Johanneksen kaste/kristillinen kaste

Muutama vuosi sitten Juhannuspäivänä olin tuttavani kanssa Iisalmen kirkossa.
Kirkkoherra ARNO TOIVANEN piti hyvän saarnan.

Tässä "referaatti" saarnasta arvioitavaksi:

Vanhan Testamentin tekstinä oli Jes. 43:1
”Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut Israel:
Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut,
minä olen sinut nimeltä kutsunut;
sinä olet minun.”

Evankeliumitekstinä oli Lk. 1:57-66. Siinä kerrotaan Johannes Kastajan syntymästä.
Johannes Kastaja ympärileikattiin juutalaisten tavan mukaan 8 pv:n vanhana.
Saarnassa käsiteltiin niitä yhtäläisyyksiä, mitä on lasten ympärileikkauksella ja ristiäisillä.

--Kummassakin tilanteessa joudutaan miettimään: Mikähän nimi lapselle annetaan.

--Ympärileikkaus oli paljon muutakin, kuin nimenantotilaisuus. Siinä lapsi otettiin Jumalan valtakunnan jäseneksi (Vanhan Liitto =lakiliitto).
Kasteen kautta Jumala ottaa lapsen armoliittoonsa (Uusi Liitto =armoliitto).
Jumala lähestyy siinä sinua. Sinut tunnetaan nimeltä (vrt. Jes. 43:1) ja nimeltä sinua kutsutaan henkilökohtaisesti Jumalan valtakuntaan. Nimi on siis tärkeä.
Herra sanoo: ”Sinä olet minun. Minä olen sinun armahtajasi ja Lunastajasi.”

--Lapsen kohdalla mietitään usein: ”Mitähän tästä lapsesta tulee?” (jae. 66).
Johannes Kastajasta tuli tien raivaaja Jeesukselle. Hänen sanomansa oli: ” Tule Jumalan luo, pyydä syntejäsi anteeksi ja ota kaste”. Sen jälkeen tuli tehdä parannuksen soveliaita hedelmiä (Lk.3:8).

Näin meidänkin tulee tehdä: Ensin suhde Jumalaan kuntoon ja sitten elämän vaelluksen (suhde lähimmäisiin) parantaminen.
(Tähän sopinee Iisalmen kirkon Jumalanpalvelusvihkosessa oleva teksti:
”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni,
koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
Ja katso; jos minun tieni on vaivaan vievä,
niin johdata minut iankaikkiselle tielle.” Ps. 139:23-24)
----
Kysymys:
Mitähän eroja on Johanneksen kasteella ja kristillisellä kasteella?

7

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meitä ei ole kastettu sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta, vaan uudenliiton kasteella Jeesuksen kuolemaan (Matt.28:19; Room.6:3). Jeesus ei ollut vielä Johanneksen aikana siis tehnyt perustusta kasteelle.

Johanneksen kaste oli lähinnä vain juutalaisille (Joh,13:24)

• Johanneksen kaste oli lähinnä vain juutalaisille

apt.13:24.

Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen kaste (apt.19:1-6).

• Johannes sanoi

...mutta minun jälkeeni tulee Hän, joka kastaa Pyhällä Hengellä...

Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"

• luterilaiset opettavat tuosta, että siinä on viittaus helluntai (Joelin päiviin), jolloin Pyhä Henki vuodatettiin näkyvästi ihmisten päälle.

• tietenkin
        weha kirjoitti:

luterilaiset opettavat tuosta, että siinä on viittaus helluntai (Joelin päiviin), jolloin Pyhä Henki vuodatettiin näkyvästi ihmisten päälle.

Alussa tarvittiin melkoisia merkkejä, jotta tajuttiin, että evankeliumi kuuluu myös pakanoille.

• Entisaikaan pakanuudesta kristityksi kääntyneet ottivat usein uuden nimen kasteensa yhteydessä. Tästä syystä ”ristiminen” alkoi merkitä samaa kuin nimen antaminen ja kastaminen.
      Luonnollisessa syntymässä (Joh. 3:6) saamme sukunimemme, kun synnymme kaikkien ihmisten yhteisöön ”Aadamissa”.
      Mutta ”ristimänimi” annetaan meille parhaiten juuri silloin, kun uudestisynnymme (Joh. 3:5).

”Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun” (Jes. 43:1).

Kastettuina Jeesukseen uskovina, hänen ominaan (Gal. 3:29) meille kuuluu lupaus; saamme olla Kristuksen kanssaperillisiä.
      Mitkä ihanat näkymät avautuvatkaan uskon silmälle: ”Kaikki on teidän” (1. Kor.3:21).

On kahdenlaisia ihmisiä:
      On niitä, jotka itse laastaroivat haavansa ja paikkaavat pukunsa (Esim. ihmistekoinen kaste =omavanhurskaat) ja niitä, jotka tajuavat oman kurjan tilansa ja sen, ettei heillä ole muuta mahdollisuutta kuin etsiä lääkäriä , Vapahtajaa Jeesusta Kristusta.

Olemme Jeesuksen omia , hänen lunastamiaan! Kutsumanimemmekin ja kasteemme vakuuttaa meitä tästä.
      "Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
      Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
      Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
      Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan" (Gal. 3:26-29).

• ottaminen

Kasteessa Jeesus ottaa lapsen myös omaan nimeensä. Nimeen ottaminen tarkoittaa isyyden tunnustamista. Aivan samalla tavalla Jumala tunnusti isyytensä, kun Jeesus itse kastettiin. Tämä on minun poikani./tyttäreni.
        Luuk. 9:48
        ja sanoi heille: "Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri."

"kaikista pienin" ja näillä Jeesus sanoo olevan uskon häneen.

Raamatusta poisjätetty Tuomaan evankeliumi puhuu 5 pv ikäisistä lapsista ja imeväisistä lapsista Jeesuksen yhteydessä, joilla Jeesus sanoo olevan uskon.

Matt. 18:6

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Juuri näiltä "kaikista pienimmiltä" lahkolaiset ja muut satanistit yrittävät estää kristillisen kasteen. Ovatko enää mitään kristityitä sellaiset, jotka yrittävät estää lapsia saamasta Pyhän Hengen lahjaa?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3696
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3534
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2979
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2095
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1749
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1465
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1192
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe