Hei,
ajattelin nyt kysäistä täältäkin kommentteja, neuvoja jne..
Taustaa sen verran että itse olen aina pessyt omat hampaani 3 krt/pv, samoin hammaslankaa käyttänyt, joka aterian jälkeen xylitolpurkkaa, mutta silti joka hammas paikattu ja juurihoidettukin 11 kpl. Olen 38 v nainen.
Asiaan. Poikani on nyt 6 -vuotias, ja hänelle jo maitohampaatkin puhkesivat aikaisin ja ensimmäiset pysyvät 4 vuotiaana. Nyt on tilanne se että 2 maitohammasta on paikattu,ja tahti jatkuu...Eli äidin hammaslaatu peritty, streptococcus mutansia ei ainakaan 3 vuotiaana vielä ollut. Mutta onnettomalta näyttää hampaiden tilanne; kuutoset tulleet ja uraiset kuin mitkä. Hyvää pintaa karieksen jyllätä.. Hampaat pestään aamuin illoin, xylitolpurkan ottaa aina ruokailun jälkeen. Mehuja meillä ei juoda, karkkeja ei syödä, eikä napostella. Juomme Gefilusmaitoa ( pitäisi estää kariesta ) ja syödään säännöllisesti, kuten tapahtuu myös päiväkodissa.
Lokakuussa huomasin että pojan parissa ylätakahampaassa ( viitosissa) on tummaa, kenties reiän alku. Soitin hammaslääkäriin, eka vapaa aika juuri ennen joulua ( !! vasta!!), lääkäri tutki silloin, kaksi kunnon reikää ja 5 alkua !!!!! siis kertakaikkiaan !!!! No, tarkastettiin siis vaan ja uusi aika oli eilen. Paikkasi yhden ( 1 !!!!) hampaan. Aikaa meni toista tuntia, poika oli kiltisti suu auki; jalka vain vispasi hermostuneena, ja hoitsulta olivat välineet hukassa. Siis aivan oikein luettu !! Kun edellisen kerran paikkausvälineitä tarvittu ennen joulua... ( ???)Lomalla olivat ilmeisesti olleet pari viikkoa, ja paikattavia ei kai sitten nykyisin ole. Lääkäri sanoi että oli niin syvä reikä että voipi tulla mätäpaise juureen , että sitten vaan soitto heillepäin. Toista isoa reikää ei paikannut vielä, käski vaan varaamaan uuden ajan. JA eka vapaa aika oli maaliskuun viimeisellä viikolla !!! Siis 10 viikon päästä !!! Kyllä lapsiraukalta tippuu hampaat suusta ennen sitä. Kaiken huippu oli se , että lääkärissä ( mentiin 15 min etuajassa) ei ollut meitä ennen ketään, sisään päästtiin silti 25 min myöhässä ja kun tultiin ulos, niin ketään ei vielä ollut jonottamassakaan; ovesta kyllä tuli yksi noin 10 vuotias.
Kysyisin, että onko tämä ihan jokapäiväistä muuallakin, että edes lapsi ei saa hampaitaan hoidettua ... Mielestäni jo lokakuun soitosta on 3,5 kk ja nyt vielä 2,5 kk odottelu. Kyllä siinä reiät kasvaa. Ja jos tahti on tollainen, niin eihän päivässä hoida kuin 2-3 potilasta. Eipä kiire ainakaan vaivannut, vaikka jonoja riittää !!Ilmeisesti tarkoituksena on ettei sinne kukaan hakeutuisikaan.
Joku nyt tietenkin valottaa asiaa, että yh-äidin vikahan se on kun lapsella huono hammaslaatu ja reikiä vaan tulee ekstrahoidosta huolimatta. Mutta kaikkeni olen tehnyt. Omat huonolaatuiset hampaat kun ovat murheenkryynini, niin lapselle en samaa rumbaa halua.
Itse käyn yksityisellä 2 krt /vuosi mutta ainakaan oma yksityisen hammaslääkäriasemani ei hoida alle kouluikäisiä; he kun kuuluvat maksuttomaan julkiseen hammashoitoon. Osaako joku sanoa hoitavatko yksityiset myös lasten hampaita ja minne kannattaisi hakeutua ( etelä-suomi, ei pk-seutu) Olen kyllä sitö mieltä että lapsen hampaassa oleva reikä on saatava paikattua pikimmiten ..
Toinen asia, voiko tuosta pitkästä odotusajasta kenties valittaa jonnekin ? Tai siis antaa ns rakentavaa palautetta ??
Kiitos jos joku viitsii asiallisesti kommentoida, neuvoa, vastata...
6 v:lla reikiä ...JONOON VAAN !
17
10401
Vastaukset
- luettavaa
ihan ensin haluan onnitella sinua, kun todella jaksat tsempata poikasi hampaiden hoidossa, kuulostaa todella hienolta!
toiseksi kysyn, että missä päin Suomea kävit?
kyllä paikattavia tässä maassa riittää ihan loputtomiin, ei todellakaan ole siitä kiinni... ja hiukan ihmettelen, jos hoitajalta olivat välineet hukassa, syytä en tähän tietenkään tiedä (oliko kenties opiskelija tai muuten uusi ettei löytänyt instrumentteja tms.). koska useimmiten tiedossa kyllä on, mitä potilaalle tullaan tekemään (tarkastus/kontrolli/paikkaus/juurihoito/poisto jne.) niin kyllä hyvä hoitaja varaisi etukäteen valmiiksi kaiken tarvittavan.
mutta sen voin sanoa, että kun soitat varataksesi aikaa, niin älä todellakaan kuvittele, että saisit aikaa heti seuraavalle päivälle tai seuraavalle viikollekaan (ellei joku ole juuri sattunut perumaan aikaansa ja onnistut saamaan sen ajan). lapset saavat kyllä ajan nopeammin kuin aikuiset, mutta ajat vaan menevät, sille ei voi mitään.
eivätkä ne hampaat mihinkään tipu kymmenessä viikossa, rauhoitu nyt vähän... ei reiät etene kulovalkean tavoin, kyllä niiden kasvamiseen menee aikaa.
ja tämä, että ei ollut muita potilaita. jotkut ihmiset vain ovat sellaisia, että heille annetaan aika, mutta he jättävät tulematta. eivät soita peruakseen aikaa eikä mitään, yksinkertaisesti vain jättävät tulematta. ehkä teidän aikaanne vain sattui käymään näin, että jätti potilaita tulematta. kyllä on sellaisia päiviä, että yhdeltä hammaslääkäriltä saattaa 4 potilasta jättää tulematta (päivässä käy keskimäärin 12 potilasta per hammaslääkäri).
lastasi ei ole laitettu mihinkään jonoon, aikoja vain on annettu jo aikoja sitten muille, sille ei voi mitään. tässä maassa on muitakin ihmisiä, jotka tarvitsevat hammashoitoa.
jos haluat valittaa, niin valita rauhassa. kukaan ei voi muuta kuin levittää käsiään ja sanoa, että elämä on. voit kiittää mm. niitä ihmisiä, jotka määräsivät hoitotakuun...
kyllä varmasti jotkut yksityiset hoitavat myös lapsia, mutta eivät läheskään kaikki. on sellaisia hammaslääkäreitäkin, jotka yksinkertaisesti eivät pidä lapsipotilaista... mutta kysele toki eri yksityisiltä.
pääasia on, että nyt rauhoitut. lapsesi hampaat eivät putoa mihinkään ja reiät eivät todellakaan kasva mitenkään neliömillin per päivä tai vastaavaa. jatkat vain lapsesi hyvää hampaitten hoitoa kuten tähänkin asti. sinä teet parhaasi ja se on pääasia. - jonoja on
Niin, nythän on se hoidon tarve ensisijainen kriteeri eikä ikä, vaikka periaatteessa alle 18 v. etuja ei saisi heikentää, niin aikuiset ajavat ohi. Hehän ovat terveyskeskuksellekin maksavia asikkaita! On tärkeää näyttää, että asiakasmaksuista saadut "tulot" nousevat joka vuosi (samalla nousevat myös menot, mutta nehän tulevatkin eri budjetista, subventio nääs...).
Ottmatta kantaa hoitolan käytäntöön, totean, että maitohampaan paikkaus ei aina ole niin yksinkertaista kuin miltä kuulostaa. Maitohampaassa näkyvä reikä on käytännössä lähes aina erittäin syvä, helposti ydinonteloon asti. Huolellinen ja varovainen preparointi vie siis aikaa, samoin itse paikkaus - voi vaatia rauhoittavan alustäytteen ja vasta sen päälle varsinaisen pysyvän paikan.
Yksityishammaslääkärit kyllä hoitavat myös lapsipotilaita. Maksut vain ovat samat kuin aikuisille, samoin kela-korvaus. Koska lasten hoito terveyskeskuksessa on ilmaista, yksityishammaslääkäreillä ei kyllä paljon lapsia käy, itse hoidan muutamia joiden omat vanhemmatkin käyvät minulla. Tavanomaiset paikkaus- ym hoidot sujuvat hyvin, mutta itse koen hankalaksi kehittyvän purennan seuraamisen ja uskon, että siinä terveyskeskushammaslääkärit ovat pätevämpiä.
Kai poikasi hampaista otettiin röntgenkuvat? Jos paikattavaa on näkyvillä, usein sitä on myös näkymättömissä!
Maitohammaskaries on valitettavasti hyvin nopeasti etenevää, toivon että poikasi saa hampaansa hoidettua. hammasärkyä potevan lapsen(kaan) hoito ei ole kovin mukavaa, saati sitten huonojen hoitokokemusten kehittyminen. - n44 v
En osaa auttaa, mutta saman haluaisin teitää minäkin, pääseekö jonnekin yksityiselle hoitoon alle kouluikäinen ha minne (välillä Helsinki-Turku).
Meillä taas vasta 2-vuotias tyttö, mutta kiillevaurioiden (joista ei kukaan tiedä mistä ovat tulleet, jokin kehityshäiriö kuulemma) takia hampaat jo nyt huonona. Ekat hampaat tulivat jo alle 3 kk:n iässä ja niistä heti ensimmäinen kiillevaurioinen. Mitähän on edessä muutaman vuoden päästä...
Olen jo nyt täysin kypsynyt oman terveyskeskuksen hammaslääkintäpuoleen. Onnistuttiin kerran pääsemään päivystykseen toiseen paikkaan, kun lapsi valitti akuutisti hampaita. Siellä todettiin yhdessä takahampaassa reikä ja puhuttiin oman lääkärin lähetteestä nukutuksella hoidettavaan paikkaukseen toiselle paikkakunnalle ja mahdollisesta kolmen pahasti kiilevaurioisen etuhampaan poistosta, kun ovat jo kuluneet ienrajaan saakka. Hampaisiin laitettiin sitten sillä käynnillä vaan fluorilakkaa. No, oma lääkäri sitten katsoi myöhemmin ja sanoi, että ei tätä mitään paikata, eikä toisillekaan tarvitse muka tehdä mitään.
Sen jälkeen alkoi tosissaan syyttelemään minua melkein hyökkäävään sävyyn, että minä olen ihan VARMASTI syönyt lapsen kanssa samalla lusikalla jne.(mitä olen varonut todella. Ei tullut hänelle mieleen, että perheessämme on ehkä muitakin jäseniä ja tapaturma on voinut sattua missä tahansa muuallakin, kenen tahansa muunkin kanssa, jos on ollut sattuakseen.), kun hampaissa on reikiä, että täytyyhän siellä olla bakteeriakin silloin runsaasti (asiaa ei ole vielä kuitenkaan millään testeillä virallisesti todettu).
Sitten ilmoitti vielä, että olen imettämällä pilannut hänen hampaansa, että ovat sen takia menneet ne kolme etuhammasta...joo.
Äskettäin käytiin samaisessa paikassa hammashoitajalla ja hänellä sama ääni kellossa.
Sain lopullisesti sen käsityksen, että täällä paikkaamiseen suhtaudutaan erittäin niuhosti.
Hoitaja sanoi, että "kyllä se paikkaaminen on niin kamalaa touhua" ja lisäsi vielä "me vanhempana, aikoinaan paljon paikatuksi joutuneena sukupolvena tämän muistamme".
Joo, olihan se kamalaa joskus 60-LUVULLA" !, mutta ehkä tekniikka ym. on hieman siitä kehittynyt (vaikka tuntuu siltä, että näissä "kouluhammashoitoloissa" ei vieläkään saa esim. kunnon puudutuksia, vielä nykyäänkään, mutta silti...). Voihan tuollaisen alle kouluikäisen (jos vielä joskus kouluikäisenkin) paikkaus olla tapauskohtaisesti aika hankalaa, mutta tosiaan konstit ja välineet on hieman kehittyneet sitten 60-luvun !
Moni lääkäri kokee varmaan noin yleisesti ottaen nämä pikkupotilaat vaan jollain lailla vähän rassaavina (?)
Vai mikä lienee vikana ?
Kokemusta on myös (samalla terveysasemalla kuin tätänykyä) aikaisemmasta paikkaustapauksesta, kun toiseksi nuorimmaisemme (silloin 5,5 v) valitti yllättäen hammaskipua. Omalle terveysasemalle olis saanut ajan tosiaan vasta epäinhimillisen ajan päästä. Onneksi päästiin lopulta sitten päivystykseen toiselle paikkakunnalle, mutta sinnekin tiukan tappelun ja useiden puhelinsoittojen ja vaatimusten jälkeen.
Poika oli kyllä ihan nätisti koko sen paikkauksen ajan (löytyi yksi reikä ja viereinen hammas tulossa).- Sama täällä
Samaa kiillevauriota ilmeisesti on poikani hampaissa. Kesällä mökillä vaan yksi mökkinaapruri, joka hammashoitaja, katsoi pojan hampaita ja totesi että näyttää että kiilteissä ainakin osin jotain häikkää ja sanoi että heillä ( vantaa tk) pinnoitetaan sellaiset hampaat. No eipä pinnoiteta täällä ! Kysyin asiaa, ja hammaslääkäri totesi aika hyökkäävästi että ei ole tarvetta ! Vaikka uudet kuutosetkin ihan uurteiset. Monessa lähikunnassa kyllä pinnoitetaan.
Itse asumme tässä Turun ja Helsingin puolessavälissä ja tuntuu että tk:n väki on suunnilleen käytöksellään ajamassa potilaat pois. Aiempi kirjoittaja tuossa puolustekin tk:ta, enkä minäkään syytä ketään, mutta täällä ainakin totuus on se että ei edes yritystä tehdä omaa työtään kunnolla ! Ja kyseessä eilen ei varmaan se että joku vaan jätti tulematta ja siksi hiljaista; joka kerta ollut sama juttu ! Ja sitä paitsi peruuttamaton käynti maksaa. Itse olisin valmis MAKSAMAAN että saisin pojalleni asianmukaista hammashoitoa !!! En ole sen takia tk:ssa että ilmaista; kiljuen menisin pojan kanssa yksityiselle, kun vain tietäisin minne !! Tärkeintä tässä on pojan hampaat ja niiden hoito.
Tuttua on myös se että sain aika saarnan joulukuussa ko hammaslääkäriltä. Selvin sanoin syytti että ilman bakteeria ei tule kariesta ja että sokerista vain ne reiät tulevat!! sanoin aivan näin) Yritä siinä sitten selittää että joka viikko käyn Leafin tehtaanmyymälässä hakemassa säkin PELKKIÄ xylitol-purukumeja, ja karkkia meille ei koskaan osteta. Toki poika esim kaverisynttäreillä saa syödä samalla kuin muutkin, mutta hänellä aina purkkaa taskussa. Osaa itsekin hoitaa ja huolehtia hampaistaan. JA ihmettelee kun muut eivät hoida ja reikiä nolla ! Mehujakaan en osta, sairaana tosin juodaan mummon mustaviinimarjamehua mutta se on ainoa.
Itse hml-käynnit sujuu hyvin, nytkin puudutettiin ja katsoin kellosta että poika oli 40 min suu auki ( tosin välillä sai pistää kiinni kun hakivat instrumentteja " onko joku vienyt ", "oiskohan desinfioinnissa", "haen toisesta huoneesta ", "tämä onkin erilainen kun entinen " jne ja kyseessä vanha hoitaja, oli jo hoitolassa kun itse olin yläasteella). Sanoi vain että hieman nippasi puudutus ja oli tosi rauhallinen ja kyseli välillä -kun ei suu täynnä tavaraa- eri laitteista.Eli ei poika ainakaan hankala potilas ole. Eri asia on se jos pojan maitohampaat ovat haastavat hoitaa...
Ja ne perhanan maitohampaat kun lähtevätkin niin aikaisin. Poika täytti just 6, ja maitohampaita lähtenyt 8 kpl edestä ja 6 pysyvää on puhjennut jo tilalle. No, ekat maitohampaat tulivatkin jo 1,5 kk iässä... VArmaan olen täysimetyksellä ne pilannut ( 1 v asti )...
Hohhoijaa, onhan se hyvä syyllistää yh-äitiä. Mutta voin vaikka vannoa, että meillä ei samasta lusikasta ole maistettu jne. Omat hampaat niin hauraat, että jo pojan ollessa vauva ajattelin että pojan hampaista ei yhtä huonoja tule, mikäli minä voin jotain asialle. No, ilmeisesti en voi...
Tulipa aika vuodatus. Sorry. - Tai purskuttelu?
Sama täällä kirjoitti:
Samaa kiillevauriota ilmeisesti on poikani hampaissa. Kesällä mökillä vaan yksi mökkinaapruri, joka hammashoitaja, katsoi pojan hampaita ja totesi että näyttää että kiilteissä ainakin osin jotain häikkää ja sanoi että heillä ( vantaa tk) pinnoitetaan sellaiset hampaat. No eipä pinnoiteta täällä ! Kysyin asiaa, ja hammaslääkäri totesi aika hyökkäävästi että ei ole tarvetta ! Vaikka uudet kuutosetkin ihan uurteiset. Monessa lähikunnassa kyllä pinnoitetaan.
Itse asumme tässä Turun ja Helsingin puolessavälissä ja tuntuu että tk:n väki on suunnilleen käytöksellään ajamassa potilaat pois. Aiempi kirjoittaja tuossa puolustekin tk:ta, enkä minäkään syytä ketään, mutta täällä ainakin totuus on se että ei edes yritystä tehdä omaa työtään kunnolla ! Ja kyseessä eilen ei varmaan se että joku vaan jätti tulematta ja siksi hiljaista; joka kerta ollut sama juttu ! Ja sitä paitsi peruuttamaton käynti maksaa. Itse olisin valmis MAKSAMAAN että saisin pojalleni asianmukaista hammashoitoa !!! En ole sen takia tk:ssa että ilmaista; kiljuen menisin pojan kanssa yksityiselle, kun vain tietäisin minne !! Tärkeintä tässä on pojan hampaat ja niiden hoito.
Tuttua on myös se että sain aika saarnan joulukuussa ko hammaslääkäriltä. Selvin sanoin syytti että ilman bakteeria ei tule kariesta ja että sokerista vain ne reiät tulevat!! sanoin aivan näin) Yritä siinä sitten selittää että joka viikko käyn Leafin tehtaanmyymälässä hakemassa säkin PELKKIÄ xylitol-purukumeja, ja karkkia meille ei koskaan osteta. Toki poika esim kaverisynttäreillä saa syödä samalla kuin muutkin, mutta hänellä aina purkkaa taskussa. Osaa itsekin hoitaa ja huolehtia hampaistaan. JA ihmettelee kun muut eivät hoida ja reikiä nolla ! Mehujakaan en osta, sairaana tosin juodaan mummon mustaviinimarjamehua mutta se on ainoa.
Itse hml-käynnit sujuu hyvin, nytkin puudutettiin ja katsoin kellosta että poika oli 40 min suu auki ( tosin välillä sai pistää kiinni kun hakivat instrumentteja " onko joku vienyt ", "oiskohan desinfioinnissa", "haen toisesta huoneesta ", "tämä onkin erilainen kun entinen " jne ja kyseessä vanha hoitaja, oli jo hoitolassa kun itse olin yläasteella). Sanoi vain että hieman nippasi puudutus ja oli tosi rauhallinen ja kyseli välillä -kun ei suu täynnä tavaraa- eri laitteista.Eli ei poika ainakaan hankala potilas ole. Eri asia on se jos pojan maitohampaat ovat haastavat hoitaa...
Ja ne perhanan maitohampaat kun lähtevätkin niin aikaisin. Poika täytti just 6, ja maitohampaita lähtenyt 8 kpl edestä ja 6 pysyvää on puhjennut jo tilalle. No, ekat maitohampaat tulivatkin jo 1,5 kk iässä... VArmaan olen täysimetyksellä ne pilannut ( 1 v asti )...
Hohhoijaa, onhan se hyvä syyllistää yh-äitiä. Mutta voin vaikka vannoa, että meillä ei samasta lusikasta ole maistettu jne. Omat hampaat niin hauraat, että jo pojan ollessa vauva ajattelin että pojan hampaista ei yhtä huonoja tule, mikäli minä voin jotain asialle. No, ilmeisesti en voi...
Tulipa aika vuodatus. Sorry.Fluorilette-tabletit ei maistu miltään, Fludent-tableteilla on moniakin makuja. Ohjeet purkin kyljessä, apteekista, Fludentia myös joissakin tavarataloissa.
Valmista fluoripurskutteluliuosta myydään apteekeissa. Ei maistu pahalle.
Kiillehäiriö voi johtua äidin raskauden aikana sairastamasta flunssasta tms. joka hetkeksi on jostain syystä häirinnyt elimistön tasapainoa. Kiillehäiriöiset maitohampaat ei välttämättä ennusta kiillehäiriöisiä pysyviä, riippuu hampaiden kehitysvaiheesta siellä lapsen leukaluussa infektion/sairauden aikana.
Yksityiset kyllä hoitaa lapsiakin. Tarpeen mukaan. Älä luovuta. Äläkä syyllisty. - Ap taas
Tai purskuttelu? kirjoitti:
Fluorilette-tabletit ei maistu miltään, Fludent-tableteilla on moniakin makuja. Ohjeet purkin kyljessä, apteekista, Fludentia myös joissakin tavarataloissa.
Valmista fluoripurskutteluliuosta myydään apteekeissa. Ei maistu pahalle.
Kiillehäiriö voi johtua äidin raskauden aikana sairastamasta flunssasta tms. joka hetkeksi on jostain syystä häirinnyt elimistön tasapainoa. Kiillehäiriöiset maitohampaat ei välttämättä ennusta kiillehäiriöisiä pysyviä, riippuu hampaiden kehitysvaiheesta siellä lapsen leukaluussa infektion/sairauden aikana.
Yksityiset kyllä hoitaa lapsiakin. Tarpeen mukaan. Älä luovuta. Äläkä syyllisty.Meillä on kyllä käytössä banaaninmakuiset fluoritabletit. Poika itse pitää huolen että ottaa yhden päiväruoan jälkeen ja imeskelee sen, ei pureskele. Joten huonosta hampaiden hoidosta ei ole kyse.Se perhanan hammasluu nyt vaan taitaa olla täyttä höttöä surkean kiilteen alla, samalla tavoin kun itsellänikin...
Kiitos vastauksista ! - n44v
Sama täällä kirjoitti:
Tulipa aika vuodatus. Sorry.No niin, pinnoituksesta ei ole meille puhuttu halaistua sanaa ! Mielenkiintoista tietää, että sitä jossain automaattisesti tehdään.
Mekin muuten asumme tässä Helsingin ja Turun puolessa välissä... - Ap taas
n44v kirjoitti:
No niin, pinnoituksesta ei ole meille puhuttu halaistua sanaa ! Mielenkiintoista tietää, että sitä jossain automaattisesti tehdään.
Mekin muuten asumme tässä Helsingin ja Turun puolessa välissä...mitään pinnoituksesta hammaslääkärissä edes maininnut. Kysyin sitä kun kerran Vantaalla se pinnoitus ihna vakiotoimenpide kuutosten puhjettua. Ja lääkäri melkein sylkäisi, ettei sellaisiin ole mitään tarvetta !! Mutta sen verran tiedän että ainakin yhden tutun lapsella on naapurikunnassa kuutoset pinnoitetu nimenomaan sen takia kun olivat uurteiset.
Lääkäri vielä kehtasi sanoa etten vaan palkitsisi lasta karamellilla ja mehuilla. Ja tämä sen jälkeen kun oli käynyt selville että olen yh. Tuli vaan mieleen että oisko yh:uus osasyy huonoon kohteluun... Vaikka sekin tuli selväksi että ihan kokopäivätöissä käyn...
Tsemppiä sullekin !
- kärsinyt........
Tulee vaan mieleen, vaikka asian vierestä menee, etteikö teille runsaasti reikiä oleville aikuisille/lapsille valiteta, kun on paljon reikiä?
Itsellä oli kerran yksi reikä ja sai lähteä korvat punaisena vastaanotolta, sen verran oli kova saarna yhden vaivaisen reiän takia!!!!!!- Ap taas
Arvaa vaan sainko oikein tuutin täydeltä tuntea silloin joulukuussa oelvani huono äiti, kun VARMASTI olen jättänyt pojan hampaat pesemättä, samasta lautasesta syödään ja karkkia ja mehua mussutetaan varmaan päivät pitkät. Lääkäri oikein tiuskaisi kun yritin saada suunvuoroa että meillä ei todellakaan syödä karkkia, eikä limppareita tai mehuja olla ostettu kuin kerran vuodessa eli lapsen synttäreillä. Muulloin lapsivieraatkin juovat maitoa tai vettä, joskus mummon mustaviinimarjamehua; mutta sitäkin harvoin! Lääkäri tuli melkein päälle, ja sanoi että nämä ovat karkki/sokerireikiä !!! Ja sanoin että poika on eskarissa/päiväkodissa ja sielläkin on säännölliset ruoat eikä välipaloja ! Ja sitäpaitsi poika ottaa aina xylitolin ruoan päälle. Siitä sitten kysyi että kai se on Xylitol 100, että muut ovat yhtä tyhjän kanssa... No, ei ole sitä 100; mutta Leafin xylitol-purkkaa kuitenkin.
Sain todella tuntea olevani aika hylkiö, ja ettei nykylapsilla ole kuulemma kuin todella harvalla reiän alkuja, ei ainakaan kellään 6 -v :llä tänne päinkään kuin meillä.
Itse käyn yksityisellä hammaslääkärillä, joka on aivan ihana. Valitettavasti ei vain hoida alle 12 vuotiaita. Oma hammaslääkäri ei ainakaan ikinä ole syyllistänyt, nimenomaan kehunut kuinka puhtaat hampaat, siistit ikenet ja limakalvot. Mutta on todennut itsekin että hammasluuni on todella haurasta. ( Itselläni oli 1v kuvassakin jo maitoetuhampaasta pala pois, ja alaluokilla kaikki paikattu. Olen maanviljelijäperheestä, jossa syötiin terveellisesti eikä namuja ollut).
Tsemppiä sullekin ! - vinkki : )
Ap taas kirjoitti:
Arvaa vaan sainko oikein tuutin täydeltä tuntea silloin joulukuussa oelvani huono äiti, kun VARMASTI olen jättänyt pojan hampaat pesemättä, samasta lautasesta syödään ja karkkia ja mehua mussutetaan varmaan päivät pitkät. Lääkäri oikein tiuskaisi kun yritin saada suunvuoroa että meillä ei todellakaan syödä karkkia, eikä limppareita tai mehuja olla ostettu kuin kerran vuodessa eli lapsen synttäreillä. Muulloin lapsivieraatkin juovat maitoa tai vettä, joskus mummon mustaviinimarjamehua; mutta sitäkin harvoin! Lääkäri tuli melkein päälle, ja sanoi että nämä ovat karkki/sokerireikiä !!! Ja sanoin että poika on eskarissa/päiväkodissa ja sielläkin on säännölliset ruoat eikä välipaloja ! Ja sitäpaitsi poika ottaa aina xylitolin ruoan päälle. Siitä sitten kysyi että kai se on Xylitol 100, että muut ovat yhtä tyhjän kanssa... No, ei ole sitä 100; mutta Leafin xylitol-purkkaa kuitenkin.
Sain todella tuntea olevani aika hylkiö, ja ettei nykylapsilla ole kuulemma kuin todella harvalla reiän alkuja, ei ainakaan kellään 6 -v :llä tänne päinkään kuin meillä.
Itse käyn yksityisellä hammaslääkärillä, joka on aivan ihana. Valitettavasti ei vain hoida alle 12 vuotiaita. Oma hammaslääkäri ei ainakaan ikinä ole syyllistänyt, nimenomaan kehunut kuinka puhtaat hampaat, siistit ikenet ja limakalvot. Mutta on todennut itsekin että hammasluuni on todella haurasta. ( Itselläni oli 1v kuvassakin jo maitoetuhampaasta pala pois, ja alaluokilla kaikki paikattu. Olen maanviljelijäperheestä, jossa syötiin terveellisesti eikä namuja ollut).
Tsemppiä sullekin !Ihan vaan vinkkinä kaikille muillekin...Katsokaa kuinka monta paino%:ia niissä teidän purkkapaketeissanne on ksylitolia. Voi olla, että paketissa lukee, että ksylitoli, mutta tuoteselosteessa lukeekin ksylitoli 4%. Nämä ovat yhtä tyhjän kanssa. Ei kannata ostaa.
Ksylitolia tulisi olla väh. 40% (joidenkin mielestä hieman enemmän).
Mutta täysksylitoli-tuotteet (pastillit tai purkat) olisivat parempia kuin Jenkit yms. Täysksylituotteissa on makeutusaineena käytetty vain ksylitolia. Tuotteita löytyy ihan tavallisista kaupoista tai apteekeista.
Suosittelen! - ........
vinkki : ) kirjoitti:
Ihan vaan vinkkinä kaikille muillekin...Katsokaa kuinka monta paino%:ia niissä teidän purkkapaketeissanne on ksylitolia. Voi olla, että paketissa lukee, että ksylitoli, mutta tuoteselosteessa lukeekin ksylitoli 4%. Nämä ovat yhtä tyhjän kanssa. Ei kannata ostaa.
Mutta täysksylitoli-tuotteet (pastillit tai purkat) olisivat parempia kuin Jenkit yms. Täysksylituotteissa on makeutusaineena käytetty vain ksylitolia. Tuotteita löytyy ihan tavallisista kaupoista tai apteekeista.
Suosittelen!Ei kai niissä Jenkeissä yms tavallisissa ole sokeria vaikka xylitolipurkkana mainostetaan ??? etten vaan ole mennyt ojasta allikkoon, kun olen kuvitellut toimivani hampaideni parhaaksi ja ostanut "xylitolia " ...??? Ei ole pussia tähän hätään josta katsoisin...
- vinkki:)
........ kirjoitti:
Ei kai niissä Jenkeissä yms tavallisissa ole sokeria vaikka xylitolipurkkana mainostetaan ??? etten vaan ole mennyt ojasta allikkoon, kun olen kuvitellut toimivani hampaideni parhaaksi ja ostanut "xylitolia " ...??? Ei ole pussia tähän hätään josta katsoisin...
Ei niissä sokeria ole. Muita, turhia makeutusaineita vain.
Hubba Bubat sun muut on sitten asia erikseen.
Vinkki vielä...Fennobon oy valmistaa näitä mainioita täysksylitoli-tuotteita. - ............
vinkki:) kirjoitti:
Ei niissä sokeria ole. Muita, turhia makeutusaineita vain.
Hubba Bubat sun muut on sitten asia erikseen.
Vinkki vielä...Fennobon oy valmistaa näitä mainioita täysksylitoli-tuotteita.Muumin pyöreät purkkapurkit Fennobonin ? ( VAikka ei saakaan mainostaa )
- winkki
............ kirjoitti:
Muumin pyöreät purkkapurkit Fennobonin ? ( VAikka ei saakaan mainostaa )
Ooops...unohin aivan tuon mainos-kiellon.
Mutta jees jees..muumi-purkat on just niitä. - *kipittää ostamaan*
winkki kirjoitti:
Ooops...unohin aivan tuon mainos-kiellon.
Mutta jees jees..muumi-purkat on just niitä....
- kuuluma...
vinkki : ) kirjoitti:
Ihan vaan vinkkinä kaikille muillekin...Katsokaa kuinka monta paino%:ia niissä teidän purkkapaketeissanne on ksylitolia. Voi olla, että paketissa lukee, että ksylitoli, mutta tuoteselosteessa lukeekin ksylitoli 4%. Nämä ovat yhtä tyhjän kanssa. Ei kannata ostaa.
Suosittelen!nimim. yks reiän alku ja miljoona valitusta suuhygienistiltä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265