Dieselin tulpat

Gurmee

Kuinka dieselin tulpat eroavat bensiiniauton tulpista. Bemsiiniautossa kun on yleensä neljä tulppaa jos on neljä sylinteriä. Kuinkas dieselissä (tavallinen perheauto)? Kuinka usein tulpat pitää vaihtaa dieselissä? Onko ne kalliimmat kuin bensiiniautossa?

12

19784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esa

      pensassa on sytytystulpat jotka vaihdetaan muutaman kymppitonnin välein. taas dieselissä näitä sytytys tulppia ei ole vaan hehkutulpat joita ei tarvi normaalioloissa vaihtaa mutta joskus niitä kyllä menee... kyllä ne ovat kalliimpia kuin normaali sytytystulppa voisi sanoa että 4 sytytystulpaa maksaa saman kuin 1 hehkutulppa ... t.esa h

      • ne....

        ..hehkutulpat kyllä kestää. Minullakin jo 400tkm alkuperäiset ilman ongelmia.


      • Jeremias
        ne.... kirjoitti:

        ..hehkutulpat kyllä kestää. Minullakin jo 400tkm alkuperäiset ilman ongelmia.

        Toivottavasti tämä ei ollut provo,

        Mutta dieseliä uusavuttomille:

        Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.

        Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.

        Näin.


      • Rudolf Diesel
        Jeremias kirjoitti:

        Toivottavasti tämä ei ollut provo,

        Mutta dieseliä uusavuttomille:

        Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.

        Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.

        Näin.

        Dieselmoottorin toimintaperiaate on seuraava : sylintereihin imetään ( ja nykyisi useimmiten ahdetaan) ilmaa joka puristustahdin aikan puristetaan niin pieneen tilaan että se kuumiaa yli 800 C, sitten sinne ruiskutetaan polttoainen joka räjähtää kuumenneesta ilmasta johtuen ja tästä seuraa moottorin työtahti. Koska kylmänä moottori ei aina kykene kuumentamaan puristuksella ilmaa riittävästi, tarvitaan hehkutulpat auttamaan räjähdyksen aikaansaamisessa.Hehkutulppia ei tarvita muuta kuin käynnistettäessä ja vähän sen jälkeen käyntiä tasaamaan ( ns. jälkihehku jota ei kaikissa koneissa ole)

        Bensiinimoottorissa taas sylintereihin sumutetaan ilman ja polttoaineen seos samalla kertaan ja se sytytetään sytytystulpan antamalla kipinällä.


      • mutta
        Jeremias kirjoitti:

        Toivottavasti tämä ei ollut provo,

        Mutta dieseliä uusavuttomille:

        Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.

        Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.

        Näin.

        tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.


      • rudolffi
        mutta kirjoitti:

        tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.

        kerkes vähän ennen mua :) no kertaus on opintojen äiti


      • meinas jo
        mutta kirjoitti:

        tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.

        tuommonen "tiedottomuus" huvittaa...


      • Anonyymi

        Meillä kesti bensa-autossa tulpat ainakin 300tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä kesti bensa-autossa tulpat ainakin 300tkm.

        Mullakin on sytytystulppien vaihtoväli ohjeistettu 120.000 km, (Mazda)


    • varma

      että sä teeskentelet typerää! mutta ei se mitään, jos olet todella noin pölvösti, niin ei kyllä sais päästää tollaista autonrattiinkaan!

    • Anonyymi

      Diesel-aitoissa ei ole sytustulppia

      • Anonyymi

        Missä vika, JEEP GRAND CHEROKEE, KÄYNNISTYS KYLMÄNÄ, NOIN 20-30 KIERROSTA, SAVUA JA PAUKKUU, SITTEN KÄYNNISTYY. Lämpösenä kone normaalisti käynnistyy heti.
        Vaihdettu lämpötulpat ja kontrolleri. Olisiko vika johdoissa. ?
        [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1672
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      921
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      821
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      748
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      710
    Aihe