välilevyn rappeuma

jub

olen kärsinyt vaivasta jo 7 vuotta. se todettiin kuitenki vasta viime vuonna. mulle ei kuitenkaan annettu mitään kunnon lääkitystä kipuun. sanottiin vain että liiku. olen liikkunut ja se ei kuitenkaan poista kipua... onko kokemuksia millä kivun saisi pois?

57

38329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inkku

      En ole asian asiantuntija mutta ainakin minulla seurataan tilanetta.Lokakuussa tehtiin luudutusleikkaus alimpaan nikamaväliin ja lääkäri sanoi että myös 2 ja 3 väli on rappeutuneet.jos ne oikein kovasti alkavat vaivata ja lääkkeistäkään ei ole apua pitäis käsitykseni mukaan luudutusleikkaus olla hoitokeino.Isältäni leikattiin myös rappeuma vaikka ikääkin oli jo 60 eli ei ikäkään luulis olevan esteenä.Toki en varmaksi voi mennä sanomaan,mutta tälläinen käsitys minulla on.jos joku osaa asian kertoa paremmin ja jos olen väärässä olisin itsekkin kiinnostunut kuulemaan miten se käytännössä menee.

    • Markku.S

      Kivun poistoon,yksinkertaisin konsti on mennä lääkäriin ja pyytää niin vahvat lääkkeet kuin suinkin,hepottaa hetkeksi ja rauhoittaa tilanteen.Jos haluat pysyvämpää ratkaisua on parasta etsiytyä osaavan jäsenkorjaajan pakeille,yleensä 90%:sti kipu jää sinne.Ratkaisu on ihmisessä itsessään,täälläkin useat kestovalittajat eivät edes halua parantua,onhan mukavaa kun saa välillä jopa sympatiaa.

      • ylemmyydentunnetta!

        Mikähän sinä "kaukoparantaja" olet puhumaan kivuista yhtään mitään. Saatika tuollalailla arvostella ihmisiä joilla saattaa olla vaikka kuinka vaikeita ja kroonisia kipuja.

        Täällä ei tarvita sinunlaisia vähättelijöitä.
        Sulla ei ole mitään annettavaa meille joten mene muualle halveksimaan ihmisiä.


      • rappeuma

        onko totta että nuinkin tyhmä ihminen voi olla, joka sanoo että välilevyn rappeumaa sairastavan ihmisen pitäisi mennä jollekin niksauttajalle.
        taitaa kuule olla enemmän haittaa kuin hyötyä.ja kun kirjoitit että jotkut nauttivat kun saavat sympatiaa sairauden takia niin voin sanoa että ei tässä minullakaa paljon sympatiat auta kun välillä oudun valvomaan useammankin yön putkeen kun en kivuiltani pysty nukkumaan.
        ja minä en niitä sympatioita keneltäkään halua


    • marja

      EI OLE. minä olen kärsinyt jo 3 vuotta,2 vuotta sitten on todettu.Välilevypullistuma,välilevyrappeuma ja kulumia luissa.Kipu on välillä kova etenkin kävellessä.lääkkeenä tramadin 50mg ja sirdaludia 2 mg yhdessä helpottaa mutta ei pitkään. (riippuvuus) se pitää kärsiä koko ikää kivun kanssa....

      • kata

        mulla todettiin rappeuma välilevyssä viime perjantaina ja kaks seuraavaa on kans rappeutumassa. sanottiin ettei leikkauksella voi parantaa että on liikuttava silloin kun kipu antaa liikkua ja syödä panacodia. oireet kestää 2-20 vuotta..sinä aikana selkä parantaa itse itsensä..ns.korjaa rappeuma..tuppaa vaan kestämään aika kauan..meni uranvaihdoks..
        ihana huomata tosin,etten ole ainoa...


      • Kipuluinen
        kata kirjoitti:

        mulla todettiin rappeuma välilevyssä viime perjantaina ja kaks seuraavaa on kans rappeutumassa. sanottiin ettei leikkauksella voi parantaa että on liikuttava silloin kun kipu antaa liikkua ja syödä panacodia. oireet kestää 2-20 vuotta..sinä aikana selkä parantaa itse itsensä..ns.korjaa rappeuma..tuppaa vaan kestämään aika kauan..meni uranvaihdoks..
        ihana huomata tosin,etten ole ainoa...

        Rappeuma korjaa itse itsensä?!?! Eikö rappeumat ole ns. ikälisiä? Noinkohan minun 52 v rappeuma korjaa enää itseään :-O


      • katarina
        Kipuluinen kirjoitti:

        Rappeuma korjaa itse itsensä?!?! Eikö rappeumat ole ns. ikälisiä? Noinkohan minun 52 v rappeuma korjaa enää itseään :-O

        näin sanottiin että korjaantuu eli jäykistyy itsestään ajan kanssa...että rapputuneet välilevyt surkastuvat pois ja nivelet ns luutuu toisiin kiinni. sitten loppuu kivut ja selkä jäykistyy hieman.
        tiedä ikälisistä sitten mä olin 19 kun rappeutuminen alko..siks varmaan kunnon hoitoa saanutkaan enkä tutkimuksia kun olin niin nuori ettei siellä selässä mitään pitänyt olle..ja kuinkas kävikään...nyt 24 vuotiaana puolirampa kaikkine rappeutumisinenu ja pullistumineni ja hälyttävän yliliikkuvan selkäni kanssa joka kanssa tuot omat kipunsa kehiin...raudoitus on edessä ensi syksynä.


      • 88tyttö
        katarina kirjoitti:

        näin sanottiin että korjaantuu eli jäykistyy itsestään ajan kanssa...että rapputuneet välilevyt surkastuvat pois ja nivelet ns luutuu toisiin kiinni. sitten loppuu kivut ja selkä jäykistyy hieman.
        tiedä ikälisistä sitten mä olin 19 kun rappeutuminen alko..siks varmaan kunnon hoitoa saanutkaan enkä tutkimuksia kun olin niin nuori ettei siellä selässä mitään pitänyt olle..ja kuinkas kävikään...nyt 24 vuotiaana puolirampa kaikkine rappeutumisinenu ja pullistumineni ja hälyttävän yliliikkuvan selkäni kanssa joka kanssa tuot omat kipunsa kehiin...raudoitus on edessä ensi syksynä.

        Olen nyt 17 (kohta 18).. Minulla alkoi 2 vuotta sitten kamalat selkäkivut. Kävin lääkärissä ja se kuvasi selän, sieltä löytyi nikamankaarenkatkos ja nikamansiirtymä alimmaisista nikamista. Kävin sit puolenvuoden päästä uudestaan samalla lääkärillä ja se sanoi että silmämääräisesti jo näkee että on mennyt huonompaan suuntaan. Se lähetti mut sit KYS:n ja siellä sanoivat taas että seurataan puolivuotta.. nyt kävin muutama viikko sit mangeettikuvissa ja sain tulokset. Välilevy on alkanut rappeutua, kun nikama mikä ei ole paikallaan hankaa koko ajan välilevyä ja leikkaus siis edessä :(


      • yksi monista
        kata kirjoitti:

        mulla todettiin rappeuma välilevyssä viime perjantaina ja kaks seuraavaa on kans rappeutumassa. sanottiin ettei leikkauksella voi parantaa että on liikuttava silloin kun kipu antaa liikkua ja syödä panacodia. oireet kestää 2-20 vuotta..sinä aikana selkä parantaa itse itsensä..ns.korjaa rappeuma..tuppaa vaan kestämään aika kauan..meni uranvaihdoks..
        ihana huomata tosin,etten ole ainoa...

        kyllä potuttaa kun ei tiedä mikä työ sopisi.siivoojan työtä en pysty enään tekemään ja kun olen edelleen työpaikan kirjoilla en pääse mihinkään opiskelemaan.kuntoutus kuuluisi vakuutusyhtiölle mut ne ei ala kouluttamaan kun niitten mielestä mulla on lanneselässä välilevytyrä ei rappeumaa vaikka fysiatri kirjoitti b-lausunnossaan et mulla on välilevyrappeuma.vakuutusyhtiö antoi mulle kyllä kuntoutuspäätöksen työkokeiluun mut pitäisi mennä takas siivoustyöhön.ei tällä selällä enään siivoustyötä tehdä.en tiedä mitä tehdä.kohta loppuu kelan sairaspäiväraha kun olen ollut vuoden sairaslomalla.kertokaa viisaammat miten ootte selvinneet samantyyppisestä tapauksesta.


      • PARANNETTU
        yksi monista kirjoitti:

        kyllä potuttaa kun ei tiedä mikä työ sopisi.siivoojan työtä en pysty enään tekemään ja kun olen edelleen työpaikan kirjoilla en pääse mihinkään opiskelemaan.kuntoutus kuuluisi vakuutusyhtiölle mut ne ei ala kouluttamaan kun niitten mielestä mulla on lanneselässä välilevytyrä ei rappeumaa vaikka fysiatri kirjoitti b-lausunnossaan et mulla on välilevyrappeuma.vakuutusyhtiö antoi mulle kyllä kuntoutuspäätöksen työkokeiluun mut pitäisi mennä takas siivoustyöhön.ei tällä selällä enään siivoustyötä tehdä.en tiedä mitä tehdä.kohta loppuu kelan sairaspäiväraha kun olen ollut vuoden sairaslomalla.kertokaa viisaammat miten ootte selvinneet samantyyppisestä tapauksesta.

        Minulla on ollut välilevyn rappeuma noin 5 vuotta. Mikään keino ei tuntunut liiemmin auttavan. Kävin hiljattain Nokia Mission(nokiamissio.com) Parantumisillassa Helsingissä. Eräs pastori sai Tiedon Sanan Pyhältä Hengeltä: Jeesus parantaa selän rappeuman. Samasssa Pyhä Henki tuli voimakkaasti ylleni ja kivut jäi siihen! Siitä asti olen ollut vapaa kivuista! Vain Jeesus voi parantaa silloin kuin lääkäreiltä loppuu keinot/taidot.
        Kiitos Kunnia ja Ylistys Jeesukselle!!
        Suosittelen käymään katsoon mistä on kyse ihan paikanpäällä. Jos sua on vuosikausia vaivanneet hankalat kivut, niin onko sulla mitään menetettävääkään? Muuta kun tietenkin kipusi :)
        Niin ja boonuksena saatat löytää vielä ian kaikkisen elämän :)


      • mitä teet sen eteen
        88tyttö kirjoitti:

        Olen nyt 17 (kohta 18).. Minulla alkoi 2 vuotta sitten kamalat selkäkivut. Kävin lääkärissä ja se kuvasi selän, sieltä löytyi nikamankaarenkatkos ja nikamansiirtymä alimmaisista nikamista. Kävin sit puolenvuoden päästä uudestaan samalla lääkärillä ja se sanoi että silmämääräisesti jo näkee että on mennyt huonompaan suuntaan. Se lähetti mut sit KYS:n ja siellä sanoivat taas että seurataan puolivuotta.. nyt kävin muutama viikko sit mangeettikuvissa ja sain tulokset. Välilevy on alkanut rappeutua, kun nikama mikä ei ole paikallaan hankaa koko ajan välilevyä ja leikkaus siis edessä :(

        että sinua ei leikattaisi?
        makaatko vain tietokoneella, maleksit kuten ikäisesi ym ym joutenoloa
        kuntoiletko säännöllisesti? mikset?
        olisko jotakinjos kävisit asian osaavan kansanparantajan luona,sellaisen joka ei mainosta itseään, koska asiakkaita riittää muutenkin...älä ole tyhmä leikkaus ei auta mitään, tulee vain aroikudosta ja pian ollaan samassa kusessa ellei pahemmassa. pistä lihakset kuntoon, siihen menee valitettavasti ainakin 2 vuotta


      • kommentoi
        PARANNETTU kirjoitti:

        Minulla on ollut välilevyn rappeuma noin 5 vuotta. Mikään keino ei tuntunut liiemmin auttavan. Kävin hiljattain Nokia Mission(nokiamissio.com) Parantumisillassa Helsingissä. Eräs pastori sai Tiedon Sanan Pyhältä Hengeltä: Jeesus parantaa selän rappeuman. Samasssa Pyhä Henki tuli voimakkaasti ylleni ja kivut jäi siihen! Siitä asti olen ollut vapaa kivuista! Vain Jeesus voi parantaa silloin kuin lääkäreiltä loppuu keinot/taidot.
        Kiitos Kunnia ja Ylistys Jeesukselle!!
        Suosittelen käymään katsoon mistä on kyse ihan paikanpäällä. Jos sua on vuosikausia vaivanneet hankalat kivut, niin onko sulla mitään menetettävääkään? Muuta kun tietenkin kipusi :)
        Niin ja boonuksena saatat löytää vielä ian kaikkisen elämän :)

        no tämä kaveri on saanut täydellisen parantumisen nokian missio illassa.

        kuinka moni tämän palstan lukijoista on aikeissa mennä seuraavan kerran nokia missio iltaan kokemaan parantumisen ihmeen jeesuksen kristuksen nimessä.
        ja huom se on ihan ilmaista. ei maksa esim 60 e tunti vaan ihan 0 e
        ei kö olekkin halpaa, täytyy vain mennä ja ottaa pelastus vastaan
        onko kukaan kokeillut tätä hoitomuotoa
        kertokaa kokemuksistanne ihmeessä


      • pelleilyä
        PARANNETTU kirjoitti:

        Minulla on ollut välilevyn rappeuma noin 5 vuotta. Mikään keino ei tuntunut liiemmin auttavan. Kävin hiljattain Nokia Mission(nokiamissio.com) Parantumisillassa Helsingissä. Eräs pastori sai Tiedon Sanan Pyhältä Hengeltä: Jeesus parantaa selän rappeuman. Samasssa Pyhä Henki tuli voimakkaasti ylleni ja kivut jäi siihen! Siitä asti olen ollut vapaa kivuista! Vain Jeesus voi parantaa silloin kuin lääkäreiltä loppuu keinot/taidot.
        Kiitos Kunnia ja Ylistys Jeesukselle!!
        Suosittelen käymään katsoon mistä on kyse ihan paikanpäällä. Jos sua on vuosikausia vaivanneet hankalat kivut, niin onko sulla mitään menetettävääkään? Muuta kun tietenkin kipusi :)
        Niin ja boonuksena saatat löytää vielä ian kaikkisen elämän :)

        ..vakavalla asialla.


      • ei turhaa valitusta
        88tyttö kirjoitti:

        Olen nyt 17 (kohta 18).. Minulla alkoi 2 vuotta sitten kamalat selkäkivut. Kävin lääkärissä ja se kuvasi selän, sieltä löytyi nikamankaarenkatkos ja nikamansiirtymä alimmaisista nikamista. Kävin sit puolenvuoden päästä uudestaan samalla lääkärillä ja se sanoi että silmämääräisesti jo näkee että on mennyt huonompaan suuntaan. Se lähetti mut sit KYS:n ja siellä sanoivat taas että seurataan puolivuotta.. nyt kävin muutama viikko sit mangeettikuvissa ja sain tulokset. Välilevy on alkanut rappeutua, kun nikama mikä ei ole paikallaan hankaa koko ajan välilevyä ja leikkaus siis edessä :(

        Itselläni oli 23 v. eka iskias, mutta ei välilevyrappumaa viel ja nyt olen jo 55v. ja viimeiset 15v. on vasta selkä vaivannut oikeasti ja kaikki alkoi kun kaaduin pahasti, silloin tuli välilevypullistuma ja sitten 5v. päästä auto ajoi päälle, mutta ei aiheuttanut selkärankaan muutoksia kuulemma.
        Nyt viime syksystä alkaen on ollut jatkuvaa kipua alaselässä ja vasemmassa jalassa, tramalia siihen sitten olen ottanut.
        Mutta joulun vietin sitten sairaalassa kirurgisella, ambulanssi vei, kun en pystynyt enää seisomaan kivun takia, vaan olin rähmälläni ja en kyennyt enää tekemään mitään, kipu oli niiiin sietämätön.
        Kipu esti myös virtsaamisen, ei tullu ulos ja laitettiin katetri.
        Viikon sairaalassa olin levossa ja nyt köpöttelen kepeillä, tukiliivi ja vahvat kipulääkkeet joka päivä kolmesti. Eli en valita turhasta, koska sairaalaan tuskin viikoks otetaan ja tutkimuksiin helposti.

        Kaikenlaista seläs oli, 3 välilevyä ymmärtääkseni oli rapistunu ja modicmuutos ja mitä kaikkea latinankielistä höpinaa epikriisisä olikaan.
        Selkä TT kuvattiin, magneettikvuuttiin kahdesti, ensin lanneranka ja sitten koko selkäranka, huomattiin että on myös yläselässä rappeumaa, josta johtuu yläselän ajoittaiset kivut.

        Tän kanssa siis pitää elää, mutta jotta en joudu SIETÄMÄTTÖMÄN kivun valtaan, niin pitää hoitaa selkä, vatsa ja reisilihakset sellaiseen kuntoon, että ovat kuin sisäinen TUKILIIVI.
        Muutoin selkä jäykistetään, kuullostaa hurjalta, kuten kaikki selkäleikkaukset mielestäni. Ei täs iäs halua viel olla mikään jäykkäselkä :(
        Olen jo silloin 15v. sitten ollut melkein leikkauspöydälla ekan pullistuman takia, nyt oli lisäks rappeumat ja surkastumat ja jotain mistä en nyt tajunnu..
        Uudelleen kuvataan viel helmikuussa eli hyvin hoidetaan, vaikka noi kotihoito ohjeet oli vähän huonot.


      • pienin lammas
        PARANNETTU kirjoitti:

        Minulla on ollut välilevyn rappeuma noin 5 vuotta. Mikään keino ei tuntunut liiemmin auttavan. Kävin hiljattain Nokia Mission(nokiamissio.com) Parantumisillassa Helsingissä. Eräs pastori sai Tiedon Sanan Pyhältä Hengeltä: Jeesus parantaa selän rappeuman. Samasssa Pyhä Henki tuli voimakkaasti ylleni ja kivut jäi siihen! Siitä asti olen ollut vapaa kivuista! Vain Jeesus voi parantaa silloin kuin lääkäreiltä loppuu keinot/taidot.
        Kiitos Kunnia ja Ylistys Jeesukselle!!
        Suosittelen käymään katsoon mistä on kyse ihan paikanpäällä. Jos sua on vuosikausia vaivanneet hankalat kivut, niin onko sulla mitään menetettävääkään? Muuta kun tietenkin kipusi :)
        Niin ja boonuksena saatat löytää vielä ian kaikkisen elämän :)

        aamen ,kiitos herralle jeesukselle parantajallemme .pyytäisin muistaa ystäväni rukousin olen herran jeesuksen uskova .olen vaikeassa elämän tilnteessa komenlapsen yksinhuoltaja äiti ja selän kanssa suuria ongelmia saman tyypisii .mutta sinun todistus rohkas minua anomaan tässä toivottomassa tilanteessa että josko herra auttas ja parantas .olisin onnelinen lasteni äiti myös kiitän herra jo nyt parantumisesta .hänelle ei ole mikään ma
        hdotonta :)siunausta sinulle


      • tuulakaijanen

        marja,,minä oon syönyt sirdaludia iltaisin, koska väsyttää ja kolmio.lääkäri sanoi ettei saa panadonin ja volkarendin kanssa yhdessä- kun on nikamarappeutuma ja alempana kalkkeutuma,tuleeko lihas jännitteisyyttä ja sitten siritystä korvaan?? tuo siritys vaivaa enimmäkseen,sitä ei lääkkeellä saatu poistumaan


      • Hiheihurraa
        yksi monista kirjoitti:

        kyllä potuttaa kun ei tiedä mikä työ sopisi.siivoojan työtä en pysty enään tekemään ja kun olen edelleen työpaikan kirjoilla en pääse mihinkään opiskelemaan.kuntoutus kuuluisi vakuutusyhtiölle mut ne ei ala kouluttamaan kun niitten mielestä mulla on lanneselässä välilevytyrä ei rappeumaa vaikka fysiatri kirjoitti b-lausunnossaan et mulla on välilevyrappeuma.vakuutusyhtiö antoi mulle kyllä kuntoutuspäätöksen työkokeiluun mut pitäisi mennä takas siivoustyöhön.ei tällä selällä enään siivoustyötä tehdä.en tiedä mitä tehdä.kohta loppuu kelan sairaspäiväraha kun olen ollut vuoden sairaslomalla.kertokaa viisaammat miten ootte selvinneet samantyyppisestä tapauksesta.

        Hehe mä sain vakuutusyhtiöltä päätöksen ammatinvaihdosta. Ne sanoivat että ainoa minkä maksavat on lähihoitajan paperit että katsovat sen olevan sellainen ala millä pystyn työskentelemää. Seuraavat 5 vuotta. En voinut kun nauraa näitä vakuutusyhtiöiden lääkäreitä


      • Anonyymi
        kata kirjoitti:

        mulla todettiin rappeuma välilevyssä viime perjantaina ja kaks seuraavaa on kans rappeutumassa. sanottiin ettei leikkauksella voi parantaa että on liikuttava silloin kun kipu antaa liikkua ja syödä panacodia. oireet kestää 2-20 vuotta..sinä aikana selkä parantaa itse itsensä..ns.korjaa rappeuma..tuppaa vaan kestämään aika kauan..meni uranvaihdoks..
        ihana huomata tosin,etten ole ainoa...

        Ei selkä mitenkään paranna itseään, vaan nikamien jäykistyminen ja “yhteenluutuminen” ihmisen ikääntyessä helpottaa tilannetta JOSKUS.

        Mulla todettiin artroosi jo 19v sitten kolmikymppisenä ja välilevynrappeuma muutama vuosi sen jälkeen. Nyt olen 48v ja odottelen polven twkonivelleikkausta. Selän 5 nikamaa ovat jo aika pahoja, ja pahenee vaan.

        Että sitä maagista itseparantumista odottelen.


    • Teemu 27 v.

      Minulla todettiin joulukuussa 2007 välilevyn rappeuma ja siitä aiheutunut pieni pullistuma. Lääkäreiltä en muuta hoitoehdotusta saanut kuin leikkauksen. Pääsin veljeni kautta MediLifen biolääketieteen hoitolaitokseen tutkimuksiin tammikuun 2008 lopulla ja siellä minulle suositeltiin luontaistuote hoitoa. Alotin välittömästi seuraavanlaisen hoidon. (Glukosamiini/Chondroitin/Msm = yksi tuote) 2kapselia päivässä ja Ecowayn omega rasvahappoja 4 kapselia päivässä kahden kuukauden ajan. Tämän jälkeen annostus pudotettiin puoleen. Palasin töihin maaliskuun puolessa välissä. Kesällä kaikki toimi normaalisti. Kävin kuntosalilla, lenkkeilin ja työskentelin. Lopetin hoidon heinäkuun aikana ja nyt vaiva iski takaisin syyskuun lopussa. Aloitin hoidon taas uudelleen ja 1 1/2 kuukauden jälkeen kivut ja säryt ovat hävinneet lähes kokonaan.

      • Nainen 21v.

        Tänään todettiin välilevyn rappeuma vihdoin ja viimein puolen vuoden selkäkipujen ja tutkimusten jälkeen. Fysiatri määräsi Burana Slow 800mg sekä 665mg Panadolia ja sanoi et hyvässä tapauksessa katoaa itsestään parinkymmenen vuoden päästä kun nikamat painautuvat yhteen, huonossa tapauksessa ei parane koskaan. Ei sinänsä ihmetellyt yhtään että näin nuorena jo rappautunut, kuulemma johtuu todennäköisesti nuoremapana saadusta urheiluvammasta joka nyt vasta alkoi oireilemaan.
        Selkälihakset ovat moiteettomassa kunnossa, mutta oon menossa fysioterapeutille saamaan lisää jumppa- sekä venyttelyohjeita. Toivotaan, että aikaisin aloitettu kuntoutus auttais tulevaisuuden kanssa, alan vaihtoa en haluis edes harkita (teen seisomatyötä)...Oon lukenut muiden kokemuksia välilevyn rappauman kanssa taistelleilta enkä todellakaan haluiais kokea sitä, että esim lähtee jalat alta...Aika näyttää mut nyt vaan itseään niskasta kiinni ja reippaasti kuntouttamaan :)
        Zemppiä muillekin jotka kärsivät samasta vaivasta..


      • keskustelu
        Nainen 21v. kirjoitti:

        Tänään todettiin välilevyn rappeuma vihdoin ja viimein puolen vuoden selkäkipujen ja tutkimusten jälkeen. Fysiatri määräsi Burana Slow 800mg sekä 665mg Panadolia ja sanoi et hyvässä tapauksessa katoaa itsestään parinkymmenen vuoden päästä kun nikamat painautuvat yhteen, huonossa tapauksessa ei parane koskaan. Ei sinänsä ihmetellyt yhtään että näin nuorena jo rappautunut, kuulemma johtuu todennäköisesti nuoremapana saadusta urheiluvammasta joka nyt vasta alkoi oireilemaan.
        Selkälihakset ovat moiteettomassa kunnossa, mutta oon menossa fysioterapeutille saamaan lisää jumppa- sekä venyttelyohjeita. Toivotaan, että aikaisin aloitettu kuntoutus auttais tulevaisuuden kanssa, alan vaihtoa en haluis edes harkita (teen seisomatyötä)...Oon lukenut muiden kokemuksia välilevyn rappauman kanssa taistelleilta enkä todellakaan haluiais kokea sitä, että esim lähtee jalat alta...Aika näyttää mut nyt vaan itseään niskasta kiinni ja reippaasti kuntouttamaan :)
        Zemppiä muillekin jotka kärsivät samasta vaivasta..

        Jos et ole vielä tutustunut niin katsopa:

        http://www.selkaliitto.fi/cgi/yabb/YaBB.cgi?board=kivut;action=display;num=1144044678

        Olisihan se kiva jos tuosta olisi apua sinullekin. Kannattaa ainakin kokeilla, vai mitä? Siis sitä Glukosamiinia.


    • selkärangaton

      no terve.. mulla vaivannut jo kans jo vuosia(ainaki7). Nyt viimeviikolla meni jalka aivan turraksi ja voimattomaks, siinä sit todettiin toi välilevyn rappeuma useammassakin välissä. no se leikattiin se yks väli mikä painoi hermoa, jalka parani sillä(voimat tuli takas turruus jäi osittain), mut selkä ei parane kuulemma koskaan, näin mulle tohtori sanoi. ei kovin mukavaa kuunneltavaa tälläiselle 34 v poijalle et loppuelämä menee sit selkä kipiänä. No onneks mä en usko tän meän kylän tohtoreita aivan helpolla. pitää koittaa etsiä ratkaisu jostain muualta, ehdotuksia otetaan vastaan.

      • Parka

        Olen kärsinyt jalkakivuista koko ikäni. Oma lääkäri tutki jalkojani ja kun ei jalkojen rögtenissä ollut mitään hälyyttävää, niin lähetti minut naapurikunnan lääkärille, joka on rögtenlääkäri. tämä sanoi että jalkoja on turha tutkia, että jalkavaivat johtuvat selästä, että magneettikuvataan lanneranka. Sanoin että alaselän nikaman luiskahdus on todettu 8 vuotta sitten, ja olenkin miettinyt että johtuisiko jalkasäryt siitä.
        Tosin olen potenut valtavia jalkasärkyjä 6 vuotiaasta jotka kuitattiin aika kauan kasvukivuiksi.
        kun tulin parikymppiseksi, heitin äidilleni että onkos tämä vielä kasvukipua ?
        Siis Välilevyn siirtyminen todettiin kahdeksan vuotta sitten röngtenissä. Nyt olin pari viikkoa sitten magneettikuvissa ja viikko sitten kävin kuulemssa tulokset. välilevyn rappeuma.
        Olen kysellyt omalta lääkäriltäni jo vuosia vahvempia särkylääkkeitä, mutta en tiedä miksi ei ole annettu.
        Nyt tämä lääkäri kirjoitti Burana 800 tabletteja sadan tabletin purkin.
        Sanoi että sitten rappeuma etenee ylempään.
        En uskaltanut kysellä enempää, että kuinka pitkälle tuo rappeuma etenee. meneekö koko selkä.

        sanoi vaan että myöhemmässä vaiheessa en pysty jalkateriä luultavasti taittamaan. kävelemään pystyn, mutta esim. varapille nouseminen ei onnistu.
        Kuntoilla pitää kivun rajoissa. Muuta hoito-ohjetta ei antanut.
        Istumatyötä olen lähiaikoina tehnytkin. Muukin ala kiinnostaisi, mutta nyt tiedän, että se suunnitelma saa jäädä.

        Saa nähdä mitä tuleman pitää. Vähän pelottaa.

        Kyselin lääkäriltä myös, että voiko vioittuneessa selkärangassa olla jokin tulehdus, mikä ei muuten oireile kun armottomana väsymyksenä. Hän sanoi että on paljon mahdollista.
        Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta olen ne tasokokeet käynyt läpi, eikä nyt ole syy siinä. olen nukkunut runsaan kuukauden suunnilleen kaiken aikaa.


      • Timo Eskolin
        Parka kirjoitti:

        Olen kärsinyt jalkakivuista koko ikäni. Oma lääkäri tutki jalkojani ja kun ei jalkojen rögtenissä ollut mitään hälyyttävää, niin lähetti minut naapurikunnan lääkärille, joka on rögtenlääkäri. tämä sanoi että jalkoja on turha tutkia, että jalkavaivat johtuvat selästä, että magneettikuvataan lanneranka. Sanoin että alaselän nikaman luiskahdus on todettu 8 vuotta sitten, ja olenkin miettinyt että johtuisiko jalkasäryt siitä.
        Tosin olen potenut valtavia jalkasärkyjä 6 vuotiaasta jotka kuitattiin aika kauan kasvukivuiksi.
        kun tulin parikymppiseksi, heitin äidilleni että onkos tämä vielä kasvukipua ?
        Siis Välilevyn siirtyminen todettiin kahdeksan vuotta sitten röngtenissä. Nyt olin pari viikkoa sitten magneettikuvissa ja viikko sitten kävin kuulemssa tulokset. välilevyn rappeuma.
        Olen kysellyt omalta lääkäriltäni jo vuosia vahvempia särkylääkkeitä, mutta en tiedä miksi ei ole annettu.
        Nyt tämä lääkäri kirjoitti Burana 800 tabletteja sadan tabletin purkin.
        Sanoi että sitten rappeuma etenee ylempään.
        En uskaltanut kysellä enempää, että kuinka pitkälle tuo rappeuma etenee. meneekö koko selkä.

        sanoi vaan että myöhemmässä vaiheessa en pysty jalkateriä luultavasti taittamaan. kävelemään pystyn, mutta esim. varapille nouseminen ei onnistu.
        Kuntoilla pitää kivun rajoissa. Muuta hoito-ohjetta ei antanut.
        Istumatyötä olen lähiaikoina tehnytkin. Muukin ala kiinnostaisi, mutta nyt tiedän, että se suunnitelma saa jäädä.

        Saa nähdä mitä tuleman pitää. Vähän pelottaa.

        Kyselin lääkäriltä myös, että voiko vioittuneessa selkärangassa olla jokin tulehdus, mikä ei muuten oireile kun armottomana väsymyksenä. Hän sanoi että on paljon mahdollista.
        Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta olen ne tasokokeet käynyt läpi, eikä nyt ole syy siinä. olen nukkunut runsaan kuukauden suunnilleen kaiken aikaa.

        Luin koko viestiketjun läpi. No, mikä oli ratkaisu näihin ongelmiin? Nythän eletään jo vuotta 2010 ja äärimmäisen kompleksi ekosysteemi ja miljardeja muuttujia sisältävä ilmastokin osataan ennustaa sujuvasti 100 vuoden päähän. Tälläiset triviaalit selkäongelmat hoituivat varmasti 10 minuutissa sopivalla lääkärillä? Kuka hoiti ja mitä teette nykyään elämässänne?


      • itkuiines
        Timo Eskolin kirjoitti:

        Luin koko viestiketjun läpi. No, mikä oli ratkaisu näihin ongelmiin? Nythän eletään jo vuotta 2010 ja äärimmäisen kompleksi ekosysteemi ja miljardeja muuttujia sisältävä ilmastokin osataan ennustaa sujuvasti 100 vuoden päähän. Tälläiset triviaalit selkäongelmat hoituivat varmasti 10 minuutissa sopivalla lääkärillä? Kuka hoiti ja mitä teette nykyään elämässänne?

        minulle lyödään, kipupiikki terkkarissa nyrpein naamoin, ja hyvä että saan kaupassa käytyä.menee pahemmaksi liikunnasta ja fysiosta.eivät anna lääkkeitä, syy, voi mennä maksa.kokeilin tänään kiinalaista taaksepäin kävelyä.huomasin,että siten pääsen keittiöön ja se auttoi,mutta tuskin ulkona niin teen. pyydänkö lähetteen ja mihin. asun helsingissä.


      • Itkuiikka...
        itkuiines kirjoitti:

        minulle lyödään, kipupiikki terkkarissa nyrpein naamoin, ja hyvä että saan kaupassa käytyä.menee pahemmaksi liikunnasta ja fysiosta.eivät anna lääkkeitä, syy, voi mennä maksa.kokeilin tänään kiinalaista taaksepäin kävelyä.huomasin,että siten pääsen keittiöön ja se auttoi,mutta tuskin ulkona niin teen. pyydänkö lähetteen ja mihin. asun helsingissä.

        Mutta toisaalta "lohduttavaa". En siis olekaan yksin tuskieni (sanon:TUSKA) kanssa. Tarinani on melkein identtinen koko ketjun kanssa, myös minä luin koko ketjun läpi.
        Minun selkäni alkoi oireilla n. 20 vuotta sitten. Silloin havaittiin rtg-kuvassa n. 2 mm nikamansiirtymä.
        Jos SILLOIN olisin saanut kuntoutusta ja kunnon ohjeet, en kenties tässä nyt parkuisi.
        Kahdessa vuodessa on tapahtunut dramaattinen käänne pahempaan. Magneettikuvia on otettu kolme ja nyt joulukuussa puristusmagneetti Pulssissa (maksoi "vain" 700,- euroa). Pakko mennä yksityiselle, koska julkisella puolella kuukausien jonot.
        Antaisin yhden sormen - tai kaksikin -jos pääsisin kivuista. Käytössä on ollut Tramal, Lyrica, Celebra, Ibuxin, Norgesic jne. Mikään ei auta.
        Onneksi minua ei öisin kivut vaivaa, siksi makaisinkin kaiken aikaa...ja se on se huonoin vaihtoehto. Mutta täällä jokainen tietää, miten paljon kipu vie energiaa ihmisestä; mikään ei huvita. Nyt on jalkaterätkin puuduksissa ja kävely haparoivaa "pitkin seiniä"-menoa. Liikuntaa, liikuntaa - niin, mutta jos kipu on todella kova, ei kykene harrastamaan liikuntaa kuin vedet silmissä itkien.
        Autoa voin ajaa ja sillä pääsen tavaratalon parkkihalliin, ja minulla on inva-parkkikiekko, joten kun saan kärryt, pääsen niihin tukien rullakäytävää ylös.
        On pakko ostaa nyt sisärollaattorikin. Ulkokäyttöön on, mutta "korvien välissä(kin)" on vikaa, kun sen käyttö tökkii.
        Yliopistollisen sairaalan neurokirurgi sanoi, että "leikata ei voi, hieronta ja liikuntaa".
        Minulla kun sattumalta on erittäin vaikeat keuhko-ongelmat, ei voida nukuttaa. "Voitte jäädä hengityskoneeseen" sanoi lääkäri.

        Että tämmönen tapaus.
        Minuakin kovasti kiinnostaisi tietää, onko joku saanut avun ja mistä. Kiropraktikolle kiellettiin menemästä eikä MacKenziekään ole nyt luvallista. Olen yrittänyt polkea kuntopyörää...laihoin tuloksin. Olen jo ikäihminen, mutten vielä vanhus. Haluaisin nähdä lastenlapseni kasvavan...mutta kivun vankina oleminen on äärimmäisen raastavaa, kuten te kaikki tiedätte. Kipupiikkiä odotan - se on luvattu. Auttoiko Itkuiines se sinua?


      • Joonatan...
        itkuiines kirjoitti:

        minulle lyödään, kipupiikki terkkarissa nyrpein naamoin, ja hyvä että saan kaupassa käytyä.menee pahemmaksi liikunnasta ja fysiosta.eivät anna lääkkeitä, syy, voi mennä maksa.kokeilin tänään kiinalaista taaksepäin kävelyä.huomasin,että siten pääsen keittiöön ja se auttoi,mutta tuskin ulkona niin teen. pyydänkö lähetteen ja mihin. asun helsingissä.

        kun asut Helsingissä! Siellähän on koko Suomen "lääkärikerma".
        Ota yhteys Ortoniin ja varaa aika joltain Ortonin lääkäreistä. Sieltä löytyy empatiaa.


      • Taas toimii
        Itkuiikka... kirjoitti:

        Mutta toisaalta "lohduttavaa". En siis olekaan yksin tuskieni (sanon:TUSKA) kanssa. Tarinani on melkein identtinen koko ketjun kanssa, myös minä luin koko ketjun läpi.
        Minun selkäni alkoi oireilla n. 20 vuotta sitten. Silloin havaittiin rtg-kuvassa n. 2 mm nikamansiirtymä.
        Jos SILLOIN olisin saanut kuntoutusta ja kunnon ohjeet, en kenties tässä nyt parkuisi.
        Kahdessa vuodessa on tapahtunut dramaattinen käänne pahempaan. Magneettikuvia on otettu kolme ja nyt joulukuussa puristusmagneetti Pulssissa (maksoi "vain" 700,- euroa). Pakko mennä yksityiselle, koska julkisella puolella kuukausien jonot.
        Antaisin yhden sormen - tai kaksikin -jos pääsisin kivuista. Käytössä on ollut Tramal, Lyrica, Celebra, Ibuxin, Norgesic jne. Mikään ei auta.
        Onneksi minua ei öisin kivut vaivaa, siksi makaisinkin kaiken aikaa...ja se on se huonoin vaihtoehto. Mutta täällä jokainen tietää, miten paljon kipu vie energiaa ihmisestä; mikään ei huvita. Nyt on jalkaterätkin puuduksissa ja kävely haparoivaa "pitkin seiniä"-menoa. Liikuntaa, liikuntaa - niin, mutta jos kipu on todella kova, ei kykene harrastamaan liikuntaa kuin vedet silmissä itkien.
        Autoa voin ajaa ja sillä pääsen tavaratalon parkkihalliin, ja minulla on inva-parkkikiekko, joten kun saan kärryt, pääsen niihin tukien rullakäytävää ylös.
        On pakko ostaa nyt sisärollaattorikin. Ulkokäyttöön on, mutta "korvien välissä(kin)" on vikaa, kun sen käyttö tökkii.
        Yliopistollisen sairaalan neurokirurgi sanoi, että "leikata ei voi, hieronta ja liikuntaa".
        Minulla kun sattumalta on erittäin vaikeat keuhko-ongelmat, ei voida nukuttaa. "Voitte jäädä hengityskoneeseen" sanoi lääkäri.

        Että tämmönen tapaus.
        Minuakin kovasti kiinnostaisi tietää, onko joku saanut avun ja mistä. Kiropraktikolle kiellettiin menemästä eikä MacKenziekään ole nyt luvallista. Olen yrittänyt polkea kuntopyörää...laihoin tuloksin. Olen jo ikäihminen, mutten vielä vanhus. Haluaisin nähdä lastenlapseni kasvavan...mutta kivun vankina oleminen on äärimmäisen raastavaa, kuten te kaikki tiedätte. Kipupiikkiä odotan - se on luvattu. Auttoiko Itkuiines se sinua?

        Hei!
        Mikäli kipupiikki sinun tapauksessasi tarkoittaa selkärangassa sijaitsevaan epiduraalitilaan annettua piikkiä, joka sisältää puudutusainetta ja kortisonia, ja sen antaa anestesialääkäri (ainakin täällä), saattaa olla, että tulet saamaan apua vaivoihisi. Ainakin minulla on hyvät kokemukset. Kävin juuri maanantaina toisen kerran ottamassa piikin ja jo keskiviikkona pystyin siivoamaan kotona. Minulle on annettu aikaisemmin kolmen piikin sarja vuosi sitten. Lähes puoli vuotta pärjäsin niillä ilman lääkkeitä. Piikkejä voi kuulemma antaa enintään kuusi kertaa vuodessa.
        Olen tosi tyytyväinen näihin piikkeihin ja tulen käyttämään niitä aina kun selkäni menee siihen kuntoon, etten pysty saamaan sukkia jalkaan, en käymään vessassa, en ajamaan autoa tai edes istuutumaan siihen, enkä selviä säryittä lääkkeilläkään. Suosittelen kaikille.


      • takarivin taavi
        Joonatan... kirjoitti:

        kun asut Helsingissä! Siellähän on koko Suomen "lääkärikerma".
        Ota yhteys Ortoniin ja varaa aika joltain Ortonin lääkäreistä. Sieltä löytyy empatiaa.

        tämän 50:sen ukkelin oireet alkoi -80 luvun lopussa,
        kaikkea on kokeiltu,syksyllä -09 hakaniemen mehiläisessä
        tohtori kirjotti 800 buranaa vuoden tarpeeseen.
        nyt sekään ei auta,,ei muuta kuin levyllinen ( 10 ) kpl
        panacodia ja kaverix 2 tramalia.
        hieman helpottaa..uni jää öisin 2-4 tuntiin kipujen takia.
        välit 3-5 alkaneet rappeutua eli samat joista -03 leikattiin pullistuma.


      • :((
        takarivin taavi kirjoitti:

        tämän 50:sen ukkelin oireet alkoi -80 luvun lopussa,
        kaikkea on kokeiltu,syksyllä -09 hakaniemen mehiläisessä
        tohtori kirjotti 800 buranaa vuoden tarpeeseen.
        nyt sekään ei auta,,ei muuta kuin levyllinen ( 10 ) kpl
        panacodia ja kaverix 2 tramalia.
        hieman helpottaa..uni jää öisin 2-4 tuntiin kipujen takia.
        välit 3-5 alkaneet rappeutua eli samat joista -03 leikattiin pullistuma.

        Täällä myös yksi kohtalotoveri lisää.

        Ei paljoa mieltä paranna, kun lääkäri toteaa, että välilevy rappeutunut ja pudnnut alas, kaksi välilevyä rappeutumassa. Normaali tilanne ikään (32v!!!) nähden, liiku ja ota 600/800 buranaa. Ja kun ne eivät enää auta, tule hakemaan vahvempia särkylääkkeitä.

        En saanut edes lähetettä fysikaaliseen, vaikka pyysin. Lääkäri sanoi tähän, että minulla ei ole ylipainoa ja harrastan (harrastin ennen selkäkipuja) muutenkin liikuntaa.


      • kipu24-7
        :(( kirjoitti:

        Täällä myös yksi kohtalotoveri lisää.

        Ei paljoa mieltä paranna, kun lääkäri toteaa, että välilevy rappeutunut ja pudnnut alas, kaksi välilevyä rappeutumassa. Normaali tilanne ikään (32v!!!) nähden, liiku ja ota 600/800 buranaa. Ja kun ne eivät enää auta, tule hakemaan vahvempia särkylääkkeitä.

        En saanut edes lähetettä fysikaaliseen, vaikka pyysin. Lääkäri sanoi tähän, että minulla ei ole ylipainoa ja harrastan (harrastin ennen selkäkipuja) muutenkin liikuntaa.

        Tulin juuri palstalle....minikertomus kivustani. 11-12-v. alkoivat kviut selässä ja jaloissa...lukemattomia fysikaalisia hoitoja, lääkkeitä, "kuvitteluksi" leimaamista, diagnooseja toisensa perään. Nyt olen 50-v, eli lähes 40 v. kipua yhtäjaksoisesti!!! Viimeisin diagnoosi on degeneratiivinen välilevyrappeuma Modic muutoksin. (myös hypermobiliteetti, fibromyalgia yms. on tarjoitlu vuosien varsilla). Kun olin 12-v. koululääkäri sanoi, että minulla on "reumatismi" ja tulen kävelemään tukiliivissä koko ikäni. Onneksi ei ihan sentään. Lääkärit väittävät, että iän mukana tämä paranee tai että jos painoa on vähemmän se auttaisi....noooo....alkoi lähes lapsena, painoa on ollut vaihtelevasti ihannepainosta ylipainoon ja aina vaan kivut jatkuvat! Se siitä sitten. Tänään yritin käydä hermoratatutkimuksessa, mutta ensimmäinen neula selkään ja lääkäri nosti kädet pystyyn - liian kipeä tutkittavaksi! Upeeta - mitä nyt?
        Lääkkeistä sen verran, että olen kokeillut kaiken Pandolin, Buranan kautta aina Durogesic laastareihin.....ei pitkäaikaista apua. Laitan oman toiveeni laillisten kannabioidilääkkeiden tuloon (ehkä vielä muutama vuosi) ja sittenkin voi olla sama tulos, eli 2-3 kk ok, mutta sitten ei mitään apua.
        Tänään on Paha Päivä. Toivon teille kaikille helpompaa päivää ja jaksamista.


      • kipu24-7
        Taas toimii kirjoitti:

        Hei!
        Mikäli kipupiikki sinun tapauksessasi tarkoittaa selkärangassa sijaitsevaan epiduraalitilaan annettua piikkiä, joka sisältää puudutusainetta ja kortisonia, ja sen antaa anestesialääkäri (ainakin täällä), saattaa olla, että tulet saamaan apua vaivoihisi. Ainakin minulla on hyvät kokemukset. Kävin juuri maanantaina toisen kerran ottamassa piikin ja jo keskiviikkona pystyin siivoamaan kotona. Minulle on annettu aikaisemmin kolmen piikin sarja vuosi sitten. Lähes puoli vuotta pärjäsin niillä ilman lääkkeitä. Piikkejä voi kuulemma antaa enintään kuusi kertaa vuodessa.
        Olen tosi tyytyväinen näihin piikkeihin ja tulen käyttämään niitä aina kun selkäni menee siihen kuntoon, etten pysty saamaan sukkia jalkaan, en käymään vessassa, en ajamaan autoa tai edes istuutumaan siihen, enkä selviä säryittä lääkkeilläkään. Suosittelen kaikille.

        Saan kyseisiä piikkejä P-H Keskussairaalan kipupolilla 3,5-4 kk välein. Upea apu minulle noin kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Jatkan tällä rataa....kaksi kuukautta ilman kipua on taivaallista
        (enkä ole edes uskonollinen).


    • simopetteritimo

      juu ittelläkin on nivelet polvista niskaan kulunu. kävellä ei voi tuntia pitempään tai alkaa särkeä, juoksemisesta puhumattakaan. (viime lenkin jälkeen särki 3 pv polviin) ja lenkkejä olen juossut, että kyllä niiden polvien siihen pitäisi olla tottunut. alaselkään särkee n. joka toinen aamu ja jos aamuisin erehtyy jotain väärää alaselälle tekemään niin kokopäivän on sietämättömän hellänä. kummallakaan kyljellä en voi enää nukkua kun alkaa olkapäihin särkeä. Viimeksi kun nukahdin kyljelle oli olkapää kokopäivän kipeä ja lukossa. oikea kyynärpää muljahtaa/naksahtaa suoristaessa joka kerta. oikealle ranteelle ei voi painoa varata kivun takia. Sitten vielä niska, ylin nikama. Iltaa kohdi särky voimistuu joka päivä. esim tässä koneella istuskellessa niska meinaa jäädä jumiin siihen asentoon missä sitä hetken pitää. hetken pidän paikallaan ja sitten kääntää vaikka vasemmalle kuuluu naks kun välilevy tai mikä lie irtoaa nivelesta tai jotain. en tiedä tarkkaan mitä siellä tapahtuu, mutta iltaisin kun kääntää päätä mihin suuntaan tahansa hetken paikalla olon jälkeen niska naksahtaa kuin se meinaisi jäädä niille paikoilleen. 20 vuotiaalle se on iha kiva nivelongelmasaldo. Kaikille vain tiedoksi, että nivelrappeumaa aiheuttaa Esim. Fluori nautittuna säännöllisesti pieninä määrinä päivittäin. Ottakaa omaksi iloksenne selvää, että fluoria meidän hanavedessä on vaikka se nieltynä ei mitenkään edistä hampaiden hyvinvointia nieltynä. Vaikka sen on todettu pitkällä aikavälillä aiheuttavan Esim. Nivelrappuma, univaivat, syöpä, aö lasku, jne. Kivasti sieltä hanasta fluoria kehoon. Vaikka se on todettu vaaralliseksi aineeksi ihmiselle.

      • *rapu

        Tämän kanssa on menty 2 v. kohta sairaslomalla. Leikkausarviossa olin viime vuonna - EI ! Vaikka molemmat jalat pettää alta. Lääkäri sanoi että annetaan luonnon jäykistää - vastasin, että eiköhän se jäykistä meidät kaikki aikanaan. Olin jo niin äkäinen näiden kipujen kanssa.
        Nyt olen kipupkl:lla saanut 2x epid. puudutuksen - ei vastetta. Lääkityksenä kipulaastari. Ei riitä - pahimpaan aikaan. Ja retkahdin mol. jalkojen pettäessä jolloin sain kädellä patterista kiinni ennen lattialle kaatumista... seuraus olkapään kiertäjäkalvosimen pahat kiputilat ja liikevajavuudet!
        Kipulääkäri määräsi lisäksi Cymbaltan - seurauksena limakalvoturvotukset. Näytin parilla kerralla ja sanoin että lopetan tuon "myrkyn" ja koska ei ole vastettakaan. Lekurin käskystä jatkoin... kun olin kiltti tyttö.
        Sillä seurauksella että tuli äkäinen limakalvotulehdus suuhun ja nyt sitten olen menossa kiireellisenä sairaalan hammaspuolelle ( 6 hammasta otetaan pois!) JA KAIKKI TÄMÄ SELÄSTÄ!!! ja siitä vetkuttelusta kun ei ole hoidettu.
        Nyt ilm. teen hoitovirheen - moisesta. Ja odotan kohta - hampaattomana mummona - toiseen sairaalaan leikkausarvioon (heidän mukaan selkä olisi pitänyt leikata jo 2v. sitten!)
        Joten häntä pystyyn kohtalotoverit - ja hymyä suuhun - hampaattomanakin.... hi


    • Kipuun kyllästynyt

      Kipuun auttaa mm Lyrica ja kannabis. Lyrica poistaa kirkkaimman kivun, kannabis puolestaan "puutumisen" ja "ahdistuksen" tunteet. Yhdessä käytetynä tekevät elämästä kertaheitolla siedettävää.

      Mutta kannabis on laitonta, joten sitä en voi suositella siksi. Muuten kyllä suosittelisin.

      • Oon kärsiny selkäkivuista vuosia ja kun kävelin vähänkään pitemmän matkan selkä"halvaannutti" kehon ja itkin kivusta.Vihdoin ja viimein kun menin lääkäriin hän pisti magneettikuvauksiin ja kirurgille ajan,noh,tänään menin kirurgille ja diagnoosi oli välilevyn rappeuma sairaus ja leikkaus hoito on,jäykistysleikkaus,hän luetteli monia tekosyitä miksei muka vosi leikata mutta sitten tuli se totuus miksei alkanut leikkaamaan,hän sanoi minulle näin:jos leikkaan sinut ja se EPÄONNISTUU saan virkavirhesyytteen!Siis huh huh!!Hän ei ole oikealla alalla jos epäilee omia taitojaan.Ja kipulääkkeeksi ehotti buranaa,vaikka mulla on selkä joka päivä hemmetin kipee ja monesti niin kipee että vois huutaa siitä tuskasta.Tämä kirurgi ei kuunnellut minua ollenkaan,eikä ottanut tosissaan.Olen liikuntakyvytön,fysioterapia ei ole auttanut ja puoliakaan liikkeistä en ole pystynyt kivun takia tekemään.Hän antoi vaan fysioterapiaan lähetteen ja kun olin menossa varaamaan aikaa selvisi että hän kirjoittikin yksityiselle fysioterapia lähetteen,ihmettelin mutta sekin selvisi kun menin yksityiselle niin tämä sama mies oli sielläkin kirurgina!Eli oma lehmä ojassa.Heti kun kirurgin tyköä lähdin,menin kipupolille ja selitin tilanteen,sieltä sanottiin että käy hakemassa lääkäriltä pikalähete heille,ja varaanki heti huomen aamulla ajan lääkärille.olen nuori ja minun pitäisi pystyä elämään täysipainoista elämää ja kun ei kerta mikään fysioterapia yms auta ja on leikkaushoito,joka voisi auttaa,niin tietenki haluan kaiken avun.En jaksa enään,en pysty edes kotitöitä tekemään,joudun pyytämään anoppiani tai äitiäni käymään siivoamassa,todella nöyryyttävää.ja saan vaan haaveilla lenkkeilystä,jota mielellään harrastaisin.Täällä on terveydenhuolto ihan retuperällä,hoitoa ei saa vaikka sitä rukoilisi.Mutta nyt tuli stoppi,valitus lähtee menemään jos en tarvitsemaani hoitoa saa,ja sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kun mennä yksityiselle,mutta maksaminen onkin sitten toinen ongelma.Mutta periksi en anna!! Tsemppiä muillekkin.


    • turhauttaa

      Tässä itselläni kanssa sama tilanne: selkä oireillut reilun vuoden aika ajoin, mutta viime syksynä pääsin viimein magneettikuviin josta diagnosoitiin välilevyn rappeuma alaselän kolmen nikaman kohdalta. Kaikki kyselee mistä olen sen saanut, enkä vieläkään tiedä.

      Sain ohjeeksi fysiatrilta ja lääkäriltä tiukan 6kk liikuntakiellon, jonka jälkeen tilannetta tarkastellaan uudestaan. Pitäisi myös tehdä hengitysharjoituksia jotka auttavat vatsan ja selän sisälihaksia tukemaan nikamia. Enpä ollut niitä kauheasti jaksanut tehdä, ja osallistuin wanhojen tansseihin mikä taisi kanssa olla virhe, mutta lopetin futiksen, työni on huoltoasemalla seisomatyötä ja suht painavien juttujen kantamista.... Olen siis itse aiheuttanut tän hetken kiputilanteen itselleni. Olin oireeton pitkään, mutta pekuna selkä napsahti ja siitä sit ensiapuun ja sain lähetteen keskussairaalaan, jonne en mennyt kun ajattelin ettei la iltana ole mitään järkeä lähteä sinne hiihtolomaviikolla jonottamaan, lähtisin sunnuntaina sitten. Kipulääkkeiden voimalla selvisin yön, mutta su/ma/ti päivinä ei oo tarvinnut ottaa kipulääkkeitä :)
      Silti pitäis vieläkin lähtee sinne keskussairaalaan koska genitaalialueella on edelleen puutuneisuutta, en siis tunne mitään, nipistystäkään, nivusten alueella... Kuulemma vakavaa, ja leikkausajatusta pitäisi miettiä uudestaan, vaikka aiemmin lääkärit sanoivat ettei näin nuorta pidä vielä leikata...

      Eli ikää on 17v (toukokuussa 18), ja oireet on alkanu 15vuotiaana.. Aika hieno tulevaisuus on diagnoosi on ''selkäs ei koskaan parannu kunnolla''.

      Olisko mitään apukeinoja? En sit halua mitää ''ootko tyhmä'' kommentteja. kotona olen nytkin ottanut eeerittäin rauhallisesti, makaan vain.

      • niks naks

        tere! minäkinkerron tarinani tänne sitten..2001 vuonna alkoi selkäkipu ollessani 22 tai jotain. halvaannuttavia selkäkipuja ja tein töitä mitä pystyin kun diaknoosi oli lääkäreitten mukaan lumbago li ns issisäs.

        v2006 en päässyt enää autosta ulos niin oli kipeä selkä joka alkoi jo 2001 vuonna ns lumbagolla, nyt lääkärit ottivat jopa magneetikuvat selästäni

        tulokset olivat nämä: sacroiliittiä nivelissä eli selkärankareuma, välilevynpullistuma 4/5 välissä ja jälkiä 3 muusta pullistumasta.välilevynrappeuma neljässä nikamassa.

        noh kuntoutusta kehiin ei leikkausta,paheni vain,,,3 vuoden kuluttua leikattiin eli 2009 se pullistuma pois,ehkä liian myöhään miksi?

        nyt 2011 sairaslomalla(kuntoutustuki) edelleen ja reumalääkitys on ja uniapnea sekä rappeuma ja vakavamuistihäiriö on tullut lisää sekä selän jäykistys edessä...jaksaa..jaksaa..jaksaako?????


      • nik naks
        niks naks kirjoitti:

        tere! minäkinkerron tarinani tänne sitten..2001 vuonna alkoi selkäkipu ollessani 22 tai jotain. halvaannuttavia selkäkipuja ja tein töitä mitä pystyin kun diaknoosi oli lääkäreitten mukaan lumbago li ns issisäs.

        v2006 en päässyt enää autosta ulos niin oli kipeä selkä joka alkoi jo 2001 vuonna ns lumbagolla, nyt lääkärit ottivat jopa magneetikuvat selästäni

        tulokset olivat nämä: sacroiliittiä nivelissä eli selkärankareuma, välilevynpullistuma 4/5 välissä ja jälkiä 3 muusta pullistumasta.välilevynrappeuma neljässä nikamassa.

        noh kuntoutusta kehiin ei leikkausta,paheni vain,,,3 vuoden kuluttua leikattiin eli 2009 se pullistuma pois,ehkä liian myöhään miksi?

        nyt 2011 sairaslomalla(kuntoutustuki) edelleen ja reumalääkitys on ja uniapnea sekä rappeuma ja vakavamuistihäiriö on tullut lisää sekä selän jäykistys edessä...jaksaa..jaksaa..jaksaako?????

        ja lisäys vielä edelliseen että psoriasis on myös minulla nivelissä joka aiheuttaa muutoksia luissa sekä iholla.

        5 vuotta nyt oltu kuntoutustuella ja ja kaikki tämä on tullut siinä aikana.

        eli mahdollisimman pian kannattaa patistaa jos kipua esiintyy ettei käy niinkuin tässä tapauksessa. ei mulla muuta tietenkin jotain unohtuu kun ei muista mutta tsemppiä kaikille sairaille ja voimia vaikka joskus tuntuukin mahdottomalta


      • niks naks
        nik naks kirjoitti:

        ja lisäys vielä edelliseen että psoriasis on myös minulla nivelissä joka aiheuttaa muutoksia luissa sekä iholla.

        5 vuotta nyt oltu kuntoutustuella ja ja kaikki tämä on tullut siinä aikana.

        eli mahdollisimman pian kannattaa patistaa jos kipua esiintyy ettei käy niinkuin tässä tapauksessa. ei mulla muuta tietenkin jotain unohtuu kun ei muista mutta tsemppiä kaikille sairaille ja voimia vaikka joskus tuntuukin mahdottomalta

        ja vielä lisäys 2 edelliseen että se mun välilevynpillistumaleukkaus vähä niinkuin epäonnistui sillämäärin että leikkausjälkeen kasvoi pullistuman kokoinen arpi takaisin n.vuodensisään leikkauksesta ja painaa siten että varpaat ei toimi ja jalka on pirun kipee/tunnoton ja sitä ei saa enää sitte leikata ortopedin mukaan, leikkauksessa on omat riskinsä.


      • Pulpelo

        Hei! Kai sulle on kerrottu, että oireesi ovat nyt hälyttäviä! Hakeudu pikimmin hoitoon,ellet halua halvaantua. Tämä ei ole leikin asia. Mikäli ongelmia virtsan /Ulosteen pidättämisessä on KIIRE!


    • Antero särky.

      Olen 45 vuotias mies ja minun selkävaivat alkoi jo 1994. Joka kerta lääkärissä ne arvioi minun potevan iskiasta ja selkäkivut yleensä hellitti muutaman päivän tai viikon levolla. Tuon 6:n vuoden aikana oli sairaslomalla selkäkipujen takia 9 kertaa.
      Vuoteen 2000 mennessä selkäkivut yhä lisääntyivät niin etten enää työhön kyennyt ja kipu ei enää mennut ohi 2 viikonkan levon jälkeen! Selkäkivut säteili oikeaan jalkaan jonka liikuntakyky huononi, samoin jalkapohjasta alkoi tuntukin lähteä.
      Vasta noiden oireiden jälkeen pääsin selkärangan röntgen ja magneetti kuvauksiin, joissa ilmeni että selkärankani kaksi välilevyä on erittäin voimakkaasti madaltuneet, jonka seurauksena siis tuo hermojuurisärky sekä jalan toiminta ja puutumishäiriö. Lääkäri totesi vielä että entisen ammattini saan unohtaa (raudoittaja)!
      Alkoi sairauslomakierre pirullisine kipuineen. Istua ei voinut tuntia pidempään ja selkää särki yötäpäivää. 2 vuotta jaksoin vanvistaa vatsa ja selkälihaksia niillä fysiterapeutin antamilla ohjeilla. Sitten luovutin koska niistä ei ollut mitään apua!

      Meni kolmaskin vuosi ja tulin siihen tulokseen että kotona tilani tulee pysymään taatusti samana, tai pahenee ellen tee jotain ratkaisua (Kävi mielessä jopa ampua kuula kalloon, muiden vaihtoehtojen rinnalla...

      Anoin ja pääsin opiskelemaan uutta ja kevyempää ammattia jota eläkevakuutusyhtiö etera tuki rahallisesti.
      Ensimmäinen kuukausi koulussa oli yhtä helvettiä särkyineen ja usein jouduin lähtemään pois kesken päivän (selkäsärky yltyi n 3-4 tunnin jaloillaan olemisesta) . Onneksi koulussa opiskeltiin suurin osa ajasta käytäntöä joten liikuntaa tuli eikä pelkkää istumista. Hammasta purren selvisin ensimmäisestä lukujaksosta (6kk) ja päätin jatkaa koska ala oli kiinostava.
      Pikku hiljaa selkä alkoi kestää jaloillaan olemista jo yli 5 tuntia.
      Kaksi vuotta koulua käytyäni selkä kesti(raskaita nostoja ym vältellen) jo 7-8 tuntia eikä vetänyt enää 'kumaraan' säryn takia!
      Menihän tuossa aikaa ja sitä mukaan kun koulu pitkittyi, niin selkäkin tuntui yhä paremmalta.
      Valmistuin 2007.
      Nyt 2011 selkäni kestää istumista jopa yli 10 tuntia ja selkää voi jo rasittaa keveähköillä nostetuilla mutta vain 2-3 tuntia päivässä. Nykyisissä töissä on karsittu selkää rasittavat nostelut minimiin
      Kotioloissa köllötellesssä särkyjä ei enää ole esiintynyt 2 vuoteen, säryt tulevat jos kyykin marjassa pari tuntia tai selkää muuten rasittaa nostellen ,kumarrellen.

      Eli varautukaa siihen ettei säryt välttämätä hellitä ihan muutamassa vuodessa.
      Voimia teille!

      • Anonyymi

        Hei! Mitä työtä pystyt nyt tekemään?


    • Santtu.

      Täällä myös rappeutumaa sairastava ja vasta 7 vuosi menossa kipuineen.

      • Pappa 2

        Hei .Olen 72 v vanha.Vielä olisi tarmoa kapisteluun(rankoja,pikkupuiksi) metsästä alkain liiteriin, kun puilla lämmitän.10 vuotta on vaivannut kipu vatsapeitteessä.Selkärangassa on luhistuma sieltä tulee hermo jonka tunnen hyvästi sormella,tuohon navan yläosan lähelle.Sen selän kanssa pärjään jotenkin vaan miten saan kivun pois tuosta vatsapeitteestä.Lyrika on lääke se huippaa minua,burana ei auta.Olen pahimpina päivinä keikutellut selkää,ehkä pikkuisen helpottaa.Yön antaa nukkua.Häiritsee kaikkea keskittymistä.Olisin kiitollinen neuvosta.


      • annah67

        oletko työelämässä vai eläkelää? Minulla 42v toinen vuosi menossa. Pää hajoaa kohta


    • leeni1

      minulla todettiin välilevyn rappeuma vuonna 2004.terveyskeskusessa ei päässyt röntkeniin vuosi sitten.menin yksityiselle tulos kaksi nikaman siirtymää toinen 7mm ja toinen 13mm.sain yksityiseltä lähetteen jatko tytkimuksiin keskussairaalaan.ensin fysiatri tunnusteli siksi kovaa että sattui.seuraavaksi tehtiin magneetti ja vielä hermoratatutkimus.päälle muutama röntken mm selän taivute kuvat.nyt olisi iso leikkaus edessä raudoutus leikkaus.yksityiseltä sain hyvää särkylääkettä tramal 100 mg 1-2 tbl.nyt ei yksi tabletti auta joten otan 2.puutumistä selän ja jalkojen alueella.kova kipu alkaa puutumis oireilla.kävely on vähän ankkamaista kun huojun puutuneilla räpylöilläni.puutumisesta tiedän ottaa tramalit.ei genitaalin puutumista. mitenkähän jaksan on itsarikin tullut mieleen kun ei kivuilta saa nukkua.ilman yksiyis lääkäriä en olisi hoidoissa tässä.terveyskeskusessa naurettin kivuilleni ja epäiltiin lääkeiden väärinkäyttöä.lääkäri vei banacodit,jotka vielä auttoi jotenkin.tilalle kirjoitti epilepsia lääkettä kabrionia ei tehoa.kabrion on voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava.fysiatri sanoi että ei auta minun kipuun.menkää ihmiset yksityiselle sieltä sain avun.

    • wonelwis

      selkä särkyä ajoittain-70 luvulta lähtien,nyt viimeiset pari vuotta ei päivääkään ilman kipuja,tramal vie kivut mutta ei siinä lääke"tokkurassa"pysty eikä kykene töihin,työmaan supermies pomo vittuilee silmätpäästä kun ei kuulemma duunari näytä kipeeltä!!viimeksi kun sanoin selän olevan saikku kunnossa niin heppu totes ei ei sovi ,liian hieno ilma ulkona!että niin toimii nykykäytäntö kun pomolla olis oikeus myöntää 3 päivää saikkua.onneks on vihdoin diagnoosi paperilla,saa sen niitata pomon otsaan,notta ei pysty katto tästä terveeks selkärangaksi muuttumaan!!

    • tuulakaija

      miulla todettiin syksyllä,saan kipulääkeyhdistelmän,mutta se rappeutuma heijastaa korvaan sirinänä vaikka suurempaa kipua ei olisikaan,vaikuttaa kuuloon.

    • näin_on

      Kummallisen monissa tapauksissa vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa, kun taas lääkkeet pahentaa. Omaa selkääni ei ole vaivannut sitten kun vaihdoin ruokavalioni. Kannattaa kokeilla.
      Karppaus Sivulla keskustelua asiasta

      http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=69485

    • pakara

      Moi !
      Ei ihan sama vaiva kuin Sinulla , mutta selkäseudun vaivakuitenkin:
      Olen 53- vuotias nainen ja minulla on ollut alaselän ja vasemman lonkan seudun kipuilua jo lähes 10 vuotta . Välillä on ihan hyviäkin - siis lähes kivuttomia - jaksoja , jolloin pystyy myös harrastamaan liikuntaa ja sitten taas totaalisesti lamaannuttavia jaksoja , jolloin ei pääse oikeestaan liikkeelle millään. Oireet ovat vaikuttaneet melko tyypillisiltä iskias-vaivoilta.

      Olen ollut Töölön sairaalassa hoidossa kahteen otteeseen , vuosina 2013 ja 2015 . Molemmilla kerroilla on otettu magneettikuvat , mutta ortopedien mukaan " selässä ei ole mitään mitä kannattaisi leikata , joten kipulääkkeitä ja kotiin . Koeta vain pärjätä kipujesi kanssa. "

      Nyt olen ollut marraskuun 2015 lopusta saakka sairaslomalla , syönyt ihan hirveän määrän lääkkeitä (mm. Panacod , Voltaren Retard 75 mg , Mobic 15mg , Lyrica 75 mg , Tramal 50 mg , Klotriptyl, Arcoxia 90 mg, Burana 800 ) .

      Kahteen kertaan olen käynyt myös Selkäcenterissä fysikaalisessa hoidossa , jossa fysioterapeutti arvelee syyn olevan Si- nivelessä : - vasen jalka on n. 1 cm lyhyempi kuin oikea , selässä silminnähtävä vinous ; skolioosi , vasen jalkaterä kääntynyt jonkin verran sisäänpäin , puutuneisuuden tunne vas. reiden sisäpuolella ja sääressä aina pottuvarpaan kärkeen saakka. Ja kertaalleen Kalevalaisella jäsenkorjaaja- mestarilla Irma Kaikkosella , joka myös kertoi SI-nivelen ja "lantiokorin " virheasennosta , muttei onnistunut sitä tällä kertaa korjaamaan.

      Istua en kivulta pysty kuin max. 20 minuuttia kerrallaan kunnes tulee kova kipu ristiseläkään , häntäluun alueelle ja pakaraan.

      Ennen Joulua työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen neurokirurgille . Mutta tänään soittaessani Töölön sairaalaan ja kysyäkseni tilannettani jonossa , minulle kerrottiin että vastaanottoaika onkin varattu taas ortopedille !

      Henkinen puolikin alkaa olla jo koetuksella ; jatkuvaa pompottelua ortopedilta työterveyteen ja nyt kun yritettiin toista lähestymistapaa niin taas neurokirurgin sijaan ortopedille .

      Onko kellään ollut Si- vaivoja ; pois paikaltaan , virheasentoja yms ?

      Miten ja mistä olette saaneet apua vaivaanne ?

      • nylhil

        Välilevyrappeumatauti, sehän diagnoosiksi loppujen lopuksi tuli. Selkää leikattu 2 kertaa, luudutusleikkaus ja hermopinteen vapautus ym. jotain muutakin rappaamista. Silloin ajattelin, että ihanaa kivut jää pois. Kyllähän ne siltä osin, luudutusvälissä ei kipua tunnu. Jonkin aikaa menikin hyvin, mutta sitten kipuja pahenevasti ja pistettiin kortisonia ja puudutetta ja saikkua päälle. Aikansahan piikit auttaa, niin kuin lääkkeetkin ja kivut palaa takaisin. Istua ei voi pitkään, seisoa ei voi pitkään, parasta kun saa hippasta omaan tahtiinsa. Vaivat on pahentuneet, vasen raaja on hankala kävellessä ja pakaroissa jatkuva kipu ja lääkkeet auttaa jonkin aikaa. Sitten taas uudelleen röntgeniä ja magneettia ja kirurgin kans tutkailua. Useammassa välissä oli jo rappeumaa eli nyt on se välilevyrappeumatautu ja ei sitä voi koko selkää luuduttaa, täytyy vain helpottaa kipuja. Kirurgi sanoi mielestäni hyvin, että ei sitä voi parantaa mutta ei se kuolemaksikaan ole. Joten näillä mennään. Lääkkeet, kivunhallinta, kuntoilu, lihaskunnon ylläpito, vatsa- ja selkälihasten kunnossa pito. Yritän olla etten anna kivun hallita kaiken aikaa ja kuntoilua voimien mukaan. Täytyy sanoa että jos on ollut huono yö niin sillon kipu kyllä hallitsee ja kovasti, tahtoo masennus tulla.
        Tsemppiä kaikille selkäpotilaille :)


      • tumpelo11111

        pakara ,miulla on samalaiset lonkka oireet ja nyt nikaman rappeutuma ,alempana kalkkeutuma ,syön panadonia ja volkate rende lääkkeitä,mutta lihas jännitteisyys tulee ja siritys korvaan joka on inhoittava, mulle sanottiin ettei voi mittää kivulle tehdä.mutta kesällä meen lääkäriin jolloin tulee vuosi tätä tuskaa ja pyydän vahvempia lääkkeitä,,


      • Hiheihwllurei

        Jäsenkorjaaja ja kuntosali ja kipulääke. Piti bodata lihakset kuntoon että tukee selkää. Ei oikeen muuta vaihtoehtoa ole. Ei helppoa tietä. Sellaset mömmöt että rauta nousee ja itkut päälle mut kyllä on helpottanut kun on saanu korsetin kuntoon.


    • surullinenikuisesti

      Minulla alkoi selkäkipu yhtäkkiä kun nostelin liian painavaa punttia. Sanoisin sen aktivoineen jo olemassaolevan kuluman. Harmittaa tuo nostelu, ehkä vaiva olisi pysynyt piilossa vaikka siellä kulumaa sitten todettiinkin. Useimmillahan selkäkulumat eivät ikinä vaivaa vaikka niitä olisikin. Mistäpä tuon olisi arvannut, käsivarsilihakset oli tärkeämmät saada timmiksi. Jos tuon olisin tiennyt niin löysemmätkin lihakset olisivat minulle kelvanneet miljoona kertaa ennen. Nyt kenties iänikuinen kipu ja poru. Enpä tuota ikinä olisi arvannut. Nyyh.

    • Ottakaa_selvää

      Kannabis auttaa selkäkipuun ja on käytännössä haitaton, ainakin jos vertaa muihin kipulääkkeisiin. Kannabis ei aiheuta riippuvuutta, ei rasita maksaa tai muita elimiä, auttaa myös nukkumiseen, lievittää monia liitännäisoireita, ei vie toimintakykyä ja oikeasti auttaa kipuun.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe