Kuinka dieselin tulpat eroavat bensiiniauton tulpista. Bemsiiniautossa kun on yleensä neljä tulppaa jos on neljä sylinteriä. Kuinkas dieselissä (tavallinen perheauto)? Kuinka usein tulpat pitää vaihtaa dieselissä? Onko ne kalliimmat kuin bensiiniautossa?
Dieselin tulpat
12
20009
Vastaukset
- esa
pensassa on sytytystulpat jotka vaihdetaan muutaman kymppitonnin välein. taas dieselissä näitä sytytys tulppia ei ole vaan hehkutulpat joita ei tarvi normaalioloissa vaihtaa mutta joskus niitä kyllä menee... kyllä ne ovat kalliimpia kuin normaali sytytystulppa voisi sanoa että 4 sytytystulpaa maksaa saman kuin 1 hehkutulppa ... t.esa h
- ne....
..hehkutulpat kyllä kestää. Minullakin jo 400tkm alkuperäiset ilman ongelmia.
- Jeremias
ne.... kirjoitti:
..hehkutulpat kyllä kestää. Minullakin jo 400tkm alkuperäiset ilman ongelmia.
Toivottavasti tämä ei ollut provo,
Mutta dieseliä uusavuttomille:
Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.
Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.
Näin. - Rudolf Diesel
Jeremias kirjoitti:
Toivottavasti tämä ei ollut provo,
Mutta dieseliä uusavuttomille:
Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.
Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.
Näin.Dieselmoottorin toimintaperiaate on seuraava : sylintereihin imetään ( ja nykyisi useimmiten ahdetaan) ilmaa joka puristustahdin aikan puristetaan niin pieneen tilaan että se kuumiaa yli 800 C, sitten sinne ruiskutetaan polttoainen joka räjähtää kuumenneesta ilmasta johtuen ja tästä seuraa moottorin työtahti. Koska kylmänä moottori ei aina kykene kuumentamaan puristuksella ilmaa riittävästi, tarvitaan hehkutulpat auttamaan räjähdyksen aikaansaamisessa.Hehkutulppia ei tarvita muuta kuin käynnistettäessä ja vähän sen jälkeen käyntiä tasaamaan ( ns. jälkihehku jota ei kaikissa koneissa ole)
Bensiinimoottorissa taas sylintereihin sumutetaan ilman ja polttoaineen seos samalla kertaan ja se sytytetään sytytystulpan antamalla kipinällä. - mutta
Jeremias kirjoitti:
Toivottavasti tämä ei ollut provo,
Mutta dieseliä uusavuttomille:
Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.
Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.
Näin.tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.
- rudolffi
mutta kirjoitti:
tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.
kerkes vähän ennen mua :) no kertaus on opintojen äiti
- meinas jo
mutta kirjoitti:
tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.
tuommonen "tiedottomuus" huvittaa...
- Anonyymi
Meillä kesti bensa-autossa tulpat ainakin 300tkm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä kesti bensa-autossa tulpat ainakin 300tkm.
Mullakin on sytytystulppien vaihtoväli ohjeistettu 120.000 km, (Mazda)
- varma
että sä teeskentelet typerää! mutta ei se mitään, jos olet todella noin pölvösti, niin ei kyllä sais päästää tollaista autonrattiinkaan!
- Anonyymi
Diesel-aitoissa ei ole sytustulppia
- Anonyymi
Missä vika, JEEP GRAND CHEROKEE, KÄYNNISTYS KYLMÄNÄ, NOIN 20-30 KIERROSTA, SAVUA JA PAUKKUU, SITTEN KÄYNNISTYY. Lämpösenä kone normaalisti käynnistyy heti.
Vaihdettu lämpötulpat ja kontrolleri. Olisiko vika johdoissa. ?
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1483583Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta703560Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463342- 532779
- 322046
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘301972Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k431790- 481686
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä961645- 391400