Itsemurha

Mina

Nyt tarvitsisin kaikilta pientä avustusta etiikan esitelmään.:) Aiheena on siis itsemurha. Kaikki mielipiteet ja muut aiheeseen liittyvät mielellään tänne. Onko joku tuntemasi tehnyt itsemurhan? Mitä mieltä olet itsemurhista yleensä? Syitä siihen? Ja kaikkea muuta mitä mieleen pilkahtaa. Kiitos.

32

7036

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nautin elämästä

Joka tekee itsemurhan luovuttaa liian helposti

• elämästä?

Esim. kuvittele, että olisit sotavanki ja sua päivittäin kidutettaisiin.

Tai kuvittele, että olisit sairastunut vakavaan depressioon eikä kukaan sua auttaisi. Sitten söisit purkillisen unilääkkeitä. Olisitko pelkuri, kun olisit sinnitellyt niin pitkään ilman apua?

Tapauksia on monia......täytyy olla ihan helvetin lapsellinen ja naiivi että tappaisi itsensä HUVIKSEEN.

Mutta itsemurhaa vastaan myös olen! Aina on toivoa... Muiden ihmisten vain pitäisi puuttua enemmän tilanteeseen. Siis niiden, jotka siihen kykenevät puuttua.

• djvenla
        elämästä? kirjoitti:

Esim. kuvittele, että olisit sotavanki ja sua päivittäin kidutettaisiin.

Tai kuvittele, että olisit sairastunut vakavaan depressioon eikä kukaan sua auttaisi. Sitten söisit purkillisen unilääkkeitä. Olisitko pelkuri, kun olisit sinnitellyt niin pitkään ilman apua?

Tapauksia on monia......täytyy olla ihan helvetin lapsellinen ja naiivi että tappaisi itsensä HUVIKSEEN.

Mutta itsemurhaa vastaan myös olen! Aina on toivoa... Muiden ihmisten vain pitäisi puuttua enemmän tilanteeseen. Siis niiden, jotka siihen kykenevät puuttua.

toisilla voi olla ihan oikeesti huonokin elämä. ei kaikilla ole välttämättä niin yksinkertaista kuin joillakin toisilla.

• älkää suuttuko

Nykyisen pintaliidon,kaupallisuuden ja tuottavuuden aikana kuuluu ihmisen olla sitä mitä yhteiskunta meiltä odottaa,älykäs,sosiaalinen ja työssään menestyvä.Pitää olla asunto,auto,kesämökki ja lapset,unohtamatta naapurien ihailevia katseita.Jos valitsee toisen asenteen tai elämäntavan miten tahansa,joutuu yleisen hyväksynnän ulkopuolelle ja sitä kautta tuntemaan mitä on olla oravanpyörästä toisten joukosta poispotkittu.Tästä varmaankin monet suuttuvat mutta itse olen ollut lapsuudestani lähtien sitä mieltä että yksittäinen ihminen ei tarvitse mitään muuta kuin pienen katon päänsä päälle ja elääkseen vaikkapa tonnikalaa.Kenenkään ei tarvitse synnyttää yhtään ylimääräistä lasta tähän maailmaan,tuottaahan vastasyntynyt tulevaisuudessa tonneittain jätettä jota planeettamme maa ei tule syntyvyyden säännöstelemättömyyden johdosta kestämään.Tässä vain esimerkki teille jotka ette ymmärrä olevanne kuin talutusnuorassa jonka hihnassa lukee itsekkyys ja minäkeskeisyys.On itsekästä omistaa hienot autot,huvilat kuin myös lapsetkin.On itsekästä myös tuomita heidät jotka ovat joutuneet siihen pisteeseen että ainut ulospääsy tuskasta on itsemurha.Jokainen voi nukkumaankäydessään hetken miettiä sitä mitä itse omassa itsekeskeisyydessään on elämässään itse ollut niin loppu että vaihtoehtoja ei enää löydy.Sitten tiedätte jos niin käy.Sitä en teille tahdo.Tahdon teille hyvää kesää ja syvällisemmän ymmärryksen kultaisia avaimia.

• myös etiikan kurssilainen

Vaarini (jota en koskaan tavannut) tappoi itsensä muutaman vuoden kuluttua talvisodan päättymisen jälkeen. Hän ei ollut rintamalla, vaan kuljetti kaatuneita miehiä pois taistelukentiltä. Se oli psyykkisesti liian raskasta, koska kyse ei ollut mistään parista tunnista viikossa, vaan nykykieltä käyttääkseni vaari oli tekemisissä ruumiiden kanssa 24/7.

Kun sota loppui, vaari palasi fyysisesti täysin kunnossa kotiin 2 lapsensa ja vaimon luokse. Heille syntyi vielä 2 lasta, ja nuorimman ollessa 9-vuotias, vaari hirtti itsensä. Taustalla saattoi olla sodan lisäksi skitsofrenia, joka on periytynyt yhdelle hänen lapsistaan, tosin paljon voimakkaampana.

Siihen aikaan itsemurha oli tietysti enemmän kuin paha asia, ja mummo sai kuulla, ettei taivaassa miestään näkisi, kun itsemurhan tekijät joutuvat helvettiin. Asiaa jauhettiin kylällä yli vuosi, ja lopulta mummo ja lapset muuttivat pois, eivätkä puhuneet asiasta yli 30 vuoteen kenellekään.

Nykypäivänä, jos joku päätyy itsemurhaan, se on mielestäni yhteiskunnan syy. Sodan aikana ei yhteiskunta voi tietenkään ottaa sellaisesta vastuuta itselleen, mutta nyt on nyt ja silloin oli silloin.

Riparillani oli yksi tyttö, joka oli yrittänyt tappaa itsensä muutaman kerran. Hänen kohdallaan kyse oli puhtaasti ylettömän huomion kerjäämisestä. Hän oli "ongelmaperheessä" kasvanut, isä narkkari ja äiti juoppo, lapsia yhteensä 6. Yhteiskunnan olisi pitänyt puuttua tytön elämään viimeistään hänen 1v. synttäreiden aikoihin eikä sitten kun 13 vuotias nuori on viillellyt kaulansa auki.

Toivottavasti oli apua esitelmään...?

• 000000000000

koko yhteiskuntaa olisi tarvinnut, vaan sillä tytöllä olisi tarvinnut olla vain yksi/muutama hyvä ystävä. Heiltä hän olisi saanut sen huomionsa... Mutta hyvä asia, ettei hän kuitenkaan itseään tappanut.

• tyttö87

yksi tuttu teki viime keväänä itsemurhan. mun mielestä ketään siinä tilanteessa olevaa ei todellakaan tule haukkua, vaan mennä ehkä itseensä ja pohtia miksi ei ole huomannut toisen pahaa oloa ja auttanut häntä? kukaan ei tapa itseään ilman todella pahaa oloa ja ylitsepääsemättömältä tuntuvaa ongelmaa. osoittaa se ehkä myös jonkinlaista heikkoutta mutta kukaan meistä ei voi tietää sitä tunnetta, joka ennen tekoa täyttää mielen!

yhteiskunnassamme on suuri ongelma, sillä Suomen itsemurhaluvut ovat maailman korkeimpia. silloin ongelma ei ole enää vain luonteen heikkoudessa vaan tässä maassa! hoitoa annetaan liian vähän sitä todella tarvitseville ja liian nuorilta vaaditaan aivan liikaa mm. koulutuksen suhteen.

kenellekään en toivo itemurhatapausta lähipiiriin, mutta kyllä se saa miettimään todellisia epäkohtia!itseään ei pidä syyttää, mutta syitä kannattaa pohtia. jos ystäväsi tekisi itsemurhan,tuskin väittäisit häntä pelkuriksi!

jaksamista kaikille, jotka tämänkin joskus lähipiirissään kohtaa!

• kirjoitettu

Aivan kuin olisit ryövännyt suoraan sanat suustani ;)

• kunhan olen

Ongelma ei ole tässä maassa, vaan ongelma on hyvinvointivaltiossa. Itsemurhat eivät ole lainkaan yleinen ongelma valtioissa joissa perhe ja läheiset asetetaan etusijalle, vaikka se taloudellinen tila ei olisikaan hyvä. Ongelma on suuri vain niissä maissa, joissa alkaa olla suorituskeskeisyyttä, individualismia ja jopa kunnon terveyshuoltoa.

Toisten pahaa oloa ei välttämättä huomaa, eikä siitä voi itseään syyttää. Voi ehkä ajatella kuinka olisi voinut toimia jos olisi tiennyt, mutta minkä sille voi jos ei huomannut. Moni ei huomaa läheisensä pahaa oloa. Osa piilottaa sen erittäin hyvin. Osa ei edes halua tulla autetuksi.

"Liian nuorilta vaaditaan aivan liikaa mm. koulutuksen suhteen." Tämä on loistava pointti. Alituspaikkoja kouluissa ollaan taas supistamassa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että kilpailu kovenee. Sanoma: ole parempi että pärjäät. Tulos: Loppuunpalaneita nuoria ennenkuin pääsevät työelämään.

• ohan noita

mielipiteitä on tähän aiheeseen lukemattomia määriä, vakava aihe josta ei puhuta eikä sitä huomata, aina tulee mielee kysymys miksi?? miksi näin tapahtu?? miten yksi henkilö pystyy piilottamaan pahan olon niin hyvin että kukaan ei huomaa... kaverini on puhunut minulle aikeistaan tapaa itsensä enkää osaa auttaa kun kuuntelemalla,, kuuntelen kuuntelen ja kuuntelen, toivoisin osaavani auttaa mutta en pysty,,, olen hautonut kaikki hänen asiansa ja ne pyörii päässäni joka ilta,, ja tunnen kuinka oma elämäni kärsii,, olen masentunut mutta en pysty puhumaan kenellekkään,,,, tämä ystäväni on heikko ja hauras haavoittuu todella helposti ja pelkään menettäväni sen,,, mutta mä en enää jaksa katso kohta eteen päin....

• minä täällä hei

Parikin tuttuani on yrittänyt itemurhaa. Ensinnäkin vanha kaverini, joka oli ala-asteella oikein mukava, mutta muuttui yläasteella totaalisesti. Tuli huumeet, tupakka, viina, angsti, kiroilut, varastelut, vandalismi. Kaikki mahdollinen. Kaikki alkoi menemään huonosti, tiedä sitten minkä takia. Lopulta yritti koulukodissa itsemurhaa kun sinne joutui. Elää kyllä nykyään, vähän vakaammin, mutta on edelleen valehteleva esittävä paska joka haluaa huomiota.

Toinen tapaus on erilainen. Tämä poika on joutunut olemaan kiusattuna koko elämänsä. Ovat vaihtaneet paikkakuntaakin moneen otteeseen kun poikaa on aina alettu kiusaamaan koulussa. Poika on perheen ainoa, ja vaikka vanhemmat tuntuvatkin kunnollisilta, ovat he kummallisia. Viidennellä luokalla poika lopulta yritti hirttäytyä, mutta epäonnistui siinä. Poika laitettiin apukouluun ja lisäksi ratsastusterapiaan, jotka molemmat, varsinkin hevosharrastus, auttoivat poikaa pääsemään jaloilleen. Tietääkseni tyypillä pyyhkii nyt hyvin.

Itsemurha on avunhuuto. Vaikka sen tekisikin vain siksi että haluaa huomiota, se on avunhuuto. Yhteiskuntaa tästä ei tosiaankaan voida syyttää, koska tällöin olisi reilusti enemmän lapsia itsemurhaa yrittämässä. Vanhemmista se on kiinni. Kuinka vanhemmat lapsensa kasvattavat ja opettavat. Tai sitten monesti tulee "surkeiden sattumusten sarja". Kaikki meneekin yhtäkkiä pieleen, masentuu ja elämänilo menee.

Itsemurhan tekijät, suuri osa heistä (toisin sanoen eivät kaikki) ovat itsekkäitä. Hei eivät osaa ajatella kuin itseään. Mielestäni, esimerkiksi se jonkun vaari, oli erittäin itsekäs teko sodan aikana tehdä itsemurha vaikka on 4 lasta ja vaimo. Varsinkin kun itsemurha oli läheisille kuin rutto laitettaisiin perään.

• Nevahööd

"Itsemurha on avunhuuto. Vaikka sen tekisikin vain siksi että haluaa huomiota, se on avunhuuto."

Öö?... Tota eikös itsemurhan tarkoitus ole tappaa itsensä. Eli, jos onnistuu, niin mitä hyötyä on avusta?

"Itsemurhan tekijät, suuri osa heistä (toisin sanoen eivät kaikki) ovat itsekkäitä. Hei eivät osaa ajatella kuin itseään."

Jos itsemurha on itsekästä, niin eikö lasten hankkiminen ole vielä julmempaa? Eihän kukaan ole kysynyt vauvalta haluaako se tulla maailmaan. Kukaan ei ole täällä omasta valinnastaan. Sen takia minusta on tärkeää säilyttää myös oikeus itsemurhaan. Itsemurhaoikeus nostaa ainakin minun elämäni arvoa kummasti. Ilman sitä elämä olisi kuin vankila, johon on joutunut syyttömänä.

• Rawe
        Nevahööd kirjoitti:

"Itsemurha on avunhuuto. Vaikka sen tekisikin vain siksi että haluaa huomiota, se on avunhuuto."

Öö?... Tota eikös itsemurhan tarkoitus ole tappaa itsensä. Eli, jos onnistuu, niin mitä hyötyä on avusta?

"Itsemurhan tekijät, suuri osa heistä (toisin sanoen eivät kaikki) ovat itsekkäitä. Hei eivät osaa ajatella kuin itseään."

Jos itsemurha on itsekästä, niin eikö lasten hankkiminen ole vielä julmempaa? Eihän kukaan ole kysynyt vauvalta haluaako se tulla maailmaan. Kukaan ei ole täällä omasta valinnastaan. Sen takia minusta on tärkeää säilyttää myös oikeus itsemurhaan. Itsemurhaoikeus nostaa ainakin minun elämäni arvoa kummasti. Ilman sitä elämä olisi kuin vankila, johon on joutunut syyttömänä.

"Jos itsemurha on itsekästä, niin eikö lasten hankkiminen ole vielä julmempaa? Eihän kukaan ole kysynyt vauvalta haluaako se tulla maailmaan. Kukaan ei ole täällä omasta valinnastaan. Sen takia minusta on tärkeää säilyttää myös oikeus itsemurhaan. Itsemurhaoikeus nostaa ainakin minun elämäni arvoa kummasti. Ilman sitä elämä olisi kuin vankila, johon on joutunut syyttömänä. "

Yhdyn jälkimmäiseen.Ja kumpi on lopuksi itsekkäämpi,se joka ei yksinkertaisesti jaksa tätä elämää (tähän lisäisin vielä edellisen kommentin) vai se,joka oman mielenrauhansa tähden haluaa väkisin pitää täällä kärsivää ihmistä?

• pessinisti
        Nevahööd kirjoitti:

Samaa mieltä olen minäkin. Kukaan ei ole pyytänyt syntyä tänne. Jokaisella on oikeus tutkia tätä maailmaa, sen toimintaa, sääntöjä, luonnonlakeja... Jos ei miellytä, niin täältä voi vapaasti lähteä valitsemallaan tavalla. Kyse ei ole vastuunpakoilusta, sillä eihän syntyminen tuo vielä mitään vastuuta. Sen sijaan jos henkilö päättää ottaa vastuuta, esim. perustaa perheen, ja tämän jälkeen tappaa itsensä teko on erittäin raukkamainen. Siinä lyhyesti minun näkemykseni.

• minä täällä hei
        Nevahööd kirjoitti:

"Jos itsemurha on itsekästä, niin eikö lasten hankkiminen ole vielä julmempaa? Eihän kukaan ole kysynyt vauvalta haluaako se tulla maailmaan. Kukaan ei ole täällä omasta valinnastaan. Sen takia minusta on tärkeää säilyttää myös oikeus itsemurhaan. Itsemurhaoikeus nostaa ainakin minun elämäni arvoa kummasti. Ilman sitä elämä olisi kuin vankila, johon on joutunut syyttömänä. "

Voihan sen tietysti näin ajatella, mutta mut on ainakin koulutettu ottamaan muita huomioon niin paljon (itse asiassa aivan liian paljon), että mä näen sen itsekkäänä. Anteeksi vaan, en suoranaisesti perusta ihmisestä, joka ei ajattele muita ja luovuttaa.

"Öö?... Tota eikös itsemurhan tarkoitus ole tappaa itsensä. Eli, jos onnistuu, niin mitä hyötyä on avusta"

Totta, oli tuo mun lauseeni hiukka epäselvästi sanottu. Sanotaan nyt vaikka että jos epäonnistuu, tai siitä vain puhuu, se on avunhuuto. Eihän ihmistä pysty enää auttamaan jos se on jo mennyt.

• minä täällä hei
        pessinisti kirjoitti:

Samaa mieltä olen minäkin. Kukaan ei ole pyytänyt syntyä tänne. Jokaisella on oikeus tutkia tätä maailmaa, sen toimintaa, sääntöjä, luonnonlakeja... Jos ei miellytä, niin täältä voi vapaasti lähteä valitsemallaan tavalla. Kyse ei ole vastuunpakoilusta, sillä eihän syntyminen tuo vielä mitään vastuuta. Sen sijaan jos henkilö päättää ottaa vastuuta, esim. perustaa perheen, ja tämän jälkeen tappaa itsensä teko on erittäin raukkamainen. Siinä lyhyesti minun näkemykseni.

Sanokaa tämä samalla tavalla vasta kun sisko, veli, rakas ystävä tai vaikka jompikumpi vanhemmista tekee tämän. Olkoon vaan oikeus lähteä, mutta mielestäni varsinkin vanhemmilta on erittäin itsekästä ja ajattelematonta jättää puoliso ja lapset kitumaan.

• pessinisti
        minä täällä hei kirjoitti:

Sanokaa tämä samalla tavalla vasta kun sisko, veli, rakas ystävä tai vaikka jompikumpi vanhemmista tekee tämän. Olkoon vaan oikeus lähteä, mutta mielestäni varsinkin vanhemmilta on erittäin itsekästä ja ajattelematonta jättää puoliso ja lapset kitumaan.

Sanoin ensimmäisessä viestissäni, että jälkikasvua hankkineelta itsemurha on raukkamainen teko. Tarkoitin myös, etten hyväksy että lapsia hankkinut tekee itsemurhan. Ei tämäkään asia tietysti ole täysin mustavalkoinen, varmasti on olemassa tilanteita, joissa pitäisin vanhemmaksi ryhtyneen itsemurhaa hyväksyttävänä. Meillä joilla ei lapsia ole on taas mielestäni täysi oikeus itsemurhaan. Näin siis pääsääntöisesti, varmasti lapsetonkin voi olla tilanteessa, jossa en pitäisi itsemurhaa hyväksyttävänä. Kaikenlaisia esimerkkejä voisi keksiä jos vaan jaksaisi.

• ihmenaikkonen
        Nevahööd kirjoitti:

Jos ihminen itsensä haluaa tappaa niin siitä vain. Minäkin viime vuonna yritin koska olin niin sanoinkuvaamattoman haluton enää elämään. Yksinkertaisesti. En onnistunut ja nyt kaikki on oikeastaan todella hyvin, tuntuu epätodelliselta. :P
        Mutta joka tapauksessa. Oman hengen riisto on ihan oma asia.

• pintaliitäjä

Parikin jätkää tiedän, jotka itsemurhan tekivät... toinen oli kaverin kaveri, taisipa kaverini olla vielä kaupassa mukana kun ihtesä tappanu kävi ostaa köyttä... toinen taas oli kaveri/tuttu, aikamoisesti otti viinaa, mutta ei vaikuttanut mitenkään itsetuhoiselta (paitsi että omaisuuttaan tuhosi, jos se sillä hetkellä hauskalta vaikutti), töissä, käynyt koulut mutta yks aamu ei vaan mennytkään töihin...

pitänee myöntää (ja jäkättäkää mun puolesta) että olenpa tuota itsekin miettiny... ja kun kumminkin joku valopää keksii kysyä "mix?" niin vastaanpa, etten sovi (sopinutkaan..?) tähän yhteiskuntaan (periaatteilla ei ole merkitystä, kaikki on rajoitettua, kaikki on sallittua kunhan ei jää kiinni, ihmisissä ei ole enään sitä selkärankaa mikä on vanhalla kansalla!) yks ajatus pitäny täällä nääkin vuodet: vanhempien ei kuulu olla lapsensa hautajaisissa!!

• Nevahööd

" etten sovi (sopinutkaan..?) tähän yhteiskuntaan "

Tuo on kyllä aika käsittämätön syy itsemurhaan! Onko sinun pakko olla samanlainen, kuin kaikki muut? Ja jos et voi, muuta ulkomaille! Sovit ehkä johonkin muuhun yhteiskuntaan. Iso askel se on, mutta huomattavasti pienempi kuin itsemurha. Sitä ei voi perua.

• pintaliitäjä
        Nevahööd kirjoitti:

" etten sovi (sopinutkaan..?) tähän yhteiskuntaan "

Tuo on kyllä aika käsittämätön syy itsemurhaan! Onko sinun pakko olla samanlainen, kuin kaikki muut? Ja jos et voi, muuta ulkomaille! Sovit ehkä johonkin muuhun yhteiskuntaan. Iso askel se on, mutta huomattavasti pienempi kuin itsemurha. Sitä ei voi perua.

En ny ihan meinannu, että ainut "syy", kun on kaikenlaista on sattunu pienessä elämässä...ei jaks akiinnostaa tämä vitun elämän ihanuus

• Onu

Ymmärrän itsemurhan tekijöitä. Mutta vain tietyissä olosuhteissa. Jos esim vanhemmat ovat alkoholisteja, isä käyttää lapsiaan hyväksi ja hakkaa perhettään, kauan kestänyt koulukiusaus ja siitä johtuva syvä masennus. Ja tähän voisi vielä lisää pari kohtaa, mutta tossa olisi aika äärimmäinen tilanne, ja ymmärtäisin täysin jos tuossa tilanteessa oleva henkilö tekisi itsemurhan.

Minut on kasvatettu uskomaan että itsemurha on mielen heikkoutta ja raukkamainen teko. Minulla ei ole mitään varaa moralisoida ketään itsemurhan yrittänyttä, sillä olen itsekkin muutamaan kertaan suunnitellut ja pari kertaa meinannut jopa toteuttaa ne suunnitelmat. Mulla on luultavasti valitettavan yleinen tarina, koulukiusattu 1.-luokalta lähtien millon mistäkin syystä josta johtuen kaverit tuntuu katoavan ennen kuin niihin ehtii tutustua kunnolla, vanhempien vaikea ero takana, pari todellisiksi kusipäiksi paljastunutta tyttöystävää, kiusaamisesta ja noista tyttöystävistä johtuva paha masennus johon en ole kehdannut hakea apua (vielä) koska meiän perheessä tollaselle vaan naurettaisiin ja laitettaisiin murrosiän piikkiin. Jonkun verran on tullut viilleltyä, ei itsemurha yrityksinä vaan lievittääkseen pahaa oloa. Jotenkin luulen että jos yritän itsemurhaa ja epäonnistun siinä niin porukat tajuaa asian vakavuuden, mutta taidan olla sen verran diiva että jos itsemurhaa yritän niin se tehdään näkyvästi eikä yksin jossain vessassa repästä ranteita auki.

Toinen tapaus jonka tiiän on vähän valoisampi, eräs tyttö jonka tunnen. Todella herkkä luonteeltaan ja hieman liian hyväuskoinen. Kaikki jätkäfrendit kusettanu ja käyttäneet hyväksi, myöskin koulukiusattu ja muutenkin heitetty paskaa niskaan enemmän kuin laki sallii. Käynyt terapiassa noin 5 vuotta ja syönyt lääkkeitä nyt vuoden verran. Ottaa asiat todella vakavastija syyttää itseään joka asiasta mikä menee ympärillä pieleen, saattaa myös romahtaa ihan yllättäen ja alkaa haukkumaan itseään milloin mistäkin asiasta. Myöskin todella hellyydenkipeä luonne joten kun katsotaan jotai leffaa nii saattaa käpertyä mun kainaloon tai jotain vastaavaa. Ollaan sovittu että sellanen on ihan ok koska ollaan kuitenkin kavereita ja tiedetään ettei kumpikaan ole kiinnostunut toisesta vakavammin, eikä pieni hellyys ja läheisyys koskaan tee huonoa. Ei ole koskaan edes suunnitellut itsemurhaa vaikka mun mielestä olisi ollut täysi oikeus siihen.

Että se suunnitteleeko tai jopa tekee itsarin on loppupeleissä täysin luonteesta kiinni. Itse ollut aina heikko ja uskon vahvasti että joskus teen vielä itsemurhan, vaikka kuinka on kasvatettu sitä vastaan. Toisaalta kaverini ei ole koskaan edes harkinnut asiaa vaikka asiat ovat paljon huonommin ku minulla.

Ja anteeksi todella kankeaa kieltä tekstissä, sitä se tekee kun valvoo liikaa.

• nimetön

"Ja anteeksi todella kankeaa kieltä tekstissä, sitä se tekee kun valvoo liikaa"

Hyvin kirjoitit. Tuo oli mielestäni paras teksti aiheesta tähän mennessä!

• pessinisti

Olen pahoillani, että sinua on kiusattu ja olet kärsinyt masennuksesta. Itse olin ala-asteella vuoroin kiusaaja ja kiusattu, ylä-asteella minua kiusattiin vielä vuoden verran. Sitten se piinaaja muutti muualle, kyllä helpotti. Ja hävettää että olin itse kiusaaja ala-asteella, ehkä saan vielä tilaisuuden pyytää anteeksi...

Vaan vähän ihmetyttää mitä tarkoitat tuolla, että sinut on kasvatettu ajattelemaan että itsemurha on heikkoutta? Saan sen kuvan että tuo on mielestäsi hyvä perustelu mielipiteelle. Nyt jo järkevässä iässä voisit suhtautua vähän kriittisemmin saamaasi kasvatukseen. Jos itse sanoisin jossain keskustelussa että minut on kasvatettu ajattelemaan näin, tarkoittaisin sillä suunnilleen että "olen pahoillani mutta ollessani herkässä iässä vanhempani iskostivat minuun tällaisen ajatuksen joka ei oikein sovi ajatusmaailmaani mutta joka on vaikuttanut liian syvästi älylliseen kehitykseeni jotta voisin tätä käsitystä muuttaa enkä siis pysty tässä kohti ajattelemaan selkeästi enkä ole kanssasi tasaveroinen, itsenäisesti ajatteleva keskustelija". En oikein usko että tarkoitat tätä, mutta mielestäni saatu kasvatus on huono peruste jollekin mielipiteelle.

Se taas osoittaako itsemurha heikkoutta vai vahvuutta vai ei kumpaakaan on mielestäni hyvin suhteellista. Minä esimerkiksi pelkään kuolemaa aivan kuollakseni, joten itsemurha vaatisi minulta suunnattoman paljon enemmän rohkeutta kuin 80 vuoden kunniallinen eläminen, sisältäen koulutuksen, työn, perheen ja kaiken tällaisen.

• onu
        pessinisti kirjoitti:

Olen pahoillani, että sinua on kiusattu ja olet kärsinyt masennuksesta. Itse olin ala-asteella vuoroin kiusaaja ja kiusattu, ylä-asteella minua kiusattiin vielä vuoden verran. Sitten se piinaaja muutti muualle, kyllä helpotti. Ja hävettää että olin itse kiusaaja ala-asteella, ehkä saan vielä tilaisuuden pyytää anteeksi...

Vaan vähän ihmetyttää mitä tarkoitat tuolla, että sinut on kasvatettu ajattelemaan että itsemurha on heikkoutta? Saan sen kuvan että tuo on mielestäsi hyvä perustelu mielipiteelle. Nyt jo järkevässä iässä voisit suhtautua vähän kriittisemmin saamaasi kasvatukseen. Jos itse sanoisin jossain keskustelussa että minut on kasvatettu ajattelemaan näin, tarkoittaisin sillä suunnilleen että "olen pahoillani mutta ollessani herkässä iässä vanhempani iskostivat minuun tällaisen ajatuksen joka ei oikein sovi ajatusmaailmaani mutta joka on vaikuttanut liian syvästi älylliseen kehitykseeni jotta voisin tätä käsitystä muuttaa enkä siis pysty tässä kohti ajattelemaan selkeästi enkä ole kanssasi tasaveroinen, itsenäisesti ajatteleva keskustelija". En oikein usko että tarkoitat tätä, mutta mielestäni saatu kasvatus on huono peruste jollekin mielipiteelle.

Se taas osoittaako itsemurha heikkoutta vai vahvuutta vai ei kumpaakaan on mielestäni hyvin suhteellista. Minä esimerkiksi pelkään kuolemaa aivan kuollakseni, joten itsemurha vaatisi minulta suunnattoman paljon enemmän rohkeutta kuin 80 vuoden kunniallinen eläminen, sisältäen koulutuksen, työn, perheen ja kaiken tällaisen.

siis tarkotan että mulle on aina taottu päähän ettei asiat voi olla niin huonosti että ei olis muuta vaihtoehtoa kun itsemurha. Eli aina kun on lehdessä ollut juttu jossa joku on tehnyt itsemurhan niin porukat on vaan sanonu että "Kato miten itsekkäästi toikin on tehny, ei sillä nyt asiat niin huonosti ollu. Muista että koskaan ei asiat ole niin huonosti että ei olis muuta vaihtoehtoa. Itsemurha on todella itsekäs teko" Mutta ite en oo koskaan ollu tota mielipidettä, enkä missään vaiheessa ymmärtäny porukoitani kun ne on sanonu noin. Mä siis ymmärrän täysin jos joku tekee itsemurhan. Tiiän hyvin että elämässä voi tulla sellaisia esteitä eteen mistä ei pääse yli. Ja tällöin jos joku näkee ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin itsemurha niin hyväksyn päätöksen täysin, kunhan sitä on miettinyt ensiksi kunnolla.

• pessinisti
        onu kirjoitti:

siis tarkotan että mulle on aina taottu päähän ettei asiat voi olla niin huonosti että ei olis muuta vaihtoehtoa kun itsemurha. Eli aina kun on lehdessä ollut juttu jossa joku on tehnyt itsemurhan niin porukat on vaan sanonu että "Kato miten itsekkäästi toikin on tehny, ei sillä nyt asiat niin huonosti ollu. Muista että koskaan ei asiat ole niin huonosti että ei olis muuta vaihtoehtoa. Itsemurha on todella itsekäs teko" Mutta ite en oo koskaan ollu tota mielipidettä, enkä missään vaiheessa ymmärtäny porukoitani kun ne on sanonu noin. Mä siis ymmärrän täysin jos joku tekee itsemurhan. Tiiän hyvin että elämässä voi tulla sellaisia esteitä eteen mistä ei pääse yli. Ja tällöin jos joku näkee ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin itsemurha niin hyväksyn päätöksen täysin, kunhan sitä on miettinyt ensiksi kunnolla.

Tuo selvittikin paljon. Hyvät jatkot sulle!

• Onu
        pessinisti kirjoitti:

Tuo selvittikin paljon. Hyvät jatkot sulle!

kiitos kommentista.

• örm

Näin alkuun ehdottaisin, että lukisit Neil Hardwickin kirjan Hullun lailla. Se on kirja masennuksesta ja kertoo, mitä masentunut ajatteleee itsemurhasta.

Sitten, itsemurha on mielestäni itsekäs teko, mutta tämä johtuu siitä, että minä olen itsekäs. Tietenkin pidän itsekkään, että läheiseni riistää itseltään henkensä ja jättää minut kaipaamaan ja tuntemaan syyllisyyttä siitä, että en tehnyt tarpeksi ja olisin voinut estää sen. Tai tuntemaan syyllisyyttä siitä, että en huomannut mitään.

Täytyy kuitenkin muistaa, että siinä vaiheessa, kun ihminen alkaa miettiä itsensä tappamista, hän ei näe muita pakoteitä tilanteeta ja ahdistuksesta ulos. Hän kokee, että tappaminen on ainoa vaihtoehto. Jokaiselle tulee joskus eteen tilanne, jolloin näkee jonkin tietyn vaihtoehdon ratkaisevan asian ja myöhemmin ymmärtää, että "ahaa, olisin voinut tehdä niinkin..." Itsemurhaa ajattelevalla tämä tunne vain on ahdistavampi, kipeämpi ja voimakkaampi.

Itsemurhaa aikovalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, jotka tarvitsevat välittömästi hoitoa. Samoin myös niillä, jotka yrittävät itsemurhaa hätähuutona. Valitettavaa onkin, ettei yhteiskunta pysty antamaan apua kaikille sitä tarvitseville heti, vaan se tulee vasta kun se alkaa olla myöhäistä.

• Mageling

On niitäkin, jotka ovat niin syvällä ahdistuksessaan, että tosissaan uskovat päästävänsä läheisensä vähemmällä tappaessaan itsensä. Vähät totuudesta; kun sattuu tarpeeksi, on helppoa vain ajatella, että pääseepähän maailma minustakin nyt eroon.

Masentunut ihminen on kyllä itsekäs, mutta vain siinä mielessä, että koko hänen ajatusmaailmansa on kääntynyt sisäänpäin, omaan itseen. Se ei silti tuo sitä samaa tyydytystä, minkä todellinen egoisti saa itseensä keskittymisestä ja muiden huomiosta. Masentuneelle ihmiselle oma minä on vankila. Ulospäin katsominen olisi vapautta, mutta sinne ei jaksa kurkottaa.

• tiemo
        Mageling kirjoitti:

On niitäkin, jotka ovat niin syvällä ahdistuksessaan, että tosissaan uskovat päästävänsä läheisensä vähemmällä tappaessaan itsensä. Vähät totuudesta; kun sattuu tarpeeksi, on helppoa vain ajatella, että pääseepähän maailma minustakin nyt eroon.

Masentunut ihminen on kyllä itsekäs, mutta vain siinä mielessä, että koko hänen ajatusmaailmansa on kääntynyt sisäänpäin, omaan itseen. Se ei silti tuo sitä samaa tyydytystä, minkä todellinen egoisti saa itseensä keskittymisestä ja muiden huomiosta. Masentuneelle ihmiselle oma minä on vankila. Ulospäin katsominen olisi vapautta, mutta sinne ei jaksa kurkottaa.

No kyllä kai on parasta kuitenkin laittaa aina omassa elämässä itsensä etusijalle.

Asian voi nähdä myös niinpäin että maailma on vankila, ankea paikka elää ja että ei kuulu tänne. Ja että löytäisi jotakin parempaa kuoleman jälkeen, tai vain levätä. Se voi olla ihan tietoinen ratkaisu, jonka voisin hyväksyä.

• nomutta

Köyhät tekee itsemurhan

• jffff

Do it faggot

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2112
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1857
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      82
      1681
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1118
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe