Kävin tässä muutama päivä sitten hammaslääkärillä tarkastuksessa ja koko tarkastuksen ajan mietin että mitähän se tarkoittaa niillä ihme "koodeillaan", kait se ensin aina sanoo että mikä hammas on kyseessä mutta ois todella kiva tietää että mitä ne muut huomautukset tarkottaa?
Kysyin tarkastuksen jälkeen asiaa lääkäriltä mutta sanoi vaan että ei sinun ole niitä tarpeellista tietää, kunhan tiedät vaan onko reikiä tms.
Sanoin että ei varmaan oo niin tarpeellista, mutta ois vaan mukava tietää kun kait niillä nyt jotain tarkotetaan.
Oisko täällä joku viisas ihminen joka tietää näistä jutuista?
Osaisko joku kertoo?
14
3402
Vastaukset
- löytyy?
ehkä netistä voisi löytyä hammaslääkärien coodeja? ;)
Mennään etsimään,jos jotakin löytyy laitan ne tänne sitten, tee samoin! oke! - aku
Sulla on huono lääkäri kun ei suostu vaastaamaan potilaan kysymyksiin!
Ymmärtääkseni lääkäri sanoo ensin hampaan numeron, sitten ko. hampaan pinnan ja sitten vielä karieksen asteen (1=alkuvaihe).- karies ykkönen
pAIKATAANKO tuo koodi ykkönen karieksessa?
- Paikata
karies ykkönen kirjoitti:
pAIKATAANKO tuo koodi ykkönen karieksessa?
Karies 1 on alkava reikä, eli pysäytettävissä oleva. Hyvällä hoidolla karies pysähtyy, eikä etene karies kakkoseksi, joka joudutaan jo sitten paikkaamaan.
- Hyvä hoito?
Paikata kirjoitti:
Karies 1 on alkava reikä, eli pysäytettävissä oleva. Hyvällä hoidolla karies pysähtyy, eikä etene karies kakkoseksi, joka joudutaan jo sitten paikkaamaan.
...> Hyvällä hoidolla karies pysähtyy, eikä etene kakkoseksi,.......
Mitä tarkoitetaan tässä tapauksessa sillä HYVÄLLÄ HOIDOLLA? - ykkönenkin
Hyvä hoito? kirjoitti:
...> Hyvällä hoidolla karies pysähtyy, eikä etene kakkoseksi,.......
Mitä tarkoitetaan tässä tapauksessa sillä HYVÄLLÄ HOIDOLLA?Ei paikata ei, kunnes se ykkönen on seuraavalla kerralla vuositarkastuksen kanssa jo kolmonen. Vuodesta toiseen se on ykkönen..... Tätä on ollut ennenkin oman hammaslääkärin kanssa. Oma hammaslääkäri tuntee suusi ja Sinut, lukee hammasläääkäriliiton kampanjassa. Kyllä tosiaan tuntee, pesusta huolimatta, 3 x pvä. langat, väliharjat, tikut sun muut. purkat, tabut jne...reiät vain kasvaa, ja niitä ei paikata! Varsinaista hyvää seurantaaa... suosittelen yksityistä.
- Kaveri.
ykkönenkin kirjoitti:
Ei paikata ei, kunnes se ykkönen on seuraavalla kerralla vuositarkastuksen kanssa jo kolmonen. Vuodesta toiseen se on ykkönen..... Tätä on ollut ennenkin oman hammaslääkärin kanssa. Oma hammaslääkäri tuntee suusi ja Sinut, lukee hammasläääkäriliiton kampanjassa. Kyllä tosiaan tuntee, pesusta huolimatta, 3 x pvä. langat, väliharjat, tikut sun muut. purkat, tabut jne...reiät vain kasvaa, ja niitä ei paikata! Varsinaista hyvää seurantaaa... suosittelen yksityistä.
Se on kuule ihan itestäs kiinni pysähtyykö se karies 1 vai ei. Ei se sen hammaslääkärin vika ole jos sun kotihoito mättää.
"...pesusta huolimatta, 3 x pvä. langat, väliharjat, tikut sun muut. purkat, tabut jne...reiät vain kasvaa..."
Okei..jos hoidat hampaitas näin. Mutta tulee silti mieleen, et onko esim. pesutekniikka väärä.
Mene vaan yksityiselle paikkaamaan pysäytettävissä olevat karies ykköset...omat on rahasi. - itse......
Kaveri. kirjoitti:
Se on kuule ihan itestäs kiinni pysähtyykö se karies 1 vai ei. Ei se sen hammaslääkärin vika ole jos sun kotihoito mättää.
"...pesusta huolimatta, 3 x pvä. langat, väliharjat, tikut sun muut. purkat, tabut jne...reiät vain kasvaa..."
Okei..jos hoidat hampaitas näin. Mutta tulee silti mieleen, et onko esim. pesutekniikka väärä.
Mene vaan yksityiselle paikkaamaan pysäytettävissä olevat karies ykköset...omat on rahasi.Sekös on kuule niin, ettei se helvetin yksityinen oma hammaslääkäri niitä paikkaa. Joskus olen päässyt kunnalliselle ja siellä on joka kerta paikattu. Että ei ole rahasta kiinni...mutta sitten on kun niitä pitää kolmen pinnan paikkana paikata, ja pesutekniikka on ok!
- "Koodit"
Musta tuntuu, et ei sillä hampilääkärillä ole aikaa alkaa selittää kaikkia "koodeja".
Tosiaan..kaikilla hampailla on oma numeronsa ja kaikki hampaat on jaettu neljään sektoriin.
Tarkastus aloitetaan ylhäältä oikealta (1.sektori) ja edetään niin, että viimeiseksi ollaan alhaalla oikealla(4.sektori).
Ja kun se lääkäri reiän tai paikan hampaasta löytää, niin se sanoo eka hampaan ja sit monella pinnalla se on (hampaassa 5 pintaa). Karieksesta vielä se et monennenko asteen karies on kysessaä (3 astetta)
Kattoo se hampilääkäri vielä CPI-indeksin, eli merkkaa hammaskivet, ientulehdukset ym. Nämäkin merkataan numeroin, kuinka paljon tietyissä hampaissa on...ääh..vaikee selittää.- minä vaan
Joo, nyt selkis hieman.
Eli kun kuulin pari kertaa et "ykköstä" niin tarkotti varmaan et se karies oli 1.vaihees
Tuota ientulehdus juttua mietin vielä kun se sano aina jonkun numeron niin miten ne numerot menee? - koodittaja
minä vaan kirjoitti:
Joo, nyt selkis hieman.
Eli kun kuulin pari kertaa et "ykköstä" niin tarkotti varmaan et se karies oli 1.vaihees
Tuota ientulehdus juttua mietin vielä kun se sano aina jonkun numeron niin miten ne numerot menee?Koodeja on todella valtava määrä, jo tavallisessa perustutkimuksessa. Ei millään voi niitä kaikkia selittää. Tietty sen verran aikaa pitäisi olla, että kertoo missä hampaissa on pysäytettäviä karieksenalkuja (1.asteen eli initiaalivaiheen karies). Toisen asteen karies on dentiinissä eli hammasluussa ja yleensä se paikataan. Kolmas aste ulottuu pulpaan eli ydinonteloon asti.
Ientutkimuksessa käytetään ns. CPI-indeksia (Clinical Periodontal Index) joka kirjaa hampaistossa jokaisen kuudenneksen ientilanteen huonoimman arvon. 0= terve ien, 1=ientulehdus, 2= hammaskiveä ja/tai paikkaylimäärää tms kovaa plakkiretentiota, 3=syventyneitä ientaskuja 4-5 mm, 4= syventyneitä ientaskuja 6 mm tai yli.
Purennassa Angle I-luokka on normaalipurenta.
Sori vaan, mutta näitä on tosiaan tolkuttomasti.
- HOITAJA
Esimerkkinä kun hammaslääkäri sanoo d 18 se tarkoittaa oikean puolen yläviisaudenhammasta.
Ja a1 tarkoittaa amalgaamipaikkaa purupinnalla.
Sekä ym tarkoittaa yhdistelmämuovia.
Eli kertaukseksi ensin hampaan numero
sitten millainen se hampaan kunto on ja sitten vielä tarkennusta millä pinnalla ko. asia on (paikka tai karies).
Toivottavasti selvensi hieman asiaa.
Hyvää vuoden alkua!- minä vaan
Ok. Kiitos!
Nyt selkis asia hieman. :)
- tohtori12
Vaihda hammaslääkäriä jso on noin töykeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832