Mulla on neliveto maasturi, joka on normaalisti takaveto ja kytkemällä sitten tulee etuset mukaan, pääasiassa ajan takapotukulla. Auto on Opel Frontera.
Kysymys kuuluu: paljonko pitää olla etusten auraus, siis mitattuna renkaan etu / taka puolelta niin korkealta kuin voi.
Auto on hieman levoton maantieajossa, eli ei oikein saa tuntumaa suoraan menoon.
Siinä oli ostaessa eroa etu/ takamittauksessa yli 2 senttiä, siis etupuolella pienempi, siis aurausta aika reilusti. Säädimme sen pienemmäksi jo arviolta ja parani jonkun verran tilanne, mutta olis hyvä tietää oikeat luvut?
Aurauskulma?
18
11234
Vastaukset
- ace
Auraus mitataan vanteesta eikä renkaan pinnasta.Auraus voi olla jopa senttejä jos on iso rengas kyseessä pinnasta mitattuna ja yleensä arvo ilmoitetaan vielä vakiovanteilla.Korjaamolla auraus voidaan mitata tästä poikkeavasti.
- Näin se menee
korjaamolta, samoin mistä mitataan. Ja pistä palstalle tiedoksi muillekin.
Henkilöautoilla se on yleensä muutamien millien luokkaa, merkistä ja mallista riippuen.
Voi sen mitata renkaastakin, kun mittaa edestä ja takaa samalta korkeudelta. Työnnä autoa eteenpän joku metri, määrittele sopiva mittauskorkeus, merkkaa liidulla merkit renkaiden takaosaan kulutuspintaan ja tee niihin ristit mittanauhan reunalla. Mittaa ristien etäisyys puolen millin tarkkuudella. Työnnä autoa eteenpäin niin, että merkit ovat samalla korkeudella etupuolella ja mittaa taas. Ero on auraus/haritus. - mutta
Näin se menee kirjoitti:
korjaamolta, samoin mistä mitataan. Ja pistä palstalle tiedoksi muillekin.
Henkilöautoilla se on yleensä muutamien millien luokkaa, merkistä ja mallista riippuen.
Voi sen mitata renkaastakin, kun mittaa edestä ja takaa samalta korkeudelta. Työnnä autoa eteenpän joku metri, määrittele sopiva mittauskorkeus, merkkaa liidulla merkit renkaiden takaosaan kulutuspintaan ja tee niihin ristit mittanauhan reunalla. Mittaa ristien etäisyys puolen millin tarkkuudella. Työnnä autoa eteenpäin niin, että merkit ovat samalla korkeudella etupuolella ja mittaa taas. Ero on auraus/haritus.Yleensä aurauksen/harituksen ohjearvot annetaan vakiokokoisen vanteen reunasta pyörännavan korkeudelta mitattuna. Jos mittauksen suorittaa jostakin muualta, tai joltakin muulta korkeudelta pitää vähän laskea, jotta oikean arvon saa selville.
- olet!
eksynyt vähän vikaosastolle ooppelis kanssa. Tämä palsta on MAASTURIpalsta. Koita kysellä jostain saippualaatikkopalstalta vinkkejä. Ja laita lumikola keulaan,niin auraa.
- ihmettelevä
tämä häirikkö, että "neurologia" ym. osastoilta voit kysellä apua vaivaasi, joka tosin voi olla jo parantumattomalla mallilla.
Oletko mielestäsi vitsikäs???
- Monesti säädetty...
Tiedän että etuvetoisessa autossa korjaamolla laitetaan aurausta ~0.1-0.2, Takavetoisessa sitten enempi.
- Turha arpoa
Olikos noi nyt sitten asteita, millejä, senttejä, vai jotain muuta?
Ei aurauskulmia ihan tuollaisen mutu tiedon perusteella kannata ruveta säätämään, ellei ne sitten jostakin syystä ole aivan totaalisen pielessä. Saman automallinkin eri vuosimallien ja moottorivaihtoehtojen yhteydessä aurauskulmien arvot saattaa poiketa toisistaan huomattavasti, joten mitään yleispätevää säätöohjetta ei voi antaa. Joissakin vanhemmissa on ollut jopa haritusta. - Monesti säädetty...
Turha arpoa kirjoitti:
Olikos noi nyt sitten asteita, millejä, senttejä, vai jotain muuta?
Ei aurauskulmia ihan tuollaisen mutu tiedon perusteella kannata ruveta säätämään, ellei ne sitten jostakin syystä ole aivan totaalisen pielessä. Saman automallinkin eri vuosimallien ja moottorivaihtoehtojen yhteydessä aurauskulmien arvot saattaa poiketa toisistaan huomattavasti, joten mitään yleispätevää säätöohjetta ei voi antaa. Joissakin vanhemmissa on ollut jopa haritusta.Ja tämä on ETUVETOISEN henkilöauton arvo. Mittauslaitteena semmonen laser tietokone systeemi. Takavetoisesta en ole ikinä säädättänyt. Mutta asentajan mukaan takavetoiseen tulee enempi aurausta
- haritusta
Turha arpoa kirjoitti:
Olikos noi nyt sitten asteita, millejä, senttejä, vai jotain muuta?
Ei aurauskulmia ihan tuollaisen mutu tiedon perusteella kannata ruveta säätämään, ellei ne sitten jostakin syystä ole aivan totaalisen pielessä. Saman automallinkin eri vuosimallien ja moottorivaihtoehtojen yhteydessä aurauskulmien arvot saattaa poiketa toisistaan huomattavasti, joten mitään yleispätevää säätöohjetta ei voi antaa. Joissakin vanhemmissa on ollut jopa haritusta.jossain autossa, mutta pitäis kyllä olla aurausta, toki voi olla haritustakin mutta sillon on säädöt päin persettä
- Turha arpoa
Monesti säädetty... kirjoitti:
Ja tämä on ETUVETOISEN henkilöauton arvo. Mittauslaitteena semmonen laser tietokone systeemi. Takavetoisesta en ole ikinä säädättänyt. Mutta asentajan mukaan takavetoiseen tulee enempi aurausta
...ihme auto ja melko tarkat laitteet tarvitaan säätöön. Yleensä aurauskulmissa jo toleranssi on luokkaa /- 1mm.
- Turha arpoa
haritusta kirjoitti:
jossain autossa, mutta pitäis kyllä olla aurausta, toki voi olla haritustakin mutta sillon on säädöt päin persettä
On niitä ollut autoja joissa todellakin pitää olla haritusta ja säädöt on pielessä jos niissä on aurausta. Esim 2CV taisi olla sellainen, jos sitä nyt voi autoksi sanoa...
- hartikaisen asentaja
Turha arpoa kirjoitti:
...ihme auto ja melko tarkat laitteet tarvitaan säätöön. Yleensä aurauskulmissa jo toleranssi on luokkaa /- 1mm.
koneissa on arvot 0,1mm tarkkuddella.
- Turha arpoa
hartikaisen asentaja kirjoitti:
koneissa on arvot 0,1mm tarkkuddella.
En koneiden tarkuutta ollenkaan epäile, mutta millä tarkkuudella on huoltamillesi autoille aurauksen ohjearvot annettu. Eli onko korjaamokäsikirjassa arvot luokkaa 3,5 - 3,6mm vai luokkaa 2 - 5mm. Ja jos säätöohjeet on annettu niin että sallittu vaihteluväli on 0,1mm, ei kone joka näyttää aurauksen 0,1mm:n tarkkuudella oikein riitä, koska miten voit tietää onko auraus välillä 3,5 - 3,6mm vai välillä 3,4 - 3,5mm kun kone näyttää 3,5mm? Jotenkin myös tuntuu, että vanteessakin jo helposti on 0,1mm:n heitto, jolloin aurauksen säätäminen tuolla tarkkuudella olisi aika mahdotonta.
- Noviisi
Säädin tänään ns. mittakeppi systeemillä eteen n.1mm aurausta ( mitattuna vanteesta etu ja takapuolelta) ja nyt tuntui varsin hyvältä, eli ei vedellyt tasaisella tiellä ja nelikko päällä tietysti oli vielä tukevampi. Pidän nyt näin kesään asti ja katotaan sitten sulalla kelillä miltä tuntuu.
Muuten, löysin hyvän ohjeen täältä pistäkää palstan omaan hakuun "eturenkaille pyritään yleensä tekemään säätö niin" tämä juttu oli yleistä autoista saralla, tuntuu tietävän asioista hän!
Hyvää loppiaista kaikille sättäilijöille!!
Noviisi- renkaiden
kulumista.
- esa h
vanteen reunasta mitattuna noin aurausta 3-0 mm
- Mönkiäinen
terrano II näkyy olevan ohjeessa 3-5mm. workshop manual.
- Haritusta
Haritusta kuormaamattomana, on Primerassa 1mm, - 0,5mm ...workshop manual.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885