Takavedon tulevaisuus

Bemisti

90-luvun puolivälissä autoalan asiantuntijat väittivät, ettei takavetoisilla ole tulevaisuutta.
BMW ja Mercedes ovat osoittaneet, että he olivat väärässä.

Takavetoisia on aina ollut ja tulee aina olemaan.
BMW tarjoaa vain takavetoisia autoja, niiden parempien ominaisuuksien vuoksi ja koska asiakkaat haluavat BMW:n olevan takavetoinen.

Takavetoinen on minulle ainoa todellinen vaihtoehto, siksi valitsin BMW:n !

53

5043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tööt

      Luitko ihan itse tuon HESARIN etusivulta? Takaveto ei tarjoa yksiselitteisesti parempia ajo-ominaisuuksia, käyttöominaisuuksista puhumattakaan. Asiaa ei voi tarkastella noin yksioikeisesti. Jollekin takaveto on parempi kuin toiselle jo mieltymyksienkin vuoksi. Sillä ei ole mitään tekemistä absoluuttisen paremmuuden kanssa.

      • Bemisti

        Luin sen hesarin sivuilta, mutta muistan itsekin hyvin autoalan tulevaisuutta ennustaneiden väittäneen takavedon poistuvan lähitulevaisuudessa.
        Ennustus oli vuodelta 1994. Samana vuonna BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW siirry koskaan etuvetoon:)


      • Bemisti kirjoitti:

        Luin sen hesarin sivuilta, mutta muistan itsekin hyvin autoalan tulevaisuutta ennustaneiden väittäneen takavedon poistuvan lähitulevaisuudessa.
        Ennustus oli vuodelta 1994. Samana vuonna BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW siirry koskaan etuvetoon:)

        Volvokin ilmoitti joskus 10 v sitten, ettei KOSKAAN etuvetoista tee. Vaan miten kävi? Ja tekee Mersukin etuvetoisia. Niitä, joiden ajo-ominaisuudet ruåtsalaistestissä jäivät alle Trabantin.
        Niin kauan kaikkia tehdään, kuin kaupaksi käyvät, se on selvä. Kummasti vain etuvetoiset menevät paremmin kaupaksi kuin takatyöntöiset. Syytä sopii näitten leuhkijoittenkin miettiä ja tekosyitä keksiä, kun totuutta ei kehdata myöntää.
        Yli 20 v olen etuvetoisella ajanut enkä koskaan tasaisella kiinni jäänyt, kuten sitä ennen takatyöntöisellä lukemattomia kertoja joka ainut talvi. Ajo-ominaisuudetkin ovat eri hyvät!


      • koska...
        sitroen kirjoitti:

        Volvokin ilmoitti joskus 10 v sitten, ettei KOSKAAN etuvetoista tee. Vaan miten kävi? Ja tekee Mersukin etuvetoisia. Niitä, joiden ajo-ominaisuudet ruåtsalaistestissä jäivät alle Trabantin.
        Niin kauan kaikkia tehdään, kuin kaupaksi käyvät, se on selvä. Kummasti vain etuvetoiset menevät paremmin kaupaksi kuin takatyöntöiset. Syytä sopii näitten leuhkijoittenkin miettiä ja tekosyitä keksiä, kun totuutta ei kehdata myöntää.
        Yli 20 v olen etuvetoisella ajanut enkä koskaan tasaisella kiinni jäänyt, kuten sitä ennen takatyöntöisellä lukemattomia kertoja joka ainut talvi. Ajo-ominaisuudetkin ovat eri hyvät!

        Etuvetoiset menevät kaupaksi, koska persaukisten ei ole varaa ostaa takavetoista:)


      • takakeno´
        sitroen kirjoitti:

        Volvokin ilmoitti joskus 10 v sitten, ettei KOSKAAN etuvetoista tee. Vaan miten kävi? Ja tekee Mersukin etuvetoisia. Niitä, joiden ajo-ominaisuudet ruåtsalaistestissä jäivät alle Trabantin.
        Niin kauan kaikkia tehdään, kuin kaupaksi käyvät, se on selvä. Kummasti vain etuvetoiset menevät paremmin kaupaksi kuin takatyöntöiset. Syytä sopii näitten leuhkijoittenkin miettiä ja tekosyitä keksiä, kun totuutta ei kehdata myöntää.
        Yli 20 v olen etuvetoisella ajanut enkä koskaan tasaisella kiinni jäänyt, kuten sitä ennen takatyöntöisellä lukemattomia kertoja joka ainut talvi. Ajo-ominaisuudetkin ovat eri hyvät!

        Lupaan että ikäluokkasi ei tule koskaan näkemään etuvetoista bmwtä:DDDD


      • Vulkan
        koska... kirjoitti:

        Etuvetoiset menevät kaupaksi, koska persaukisten ei ole varaa ostaa takavetoista:)

        "Etuvetoiset menevät kaupaksi, koska persaukisten ei ole varaa ostaa takavetoista:)"

        Olet sikäli oikeassa, että takavetoinen on kalliimpi valmistaa kuin etuvetoinen. Takavetoinen myös kuluttaa jonkin verran enemmän polttoainetta kuin etuvetoinen suurempien voimansiirtohäviöiden tähden.

        Takavetoisten ostavat usein ne joille auton hankinta- ja kayttökustannuksilla ei ole niin paljon väliä; johtuu se sitten rahan puutteesta tai, kuten useimmiten, priorisoinnista. Koska itse en ole valmis upottamaan suuri summia rahaa liukuhihnalla ohutlevyistä koottuun bulkkituotteeseen, kriteerini ovat erilaiset. Auton hankintaan suhtaudun suunnilleen yhtä suurella intohimolla kuin pesukoneen ostoon.

        Ei silti, tykkää kyllä ajaa takavetoisella ja siirryin etuvedon käyttäjäksi niin myöhään kuin 1,5 vuotta sitten. Takavetoinen on loogisempi ajaa koska olen tottunut siihen mutta kyllähän tuokin on ainakin toistaiseksi ojien välissä pysynyt.


      • pelastunut:)
        Vulkan kirjoitti:

        "Etuvetoiset menevät kaupaksi, koska persaukisten ei ole varaa ostaa takavetoista:)"

        Olet sikäli oikeassa, että takavetoinen on kalliimpi valmistaa kuin etuvetoinen. Takavetoinen myös kuluttaa jonkin verran enemmän polttoainetta kuin etuvetoinen suurempien voimansiirtohäviöiden tähden.

        Takavetoisten ostavat usein ne joille auton hankinta- ja kayttökustannuksilla ei ole niin paljon väliä; johtuu se sitten rahan puutteesta tai, kuten useimmiten, priorisoinnista. Koska itse en ole valmis upottamaan suuri summia rahaa liukuhihnalla ohutlevyistä koottuun bulkkituotteeseen, kriteerini ovat erilaiset. Auton hankintaan suhtaudun suunnilleen yhtä suurella intohimolla kuin pesukoneen ostoon.

        Ei silti, tykkää kyllä ajaa takavetoisella ja siirryin etuvedon käyttäjäksi niin myöhään kuin 1,5 vuotta sitten. Takavetoinen on loogisempi ajaa koska olen tottunut siihen mutta kyllähän tuokin on ainakin toistaiseksi ojien välissä pysynyt.

        Autossa säästäminen on hengenvaarallista!
        Mieluummin maksan autosta 50 000 euroa ja säilyn kolarista hengissä kuin kuolen 1000 euron katiskassa.
        Mutta jokainen arvioi elämänsä arvon itse:)


      • kuollut!
        pelastunut:) kirjoitti:

        Autossa säästäminen on hengenvaarallista!
        Mieluummin maksan autosta 50 000 euroa ja säilyn kolarista hengissä kuin kuolen 1000 euron katiskassa.
        Mutta jokainen arvioi elämänsä arvon itse:)

        Lopputulos kummassakin tapauksessa sama.


      • pelastunut:)
        kuollut! kirjoitti:

        Lopputulos kummassakin tapauksessa sama.

        50 000 euron autossa on aktiivinen ja passiivinen turvallisuus huippuluokkaa, toisin kuin 1000 euron autossa.
        Ymmärrät sen itsekin, joten pidä turpa kiinni!


    • E34 -95

      Aivan loistava ajaa ja omistaa:)

      • pään nyökyttäjä

        Amen !


    • uusiin

      bemareihin asennetaan luistonesto, jotta ajettavuus olisi etuvetoauton kaltainen?

      • Bemisti

        Luistonestolla ei tavoitella etuvetoa, vaan parannetaan auton ominaisuuksia liukkaalla, sekä ääri olosuhteissa.
        Siinä BMW on onnistunut täydellisesti, sillä luistonesto ja DSC TOIMII!


      • jaakkima
        Bemisti kirjoitti:

        Luistonestolla ei tavoitella etuvetoa, vaan parannetaan auton ominaisuuksia liukkaalla, sekä ääri olosuhteissa.
        Siinä BMW on onnistunut täydellisesti, sillä luistonesto ja DSC TOIMII!

        parantaa, ei siitä silti saa kelvollista talven liukkaille luistonesto syö tehot ja auton suorituskyky kärsii


      • takaapäin.
        jaakkima kirjoitti:

        parantaa, ei siitä silti saa kelvollista talven liukkaille luistonesto syö tehot ja auton suorituskyky kärsii

        Millä tavalla luistonesto syö tehot?!
        Päin vastoin, se parantaa tehoa, koska voimaa ei mene sutimiseen ja auton suorituskyky paranee.

        Huomaan ettet ole koskaan ajanut takavetoisella, jossa on luistonesto.


      • jorma45
        takaapäin. kirjoitti:

        Millä tavalla luistonesto syö tehot?!
        Päin vastoin, se parantaa tehoa, koska voimaa ei mene sutimiseen ja auton suorituskyky paranee.

        Huomaan ettet ole koskaan ajanut takavetoisella, jossa on luistonesto.

        ei siitä silti saa yhtä hyvää kuin etuvetoisesta, onneton takaveto on luistonestollakin huonompi kuin etuveto ilman luistonestoa


      • on kaikki
        jorma45 kirjoitti:

        ei siitä silti saa yhtä hyvää kuin etuvetoisesta, onneton takaveto on luistonestollakin huonompi kuin etuveto ilman luistonestoa

        helvetin nypyttäjiä ja vetelevät urissa, etuvetoiset ei koskaan pääse samaan ajomukavuuteen takavetoisten kanssa. Tehojen kasvaessa ero senkun kasvaa.


      • takaapäin.
        jorma45 kirjoitti:

        ei siitä silti saa yhtä hyvää kuin etuvetoisesta, onneton takaveto on luistonestollakin huonompi kuin etuveto ilman luistonestoa

        Mikä etuvetoisesta tekee niin hyvän?
        Perustele.

        Miksi takavetoisia tehdään, jos se kerran on niin onneton?


      • etupotku
        takaapäin. kirjoitti:

        Mikä etuvetoisesta tekee niin hyvän?
        Perustele.

        Miksi takavetoisia tehdään, jos se kerran on niin onneton?

        suurempi paino keulalla etenee talvella paremmin, kesällä puntit tasan alle 250 hvn tehoilla


      • etupotku2
        on kaikki kirjoitti:

        helvetin nypyttäjiä ja vetelevät urissa, etuvetoiset ei koskaan pääse samaan ajomukavuuteen takavetoisten kanssa. Tehojen kasvaessa ero senkun kasvaa.

        :) hehe olet varmaan ajellut volvolla?


      • takaapäin.
        etupotku kirjoitti:

        suurempi paino keulalla etenee talvella paremmin, kesällä puntit tasan alle 250 hvn tehoilla

        Kas kun en ole huomannut, vaikka etu- ja takavetoisia on ollut tasan neljä kappaletta molempia.

        no ookkei... ilman luistonestoa eron huomaa, mutta muuten puntit ovat normaalissa talvikelissä tasan samat:)


      • kkps
        takaapäin. kirjoitti:

        Mikä etuvetoisesta tekee niin hyvän?
        Perustele.

        Miksi takavetoisia tehdään, jos se kerran on niin onneton?

        eiköhän niitä etuvetoisia tehsä juuri siksi että ne ovat kaikinpuolin parempia. Eiköhän kysymys ennemminkin kuullu: miksi lähes kaikki nykyautot ovat etuvetoja jos etuveto on kerta paljon huonompi kuin takaveto?

        Voihan se nostaa nuoren miehen itsetuntoa kun saa ajaa bemarillaan hienosti sivuluisussa. Siinäpä se kaikki takavetoisen hyöty tuleekin, jos siis ei puhuta mistään kilpa-autosta.


    • ahjaj

      parhaat ralliautot ovat nelivetoisia, jos takaveto on parempi?

      • osaaja

        Miksi tehokkaimmat kiihdytysautot ovat takavetoisia?

        Mitä hyötyä on nelivedosta, jos kaikki paino siirtyy taka-akselille kiihdytyksen alkaessa ?


      • Bemisti

        En sanonut ralliautoista yhtään mitään!
        Miksi aina verrata siviilikäyttöön tarkoitettuja autoja ralliautoihin?
        Mikä on pointtisi?
        Ei ne parhaat ralliautot ole etuvetoisiakaan:O

        Oletko muuten koskaan kuullut BMW:n X-malleista?
        Tiedätkö mitä ne ovat?


      • 525xiA
        Bemisti kirjoitti:

        En sanonut ralliautoista yhtään mitään!
        Miksi aina verrata siviilikäyttöön tarkoitettuja autoja ralliautoihin?
        Mikä on pointtisi?
        Ei ne parhaat ralliautot ole etuvetoisiakaan:O

        Oletko muuten koskaan kuullut BMW:n X-malleista?
        Tiedätkö mitä ne ovat?

        BMW:n X-drive on paras neliveto tällä hetkellä. Ei säädä voimanjakoa pelkästään pidon perusteella, vaan tunnistaa kiihtyvyysantureilla myös alkavan yli- tai aliohjautuvuuden. Jos meinaa puskea, lisää voimaa taka-akselille. Jos meinaa lähteä perä sladiin, niin lisää voimaa etuakselille. ESP puuttuu peliin vain, jos tilanne ei korjaannu voimanjaolla. Käytännössä ESP:tä ei juuri koskaan tarvita.


      • mm. ...
        525xiA kirjoitti:

        BMW:n X-drive on paras neliveto tällä hetkellä. Ei säädä voimanjakoa pelkästään pidon perusteella, vaan tunnistaa kiihtyvyysantureilla myös alkavan yli- tai aliohjautuvuuden. Jos meinaa puskea, lisää voimaa taka-akselille. Jos meinaa lähteä perä sladiin, niin lisää voimaa etuakselille. ESP puuttuu peliin vain, jos tilanne ei korjaannu voimanjaolla. Käytännössä ESP:tä ei juuri koskaan tarvita.

        skoda octavialle !

        Parhaat oli Skodan (VAG) , volvon ja audin (syncro) nelivedot ... keskivertoa yllätys yllätys subaru (kiinteä) BMW , MB jne ... ja huonointa antia honda cr-v


      • ota ne b-lasit pois päästä
        525xiA kirjoitti:

        BMW:n X-drive on paras neliveto tällä hetkellä. Ei säädä voimanjakoa pelkästään pidon perusteella, vaan tunnistaa kiihtyvyysantureilla myös alkavan yli- tai aliohjautuvuuden. Jos meinaa puskea, lisää voimaa taka-akselille. Jos meinaa lähteä perä sladiin, niin lisää voimaa etuakselille. ESP puuttuu peliin vain, jos tilanne ei korjaannu voimanjaolla. Käytännössä ESP:tä ei juuri koskaan tarvita.

        kaikenlainen perkeleen säätäminen koituu sun kohtalokses vielä. KAto kun jatkuva neliveto ja sillä siisti.


      • man65
        mm. ... kirjoitti:

        skoda octavialle !

        Parhaat oli Skodan (VAG) , volvon ja audin (syncro) nelivedot ... keskivertoa yllätys yllätys subaru (kiinteä) BMW , MB jne ... ja huonointa antia honda cr-v

        Milloin BMW on TM:n testit voittanut? Vs: eipä kovinkaan usein.

        Mulle on aivan sama mitä mieltä TM on bemarista, mä ajan bemarilla joka tapauksessa..

        Oletko se sama joka usein etsii jopa 10 vuotta vanhoja testejä, ja erityisesti niitä, joissa BMW ei ole pärjännyt?


    • libo...
      • juuri näin :

        XDrive tuo autoon uudenlaista ajamisen dynamiikkaa, turvallisuutta ja käsiteltävyyttä !


      • takaapäin.

        Jos etuveto olisi kiistatta parempi, niin miksi bmw ei tekisi etuvetoisia malleja?


      • Occam
        takaapäin. kirjoitti:

        Jos etuveto olisi kiistatta parempi, niin miksi bmw ei tekisi etuvetoisia malleja?

        Oletteko kuulleet brandayksestä? BMW on tehnyt takavetoisuudestaan oman brändinsä keskeisen elementin. Ja brändin hoitoon kuuluu mielikuvat, joilla tuotetta lähes pelkästään markkinoidaan. Siitä hyvänä esimerkkinä tämäkin ketju, jonka kirjoittajiin Hesarin etusivun mainos ja paraikaa pyörivä TV-mainoskampanja on mennyt kuin häkä...;) Toki Bemari on teknisesti hieno auto, ja BMW:ssä takaveto on epäilemättä hyvin toteutettu.

        Sinänsä tämä takaveto-etuveto -keskustelu saa kaiken kaikkiaan huvittavia piirteitä: Keskustelussa todetaan esimerkiksi seuraavaa:
        "takaveto on normaaliliikenteessä parempi, koska F1-autot ovat takavetoisia/yli 250 hv-autoissa takaveto on parempi/takavedolla saadaan 0.2 s parempi kiihtyvyys 0-100"....;D Muutenkin koko keskustelu on tasolla "meidän isin auto on parempi kuin teidän isin auto" :)


      • takaapäin.
        Occam kirjoitti:

        Oletteko kuulleet brandayksestä? BMW on tehnyt takavetoisuudestaan oman brändinsä keskeisen elementin. Ja brändin hoitoon kuuluu mielikuvat, joilla tuotetta lähes pelkästään markkinoidaan. Siitä hyvänä esimerkkinä tämäkin ketju, jonka kirjoittajiin Hesarin etusivun mainos ja paraikaa pyörivä TV-mainoskampanja on mennyt kuin häkä...;) Toki Bemari on teknisesti hieno auto, ja BMW:ssä takaveto on epäilemättä hyvin toteutettu.

        Sinänsä tämä takaveto-etuveto -keskustelu saa kaiken kaikkiaan huvittavia piirteitä: Keskustelussa todetaan esimerkiksi seuraavaa:
        "takaveto on normaaliliikenteessä parempi, koska F1-autot ovat takavetoisia/yli 250 hv-autoissa takaveto on parempi/takavedolla saadaan 0.2 s parempi kiihtyvyys 0-100"....;D Muutenkin koko keskustelu on tasolla "meidän isin auto on parempi kuin teidän isin auto" :)

        Samaan naiviuteen syyllistyvät myös vannotuneet etuvedon kannattajat.
        Tässäkin ketjussa joku perusteli etuvedon paremmuutta vedoten ralliautojen olevan etuvetoisia.
        Harva etuvedon omistaja tarvitsee etuvetoa rallirännien koluamiseen:)

        Takavetoisissa niin kuin etuvetoisissakin on omat hyvät ja huonot puolensa.
        Jos takaveto olisi vain ja ainoastaan huono ratkaisu, tuskin bemari ja mersu pitäisivät siitä niin tinkimättömästi kiinni.

        Tuskin takavetoisuus on ko. merkeille pelkästään brandi. Siihen löytyy muitakin syitä


      • milloin etuvetoihin?
        Occam kirjoitti:

        Oletteko kuulleet brandayksestä? BMW on tehnyt takavetoisuudestaan oman brändinsä keskeisen elementin. Ja brändin hoitoon kuuluu mielikuvat, joilla tuotetta lähes pelkästään markkinoidaan. Siitä hyvänä esimerkkinä tämäkin ketju, jonka kirjoittajiin Hesarin etusivun mainos ja paraikaa pyörivä TV-mainoskampanja on mennyt kuin häkä...;) Toki Bemari on teknisesti hieno auto, ja BMW:ssä takaveto on epäilemättä hyvin toteutettu.

        Sinänsä tämä takaveto-etuveto -keskustelu saa kaiken kaikkiaan huvittavia piirteitä: Keskustelussa todetaan esimerkiksi seuraavaa:
        "takaveto on normaaliliikenteessä parempi, koska F1-autot ovat takavetoisia/yli 250 hv-autoissa takaveto on parempi/takavedolla saadaan 0.2 s parempi kiihtyvyys 0-100"....;D Muutenkin koko keskustelu on tasolla "meidän isin auto on parempi kuin teidän isin auto" :)

        samanlaista ketteryyttä niinkuin esimerkiksi takaveto-Mersuissa on ei etuvetoisista löydy. Oliskohan jotain teknisiä ongelmia vielä vetoakseleiden kanssa?


    • fsfds

      Toivottavasti seuraavasta corollast tulis takavetonen versio ku alkaa noi vanhat takaveto toitsut koht hävitä täysin. Oma vm 82 dexteriki on jo aika hyvää happee päässy. Ois siistii päästä heittelee perää uusillaki autoilla

    • Majuri2

      on se että halvimmat autot on etuvetoisia, takavetoinen kun tulee kalliimmaksi rakentaa... tämä on faktaa, mutta ihmiset kuvittelevat että etuvetoja tehdään muka "parempien" ajo-ominaisuuksein takia.... hehee se'on raha joka määrää.

      • nelivetotassu

        paskat! Tuudittautukaa vaan tuohon luulon viimesiten takapotkujen omistajat, että luulette saaneenne vastinetta rahalle.
        Minä nauran HAHAHAHAHAHAHSAAAAAA. Minun auto maksoi yli 80te, ja on neliveto,(mallia myydään myös etuvetona, muttei takavetona... Hmmmm I wonder why...


      • taas lisää
        nelivetotassu kirjoitti:

        paskat! Tuudittautukaa vaan tuohon luulon viimesiten takapotkujen omistajat, että luulette saaneenne vastinetta rahalle.
        Minä nauran HAHAHAHAHAHAHSAAAAAA. Minun auto maksoi yli 80te, ja on neliveto,(mallia myydään myös etuvetona, muttei takavetona... Hmmmm I wonder why...

        kun olet saanut 1. osamaksun maksettua


      • takaapäin.
        taas lisää kirjoitti:

        kun olet saanut 1. osamaksun maksettua

        Ei sillä oikeasti mitään 80 t autoa ole!
        Korkeintaan tehoputki-pv:D


    • Eetu Veto

      Niin, eihän niitä muu pelastanut kuin nämä elektroniset ajonhallintahärpäkkeet jotka jotenkuten pitävät nämä takavetokatiskat tiellä talvellakin.

      Nimenomaan nipinnapin, kuten uusimmasta premium-farkkutestistä nähtiin, siinähän tämä joukon takavetoinen pukkasi perää edelle ohitustilanteissa näistä vermeistä huolimattakin. Ei ole takaveto talvikäyttöön, ei.

    • Papparainen

      Olet sitten lukenut bemarin mainoksen lauantain hesarista? Uskot varmaan muihinkin mainoksiin, kuten Lujaa Laatua Lada.

      • Bemisti

        Kerroin jo tuolla ylempänä mistä ajatuksen sain.
        Autoalan asiantuntijat sanoivat sen jo kauan ennen hesarin mainosta;)

        Muistan hyvin vuoden 1994, kun asiantuntijat ennustivat takavetoisten valmistuksen päättyvän "lähivuosina".
        Ennustuksesta on kulunut 12 vuotta, ja edelleen MB ja BMW valmistavat takavetoisia:)

        Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon.
        Aika näyttää miten tulee käymään.


      • Papparainen
        Bemisti kirjoitti:

        Kerroin jo tuolla ylempänä mistä ajatuksen sain.
        Autoalan asiantuntijat sanoivat sen jo kauan ennen hesarin mainosta;)

        Muistan hyvin vuoden 1994, kun asiantuntijat ennustivat takavetoisten valmistuksen päättyvän "lähivuosina".
        Ennustuksesta on kulunut 12 vuotta, ja edelleen MB ja BMW valmistavat takavetoisia:)

        Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon.
        Aika näyttää miten tulee käymään.

        Ladakin lujaa laatua. Ei käy kiistäminen.


      • Kallonkutistaja
        Bemisti kirjoitti:

        Kerroin jo tuolla ylempänä mistä ajatuksen sain.
        Autoalan asiantuntijat sanoivat sen jo kauan ennen hesarin mainosta;)

        Muistan hyvin vuoden 1994, kun asiantuntijat ennustivat takavetoisten valmistuksen päättyvän "lähivuosina".
        Ennustuksesta on kulunut 12 vuotta, ja edelleen MB ja BMW valmistavat takavetoisia:)

        Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon.
        Aika näyttää miten tulee käymään.

        "Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon."

        Taisi tulla kirjoitusvirhe sinulle, mutta käytän sen hyväkseni. Myös MB ilmoitti aikanaan ettei koskaan valmista etuvetoista autoa. Sehän tiedetään, miten on käynyt.

        Mutta takaisin tuohon kirjoitusvirheeseen: MB siirtyi Viton kohdalla etuvedosta takavetoon. Tuskin mikään huono veto.


      • joukkis
        Bemisti kirjoitti:

        Kerroin jo tuolla ylempänä mistä ajatuksen sain.
        Autoalan asiantuntijat sanoivat sen jo kauan ennen hesarin mainosta;)

        Muistan hyvin vuoden 1994, kun asiantuntijat ennustivat takavetoisten valmistuksen päättyvän "lähivuosina".
        Ennustuksesta on kulunut 12 vuotta, ja edelleen MB ja BMW valmistavat takavetoisia:)

        Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon.
        Aika näyttää miten tulee käymään.

        "Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon.
        Aika näyttää miten tulee käymään" sehän on jo siirtynyt etuvetoon minissä


      • Kallonkutistaja
        joukkis kirjoitti:

        "Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon.
        Aika näyttää miten tulee käymään" sehän on jo siirtynyt etuvetoon minissä

        "sehän on jo siirtynyt etuvetoon minissä"

        Ai mistä siirtynyt? Onko mini siis ollut takavetoinen tai nelivetoinen ennen?


      • Pseudonyymi
        joukkis kirjoitti:

        "Pari vuotta sitten BMW:n johto ilmoitti, ettei BMW koskaan tule siirtymään takavetoon.
        Aika näyttää miten tulee käymään" sehän on jo siirtynyt etuvetoon minissä

        Bmw siirtyi Minissä etuvedosta etuvetoon:D


    • Driven

      Nähdäkseni takavetoisuuden olemassaolo johtuu lähinnä tunneasioista. Käytännössä takavetoisuuden paremmuudelle ei löydy sen vahvempaa näyttöä kuin etuvetoisuudelle. Nelivedon ylivoimasta sitävastoin on vahvaa näyttöä olemassa.

      Bemarin tunnetusti erinomainen ajotuntuma ei niinkään johdu vetotavasta. Kyseisellä tehtaalla vaan tehdään asian eteen hiukan enemmän kuin muilla tehtailla. Mini on tästä hyvä esimerkki - loistava ajotuntuma ja ajo-ominaisuudet, mutta etuveto.

      Rallipoluilla etuvetoiset kulkevat kovempaa ja normaaliliikenteessä ne ovat useimpien mielestä helpompia hallita ääritilanteissa. Toisten mielestä takavetoinen käyttäytyy johdonmukaisemmin ja loogisemmin. Makuasioita. Nykytekniikalla vetotapaa tuskin edes huomaa.

      Käsittääkseni etuvetoinen auto on teknisesti hankalampi ja kalliimpi tehdä kuin takavetoinen. Joku väittä täällä päin vastoin.

      • Kallonkutistaja

        Vetotapa sinällään ei välttämättä tuo sitä edullisuutta tai kalleutta. Mutta takavetoisen erillisjousitettu taka-akselisto on huomattavasti vaativampi suunnitella ja valmistaa kuin etuvetoisen taka-akseli(sto). Ja kaikki eivät tyydy takavetoisessa jäykkään taka-akseliin.

        Ja puolestaan, kun auton mitat kasvavat, niin taka-vetoiseen saadaan parempi kääntyvyys. Siten akseliväliä voidaan kasvattaa tarvitsematta tinkiä ketteryydestä. Etuvetoisessa aina joudutaan taistelemaan sen kasvavan akselivälin kanssa, kun pituutta haluttaisiin kasvattaa.


      • joukkis
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Vetotapa sinällään ei välttämättä tuo sitä edullisuutta tai kalleutta. Mutta takavetoisen erillisjousitettu taka-akselisto on huomattavasti vaativampi suunnitella ja valmistaa kuin etuvetoisen taka-akseli(sto). Ja kaikki eivät tyydy takavetoisessa jäykkään taka-akseliin.

        Ja puolestaan, kun auton mitat kasvavat, niin taka-vetoiseen saadaan parempi kääntyvyys. Siten akseliväliä voidaan kasvattaa tarvitsematta tinkiä ketteryydestä. Etuvetoisessa aina joudutaan taistelemaan sen kasvavan akselivälin kanssa, kun pituutta haluttaisiin kasvattaa.

        "Mutta takavetoisen erillisjousitettu taka-akselisto on huomattavasti vaativampi suunnitella ja valmistaa kuin etuvetoisen taka-akseli(sto)"

        päivän vitsi


    • ollenkaan

      tee nelivetoa? Miksei?

      • mutta...

        Bemari panostaa erityisesti 4-vetoisiin, mutta suurin osa asiakkaista haluaa bemarin takavetoisena.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      268
      9653
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6836
    3. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      74
      1705
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1421
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      94
      1297
    6. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1161
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1079
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      41
      882
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      756
    10. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      313
      748
    Aihe