Aurauskulma?

Noviisi

Mulla on neliveto maasturi, joka on normaalisti takaveto ja kytkemällä sitten tulee etuset mukaan, pääasiassa ajan takapotukulla. Auto on Opel Frontera.
Kysymys kuuluu: paljonko pitää olla etusten auraus, siis mitattuna renkaan etu / taka puolelta niin korkealta kuin voi.
Auto on hieman levoton maantieajossa, eli ei oikein saa tuntumaa suoraan menoon.
Siinä oli ostaessa eroa etu/ takamittauksessa yli 2 senttiä, siis etupuolella pienempi, siis aurausta aika reilusti. Säädimme sen pienemmäksi jo arviolta ja parani jonkun verran tilanne, mutta olis hyvä tietää oikeat luvut?

18

12242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ace

      Auraus mitataan vanteesta eikä renkaan pinnasta.Auraus voi olla jopa senttejä jos on iso rengas kyseessä pinnasta mitattuna ja yleensä arvo ilmoitetaan vielä vakiovanteilla.Korjaamolla auraus voidaan mitata tästä poikkeavasti.

      • Näin se menee

        korjaamolta, samoin mistä mitataan. Ja pistä palstalle tiedoksi muillekin.
        Henkilöautoilla se on yleensä muutamien millien luokkaa, merkistä ja mallista riippuen.
        Voi sen mitata renkaastakin, kun mittaa edestä ja takaa samalta korkeudelta. Työnnä autoa eteenpän joku metri, määrittele sopiva mittauskorkeus, merkkaa liidulla merkit renkaiden takaosaan kulutuspintaan ja tee niihin ristit mittanauhan reunalla. Mittaa ristien etäisyys puolen millin tarkkuudella. Työnnä autoa eteenpäin niin, että merkit ovat samalla korkeudella etupuolella ja mittaa taas. Ero on auraus/haritus.


      • mutta
        Näin se menee kirjoitti:

        korjaamolta, samoin mistä mitataan. Ja pistä palstalle tiedoksi muillekin.
        Henkilöautoilla se on yleensä muutamien millien luokkaa, merkistä ja mallista riippuen.
        Voi sen mitata renkaastakin, kun mittaa edestä ja takaa samalta korkeudelta. Työnnä autoa eteenpän joku metri, määrittele sopiva mittauskorkeus, merkkaa liidulla merkit renkaiden takaosaan kulutuspintaan ja tee niihin ristit mittanauhan reunalla. Mittaa ristien etäisyys puolen millin tarkkuudella. Työnnä autoa eteenpäin niin, että merkit ovat samalla korkeudella etupuolella ja mittaa taas. Ero on auraus/haritus.

        Yleensä aurauksen/harituksen ohjearvot annetaan vakiokokoisen vanteen reunasta pyörännavan korkeudelta mitattuna. Jos mittauksen suorittaa jostakin muualta, tai joltakin muulta korkeudelta pitää vähän laskea, jotta oikean arvon saa selville.


    • olet!

      eksynyt vähän vikaosastolle ooppelis kanssa. Tämä palsta on MAASTURIpalsta. Koita kysellä jostain saippualaatikkopalstalta vinkkejä. Ja laita lumikola keulaan,niin auraa.

      • ihmettelevä

        tämä häirikkö, että "neurologia" ym. osastoilta voit kysellä apua vaivaasi, joka tosin voi olla jo parantumattomalla mallilla.

        Oletko mielestäsi vitsikäs???


    • Monesti säädetty...

      Tiedän että etuvetoisessa autossa korjaamolla laitetaan aurausta ~0.1-0.2, Takavetoisessa sitten enempi.

      • Turha arpoa

        Olikos noi nyt sitten asteita, millejä, senttejä, vai jotain muuta?

        Ei aurauskulmia ihan tuollaisen mutu tiedon perusteella kannata ruveta säätämään, ellei ne sitten jostakin syystä ole aivan totaalisen pielessä. Saman automallinkin eri vuosimallien ja moottorivaihtoehtojen yhteydessä aurauskulmien arvot saattaa poiketa toisistaan huomattavasti, joten mitään yleispätevää säätöohjetta ei voi antaa. Joissakin vanhemmissa on ollut jopa haritusta.


      • Monesti säädetty...
        Turha arpoa kirjoitti:

        Olikos noi nyt sitten asteita, millejä, senttejä, vai jotain muuta?

        Ei aurauskulmia ihan tuollaisen mutu tiedon perusteella kannata ruveta säätämään, ellei ne sitten jostakin syystä ole aivan totaalisen pielessä. Saman automallinkin eri vuosimallien ja moottorivaihtoehtojen yhteydessä aurauskulmien arvot saattaa poiketa toisistaan huomattavasti, joten mitään yleispätevää säätöohjetta ei voi antaa. Joissakin vanhemmissa on ollut jopa haritusta.

        Ja tämä on ETUVETOISEN henkilöauton arvo. Mittauslaitteena semmonen laser tietokone systeemi. Takavetoisesta en ole ikinä säädättänyt. Mutta asentajan mukaan takavetoiseen tulee enempi aurausta


      • haritusta
        Turha arpoa kirjoitti:

        Olikos noi nyt sitten asteita, millejä, senttejä, vai jotain muuta?

        Ei aurauskulmia ihan tuollaisen mutu tiedon perusteella kannata ruveta säätämään, ellei ne sitten jostakin syystä ole aivan totaalisen pielessä. Saman automallinkin eri vuosimallien ja moottorivaihtoehtojen yhteydessä aurauskulmien arvot saattaa poiketa toisistaan huomattavasti, joten mitään yleispätevää säätöohjetta ei voi antaa. Joissakin vanhemmissa on ollut jopa haritusta.

        jossain autossa, mutta pitäis kyllä olla aurausta, toki voi olla haritustakin mutta sillon on säädöt päin persettä


      • Turha arpoa
        Monesti säädetty... kirjoitti:

        Ja tämä on ETUVETOISEN henkilöauton arvo. Mittauslaitteena semmonen laser tietokone systeemi. Takavetoisesta en ole ikinä säädättänyt. Mutta asentajan mukaan takavetoiseen tulee enempi aurausta

        ...ihme auto ja melko tarkat laitteet tarvitaan säätöön. Yleensä aurauskulmissa jo toleranssi on luokkaa /- 1mm.


      • Turha arpoa
        haritusta kirjoitti:

        jossain autossa, mutta pitäis kyllä olla aurausta, toki voi olla haritustakin mutta sillon on säädöt päin persettä

        On niitä ollut autoja joissa todellakin pitää olla haritusta ja säädöt on pielessä jos niissä on aurausta. Esim 2CV taisi olla sellainen, jos sitä nyt voi autoksi sanoa...


      • hartikaisen asentaja
        Turha arpoa kirjoitti:

        ...ihme auto ja melko tarkat laitteet tarvitaan säätöön. Yleensä aurauskulmissa jo toleranssi on luokkaa /- 1mm.

        koneissa on arvot 0,1mm tarkkuddella.


      • Turha arpoa
        hartikaisen asentaja kirjoitti:

        koneissa on arvot 0,1mm tarkkuddella.

        En koneiden tarkuutta ollenkaan epäile, mutta millä tarkkuudella on huoltamillesi autoille aurauksen ohjearvot annettu. Eli onko korjaamokäsikirjassa arvot luokkaa 3,5 - 3,6mm vai luokkaa 2 - 5mm. Ja jos säätöohjeet on annettu niin että sallittu vaihteluväli on 0,1mm, ei kone joka näyttää aurauksen 0,1mm:n tarkkuudella oikein riitä, koska miten voit tietää onko auraus välillä 3,5 - 3,6mm vai välillä 3,4 - 3,5mm kun kone näyttää 3,5mm? Jotenkin myös tuntuu, että vanteessakin jo helposti on 0,1mm:n heitto, jolloin aurauksen säätäminen tuolla tarkkuudella olisi aika mahdotonta.


    • Noviisi

      Säädin tänään ns. mittakeppi systeemillä eteen n.1mm aurausta ( mitattuna vanteesta etu ja takapuolelta) ja nyt tuntui varsin hyvältä, eli ei vedellyt tasaisella tiellä ja nelikko päällä tietysti oli vielä tukevampi. Pidän nyt näin kesään asti ja katotaan sitten sulalla kelillä miltä tuntuu.

      Muuten, löysin hyvän ohjeen täältä pistäkää palstan omaan hakuun "eturenkaille pyritään yleensä tekemään säätö niin" tämä juttu oli yleistä autoista saralla, tuntuu tietävän asioista hän!

      Hyvää loppiaista kaikille sättäilijöille!!

      Noviisi

      • renkaiden

        kulumista.


      • esa h

        vanteen reunasta mitattuna noin aurausta 3-0 mm


    • Mönkiäinen

      terrano II näkyy olevan ohjeessa 3-5mm. workshop manual.

    • Haritusta

      Haritusta kuormaamattomana, on Primerassa 1mm, - 0,5mm ...workshop manual.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      219
      5472
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      132
      5044
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

      Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      27
      4861
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      123
      2075
    5. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1807
    6. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      89
      1667
    7. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      22
      1639
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

      Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1541
    9. Minkä lempinimen olet

      antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      93
      1323
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

      Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      379
      1290
    Aihe