Uudestikastaminen

Milloin uudestikastamista alettiin harrastamaan laajemmin?

Nikean uskontunnustuksessa todetaan: "...me tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi,..." (Apt. 2:38).
Oliko uudestikastaminen jo "ongelma" tämän uskontunnustuksen syntyaikoina?

(Raamattupiirissämme on eräs rouva, joka oli ennen kokenut tämän kohdan kiusallisena "harhaoppina" ja oli hyvin varma ns. uskovien kasteen raamatullisuudesta.
Kasteasian kirkastuttua hän nyt oikein odottaa, että kirkossamme jumalanpalveluksessa lausuttaisiin tämä Nikean uskontunnustus.)

58

1331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alpo Ahola

Tämä tieto on nyt ensihätään hatusta vedettymä ja ei siten ole mitenkään tarkka. Kaiketi uudestikastaminen tuli kuvioihin mukaan uskonpuhdistuksen ajan jälkeen Englannissa kastajaliikkeiden viritettyä toimintansa. Uudestikastajat paheksuvat sitä, kun ei itse saa tehdä ratkaisua. Englannin anglikaaninen kirkko opettaa kasteesta varsin epäselvästi. Minulla on nyt sattumalta siitä kouriintuntuvaa lähipiirin tietoa.

• Alpo Ahola

Englantilainen John Smyth (1570-1612) kehitti protestanttista vapaakirkkoa. Kirkko kaiketi pitää sinänsä oikein Kristusta uskon ja elämän keskipisteenä. Toki en tiedä heidän uskon ja ansiollisten hyvien töiden keskinäisestä suhteesta mitään.

Babtistisella liikkeellä on nyt kyse 400-juhlavuodesta, sillä liike katsotaan alkaneeksi 1606 kun John Smythin pakeni Amsterdamiin.

Baptistit on myös niiden uskonnollisten liikkeiden yhteisnimitys, joiden keskeisenä opinkappaleena on uudelleenkastaminen tai aikuiskaste, joka suoritetaan upottamalla. Ratkaisun vaatimus on yksi liikkeen tunnus. Opillinen linjaus kulkee samoja linjoja pitkin kuin reformoidut herätys- ja pyhitysliikkeilläkin. Kalvinistisia oppeja on myös esillä. Liikkeessä on esillä predestinaatio-oppi ja ihmisen tahdon vapautta myös kannatetaan. Oppi perisynnistä lienee torjuttavien listalla. Baptisteja on yleisbaptisteja ja partikulaareja.

Amerikkaan baptismi levisi 1639. Hyvin tunnettu baptisti on Billy Graham.

• on toinen

Alkukirkossa ei käytetty muutakuin uskovienkastetta upottamalla. Jo 200 luvulla alkoi luopuminen siitä. Jos väität tuollaista niin kuin kirjoitit niin huomaa että totuudenhenki pakenee sinua...

• harha syntyi myöhemmin
        on toinen kirjoitti:

Alkukirkossa ei käytetty muutakuin uskovienkastetta upottamalla. Jo 200 luvulla alkoi luopuminen siitä. Jos väität tuollaista niin kuin kirjoitit niin huomaa että totuudenhenki pakenee sinua...

Kristinuskoon liitetty vauvakaste keksittiin myöhemmin. Raamatun mukaan kastettiin vain uskon vastaanottaneita ja sen tunnustaneita eli ymmärrysiässä olleita.

Vauvakaste on harhaoppi. Se on nobelin arvoinen keksintö, jolla sidotaan vauvat kirkon jäsenyyteen pakolla ja ihmisoikeuksia polkien. Jos vauvakastetta ei olisi, Suomen ev kirkon jäsenmäärä olisi parisataatuhatta.

• Alpo Ahola
        on toinen kirjoitti:

Omistan autuuden yksin Kristuksen työssä, enkä omissa ratkaisuissa, joita minun täällä vaaditaan tekemään. Ne ovat lain töitä.

• k-mies (se alkup...
        Alpo Ahola kirjoitti:

Omistan autuuden yksin Kristuksen työssä, enkä omissa ratkaisuissa, joita minun täällä vaaditaan tekemään. Ne ovat lain töitä.

Totuus uskovienkaste ei pala tulessakaan. "Omat ratkaisut" ovat valitettavasti todellisuutta. Olen kuullut ennenkin että kasteella ihminen pelastetaan vaikka ei uskoisikaan korkeampiin voimiin. Kaste vain ja se riittää. Jos alat miettimään uskon asioita olet jo omavanhurkauden teillä koska kaste=pelastus ja lahja paatuneimmallekin rikolliselle. Katuminen ei kuulu asiaan koska se on jo omaavanhuskautta kun mietit tekojasi ja siitä saa rangaistuksen...

• valitettavasti
        k-mies (se alkup... kirjoitti:

Totuus uskovienkaste ei pala tulessakaan. "Omat ratkaisut" ovat valitettavasti todellisuutta. Olen kuullut ennenkin että kasteella ihminen pelastetaan vaikka ei uskoisikaan korkeampiin voimiin. Kaste vain ja se riittää. Jos alat miettimään uskon asioita olet jo omavanhurkauden teillä koska kaste=pelastus ja lahja paatuneimmallekin rikolliselle. Katuminen ei kuulu asiaan koska se on jo omaavanhuskautta kun mietit tekojasi ja siitä saa rangaistuksen...

Monet ottavat lahkolaisten uudestikasteen, jonka salaisuus heille paljastuu liian myöhään. Kannattaisi kuulla sen oikean alkuperäisen k-miehen opetusta asiasta.

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• Alpo Ahola

Päästelet päästäsi perättömiä. ON OLTAVA USKO JA KASTE, MOLEMMAT. Ethän sitä usko, vaikka olen täällä sen sata kertaa sanonut.

Jeesus on minun autuuteni, syntieni sovittaja ja Jumalan tuomioistuimen edessä puolestani vastaaja. Tee vaa se tyhjäksi. Se on sinun asiasi niin tehdäkkin ja lyödä maahan luterilaisen puhasoppisuuden kannattajan usko Kristukseen. Se kuulemma ei voi uskoa, kun se on lapsena Kristukseen kastettu. Näin sanotte. Olen lukenut sen viesteistänne.

• k-mies (se alkup...
        valitettavasti kirjoitti:

Monet ottavat lahkolaisten uudestikasteen, jonka salaisuus heille paljastuu liian myöhään. Kannattaisi kuulla sen oikean alkuperäisen k-miehen opetusta asiasta.

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

k-mies. Kertoohan sen nimimerkkikin ;) Käänsin kelkkani kun opin tuntemaan totuuden uskovienkasteen...

• k-mies (se alkup...
        Alpo Ahola kirjoitti:

Päästelet päästäsi perättömiä. ON OLTAVA USKO JA KASTE, MOLEMMAT. Ethän sitä usko, vaikka olen täällä sen sata kertaa sanonut.

Jeesus on minun autuuteni, syntieni sovittaja ja Jumalan tuomioistuimen edessä puolestani vastaaja. Tee vaa se tyhjäksi. Se on sinun asiasi niin tehdäkkin ja lyödä maahan luterilaisen puhasoppisuuden kannattajan usko Kristukseen. Se kuulemma ei voi uskoa, kun se on lapsena Kristukseen kastettu. Näin sanotte. Olen lukenut sen viesteistänne.

Usko tulee kasteessa ja siitä ei pääse mihinkään vaikka "et uskoisi" uskot kumminkin kun olet kasteessa saanut uskonlahjan. Ei ole muita vaihtoehtoja. Ei ole lapsikastettua joka ei pelastuisi. Ei ole syntiä, jos mietit syntiä se on jo omia tekoja ja siitä joutuu kitumaan. Ainoa vahtoehto miten voit joutua kadotukseen on se että mietit jotain muuta kuin kastetta...

• et ole edes näiden veroinen

k-mies. Kertoohan sen nimimerkkikin ;) Käänsin kelkkani kun opin tuntemaan totuuden uskovienkasteen...

1. Kun. 22:22

Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'.

• Alpo Ahola

Usko tulee kasteessa ja siitä ei pääse mihinkään vaikka "et uskoisi" uskot kumminkin kun olet kasteessa saanut uskonlahjan. Ei ole muita vaihtoehtoja. Ei ole lapsikastettua joka ei pelastuisi. Ei ole syntiä, jos mietit syntiä se on jo omia tekoja ja siitä joutuu kitumaan. Ainoa vahtoehto miten voit joutua kadotukseen on se että mietit jotain muuta kuin kastetta...

Tätä on tavattoman mukava tunnustaa, kun saa kilvan ylistää Kristusta. Uskon nyt kuitenkin Kristuksen lunastustekoon kohdallani. Väitä vastaan ja kielle se mahdollisuus.

• tekemistä
        valitettavasti kirjoitti:

näillä Raamatun kohdilla on kasteen kanssa?EI MITÄÄN!

• sanoo
        et ole edes näiden veroinen kirjoitti:

1. Kun. 22:22

Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'.

jokaisesta turhasta sanasta teet kerran tiliä itse Jumalalle. Veljien pilkkaaja ja tuomitsija....

• puhdaoppisuudesta
        Alpo Ahola kirjoitti:

saat realistisen kuvan kun katsot kirkkonne hengellistä tilaa tällä hetkellä! Ja piispojen ja pappien lausahduksia lehdissä ja tv:ssä.Voi, voi....

• että sinä
        Alpo Ahola kirjoitti:

Tätä on tavattoman mukava tunnustaa, kun saa kilvan ylistää Kristusta. Uskon nyt kuitenkin Kristuksen lunastustekoon kohdallani. Väitä vastaan ja kielle se mahdollisuus.

Jeesusta Kristusta ylistät ja koroitat.Mutta mitä sinä sitä luterilaisuutta "palvot" ja ylistät ja kastetta joka paikassa.Maailmassa kuolee ja Suomessakin paljon kastamattomia vauvoja, lähetätkö sinä ne kadotukseen kun ei ole kastettu luterilaisella "sakramentilla"? Kysyy timo, Jeesukseen Kristukseen uskova, ei luterilainen mies.

• Alpo Ahola
        puhdaoppisuudesta kirjoitti:

saat realistisen kuvan kun katsot kirkkonne hengellistä tilaa tällä hetkellä! Ja piispojen ja pappien lausahduksia lehdissä ja tv:ssä.Voi, voi....

Olen piispoille lähettänyt useita satraappikirjoituksia. Olen oppositioasemassa piispoihin nähden. Ilmeiseti et tiedä sitä, kun opetat tuossa asiassa sorsaa uimaan.

• Alpo Ahola
        että sinä kirjoitti:

Jeesusta Kristusta ylistät ja koroitat.Mutta mitä sinä sitä luterilaisuutta "palvot" ja ylistät ja kastetta joka paikassa.Maailmassa kuolee ja Suomessakin paljon kastamattomia vauvoja, lähetätkö sinä ne kadotukseen kun ei ole kastettu luterilaisella "sakramentilla"? Kysyy timo, Jeesukseen Kristukseen uskova, ei luterilainen mies.

Korostan kristillistä kastetta. Korostan luterilaista oppia.

Nykyinen luterilainen kirkko valapattoine piispoineen on molemmista horjahtanut ja erityisesti luterilaisesta vanhurskauttamisopista ja sitten muustakin. Tohdin tämän sanoa julkisesti, kun olen lähettänyt piispoille asiasta huomautuksia.

• Voitto Ramu
        puhdaoppisuudesta kirjoitti:

ONKO NE KASTEEN VIKA???

Yli 50% aikuiskastetuista hellareista luopuu uskostaan sanoi hellari pappi.

te ette vaan ymmärrä kasteen olemusta ollenkaan.
        näette sen vain ihmisen tekona JUMALALLE. mitä symboisia tekoja Jumala muka sulta vaatii??

MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?
        - Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
        -Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
        - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
        - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
        - Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
        - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
        - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
        ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
        synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
        - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
        Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
        - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
        päällensä (Gal 3:27)
        - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
        tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
        morsiameksi (Ef 5:26- 27)
        - Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
        koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
        - Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
        omastatunnosta (Hb 10:22)
        - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
        ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
        kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
        - Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
        Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)jonakin ihmisen tekona Jumalle.

• Alpo Ahola
        että sinä kirjoitti:

Toivoisin, että nyt vähän ajattelisit, mitä olet tuolla kysymyksellä tekemässä ja suustasi ulos tuomalla. Häpeä sanojasi. Luulisi olevan vähän enempi opillista valveutuneisuutta epämääräisellä "että sinä"llä.

• Kuules
        Alpo Ahola kirjoitti:

Olen piispoille lähettänyt useita satraappikirjoituksia. Olen oppositioasemassa piispoihin nähden. Ilmeiseti et tiedä sitä, kun opetat tuossa asiassa sorsaa uimaan.

Miten itse opetat jos et tiedä totuutta että uskovienkaste on tuo yksikaste ei ole muuta. Tulee mieleen lähinnä sanonta: Sokea toista taluttaa. Siitä on kyse noissa sinun opetuksissa

• on vastauksesi
        Alpo Ahola kirjoitti:

Toivoisin, että nyt vähän ajattelisit, mitä olet tuolla kysymyksellä tekemässä ja suustasi ulos tuomalla. Häpeä sanojasi. Luulisi olevan vähän enempi opillista valveutuneisuutta epämääräisellä "että sinä"llä.

kastamattomien vauvojen, lasten suhteen, siihen odotan luterilaiselta lapsikasteen puolustajalta selvää vastausta? Miten on menevätkö luterilaisella sakramenntikasteella kastamattomat miljoonat vauvat -ja lapset kadotukseen, vastaus kiitos, joko menee tai ei mene? Odottaa timo Jeesukseen uskova?

• joka on
        Voitto Ramu kirjoitti:

ONKO NE KASTEEN VIKA???

Yli 50% aikuiskastetuista hellareista luopuu uskostaan sanoi hellari pappi.

te ette vaan ymmärrä kasteen olemusta ollenkaan.
        näette sen vain ihmisen tekona JUMALALLE. mitä symboisia tekoja Jumala muka sulta vaatii??

MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?
        - Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
        -Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
        - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
        - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
        - Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
        - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
        - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
        ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
        synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
        - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
        Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
        - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
        päällensä (Gal 3:27)
        - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
        tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
        morsiameksi (Ef 5:26- 27)
        - Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
        koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
        - Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
        omastatunnosta (Hb 10:22)
        - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
        ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
        kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
        - Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
        Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)jonakin ihmisen tekona Jumalle.

uskoon tulleelle annettu, vika ole!Väärän kasteopetuksen so. lapsikasteen vika se on!.No sanoppa se helluntaipapin nimi kun sitä täällä aina toitotat, joka tuollaista on sanonut, odotan/odotamme. Totuus ei pala tulessakaan!

• &&&
        Alpo Ahola kirjoitti:

Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan vastauksen tähän asiaan, miten on lapsikasteen puolustajat, vastatkaapa Timolle!

• Voitto Ramu
        joka on kirjoitti:

uskoon tulleelle annettu, vika ole!Väärän kasteopetuksen so. lapsikasteen vika se on!.No sanoppa se helluntaipapin nimi kun sitä täällä aina toitotat, joka tuollaista on sanonut, odotan/odotamme. Totuus ei pala tulessakaan!

Rakas veljeni Kyösti Pellinen sanoi, että yli puolet hellareihin kastetuista luopuu.

• Voitto Ramu
        Voitto Ramu kirjoitti:

Rakas veljeni Kyösti Pellinen sanoi, että yli puolet hellareihin kastetuista luopuu.

niin että korvat heiluu.

• Alpo Ahola
        Kuules kirjoitti:

Miten itse opetat jos et tiedä totuutta että uskovienkaste on tuo yksikaste ei ole muuta. Tulee mieleen lähinnä sanonta: Sokea toista taluttaa. Siitä on kyse noissa sinun opetuksissa

Suomen kielessä yksi tarkoittaa ensisijaisesti kappalemäärää. Kun minä annan Sinulle jotain esinettä yhden kappaleen, niin ei siinä silloin ole monta ja silmilläsi näe yhden esineen ja jos ei ole näköaisti kunnossa, niin tunnustelemallakin sen voi aistia. Kun kaste tapatuu ISÄN, POJAN ja PYHÄN HENGEN mineen ja sellainen vesikaste syritetaan yhden kerran, niin se on pätevä. Siis sekin kaste, joka aikuisena suoritetaan, jos ei ole lapsena kastettu, niin se yksi kaste on oikea. Silloin kun lapsikaste kielletään ja tehdään uusi kaste aikuisena, niin silloin on siirrytty numeroon kaksi ja se ei kerta kaikkiaan ole enää yksi. Jos sinulla vielä kaksi tarkoittaa yhtä, niin hyvä oot matikassa.

Enoni oli sotasokea, ja tunnen sokeutta nyt jonkinverran. Se mitä sanot sokeudesta ja viittaat sillä sanomatta minuun, niin se herja jääköön Sinun omaan arvoosi.

• Alpo Ahola
        on vastauksesi kirjoitti:

kastamattomien vauvojen, lasten suhteen, siihen odotan luterilaiselta lapsikasteen puolustajalta selvää vastausta? Miten on menevätkö luterilaisella sakramenntikasteella kastamattomat miljoonat vauvat -ja lapset kadotukseen, vastaus kiitos, joko menee tai ei mene? Odottaa timo Jeesukseen uskova?

Jeesus opettaa, että ellei joku synny vedestä ja hengestä, ei hän pääse sisälle Jumalan valtakuntaan. Tuo on seurakunnalle ja yksityiselle ihmiselle sanottu samassa yhteudessä ja samoilla sanoilla, kun Jeesus opetti opettaja Nikodeemusta. Seurakunnassa pidettäköön annettu sääntö voimassa, eikä kumota sitä vastakkaisella kiellolla. Se nyt on paha juttu, kun kaste halvennetaan ja siitä tehdään ihmisen tunnustustoimi. Sellaisen kasteen sisältö on verrattavissa Johanneksen parannuksen kasteesen, eikä ole sisällöllisesti Jeesuksen asettamaan kasteeseen verrattavissa. Sellainen kaste on siis lain teko ja on Jeesuksen sanoihin tueutuen sanottava, että niin täytetään kaikki vanhurskaus. Kuitenkin kävi niin, että Jeesus sai yksin taivaasta todistuksen vanhurskaudesta Johanneksen parannuksenkasteella. Muut jäivät KYYKÄÄRMEEN SIKIÖIKSI Luuk.3:7.

En mene Jumalan maesteettiin ja pyydän, ettet Sinäkään sinne ryntää.

• Alpo Ahola

• Voitto Ramu
        Voitto Ramu kirjoitti:

niin että korvat heiluu.

tuota "korvat heiluu" viestiä en minä, Voitto Ramu ole kirjoittanut.

kirjoittaha- häpeäisit.

Kyösti Pellinen lausui todellakin minulle noin. soita vaikka häelle ja kysy.

• evankelista TIMO

Ei mitään uudestikastamista, vaan uskoon tultuaan ottivat kasteen Jeesukseen Kristukseen!
      Kaikki lapsi/vauvakasteet jne eivät ole Raamatun mukaisia vapaahetoisesti tapahtuvia kasteita, varsinkaan kun ei ole vielä ymmäretty, sisäistetty, jne kasteen merkitystä, että se kuuluu uskoon tulleelle
      KAIKKI MIKÄ EI OLE USKOSTA ON SYNTIÄ! Mestarimme Jeesuksen Kristuksen sanat!!

• Alpo Ahola

Hyvä on, että kaikki uskovien kasteella kastetut sitten pelastuvat, eivätä uskovien kasteensa jälkeen lankea. Minulla on nyt kuitenkin vähän huonompia tietoja asiasta, että valitettavia epäuskoon lankeamisia on. Puolusta lujasti vaan omaa ratkaisua, ei se sittenkään näy kestävän. Onko sittenkään kaikki uskovien kasteella käynet ymmärtäneet kasteen merkitystä? Se epäuskoon lankeaminen uskovien kasteella kastettujen kohdallakin täytyy sittenkin olla syntiä. Ei se ihmisen teko näy lujaa olevan.

• näistä uskovina
        Alpo Ahola kirjoitti:

Hyvä on, että kaikki uskovien kasteella kastetut sitten pelastuvat, eivätä uskovien kasteensa jälkeen lankea. Minulla on nyt kuitenkin vähän huonompia tietoja asiasta, että valitettavia epäuskoon lankeamisia on. Puolusta lujasti vaan omaa ratkaisua, ei se sittenkään näy kestävän. Onko sittenkään kaikki uskovien kasteella käynet ymmärtäneet kasteen merkitystä? Se epäuskoon lankeaminen uskovien kasteella kastettujen kohdallakin täytyy sittenkin olla syntiä. Ei se ihmisen teko näy lujaa olevan.

kastetuista huolehdi, Jeesus on Isälle Jumalalle luvannut pitää heistä huolen.Jos nyt sinua on yleensäkkään kukaan pyytänyt pitämään kenestäkään huolta, pidä huoli siitä mainitsemastasi luterilaisuudesta että ne väkisin vauva, lapsikastetut tulevat uskoon kun tulevat siihen ikään että ymmärtävät EVANKELIUMIN. Evankeliumista Paavali sanoo:se on Jumalan voima! Ai miten voit pitää pelastusta Jeesuksessa esillä lut kirkossa ja luterilaisten keskuudessa? Kerro heille: vain USKO Jeesukseen PELASTAAA!!!

• Alpo Ahola
        näistä uskovina kirjoitti:

kastetuista huolehdi, Jeesus on Isälle Jumalalle luvannut pitää heistä huolen.Jos nyt sinua on yleensäkkään kukaan pyytänyt pitämään kenestäkään huolta, pidä huoli siitä mainitsemastasi luterilaisuudesta että ne väkisin vauva, lapsikastetut tulevat uskoon kun tulevat siihen ikään että ymmärtävät EVANKELIUMIN. Evankeliumista Paavali sanoo:se on Jumalan voima! Ai miten voit pitää pelastusta Jeesuksessa esillä lut kirkossa ja luterilaisten keskuudessa? Kerro heille: vain USKO Jeesukseen PELASTAAA!!!

Toista nimeä ei ole taivaan alla jossa olis pelastuksemme. Olemme siis armosta autuaita, emmekä omista töistämme, että kaikki kerskaus kuuluu vain Kristukselle. Omat ratkaisutkaan ei riitä, sillä se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumala lähetti.

• oikea.

Ensimmäinen kaste lapsena nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen antaa lapselle Pyhän Hengen lahjan.

Lahkojen suorittamat toiset kasteen uudestikasteet tuovat toisen hengen, antikristuksen hengen.

• Alpo Ahola

Haluan lähettää Sinulle tervehdyksen syystä, että olen viesteistäsi tehnyt johtopäätöksen, että kastekäsityksemme on hyvin pitkälle sama. Tervehdykseni sisältö on Raamatun lauseita, johon hyvin pitkälle olen pohjannut kstekäsitykseni. Olen tarvinnut eri tilanteissa Raamatunlauseita, kun olen puolustanut Jeesuksen asettamaa Kristillistä kastetta. Johanneksen parannuksen kaste ei ole enää voimassa. Ap.t.19:1-7 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

= = =

1.Moos. 2: 17
      Mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

1.Moos. 5:3
      Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.

2. Moos. 20:24
      Tee minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi. Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua.

Job 14:4
      Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.

Joel. 2:16
      Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.

Matt.18:3
      Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan”.

Matt. 18:5
      Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.

Matt. 28:19
      Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Mark.16:15-16
      Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Luuk. 18:16
      Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

Joh. 3:6
      Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Ap.t 2: 38-39
      Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Ap.t. 21:5
      Mutta kun olimme viettäneet loppuun ne päivät, lähdimme matkalle, ja kaikki saattoivat vaimoineen ja lapsineen meitä kaupungin ulkopuolelle saakka. Ja me laskeuduimme rannalla polvillemme ja rukoilimme.

Room. 3:10-12
      Niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

Room. 5:12
      Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet

Room. 5:18
      Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;

Room. 5:28
      Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

Room. 6:23
      Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Room. 7:14
      Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

Gal. 3:22
      Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

Ef. 2:3
      Joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin.

Ef. 4:5
      Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste.

Ef. 6:4
      Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.

Kol.2:11-13
      Ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset.

1.Tim.1:5
      Kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.

Tit.3:4-7
      Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

Hepr. 11:6
      Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen.

1. Piet. 2:2
      Ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen

1.Piet. 3:20-21
      Jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.

Perhekuntien kasteet
      Korneliuksen (Apt.10:47), Lyydian (Apt.16:13-15), Filipin vanginvartijan (Apt.16:25-34), Krispuksen (Apt.18.8) ja Stefaanan (1.Kr. 1:16).

• Voitto Ramu

"1.Piet. 3:21
        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta. "

Eli, kastekaan ei tee LIHALLE mitään puhdistusta, LIHA pysyy edelleen synnin asuinsiana ja jää tänne.

hyvä omatunto tulee siitä, että synnit saadaan anteeksi.Kasteen jälkeen ei tarvitse enään kantaa pahaa omaatuntoa, koska kaikki on sovitettu ja sovitus on luettu minun hyväkseni kasteessa.

hellarit vetoaa tuohon hyvän omantunnon pyytämiseen. Oppinsa mukaan he ovat jo uudestisyntyneet ja saneet syntinsä anteeksi.

Mikä heillä on jäänyt omatuntoa painamaan vielä anteeksisamisen jälkeen kun pitää mennä pyytämään hyvää omaatuntoa vielä erikseen.

• Alpo Ahola
        Voitto Ramu kirjoitti:

"1.Piet. 3:21
        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta. "

Eli, kastekaan ei tee LIHALLE mitään puhdistusta, LIHA pysyy edelleen synnin asuinsiana ja jää tänne.

hyvä omatunto tulee siitä, että synnit saadaan anteeksi.Kasteen jälkeen ei tarvitse enään kantaa pahaa omaatuntoa, koska kaikki on sovitettu ja sovitus on luettu minun hyväkseni kasteessa.

hellarit vetoaa tuohon hyvän omantunnon pyytämiseen. Oppinsa mukaan he ovat jo uudestisyntyneet ja saneet syntinsä anteeksi.

Mikä heillä on jäänyt omatuntoa painamaan vielä anteeksisamisen jälkeen kun pitää mennä pyytämään hyvää omaatuntoa vielä erikseen.

Sanoisiko Jeesus, että "Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä". Matt.18:20 (Biblia)

1. Joh. 5:7-8
        Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat: Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. (Biblia)

Joh.3:3-11
        Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny, ei hän taida Jumalanmalan valtakuntaa nähdä. Nikodemus sanoi hänelle: kuinka taitaa ihminen vanhana syntyä? taitaako hän äitinsä kohtuun jälleen mennä, ja syntyä? Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän pitää uudesta syntymän. Tuuli puhaltaa, kussa hän tahtoo, ja sinä kuulet hänen humunsa, ja et tiedä, kusta hän tulee taikka kuhunka hän menee: näin on jokainen, joka Hengestä syntynyt on. Vastasi Nikodemus ja sanoi hänelle: kuinka ne taitavat tapahtua? Jesus vastasi ja sanoi hänelle: sinä olet mestari Israelissa, ja et näitä tiedä! Totisesti, totisesti sanon minä sinulle: me puhumme, mitä me tiedämme, ja todistamme, mitä me näemme, ja ette ota vastaan meidän todistustamme. (Biblia)

• Kiitos AA rohkaisustasi!
        Kannattaa muidenkin kopsata omiin tiedostoihinsa Raamatun kohdat joita toit esiin.
        Voitto Ramulla on ollut myös hyviä Raamatun paikkoja kasteen sisällöstä.
        Nekin kannattaa tallentaa tiedostoihinsa.
        Näistä on paljon hyötyä kastekeskusteluihimme.
        ---
        Itselläni on usein tapana viritellä (kaste)keskusteluja tekemällä alussa ja väliin "tyhmiä" kysymyksiä.

Mikä tapa sinusta olisi hedelmällisin, jotta näistä kastekeskusteluistamme olisi jotain hyötyä.
        Tietysti kannattaa ensin rukoilla, että Jumala itse johtaisi keskustelujamme Pyhän Henkensä kautta ja että Hänen Sanansa saisi olla ohjenuoranamme.

• Alpo Ahola
        Tapio522 kirjoitti:

Kiitos AA rohkaisustasi!
        Kannattaa muidenkin kopsata omiin tiedostoihinsa Raamatun kohdat joita toit esiin.
        Voitto Ramulla on ollut myös hyviä Raamatun paikkoja kasteen sisällöstä.
        Nekin kannattaa tallentaa tiedostoihinsa.
        Näistä on paljon hyötyä kastekeskusteluihimme.
        ---
        Itselläni on usein tapana viritellä (kaste)keskusteluja tekemällä alussa ja väliin "tyhmiä" kysymyksiä.

Mikä tapa sinusta olisi hedelmällisin, jotta näistä kastekeskusteluistamme olisi jotain hyötyä.
        Tietysti kannattaa ensin rukoilla, että Jumala itse johtaisi keskustelujamme Pyhän Henkensä kautta ja että Hänen Sanansa saisi olla ohjenuoranamme.

Näillä palstoilla tuntuu hampaisto terävöityvän aika tavalla, sillä teko-oppisuutta ja synerkiaetujen etsijöitä on niin paljon. Tietysti me voimme provosoimalla herättää keskustelun, mutta se ei ole hyvä jäädä siihen, vaan tietysti olisi päästävä ohjaamiseen ja opettamiseen ja loppuhuipennuksena pitäisi tulla esiin kaikki se Kristuksen työ, siis evankeliumi, miten se kätkeytyy Sanaan ja sakramentteihin. Lain opetus on sitten taitolaji, ettei uskovia ja armosta autuutta omistavia viedä lain alle. Heitä ei kuitenkaan saa myöskaan johdattaa antinomilaisuuteen, jossa ei sitten ole mitään väliä, kun vain uskoa huulilla tunnustetaan. Lain kautta tulee synnintunto. Lain opetus lähtee yleisestä turmeluksen opettamisesta ja jatkuu aina siihen saakka kun opetetaan uskovaisia suuntaamaan ajallisen elämän Jumalan tahdon suuntaan, sillä uskovaisessakin asuu loppuun asti syntiturmelus. Laki on siis aikaa varten ja Kristus on tuonut esiin iankaikkisen lunastuksen, jonka osallisuuteen olemme päässeet pyhässä kasteessa.

Jos vaikka käväiset kotisivullani www.nic.fi/~aahola , niin sieltä löytää yhteystietoja. Jos Sinua kiinnostaa, niin minä olen valmis henkilökohtaiseen keskusteluun.

• Alpo Ahola

Johannes Kastajan oman todistuksen mukaan hän kastaa vedellä parannukseen, mutta Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Jumalanhan on ilman Kristusta kuluttava tuli. Siis Jeesus on kasteen toimittaja ja liittää kasteessa kastettavan itseensä, Pyhään Henkeen ja Jumalaan. Huomaamme tuossa todellisen oksastamisen.

• TaistoRa.

>>Kirjoitit-
      >>Nikean uskontunnustuksessa todetaan: "...me tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi,..." (Apt. 2:38).
      Oliko uudestikastaminen jo "ongelma" tämän uskontunnustuksen syntyaikoina?>Room. 10:10
      "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".
      ......
      17 "usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen kristuksen sanan kautta"!

• risitiinnaulittu

Joo täällä kuorossa pelotellaa uudestikasteesta ja taivaspaikan menetyksestä ym. ym. näin se ei kuitenkaan ole! Jos ihminen pelastuu vauvana saadun kasteen tuloksena, mihin Jeesuksen sovitustyötä tarvitaan, kun parannusta ei tarvi tehdä. Niinpä niin. Raamattu ei muusta opetakkaan kuin parannuksenteosta, synti ei peri taivaan valtakuntaa, sinne ei mennä oikopolkuja pitkin, vaan Jeesuksen sovintoveren kautta.

• Alpo Ahola
        risitiinnaulittu kirjoitti:

Joo täällä kuorossa pelotellaa uudestikasteesta ja taivaspaikan menetyksestä ym. ym. näin se ei kuitenkaan ole! Jos ihminen pelastuu vauvana saadun kasteen tuloksena, mihin Jeesuksen sovitustyötä tarvitaan, kun parannusta ei tarvi tehdä. Niinpä niin. Raamattu ei muusta opetakkaan kuin parannuksenteosta, synti ei peri taivaan valtakuntaa, sinne ei mennä oikopolkuja pitkin, vaan Jeesuksen sovintoveren kautta.

Ilmeiseti käsityksesi on se, ettei lapsena kastettu voi uskoa lainkaan Kristuksen lunastustekoon. Olen lapsena kastettu, KIITOS HERRALLE. Olen myös lapsena opetettu omistamaan Sanasta autuus, eikä omista ansioista, eikä ydestäkään teosta, sillä oma VANHURSKAUTEMME ON KUIN SAASTAINEN VAATE. Minä en ole tehnyt mitään omia parannuksia. Lain mukaan olen joka hetki ansioideni mukaan kadotustuomion alainen, mutta uskossa Herraan Jeesukseen olen autuas Jumalan lapsi. Laista on tullut synnintunto ja se on kurittanut ja kasvattanut Kristukseen. Jos kukaan helluntalainen ei ole lihasta suntynyt, niin minun on tunnustettava, että SANAN MUKAAN MINÄ OLEN. Sanan mukaan minä olen myös Kristuksen sovintotyön tähden Jumalan edessä vanhurskas. Uskossa omistan Kristuksen, vaikka kaikki sen minulta kieltäisivätkin.

Helluntalaiset ja muut pyhityskristilliset suunnatkaa kritiikkinne sinne, mihin se kuuluu - epäuskoisiin. Kritiikki alkakoon synnin osoituksella lain ja parannuksen saarnalla. Itse olen omalta osaltani tuominnut epäuskon. Epäuskoiset Jumala tuomitsee kadotukseen viimeisenä päivänä. Tulkaa siihen työhön mukaan, niin tulette tuntemaan perkeleen kiukkuisuuden.

• ristiinnaulittu
        Alpo Ahola kirjoitti:

Ilmeiseti käsityksesi on se, ettei lapsena kastettu voi uskoa lainkaan Kristuksen lunastustekoon. Olen lapsena kastettu, KIITOS HERRALLE. Olen myös lapsena opetettu omistamaan Sanasta autuus, eikä omista ansioista, eikä ydestäkään teosta, sillä oma VANHURSKAUTEMME ON KUIN SAASTAINEN VAATE. Minä en ole tehnyt mitään omia parannuksia. Lain mukaan olen joka hetki ansioideni mukaan kadotustuomion alainen, mutta uskossa Herraan Jeesukseen olen autuas Jumalan lapsi. Laista on tullut synnintunto ja se on kurittanut ja kasvattanut Kristukseen. Jos kukaan helluntalainen ei ole lihasta suntynyt, niin minun on tunnustettava, että SANAN MUKAAN MINÄ OLEN. Sanan mukaan minä olen myös Kristuksen sovintotyön tähden Jumalan edessä vanhurskas. Uskossa omistan Kristuksen, vaikka kaikki sen minulta kieltäisivätkin.

Helluntalaiset ja muut pyhityskristilliset suunnatkaa kritiikkinne sinne, mihin se kuuluu - epäuskoisiin. Kritiikki alkakoon synnin osoituksella lain ja parannuksen saarnalla. Itse olen omalta osaltani tuominnut epäuskon. Epäuskoiset Jumala tuomitsee kadotukseen viimeisenä päivänä. Tulkaa siihen työhön mukaan, niin tulette tuntemaan perkeleen kiukkuisuuden.

mukamas julisteta parannussaarnaa, nyt olen aivan ymmälläni. Sehän se juuri tässä onkin että julistetaan parannuksentekoa! synti ei peri taivaan valtakuntaa, eli parannuksenteostahan tässä on jankutettu koko ajan! mikäs sekasoppa nyt alpo on päässänsä kehtitellyt. Kyllä se kuule on ihan toisinpäin mitä sinä yrität syöttää että vauvana saatu kaste pelastaa, Usko Jeesukseen pelastaa, sitä julistamme, emme vauvakasteoppia. Yksin Jeesuksen armosta, tunnustamalla ja hylkäämällä pääsee perille. Kaste sitten vasta.

• Alpo Ahola
        ristiinnaulittu kirjoitti:

mukamas julisteta parannussaarnaa, nyt olen aivan ymmälläni. Sehän se juuri tässä onkin että julistetaan parannuksentekoa! synti ei peri taivaan valtakuntaa, eli parannuksenteostahan tässä on jankutettu koko ajan! mikäs sekasoppa nyt alpo on päässänsä kehtitellyt. Kyllä se kuule on ihan toisinpäin mitä sinä yrität syöttää että vauvana saatu kaste pelastaa, Usko Jeesukseen pelastaa, sitä julistamme, emme vauvakasteoppia. Yksin Jeesuksen armosta, tunnustamalla ja hylkäämällä pääsee perille. Kaste sitten vasta.

Oletko täyttänyt lain? Et ole. Parannussaarna kuuluu sinullekkin. Minä pidän itseni Jumalan edessä omassa varassani vanhurskautta vailla olevana. Minulle nyt kuitenkin helluntalaisissa piireissä annettiin ymmärtää, että kun tekee oman henkilökohtaisen ratkaisun, niin saa synnit anteeksi. Tuota en hyväksynyt, vaan näin sen hyvien töiden tekemisenä ja luulona, että meidän hyvät tekomme palkitaan anteeksiantamuksella. Ei niin, vaan Golgatan työ onistetaan ilman mitään ennakkotöitä, sillä niitä ei ole ollut. Parannus saarnassa julistetaan ihmisen syntisyyttä ja kadotuksen alaista tilaa, eikä sitä, että kun teet sitä ja sitä, niin saat sitten sitä ja sitä.

• ristiinnaulittu
        Alpo Ahola kirjoitti:

Oletko täyttänyt lain? Et ole. Parannussaarna kuuluu sinullekkin. Minä pidän itseni Jumalan edessä omassa varassani vanhurskautta vailla olevana. Minulle nyt kuitenkin helluntalaisissa piireissä annettiin ymmärtää, että kun tekee oman henkilökohtaisen ratkaisun, niin saa synnit anteeksi. Tuota en hyväksynyt, vaan näin sen hyvien töiden tekemisenä ja luulona, että meidän hyvät tekomme palkitaan anteeksiantamuksella. Ei niin, vaan Golgatan työ onistetaan ilman mitään ennakkotöitä, sillä niitä ei ole ollut. Parannus saarnassa julistetaan ihmisen syntisyyttä ja kadotuksen alaista tilaa, eikä sitä, että kun teet sitä ja sitä, niin saat sitten sitä ja sitä.

miesparka etten muuta sano. Uskoontuleminen Alpo pitää tapahtua, eli uudestisyntyminen. Ilmeisesti et luota tähän Jeesuksen sanomaankaan. Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä... niin ei ole mitään oikotietä, parannus ja syntien hylkääminen se on tie joka vie perille. Jeesus sanoi naiselle joka oli tavattu itse teosta..missä ovat sinun syyttäjäsi, mene äläkä enää syntiä tee..niin Jeesus oli aikamme parannussaarnaaja joka julisti syntiselle hänen syntinsä anteeksi.

• ristiinnaulittu

miesparka etten muuta sano. Uskoontuleminen Alpo pitää tapahtua, eli uudestisyntyminen. Ilmeisesti et luota tähän Jeesuksen sanomaankaan. Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä... niin ei ole mitään oikotietä, parannus ja syntien hylkääminen se on tie joka vie perille. Jeesus sanoi naiselle joka oli tavattu itse teosta..missä ovat sinun syyttäjäsi, mene äläkä enää syntiä tee..niin Jeesus oli aikamme parannussaarnaaja joka julisti syntiselle hänen syntinsä anteeksi.

paikkoja jotta et nyt tee tyhjäksi avian tuota parannuksen tekoa.

Matteuksen evankeliumi:
        3:2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
        4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
        11:20 Sitten hän rupesi nuhtelemaan niitä kaupunkeja, joissa useimmat hänen voimalliset tekonsa olivat tapahtuneet, siitä, etteivät ne olleet tehneet parannusta:

Markuksen evankeliumi:
        1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."
        6:12 Niin he lähtivät ja saarnasivat, että oli tehtävä parannus.

Luukkaan evankeliumi:
        13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
        13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
        15:7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
        24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        5:31 Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
        8:22 Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
        17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
        20:21 vaan olen todistanut sekä juutalaisille että kreikkalaisille parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen.
        26:20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Hebrealaiskirje:
        6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,

Ilmestyskirja:
        2:5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
        2:16 Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
        2:21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan

• Alpo Ahola

Olen kasteessa uudestisyntynyt vedestä ja Hengestä. Tiedän, että kiellät sen. Se on sinun asiasi. Pyhän Hengen uudistusta tarvitsen joka päivä. Uskossa omistetaan Kristus. Sen nyt vaan taas tänään omistan. Eilisen päivä usko ei tänä päivänä riitä. Jos luulet, ettei turmelus enää asu uskovassa, niin olet erehtynyt. Paavalikin näki jäsenissään toisen lain, joka soti mielen lakia vastaan. Olet siis Paavalia vanurskaampi tekojen mukaan. Syntiturmelus nyt kuitenkin meistä eroaa vasta kuolemassa. Se on Raamatun totuus. Uskovassa ihmisessä asuvat kuolemaan saakka sekä uusi ihminen, että vanha ihminen. Vanhalle ihmiselle kuuluu kuolema. Olen kyllä kuullut pyhitysliikkeiden kannattajien sellaisia todistuksia, etteivät ole uskoon tulonsa jälkee tehneet syntiä, mutta Raamattu ei tue sellaista käsitystä, vaan Jeesus käskee rukoilla Isä meidän rukouksessa joka päivä syntejämme anteeksi, vaikka Golgatalla jo synti sai rangasituksensa.

• Alpo Ahola

paikkoja jotta et nyt tee tyhjäksi avian tuota parannuksen tekoa.

Matteuksen evankeliumi:
        3:2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
        4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
        11:20 Sitten hän rupesi nuhtelemaan niitä kaupunkeja, joissa useimmat hänen voimalliset tekonsa olivat tapahtuneet, siitä, etteivät ne olleet tehneet parannusta:

Markuksen evankeliumi:
        1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."
        6:12 Niin he lähtivät ja saarnasivat, että oli tehtävä parannus.

Luukkaan evankeliumi:
        13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
        13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
        15:7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
        24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        5:31 Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
        8:22 Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
        17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
        20:21 vaan olen todistanut sekä juutalaisille että kreikkalaisille parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen.
        26:20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Hebrealaiskirje:
        6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,

Ilmestyskirja:
        2:5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
        2:16 Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
        2:21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan

Niinpä siis laki koko ajan tuomitsee, niin kuin sen pitääkin, ihmisen iankaikkiseen kadotukseen. Tekojen perusteella ihminen ei kykene Jumalan edessä vanhurskauteen, vaikka ihminen tahtoisikin. OLEN MYYTY SYNNIN ALAISUUTEEN. KRISTUS ON YKSIN VANHURSKAUTENI JUMALAN EDESSÄ. Hän on A ja O.

En kiellä parannusen tekoa, vaan osoitan, ettei se Jumalan edessä vanhurskauteen riitä. Kaikessa on Kristus oltava edesvastaajamme. Kiellä nyt se, se on sinun asiasi. Laista tulee synnintunto. Niin pitää tapahtua. Laki ei anna voimaa, vaan sen tehtävä on kuolettaa.

• ristiinnaulittu
        Alpo Ahola kirjoitti:

Olen kasteessa uudestisyntynyt vedestä ja Hengestä. Tiedän, että kiellät sen. Se on sinun asiasi. Pyhän Hengen uudistusta tarvitsen joka päivä. Uskossa omistetaan Kristus. Sen nyt vaan taas tänään omistan. Eilisen päivä usko ei tänä päivänä riitä. Jos luulet, ettei turmelus enää asu uskovassa, niin olet erehtynyt. Paavalikin näki jäsenissään toisen lain, joka soti mielen lakia vastaan. Olet siis Paavalia vanurskaampi tekojen mukaan. Syntiturmelus nyt kuitenkin meistä eroaa vasta kuolemassa. Se on Raamatun totuus. Uskovassa ihmisessä asuvat kuolemaan saakka sekä uusi ihminen, että vanha ihminen. Vanhalle ihmiselle kuuluu kuolema. Olen kyllä kuullut pyhitysliikkeiden kannattajien sellaisia todistuksia, etteivät ole uskoon tulonsa jälkee tehneet syntiä, mutta Raamattu ei tue sellaista käsitystä, vaan Jeesus käskee rukoilla Isä meidän rukouksessa joka päivä syntejämme anteeksi, vaikka Golgatalla jo synti sai rangasituksensa.

ja uskon saaneeni ne. tuollainen se vasta ahdistaakin kun joka päivä pitää syntejään pyytää anteeksi. Tuo merkitsee että et ole pelastunut vaan joudut uudestaan ja uudestaan pyytelemään anteeksi, Jeesus oli kertakaikkinen uhri ja sovitti meidän syntimme. Eri asia jos teet tietoisesti syntiä niin siitä onkin tehtävä parannus, mene ja äläkä enää syntiä tee.
        Tuo on kahle josta kerrot, olen uskonut kerran saaneeni syntini anteeksi ja se pitää riittää. Jeesus meni vain kerran ristille.
        Ihme että olet jaksanut, minä en jaksaisi jos minä joudun joka päivä pyytelemään anteeksi, sinulla on selkeästi ratkaisuongelma joka päivä sinä pyytelet, pyyteletkö sellaista mitä et edes ole tehnyt. Jeesuksessa olen vapaa synneistä.

• ristiinnaulittu

ja uskon saaneeni ne. tuollainen se vasta ahdistaakin kun joka päivä pitää syntejään pyytää anteeksi. Tuo merkitsee että et ole pelastunut vaan joudut uudestaan ja uudestaan pyytelemään anteeksi, Jeesus oli kertakaikkinen uhri ja sovitti meidän syntimme. Eri asia jos teet tietoisesti syntiä niin siitä onkin tehtävä parannus, mene ja äläkä enää syntiä tee.
        Tuo on kahle josta kerrot, olen uskonut kerran saaneeni syntini anteeksi ja se pitää riittää. Jeesus meni vain kerran ristille.
        Ihme että olet jaksanut, minä en jaksaisi jos minä joudun joka päivä pyytelemään anteeksi, sinulla on selkeästi ratkaisuongelma joka päivä sinä pyytelet, pyyteletkö sellaista mitä et edes ole tehnyt. Jeesuksessa olen vapaa synneistä.

1. Joh. 2:1
        Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas

2. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        3. Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
        4. Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
        5. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
        6. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

käskyjä ei pidä synnintekijä. eikä synnintekijä vaella niinkuin Hän vaelsi. Synnintekijä ei pidä Hänen sanaansa.

• Alpo Ahola

Näyt ymmärtävän viestini aivan poskelleen. Totta kai uskon Golgatan kertakaikkiseen ja täydelliseen uhriin. Jos tosiaan kykenet täydelliseen vaellukseen, niin etpä sitten Kristusta tavitse. Kysy nyt hyvänen aika omilta opettajiltasi, että voiko ihminen saavutta sellaista täydellisyyttä lain edessä kuin mitä annat ymmärtää ja eikö Isä Meidän rukous enää kuulukaan uskovaiselle, jossa pyydetään päivittäin syntejä anteeksi.

• TaistoRa.
        Alpo Ahola kirjoitti:

>>Kirjoitit-
        >>Parannussaarna kaataa oman vanhurskauden>Room. 5:1
        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta"

2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.>Tehkää parannus"! "ottakoon kukin kasteen"! ...jne... Kuten Pietari kuulijoilleen saarnasi!

Ihmisen pitää tulla syntiseksi Jumalan edessä ja vasta sitten Jumala voi antaa anteeksiantamuksen "Uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa"!

"Vanhurskaus" tulee Jeesuksessa Kristuksessa hänen sovitustyönsä perusteella - USKON KAUTTA - Hänen sovitustyöhönsä meidän edestämme Golgatalla, kuten jo luimme tuossa Roomalais jakeessa! Se ei siis ole omaa vanhurskautta, vaan uskonvanhurskautta Jeesuksessa!

Teillä on kummallisia pelastusteitä siellä kirkossa! Ensin pitää vauvat kastaa että pelastuu, mutta sitten kuitenkin pitää saarnata ihminen syntiseksi ja armoa tarvitsevaksi! Tuo ensimmäinen onkin kirkollista harhaa muka pelastua kasteessa, mutta tuo viimeksimainittu on jo Raamatullista ja aivan oikeaa evankeliumia!

Vauvoille taasen ei voi saarnata "synnintuntoa ja parannusta pahoista teoista", vaan vauvat sellaisenaan ovat sovitetut koska heillä ei ole "ennen tehtyjä syntejä", vaan hekin vasta sitten kun varttuvat ja tulevat tuntemaan hyvän ja pahan, vasta silloin heidänkin tulee kuulla evankeliumia Jeesuksesta ja tehdä parannusta ja ottaa vastaan Jumalan anteeksiantamus ja armo Jeesuksessa Kristuksessa! Tämän jälkeen heidän tulee ottaa Raamatullinen uskovien upotuskaste syntiensä anteeksisaamisen merkiksi jotka ovat jo uskon kautta Jeesuksessa anteeksi annetut!

• TaistoRa.

Jeesus on ollut vain kerran ristillä, toistakertaa hän ei sinne meidän edestämme mene!

Kun usko on syntynyt kuulijaan, niin hänen tulee senjälkeen vain kiittää siitä, että synnit ovat anteeksiannetut Golgatan sovitustyön perusteella Jeesuksessa Kristuksessa! Tietoiset synnit ovat toinen asia ja ne ovatkin vietävä Herramme eteen ja nöyrryttävä anteeksipyytämään, jotta ne anteeksi saadaan! Jeesus lupaakin ne anteeksi kunhan vain pyydämme!

Epävarmuus siitä että ovatkohan kaikki synnit tänään anteeksi pyydetyt ja annetut on henkinen kahle josta pitää päästä pois! Se on epäuskoa Jeesuksen sovitustyötä kohtaan ja uudelleen Kristuksen ristille naulitsemista! Ja se on synti tuo "epäusko" josta pitää totisesti tehdä parannusta! Päästäksemme Jumalan lepoon!

>>Hepr 3:18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?

19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.

• Alpo Ahola
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitit-
        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta"

2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.>Tehkää parannus"! "ottakoon kukin kasteen"! ...jne... Kuten Pietari kuulijoilleen saarnasi!

Ihmisen pitää tulla syntiseksi Jumalan edessä ja vasta sitten Jumala voi antaa anteeksiantamuksen "Uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa"!

"Vanhurskaus" tulee Jeesuksessa Kristuksessa hänen sovitustyönsä perusteella - USKON KAUTTA - Hänen sovitustyöhönsä meidän edestämme Golgatalla, kuten jo luimme tuossa Roomalais jakeessa! Se ei siis ole omaa vanhurskautta, vaan uskonvanhurskautta Jeesuksessa!

Teillä on kummallisia pelastusteitä siellä kirkossa! Ensin pitää vauvat kastaa että pelastuu, mutta sitten kuitenkin pitää saarnata ihminen syntiseksi ja armoa tarvitsevaksi! Tuo ensimmäinen onkin kirkollista harhaa muka pelastua kasteessa, mutta tuo viimeksimainittu on jo Raamatullista ja aivan oikeaa evankeliumia!

Vauvoille taasen ei voi saarnata "synnintuntoa ja parannusta pahoista teoista", vaan vauvat sellaisenaan ovat sovitetut koska heillä ei ole "ennen tehtyjä syntejä", vaan hekin vasta sitten kun varttuvat ja tulevat tuntemaan hyvän ja pahan, vasta silloin heidänkin tulee kuulla evankeliumia Jeesuksesta ja tehdä parannusta ja ottaa vastaan Jumalan anteeksiantamus ja armo Jeesuksessa Kristuksessa! Tämän jälkeen heidän tulee ottaa Raamatullinen uskovien upotuskaste syntiensä anteeksisaamisen merkiksi jotka ovat jo uskon kautta Jeesuksessa anteeksi annetut!

Kun väitetään niin, ettei luterilaisessa kirkosa ole esillä parannussaarna, niin minun on ainakin puolustettava ja sanottava, että minä luerilaisen kirkon maallikkosaarnaajana pidän esillä parannussaarnaa, enkä nukuta ihmisiä kahvijutuilla. Voisitko ottaa esimerkiksi esille vaikka sivu: http://www.luthersaatio.com/saarnat.php ,niin voi todeta, että parannussaarna on myös esillä.

En muuten ole liberaalien kannattaja.

• Voitto Ramu
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitit-

Vauvat eivät Taiston mielestä tarvitse Jeesusta siis ollenkaan, vaan pääsevät aivaaseen omin avuin;

vaikka raamattu vakuuttaa:

"voiko vaimosta syntynyt olla puhdas"

• Voitto Ramu
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitit-

uskoisit jo, että mielenmuutos ei ole uudestisyntyminen.

Yritäpä keksiä selitys sille milloin pienestä lapsesta alkaen Jeesukseen uskoa syntyy uudesti, kun hänellä ei ole mitään mielenmuutosta. Sellasia on 1/3 uskovista.

Milloinka tuhlaajapojan veli uudestisyntyi kun koko ajan oli Isän kodissa?

korttitalo-oppisi on sortnu mennen ullen, ja elät vaan kuvitelmissä että se järkeisoppisi pysyy pystyssä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3116
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      4
      1891
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      323
      1822
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      129
      1736
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      65
      1293
    6. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1229
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1209
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      141
      1171
    9. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1163
    10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      72
      1117
    Aihe