        Neito kirjoitti:

Jep, toi alkaa olla paras vaihtoehto toi välihanan laittaminen seinän ja sekoittajan väliin, mutta osaako sen tehdä itse ?

Sekoittajassa on mitä ilmeisimmin sulkuventtiilit, eli ne pienet "ruuvit" kylmän ja kuuman liitosten alla, ne vaan kiinni ja sekoittaja pois, välihana väliin ja sekoittaja takas kiinni.

=)

Työssä tarvitaan vain 30 mm kiintoavain tai jakoavain ja ruuvimeisseli, sulkuventtiilit kiinni, sekoittajasta hana auki, jotta näkee ovatko sulut varmasti kiinni, sekoittaja pois. Välihana toiseen putkeen ja jatkopala toiseen, riippuen tiskikoneesta, kylmää vai kuumaa vettä. Välihanassa on samanlainen tiiviste kuin sekoittajassakin, joten ei pitäisi olla mikään ongelma asentaa itse. Välihana ja jatkopala myydään samassa paketissa. Työkaluiksi en suosittele putkitonkeja tai siirtopihtejä, sillä ne tekevät rumat jäljet muttereihin.

• Viisastunut
        Neito kirjoitti:

=)

Ota suosiolla vaan putkimies paikalle, vaikka niitä on vaikea löytää. Kysy talonyhtiön huoltomiehiltä jos joku niistä olis putkimies ja tekee keikkaa.

Mulla kävi köpelösti vesivaurion kanssa. Oli itse asennettu edellisen asukkaan toimesta tiskikone, joka kivitalossa sitten ruikki seinille pikkuhiljaa kaappien takana. Koko kämppä revittiin auki ja kuivattiin. Vakuutus ei maksanut kuin osan, kun oli itse tehty asennus. Ja edelliseltä asukkaalta ei jaksa lähteä vaatimaan saatavia. Palkkasin juristinkin selvittämään edellisen asukkaan, vakuutusyhtiön ja talonyhtiön vastuuta. Ei auttanut.

Lasku oli yhteensä n. 20 000 €, josta kiinteistövakuutus makso neuvottelujen jälkeen n. 7 000 € (-omavastuu 20 %) ja kotivakuutus säälistä n. 1 000 €. Ja eiku pankkiin hakemaan remonttilainaa. Tosin nyt on koti just sellanen kun olen halunnutkin. Sähkölaskua kuivattimien käytöstä ei oo vielä tullut, mutta lienee sellainen 400 € n. 5 viikon ajalta.

• Sami_
        Viisastunut kirjoitti:

Ota suosiolla vaan putkimies paikalle, vaikka niitä on vaikea löytää. Kysy talonyhtiön huoltomiehiltä jos joku niistä olis putkimies ja tekee keikkaa.

Mulla kävi köpelösti vesivaurion kanssa. Oli itse asennettu edellisen asukkaan toimesta tiskikone, joka kivitalossa sitten ruikki seinille pikkuhiljaa kaappien takana. Koko kämppä revittiin auki ja kuivattiin. Vakuutus ei maksanut kuin osan, kun oli itse tehty asennus. Ja edelliseltä asukkaalta ei jaksa lähteä vaatimaan saatavia. Palkkasin juristinkin selvittämään edellisen asukkaan, vakuutusyhtiön ja talonyhtiön vastuuta. Ei auttanut.

Lasku oli yhteensä n. 20 000 €, josta kiinteistövakuutus makso neuvottelujen jälkeen n. 7 000 € (-omavastuu 20 %) ja kotivakuutus säälistä n. 1 000 €. Ja eiku pankkiin hakemaan remonttilainaa. Tosin nyt on koti just sellanen kun olen halunnutkin. Sähkölaskua kuivattimien käytöstä ei oo vielä tullut, mutta lienee sellainen 400 € n. 5 viikon ajalta.

Tais olla provo, tai sitten ei todellakaan ole pikkurahan puutetetta, jos 20 tonnin takia ei "jaksa" vaivata entistä omistjaa.

Mitähän kaikkea muuta edellinen asukas on tehnyt itse ja vahingon sattuessa vakuutus ei korvaa?

• Viisastunut
        Sami_ kirjoitti:

Tais olla provo, tai sitten ei todellakaan ole pikkurahan puutetetta, jos 20 tonnin takia ei "jaksa" vaivata entistä omistjaa.

Mitähän kaikkea muuta edellinen asukas on tehnyt itse ja vahingon sattuessa vakuutus ei korvaa?

Asunto on ostettu 90-luvun puolella ja osakkeissa myyjän vastuu on vain 2 v. Tohon remontin kokonaishintaan sen verran, että kaikki jotka on joskus joutanut kuivattamaan tietää että se on aika kallista puuhaa, n. 70 m2 parkettia jouduttiin repimään pois, yksi seinä oli märkä ja se piti jyrsiä ja pinnoittaa uudestaan jne. Pelkkä uusi parketti ja pohjatyöt nieli yli 10 % koko summasta, tiskipöytä, hanat ym. jouduttiin uusimaan, seinät maalaamaan jne. Lämpimät varastointikustannukset 2 kk:ksi pk-seudulla maksaa maltaita 100 m2:n irtaimistolle. Kuten sanoin, juristi selvitti vastuukysymyksiä ja sieltä löytyi se porsaanreikä jolla saatiin tuo pieni korvaus kiinteistön vakuutuksesta. Jos olis viittinyt, niin olishan se juristi voinu ruveta hakemaan korvauksia myyjältä laittomista asennuksista, mutta se olis maksanu oikeudenkäyntikuluja enemmän kuin sieltä olis saanu, puhumattakaan siitä mitä se yhteiskunnalle olis maksanut kun tapellaan tällasesta asiasta ensin KO:ssa ja sitten mahdollisesti hovissa.
        Samalla sähkömies tarkisti sitten mm. sähkövedot ja oli siellä se edellinen asukas asentanut sähköpistokkeita, tai niitä ei ainakaan löytynyt sähköpiirrustuksista.
        Eipä mulla ollut tollasia rahoja taskun pohjalla ja siksipä hainkin remonttilainaa. Ei tästä vielä konkkaan menny, mutta jatkossa tulen olemaan tarkempi jos/kun asuntoja ostelen.

• tehty piilossa
        Viisastunut kirjoitti:

On aivan eri asia jos liitäntä on tehty jossakin piilossa, kuin tiskipöydän päällä. Pöydän päällä oleva vuoto havaitaan heti, eikä se ehdi tehdä vahinkoja.

• merkitä kuviin
        Viisastunut kirjoitti:

Asunto on ostettu 90-luvun puolella ja osakkeissa myyjän vastuu on vain 2 v. Tohon remontin kokonaishintaan sen verran, että kaikki jotka on joskus joutanut kuivattamaan tietää että se on aika kallista puuhaa, n. 70 m2 parkettia jouduttiin repimään pois, yksi seinä oli märkä ja se piti jyrsiä ja pinnoittaa uudestaan jne. Pelkkä uusi parketti ja pohjatyöt nieli yli 10 % koko summasta, tiskipöytä, hanat ym. jouduttiin uusimaan, seinät maalaamaan jne. Lämpimät varastointikustannukset 2 kk:ksi pk-seudulla maksaa maltaita 100 m2:n irtaimistolle. Kuten sanoin, juristi selvitti vastuukysymyksiä ja sieltä löytyi se porsaanreikä jolla saatiin tuo pieni korvaus kiinteistön vakuutuksesta. Jos olis viittinyt, niin olishan se juristi voinu ruveta hakemaan korvauksia myyjältä laittomista asennuksista, mutta se olis maksanu oikeudenkäyntikuluja enemmän kuin sieltä olis saanu, puhumattakaan siitä mitä se yhteiskunnalle olis maksanut kun tapellaan tällasesta asiasta ensin KO:ssa ja sitten mahdollisesti hovissa.
        Samalla sähkömies tarkisti sitten mm. sähkövedot ja oli siellä se edellinen asukas asentanut sähköpistokkeita, tai niitä ei ainakaan löytynyt sähköpiirrustuksista.
        Eipä mulla ollut tollasia rahoja taskun pohjalla ja siksipä hainkin remonttilainaa. Ei tästä vielä konkkaan menny, mutta jatkossa tulen olemaan tarkempi jos/kun asuntoja ostelen.

Ei lisättyjä pistorasioita yleensä merkitä kuviin teki sen luvaton asentaja tai sähköliike.
        Hyvä olisi tietenkin lisätä ne kuviin, mutta mistä löytyy alkuperäiset kuvat ja mihin ne korjatut talletetaan, tämä on ongelma.

• Viisastunut
        merkitä kuviin kirjoitti:

Ei lisättyjä pistorasioita yleensä merkitä kuviin teki sen luvaton asentaja tai sähköliike.
        Hyvä olisi tietenkin lisätä ne kuviin, mutta mistä löytyy alkuperäiset kuvat ja mihin ne korjatut talletetaan, tämä on ongelma.

Asuntoa ostaessa sähköpiirrustukset löytyivät, mutta enpä mä niitä osannut lukea. Ja nämä uudet vedot merkittiin siihen ja se on tallella "talonkirjassa". Tosin monet ei taida tällaista vaivaa nähdä. Sain myös tältä sähkäriltä sellaisen tiedon, että pistorasioita ei saa "jakaa" muuta kuin sähkäri, eli asukas ei itse saa vetää uutta töpseliä olemassa olevasta töpselistä, kuten tässä tapauksessa (kutsutaanko niitä jaoiksi vai pintavedoiksi vai mikä se oikea termi onkaan kun töpseli avataan ja sähköpiuhasta vedetään sähköt toiseen rasiaan). Vai lieneekö lainsäädäntö muuttunut siinäkin.

• luvanvaraisia
        Viisastunut kirjoitti:

Asuntoa ostaessa sähköpiirrustukset löytyivät, mutta enpä mä niitä osannut lukea. Ja nämä uudet vedot merkittiin siihen ja se on tallella "talonkirjassa". Tosin monet ei taida tällaista vaivaa nähdä. Sain myös tältä sähkäriltä sellaisen tiedon, että pistorasioita ei saa "jakaa" muuta kuin sähkäri, eli asukas ei itse saa vetää uutta töpseliä olemassa olevasta töpselistä, kuten tässä tapauksessa (kutsutaanko niitä jaoiksi vai pintavedoiksi vai mikä se oikea termi onkaan kun töpseli avataan ja sähköpiuhasta vedetään sähköt toiseen rasiaan). Vai lieneekö lainsäädäntö muuttunut siinäkin.

Sähkötyöt ovat aina olleet luvanvaraisia, mutta oikein tehdystä työstä ei myöhemmin kukaan pysty sanomaan kuka sen on tehnyt, jos kuvia ei ole korjattu, korjatuista kuvista voi löytyä tekijän nimi. Mutta jos vääri tehty aiheuttaa onnettomuuden, silloin poliisi kyllä selvittää kuka teki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe