Tuolla alhaalla on pitkä viestiketju aiheesta joten jatkan sitä tähän...
Meillä on poika 1,7 kk ja hänellä on ollut uhmaa jonkin aikaa. Tämänikäinen lapsi osaa TODELLAKIN osaa ärsyttää ja koittaa aikuisen sietokykyä.
Meillä otetaan niskavilloista kiinni tai nipataan sormille tai otsaan. Ja älkää nyt "uuskasvattajat" ottako tästä pulttia,mutta lapsi ei opi mitä saa tehdä ja mitä ei.Kielloista loppuu jossain vaiheessa voima.
Kun lapsi katsoo uhmakkaasti sinua silmiin ja lyö,nipistää,potkii ym.niin tiedän tod.tapauksia kun äiti sanoo: "äläs nyt,kun äitiä sattuu".
Silti sama jatkuu minuutin päästä uudelleen,ja taas ja taas.
Poikamme oppi kerrasta kun hän löi pappaansa ja pappa otti niskavilloista kiinni,kyllä vääntyi suupielet alaspäin,mutta pian jo halattiinkin.
Tärkeää on kertoa lapselle miksi ei saa tehdä jotakin.Jos useista kielloista ja opetuksista huolimatta lapsi jatkaa tekojaan,meillä sanotaan,että äiti nippaa,niin johan loppuu.
Tuomitkaa minut vaan "hirviö-äidiksi".Tämä on meidän tapamme kasvattaa pojastamme kiltti ja toisia kunnioittava,väkivallaton lapsi.
Lapsen kurittaminen
132
6621
Vastaukset
- Tooooooosi nuorimutsi
Iliman muuta vaan käsiksi pienempään! Niin minäkin kun en muuta osaa ja en jaksa, hermojen hallinta ei ole mun hommia! Ja miksi pitäisikään? Eikös täällä olla itseä ja muita aikuisia eikä lasta varten, hä? Mä en ainakaan viitsis yhtään nähdä vaivaa muunlaisten keinojen etsimiseen.
Naapuri väittää, että sen vilkas poika käyttäytyy hyvin vaikkei sitä oo kuritettu fyysisesti. Varmaan sillä äidillä on joku traumaattinen lapsuus itellä kun ei lastaan kurita fyysisesti! Tai jos ei se lapsi (ja ne 3 muuta) olekaan sen oikeasti? Siis jos se ei tiedä yhtään mitään lasten kasvatuksesta oikeesti?
Se poika kuulemma joskus pienenä heitti sohvatyynyä ja sen mummi sanoi napakasti jotain, niin eipä kuulemma enää heitelly! Oho, niin varmaan! Toihan on ihna ufoväite, että kersa muka voisi ilman tukkapöllyä totella!
Muakin siis ärsyttää aivan sairaasti sellainen ihan tahallaan mun kiusaaminen! Mun tyttö on 1v4kk ja oikea paska! Pääasia ettei mummonpotkijaa tule siitä, joten viis muusta! Mä ainakin pyrin päämäärään keinoja kaihtamatta! Asiantuntijat ja laki on ihan perseestä, mun mielestä ja mun mielipide on se pätevin! Oikeesti, vaikka oon vasta 16v, niin oon paaaaaaljon älykkäämpi ja tiedän paaaaaaljon enemmän kun joku vitun jari soikkonen ja bin furden! Lakiakin kai säätelee joku lahopäinen, ihan siis ilman mitään perusteita ja silleen mielivaltaisesti. Kun ei se toimi ollenkaan sillain kun mä haluun!
Palatkaa siis kaikki muutkin vaan ajassa faar ö wei! Mä olisin mieluiten 200 vuotta taaksepäin, että voisi kivittääkin!- haa
Tämä oli helmi kirjoitus! nauran vieläkin kipruskassa. näinhän se menee.. ja se koira taas älähti keneen kalikka kolahti.
- haa
haa kirjoitti:
Tämä oli helmi kirjoitus! nauran vieläkin kipruskassa. näinhän se menee.. ja se koira taas älähti keneen kalikka kolahti.
kalikasta päänsä kolauttanut näyttää kärsineen hernesieraimestakin. pyydä ukkoas ottaan napakka ote niskavilloista josko lähtisi pois.
- muuta
kuin nauraa
- oikeesti on lastensa
muuta kirjoitti:
kuin nauraa
riepottajia niin älkää tosiaan ihmetelkö miksi samaiset tenavat ratkaisevat ongelmansa muita pahoinpitelemällä ja ovat tulevia piilokiusaajia.......................
- mielelle
haa kirjoitti:
kalikasta päänsä kolauttanut näyttää kärsineen hernesieraimestakin. pyydä ukkoas ottaan napakka ote niskavilloista josko lähtisi pois.
Sulla on yhä vain sairaat fantasiasi...toteuta ne jo, ja kerro oliko niin kivaa kuin unelmoit pöksyt märkänä.
- samaajaskaa
oikeesti on lastensa kirjoitti:
riepottajia niin älkää tosiaan ihmetelkö miksi samaiset tenavat ratkaisevat ongelmansa muita pahoinpitelemällä ja ovat tulevia piilokiusaajia.......................
Ei se, jos on ottanut niskavillasta kiinni, tee lapsesta mitään ympäristöään terrorisoivaa pikku-hitleriä. Yleensä ne väkivaltaa viljelevät kullannuput näyttävät olevan juuri niitä, joille ei ole kerrottu lainkaan mitä toisten satuttaminen on.
Ja yksi asia vielä. Lapsi"oppii"kyllä kokeilemaan lyömistä tms voimakeinoja leikeissään ilman, että se kertoisi siitä että lasta on hakattu kotona ja siten peilaa saamaansa kohtelua nyt muihin....Todella naivia porukkaa täällä. - naiivi?
samaajaskaa kirjoitti:
Ei se, jos on ottanut niskavillasta kiinni, tee lapsesta mitään ympäristöään terrorisoivaa pikku-hitleriä. Yleensä ne väkivaltaa viljelevät kullannuput näyttävät olevan juuri niitä, joille ei ole kerrottu lainkaan mitä toisten satuttaminen on.
Ja yksi asia vielä. Lapsi"oppii"kyllä kokeilemaan lyömistä tms voimakeinoja leikeissään ilman, että se kertoisi siitä että lasta on hakattu kotona ja siten peilaa saamaansa kohtelua nyt muihin....Todella naivia porukkaa täällä.En ole ainoastakaan viestistä lukenut mitään mitä väität.. Täällä näyttää olevan oikein buumi teemalla "miten vääristelen ja käännän asiat nurin"!
- "Joka kuritta kasvaa, ...
mutta se olen minä joka pidän "kurin kotona".
Äitinsä ei koskaan nippaa tukasta 2 vuotiasta poikaamme, mutta kun kiellot ei tehoa niin silloin minä nippaan pikkusen tukasta, ja se auttaa!!
-Isä 23v- päivässä
pitää pöpöt loitolla! Ainakin ennen näin uskottiin.. Kun ei muuta osattu.
- Nuori äiti
Luuletko sinä ekana viestiketjuun vastannut, että lasta riepotellaan ja revitään tukasta ja annetaan niin lujaa luunappia että silmiä kirvelee??
Tiesin, että toiset ylireagoivat tekstiini. Me molemmat (isä ja äiti) kuritetaan lastamme kielloilla,ohjataan ja opastetaan,neuvotaan,kasvatetaan rakkaudella.Kun lapsi tästä poiketen kokeilee rajojaan ja kaataa sen kukkapurkin ja mullat TAAS lattialle,TIETÄEN,ettei niin saa tehdä,niin sinä varmasti otat lapsesi syliin ja sanot: voi,voi,pikku kultaa,siivotaanpa yhdessä...
Eräs tuttavani,jolla on samanikäinen lapsi,ei kiellä juuri lainkaan lastaan ja voin kauhulla odottaa tulevia vuosia(hyppii tietokoneen näppiksen päällä,heittelee ruokaa lattialle,lyö ja nipistää muita lapsia ym.ym.Kaupassa repii hyllyiltä alas tavaroitajnejne.
Ja kiitos kohteliaisuudesta,mutta olen kyllä hiukan vanhempi kuin 16.v.enkä tiedä miten senkin nyt tähän repäisit?
Anna lastesi kasvaa vaan ilman kuria...sääliksi käy sinua vuosien päästä...
Äiti 23.v- toooooooooooosi nuorimutsi
Mä mitää luule! Enkä ylireagoi! Mä saan sanoa ihan mitä ite haluun, haluut sä tai et!
En mä mitään lässytä lapselle, tosiaan. Mähän käyn siihen käsiksi, etkö jo tajuu!? Siinä välillä ei muuten ole YHTÄÄN mitään, voi vaan joko lässyttää tai käydä käsiksi. Niin se on. Paisti naapurin kakaralla.
Ihan samanlainen tää sun tuttusi lapsi kun meiänkin naapurin kakara! Kauheita kaikkien muiden, ihan kauheita! onneksi ME osataan kasvattaa, ei tuu mummonpotkijoita täältä ei! Nih!
Niin, kirjoitin itse olevani 16v, etkö ymmärtänyt?
Että kyllä meillä kuria on! Toiset ne vaan lässyttää, meillä käydään sentään käsiksi lapseen! JA MITÄÄN VÄLIMUOTOA EI SITTEN OLE! - Jihuu!
Vai että kun lapsi kokeilee rajojaan, ja kaataa kukkapurkin ja mullat lattialle.. niin tukkapöllyä! Niin sairasta. Ihan vaan nimimerkillä kokemusta on, meillä saatiin pienenä tukkapöllyä (revittiin hiuksista pitkin lattioita) ja selkäsaunakin vaikkapa kaatuneesta maitolasista. Ja kyllähän niitä kaatuu. Kuulostaa niin sairaalta, että joku ajattelee, että lapsi tahallaan kaataisi esim. kukkaruukun. Okei, ehkä JOKU voi niin tehdäkin, mutta eiköhän se useimmiten ole vahinko, jos vaikka lapsi kiinnostuneena tutkii vaikkapa sitä ruukkua, onhan se mielenkiintoinen kun siinä on multaa jne.
Näitä lasten pieksijöitä, kyllä, pieksijöitä, on valitettavan paljon tänäkin päivänä mutta ehkä joskus kaikki ihmiset olisivat sen verran älykkäitä, etteivät turvautuisi väkivaltaan. Onhan se naurettavaa; eihän puolisonkaan lyöminen ole hyväksyttävää! Ja aikuisen ihmisen jos kenenhän pitäisi jo tietää, miten käyttäydytään, ja vaatia sitä sitten joltain vuoden parin vanhalta, sen sijaan, että neuvotaan, miten käyttäytyä.
Turha sitten kenenkään alkaa paasata, että eivät kaikki vanhemmat ole tukistamisesta huolimatta lasten pieksijöitä. Kyllä se on säälittävää ja raukkamaista tarttua fyysistä väkivaltaa käyttäen pieneen, puolustuskyvyttömään lapseen kiinni. Oletteko tukistamisten ym kannattajat pohtineet niitä vajaavaisuuksianne kasvattajina, kun ette kykene kasvattamaan muilla keinoin, kuin fyysisellä kurituksella? Jos lapsi tekee jotain oikeasti kiellettyä, eikä pelkästä lapsen uteliaisuudesta vaikkapa sitä kukkaruukkua kaada (kuulostaa yhä niin naurettavalta rangaistavalta tekemiseltä) niin kyllä napakka kieltäminen ja sen osoittaminen (esim. lapsen käsketään istua jossain kohtaa kunnes osaa olla kunnolla) tehoaa. - Jihuu!
Jihuu! kirjoitti:
Vai että kun lapsi kokeilee rajojaan, ja kaataa kukkapurkin ja mullat lattialle.. niin tukkapöllyä! Niin sairasta. Ihan vaan nimimerkillä kokemusta on, meillä saatiin pienenä tukkapöllyä (revittiin hiuksista pitkin lattioita) ja selkäsaunakin vaikkapa kaatuneesta maitolasista. Ja kyllähän niitä kaatuu. Kuulostaa niin sairaalta, että joku ajattelee, että lapsi tahallaan kaataisi esim. kukkaruukun. Okei, ehkä JOKU voi niin tehdäkin, mutta eiköhän se useimmiten ole vahinko, jos vaikka lapsi kiinnostuneena tutkii vaikkapa sitä ruukkua, onhan se mielenkiintoinen kun siinä on multaa jne.
Näitä lasten pieksijöitä, kyllä, pieksijöitä, on valitettavan paljon tänäkin päivänä mutta ehkä joskus kaikki ihmiset olisivat sen verran älykkäitä, etteivät turvautuisi väkivaltaan. Onhan se naurettavaa; eihän puolisonkaan lyöminen ole hyväksyttävää! Ja aikuisen ihmisen jos kenenhän pitäisi jo tietää, miten käyttäydytään, ja vaatia sitä sitten joltain vuoden parin vanhalta, sen sijaan, että neuvotaan, miten käyttäytyä.
Turha sitten kenenkään alkaa paasata, että eivät kaikki vanhemmat ole tukistamisesta huolimatta lasten pieksijöitä. Kyllä se on säälittävää ja raukkamaista tarttua fyysistä väkivaltaa käyttäen pieneen, puolustuskyvyttömään lapseen kiinni. Oletteko tukistamisten ym kannattajat pohtineet niitä vajaavaisuuksianne kasvattajina, kun ette kykene kasvattamaan muilla keinoin, kuin fyysisellä kurituksella? Jos lapsi tekee jotain oikeasti kiellettyä, eikä pelkästä lapsen uteliaisuudesta vaikkapa sitä kukkaruukkua kaada (kuulostaa yhä niin naurettavalta rangaistavalta tekemiseltä) niin kyllä napakka kieltäminen ja sen osoittaminen (esim. lapsen käsketään istua jossain kohtaa kunnes osaa olla kunnolla) tehoaa.Ja lapsi ei kasva kuritta, vaikka kurina ei käytettäisikään säälittävää fyysistä väkivaltaa. Ei ole sinunkaan tunneälysi kovin kehittynyt, kun se on ainoa tuntemasi kuritusmuoto.
Ja jos lapsi toistamiseen menee leikkimään sillä kukkaruukulla, niin enpä kyllä siitä mitään noin suurta numeroa tekisi, jos ihminen ei ymmärrä että pieni lapsi on utelias ympäristöönsä, olisi ehkä kannattanut olla hankkimatta niitä lapsia. - käy
toooooooooooosi nuorimutsi kirjoitti:
Mä mitää luule! Enkä ylireagoi! Mä saan sanoa ihan mitä ite haluun, haluut sä tai et!
En mä mitään lässytä lapselle, tosiaan. Mähän käyn siihen käsiksi, etkö jo tajuu!? Siinä välillä ei muuten ole YHTÄÄN mitään, voi vaan joko lässyttää tai käydä käsiksi. Niin se on. Paisti naapurin kakaralla.
Ihan samanlainen tää sun tuttusi lapsi kun meiänkin naapurin kakara! Kauheita kaikkien muiden, ihan kauheita! onneksi ME osataan kasvattaa, ei tuu mummonpotkijoita täältä ei! Nih!
Niin, kirjoitin itse olevani 16v, etkö ymmärtänyt?
Että kyllä meillä kuria on! Toiset ne vaan lässyttää, meillä käydään sentään käsiksi lapseen! JA MITÄÄN VÄLIMUOTOA EI SITTEN OLE!Nimittäin sinua!!!!!
- Annukka
eikä taas tää alkaa! XD
- Annukka
Tehdään näin: äititeresat eivät puutu kurittavien lastenkasvatukseen, asiahan ei teille kuulu, eikä pitäisi teitä liikuttaa, vaikka kuka omia lapsiaan nippailisi. Ja kurittajat eivät puutu äititeresoitten kasvatustapoihin! Ja täts it!
Enää ei Annukkakaan jaksa naureskella, on tullu senverran immuuniksi. - Hae äidiltä
Annukka kirjoitti:
Tehdään näin: äititeresat eivät puutu kurittavien lastenkasvatukseen, asiahan ei teille kuulu, eikä pitäisi teitä liikuttaa, vaikka kuka omia lapsiaan nippailisi. Ja kurittajat eivät puutu äititeresoitten kasvatustapoihin! Ja täts it!
Enää ei Annukkakaan jaksa naureskella, on tullu senverran immuuniksi.Okei eli siis on äititeresoja ja kurittajia? Miksi ei älykkäitä ja pienempiinsäkäsiksikävijöitä?
VAI VOISIKO PERÄTI OLLA JOTAIN SIITÄ VÄLISTÄ???? - Annukka
Hae äidiltä kirjoitti:
Okei eli siis on äititeresoja ja kurittajia? Miksi ei älykkäitä ja pienempiinsäkäsiksikävijöitä?
VAI VOISIKO PERÄTI OLLA JOTAIN SIITÄ VÄLISTÄ????No minun mielestäni kurittaja ja äititeresa kuvaavat parhaiten näitä immeisiä(ainakin toistensa mielestä). Paitsi että Äiti Teresa tuskin oli noin jumalattoman agressiivinen, kuin täällä pyörivät "paremmat" äidit. Se ei mun mielestä ole kovin älykästä.
MIKSI TEITÄ NOIN PALJON LIIKUTTAA TOISTEN ASIAT!? EI SE s....na OLE TEIDÄN KAKARA, JOKA NIITÄ TUKKAPÖLLYJÄ SAA TAI EI SAA!!!!
Ja tekopyhät "lapsiaktivistit", voitte edelleenkin ylimääräisen energianne ja empatianne käyttää OIKEASTI huonosti kohdeltuihin lapsiin, joita on sekä Suomessa että koko maailmassa. Hävettää oikein teidän puolesta. :( - sinä
Annukka kirjoitti:
No minun mielestäni kurittaja ja äititeresa kuvaavat parhaiten näitä immeisiä(ainakin toistensa mielestä). Paitsi että Äiti Teresa tuskin oli noin jumalattoman agressiivinen, kuin täällä pyörivät "paremmat" äidit. Se ei mun mielestä ole kovin älykästä.
MIKSI TEITÄ NOIN PALJON LIIKUTTAA TOISTEN ASIAT!? EI SE s....na OLE TEIDÄN KAKARA, JOKA NIITÄ TUKKAPÖLLYJÄ SAA TAI EI SAA!!!!
Ja tekopyhät "lapsiaktivistit", voitte edelleenkin ylimääräisen energianne ja empatianne käyttää OIKEASTI huonosti kohdeltuihin lapsiin, joita on sekä Suomessa että koko maailmassa. Hävettää oikein teidän puolesta. :(käyt pienempääsi käsiksi.. Hermojen hallintasi on alkeellisella tasolla.
Vedä välillä henkeä ettet agressioihisi ja huutamiseesi huku!
Jos halutaan ottaa historiasta henkilöt kuvaamaan ruumiillista kurittajaa ja ei-ruumiillista kurittajaa ja olet valinnut äititerasan toiseksi, niin eikä olisi järkeenkäypää, että toinen olisi HITLER?
Mitäs tämä oli jos ei agressiota "MIKSI TEITÄ NOIN PALJON LIIKUTTAA TOISTEN ASIAT!? EI SE s....na OLE TEIDÄN KAKARA, JOKA NIITÄ TUKKAPÖLLYJÄ SAA TAI EI SAA!!!!" Hieno Annukka! Haukut toisia asiasta johon heti itse sorrut. Heh..
Ja mitä tuohon raivoisaan kysymykseesi tulee niin kaikki eivät tuijota sitä omaa napaansa ja omia lapsiaan vain. Toisilla on empatiakykyäkin (kuten monissa muissakin kirjoituksissa on ilmi tullut) ja "koko kylä kasvattaa" -henkeä.
Tietysti sinä haluaisitkin hitleröidä siellä neljän seinän sisällä koska itsekin tiedät toimintasi alhaiseksi. Tuo jos mikä on sitä tekopyhyyttä!
Toisaalta mikäs sinua liikuttaa meidän älyllä varustettujen kasvatuksessa kun siihen puutut? Miksi et itse anna meidän olla rauhassa? Taidat ollakin niitä joilla on oikeus sanoa ja tehdä ihan mitä vaan ja toisilla ei.
Arvaapa kuinka moni häpeää sinun puolestasi..
Toivot samanlaista kohtelua itsellesi kuin lapsilleni annan. Olet siis lapsi? Lasten kanssa sujuu vallan mainiosti, toisin kuin tuollaisten omaan napaan tuijottavien alistajien! - Annukka
sinä kirjoitti:
käyt pienempääsi käsiksi.. Hermojen hallintasi on alkeellisella tasolla.
Jos halutaan ottaa historiasta henkilöt kuvaamaan ruumiillista kurittajaa ja ei-ruumiillista kurittajaa ja olet valinnut äititerasan toiseksi, niin eikä olisi järkeenkäypää, että toinen olisi HITLER?
Mitäs tämä oli jos ei agressiota "MIKSI TEITÄ NOIN PALJON LIIKUTTAA TOISTEN ASIAT!? EI SE s....na OLE TEIDÄN KAKARA, JOKA NIITÄ TUKKAPÖLLYJÄ SAA TAI EI SAA!!!!" Hieno Annukka! Haukut toisia asiasta johon heti itse sorrut. Heh..
Ja mitä tuohon raivoisaan kysymykseesi tulee niin kaikki eivät tuijota sitä omaa napaansa ja omia lapsiaan vain. Toisilla on empatiakykyäkin (kuten monissa muissakin kirjoituksissa on ilmi tullut) ja "koko kylä kasvattaa" -henkeä.
Tietysti sinä haluaisitkin hitleröidä siellä neljän seinän sisällä koska itsekin tiedät toimintasi alhaiseksi. Tuo jos mikä on sitä tekopyhyyttä!
Toisaalta mikäs sinua liikuttaa meidän älyllä varustettujen kasvatuksessa kun siihen puutut? Miksi et itse anna meidän olla rauhassa? Taidat ollakin niitä joilla on oikeus sanoa ja tehdä ihan mitä vaan ja toisilla ei.
Toivot samanlaista kohtelua itsellesi kuin lapsilleni annan. Olet siis lapsi? Lasten kanssa sujuu vallan mainiosti, toisin kuin tuollaisten omaan napaan tuijottavien alistajien!Miksi sanoit minua alistajaksi? en voi kurittaa tai olla kurittamatta pienempiäni, koska mulla ei lapsia ole. Ja miten joku edes voi ottaa tähän keskusteluun HITLERIN mukaan?! JÄRKYTTÄVÄÄ! Hävettää niin h....vetisti puolestasi.
Kuka oikeasti edes haluaa "koko kylä kasvattaa"-henkeä nykyään? Jos joku mulle tulis antamaan neuvojaan sun muuta, niin kyllä tietäis tulleensa. Mutta sä taidat olla jostain takahikiältä, jossa toisten asiat kiinnostaa jopa enemmän kuin omat...
Annan vallan mielelläni teidän olla rauhassa, koitin vain ehdottaa että lopettaisitte ton naurettavan pelleilyn. ketään en ole puolustanut enkä ketään haukkunut, aika kumma jos oot sellasen kuvan saanut. - Aamen.
Annukka kirjoitti:
Miksi sanoit minua alistajaksi? en voi kurittaa tai olla kurittamatta pienempiäni, koska mulla ei lapsia ole. Ja miten joku edes voi ottaa tähän keskusteluun HITLERIN mukaan?! JÄRKYTTÄVÄÄ! Hävettää niin h....vetisti puolestasi.
Kuka oikeasti edes haluaa "koko kylä kasvattaa"-henkeä nykyään? Jos joku mulle tulis antamaan neuvojaan sun muuta, niin kyllä tietäis tulleensa. Mutta sä taidat olla jostain takahikiältä, jossa toisten asiat kiinnostaa jopa enemmän kuin omat...
Annan vallan mielelläni teidän olla rauhassa, koitin vain ehdottaa että lopettaisitte ton naurettavan pelleilyn. ketään en ole puolustanut enkä ketään haukkunut, aika kumma jos oot sellasen kuvan saanut.Voi pientä Annua.. Taas tulee parhaat lastenkasvatusmielipiteet lapsettomilta.
Ja miten joku voi edes ottaa tähän keskusteluun ÄITITERASAN mukaan?! JÄRKYTTÄVÄÄ! Hävettää niin h..vetisti puolestasi.
Aika moni vanhempi jolla on "puhtaat jauhot" pussissa toivoo "koko kylä kasvattaa" -henkeä. Ne taas, joilla on jotain salattavaa, eivät tietenkään toivo toisten pistävän nenäänsä asioihinsa. Ehkä ymmärrät paremmin sitten kun sinulla joskus on lapsia ja he kadulla joutuvat kiusaajan kynsiin, että on hienoa jos ohikuljiha on siviilirohkea ja koko kylä kasvattaa!
Uhoamisellasi et edelleenkään pelota minua, tippaakaan. Säälin sinua.
Aikamoinen takahikiä tämä Helsinki tosiaan on. Tule joskus katsomaan kun kasvat isoksi!
Joten lopetapa sinä se pelleilysi tosiaan. Juuuu, ethän SINÄ mitään hauku, mitä nyt äititerasaa ja hullua akkaa ja muuta mukavaa. Etkä yhtään puolusta ruumiillista kuritustakaan, juuuuu, et yhtään. Kiroillakaan et osaa lainkaan..
Hohhohhoohhohoo!
Mutta nyt kun kokemattomuutesi ja nuoruutesi selvisi, niin yritän ymmärtää. Toivottavasti kenenkään käsiksi käydystä lapsesta ei tule noin huonosti käyttäytyvää kuin sinä! - Pakko puuttua
sinä kirjoitti:
käyt pienempääsi käsiksi.. Hermojen hallintasi on alkeellisella tasolla.
Toivot samanlaista kohtelua itsellesi kuin lapsilleni annan. Olet siis lapsi? Lasten kanssa sujuu vallan mainiosti, toisin kuin tuollaisten omaan napaan tuijottavien alistajien!sen verran, että on kyllä todella raakaa kielenkäyttöä alkaa vertaamaan toisia äitejä Hitleriin. Ilmeisesti on yleissivistys jäänyt tuonne maamyyrän tasolle. Hui kauhistus!
- pakko puuttua
Pakko puuttua kirjoitti:
sen verran, että on kyllä todella raakaa kielenkäyttöä alkaa vertaamaan toisia äitejä Hitleriin. Ilmeisesti on yleissivistys jäänyt tuonne maamyyrän tasolle. Hui kauhistus!
Miksikäs toista saa sitten äititeresaksi nimitellä jos ei lastaan kurita ruumiilliseksi?
Niin joo, käsiksi käyväthän saa tehdä iiihan mitä vain. - taas!
pakko puuttua kirjoitti:
Miksikäs toista saa sitten äititeresaksi nimitellä jos ei lastaan kurita ruumiilliseksi?
Niin joo, käsiksi käyväthän saa tehdä iiihan mitä vain.Ymmärsin ettei tällä "annukalla" ole lapsia...?! No samapa tuo, mutta eikös kuitenkin Hitler ja ÄitiTeresa ole aikas eri asia? Itselläni on lapsia. En ole heitä ruumiillisesti koskaan kurittanut (eli kuulun varmasti äititeresa-luokkaan:)), mutta se onkin minun tyylini, enkä arvostele muiden kasvatustapoja. Eittämättä hyvä ilmaus näistä arvostelijoista on juuri "äititeresa" :) Täydellistä vanhempaa ei ole olemassakaan.
- kyllä antais
Aamen. kirjoitti:
Voi pientä Annua.. Taas tulee parhaat lastenkasvatusmielipiteet lapsettomilta.
Ja miten joku voi edes ottaa tähän keskusteluun ÄITITERASAN mukaan?! JÄRKYTTÄVÄÄ! Hävettää niin h..vetisti puolestasi.
Aika moni vanhempi jolla on "puhtaat jauhot" pussissa toivoo "koko kylä kasvattaa" -henkeä. Ne taas, joilla on jotain salattavaa, eivät tietenkään toivo toisten pistävän nenäänsä asioihinsa. Ehkä ymmärrät paremmin sitten kun sinulla joskus on lapsia ja he kadulla joutuvat kiusaajan kynsiin, että on hienoa jos ohikuljiha on siviilirohkea ja koko kylä kasvattaa!
Uhoamisellasi et edelleenkään pelota minua, tippaakaan. Säälin sinua.
Aikamoinen takahikiä tämä Helsinki tosiaan on. Tule joskus katsomaan kun kasvat isoksi!
Joten lopetapa sinä se pelleilysi tosiaan. Juuuu, ethän SINÄ mitään hauku, mitä nyt äititerasaa ja hullua akkaa ja muuta mukavaa. Etkä yhtään puolusta ruumiillista kuritustakaan, juuuuu, et yhtään. Kiroillakaan et osaa lainkaan..
Hohhohhoohhohoo!
Mutta nyt kun kokemattomuutesi ja nuoruutesi selvisi, niin yritän ymmärtää. Toivottavasti kenenkään käsiksi käydystä lapsesta ei tule noin huonosti käyttäytyvää kuin sinä!edes oman äitini auttaa kasvattamaan omia lapsiani, anopista puhumattakaan. Ja viimeiseksi vielä jonkun tuntemattoman tai puolitutun "kyläläisen"! Kamalaa!
Ja puhtaat jauhot on kyllä pussissa meidän perheessä! - pöyristyttävää
kyllä antais kirjoitti:
edes oman äitini auttaa kasvattamaan omia lapsiani, anopista puhumattakaan. Ja viimeiseksi vielä jonkun tuntemattoman tai puolitutun "kyläläisen"! Kamalaa!
Ja puhtaat jauhot on kyllä pussissa meidän perheessä!Entäpä opettajat koulussa? Saavatko he kasvattaa lapsiasi?
Eihän tuolla sanonnalla tarkoiteta sitä, että joku kyläläinen istuttaisi lapset riviin ja pitäisi kasvatussessioita! Se on sítä "talkkari -toimintaa", jota vielä jokunen vuosikymmen sitten oli. Kyllä ajoi talkkari luudan kanssa pahanteossa olleet pojan koltiaiset tiehensä. Väärinkö tämäkin?
Mielestäni on pöyristyttävää, että lapset saavat tehdä mitä vain ja siihen ei ole muilla kuin äidillä ja isällä puuttuminen (vaikka eivät paikalla olisi)! Kas kun usein juuri näiden "rällästävien" lasten vanhemmatkaan eivät välitä mitä lapsensa puuhaavat..
Kyllä minä olen ainakin kieltänyt hiekkalaatikolla lasta heittämästä hiekkaa toisten päälle kun ei äiti ole ollut paikalla.
Kerran puistossa pphoitajilla oli juttutuokio kesken eivätkä huomanneet, että isommat kiusasivat pientä (ei osannut edes puhua). No, eipä kyllä tullut mieleen jäädä ihmettelemään (tai kävelemään puiston toiseen päähän kertomaan hoitajille, ties mitä sillä välin olisi tapahtunut)!!
Meillä saavat myös isovanhemmat kasvattaa (kieltää, opastaa, ohjata, komentaa jne.) lapsiamme. Meille eivät koskaan jakele neuvojaan, mutta tietävät ja kunnioittavat mitä meillä saa tehdä ja mitä ei. - ..........
taas! kirjoitti:
Ymmärsin ettei tällä "annukalla" ole lapsia...?! No samapa tuo, mutta eikös kuitenkin Hitler ja ÄitiTeresa ole aikas eri asia? Itselläni on lapsia. En ole heitä ruumiillisesti koskaan kurittanut (eli kuulun varmasti äititeresa-luokkaan:)), mutta se onkin minun tyylini, enkä arvostele muiden kasvatustapoja. Eittämättä hyvä ilmaus näistä arvostelijoista on juuri "äititeresa" :) Täydellistä vanhempaa ei ole olemassakaan.
Mutta juurihan sinä arvostelet. Oletko siis äitipresidentti kun sinulla on valtaa sanoa miten kukin saa ilmaista mielipiteensä?
En vain löydä mitään yhtäläisyyttä täydellisyyteen sillä, että ei kurita lastaan fyysisesti.. Paitsi huonon omantunnon kolkutus niin nimittelemällä.
Ja onko sitten oikein nimitellä? - toisaalta tietysti
pakko puuttua kirjoitti:
Niin joo, käsiksi käyväthän saa tehdä iiihan mitä vain.keskivertoälykäskin ihminen tunnustaa sen verran historiaa että tietää näiden kahden em. historian ihmisen meriitit kyetäkseen tajuamaan ettei niitä voi oikein rinnastaa keskenään samaan kastiin kuuluvaksi....
- lyöty
Itse en kurita fyysisesti lapsiamme. Aihe on minulle läheinen, sillä minua kuritettiin kovalla kädellä lapsena.
No, hyväksyn pienen ruumiillisen kurituksen (muilla), jos osaa tehdä sen ihan "oikein". Siis, loogisesti (lapsi tietää, mitä seuraa, jos uhmaa) ja kohtuullisesti, harvoin,... aina käyttäessään tätä. Itse en ainakaan uskaltaisi alkaa opettelemaan.
Mielestäni sinun isä 23v. ("joka kuritta kasvaa kunniatta kuolee"...) on hyvä muistaa, että raamatussa, samassa yhteydessä sanotaan myös "isät älkää kiihottako lapsianne vihaan".
Mielestäni fyysinen kuritus hyvin herkästi saa aikaan KAPINAN. Ja siinä sitten mittelöivät aikuiset lastensa kanssa. Lisäksi lapset oppivat tämän "jalon" taidon ja saattavat käydä käsiksi kavereihinsa ja aikuisena perheensä jäseniin.
Liian kovasta fyysisestä kurituksesta jää hirveät traumat, joita saa aikuisena alkaa käsittelemään. Luottamuskin vanhempiin menee helposti, kunnioittaminen vaikeutuu... =(
Minusta tehokas kuritus on miettimispaikka. Tai jokin muu rangaistus, vaikka karkin vähentäminen karkkipäiväpussista, lähteminen pois kivasta paikasta... ja tärkeää on, että vanhempi pysyy rauhallisena.
Jos ei-sanaa käyttää jatkuvasti, se on menettänyt jo tehonsa. Mielummin niin, että pitää kiinni siitä mitä sanoo. Aikuinen tekee mitä sanoo. Kyllä ne lapset oppii, kun johdonmukaisesti kasvattaa, siinäpä sitä onkin haastetta.
Jos lapsi ei tottele, aikuinen voi usein katsoa itse peiliin ja kysyä, mikä meni pieleen.
Besserwisser :)- "Joka kuritta kasvaa, ...
Joskus vain se pienen kivun tuottaminen on paras vaihtoehto, sanokaa kukkahattutädit mitä haluatte!
Mikään muu ei meillä joskus tehoa. Mutta se pieni tukasta nippaisu tehoaa aina! Ja uskon että siitä se oppii oikean ja väärän eron paljon paremmin kuin piloille lellityt kakarat.
Minustakin tuntuu että mummonpotkijoita niistä kasvaa joille ei aseteta rajoja. Toiset lapset ei tarvitse koskaan mitään fyysistä kuritusta, kuten vanhempi tyttäremme(4v). Hän on aina uskonut kieltämällä/lempeämpiä konsteja käyttäen.
Ilmeisesti poika on tullut kovapäisyydessään isäänsä. KIITÄN omia vanhempiani siitä, että minulle aikoinaan laitettiin RAJAT! Joskus pientä tukkapöllyä käyttäen, muuten en olisi uskonut. Eikä tuosta traumoja todellakaan jäänyt. Saattaisin olla huonossa jamassa jos kaikkien pentuna ryypyttelyiden jne. juttujen jälkeen olis päätä silitelty - niin meilläkin
lapsena jo päätin etten kohtele lapsiani niin kuin isän teki, tukisti, ravisteli, löi, potki kun olin tehnyt jotain väärää, pääasiassa kävin hermoille. Eipä äijä olekkaan kuulunut pariinkymmeeneen vuoteen elämääni ei tule koskaan kuulumaankaan.
- omena päivässä pitää terveenä
"Joka kuritta kasvaa, ... kirjoitti:
Joskus vain se pienen kivun tuottaminen on paras vaihtoehto, sanokaa kukkahattutädit mitä haluatte!
Mikään muu ei meillä joskus tehoa. Mutta se pieni tukasta nippaisu tehoaa aina! Ja uskon että siitä se oppii oikean ja väärän eron paljon paremmin kuin piloille lellityt kakarat.
Minustakin tuntuu että mummonpotkijoita niistä kasvaa joille ei aseteta rajoja. Toiset lapset ei tarvitse koskaan mitään fyysistä kuritusta, kuten vanhempi tyttäremme(4v). Hän on aina uskonut kieltämällä/lempeämpiä konsteja käyttäen.
Ilmeisesti poika on tullut kovapäisyydessään isäänsä. KIITÄN omia vanhempiani siitä, että minulle aikoinaan laitettiin RAJAT! Joskus pientä tukkapöllyä käyttäen, muuten en olisi uskonut. Eikä tuosta traumoja todellakaan jäänyt. Saattaisin olla huonossa jamassa jos kaikkien pentuna ryypyttelyiden jne. juttujen jälkeen olis päätä siliteltyEi se ole syy toisia nimitellä jos et osaa lapsiasi kasvattaa ilman kivun tuottamista!
Eikä se, että siitä suivaantuneena vääristelet ei-ruumiillista kasvatusta saaneet lapset "piloille lellityiksi kakaroiksi". Meidän lapset osaavat käyttäytyä ja toisekseen heillä on mm. hyvä itsetunto. Teillä kaiketi toimii myös ensimmäinen, entäpä toinen?
Molemmilla on rajat siis. Mikä on perustelusi sille, että jos lapseen ei käydä käsiksi, hän on rajaton? Se, että itse et osaa asettaa rajoja ilman ruumiillista kuritusta? Älä silti yleistä, meitä löytyy paljon jotka sen taidon osaavat!
"olin niin kauhea kakara, että vanhempieni oli pakko käydä käsiksi.." = "vanhempani eivät keksineet muita keinoja kasvattaessaan minua".
Olet NIIN hukassa kuin hukassa voi olla jos vaihtoehtosi ovat tukkapölly tai pään silittely.
Otan osaa.. - olet täällä taas :)
omena päivässä pitää terveenä kirjoitti:
Ei se ole syy toisia nimitellä jos et osaa lapsiasi kasvattaa ilman kivun tuottamista!
Eikä se, että siitä suivaantuneena vääristelet ei-ruumiillista kasvatusta saaneet lapset "piloille lellityiksi kakaroiksi". Meidän lapset osaavat käyttäytyä ja toisekseen heillä on mm. hyvä itsetunto. Teillä kaiketi toimii myös ensimmäinen, entäpä toinen?
Molemmilla on rajat siis. Mikä on perustelusi sille, että jos lapseen ei käydä käsiksi, hän on rajaton? Se, että itse et osaa asettaa rajoja ilman ruumiillista kuritusta? Älä silti yleistä, meitä löytyy paljon jotka sen taidon osaavat!
"olin niin kauhea kakara, että vanhempieni oli pakko käydä käsiksi.." = "vanhempani eivät keksineet muita keinoja kasvattaessaan minua".
Olet NIIN hukassa kuin hukassa voi olla jos vaihtoehtosi ovat tukkapölly tai pään silittely.
Otan osaa..Ja olet NIIN hukassa kuin hukassa voit olla jos vaihtoeshtosi on traumaattinen väkisin huoneeseen raahaaminen ja satuttavat sanat.
Alathan taas kohta paranoimaan Muiden monipersoonallisuuksista, jooko:) Tekstejäsi lukiessa voi nostattaa tyytyväisyyttä omaan itseensä joten pistähän taas parastasi.
Otan osaa... - ole vain
olet täällä taas :) kirjoitti:
Ja olet NIIN hukassa kuin hukassa voit olla jos vaihtoeshtosi on traumaattinen väkisin huoneeseen raahaaminen ja satuttavat sanat.
Alathan taas kohta paranoimaan Muiden monipersoonallisuuksista, jooko:) Tekstejäsi lukiessa voi nostattaa tyytyväisyyttä omaan itseensä joten pistähän taas parastasi.
Otan osaa...Ei kaikkien tarvitse käsiksi käymisen vaihtoehdoksi "raahata huoneeseen traumaattisesti" tai "satuttaa sanoilla". Sinulla on ehkä nämä kolme käytössä, mutta älä oleta muilla olevan omien kokemustesi perusteella.
Ikävää, että parisuhteesi on edelleen niin huono, että pitää kateuksissa näitä posteljooni (taitaa olla hyväkin vitsi mielestäsi?) -juttuja keksiä.
Ikäväksi voin kertoa, että tulet jäämään näissä keskusteluissa taas sinne vähemmistöön. Minua ei haittaa ruumiillisten kurittajien nimittelyt, en anna niille mitään arvoa. He ovat teoillaan osoittaneet älykkyytensä.
Osanottoni myös sinulle. - sinä
ole vain kirjoitti:
Ei kaikkien tarvitse käsiksi käymisen vaihtoehdoksi "raahata huoneeseen traumaattisesti" tai "satuttaa sanoilla". Sinulla on ehkä nämä kolme käytössä, mutta älä oleta muilla olevan omien kokemustesi perusteella.
Ikävää, että parisuhteesi on edelleen niin huono, että pitää kateuksissa näitä posteljooni (taitaa olla hyväkin vitsi mielestäsi?) -juttuja keksiä.
Ikäväksi voin kertoa, että tulet jäämään näissä keskusteluissa taas sinne vähemmistöön. Minua ei haittaa ruumiillisten kurittajien nimittelyt, en anna niille mitään arvoa. He ovat teoillaan osoittaneet älykkyytensä.
Osanottoni myös sinulle.itse olet kun raahaat lapsesi huoneeseen jotta pääset sillä välin äkkiä selaamaan kasvatusoppaista kun ei oma järki pelaa tiedostaakseen missä mennään.
Ei minua kiinnosta, kuulunko vähemmistöön, ainakaan ei ole pakonomaista tarvetta kuulua enemmistöön, niinkuin sinulla:) Minulla on puhtaat jauhot( yhä vain) toisin kuin kenties sinulla, yhä vain ahdistuksestasi päätellen. Hyvää illan jatkoa ja kasvua:) - jälkeen
sinä kirjoitti:
itse olet kun raahaat lapsesi huoneeseen jotta pääset sillä välin äkkiä selaamaan kasvatusoppaista kun ei oma järki pelaa tiedostaakseen missä mennään.
Ei minua kiinnosta, kuulunko vähemmistöön, ainakaan ei ole pakonomaista tarvetta kuulua enemmistöön, niinkuin sinulla:) Minulla on puhtaat jauhot( yhä vain) toisin kuin kenties sinulla, yhä vain ahdistuksestasi päätellen. Hyvää illan jatkoa ja kasvua:)tässä vääristelyssäsi. Suu täynnä vaahtoa ja syytöksiä vailla perusteita.
Oletkohan muuten joskus kirjoitellut nikillä Annukka..? Puhtaat jauhot ja silleen.. ;o)
Alat ainakin vahvasti kuulostaa yhtä paranoidiselta ja skitsofreeniselta.
Ainahan sinä olet yrittänyt koota kannattajajoukkoa taaksesi. "Me muut" on vakiolauseitasi. Minulla ei ole pakonomaisia tarpeita enemmistöstä, sen sijaan TIEDÄN kuuluvani siihen siinä suhteessa etten hyväksy ruumiillista kuritusta. Kyllä, olen myös ylpeä että suurin osa on oivaltanut tämän asian.
Ymmärrän sinua paljon paremmin nyt kun tiedän kuka siellä oikeasti kirjoittelee. Tai säälin suuresti sinua, ressukka teinityttö, jonka ajanvietettä on sairas kirjoittelu kasvatus-palstalle! Milloin olet ollut kahden, milloin neljän lapsen äiti, nyt paljastuitkin lapsettomaksi. Mikä on ongelmasi? - hyvähyvä
jälkeen kirjoitti:
tässä vääristelyssäsi. Suu täynnä vaahtoa ja syytöksiä vailla perusteita.
Oletkohan muuten joskus kirjoitellut nikillä Annukka..? Puhtaat jauhot ja silleen.. ;o)
Alat ainakin vahvasti kuulostaa yhtä paranoidiselta ja skitsofreeniselta.
Ainahan sinä olet yrittänyt koota kannattajajoukkoa taaksesi. "Me muut" on vakiolauseitasi. Minulla ei ole pakonomaisia tarpeita enemmistöstä, sen sijaan TIEDÄN kuuluvani siihen siinä suhteessa etten hyväksy ruumiillista kuritusta. Kyllä, olen myös ylpeä että suurin osa on oivaltanut tämän asian.
Ymmärrän sinua paljon paremmin nyt kun tiedän kuka siellä oikeasti kirjoittelee. Tai säälin suuresti sinua, ressukka teinityttö, jonka ajanvietettä on sairas kirjoittelu kasvatus-palstalle! Milloin olet ollut kahden, milloin neljän lapsen äiti, nyt paljastuitkin lapsettomaksi. Mikä on ongelmasi?Tulihan se sieltä! Monipersoonallisuuksien syytökset:) Kyllä olet oiva, eikä mennyt tällä kertaa kovinkaan montaa viestiä ennenkuin sorruit taas samaan:) Onko mieleesi juolahtanut, että sinulla kenties on jotain mielenterveysongelmia näiden asioiden saralla?
Ja taas alkaa nuo samat sekopäiset jutut....Kannattajajoukot, mikähän siinäkin on noin pakkomielteistä? Joku on jotain mieltä, joku eri mieltä ja joku muu samaa mieltä. Ei siinä politikoimista tarvita, se on elämää lapsi hyvä. Sinulla tuntuu yhä olevan heikko itsetunto kun koet niin tärkeäksi muiden, vieraidenkin ihmisten ehdottoman hyväksynnän ja"joukkoon"kuulumisen. Elämä opettaa sinuakin vahvemmaksi.
Ainoa, kenen suu vaahtoaa tavan takaa, taidat olla sinä itse:) Ihan rauhassa. Viihdytä vaan minua ja ainakin veikkaisin, muutamaa muutakin:) - jokatoistahaukkuu..
hyvähyvä kirjoitti:
Tulihan se sieltä! Monipersoonallisuuksien syytökset:) Kyllä olet oiva, eikä mennyt tällä kertaa kovinkaan montaa viestiä ennenkuin sorruit taas samaan:) Onko mieleesi juolahtanut, että sinulla kenties on jotain mielenterveysongelmia näiden asioiden saralla?
Ja taas alkaa nuo samat sekopäiset jutut....Kannattajajoukot, mikähän siinäkin on noin pakkomielteistä? Joku on jotain mieltä, joku eri mieltä ja joku muu samaa mieltä. Ei siinä politikoimista tarvita, se on elämää lapsi hyvä. Sinulla tuntuu yhä olevan heikko itsetunto kun koet niin tärkeäksi muiden, vieraidenkin ihmisten ehdottoman hyväksynnän ja"joukkoon"kuulumisen. Elämä opettaa sinuakin vahvemmaksi.
Ainoa, kenen suu vaahtoaa tavan takaa, taidat olla sinä itse:) Ihan rauhassa. Viihdytä vaan minua ja ainakin veikkaisin, muutamaa muutakin:)uskon kyllä mielenterveysongelmiisi, ne ovat suorastaan läpinäkyviä. Lapsikin olet, hyvästä en sitten tiedä..
Niin, itsetuntosi tosiaan on heikko kun kirjoittelet muiden nauravan ja milloin mitäkin minulle. Minähän vain totesin, että suurin osa suomen kansasta ei hyväksy lapsen ruumiillista kuritusta. Ja se on kuule hieno asia se!
Pääsisit haluamaasi joukkoon esim. lapsettomuushoitojen kautta helpommin kuin äitejä kadehtimalla.
Minäkin uskon, että elämä opettaa sinua vahvemmaksi.
En kyllä suosittelisi tuota suun vaahdottamista. Se ei tee sinullekaan hyvää.
Toki saat täällä "viihdyttää" itseäsi, mutta joudun palauttamaan sinut maan pinnalle; kukaan muu lisäksesi tuskin kutsuu provokaatioitasi viihdykkeeksi. Paitsi Heini, Annukka, äitiKiljunen ja mitä kaikkia persoonia sinulla olikaan. ;o) - kuvailit
jokatoistahaukkuu.. kirjoitti:
uskon kyllä mielenterveysongelmiisi, ne ovat suorastaan läpinäkyviä. Lapsikin olet, hyvästä en sitten tiedä..
Niin, itsetuntosi tosiaan on heikko kun kirjoittelet muiden nauravan ja milloin mitäkin minulle. Minähän vain totesin, että suurin osa suomen kansasta ei hyväksy lapsen ruumiillista kuritusta. Ja se on kuule hieno asia se!
Pääsisit haluamaasi joukkoon esim. lapsettomuushoitojen kautta helpommin kuin äitejä kadehtimalla.
Toki saat täällä "viihdyttää" itseäsi, mutta joudun palauttamaan sinut maan pinnalle; kukaan muu lisäksesi tuskin kutsuu provokaatioitasi viihdykkeeksi. Paitsi Heini, Annukka, äitiKiljunen ja mitä kaikkia persoonia sinulla olikaan. ;o)osittain siis itseäsi. Taas. Kovin on minä-minä keskeinen elämäsi-yhä vain. Räksytä vain, jos se taas ahdistustasi helpottaa. Minulta kyllä löytyy ymmärrystä ja pitkäämieltä jopa sinunlaisellesi.
Mitä mielenterveysongelmiin tulee, etkö menisi kysymään psykiatrilta, mitä mieltä hän on henkilöstä, joka jossain netin laajuisessa foorumissa ihan tosissaan jaksaa yhä vaan epäillä tai väittää, että vain yksi ihminen voi olla eri mieltä ja kaikkien erimielisten ajatusten ja kirjoitusten takana....Luulen, että saisit kutsu hoitoon. Jos itselläni alkaisi mieli horjua noin pahasti, hankkisin kyllä varmasti apua ja suosittelen sitä nyt kyllä lämpimästi sinulle. Missä lie kaapissa olet kasvanut, kun noin keskenkasvuinen olet. Vaikkakin, itsestäsi sinä raasu pellen teet ja osoitat kyllä todellisen älykkyysosamääräsi jälleen kerran:) On varmaan rankkaa olla sinä. - hermojasi revi ;o)
kuvailit kirjoitti:
osittain siis itseäsi. Taas. Kovin on minä-minä keskeinen elämäsi-yhä vain. Räksytä vain, jos se taas ahdistustasi helpottaa. Minulta kyllä löytyy ymmärrystä ja pitkäämieltä jopa sinunlaisellesi.
Mitä mielenterveysongelmiin tulee, etkö menisi kysymään psykiatrilta, mitä mieltä hän on henkilöstä, joka jossain netin laajuisessa foorumissa ihan tosissaan jaksaa yhä vaan epäillä tai väittää, että vain yksi ihminen voi olla eri mieltä ja kaikkien erimielisten ajatusten ja kirjoitusten takana....Luulen, että saisit kutsu hoitoon. Jos itselläni alkaisi mieli horjua noin pahasti, hankkisin kyllä varmasti apua ja suosittelen sitä nyt kyllä lämpimästi sinulle. Missä lie kaapissa olet kasvanut, kun noin keskenkasvuinen olet. Vaikkakin, itsestäsi sinä raasu pellen teet ja osoitat kyllä todellisen älykkyysosamääräsi jälleen kerran:) On varmaan rankkaa olla sinä.Kirjoitin edelliseen viestiini lause tarkalleen kaikesta mistä minua syytit ja nimittelit omassa edellisessa viestissäsi. Ja niin kuin vanha sanonta menee: siitä puhe mistä puute tai se itse on ketä haukkuu.
Kun toista haukkuu, purkaa omaa pahaa oloaan ja kirjoittaa ITSESTÄÄN.
Niin kuin taas kirjoitat itsestäsi: SINÄ olet ahdistunut. SINULLA on mielenterveysongelmia. SINUN mielesi horjuu pahasti. SINÄ olet kasvanut kaapissa. SINÄ olet keskenkasvuinen. SINÄ teet pellen itsestäsi. SINÄ osoitat alhaisen älykkyysosamääräsi. On varmasti rankkaa olla SINÄ.
Aika pitkä meriittilista ja ihan omalla käsialallasi kirjoitettu! Mutta nappiin osuit taas omakuvassasi!
;o) :o) ;o) :o) ;o) :o) ;o) :o) ;o) :o) - ketjua seurannut
kuvailit kirjoitti:
osittain siis itseäsi. Taas. Kovin on minä-minä keskeinen elämäsi-yhä vain. Räksytä vain, jos se taas ahdistustasi helpottaa. Minulta kyllä löytyy ymmärrystä ja pitkäämieltä jopa sinunlaisellesi.
Mitä mielenterveysongelmiin tulee, etkö menisi kysymään psykiatrilta, mitä mieltä hän on henkilöstä, joka jossain netin laajuisessa foorumissa ihan tosissaan jaksaa yhä vaan epäillä tai väittää, että vain yksi ihminen voi olla eri mieltä ja kaikkien erimielisten ajatusten ja kirjoitusten takana....Luulen, että saisit kutsu hoitoon. Jos itselläni alkaisi mieli horjua noin pahasti, hankkisin kyllä varmasti apua ja suosittelen sitä nyt kyllä lämpimästi sinulle. Missä lie kaapissa olet kasvanut, kun noin keskenkasvuinen olet. Vaikkakin, itsestäsi sinä raasu pellen teet ja osoitat kyllä todellisen älykkyysosamääräsi jälleen kerran:) On varmaan rankkaa olla sinä.Mitä teidän kahden välillä on kysymys? Onko teillä lapsia? Kiihdyttekö tuolla tavalla heillekin kaiken aikaa?
Mahtaa olla vaikeaa tulla kotiin koulusta, kun ei ikinä tiedä, missä raivonsa vaiheessa mutsi kotona odottaa tietsikkansa ääressä. - kun et
ketjua seurannut kirjoitti:
Mitä teidän kahden välillä on kysymys? Onko teillä lapsia? Kiihdyttekö tuolla tavalla heillekin kaiken aikaa?
Mahtaa olla vaikeaa tulla kotiin koulusta, kun ei ikinä tiedä, missä raivonsa vaiheessa mutsi kotona odottaa tietsikkansa ääressä.tiedä.. Kerronpa sinulle kuka on tuo "taisteluparini", jolle tämän viestisi osoitit ("Kyllä Kyllä", nimim. "kuvailit"). Hän on kanssani vääntänyt pitkään, HYVIN selkeästi ilmaissut kuinka lapsia hänen mielestään tulisi ruumiillisesti kurittaa ja kaikki muutoin ajattelevat ovat saaneet todella ankaraa tekstiä niskaansa. Hän on esiintynyt erilaisissa rooleissa ja tällä viikolla sitten lopulta kertoi oikeasti olevan LAPSETON PROVOILIJA joka tekee tätä viihdykkeeksi. Toisin sanoen saa siis nautintonsa mm. minun reaktioista. Ja minä olen huumorintajuton mielihäiriöinen koska minua ei naurata hänen karmivat juttunsa.
Tämä ihminen on todellakin onnistunut saamaan minut vihan partaalle jatkuvalla ilkeilyllä, nimittelyllä ja ennen kaikkea lapsen alistamiseen ja pelotteluun perustuvilla kommenteilla. Kukaan lapsi ei koskaan tule saamaan minua lähellekään samaa vihan tunnetta kuin tämä ihminen. Keskusteluni muiden ihmisten kanssa täällä on täysin normaalia ja positiivissävytteistä. Kuten muissakin ihmissuhteissani..
Jos vain tietäisit kaikki hänen kirjoituksensa, luultavammin ymmärtäisit vihaani.. - äiti kiljunen
jokatoistahaukkuu.. kirjoitti:
uskon kyllä mielenterveysongelmiisi, ne ovat suorastaan läpinäkyviä. Lapsikin olet, hyvästä en sitten tiedä..
Toki saat täällä "viihdyttää" itseäsi, mutta joudun palauttamaan sinut maan pinnalle; kukaan muu lisäksesi tuskin kutsuu provokaatioitasi viihdykkeeksi. Paitsi Heini, Annukka, äitiKiljunen ja mitä kaikkia persoonia sinulla olikaan. ;o)Olen jo useampaan kertaan ilmoittanut, että kirjoittelen vain nimimerkillä äiti kiljunen. Tätä ketjua olen seurannut sivusta tähän asti, sillä en osallistu lasten kuritusta käsitteleviin keskusteluihin. Tämänkertainen sanailusi on ollut yhtä mielenkiintoista (ja viihdyttävää) seurattavaa kuin aikaisemmatkin, mutta tämä monipersoonasyyttely alkaa mennä jo naurettavuuksiin. Et kai sinä ihan aikuisten oikeasti luule, että vain yksi henkilö voi ärsyyntyä kirjoitustyylistäsi?
Minä en tällä kertaa jää jankkaamaan kanssasi, vastasinpa vain, koska nimenomaan jälleen minua kaipailet, ;o) itsellesi - ;o)
äiti kiljunen kirjoitti:
Olen jo useampaan kertaan ilmoittanut, että kirjoittelen vain nimimerkillä äiti kiljunen. Tätä ketjua olen seurannut sivusta tähän asti, sillä en osallistu lasten kuritusta käsitteleviin keskusteluihin. Tämänkertainen sanailusi on ollut yhtä mielenkiintoista (ja viihdyttävää) seurattavaa kuin aikaisemmatkin, mutta tämä monipersoonasyyttely alkaa mennä jo naurettavuuksiin. Et kai sinä ihan aikuisten oikeasti luule, että vain yksi henkilö voi ärsyyntyä kirjoitustyylistäsi?
Minä en tällä kertaa jää jankkaamaan kanssasi, vastasinpa vain, koska nimenomaan jälleen minua kaipailet, ;o) itsellesiHassua, että teillä "kaikilla" on tarve julistaa joka viestissä sitä, että koko palsta on minua vastaan. Sitä se heikko itsetunto ja harhat teettää.. ;o)
- Annukka
kun et kirjoitti:
tiedä.. Kerronpa sinulle kuka on tuo "taisteluparini", jolle tämän viestisi osoitit ("Kyllä Kyllä", nimim. "kuvailit"). Hän on kanssani vääntänyt pitkään, HYVIN selkeästi ilmaissut kuinka lapsia hänen mielestään tulisi ruumiillisesti kurittaa ja kaikki muutoin ajattelevat ovat saaneet todella ankaraa tekstiä niskaansa. Hän on esiintynyt erilaisissa rooleissa ja tällä viikolla sitten lopulta kertoi oikeasti olevan LAPSETON PROVOILIJA joka tekee tätä viihdykkeeksi. Toisin sanoen saa siis nautintonsa mm. minun reaktioista. Ja minä olen huumorintajuton mielihäiriöinen koska minua ei naurata hänen karmivat juttunsa.
Tämä ihminen on todellakin onnistunut saamaan minut vihan partaalle jatkuvalla ilkeilyllä, nimittelyllä ja ennen kaikkea lapsen alistamiseen ja pelotteluun perustuvilla kommenteilla. Kukaan lapsi ei koskaan tule saamaan minua lähellekään samaa vihan tunnetta kuin tämä ihminen. Keskusteluni muiden ihmisten kanssa täällä on täysin normaalia ja positiivissävytteistä. Kuten muissakin ihmissuhteissani..
Jos vain tietäisit kaikki hänen kirjoituksensa, luultavammin ymmärtäisit vihaani..Anteeksi, ei ollut tarkoitus viedä kenenkään mielenterveyttä, mutta se taisi jo tapahtua, anteeksi!!!! Tää meni kait liian pitkälle, lueppa noita omia viestejäsi, todella pelottavaa, ovat aika vainoharhaisia... Terveyskeskuslääkäri varmaan antaa lähetteen psykoterapiaan tai johonkin, ja ensiavuksi pyydä jotain rauhoittavaa sekä nukahtamispillereitä. Sen jälkeen hankkiudut netistä eroon, tää ei vaan sovi sulle.
Mutta laskelmieni mukaan näitä "taistelupareja" on tässä ketjussa ollut jotain nelisen kappaletta... Et silleen xD
On se vaan kumma kun ei mee kalloon, että niitä voi olla enemmänkin kuin yksi henkilö, jotka on eri mieltä asioista sun kanssas. huh huh, surullista! - yrität
Annukka kirjoitti:
Anteeksi, ei ollut tarkoitus viedä kenenkään mielenterveyttä, mutta se taisi jo tapahtua, anteeksi!!!! Tää meni kait liian pitkälle, lueppa noita omia viestejäsi, todella pelottavaa, ovat aika vainoharhaisia... Terveyskeskuslääkäri varmaan antaa lähetteen psykoterapiaan tai johonkin, ja ensiavuksi pyydä jotain rauhoittavaa sekä nukahtamispillereitä. Sen jälkeen hankkiudut netistä eroon, tää ei vaan sovi sulle.
Mutta laskelmieni mukaan näitä "taistelupareja" on tässä ketjussa ollut jotain nelisen kappaletta... Et silleen xD
On se vaan kumma kun ei mee kalloon, että niitä voi olla enemmänkin kuin yksi henkilö, jotka on eri mieltä asioista sun kanssas. huh huh, surullista!todistella?
- ....
Annukka kirjoitti:
Anteeksi, ei ollut tarkoitus viedä kenenkään mielenterveyttä, mutta se taisi jo tapahtua, anteeksi!!!! Tää meni kait liian pitkälle, lueppa noita omia viestejäsi, todella pelottavaa, ovat aika vainoharhaisia... Terveyskeskuslääkäri varmaan antaa lähetteen psykoterapiaan tai johonkin, ja ensiavuksi pyydä jotain rauhoittavaa sekä nukahtamispillereitä. Sen jälkeen hankkiudut netistä eroon, tää ei vaan sovi sulle.
On se vaan kumma kun ei mee kalloon, että niitä voi olla enemmänkin kuin yksi henkilö, jotka on eri mieltä asioista sun kanssas. huh huh, surullista!Noiden mielenterveyskertomustesi jälkeen, voinen todeta, että hienoa jos olet päättänyt lopulta hakeutua hoitoon!
Missähän olen väittänyt, että ei voi olla kuin yksi henkilö joka on eri mieltä kanssani?? Tottahan minä tiedän, että netti on pulollaan hulluja! Miksi minua lotkauttaisi se kuinka monta ihmistä on kanssani eri mieltä? Tiedän oman mielipiteeni toimivaksi ja perustelluksi, tiedän perheeni ja lapseni onnelliseksi. Tiedän myös tutkimustiedon valossa suurimman osan kasvattajista olevan ruumiillista kuritusta vastaan. Tätä kutsutaan itsevarmuudeksi ja tiedoksi. Se on sitten ihan sama kuinka monta nettihörhöä täällä kimppuun hyökkää. ;o)
Hassua, että osa teistä vain kovasti muistuttaa toisiaan ja puhuu pussiin itseään.. Elämä on. - omahoito-mamsu
.... kirjoitti:
Noiden mielenterveyskertomustesi jälkeen, voinen todeta, että hienoa jos olet päättänyt lopulta hakeutua hoitoon!
Missähän olen väittänyt, että ei voi olla kuin yksi henkilö joka on eri mieltä kanssani?? Tottahan minä tiedän, että netti on pulollaan hulluja! Miksi minua lotkauttaisi se kuinka monta ihmistä on kanssani eri mieltä? Tiedän oman mielipiteeni toimivaksi ja perustelluksi, tiedän perheeni ja lapseni onnelliseksi. Tiedän myös tutkimustiedon valossa suurimman osan kasvattajista olevan ruumiillista kuritusta vastaan. Tätä kutsutaan itsevarmuudeksi ja tiedoksi. Se on sitten ihan sama kuinka monta nettihörhöä täällä kimppuun hyökkää. ;o)
Hassua, että osa teistä vain kovasti muistuttaa toisiaan ja puhuu pussiin itseään.. Elämä on.Tuolla toisella palstalla on myös yksi äiti salapoliisiharrastuksineen...nyt mietityttää, jotta oletkohan sinäkin jo jakomielitautinen?
- seitsemättä
omahoito-mamsu kirjoitti:
Tuolla toisella palstalla on myös yksi äiti salapoliisiharrastuksineen...nyt mietityttää, jotta oletkohan sinäkin jo jakomielitautinen?
Juu täytyy minunkin puuttua. Olen myös yhdellä palstalla huomannut ihmisen, joka kovin muistuttaa kiljusta! Jakomielitautinen, selvästi!
- äiti kiljunen
seitsemättä kirjoitti:
Juu täytyy minunkin puuttua. Olen myös yhdellä palstalla huomannut ihmisen, joka kovin muistuttaa kiljusta! Jakomielitautinen, selvästi!
Minä olen niitä harvoja kirjoittajia, jotka uskaltavat täällä kirjoitella samalla nimimerkillä. Muilla palstoilla minä en kirjoittele, täälläkin vain tämän ;o)-kirjoittajan kanssa. Tällä kertaa teen poikkeuksen ja ihmettelen motiiviasi? Oletko mielenterveystyön ammattilainen/pätevä antamaan lausuntosi? Netissä on helppo solvata nimettömänä, oikeassa elämässä joutuisit vastuuseen sanoistasi.
- yhä vaan hajalla
hermojasi revi ;o) kirjoitti:
Kirjoitin edelliseen viestiini lause tarkalleen kaikesta mistä minua syytit ja nimittelit omassa edellisessa viestissäsi. Ja niin kuin vanha sanonta menee: siitä puhe mistä puute tai se itse on ketä haukkuu.
Kun toista haukkuu, purkaa omaa pahaa oloaan ja kirjoittaa ITSESTÄÄN.
Niin kuin taas kirjoitat itsestäsi: SINÄ olet ahdistunut. SINULLA on mielenterveysongelmia. SINUN mielesi horjuu pahasti. SINÄ olet kasvanut kaapissa. SINÄ olet keskenkasvuinen. SINÄ teet pellen itsestäsi. SINÄ osoitat alhaisen älykkyysosamääräsi. On varmasti rankkaa olla SINÄ.
Aika pitkä meriittilista ja ihan omalla käsialallasi kirjoitettu! Mutta nappiin osuit taas omakuvassasi!
;o) :o) ;o) :o) ;o) :o) ;o) :o) ;o) :o)pääsi lisäksi
Sääli sinua. Mutta tiedätkö, tunnustaminen on sitten jo puoli voittoa. Kenties joskus pääset siihen pisteeseen:)
On varmaan rankkaa olla sinä. - jos et tiedä
kun et kirjoitti:
tiedä.. Kerronpa sinulle kuka on tuo "taisteluparini", jolle tämän viestisi osoitit ("Kyllä Kyllä", nimim. "kuvailit"). Hän on kanssani vääntänyt pitkään, HYVIN selkeästi ilmaissut kuinka lapsia hänen mielestään tulisi ruumiillisesti kurittaa ja kaikki muutoin ajattelevat ovat saaneet todella ankaraa tekstiä niskaansa. Hän on esiintynyt erilaisissa rooleissa ja tällä viikolla sitten lopulta kertoi oikeasti olevan LAPSETON PROVOILIJA joka tekee tätä viihdykkeeksi. Toisin sanoen saa siis nautintonsa mm. minun reaktioista. Ja minä olen huumorintajuton mielihäiriöinen koska minua ei naurata hänen karmivat juttunsa.
Jos vain tietäisit kaikki hänen kirjoituksensa, luultavammin ymmärtäisit vihaani..En todellakaan ole puoltanut mitään, siis huom, edes sinun harjoittamaa henkistä väkivaltaa.
Erilaisia näkemyksiä ja niiden toteutuksia kyllä. Sinä taas olet vielä niin pieni ja naivi, ettet käsitä että meitä on täällä monia erilaisia eikä yhden opaskirjan opit käy jokatilanteeseen ja jokaiselle. Mutta suotakoon se erhe sinulle, olethan kenties vielä vasta kasvamassa aikuiseksi eikä silloin voi aina kovin laajaa pätevyyttä ja valmista viisautta odottaakaan. Tietyssä ikää itsekskeisyys on vielä ymmärrettävää.
ps yhä neuvon menemään hoitoon jos on vaikeuksia hyväksyä että meitä sinun kanssa eri mieltä olevia voi tosiaan olla jopa enemmän kuin minä, tämän laajuisessa formaatissa. Pellen teet itsestäsi, jälleen kerran.
Todella naurettava ja säälittävä veto sinulta, ettenkö sanoisi. Mutta, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. - nytnauran
.... kirjoitti:
Noiden mielenterveyskertomustesi jälkeen, voinen todeta, että hienoa jos olet päättänyt lopulta hakeutua hoitoon!
Hassua, että osa teistä vain kovasti muistuttaa toisiaan ja puhuu pussiin itseään.. Elämä on."missähän olen väittänyt että ei voi olla kuin yksi hlö joka on eri mieltä kanssani"....
Et muuallla kuin ehkä joka toisessa tekstissäsi. Sairasta, sairasta....Olet siis sen lisäksi myös täysin selkärangaton takinkääntäjä joka syö jokaisen sanansa joka käänteessä.
On varmaan rankkaa olla sinä, todellakin. - ettäedes
;o) kirjoitti:
Hassua, että teillä "kaikilla" on tarve julistaa joka viestissä sitä, että koko palsta on minua vastaan. Sitä se heikko itsetunto ja harhat teettää.. ;o)
viitsit sanoa noin koska jo aikasemmista keskusteluista ilmeni todistettavasti että itselläsi on aivan sama tarve todistella..Yhä vain. Kohdistat siis ironian yrityksesi taas itseesi:) Ja sitä voisi sanoa taas hoksottimien heikkoudeksi, toveri hyvä:)
Se mikä todellakin on hassua on se, että sinulla on sitten ilmeisesti todellakin niin heikko itsetunto ja vahvat harhat...Minun mielestäni täällä ei kukaan ole väittänyt "koko palstan olevan sinua vastaan"...Muutaman, joka muuten on sitten hieman enemmän kuin 1 kpl, kylläkin.
Näin psygologiselta kannalta on ilmeisen selvää että se on sinun juuri onkin suurin pelkosi ja mörkösi ja osittain varmaan selittänee tuon sekoilusi.. - valivali
jos et tiedä kirjoitti:
En todellakaan ole puoltanut mitään, siis huom, edes sinun harjoittamaa henkistä väkivaltaa.
Erilaisia näkemyksiä ja niiden toteutuksia kyllä. Sinä taas olet vielä niin pieni ja naivi, ettet käsitä että meitä on täällä monia erilaisia eikä yhden opaskirjan opit käy jokatilanteeseen ja jokaiselle. Mutta suotakoon se erhe sinulle, olethan kenties vielä vasta kasvamassa aikuiseksi eikä silloin voi aina kovin laajaa pätevyyttä ja valmista viisautta odottaakaan. Tietyssä ikää itsekskeisyys on vielä ymmärrettävää.
ps yhä neuvon menemään hoitoon jos on vaikeuksia hyväksyä että meitä sinun kanssa eri mieltä olevia voi tosiaan olla jopa enemmän kuin minä, tämän laajuisessa formaatissa. Pellen teet itsestäsi, jälleen kerran.
Todella naurettava ja säälittävä veto sinulta, ettenkö sanoisi. Mutta, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.Säälin miestäsi ja lapsiasi!
Kun harjoitat fyysistä väkivaltaa yhtä paljon kuin minä henkistä.
Loppua en jaksa edes lukea taas.. En ole niin kiinnostunut SINUN puutteista ja ongelmista. - että..
yhä vaan hajalla kirjoitti:
pääsi lisäksi
Sääli sinua. Mutta tiedätkö, tunnustaminen on sitten jo puoli voittoa. Kenties joskus pääset siihen pisteeseen:)
On varmaan rankkaa olla sinä.on tosiaan rankkaa olla sinä! Taas olemme samaa mieltä!
- verisuonta
nytnauran kirjoitti:
"missähän olen väittänyt että ei voi olla kuin yksi hlö joka on eri mieltä kanssani"....
Et muuallla kuin ehkä joka toisessa tekstissäsi. Sairasta, sairasta....Olet siis sen lisäksi myös täysin selkärangaton takinkääntäjä joka syö jokaisen sanansa joka käänteessä.
On varmaan rankkaa olla sinä, todellakin.on jo katkennut?
Säälittävää kuinka olet riippuvainen minusta.
Kakkaa jauhat, perusteita ei kakallesi ole löytynyt koskaan. Mutta sehän on helppoa kun haukkuu ja vääristelee vain!
Ei tarvitse jankuttaa. Uskon oikeasti, että on rankkaa olla sinä! - Kerron
ettäedes kirjoitti:
viitsit sanoa noin koska jo aikasemmista keskusteluista ilmeni todistettavasti että itselläsi on aivan sama tarve todistella..Yhä vain. Kohdistat siis ironian yrityksesi taas itseesi:) Ja sitä voisi sanoa taas hoksottimien heikkoudeksi, toveri hyvä:)
Se mikä todellakin on hassua on se, että sinulla on sitten ilmeisesti todellakin niin heikko itsetunto ja vahvat harhat...Minun mielestäni täällä ei kukaan ole väittänyt "koko palstan olevan sinua vastaan"...Muutaman, joka muuten on sitten hieman enemmän kuin 1 kpl, kylläkin.
Näin psygologiselta kannalta on ilmeisen selvää että se on sinun juuri onkin suurin pelkosi ja mörkösi ja osittain varmaan selittänee tuon sekoilusi..jotain itsestäni: Minulla ei ole SINUN lisäksi ketään vihollista elämässäni. Voin helposti sanoa vihaavani sinua sydämeni kyllyydestä. Olet heikoin, ilkein ja sairain tapaamani ihminen.
- raasua
että.. kirjoitti:
on tosiaan rankkaa olla sinä! Taas olemme samaa mieltä!
loppuuko sanat? Ei se mitään, elämä opettaa sinuakin. Toivottavasti.
- tiedä
verisuonta kirjoitti:
on jo katkennut?
Säälittävää kuinka olet riippuvainen minusta.
Kakkaa jauhat, perusteita ei kakallesi ole löytynyt koskaan. Mutta sehän on helppoa kun haukkuu ja vääristelee vain!
Ei tarvitse jankuttaa. Uskon oikeasti, että on rankkaa olla sinä!minulla ei ole tapana katkoa verisuoniani vieraiden takia:)
Katsohan nyt lapsi hyvä noita viestejäsi ja niiden hallinnan hajoamisesta kielivää agressiivista teksiä ja katso sitten peiliin ja palaa taas kertomaan,montako on katki.
On varmaan rankkaa olla sinä. - tosiaan:)
valivali kirjoitti:
Säälin miestäsi ja lapsiasi!
Kun harjoitat fyysistä väkivaltaa yhtä paljon kuin minä henkistä.
Loppua en jaksa edes lukea taas.. En ole niin kiinnostunut SINUN puutteista ja ongelmista.menikö hermo? Ei se mitään, vähän kun vartut niin opit hillitsemään hieman itseäsi ja ottamaan myös takaisin jos kerta olet valmis antamaankin. Elämänkoulun säännöistä yksi oleellisin, toivottavasti aukeaa joskus sinullekkin.
On varmaan tooooosiiii rankkaa olla sinä:) - sinua
Kerron kirjoitti:
jotain itsestäni: Minulla ei ole SINUN lisäksi ketään vihollista elämässäni. Voin helposti sanoa vihaavani sinua sydämeni kyllyydestä. Olet heikoin, ilkein ja sairain tapaamani ihminen.
raasua. Tässä tuleekin meidän suuri eromme: Minulla ei ole tarvetta vihata vieraita ihmisiä, varsinkaan vain siksi, että he ovat eri mieltä kanssani:) Elämäni on ihan liian hyvää sellaiseen, itsetuntoni uhan liian vahva sellaiseen.
En siis suinkaan vihaa sinua, säälin kyllä entistä enemmän, ja ehkä jopa vähän kadun että osoitin sinun typeryytesi koska käytöksesi täällä on kielinyt näemmä vain huonosta itsetunnosta. En tiedä, mitä niin kamalaa oletkaan tehnyt tai saanut kokea että olet noin pihalla.
Anteeksi, jos itsetuntosi sai lisää lommoja, mutta et voi kyllä loputtomiin elää noissa harhoissasi ja olettaa että maailma pyörii pääsi ympärillä.
On siis totta että on rankkaa olla sinä. - ;o)
omahoito-mamsu kirjoitti:
Tuolla toisella palstalla on myös yksi äiti salapoliisiharrastuksineen...nyt mietityttää, jotta oletkohan sinäkin jo jakomielitautinen?
Oletko mielenterveystyön ammattilainen/pätevä antamaan lausuntosi? Netissä on helppo solvata nimettömänä, oikeassa elämässä joutuisit vastuuseen sanoistasi.
- kävitkö
tiedä kirjoitti:
minulla ei ole tapana katkoa verisuoniani vieraiden takia:)
Katsohan nyt lapsi hyvä noita viestejäsi ja niiden hallinnan hajoamisesta kielivää agressiivista teksiä ja katso sitten peiliin ja palaa taas kertomaan,montako on katki.
On varmaan rankkaa olla sinä.kauniita, asiallisia ja älykkäitä viestejäsi läpi?
Hui kuinka rankkaa olla sinä! - sanan?
tosiaan:) kirjoitti:
menikö hermo? Ei se mitään, vähän kun vartut niin opit hillitsemään hieman itseäsi ja ottamaan myös takaisin jos kerta olet valmis antamaankin. Elämänkoulun säännöistä yksi oleellisin, toivottavasti aukeaa joskus sinullekkin.
On varmaan tooooosiiii rankkaa olla sinä:)Hienoa jos sivistys alkaa valjeta sinullekin, epäilen tosin.
Hermoni on mennyt yhtä monta kertaa kuin sinä olet ollut älykäs. Aika vähissä siis.
Kiitos tuo elämänkoulu-lässytyksesi on niin imelää, että ota ensin asioista selvää ennen kuin puhut.
Mutta kuule, anna tulla vain. Luen täällä kakkaasi niin kauan kuin huvittaa itseäni. Ja samalla mitalla saat takaisin.
Ymmärrän että on toooosi rankkaa olla äiti, joka ei saa lapsiaan kuriin ilman ruumiillista kuritusta. - sait
sinua kirjoitti:
raasua. Tässä tuleekin meidän suuri eromme: Minulla ei ole tarvetta vihata vieraita ihmisiä, varsinkaan vain siksi, että he ovat eri mieltä kanssani:) Elämäni on ihan liian hyvää sellaiseen, itsetuntoni uhan liian vahva sellaiseen.
En siis suinkaan vihaa sinua, säälin kyllä entistä enemmän, ja ehkä jopa vähän kadun että osoitin sinun typeryytesi koska käytöksesi täällä on kielinyt näemmä vain huonosta itsetunnosta. En tiedä, mitä niin kamalaa oletkaan tehnyt tai saanut kokea että olet noin pihalla.
Anteeksi, jos itsetuntosi sai lisää lommoja, mutta et voi kyllä loputtomiin elää noissa harhoissasi ja olettaa että maailma pyörii pääsi ympärillä.
On siis totta että on rankkaa olla sinä.päähäsi, että vihaan sinua erilaisen mielipiteen vuoksi? Vihaan sinua koska olet ilkein, heikoin ja sairain tapaamani ihminen. Ja todellakin; minä vihaan sinua! Sääli en. Minulla kun ei ole tarvetta sääliä vieraita ihmisiä. ;o)
Äläs nyt kuvittele itsetunnostasi liikoja. Hyvällä itsetunnolla varustetun ihmisen kun ei tarvitse koko ajan puhua nolaamisesta ja häpeästä tai siitä kuinka "kaikki muut" ajattelevat.
Kerrohan minullekin, miten olet OSOITTANUT typeryyteni? Eli se kuuluisa perustelu (katso vaikka sivistyssanakirjasta mitä tarkoittaa). Perusteluksi ei riitä, että SINÄ sanot.
Niin, hassua että kuvittelet maailman pyörivän napasi ympärillä jopa siinä määrin, että kuvittelet kaiken mitä sanot olevan pätevää. Ihan vain siksi, että SINÄ niin sanot.
Ymmärrän, että on rankkaa kun itsetunto on noin heikko. Varmasti tosiaan johtuu siitä mitä olet tehnyt ja kokenut! Kerro nyt lisää kun alkuun pääsit. - henkistä kuritusta
sanan? kirjoitti:
Hienoa jos sivistys alkaa valjeta sinullekin, epäilen tosin.
Hermoni on mennyt yhtä monta kertaa kuin sinä olet ollut älykäs. Aika vähissä siis.
Kiitos tuo elämänkoulu-lässytyksesi on niin imelää, että ota ensin asioista selvää ennen kuin puhut.
Mutta kuule, anna tulla vain. Luen täällä kakkaasi niin kauan kuin huvittaa itseäni. Ja samalla mitalla saat takaisin.
Ymmärrän että on toooosi rankkaa olla äiti, joka ei saa lapsiaan kuriin ilman ruumiillista kuritusta.taidat käyttää ainoastaan sinä,pikku raasu, ja siitä syyllistyneenä purat tuota pahaa oloasi täällä muita syyllistäen. Olet sitä"sanoo toisin, tekee toisin"tyyppiä, senhän olet jo osoittanut monesti..
On varmaan todella rankkaa olla sinä. - selitävaan
sait kirjoitti:
päähäsi, että vihaan sinua erilaisen mielipiteen vuoksi? Vihaan sinua koska olet ilkein, heikoin ja sairain tapaamani ihminen. Ja todellakin; minä vihaan sinua! Sääli en. Minulla kun ei ole tarvetta sääliä vieraita ihmisiä. ;o)
Äläs nyt kuvittele itsetunnostasi liikoja. Hyvällä itsetunnolla varustetun ihmisen kun ei tarvitse koko ajan puhua nolaamisesta ja häpeästä tai siitä kuinka "kaikki muut" ajattelevat.
Kerrohan minullekin, miten olet OSOITTANUT typeryyteni? Eli se kuuluisa perustelu (katso vaikka sivistyssanakirjasta mitä tarkoittaa). Perusteluksi ei riitä, että SINÄ sanot.
Niin, hassua että kuvittelet maailman pyörivän napasi ympärillä jopa siinä määrin, että kuvittelet kaiken mitä sanot olevan pätevää. Ihan vain siksi, että SINÄ niin sanot.
Ymmärrän, että on rankkaa kun itsetunto on noin heikko. Varmasti tosiaan johtuu siitä mitä olet tehnyt ja kokenut! Kerro nyt lisää kun alkuun pääsit.taas, kun et muuta osaakkaan. Melko huolestuttavaa tuo sinun loputon harhaisuutesi, paheneva sellainen.
Menikö taas hermo, hajosiko hallinta? Ei se mitää, kunhan vähän kasvat ja aikuistut, opit ehkä sinäkin:)elämää.
ps. ja jos et taaskaan ymmärtänyt, voit kääntää nuo luettelemasi itseesi päin: ja kas, teit taas itsestäsi pellen osoittamalla tyhmyytesi yrittämällä haukkua muita siitä, mitä itse teet ja millainen olet:)
Varmaan tosi rankkaa olla sinä. - muuten lapsia
sait kirjoitti:
päähäsi, että vihaan sinua erilaisen mielipiteen vuoksi? Vihaan sinua koska olet ilkein, heikoin ja sairain tapaamani ihminen. Ja todellakin; minä vihaan sinua! Sääli en. Minulla kun ei ole tarvetta sääliä vieraita ihmisiä. ;o)
Ymmärrän, että on rankkaa kun itsetunto on noin heikko. Varmasti tosiaan johtuu siitä mitä olet tehnyt ja kokenut! Kerro nyt lisää kun alkuun pääsit.joiden äiti on kykenemätön tuntemaan sääliä vieraita kohtaan. Kertonee paljon ongelmistasi.
- kertoo toi juttu
naapurillesi, varmaan soittaa oikopäätä sossuun ja lapsesi lähtee huostaanottoon
niin ettei niskavilloja näy, kun sossu vie toiselle puolelle maata..
Oikeasti,
toi on tosi vaarallista tänä päivänä kehuskella, että käy lapseen konkreettisesti käsiksi.
Käy lukemassa lastensuojelulaki ja huostaanoton kriteerit. "Lapsen terveys, kehitys jne vaarassa";
niistähän saa sosiaalitoimistossa kehiteltyä vaikka millaisia kasvatusjuttuja, että lapsen perhe on vaarallinen lapselle jne..
Ei pahalla, mutta tämä on virallista tätä päivää Suomessa. Sossut valvoo "bongareittensa" avulla(lastensuojeluilmoitus sossuun kaikesta epäilyttävästä), kuinka me lapsiamme kasvatamme ja ihan kaikenlainen lapsen "kuritus" on ehdottomasti kielletty, myös henkinen!.
Lasten kasvatustavoistakin ja -tyyleistä (huostaanotettujen lasten perheet) on
jo nykyään kiistaa korkeinta oikeutta myöten!- se ero
Ei nää lapseen kiinni käyvät kenellekään mitään uskalla kertoa! Kun lapsi käyttäytyy kaupassa huonosti, mennään kotiin ja kuritetaan siellä!
Ei pitäisi olla ylivoimainen temppu hoitaa homma siellä kaupassa, heti. Mutta niinhän ne pahat teot aina tehhään visusti piilossa. Raukkamaista.
Kerran näin kaupassa äidin tukistavan lastaan ja uskokaa tai älkää, menin ja otin äitiä tukasta. Oli muuten vähän paniikissa täti. Sanoin vaan, että en tykkää kattella tollasta kun valitsen banaaneja, menee ruokahalu. Voit käydä minuun käsiksi jos vituttaa, ollaan suht samaa kokoluokkaa.
Typerä uhkasi vielä poliisi-ilmoituksella. Sanoin, että mennään samaa matkaa. Täytän sun lapsesi puolesta toisen ilmotuksen. - Nuori äiti
se ero kirjoitti:
Ei nää lapseen kiinni käyvät kenellekään mitään uskalla kertoa! Kun lapsi käyttäytyy kaupassa huonosti, mennään kotiin ja kuritetaan siellä!
Ei pitäisi olla ylivoimainen temppu hoitaa homma siellä kaupassa, heti. Mutta niinhän ne pahat teot aina tehhään visusti piilossa. Raukkamaista.
Kerran näin kaupassa äidin tukistavan lastaan ja uskokaa tai älkää, menin ja otin äitiä tukasta. Oli muuten vähän paniikissa täti. Sanoin vaan, että en tykkää kattella tollasta kun valitsen banaaneja, menee ruokahalu. Voit käydä minuun käsiksi jos vituttaa, ollaan suht samaa kokoluokkaa.
Typerä uhkasi vielä poliisi-ilmoituksella. Sanoin, että mennään samaa matkaa. Täytän sun lapsesi puolesta toisen ilmotuksen.Taidat olla sitä tyyppiä että puutut muiden elämään kun omasi rempallaan.
Siinä olisi sulle rapsahtanut pahoinpitely-syyte sen äidin tukistamisesta!
Kyllä toi on niuhojen puhetta,että lasta ei saa kurittaa kuin lässyttämällä. Lapset ovat erilaisia,toisille menee oppi heti perille,toiset ovat niin jästejä, että joskus on muistutus paikallaan. Siis todellakin joskus.
Kertokaahan te muut,miten te kiellätte kun lapsi lyö sinua ja toistuvista kielloista,itkuista,toiseen asiaan ohjaamalla,lapsi jatkaa lyömistä? Tai entä kun lapsi heittää sujuvasti ruokansa lattialle,vaikka olet miljoonasti kertonut,että ruoka syödään, ei heitetä lattialle? Tai että kaverin kädestä ei riistetä lelua? - jepa
se ero kirjoitti:
Typerä uhkasi vielä poliisi-ilmoituksella. Sanoin, että mennään samaa matkaa. Täytän sun lapsesi puolesta toisen ilmotuksen.Johan nykylainsäädännöllä äänen korottaminenkin lapselle on "henkistä väkivaltaa".
Joku järki ja tolkku on pehmoilussakin oltava. Jotkut lapset oppii pelkällä sanomisella, mutta läheskään kaikki ei. Näiden lässynlää-äititeresojen (hyvä termi muuten!) lapsia näkee ihan liikaa - pahoinpitelemässä muiden lapsia. Eli se siitä teoriasta että väkivaltaa käyttävät vain ne jotka sitä on kokeneet. Myös pellossa kasvaneet kovapäät käyvät toisiin käsiksi, eri syistä vain.
Kultainen keskitie ja tilannetaju. - kun tämä täti
jepa kirjoitti:
Johan nykylainsäädännöllä äänen korottaminenkin lapselle on "henkistä väkivaltaa".
Joku järki ja tolkku on pehmoilussakin oltava. Jotkut lapset oppii pelkällä sanomisella, mutta läheskään kaikki ei. Näiden lässynlää-äititeresojen (hyvä termi muuten!) lapsia näkee ihan liikaa - pahoinpitelemässä muiden lapsia. Eli se siitä teoriasta että väkivaltaa käyttävät vain ne jotka sitä on kokeneet. Myös pellossa kasvaneet kovapäät käyvät toisiin käsiksi, eri syistä vain.
Kultainen keskitie ja tilannetaju.sossu osaa kyllä kaiken
ja voi jakaa Teille kasvatuskyvyttömät lasten vanhemmat siellä sosiaalitoimistossa
oikein virkansa puolesta, niitä koulukirjoista luettuja kasvatusvinkkejä.
Olkaa varovaisia näissä lastenne kasvatus asioissa! - Pikkupingviini
Nuori äiti kirjoitti:
Taidat olla sitä tyyppiä että puutut muiden elämään kun omasi rempallaan.
Kyllä toi on niuhojen puhetta,että lasta ei saa kurittaa kuin lässyttämällä. Lapset ovat erilaisia,toisille menee oppi heti perille,toiset ovat niin jästejä, että joskus on muistutus paikallaan. Siis todellakin joskus.
Kertokaahan te muut,miten te kiellätte kun lapsi lyö sinua ja toistuvista kielloista,itkuista,toiseen asiaan ohjaamalla,lapsi jatkaa lyömistä? Tai entä kun lapsi heittää sujuvasti ruokansa lattialle,vaikka olet miljoonasti kertonut,että ruoka syödään, ei heitetä lattialle? Tai että kaverin kädestä ei riistetä lelua?niin, että veisin lapsen miettimispaikalle. Riippuu iästä. Ottaisin pois ruokapöydästä.
Sanoisin, "ei saa". Sanoisin lyödystä kaverista esim.," katso hän itkee". Ja varoisin, että en itse menettäisi malttiani lapsen aikana, sillä lapset ottavat mallia äidistään. - vaikuttaa
Nuori äiti kirjoitti:
Kertokaahan te muut,miten te kiellätte kun lapsi lyö sinua ja toistuvista kielloista,itkuista,toiseen asiaan ohjaamalla,lapsi jatkaa lyömistä? Tai entä kun lapsi heittää sujuvasti ruokansa lattialle,vaikka olet miljoonasti kertonut,että ruoka syödään, ei heitetä lattialle? Tai että kaverin kädestä ei riistetä lelua?että olet impulsiivinen persoona. (Esim. otsikkosi: Olet lapsellinen!, on aika hyökkäävä)
Ehkä miettisin voiko sillä olla yhteyttä lapsesi käytökseen. Oletko kenties hokenut ei-sanaa ja antanut tukkapöllyä ja saanut lapsesi samaistumaan itseesi.
Miten olisi rauhallinen toiminta, selkeät rajat ja sopivat seuraukset lapsen tehdessä hönttejä juttuja, esim, jos lapsi lyö sinua (mistä lie oppinut=)) niin ottaisitko hänet vain lujasti ja lempeästi syliisi rauhallisena niin, että hän ei voi lyödä. Tai anna vaikka iskän syliin, jos on helpompi. Jotenkin tuntuu, että lyömällä hän vain lyö enemmän. - kaltaisiasi tarvitaan enemmän
se ero kirjoitti:
Typerä uhkasi vielä poliisi-ilmoituksella. Sanoin, että mennään samaa matkaa. Täytän sun lapsesi puolesta toisen ilmotuksen.Tuolla tavoin minunkin tekisi mieli aina tehdä kun näen vanhempia jotka käyvät lapsiinsa käsiksi niin kovakouraisesti ettei siitä kyllä näe opin menevän perille vaan suunnattoman pelon lapsella.....................
- Nuori äiti
vaikuttaa kirjoitti:
että olet impulsiivinen persoona. (Esim. otsikkosi: Olet lapsellinen!, on aika hyökkäävä)
Ehkä miettisin voiko sillä olla yhteyttä lapsesi käytökseen. Oletko kenties hokenut ei-sanaa ja antanut tukkapöllyä ja saanut lapsesi samaistumaan itseesi.
Miten olisi rauhallinen toiminta, selkeät rajat ja sopivat seuraukset lapsen tehdessä hönttejä juttuja, esim, jos lapsi lyö sinua (mistä lie oppinut=)) niin ottaisitko hänet vain lujasti ja lempeästi syliisi rauhallisena niin, että hän ei voi lyödä. Tai anna vaikka iskän syliin, jos on helpompi. Jotenkin tuntuu, että lyömällä hän vain lyö enemmän.esim.leikkipuistossa. Minun poikani leikkii "isompiensa"knssa,esim.4-5 vuotiaiden. Leikit tulevat rajummiksi. Myös jotkut tv-ohjelmat syöpyvät lapsen mieleen,poikani pelkäsi pitkään pelle hermannia,meni kauankuin hän "pääsi sen pelon yli".
En sano tätä pahalla,mutta väitätkö,ettei jokaisessa lapsessa"asu paha"...miten sen nyt nätisti muotoilisin?
Tarkoitan, että nyt poikamme ollessa alkavassa uhmaiässä,hän hermostuu helposti,tekee juuri sellaisia juttuja mitä ei enää tekisi.
Meidän poikamme on temperamenttinen ja toki käytämme viimeisenä keinona tukistamista tai nippaamista.Monien kiletojen jälkeen kun lapsi tietää, että esim.äitiä ei lyödä ja se jatkuu vaan,niin se on aikuisen uhmaamista,lapsi koittaa rikkoa rajoja ja kokeilee,jospa tällä kerralla ei tulisikaan rangaistusta...
Ikinä en ole lastani lyönyt eikä kohdella "väkivaltaisesti",sehän on selvä!
Mitenkäs jääräpäiselle koiralle muuten opetetaan ei-sana?? ;) (for example) älkääkä nyt sanoko että vertaan koiria ja lapsia...miettimisen arvoinen asia vaan... - Annukka
se ero kirjoitti:
Typerä uhkasi vielä poliisi-ilmoituksella. Sanoin, että mennään samaa matkaa. Täytän sun lapsesi puolesta toisen ilmotuksen.Jos joku tuntematon mielisairas akka kävisi mun kimppuun kaupassa niin kyllä pääsis sairaalasta juhannuksena jos silloinkaan. Hae oikeesti apua, toi ei oo normaalia, ja sitten hankit itsellesi uuden, vähänkäytetyn elämän. (jos tuo edes olisi totta, en katsos ole niin tyhmä että uskoisin).
- kiitos
Nuori äiti kirjoitti:
Kertokaahan te muut,miten te kiellätte kun lapsi lyö sinua ja toistuvista kielloista,itkuista,toiseen asiaan ohjaamalla,lapsi jatkaa lyömistä? Tai entä kun lapsi heittää sujuvasti ruokansa lattialle,vaikka olet miljoonasti kertonut,että ruoka syödään, ei heitetä lattialle? Tai että kaverin kädestä ei riistetä lelua?Niinhän toivot kun et muuta keksi..
Eikö näköjään mikään meni jakeluunkaan. Olisin ottanut pahoinpitelysyytteen mielelläni kun äiti olisi samanmoisen saanut omasta pahoinpitelystään! Tässä tämä nähdään: kun täällä erehtyy nimittämään LAPSEN saamaa tukkapöllyä pahoinpitelyksi, niin ollaan kimppuun hyökkäämässä. Mutta kun aikuiselle tehdään sama niin taas hyökätään kimppuun kun se on pahoinpitelyä!
Kuka siis kirjoittaa, että lasta kasvattaa lässyttämällä? Sinä. Ei hyvä.
"Jästit" lapset vaatisi vähän vaivannäköä, että oivaltaisi jokaiselle lapselle parhaan kasvatustavan. Mutta tunnetusti eräät menee sieltä mistä aita on matalin..
Jos et osaa valita oikeita sanoja lapsen kieltoihin, en voi auttaa. En kai pysty nettipalstalla demonstroimaan oikeaa tilannetta? Kyse on 89%:sesti ilmeistä ja eleistä, asenteesta ja siitä, että lapsi luottaa aikuisen arvovaltaan ja sanaan. Siihen pitää tehdä vähä työtä, ei ole Manun illallista tässäkään! - villikon äiti
Nuori äiti kirjoitti:
esim.leikkipuistossa. Minun poikani leikkii "isompiensa"knssa,esim.4-5 vuotiaiden. Leikit tulevat rajummiksi. Myös jotkut tv-ohjelmat syöpyvät lapsen mieleen,poikani pelkäsi pitkään pelle hermannia,meni kauankuin hän "pääsi sen pelon yli".
En sano tätä pahalla,mutta väitätkö,ettei jokaisessa lapsessa"asu paha"...miten sen nyt nätisti muotoilisin?
Tarkoitan, että nyt poikamme ollessa alkavassa uhmaiässä,hän hermostuu helposti,tekee juuri sellaisia juttuja mitä ei enää tekisi.
Meidän poikamme on temperamenttinen ja toki käytämme viimeisenä keinona tukistamista tai nippaamista.Monien kiletojen jälkeen kun lapsi tietää, että esim.äitiä ei lyödä ja se jatkuu vaan,niin se on aikuisen uhmaamista,lapsi koittaa rikkoa rajoja ja kokeilee,jospa tällä kerralla ei tulisikaan rangaistusta...
Ikinä en ole lastani lyönyt eikä kohdella "väkivaltaisesti",sehän on selvä!
Mitenkäs jääräpäiselle koiralle muuten opetetaan ei-sana?? ;) (for example) älkääkä nyt sanoko että vertaan koiria ja lapsia...miettimisen arvoinen asia vaan...Niin, klassinen selitys lapsen huonoon käytökseen on "naapurin kakarat".. Ei ole muuten naapurin kakaroillakaan merkitystä jos on kotona asiat osattu selittää ja oikein ohjata. Kasvattaa itseluottamukseen, silloin ei ole väliä mitä tyhmyyksiä toiset tekee kun uskaltaa pysyä omassa mielipiteessään.
No, mitenkäs sinä opetat koiralle ei-sanan? Siis lyöt vai? Kukahan koirakouluttaja tälläistä enää neuvoo?
Ja tosiaan on aika naurettavaa väittää koiran ja lapsen toimivan samoin.
Yhtä hyvin voisi kysyä, että kuinkas ne possut oppii röhkimään..
Yksi kysymys: jos olisi olemassa toinen yhtä hyvä tai parempi keino kuin käyttämäsi tukistukset ja nippaamiset, käyttäisitkö sitä?
Se ON olemassa. - huh.
jepa kirjoitti:
Johan nykylainsäädännöllä äänen korottaminenkin lapselle on "henkistä väkivaltaa".
Kultainen keskitie ja tilannetaju.Nykylainsäädännössä äänen korottaminen ei ole "henkistä väkivaltaa". Tietolähteesi kusee.
Mikä on tietolähteesi kun puhut lässynlää-äititeresojen pahoinpitelevistä lapsista? Mutu-tietoko se taas jyrää?
Ettei vaan olisi kuitenkin niitä kaappiHitlereiden lapsia? Eiväthän ne uskalla kuin nettipalstalla uhota sillä, että käyvät pienempäänsä käsiksi.
Käy lapseen käsiksi - ja hän ei käy toisiin käsiksi. Loogistako? :-)
Siinä tapauksessa taidankin tästä mennä rikkomaan autoni, että kulkisi paremmin!
Kultaisessa keskitiessä olen prikulleen samaa mieltä, mutta sinulla on sen löytämiseen vielä kompassi hukassa. - Pannukka
Annukka kirjoitti:
Jos joku tuntematon mielisairas akka kävisi mun kimppuun kaupassa niin kyllä pääsis sairaalasta juhannuksena jos silloinkaan. Hae oikeesti apua, toi ei oo normaalia, ja sitten hankit itsellesi uuden, vähänkäytetyn elämän. (jos tuo edes olisi totta, en katsos ole niin tyhmä että uskoisin).
Aikuinen ottaa aikuista niskasta kiinni -> mielisairas akka.
Aikuinen ottaa lasta niskasta kiinni -> Hienoa!
Jos joku koskee MINUUN -> hakkaisin hänet sairaalakuntoon ½ vuodeksi.
Jos minä käyn käsiksi LAPSEENI -> Minulla on oikeus, se on hienoa!
Jos joku tekee samankokoiselle saman, mitä tämä on tehnyt pienemmälleen -> ei normaalia, hae apua ja hanki uusi elämä!
Jos katselee vieressä kun lasta alistetaan ja käydään käsiksi -> normaalia, tervettä ja hieno elämä.
Kukahan tässä sen avun tarpeessa on (jos sinulle on enää mitään tehtävissä, onneksi en ole noin tyhmä)? - Nuori äiti
villikon äiti kirjoitti:
Niin, klassinen selitys lapsen huonoon käytökseen on "naapurin kakarat".. Ei ole muuten naapurin kakaroillakaan merkitystä jos on kotona asiat osattu selittää ja oikein ohjata. Kasvattaa itseluottamukseen, silloin ei ole väliä mitä tyhmyyksiä toiset tekee kun uskaltaa pysyä omassa mielipiteessään.
No, mitenkäs sinä opetat koiralle ei-sanan? Siis lyöt vai? Kukahan koirakouluttaja tälläistä enää neuvoo?
Yksi kysymys: jos olisi olemassa toinen yhtä hyvä tai parempi keino kuin käyttämäsi tukistukset ja nippaamiset, käyttäisitkö sitä?
Se ON olemassa.Kerrohan minulla parempi keino,miten toimia lapseni kohdalla? Äänen korottaminenkaan ei auta asiaa(jokus auttaa,joskus ei) enkä halua olla karjuva ämmä.
Nykyäänhän on taas vallalla tämä vapaa kasvatua-ei kieltoja, ei rajoja,annetaan lapsen "kokeilla". Luin tästä artikkelin eräästä lehdestä,jossa haastateltiin äitiä. Hän mm.mainitsi,että kun hän pukee lapselleen toppavaatteet ulos,lapsen EI TARVI pukea hanskoja,jos ei halua.Hän ottaa ne hanskat sitten mukaan,ja puetaan ne vasta,kun lapsi niin haluaa.Siis käsittämätöntä!!
Annetaan lapsen valita jo leikki-iässä,sehän on itsestäänselvyys, että jos on pakkasta,pukeudutaan sen mukaisesti.
Otin tän esimerkiksi siitä, että vapaa kasvatus näkyy juuri esim.siinä tuttavani lapsessa. Onko se teidän mielestänne hyväksyttävää, että lapsi haukkaa kymmenestä pasteijasta yhden palan,sylkee ne lattialle? Saako teidän lapsi pomppia näppiksen päällä? Saako hän heittää eteisestä kaikki kengät pitkin kämppää? Entä kaupan hyllyiltä repiä alas tavaroita?
Tätä lasta kun ei killetä,eikä kerrota,miksi niin ei saa tehdä! Haloo! Minun lapseni ei noin tee,koska tietää ettei niin saa tehdä!
Ja jos joskus tarvii,niin otan lastani tukasta vaikka kaupassa-onneksi ei ole ollut tarvetta! Ja jos silloin joku puuttuu minun kasvatustapoihini,niin tulen mielelläni kuulemaan laitokselle miten itse olet onnistunut. - Annukka
Pannukka kirjoitti:
Jos joku tekee samankokoiselle saman, mitä tämä on tehnyt pienemmälleen -> ei normaalia, hae apua ja hanki uusi elämä!
Jos katselee vieressä kun lasta alistetaan ja käydään käsiksi -> normaalia, tervettä ja hieno elämä.
Kukahan tässä sen avun tarpeessa on (jos sinulle on enää mitään tehtävissä, onneksi en ole noin tyhmä)?Hahahahaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! XD Lue tekstini ylempää, pässi!
Ps. ties vaikka pääsisi vasta ensi jouluna sairaalasta! - hyvin käyttäytyi sekin..
Nuori äiti kirjoitti:
Kerrohan minulla parempi keino,miten toimia lapseni kohdalla? Äänen korottaminenkaan ei auta asiaa(jokus auttaa,joskus ei) enkä halua olla karjuva ämmä.
Nykyäänhän on taas vallalla tämä vapaa kasvatua-ei kieltoja, ei rajoja,annetaan lapsen "kokeilla". Luin tästä artikkelin eräästä lehdestä,jossa haastateltiin äitiä. Hän mm.mainitsi,että kun hän pukee lapselleen toppavaatteet ulos,lapsen EI TARVI pukea hanskoja,jos ei halua.Hän ottaa ne hanskat sitten mukaan,ja puetaan ne vasta,kun lapsi niin haluaa.Siis käsittämätöntä!!
Annetaan lapsen valita jo leikki-iässä,sehän on itsestäänselvyys, että jos on pakkasta,pukeudutaan sen mukaisesti.
Otin tän esimerkiksi siitä, että vapaa kasvatus näkyy juuri esim.siinä tuttavani lapsessa. Onko se teidän mielestänne hyväksyttävää, että lapsi haukkaa kymmenestä pasteijasta yhden palan,sylkee ne lattialle? Saako teidän lapsi pomppia näppiksen päällä? Saako hän heittää eteisestä kaikki kengät pitkin kämppää? Entä kaupan hyllyiltä repiä alas tavaroita?
Tätä lasta kun ei killetä,eikä kerrota,miksi niin ei saa tehdä! Haloo! Minun lapseni ei noin tee,koska tietää ettei niin saa tehdä!
Ja jos joskus tarvii,niin otan lastani tukasta vaikka kaupassa-onneksi ei ole ollut tarvetta! Ja jos silloin joku puuttuu minun kasvatustapoihini,niin tulen mielelläni kuulemaan laitokselle miten itse olet onnistunut.Kuinkahan monta kertaa pitää tolkuttaa, että virtuaalimaailmassa on mahdoton demonstroida kasvatustilanteita!
Ovatko nykyäidit tosiaan niin avuttomia, että kaipaavat kädestä pitäen apua mitä lapselle pitää sanoa kun penkovat kukkapurkkia..?
Mihin perustat väitteesi "Nykyäänhän on taas vallalla tämä vapaa kasvatua-ei kieltoja, ei rajoja,annetaan lapsen "kokeilla""? Lukemaasi artikkeliin? :-)
Kuvaamasi naapurin kersan huonot tavat eivät tietenkään ole hyväksyttäviä! Mutta väitätkö sinä, että ainoa tapa välttää lattialle syljeskelyä, kenkien heittelyä ja kaupan hyllyjen tyhjennystä, on käydä käsiksi???
Voi uusavuttomuus.. Pikemminkin se näyttää olevan vallalla jos ei kasvattajalla ole tervettä auktoriteettiä, hermojen hallintaa ja jämptiyttä hoitaa asioita käymättä käsiksi.
Minunkaan lapseni eivät siis tee noin vaikka en heitä kuritakaan ruumiillisesti! Haloo!
Miksi täällä aina pitää väittää, että käsiksi käymisen lisäksi voi vain lässyttää tai jättää kasvattamatta??????????? Tähän kun joku vastaisi.. - kiitos
Annukka kirjoitti:
Hahahahaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! XD Lue tekstini ylempää, pässi!
Ps. ties vaikka pääsisi vasta ensi jouluna sairaalasta!minulle selvisi, että oletkin 14-vuotias huomionkipeä teinityttö.. hetken jo mietin, voiko noin sairasta ihmistä olla.
Ja jos luulet minu pelkäävän esipuberteettisi tuomaa uhoa, erehdyt pahan kerran. En alennu moiseen uhoiluun, koska sinäkään et livenä uskaltaisi silmiin katsoa vaikka muuta uhoat.
Pässi, se taidat tosiaan olla. - Annukka
kiitos kirjoitti:
minulle selvisi, että oletkin 14-vuotias huomionkipeä teinityttö.. hetken jo mietin, voiko noin sairasta ihmistä olla.
Ja jos luulet minu pelkäävän esipuberteettisi tuomaa uhoa, erehdyt pahan kerran. En alennu moiseen uhoiluun, koska sinäkään et livenä uskaltaisi silmiin katsoa vaikka muuta uhoat.
Pässi, se taidat tosiaan olla.minulle selvisi, että oletkin keski-ikäinen huumorintajuton tiukkapipo.. hetken jo mietin, voiko noin idioottia ihmistä olla.
Ja jos luulet minu pelkäävän täti-asenteesi tuomaa uhoa, erehdyt pahan kerran. En alennu moiseen nipottamiseen, koska sinäkään et livenä uskaltaisi silmiin katsoa vaikka muuta nipotat.
Pässi, se taidat tosiaan olla. - imuroimaan huoneensa
Annukka kirjoitti:
minulle selvisi, että oletkin keski-ikäinen huumorintajuton tiukkapipo.. hetken jo mietin, voiko noin idioottia ihmistä olla.
Ja jos luulet minu pelkäävän täti-asenteesi tuomaa uhoa, erehdyt pahan kerran. En alennu moiseen nipottamiseen, koska sinäkään et livenä uskaltaisi silmiin katsoa vaikka muuta nipotat.
Pässi, se taidat tosiaan olla.Missähän se huumori oli..? Sitä tarvitaan ennen kuin naurattaa. Ei ole tapana nauraa lapsen kaltoinkohtelulle..
Olen päässyt jos uhoamisvaiheen ohi, joten se siitä.. Olen muuten katsonut aika montaa huonosti käyttäytyvää lasta ja kasvattajaa silmiin. Sekään ei pelota. Harmittaako?
Sanoit jo kerran minua pässiksi, ei tarvitse toistella. - kasvis
hyvin käyttäytyi sekin.. kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa pitää tolkuttaa, että virtuaalimaailmassa on mahdoton demonstroida kasvatustilanteita!
Ovatko nykyäidit tosiaan niin avuttomia, että kaipaavat kädestä pitäen apua mitä lapselle pitää sanoa kun penkovat kukkapurkkia..?
Mihin perustat väitteesi "Nykyäänhän on taas vallalla tämä vapaa kasvatua-ei kieltoja, ei rajoja,annetaan lapsen "kokeilla""? Lukemaasi artikkeliin? :-)
Kuvaamasi naapurin kersan huonot tavat eivät tietenkään ole hyväksyttäviä! Mutta väitätkö sinä, että ainoa tapa välttää lattialle syljeskelyä, kenkien heittelyä ja kaupan hyllyjen tyhjennystä, on käydä käsiksi???
Voi uusavuttomuus.. Pikemminkin se näyttää olevan vallalla jos ei kasvattajalla ole tervettä auktoriteettiä, hermojen hallintaa ja jämptiyttä hoitaa asioita käymättä käsiksi.
Minunkaan lapseni eivät siis tee noin vaikka en heitä kuritakaan ruumiillisesti! Haloo!
Miksi täällä aina pitää väittää, että käsiksi käymisen lisäksi voi vain lässyttää tai jättää kasvattamatta??????????? Tähän kun joku vastaisi..Ei koskaan päästä loppuun tässä keskustelussa. Ei koskaan tule lausetta, jonka kaikki hyväksyisivät.
Se mitä yksi sanoo hellyydeksi, on toisen mielestä lepsuutta, mitä toinen sanoo tiukaksi puhutteluksi, toinen nimittää sitä raivokkaaksi huutamiseksi, mitä toinen sanoo nippaisuksi niskavilloista, toinen sanoo tukasta raastamiseksi.
Sillä aikaa kun tästä riidellään, lapset kasvavat ja saavat vaikutteita joka puolelta. He näkevät vanhmepiensä suhtautumiset asioihin ja ottavat ooppia. Hekin oppivat keskustelemaan tiukalla äänellä. - Siitähän tuolla muissa ketjuissa valitetaan, että lapset huutavat kaupoissa.
Palstan kirjoittajilla tuntuu olevan se käsitys, että kasvatus on jonkin ongelman ratkaisua.
Jättäkääpä nyt nuo juupas-eipäs-tukkapölly-keskustelut ja kertokaa lyhyesti, mitä tarkoitatte sanalla KASVATUS! - rivien välissä
kasvis kirjoitti:
Ei koskaan päästä loppuun tässä keskustelussa. Ei koskaan tule lausetta, jonka kaikki hyväksyisivät.
Se mitä yksi sanoo hellyydeksi, on toisen mielestä lepsuutta, mitä toinen sanoo tiukaksi puhutteluksi, toinen nimittää sitä raivokkaaksi huutamiseksi, mitä toinen sanoo nippaisuksi niskavilloista, toinen sanoo tukasta raastamiseksi.
Sillä aikaa kun tästä riidellään, lapset kasvavat ja saavat vaikutteita joka puolelta. He näkevät vanhmepiensä suhtautumiset asioihin ja ottavat ooppia. Hekin oppivat keskustelemaan tiukalla äänellä. - Siitähän tuolla muissa ketjuissa valitetaan, että lapset huutavat kaupoissa.
Palstan kirjoittajilla tuntuu olevan se käsitys, että kasvatus on jonkin ongelman ratkaisua.
Jättäkääpä nyt nuo juupas-eipäs-tukkapölly-keskustelut ja kertokaa lyhyesti, mitä tarkoitatte sanalla KASVATUS!tullut varmasti.. Meille kasvatus on opastusta ja ohjausta. Emme oleta lapsen osaavan kaikkea itsestään ja automaattisesti. Meillä sallitaan virheitä, lapsille ja aikuisille.
Uskon edelleen vahvasti ennaltaehkäisevään kasvatukseen. Siitä puhutaan liian vähän. Puhutaan vain siitä mitä tehdä kun ongelma on jo käsissä. Vaikka niin monet ongelmat olisi vältettävissä kun puhuttaisiin ja juteltaisiin lasten kanssa. Kyseltäisiin "mitä ajattelet tästä tai tästä". Ihan kuin äiti on mallina tytölle peilatessaan onko laihtunut tai isä kirotessa muita autoilijoita. Samoin voi olla mallina kaikessa muussakin.
Pienelle lapselle (n.1v) kaikkea ei voi selittää. Silloin pitää vain jaksaa kerta toisensa jälkeen kantaa kukkapurkkia kopeloiva lapsi pois ja opettaa "ei." Ihan samoin kun koliikkivauvaa vaan kannetaan, kannetaan vaikkei jaksaisi. Mutta se on ohimenevä vaihe ja sen ajatuksen avulla selviää pidemmälle.
Omat kasvatusperiaatteni ovat: ei KOSKAAN lapsen ruumiillista kuritusta. Yritän välttää huutamista, mutta en onnistu läheskään aina. Onneksi en ole mikään maratonkarjuja vaan nopeaan tajuan olevani hölmö huutaessani. Yritän pukea kiristykset ja uhkailut toiseen muotoon: sen sijaan, että sanoisin "jäät ilman jälkiruokaa jos et syö vihanneksia" sanon mieluummin "jos nyt syöt hyvin vihanneksi, voimme ottaa jälkiruokaa". Näillä on muuten huima ero tehoon!! Kukapa haluaisi pomoltaankaan kuunnella jatkuvaa ei:tä ja älä:ä?
Sitten vielä kehuja mahdollisimman paljon. Oma työkin maistuu paljon mukavammalle jos toisinaan saa myös kehuja. Se antaa intoa toiminnalle! Vieraiden aikana annetut kehut ("Iida osaa jo hienosti pukea itsensä aamuisin") ovat todellinen menestys!
Yritän myös aina miettiä ongelmatilanteessa, että miksi lapsi kiukkuaa. Usein syynä on nälkä, väsymys tms. aikuisesta riippuva syy. Joskus joutuu menemään asioille väsyneen tai nälkäisen lapsen kanssa ja silloin on hyvä sanoa, että "tiedän, että olet väsynyt, mutta meidän on hoidettava tämä asia vielä". Kun pukee tunteet sanoiksi, lapsen on helpompi toimia yhteistyössä. Kun sitten iskee kiukku vaikka kun pitäisi lähteä kylästä, en päätöksen tehtyäni (lähdöstä tietysti pitää ilmoittaa hyvissä ajoin lapselle, että ehtii lopettaa leikin) sitä peru. Piste. Sitten puetaan ja lähdetään. Yleensä vauhdilla. Autossa tai kotona ei odota selkäsauna, vaan lapsen rauhoituttua kerron ettei tuntunut kivalle. Ja sitten seuraavalla kerralla jo lähteissä muistan sanoa, että kylästä lähdetään kauniisti sitten kun on aika.
Tässäpä näitä. Sopiva annos vähän kaikkea, eli se kultainen keskitie, on meillä toiminut paremmin kuin hyvin.
Joskus on tietysti äidillä tai isälläkin huono päivä ja hermot tiukalla. Silloin on parempi, että toinen (jos paikalla) osallistuu enemmän lastenhoitoon. Ja mieluummin poistun paikalta (kotona) jos hermojen hallinta alkaa rakoilla. Kiinni käyminen ei ole meillä vaihtoehto. Aikuisen pitää osata hallita hermonsa muutoin.
Nyrkkeilyharrastus kyllä auttaa agressioiden purkamiseen taivaallisen hyvin! - Jihuu!
Nuori äiti kirjoitti:
Kerrohan minulla parempi keino,miten toimia lapseni kohdalla? Äänen korottaminenkaan ei auta asiaa(jokus auttaa,joskus ei) enkä halua olla karjuva ämmä.
Ja jos joskus tarvii,niin otan lastani tukasta vaikka kaupassa-onneksi ei ole ollut tarvetta! Ja jos silloin joku puuttuu minun kasvatustapoihini,niin tulen mielelläni kuulemaan laitokselle miten itse olet onnistunut.Että kun tukistat lasta, lapsi voi hyvinkin oppia olemaan tekemättä jotain asiaa. Miksikö? Koska hän pelkää TUKISTAMISTA. Mutta jos raja asetetaan lapselle puhein jne, niin lapsi oppii asian syvimmän merkityksen, eli sen MIKSI niin ei saa tehdä, eikä pelkän väkivallan pelossa kasva moraalittomaksi.
- ........
villikon äiti kirjoitti:
Niin, klassinen selitys lapsen huonoon käytökseen on "naapurin kakarat".. Ei ole muuten naapurin kakaroillakaan merkitystä jos on kotona asiat osattu selittää ja oikein ohjata. Kasvattaa itseluottamukseen, silloin ei ole väliä mitä tyhmyyksiä toiset tekee kun uskaltaa pysyä omassa mielipiteessään.
Se ON olemassa.että tässä nyt haettiin mitään selitystä siten että"kun naapurin lapset". Tosiasiahan on, että lapset( varsinkin pienet pojat) katsovat ja ottavat innokkaasti mallia isommilta pojilta, joilla vaikutteita on jo tullut ihan erilailla kuin näillä vielä pienemmillä. Jne jne niin se vaan menee. Ja aina ainakin jossain vaiheessa lapset kokeilevat rajojaan jopa yli meidän vanhempien toiveiden.
- kerran
Pannukka kirjoitti:
Kukahan tässä sen avun tarpeessa on (jos sinulle on enää mitään tehtävissä, onneksi en ole noin tyhmä)?näen kaupassa jonkun uhkaavan lastaan arestilla, menen ja otan tämän typerääkin typerämmän uhkailijan mahtipontisella ja napakalla otteella syliini ja kannan sylissäni huonearestiin sanoen, että jos vittuilla haluat, vittuile sitten kuule itsesi kokosille äläkä pienemmilles. Raukka, hullu vai hyvä ihminen?
- sanoisin
kerran kirjoitti:
näen kaupassa jonkun uhkaavan lastaan arestilla, menen ja otan tämän typerääkin typerämmän uhkailijan mahtipontisella ja napakalla otteella syliini ja kannan sylissäni huonearestiin sanoen, että jos vittuilla haluat, vittuile sitten kuule itsesi kokosille äläkä pienemmilles. Raukka, hullu vai hyvä ihminen?
että kaksi ensimmäistä. Sen lisäksi olet myös aivotyöskentelyyn kykenemätön.
En uhkaile koskaan lastani kaupassa millään aresteilla. Homma hoidetaan siellä kaupassa eikä mennä kotiin setvimään!
Pieni ero on siinä satuttaako lasta vai viekö rauhoittumaan, mutta sitähän sinä ressu et osaa erottaa.
Kasva aikuiseksi. - ................
sanoisin kirjoitti:
että kaksi ensimmäistä. Sen lisäksi olet myös aivotyöskentelyyn kykenemätön.
En uhkaile koskaan lastani kaupassa millään aresteilla. Homma hoidetaan siellä kaupassa eikä mennä kotiin setvimään!
Pieni ero on siinä satuttaako lasta vai viekö rauhoittumaan, mutta sitähän sinä ressu et osaa erottaa.
Kasva aikuiseksi."Asia selvitetään siellä kaupassa." Viet siis lapsesi kaupan takahuoneeseen (todella tuttu ja turvallinen tila) tai jätät asian siihen.. No, kukin tyylillään.
Pieni ero on, veteleekö turpaan vai ottaako nätisti nutusta kiinni, mutta sitähän sinä ressu et osaa erottaa.
Kasva aikuiseksi. - :::::::::::
................ kirjoitti:
"Asia selvitetään siellä kaupassa." Viet siis lapsesi kaupan takahuoneeseen (todella tuttu ja turvallinen tila) tai jätät asian siihen.. No, kukin tyylillään.
Pieni ero on, veteleekö turpaan vai ottaako nätisti nutusta kiinni, mutta sitähän sinä ressu et osaa erottaa.
Kasva aikuiseksi.Kun en nyt millään löydä lausetta jossa väittäisin AINOAKSI kasvatusmenetelmäksi huonearestin. Voisitko ystävällisesti sen minulle näyttää kun tunnut taas kerran tietävän asioitani paremmin?
Nyt sitten vain "nätisti nutusta" kiinni ja nukkumaan, että jaksat huomenna kouluun! - liian vaikea
::::::::::: kirjoitti:
Kun en nyt millään löydä lausetta jossa väittäisin AINOAKSI kasvatusmenetelmäksi huonearestin. Voisitko ystävällisesti sen minulle näyttää kun tunnut taas kerran tietävän asioitani paremmin?
Nyt sitten vain "nätisti nutusta" kiinni ja nukkumaan, että jaksat huomenna kouluun!määrite sinulle? Kun en nyt millään löydä lausetta jossa väittäisin AINOAKSI kasvatusmenetelmäksi huonearestin. TAI minkään muunkaan keinon. Voi kun ymmärtäisit soveltaa tuota myös toiseen suuntaan, itsestäsi poispäin. Mutta kun ei järki riitä niin ei riitä...
Nyt sitten vain nätisti kellariin ja päikkäreille että jaksat kasvaa joskus aikuisen ajattelukyvyn omaavaksi henkilöksi. - et..
liian vaikea kirjoitti:
määrite sinulle? Kun en nyt millään löydä lausetta jossa väittäisin AINOAKSI kasvatusmenetelmäksi huonearestin. TAI minkään muunkaan keinon. Voi kun ymmärtäisit soveltaa tuota myös toiseen suuntaan, itsestäsi poispäin. Mutta kun ei järki riitä niin ei riitä...
Nyt sitten vain nätisti kellariin ja päikkäreille että jaksat kasvaa joskus aikuisen ajattelukyvyn omaavaksi henkilöksi.Aihe alkoi siitä kuinka kaupassa äiti kävi lapseen käsiksi. Silloin sinä alat vääntämään, että minä kaupassa vien lapseni takahuoneeseen arestiin! MIKSI? Koska äiti tässä tapauksessa tarttui kiinni pienempäänsä? Varmasti heilläkin on muita kasvatuskeinoja, MUTTA kun hän nyt tässä tapauksessa tarttui lasta tukasta!! Se ei kuitenkaan ole perustelu sille, että minun vaihtoehtoni kaupassa on viedä lapsi kaupan takahuoneeseen.. Niinhän sinä nimenomaan väitit, että minä lähden häntä takahuoneeseen raahaamaan, mitään muuta keinoa et kuvaillut!
EI HE..ETTI!
Ei se järkesi tosiaan riitä, ei!
En aio soveltaa kellarikokemuksiasi itseeni, eivät ne ole sinuunkaan tehonneet, päinvastoin.
- hhahhhaaa
ei voi olla totta! Pissavaipat noussut jo kaikilla päähän.
- kasvatusvastuu
He ovat lasten kasvattajia ja vaihtavat tarkasti mietittyjä mielipiteitä.
- joukossamme
kasvatusvastuu kirjoitti:
He ovat lasten kasvattajia ja vaihtavat tarkasti mietittyjä mielipiteitä.
on lapsettomia provoilijoita, jotka eivät omaa ainoatakaan aivosolua!
- Kukin tyylillään...
..niin, että aikuisilla ihmisillä niin mustavalkoinen mielikuvitus, että ruumiillisen kurituksen ainoa vaihtoehto on pään silittely ja periksi antaminen? Väitän, että vähintäänkin yhtä tehokasta on esimerkisi kyseisellä viikolla karkkipäivän pois jättäminen tai uimaan/luistelemaan/kylään (puuha, josta lapsi pitää)rajoittaminen tai väliin jättäminen tai esim. lastenohjelmien katselun rajoittaminen.
Tehkää te, miten haluatte, mutta ainakin meillä on kolme lasta kasvatettu yllämainitun kaltaisesti ilman ruumiillista väkivaltaa. Ovat hyvin käyttäytyviä, mukavia lapsia, jotka ovat ymmärtäneen syy-seuraus -suhteen.
Aivan totta on varmasti se, että lapsi oppii tajuamaan, että jos teen tuhmasti niin vanhempi tukistaa. Mutta samalla logiikalla lapsi tajuaa myös sen, että jos teen tuhmasti ei vietetä karkkipäivää esim. muutamaan viikkoon (tai jotakin muuta lapselle mieluista).- Sama
...että tämä toimii siis jostakin parista kolmesta vuodesta ylöspäin. Tietysti, jollekin 1-vuotiaalle on annettava palaute käytöksestä heti. Mutta jos löytyy vanhempia, jotka eivät sen ikäistä saa aisoihin ilman fyysistä väkivaltaa, on se kyllä aika surullista.
- toimii.
Ihan samoin ajattelen! Ja oleellinen ero käsiksi käymisen ja ei-käsiksi käymisen välillä on juuri se YMMÄRRYS. Jos lasta kuritetaan fyysisesti, hän lopettaa ei-toivotun käyttäytymisen koska PELKÄÄ seurausta.
- Nuori äiti
mitä "etuuksia" jättää pois alle 2-vuotiaalta? Sen ikäinen kun ei tiedä eikä osaa niitä vaatia?
Kuten sanoin,meillä nippaaminen tai "pieni tukistus" ovat vain viime kädessä käytettäviä "rankaisuja". Joka kerta selitetään lapselle miksi ei saa lyödä,miksi pitää pukea,miksi annetaan lääke,miksi toisen kädestä ei oteta lelua,miksi pöytään ei saa hakata lelulla,miksi portaita ei saa kiivetä yksin jne.
Useimmiten lapsi jo tietää/muistaa,mutta uhmakkuuttaan kokeilee silti jos sais periksi.Kun ei-sana menee kuuroille korville,sanon, että äiti ei halua olla ilkeä,eikä äiti halua nipata, mutta sinun pitää totella.
Vanhemmat ovat(pitäisi olla) lapselle auktoriteettina ja jossain määrin terve "pelko" vanhempiaan kohtaan on hyväksi. - Kukin tyylillään
Nuori äiti kirjoitti:
mitä "etuuksia" jättää pois alle 2-vuotiaalta? Sen ikäinen kun ei tiedä eikä osaa niitä vaatia?
Kuten sanoin,meillä nippaaminen tai "pieni tukistus" ovat vain viime kädessä käytettäviä "rankaisuja". Joka kerta selitetään lapselle miksi ei saa lyödä,miksi pitää pukea,miksi annetaan lääke,miksi toisen kädestä ei oteta lelua,miksi pöytään ei saa hakata lelulla,miksi portaita ei saa kiivetä yksin jne.
Useimmiten lapsi jo tietää/muistaa,mutta uhmakkuuttaan kokeilee silti jos sais periksi.Kun ei-sana menee kuuroille korville,sanon, että äiti ei halua olla ilkeä,eikä äiti halua nipata, mutta sinun pitää totella.
Vanhemmat ovat(pitäisi olla) lapselle auktoriteettina ja jossain määrin terve "pelko" vanhempiaan kohtaan on hyväksi....sitten, jos sulle täytyy rautalangasta vääntää, miten alle 2-vuotiasta voi kasvattaa ilman ruumiillista väkivaltaa. Hieman vaikea näin keksimällä keksiä tilanteita, mut esimerkiksi, jos ruokapöydässä heitellään ruokaa/käyttäydytään muuten sikamaisesti ja puhe ja kehoitukset/kiellot ei tehoa, voi lapsen poistaa pöydästä. Yksinkertaisesti nostaa pois esim. toiseen huoneeseen ja ja samalla tietysti selittää, miten toivoo lapsen käyttäytyvän. Toinen esimerkki: Lapsi lyö vanhempiaan tai muuta aikuista/lasta. Ottaa lapsi päättäväisesti syliin, pidellä kiinni. Selittää, miksi ei pidä lapsen käytöksestä. Jos ei tehoa voi viedä kauemmaksi/toiseen huoneeseen rauhoittumaan tms.
Siis ei ole mitään yksiselitteistä tapaa kaikkiin tilanteisiin ja kaikille lapsille, se riippuu tietysti lapsen tempperamentista ja luonteesta sekä tilanteesta. Meillä esim. esikoinen sai aina entistä pahemman raivarin tosta syliin ottamisesta, mutta kun vei omaan huoneeseen rauhottumann ni, johan alko tepsiä, kun sillä oli niin kova halu tulla ihmisten ilmoille. Lapsi siis "karkasi" heti takaisin huoneesta. Mut siinä pitää olla johdonmukainen ja palauttaa lapsi huoneeseen vaikka 50 kertaa. Kysyy hermoja sillä hetkellä, mut pitemmän päälle auttaa.
Kerropa muuten itse, miten selität lapsellesi, ettei toista lasta (eikä aikuista)saa esim. nipistää tai vetää tukasta, jos itse heti perään nippaat tai tukistat lastasi? Onko se mielestäsi johdonmukaista käytöstä? Jos siis opetat lapselle, että häntä nipataan, koska hän ei toimi kuten vanhempi haluaa, samalla logiikalla hän voi ajatella esim. hoitopaikassa voivansa "pätkiä" kavereita, koska he eivät toimi kuten hän haluaa. - edelliseen kommenttia
Kukin tyylillään kirjoitti:
...sitten, jos sulle täytyy rautalangasta vääntää, miten alle 2-vuotiasta voi kasvattaa ilman ruumiillista väkivaltaa. Hieman vaikea näin keksimällä keksiä tilanteita, mut esimerkiksi, jos ruokapöydässä heitellään ruokaa/käyttäydytään muuten sikamaisesti ja puhe ja kehoitukset/kiellot ei tehoa, voi lapsen poistaa pöydästä. Yksinkertaisesti nostaa pois esim. toiseen huoneeseen ja ja samalla tietysti selittää, miten toivoo lapsen käyttäytyvän. Toinen esimerkki: Lapsi lyö vanhempiaan tai muuta aikuista/lasta. Ottaa lapsi päättäväisesti syliin, pidellä kiinni. Selittää, miksi ei pidä lapsen käytöksestä. Jos ei tehoa voi viedä kauemmaksi/toiseen huoneeseen rauhoittumaan tms.
Siis ei ole mitään yksiselitteistä tapaa kaikkiin tilanteisiin ja kaikille lapsille, se riippuu tietysti lapsen tempperamentista ja luonteesta sekä tilanteesta. Meillä esim. esikoinen sai aina entistä pahemman raivarin tosta syliin ottamisesta, mutta kun vei omaan huoneeseen rauhottumann ni, johan alko tepsiä, kun sillä oli niin kova halu tulla ihmisten ilmoille. Lapsi siis "karkasi" heti takaisin huoneesta. Mut siinä pitää olla johdonmukainen ja palauttaa lapsi huoneeseen vaikka 50 kertaa. Kysyy hermoja sillä hetkellä, mut pitemmän päälle auttaa.
Kerropa muuten itse, miten selität lapsellesi, ettei toista lasta (eikä aikuista)saa esim. nipistää tai vetää tukasta, jos itse heti perään nippaat tai tukistat lastasi? Onko se mielestäsi johdonmukaista käytöstä? Jos siis opetat lapselle, että häntä nipataan, koska hän ei toimi kuten vanhempi haluaa, samalla logiikalla hän voi ajatella esim. hoitopaikassa voivansa "pätkiä" kavereita, koska he eivät toimi kuten hän haluaa.Lisäksi lapsi oppii, jos vanhemmasta näkyy vihastuminen ja hän lyö, itsekin reagoimaan samalla tavalla vihoissaan ollessaan; malli on saatu.
Ja arvatkaas onko mallista vaikea oppia pois... - samaa mieltä
...sitten, jos sulle täytyy rautalangasta vääntää, miten alle 2-vuotiasta voi kasvattaa ilman ruumiillista väkivaltaa. Hieman vaikea näin keksimällä keksiä tilanteita, mut esimerkiksi, jos ruokapöydässä heitellään ruokaa/käyttäydytään muuten sikamaisesti ja puhe ja kehoitukset/kiellot ei tehoa, voi lapsen poistaa pöydästä. Yksinkertaisesti nostaa pois esim. toiseen huoneeseen ja ja samalla tietysti selittää, miten toivoo lapsen käyttäytyvän. Toinen esimerkki: Lapsi lyö vanhempiaan tai muuta aikuista/lasta. Ottaa lapsi päättäväisesti syliin, pidellä kiinni. Selittää, miksi ei pidä lapsen käytöksestä. Jos ei tehoa voi viedä kauemmaksi/toiseen huoneeseen rauhoittumaan tms.
Kerropa muuten itse, miten selität lapsellesi, ettei toista lasta (eikä aikuista)saa esim. nipistää tai vetää tukasta, jos itse heti perään nippaat tai tukistat lastasi? Onko se mielestäsi johdonmukaista käytöstä? Jos siis opetat lapselle, että häntä nipataan, koska hän ei toimi kuten vanhempi haluaa, samalla logiikalla hän voi ajatella esim. hoitopaikassa voivansa "pätkiä" kavereita, koska he eivät toimi kuten hän haluaa.Mutta jos käyttää fyysistä kuritusta (mitä en suosittele muuta kuin äärimmäisen johdonmukaisille vanhemmille korkeintaan) minusta fyysisesti ei pidä rangaista enää n.4-5-vuotiasta eikä vanhempaa, sillä tuon ikäinen pystyy käsittelemään asioita muullakin tavalla ja hänen identiteettinsä kärsisi kohtalokkaasti.
Ja jos tilanne olisi jatkuvaa, ja jos vanhemmilta vielä karkaisi mopo käsistä ja vielä kaiken lisäksi lapsi-parka luulisi, että hänessä on vikaa, niin lapsen tulevaisuudella olisikin musta varjo. - *********
samaa mieltä kirjoitti:
Mutta jos käyttää fyysistä kuritusta (mitä en suosittele muuta kuin äärimmäisen johdonmukaisille vanhemmille korkeintaan) minusta fyysisesti ei pidä rangaista enää n.4-5-vuotiasta eikä vanhempaa, sillä tuon ikäinen pystyy käsittelemään asioita muullakin tavalla ja hänen identiteettinsä kärsisi kohtalokkaasti.
Ja jos tilanne olisi jatkuvaa, ja jos vanhemmilta vielä karkaisi mopo käsistä ja vielä kaiken lisäksi lapsi-parka luulisi, että hänessä on vikaa, niin lapsen tulevaisuudella olisikin musta varjo.Minä olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että minkäänikäistä lasta ei saa kurittaa ruumiillisesti ja piste.
Miltä mahtaakaan tuntua pienestä lapsesta (joka ei vielä YMMÄRRÄ kun äiti sanoo "en halua sinulle pahaa vaikka satutankin") kun otetaan kiinni tukasta tai nipistetään tai läpsästään??
Miltä itsestänne tuntuisi jos isompi tulisi satuttamaan ja sinulla ei olisi harmainta aavistustakaan MIKSI?
Pienen kanssakin pärjää ihan takuulla ilman kiinni käymistä! Sille en voi mitään, jos joku ei tätä ole hokannut. Kädestä pitäen pitäisi kai tulla kotiin neuvomaan kuinka toimia, koska täällä virtuaalimaailmassa on yksinkertaisesti mahdotonta demonstroida kasvatustilanteita!
Kuinka usein mahtaakaan näiden 1-2 -vuotiaiden kasvatuksen kohdalla olla kyse kasvattajan turhautumisesta ja jaksamattomuudesta toistaa asioita? Kyky hallita hermojaan kun tilanteet toistuvat? Ehkä siinä saattaa hiipiä ajatus, että jos en nyt näytä kuinka suuri ja mahtava olen, tuo lapsi jyää minut. 1-2- -vuotias ei kuitenkaan jyrää ketään, kyse on OHI MENEVÄSTÄ uhmasta ja kokeilukaudesta. Ja kun lapsen ymmärrys kehittyy, hän kyllä takuulla oppii myös ymmärtämään selityksiä kieltojen takana. Siihen asti on aikuisen tehtävä määrätietoisesti ja sinnikkäästi jaksaa kantaa se uusia asioita kokeileva lapsi pois vaaroista ja kielletyistä paikoista ja hokea "ei" -sanaa. Tämä tosiaan vaatii hiukan, lapsesta riippuen, sitkeyttä ja omaa ymmärrystä (siitä miksi lapsi tekee mitä tekee. Ei todellakaan aikuisen kiusaksi, vaan kokeillakseen ja tutkiakseen)! Tähän kuitenkin pystyy jokainen lasta rakastava ja aikuiseksi kasvanut henkilö. Jos ei etsi matalinta aidan rakoa ja helpotusta omalle turhautumiselle..
Mutta sitkeys on palkittu kautta aikojen! - ********
Nuori äiti kirjoitti:
Vanhemmat ovat(pitäisi olla) lapselle auktoriteettina ja jossain määrin terve "pelko" vanhempiaan kohtaan on hyväksi.Kyse ei ole pelkästä ei sanasta. Sen voi sanoa NIIN monella tavalla! Kuiskattu tai karjuttu EI toimivat eri tavoin (en kannata kumpaakaan). Vielä enemmän kuin sanoista on kyse siitä kuinka hyvin kasvattaja on onnistunut luomaan itselleen tervettä auktoriteettiä. Kuinka hyvin lapsi luottaa aikuiseen ja tämän sanaan. Luottamuksella on tapana kadota väärien tekojen myötä. Vai luottaisitko itse ihmiseen joka satuttaa sinua etkä ymmärrä miksi?
Kyse on myös sanoja enemmän eleistä ja ilmeistä, joilla voi sanoja paremmin viestittää asenteensa ja päättäväisyytensä.
Aivan oikein, aikuisella pitäisi olla tervettä auktoriteettiä lasta kohtaan, lapsen pitäisi voida luottaa siihen, että aikuinen tietää hänen parhaansa. Ja toimii hänen parhaakseen. Meillä isommille hyvin usein toistettu lause kuuluu "äiti ja isä eivät anna sinulle mitä haluat, me annamme sinulle mitä tarvitset". Tätä he toistavat pienemmille ja nukkeleikeissään.
Mutta millähän perustelet, että lapsi tarvitsee pelkoa vanhempia kohtaan? Uskonnon kasvatuksessakin on aikoja sitten luovuttu Herran pelosta. Samoin kun lasta kasvatetaan veden läheisyydessä toimimiseen, ei suositella sillä pelottelemista. Pienikin lapsi saa touhuta veden äärellä kun vieressä on vahtiva aikuinen. Tietysti saattaa jollekin olla mukavampaa pysyä pois rannoilta ettei tarvitse nähdä vaivaa lapsen tarkassa vahtimisessa..
Vaivannäöstähän hyvässä kasvatuksessakin on pitkälti kyse. Siitä, että haluat miettiä, pohtia ja ajatella lapsen etua. Tätä ei siis pidä sekoittaa lapsen HALUAMISEEN vaan siihen mitä lapsi tosiaan tarvitsee. Tarvitseeko lapsi aikuisen, joka satuttaa ja pelottaa? Vai tarvitseeko hän aikuisen joka jaksaa nähdä vaivaa hänen hyvinvointinsa eteen? - Anjeta
Nuori äiti kirjoitti:
Vanhemmat ovat(pitäisi olla) lapselle auktoriteettina ja jossain määrin terve "pelko" vanhempiaan kohtaan on hyväksi.Olet tulkinnut "Nuori äiti" lapsesi käytöksen uhmaksi, joka ärsyttää ja koettelee sinua.
Protesti lapselta?
Ei suinkaan.
Lapsi on vain tavallista aktiivisempi tutkimusmatkailija ja kokeilija.
Hän harjoittelee!
Lapsellasi on motoristen taitojen hallitsemisen vaihe menoillaan:
portaitten kiipeäminen yksin on tärkeää osata.
Eikö vain?
Sitä pitää toistaa, toistaa ja harjoitella niin kuin mäkihyppäjä Ahonen harjoittelee ennen kisoja.
Kulje lapsesi ehdoilla eri toiminnoissa.
Jos hänellä on tarve kiivetä, anna kiivetä toistamiseen, niin että olet vierellä auttamassa, ettei vahinkoa tapahdu.
Samojen toimintojen loppumattomalta tuntuva kelaaminen on kaikille oppijoille ominaista. Aivot pänttäävät kunnes taito menee ns. selkäytimeen eli muuttuu automaattiseksi.
Lapsellasi on valtava elämänhalu tehdä asioita.
ÄLÄ rankaise siitä!
Lapsesi on viisaampi kuin sinä, huomaan.
Lelulla pöytään hakkaaminen on omien voimien kokeilemista: meneekö lelu rikki vai pöytä. Kuinka paljon minulla on kädessäni voimaa? Miltä voima tuntuu?
Sitä hän kokeilee myös muihin ihmisiin.
Hän ei tajua, että tämä "harjoitus" katsotaan vahingolliseksi.
ANNA hänen koetella oman kehonsa voimia, niin että ohjaat TOIMINNAN muualle, ettei hän vahingoita. Anna sijaistoimintaa.
Nyt moralisoit lasta.
Älä rankaise!
Hänen on saatava TUNTUMA itseensä.
Etsi hänelle harjoituspaikkoja ja välineitä oppiakseen kokemaan kehonsa voimat.
Lähde SINÄ löytöretkelle lapseesi.
Näe hänen toimintansa positiivisena.
Olen 100 % varma että lapsesi EI ole uhmakas, vaan tarmokas. Olet tulkinnut hänet väärin.
Sinä itse olet juuttunut jostain syystä syyllinen/syytön, kiltti/tottelematon -kaavioon.
Pura moinen näkemys, ja näe itsesi lapsesi VALMENTAJANA eikä tuomarina.
Jos näet itsesi vain tuomari-kasvattajana, saat taistella lapsesi kanssa hamaan hautaasi asti.
OTA ihan uusi asenne pienokaiseesi nähden.
Olet häntä varten niin, että kehität hänen taitojaan tulevaa elämää varten! - nipsu
Kerropa muuten itse, miten selität lapsellesi, ettei toista lasta (eikä aikuista)saa esim. nipistää tai vetää tukasta, jos itse heti perään nippaat tai tukistat lastasi? Onko se mielestäsi johdonmukaista käytöstä? Jos siis opetat lapselle, että häntä nipataan, koska hän ei toimi kuten vanhempi haluaa, samalla logiikalla hän voi ajatella esim. hoitopaikassa voivansa "pätkiä" kavereita, koska he eivät toimi kuten hän haluaa."Lapsi siis "karkasi" heti takaisin huoneesta. Mut siinä pitää olla johdonmukainen ja palauttaa lapsi huoneeseen vaikka 50 kertaa. Kysyy hermoja sillä hetkellä, mut pitemmän päälle auttaa."
Ai 50 kertaa takaisin yhä uudestaan ja uudestaan. Ymmärrän, että liioittelua, mutta luuletko ihan tosi, että muutamankaan kerran jälkeen parivuotias vielä muistaa, mistä tämä hässäkkä alkoi?
Kyllä hän kokee huoneesta yhä uudelleen poistamisen yksinomaan kiusanteoksi ja aikuisten ilkeydeksi. Uhma siitä kasvaa vain. Koska hänellä ei ole enää mitään tietoa, mistä on kysymys, hän kokee sinut ilkeyden perikuvaksi. Kosto kytee. - Nuori äiti
Anjeta kirjoitti:
Olet tulkinnut "Nuori äiti" lapsesi käytöksen uhmaksi, joka ärsyttää ja koettelee sinua.
Protesti lapselta?
Ei suinkaan.
Hän harjoittelee!
Eikö vain?
Sitä pitää toistaa, toistaa ja harjoitella niin kuin mäkihyppäjä Ahonen harjoittelee ennen kisoja.
Jos hänellä on tarve kiivetä, anna kiivetä toistamiseen, niin että olet vierellä auttamassa, ettei vahinkoa tapahdu.
Samojen toimintojen loppumattomalta tuntuva kelaaminen on kaikille oppijoille ominaista. Aivot pänttäävät kunnes taito menee ns. selkäytimeen eli muuttuu automaattiseksi.
ÄLÄ rankaise siitä!
Lelulla pöytään hakkaaminen on omien voimien kokeilemista: meneekö lelu rikki vai pöytä. Kuinka paljon minulla on kädessäni voimaa? Miltä voima tuntuu?
ANNA hänen koetella oman kehonsa voimia, niin että ohjaat TOIMINNAN muualle, ettei hän vahingoita. Anna sijaistoimintaa.
Nyt moralisoit lasta.
Älä rankaise!
Olen 100 % varma että lapsesi EI ole uhmakas, vaan tarmokas. Olet tulkinnut hänet väärin.
Sinä itse olet juuttunut jostain syystä syyllinen/syytön, kiltti/tottelematon -kaavioon.
Jos näet itsesi vain tuomari-kasvattajana, saat taistella lapsesi kanssa hamaan hautaasi asti.
Olet häntä varten niin, että kehität hänen taitojaan tulevaa elämää varten!Lapseno osaa kiivetä portaat itse ja kun mennään yläkertaan hän saa ne kiivetä.
Mutta jos olen tekemässä ruokaa,ja kuulen, että hän alkaa kiivetä,en jätä ruokaa liedelle sen takia, että hänen motorinen kehityksensä vaatii sitä.
Lapseni saa hakata leluillaan mattoa tai säkkituolia,ja hän tietää ettei siksi pöytään hakata kun "menee rikki".
Kiitos kohteliaisuudesta,mutta enköhän minä TIEDÄ, että lapsellani on uhma.Kukaan lapsi ei ole mikään "herran enkeli" kasvatetaan hänet sitten miten tahansa.
En anna lapseni lyödä vain siksi, että hän kokeilee voimiaan,lyöminen on väärin. Lapset eivät enää kunnioita vanhempiaan koska ovat kurittomia ja saavat tosiaan kokeilla kaikkea.Annetaan lapsen kasvaa vapaasti rakkaudella ja rajoitta.
Kun lasta esim.nipataan sormille,hän tajuaa tehneensä väärin(tämä viimeisenä keinona jos mikään ei auta).Seuraavalla kerralla lapsi muistaa,MIKSI niin ei saa tehdä.
Minä en jaksa enkä halua enää kommentoida yhtäkään viestiä mitä tähän ketjuun tulee,koska täällä kaikki olevat niin tietäväisiä,mikä on oikein ja mikä väärin.
Herrantähden en kai minä halua lapselleni pahaa! - sen
nipsu kirjoitti:
"Lapsi siis "karkasi" heti takaisin huoneesta. Mut siinä pitää olla johdonmukainen ja palauttaa lapsi huoneeseen vaikka 50 kertaa. Kysyy hermoja sillä hetkellä, mut pitemmän päälle auttaa."
Ai 50 kertaa takaisin yhä uudestaan ja uudestaan. Ymmärrän, että liioittelua, mutta luuletko ihan tosi, että muutamankaan kerran jälkeen parivuotias vielä muistaa, mistä tämä hässäkkä alkoi?
Kyllä hän kokee huoneesta yhä uudelleen poistamisen yksinomaan kiusanteoksi ja aikuisten ilkeydeksi. Uhma siitä kasvaa vain. Koska hänellä ei ole enää mitään tietoa, mistä on kysymys, hän kokee sinut ilkeyden perikuvaksi. Kosto kytee.sanoa joka kerran kuin palauttaa huoneeseen, että miksi..
Minä en kyllä ihan pari-vuotiasta sulkisi yksin huoneeseen. Laittaisin vaikka istumaan portaille tms. - Anjeta
Nuori äiti kirjoitti:
Lapseno osaa kiivetä portaat itse ja kun mennään yläkertaan hän saa ne kiivetä.
Mutta jos olen tekemässä ruokaa,ja kuulen, että hän alkaa kiivetä,en jätä ruokaa liedelle sen takia, että hänen motorinen kehityksensä vaatii sitä.
Lapseni saa hakata leluillaan mattoa tai säkkituolia,ja hän tietää ettei siksi pöytään hakata kun "menee rikki".
Kiitos kohteliaisuudesta,mutta enköhän minä TIEDÄ, että lapsellani on uhma.Kukaan lapsi ei ole mikään "herran enkeli" kasvatetaan hänet sitten miten tahansa.
En anna lapseni lyödä vain siksi, että hän kokeilee voimiaan,lyöminen on väärin. Lapset eivät enää kunnioita vanhempiaan koska ovat kurittomia ja saavat tosiaan kokeilla kaikkea.Annetaan lapsen kasvaa vapaasti rakkaudella ja rajoitta.
Kun lasta esim.nipataan sormille,hän tajuaa tehneensä väärin(tämä viimeisenä keinona jos mikään ei auta).Seuraavalla kerralla lapsi muistaa,MIKSI niin ei saa tehdä.
Minä en jaksa enkä halua enää kommentoida yhtäkään viestiä mitä tähän ketjuun tulee,koska täällä kaikki olevat niin tietäväisiä,mikä on oikein ja mikä väärin.
Herrantähden en kai minä halua lapselleni pahaa!Ai, kunnon jesuiitan tapaan, motiivi pyhittää keinot!
En ymmärrä mitä loppujen lopuksi julistat.
Ensin kerrot, että poikasi osaa "TODELLA ÄRSYTTÄÄ".
Rautalangasta väännettynä ed. viestiini viitaten:
EI saa ketään lyödä tai nipata ( ei edes sinun poikaasi saa lyödä kukaan)
Pohjavireenä kirjoituksessasi on, että olet väsynyt ja hämmentynyt lapsen vilkkauden suhteen.
Kerskut sillä, että nippaat alle kaksi vuotiasta.
Itseäsi lienee lapsena nipatu enemmänkin.
Kurinpito korostuu viesteissäsi.
Kuri on itsestäänselvää sujuvassa äiti-lapsisuhteessa. Lapseen kasvaa itsekontrolli ilman niskavilloihin tarttumista. Tai nippaamista.
Uhmasta: kerroit itse, että lapsesi uhmaa.
Joten sinä kai sen tiedät paremmin. - vuoden jatkoa!
Nuori äiti kirjoitti:
Lapseno osaa kiivetä portaat itse ja kun mennään yläkertaan hän saa ne kiivetä.
Herrantähden en kai minä halua lapselleni pahaa!Kukaan ei ole väittänyt, että haluaisit lapsellesi pahaa! Mutta kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa lapsesi eteen?
"Lapset eivät enää kunnioita vanhempiaan koska ovat kurittomia ja saavat tosiaan kokeilla kaikkea.Annetaan lapsen kasvaa vapaasti rakkaudella ja rajoitta."
Erehdyt. Voin sanoa tämän omasta kokemuksesta, mutta myös kasvatusasiantuntijoiden kirjoitusten perusteella. Oletko heitä viisaampi?
En tiedä mihin perustat väitteesi, että lapsia kasvatetaan vapaasti ja rajoitta? Onko se turhautumistasi kun et saa lastasi yhteistyöhön ilman kiinni käymistä? Lyön vetoa, että yhdenkään täällä kirjoittelevan lapsi ei ole vailla rajoja!! Miksi on niin vaikea ymmärtää, että rajattomuus ei johdu siitä, että lasta ei ole alistettu ruumiilliseen kuritukseen? Rajattomuus johtunee pitkälti siitä, ettei välitetä!
Kuinka paljon todellisuudessa sitten on vapaakasvattajia ja mitä se oikeasti tarkoittaa? Moni käyttää sanaa tietämättä sen merkitystä. Minäkään en tarkalleen tiedä sen määritelmää, siksi en siitä puhu. Sen tiedän, että vapaa kasvatus EI ole yhtä kuin kasvattamattomuus!
Kyllä lapsen pitäisi saada kokeilla asioita, oppiakseen! Mutaa, äidin korurasiaa, rappusia.. Turvallisen aikuisen ollessa vierellä. Kolmen lapsen kokemuksella voin kertoa, että kielletty myös kiehtoo. Kun annat lapsen tutustua erilaisiin asioihin, mielenkiintokin laantuu.
Muistuttaisin, että on olemassa muitakin keinoja, joita et ole kokeillut ennen kuin käyt kiinni pieneen poikaasi! Älä siis väitä sitä viimeisenä keinona, vaan keinona jolloin sinun taitosi tai pitkäjänteisyytesi loppui!
Kasvatus voisi olla mukavaa ja positiivista jos siihen suhtautuisi enemmän lapsilähtöisesti. Miksi kasvatuksen pitäisi olla negatiivissävytteistä?
Kannattaisi hetkeksi siirtyä oman navan ympäriltä jos tuntuu siltä, että kaikki MUUT ovat "tietäväisiä". Yhtälailla sinä olet esittänyt mielipiteitäsi kuin kuka tahansa muu! Mikä tekee sinusta paremman siis? - toivottavasti
Anjeta kirjoitti:
Olet tulkinnut "Nuori äiti" lapsesi käytöksen uhmaksi, joka ärsyttää ja koettelee sinua.
Protesti lapselta?
Ei suinkaan.
Hän harjoittelee!
Eikö vain?
ÄLÄ rankaise siitä!
Nyt moralisoit lasta.
Älä rankaise!
Olet häntä varten niin, että kehität hänen taitojaan tulevaa elämää varten!meissä kasvattajissa löytynee enemmistö jotka ajattelevat ja toimivat samoin.
kauhulla olenkin ajatellut äitejä jotka täällä ovat etsineet ratkaisukeinoja pulmallisiin kasvatukysymyksiin joista yksi on kuri. Toivottavasti ymmärtävät ettei kaikki vanhemmat satuta lastaan ja saa kurin silti pidettyä. - mukaan
toivottavasti kirjoitti:
meissä kasvattajissa löytynee enemmistö jotka ajattelevat ja toimivat samoin.
kauhulla olenkin ajatellut äitejä jotka täällä ovat etsineet ratkaisukeinoja pulmallisiin kasvatukysymyksiin joista yksi on kuri. Toivottavasti ymmärtävät ettei kaikki vanhemmat satuta lastaan ja saa kurin silti pidettyä.(joka sekin on kyllä 90-luvulta, mutta sivistyksen myötähän koko ajan on ruumiillinen kuritus vähentynyt) suurin osa ihmisistä ei hyväksy minkäänlaista lapseen kohdistuvaa ruumiillista kuritusta. Joten kyllä sentään vielä enemmistö on tämän mallin kannalla! Eräiden arveluiden mukaan tänne nettiin eksyy ruumiillisen kurituksen kannattajia enemmän kuin sen hyväksymättömiä.
- siis voidaan todeta
On vanhempia jotka eivät pysty hoitamaan kasvatustyötään ilman lievintäkään ruumillista satuttamista jotta saisivat viestin ja opetuksen lapselle perille.
Sitten on vanhempia jotka kykenevät päättäväisellä, johdonmukaisella ohjauksella kasvattaa lapsensa tasapainoiseksi ihmiseksi.
Keskusteluketjusta voimme jo päätellä näiden kahden kannattajien puolen, kurittajien ja ohjaavien kasvattajien eron ihmisinä , ajatusmaailmasta sekä asenteellisuus muita keskustelijoita kohtaan.- unohdin mainita
siitää mistä ovat nämä perheväkivallan ylläpitäjät oppineet tapansa?
Tässä maassa tälläkin hetkellä vanhempi-ihminen pitää perhettään pelon otteessa. Mistä lie oppinut tapansa pitää perhe kurissa?
Poliisit joutuvat päivittäin todistamaan tätä tragediaa.
Suomessa on liikaa väkivaltaa perheissä ja mistähän se johtuu?
Faktaa on sekin että jokainen on ollut joidenkin lapsi ja tavat tosiaan tulevat kodista.................... - lisäykseni
unohdin mainita kirjoitti:
Tässä maassa tälläkin hetkellä vanhempi-ihminen pitää perhettään pelon otteessa. Mistä lie oppinut tapansa pitää perhe kurissa?
Faktaa on sekin että jokainen on ollut joidenkin lapsi ja tavat tosiaan tulevat kodista....................koska joku kuitenkin haluaa tuoda julki mielipiteensä, että nipistys, tukistus ja luunapit eivät ole väkivaltaa (mitä ne muuten ovat rikoslain mukaan, halusitte tai ette). Lisäisin siis vielä, että vakavammat perheväkivallan teot ovat usein alkaneet lievistä väkivallan teoista.
- sanotaanhan sitä
lisäykseni kirjoitti:
koska joku kuitenkin haluaa tuoda julki mielipiteensä, että nipistys, tukistus ja luunapit eivät ole väkivaltaa (mitä ne muuten ovat rikoslain mukaan, halusitte tai ette). Lisäisin siis vielä, että vakavammat perheväkivallan teot ovat usein alkaneet lievistä väkivallan teoista.
naisillekkin että yksikin lyönti on liikaa mieheltään......
- "kurissa" pitämistä
Faktaa on sekin että jokainen on ollut joidenkin lapsi ja tavat tosiaan tulevat kodista....................ja väkivaltaa.
Väkivalta ei ruoki itseään eli
jos Sinua on lyöty, kun olit lapsi,
ei se tee automaattisesti Sinusta toisen ihmisen lyöjää tai hakkaajaa.
Ihmisen "mielenlaatu" voi olla perittyä,
äkkipikaisuus, mielen levottomuus, kärsimättömyys kiukkuisuus jne.
Kurin pitämisellä ja todellisella väkivallalla on erittäin suuri ero,
tapahtuipa missä tahansa; kotona tai muualla. - .........
"kurissa" pitämistä kirjoitti:
ja väkivaltaa.
Väkivalta ei ruoki itseään eli
jos Sinua on lyöty, kun olit lapsi,
ei se tee automaattisesti Sinusta toisen ihmisen lyöjää tai hakkaajaa.
Ihmisen "mielenlaatu" voi olla perittyä,
äkkipikaisuus, mielen levottomuus, kärsimättömyys kiukkuisuus jne.
Kurin pitämisellä ja todellisella väkivallalla on erittäin suuri ero,
tapahtuipa missä tahansa; kotona tai muualla.En puhunutkaan kurissa pitämisestä vaan ruumiillisesta kurituksesta. Rikoslain mukaan lapsen ruumiillinen kuritus on väkivaltaa, lievästä törkeään kuten aikuisten välinenkin.. Halusit tai et..
Kuria voi käsittääkseni pitää ilman käsiksi käymistäkin..? Tai mieluummin haluaisin lapsistani yhteistyökykyisiä kuin kuriin alistettuja.. Silloin siihen sisältyy elementti lapsen omasta tahdosta olla hyvin käyttäytyvä! - väkivallan ja kurin
Faktaa on sekin että jokainen on ollut joidenkin lapsi ja tavat tosiaan tulevat kodista....................sekoittamisesta tahallista vai?
".....
Mistä lie oppinut tapansa pitää perhe kurissa?
.....
Suomessa on liikaa väkivaltaa perheissä ja mistähän se johtuu?"
Siis väkivaltainen ihminen on sairas ja
tarvitsee aina jonkinlaista ja asteista terveydenhuollon apua itselleen.
Mutta,
mitä kurin pitäjä perheessä tarvitsee yhteiskunnalta?
Sosiaalivirkailijaako? - kuri ilman väkivaltaa tai
väkivallan ja kurin kirjoitti:
sekoittamisesta tahallista vai?
".....
Mistä lie oppinut tapansa pitää perhe kurissa?
.....
Suomessa on liikaa väkivaltaa perheissä ja mistähän se johtuu?"
Siis väkivaltainen ihminen on sairas ja
tarvitsee aina jonkinlaista ja asteista terveydenhuollon apua itselleen.
Mutta,
mitä kurin pitäjä perheessä tarvitsee yhteiskunnalta?
Sosiaalivirkailijaako?ilman satuttamista. Miten pidät kurissa antaen lapselle fyysinen kunnioitus kuin myös psyykkinen.
Lakikin on kurissa pitämistä. Minä olen ainakin oppinut yhteiskunnana säännöt ja normit ilman että sitä on minulle satuttaen opetettu.
Miksi toiset eivät PYSTY kertakaikkiaan ohjaamaan lastaan satuttamista?
Mikä on helpompi tapa lapselle opettaa mitä ei saa tehdä esim. n.parivuotias joka monesta kiellosta huolimatta heittelee tavaroitaan. Toinen vanhempi näpäyttää,tukistaa, huutaa kieltäen. Toinen vanhempi joko antaa tiukansylinhoitoa tai pistää istumaan jäähypaikalle pitäen huolen että pysyy siellä, kerää tavarat pois jäähylle jokskin päiviksi.
Meillä on mahdollisuus satuttamatta hoitaa lapsemme mutta mikä tapa on helpoin.
Satuttaminen on vain yksi tapa ongelmnratkaisussa jota monet vanhemmat valitettavasti opettavat lapsilleen.
Samoin kynnys kurittaa lasta satuttaen madaltuu ja otteet muuttuvat kovemmiksi. Missä vaiheessa se on väkivaltaa jokainen voi itse päätellä jäljistä jotka lapseen jää...........
Niinpä niin, kodeissa on liikaa väkivaltaa ja pelkoa. Kun joskus nämä pienet jotka ovat oppineen ongelmanratkaisun satuttamisella niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä he ovat seuraavia jotka käyttävät samoja keinoja....... - "karman laki"
kuri ilman väkivaltaa tai kirjoitti:
ilman satuttamista. Miten pidät kurissa antaen lapselle fyysinen kunnioitus kuin myös psyykkinen.
Lakikin on kurissa pitämistä. Minä olen ainakin oppinut yhteiskunnana säännöt ja normit ilman että sitä on minulle satuttaen opetettu.
Miksi toiset eivät PYSTY kertakaikkiaan ohjaamaan lastaan satuttamista?
Mikä on helpompi tapa lapselle opettaa mitä ei saa tehdä esim. n.parivuotias joka monesta kiellosta huolimatta heittelee tavaroitaan. Toinen vanhempi näpäyttää,tukistaa, huutaa kieltäen. Toinen vanhempi joko antaa tiukansylinhoitoa tai pistää istumaan jäähypaikalle pitäen huolen että pysyy siellä, kerää tavarat pois jäähylle jokskin päiviksi.
Meillä on mahdollisuus satuttamatta hoitaa lapsemme mutta mikä tapa on helpoin.
Satuttaminen on vain yksi tapa ongelmnratkaisussa jota monet vanhemmat valitettavasti opettavat lapsilleen.
Samoin kynnys kurittaa lasta satuttaen madaltuu ja otteet muuttuvat kovemmiksi. Missä vaiheessa se on väkivaltaa jokainen voi itse päätellä jäljistä jotka lapseen jää...........
Niinpä niin, kodeissa on liikaa väkivaltaa ja pelkoa. Kun joskus nämä pienet jotka ovat oppineen ongelmanratkaisun satuttamisella niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä he ovat seuraavia jotka käyttävät samoja keinoja.......kaiken pahan kierrosta
vuosisadasta toiseen ja vuosituhannesta toiseen,
Hupsista
taisikin juuri se pyörä (pahan) pysähtyä tässä
meidän oikeasti viisaan sukupolven kahdalla,
vau! - jo korkea aika
"karman laki" kirjoitti:
kaiken pahan kierrosta
vuosisadasta toiseen ja vuosituhannesta toiseen,
Hupsista
taisikin juuri se pyörä (pahan) pysähtyä tässä
meidän oikeasti viisaan sukupolven kahdalla,
vau!lopettaa niiden virheiden opettaminen jälipolville kun ne on tiedostettu ja seuraamukset todistettu.............
- pahaa ja virheellistä
jo korkea aika kirjoitti:
lopettaa niiden virheiden opettaminen jälipolville kun ne on tiedostettu ja seuraamukset todistettu.............
ja mikähän sitä hyvää ja oikeaa?
- sw83
Hyvä!
Tuo on hieno asenne. Lapsesi kyllä kiittää hyvästä kasvatuksesta tulevaisuudessa. Älä kuuntele epäilevien puheita.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145