Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Luupiikki

Eila53

Minulla on kantapäässäni luupiikki, se on tosi kipeä ja haittaa kävelyäni. Olen käynyt siitä myös lääkärissä ja lääkäri ehdotti minulle kortisoonipiikkiä. Onko teillä mitään hyvää kotikonstia, millä sais nopeammin sen piikin pois? Kannattaako tuo kortisoonipiikki?

59

95614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

      kokeilla. Monilla kortisoni on auttanutkin, toisilla taas ei.

      • kantalaput

        Hommaa semmoset kantalaput kenkiisi. Sellaset silikoniset.Laitetaan kengän sisään ja niissä on sellanen reikä jonka voi kyllä tukkiakkin. Ja älä ihmeessä kävele ainakaan kannattomilla kengillaä ! Apteekista löytyy varmaan tai ainakin tilaavat jos ei ole varastossa.


      • luupiikitön
        kantalaput kirjoitti:

        Hommaa semmoset kantalaput kenkiisi. Sellaset silikoniset.Laitetaan kengän sisään ja niissä on sellanen reikä jonka voi kyllä tukkiakkin. Ja älä ihmeessä kävele ainakaan kannattomilla kengillaä ! Apteekista löytyy varmaan tai ainakin tilaavat jos ei ole varastossa.

        Tuon kantalapun voi kokeilla tehdä myös vaahtomuovista eli superlonista ja leikata keskelle reiän, että kipukohta ei paina askeltaessa. Itse tein näin, kun terveyskeskuslääkäri neuvoi. Lisäksi hommasin tukipohjalliset kenkiini ja sain niihin vielä lisäpehmusteet kantapäihin. Kipu parani ilman kortisoinia. Nyt ei ole enää vaivannut.


      • avun saanut
        luupiikitön kirjoitti:

        Tuon kantalapun voi kokeilla tehdä myös vaahtomuovista eli superlonista ja leikata keskelle reiän, että kipukohta ei paina askeltaessa. Itse tein näin, kun terveyskeskuslääkäri neuvoi. Lisäksi hommasin tukipohjalliset kenkiini ja sain niihin vielä lisäpehmusteet kantapäihin. Kipu parani ilman kortisoinia. Nyt ei ole enää vaivannut.

        Itse olen saanut avun kortisonipiikistä. vaiva ei ole uusiutunut.


      • kivulia kävely minul

        Olen kyllä ymmärtänyt että kipu ja tulehdus lähtevät kortisonilla,mutta en ole lääkäriltänikään kuullut että se poistuisi kortisonilla.


    • marja

      ..ota se piikki.
      Kokemusta on kaikista mahdollisista kotikonsteista. ( pohjalliset, pehmusteet kantapään alle, venytykset ym.) Ei ole ollut apua. Vasta kun olen saanut kortisoonipiikin, kipu huomattavasti rauhottunut. Tosin yksi piikki ei vielä tuo apua,kuulemma kolmen sarja olisi otettava. Toivottavasti saat avun jalkaasi.

      • Katariina

        Minulle lääkäri sanoi että kortisonipiikki vie kyllä kivun,mutta myös häviää rasvatyyny joka on kantapäässä.Siihen jää kuulema kuoppa ja ei ole hyvä.
        Hän ei suositellut kortisonia.En myöskään halua sitä koska kortisonista on aina muita seurauksia myös luihin lähialueella.


      • Avun saanut
        Katariina kirjoitti:

        Minulle lääkäri sanoi että kortisonipiikki vie kyllä kivun,mutta myös häviää rasvatyyny joka on kantapäässä.Siihen jää kuulema kuoppa ja ei ole hyvä.
        Hän ei suositellut kortisonia.En myöskään halua sitä koska kortisonista on aina muita seurauksia myös luihin lähialueella.

        TV2:n Akuutti ohjelmassa esiteltiin ns. kuusikipsiä ja siinä tehtiin malliksi juuri luupiikin hoitoon tarkoitettu tuki. Tuossa tuessa varpaat käännetään ylös joten jalka näyttää siltä kuin käveltäisiin koko ajan korkokengillä. Eli lääkärini ohje käyttää aina kohtuullisella korolla olevia kenkiä pitää paikkansa luupiikin hoidossa. Olen saanut parannettua ja pidettyä luupiikin poissa käyttämällä koko ajan korkokenkiä tai jos se ei ole mahdollista (esimerkiksi lenkkarit ja kumisaappaat) laitan kenkään kantapään alle luupiikin hoitoon tarkoitetut silikonikorokkeet.

        Minulla kortisoni auttoi vain ensimmäisellä kerralla ja kun toinen kerta ei enää tehonnut, lääkäri antoi tuon korkokenkäohjeen.


      • Kantapääkipuinen
        Avun saanut kirjoitti:

        TV2:n Akuutti ohjelmassa esiteltiin ns. kuusikipsiä ja siinä tehtiin malliksi juuri luupiikin hoitoon tarkoitettu tuki. Tuossa tuessa varpaat käännetään ylös joten jalka näyttää siltä kuin käveltäisiin koko ajan korkokengillä. Eli lääkärini ohje käyttää aina kohtuullisella korolla olevia kenkiä pitää paikkansa luupiikin hoidossa. Olen saanut parannettua ja pidettyä luupiikin poissa käyttämällä koko ajan korkokenkiä tai jos se ei ole mahdollista (esimerkiksi lenkkarit ja kumisaappaat) laitan kenkään kantapään alle luupiikin hoitoon tarkoitetut silikonikorokkeet.

        Minulla kortisoni auttoi vain ensimmäisellä kerralla ja kun toinen kerta ei enää tehonnut, lääkäri antoi tuon korkokenkäohjeen.

        Luin ekaksi, että kusipuukipsi :D ajattelin, että wtf :O :D piti lukaista uudestaan :D


    • taas se vaivaa

      Hei! Etsiskelin juuri tietoja luupiikistä ja satuin tälle sivustolle.
      Minulla vaiva tuli eka kerran 3v sitten. Ja nyt yllätys yllätys taas se alkoi tuntua.
      Sain tälläiset ohjeet sillon eka kerralla ja nämä tuntuvat tepsivän myös nyt. Elikkä katso, että jalkineesi on sellainen, että paino tulee enemmin päkille. Apteekista saa geelityynyjä vaimentamaan iskua. Käytä kylmäpussia ja jumppaa vaikka tennispallon kanssa jalan verenkiertoa. Venytä akillisjännettä ja hiero jalkaa aina kun voit.
      Aiemmin tämä tepsi vaikka aikaa siinä meni monta kuukautta. KÄytin tuolloin myös buranaa säännöllisesti.
      Nyt aloitin hoidon heti eka kipupäivänä ja viikon hoidon jälkeen on tilanne lähes parantunut. VÄltä myös turhaa kävelyä ja seisomista jalan päällä muutaman viikon ajan.
      Minä en ole vielä kortisoonia antanutlaittaa. Kannatan ensin itsehoito-ohjeita.

    • luu

      minulla on myös sama ongelma. Olen käyttänyt lepolastaa, joka on auttanut. Sitä pitää käyttää nukkuessa, että kantapää pysyy paikallaan. Käyttöaika on kaksi kuukautta. Vuokrasin lastan fysioterapeutilta, joka on erikoistunut jalan vaivoihin. Paikka H-linna ja vuokrauspaikka aulangontiellä. vuokra on 50 e.

    • saatavilla

      Pahasta luupiikkivaivastani pääsin eroon, kun menin jalkafysioterapeutille. Hän käänteli ja väänteli ja veteli jalkojani kolmen eri hoitokerran aikana. Samalla tehtiin myös pohjalliset, jotka auttavat jalkaa oikeaan asentoon. Kolmannella kerralla terapeutti käski kävelemään normaalisti kanta edellä, eikä kävely enää koskenutkaan. En nimittäin ollut pystynyt kävelemään kipeällä jalallani enää muuta kuin varpaillani. Minusta se oli ihmeparantuminen, sillä lääkäri oli sanonut, että ei sille voi tehdä mitään! Hoito maksoi pohjallisineen muistaakseni 1200-1500 markkaa. Helsingin Urheilukadulla se paikka oli.

      • venytys

        tepsii ja kantaan silkon suoja .
        Venyt jalkateriä yläsäin istuessa. Tartun ovenkahvoihin katapuolen, toinen jalka koukkuun ja toinen taakse jalkatera eteenpäin. Toista molemmilla jaloille Useampi kerta päivässä. http://www.tohtori.fi/?page=6625671&search=luupiikki


    • tätä kotikonstia

      Minulla ollut jo kaksi vuotta kantapää kipeä. Kaikki konstit käytetty, kortisoni, geelipohj., yölasta, hieronnat, venytykset, ym, ym. Aamulla ei pääse kävelemään vaikka lasta ollut. Olin jo menettää toivoni kunnes luin tuolta Iltalehden keskustelufoorumista erään ihmisen kotikonstin ja päätin kokeilla. Keitettyä perunaa kuorineen haarukalla pieneksi. Itse laitoin perunan pakastuspussiin ja sit vaan jalka pussiin, siten saa perunan hyvin muotoiltua kipeään kohtaan. sitten idealside jalan ympäri. Kannattaa rikkoa pussi varpista ettei hikoa ja haudu. Villasukka jalkaan ja annetaan olla yön yli. Viimme yön kokeilin ja en ollut usko aamulla, EI TARVINNUT KONKATA yhtään. Hiukan aristaa mutta pystyy käveleen. Ensi yöksi uudelleen ja kerron kuinka auttoi. Kyllä sitä kokeilee kaikkensa et kipu loppuisi ja vois taas lenkkeillä.

      • ja auttoi

        Yksi yö jäi väliin kun olin kotoa pois mutta taas viimme yönä laitoin perunapussin jalkaan ja sama tulos, aamulla pysty käveleen hyvin. Eilen aamulla kun pussia ei ollu niin aamulla konkkasin. Jatkan niin kauan et kipu lakkaa. Kokeilkaa ihmeessä ...


      • parantunut1

        Kyllä oli hyvä konsti tuo peruna. Olen kärsinyt 3 viikkoa ja yrittänyt kaikkea mahdollista mutta ei apua. Tämä tepsi.Tietysti kipu vielä aristaa hiukan mutta kävelen normaalisti. Laitoin sellaisen silikooni kantapääsuojan kenkääni ja eikun menoksi. Tuhannet kiitokset vinkistä !


    • Luupiikkiä epäilevä

      Minulla ei ole vielä todettu luupiikkiä, mutta menen selkäni takia fysiatrille perjantaina, ja tulen kysymään asiasta. En kuitenkaan luota täysin venäläiseen fysiatriini ja kysyn teiltä diagnosoiduilta apua. Koko päivän olen aiheesta lukenut, koska viikonlopusta lähtien seisoessani jalkapohjat kipuilleet ja olleet arat. Olen selkäni takia joutunut seisomaan kohta 5 kk, koska se on usein kivuttomin asento makaamisen tai istumisen sijasta. Jouduin tapaturmaan, jossa minulta murtui lantioluu, ristiluu ja häntäluu. Näistä kaksi ensimmäistä todettiin 3 kk myöhässä tapahtuneesta. Jokatapauksessa, olen siis joutunut seisomaan pitkään, ja käynyt myös pitkillä kävelyillä. Nyt seisominen on alkanut todella sattua ja viikonloppuna oikea päkjäni sattui vaikka olin menossa nukkumaan ja makasin. Tänään vasen kantapääni sattui kävellessä joka askeleella. Tämä herätti minut pohtimaan luupiikin mahdollisuutta, koska äidillänikin sellainen on, joten vaiva on tuttu. Mutta mietin, että onko teiltä aina röntgen-kuvilla todettu piikki, ja jos on tulehdus, onko se jotenkin todettu muuten kuin näppituntumalla? Onko kipu jalkapohjassa merkki kehittyneestä luupiikistä?
      Arvostaisin vastauksianne
      t. Epäilevä

    • "Mikä aiheuttaa luupiikin kantapäässä ja miten se parannetaan?"
      Luupiikki on seurannaisilmiö jalkaholvin jänteen tulehduksesta. Se on oikeastaan sivulöydös, joka näkyy röntgenkuvassa silloin, kun kantapäätä kuvataan kivun takia. Luupiikki tulee kantaluun kärkeen, mutta se ei itsessään aiheuta kipua eikä siis ole varsinaisesti vaivan syy. Tulehduksen seurauksena kantapään alla tuntuu kipua kävellessä, sillä voi olla vaikea varata ja aamulla akillesjänne tuntuu tiukalta. Hoidossa on kaksi tärkeää asiaa, joita voi tehdä kotona jo ennen kuin hakeutuu lääkärille:
      1. Kantalapun tai -kupin käyttö ohjaa painetta pois kantaluun kärjestä
      2. Akillesjänteen ja jalkaholvijänteen venytykset
      Lääkäri hoitaa vaivaa laittamalla jänteen kiinnityskohtaan kortisonipiikin 1-3 kertaa. Monet ortopediset keskukset tekevät myös yölastoja, jotka venyttävät holvi- ja akillesjännettä yön aikana.
      Akuutin omalääkäri Risto Laitila

      • hoitaja53v

        Olen ikäni tehnyt työtä hoitajana seisten ja kävellen ja ilman ongelmia. Nyt on parisen viikkoa ollut kipua kantapäästä jalan sisäpuolelle lähelle holvin alkua. Työssä ollessa puolenpäivän aikaan tuntuu ettei voi varata enään lainkaan. Mistä ihmeestä on kysymys, en halua aloittaa sairaslomaa, enkä ottaa kortisonipiikkejä, enkä syödä lääkkeitä. Itse kantapäässä ei ole kipua.


      • hoitoalalla 52v.
        hoitaja53v kirjoitti:

        Olen ikäni tehnyt työtä hoitajana seisten ja kävellen ja ilman ongelmia. Nyt on parisen viikkoa ollut kipua kantapäästä jalan sisäpuolelle lähelle holvin alkua. Työssä ollessa puolenpäivän aikaan tuntuu ettei voi varata enään lainkaan. Mistä ihmeestä on kysymys, en halua aloittaa sairaslomaa, enkä ottaa kortisonipiikkejä, enkä syödä lääkkeitä. Itse kantapäässä ei ole kipua.

        luupiikki katos käytyäni kaustistenkansanläääkinnässä jalkaa käsiteltiin ja selkää ihmejuttu....


    • nou hätä

      minäkin yritin kaikenlaista mutta sain avun luupiikkiin akupunktiohoitajalta joka hoiti
      sen pistämällä tulineulaa siihen. Ei ole enää luupiikkiä eikä tarvitse hoitaa.

    • maatalouslomittaja

      minulla ei ole ollut luupiikkiä mutta kantapään tulehdus kylläkin, luupiikki johtuu pitkittyneestä jalka pohja kalvon tulehduksesta.
      jalkapohjakalvon tulehduksen aiheuttaa liian kovat iskut kantapään alla eli liian kova materiaali kengässä kanta pään alla. siihen auttaa vaihtamalla kenkää tai hankkimalla iskunvaimennus pohjalliset mutta ei geeli tyyny pohjalliset.
      itse huomasin kun kokeilin työssäni erillaisia kenkiä niin eri kenkä malleissa on erillainen joustavuus kannassa
      olen ammatiltani maatalous lomittaja ja saatan kävellä päivässä 12h kovalla betonilla.

      • -----

        Taitaa eräs syy maatalouslomittajalla olla kumisaappaat! Minulta lääkäri kielsi kokonaan kumisaappaiden ja muidenkin matalakantaisten kenkien käytön ilman silikonista luupiikin hoitoon tarkoitettua kantakiilaa.

        Minulla luupiikki uusi pari kertaa ennen kuin uskoin lääkärin sanaa että pitää käyttää koko ajan edes pienellä korolla olevia kenkiä. Esimerkiksi kotona sukkasillaan kävely aiheutti uuden tulehduksen muutamassa kuukaudessa, mutta parani muutamassa viikossa kun aloin käyttämään kotonakin korollisia pistokkaita. Kortisonipiikki tehosi vain ensimmäisellä kerralla, korkokengät ovat antaneet pysyvän avun.


      • linda_zz
        ----- kirjoitti:

        Taitaa eräs syy maatalouslomittajalla olla kumisaappaat! Minulta lääkäri kielsi kokonaan kumisaappaiden ja muidenkin matalakantaisten kenkien käytön ilman silikonista luupiikin hoitoon tarkoitettua kantakiilaa.

        Minulla luupiikki uusi pari kertaa ennen kuin uskoin lääkärin sanaa että pitää käyttää koko ajan edes pienellä korolla olevia kenkiä. Esimerkiksi kotona sukkasillaan kävely aiheutti uuden tulehduksen muutamassa kuukaudessa, mutta parani muutamassa viikossa kun aloin käyttämään kotonakin korollisia pistokkaita. Kortisonipiikki tehosi vain ensimmäisellä kerralla, korkokengät ovat antaneet pysyvän avun.

        Tässä muutama hyväksi havaitsemani keino

        a) Kovapohjalliset kengät
        b) Säännöllinen venytys aamuin, illoin, iltasin ja aina noiden välissä kun vain kerkiää, esim. kynnystä tai seinää vasten
        c) Kevyt hieronta

        Näiden lisäksi tilasin melkoisen miellyttävän ja hyvän "plantaarifaskiitti tuen" http://www.m-ergo.fi/tuotteet.php?tuotteet=63

        Eli tuo venyttää jalkaa oikeasta kohtaa yön aikana.
        Venytys, venytys ja paljon kärsivällisyyttä. Leikkaukseen en henk. kohtaisesti tahdo mennä.

        LINDA


      • oiuyt
        linda_zz kirjoitti:

        Tässä muutama hyväksi havaitsemani keino

        a) Kovapohjalliset kengät
        b) Säännöllinen venytys aamuin, illoin, iltasin ja aina noiden välissä kun vain kerkiää, esim. kynnystä tai seinää vasten
        c) Kevyt hieronta

        Näiden lisäksi tilasin melkoisen miellyttävän ja hyvän "plantaarifaskiitti tuen" http://www.m-ergo.fi/tuotteet.php?tuotteet=63

        Eli tuo venyttää jalkaa oikeasta kohtaa yön aikana.
        Venytys, venytys ja paljon kärsivällisyyttä. Leikkaukseen en henk. kohtaisesti tahdo mennä.

        LINDA

        yksi oire isomassa ongelmassa... Eli lantion ryhti virheessä.SI nivel jumissa joka puristaa hermoja,,verisuonia ja sen myötä verenkierto heikkenee. Järjestelmä ei toimi ja saattaapa kertyä kalkkia kantapään luuhun ja tulla se luupiikki. Useimmilla taitaa vaan olla luukalvo joka tulehtuu puutteellisen aineenvaihdunnan ja asentovirheen myötä....Eli useilla ongelmia myös selän kanssa.


      • -----
        oiuyt kirjoitti:

        yksi oire isomassa ongelmassa... Eli lantion ryhti virheessä.SI nivel jumissa joka puristaa hermoja,,verisuonia ja sen myötä verenkierto heikkenee. Järjestelmä ei toimi ja saattaapa kertyä kalkkia kantapään luuhun ja tulla se luupiikki. Useimmilla taitaa vaan olla luukalvo joka tulehtuu puutteellisen aineenvaihdunnan ja asentovirheen myötä....Eli useilla ongelmia myös selän kanssa.

        Minulla ei ole ollut selässä mitään oireita ennen eikä jälkeen luupiikin tulehtumista. En tiedä mikä sen alunperin aiheutti, olinhan sentään selvinnyt elämässäni viitisen kymmentä vuotta ilman tulehdusta. Tuosta tuen kuvasta näki täsmälleen saman vaikutuksen minkä lääkärini antoi, eli korkokengällä pidetään varpaita koko ajan vähän kohotettuna ja jännettä venytyksessä. Minulla korkokenkien käyttö on antanut avun ja olen siihen tyytyväinen, tulehdusta ei ole ollut moneen vuoteen.


      • Gibran
        ----- kirjoitti:

        Minulla ei ole ollut selässä mitään oireita ennen eikä jälkeen luupiikin tulehtumista. En tiedä mikä sen alunperin aiheutti, olinhan sentään selvinnyt elämässäni viitisen kymmentä vuotta ilman tulehdusta. Tuosta tuen kuvasta näki täsmälleen saman vaikutuksen minkä lääkärini antoi, eli korkokengällä pidetään varpaita koko ajan vähän kohotettuna ja jännettä venytyksessä. Minulla korkokenkien käyttö on antanut avun ja olen siihen tyytyväinen, tulehdusta ei ole ollut moneen vuoteen.

        Itselläni on luupiikki vasemman jalan kantapäässä. Se alkoi plantaarifaskiittina, joka tuli siitä kun muutin kävelytyyliä, ettei kengistäni jäisi mustia viivoja työpaikan lattiaan. Plantaarifaskiitti, eli sen kalvon tulehdus aiheuttaa juuri edellä kuvattuja oireita ja kipuja. Olisin kuitenkin eri mieltä siitä, että tulehduksen seurauksena syntynyt luupiikki itsessään ei voisi aiheuttaa kipua. Ainakin itselläni on plantaarifaskiitin oireet hävinneet sen jälkeen kun aloin käyttämään MBT-kenkiä mutta jos kuljen esim. kotona ilman kenkiä niin kantapää kipeytyy voimakkaasti. Kuitenkin niin, että plantaarifaskiittiin liittyviä muita oireita ei ole. Tuo "MBT" on otsikossa siksi, että suosittelen kaikkia liikuntaelinvaivoista kärsiviä tutustumaan tuotteeseen. MBT-kengistä on olemassa kopioita ja jopa plagiointeja mutta ne eivät oikeasti toimi kuten MBT. Ja ei, minulla ei ole mitään tekemistä MBT-kenkien maahantuonnin tai myymisen kanssa.


      • Mainos...
        Gibran kirjoitti:

        Itselläni on luupiikki vasemman jalan kantapäässä. Se alkoi plantaarifaskiittina, joka tuli siitä kun muutin kävelytyyliä, ettei kengistäni jäisi mustia viivoja työpaikan lattiaan. Plantaarifaskiitti, eli sen kalvon tulehdus aiheuttaa juuri edellä kuvattuja oireita ja kipuja. Olisin kuitenkin eri mieltä siitä, että tulehduksen seurauksena syntynyt luupiikki itsessään ei voisi aiheuttaa kipua. Ainakin itselläni on plantaarifaskiitin oireet hävinneet sen jälkeen kun aloin käyttämään MBT-kenkiä mutta jos kuljen esim. kotona ilman kenkiä niin kantapää kipeytyy voimakkaasti. Kuitenkin niin, että plantaarifaskiittiin liittyviä muita oireita ei ole. Tuo "MBT" on otsikossa siksi, että suosittelen kaikkia liikuntaelinvaivoista kärsiviä tutustumaan tuotteeseen. MBT-kengistä on olemassa kopioita ja jopa plagiointeja mutta ne eivät oikeasti toimi kuten MBT. Ja ei, minulla ei ole mitään tekemistä MBT-kenkien maahantuonnin tai myymisen kanssa.

        mut ostakaa kaikki näitä kenkiä niin joku saa pikkasen tuohta kun on niin halvatkin. Kopioita ei tietenkään kannata ostaa kun toi edellinen kirjottaja ei saa hilloa. Miten on ei kai nämä kenkät vaan yritä saada lantiota liikkeele niin kuin pitäisikin jos ei ole asennon ryhtivirhettä. Siis kumpi ensin kana vai muna????


      • kantapää terveeksi
        Gibran kirjoitti:

        Itselläni on luupiikki vasemman jalan kantapäässä. Se alkoi plantaarifaskiittina, joka tuli siitä kun muutin kävelytyyliä, ettei kengistäni jäisi mustia viivoja työpaikan lattiaan. Plantaarifaskiitti, eli sen kalvon tulehdus aiheuttaa juuri edellä kuvattuja oireita ja kipuja. Olisin kuitenkin eri mieltä siitä, että tulehduksen seurauksena syntynyt luupiikki itsessään ei voisi aiheuttaa kipua. Ainakin itselläni on plantaarifaskiitin oireet hävinneet sen jälkeen kun aloin käyttämään MBT-kenkiä mutta jos kuljen esim. kotona ilman kenkiä niin kantapää kipeytyy voimakkaasti. Kuitenkin niin, että plantaarifaskiittiin liittyviä muita oireita ei ole. Tuo "MBT" on otsikossa siksi, että suosittelen kaikkia liikuntaelinvaivoista kärsiviä tutustumaan tuotteeseen. MBT-kengistä on olemassa kopioita ja jopa plagiointeja mutta ne eivät oikeasti toimi kuten MBT. Ja ei, minulla ei ole mitään tekemistä MBT-kenkien maahantuonnin tai myymisen kanssa.

        MBT-kengät on ehdottomasti parhaat pitämään plantaarifaskiitin poissa. Lisäksi crocsit jalkaan tai sellaiset kengät joissa on matala korko. Kärsin itse 5 viikkoa luupiikistä ja vaihdoin kengät, nyt pystyy taas kävelemään.


    • Jonnupeikko

      Kortisoni saattaa haurastuttaa akillesjännettä, ei suositella. Kiilakorkokengät pois!

      • parantunut!

        Siis mihin oireisiin tuo ohjeesi oli? Täällä kun nämä ketjut pomppii miten sattuu. Plantaarifaskiitissa (luupiikissä) kortisonia ei pistetä akillesjänteeseen vaan tulehdusalueelle jalan pohjaan kantapään etupuolelle. Tuo ohjeesi että kiilakorkokengät pois on aivan väärä. Kiilakorkokengillähän tarkoitetaan naisten korkokenkiä ja juuri niillä saa parannettua plantaarifaskiitin kuten kirjoittaja ----- on parissa viestissään kertonut.

        En tiedä mitä nuo MBT kengät ovat mutta aivan tavallisilla korkokengillä olen saanut luupiikin paranemaan ja pysymään poissa.


    • jaaskeli

      voisko,joku neuvoa mikä hyväksi kun jalkaa pakottaa,koko ajan oli kegät mitkä hyvänsä, vielä en ole lääkärissä käynnyt, toista jalkaa nykkii koko ajan sitten kun istuu niin laittaa sen jalan ilmaan roikkuun ja heiluttaa tuntuu et taju lähtee ei voide auta ei särky tapletit sitten aattelin onko jos nivel siteet menee jalasta nui kipeät, tietäiskö kukaan onko kellään neuvvoo onko jalka nuin kipee jos nivelsiteet nilkasta menee

      • avun saanut

        hakeudu lähimmälle jäsenkorjaajalle... Syy saattaa olla selässä eli sieltä jokin pois paikoiltaan.. Kaustisella hyvä paikka.


      • magnesiumia

        kokeilepa magnesiumia . saattaa olla magnesiumin puute


    • Laura <o>

      Moi kaikille,

      Itse sain fyssarilta neuvoksi venytellä jalkapohjia. Säännöllinen omatoiminen itsehoito kun on todella hyvä ja halpa keino. Puolen litran limpparipulloa kierrittelen jalan alla. Välillä pidän pullossa kylmää vettä ja välillä lämmintä.

      Tilasin myös yöaikaan käytettävän tuen joka venyttää jalkapohjaa->
      http://www.gofitness.fi/thermoskin-plantaarifaskiitti-yotuki-p-144.html

      Samoin samalta kauppiaalta päivätuen joka poistaa kipua->
      http://www.gofitness.fi/thermoskin-plantaarifaskiitti-paivatuki-p-145.html

      Näiden lisäksi panostin hyviin kenkiin näin kevään tullen, eli shoemakerssilta tilasin MBT masai kengät. Näillä eväillä mennään.

      • Ei erikoiskenkiä

        Noiden tukien toimintatapa perustuu samaan kuin lääkäriltä saamani ohje käyttää aina korkokenkiä. Tavalliset kohtuullisella korolla olevat jalkaa tukevat kävelykengät olen todennut parhaiksi. Koron korkeudeksi riittää 3-4 cm, plantaarifaskiitti parani ja on myös pysynyt poissa.


    • luupiikkiä epäilevä

      Voiko luupiikki tulla sormeen??

    • truutu

      mulla oli plantaarifaskiitti kaksi vuotta sitten, venytys ei ollut tehokas, vuokrasin kolmeksi kuukaudeksi, yölastan, oli suht jäykkä jalassa,ei pystynyt pitää,kun hetken aikaa,luin niitä palstoja täällä, joku oli käynyt kiropraktikolla, menin minäkin, murjosi jalkapohjaa, se auttoi, ja vielä vanhan kansan niksi, että koivuhalko auttaa .Tutulla oli juuri kaadettu koivuja pihasta, laitoin sittten halot sähköuuniin, kun olivat tarpeeksi kuumia, pidin jalkaa sen päällä.se auttoi ja kipu hävisi, olin ikionnellinen,että pääsin taas kävelemään. nyt on iskenyt toiseen jalkaan luupiikki. Olen pystynyt kävelemään vaan grokseilla,
      Luin sen perunajutun, eilen keitin sit perunat, survosin mössöksi, heitin Kantapää oli perunassa aamuun asti, ihme ja kumma- kipu on hävinnyt, Kävelen paljain jaloin ilman kipua, laitan vielä ensi yönäkin, suuret kiitokset ihmiselle, joka tänne palstalle sen neuvon on jättänyt,

      • Monta konstia

        Crogsit pahentaa luupiikkiä koska niissä ei ole korkoa. Olen saanut pidettyä luupiikin poissa kun olen aina kävellyt vähintään 3-4 sentin koroilla. Ohjeen tähän sain työpaikkalääkäriltä ja on toiminut, kun kortisonipiikki ei enää tehonnut.


    • dibotter

      Minulla on leikattu luupiikki pois sormesta melkein kymmenenvuotta sitten, nyt huomasin, että siihen on muodostonu uusi piikki (pieni vielä). Mitä tälle voisi tehdä en viitsisi mennä uudestaan leikkaamaan, mutta sormi alkanut olemaan aika kipeä ja turvonnut ja liikutus arka...

    • piikkikanta

      Plantaarifaskiitti taitaa olla,venyttele ennenkuin nouset sängystä,ota kortisoni (mulle ei auttanut).Menin sitten viimeisenä toivona akupunktioon ja kolme kertaa ja kipu oli poissa.2 vuotta kärsin helvetinmoisesta kivusta kantapäässä .

    • Poola.

      Minulla oli vastaava vaiva, ja otin siiheh kortisoonipiikin.Kaksi viikkoa meni, ja jalkapohja oireili, joskin kipu oli jopaljon pienempi.Tänään huomasin ,että jalka on taas ok. Minulla ainakin piikki auttoi!

    • Odottavan kannalla

      Olen sairastanut plantaarifaskiittia reilusti yli vuoden ja odotan aikaa PRP-pistokseen jossa otetaan omaa verta n. desi ja lingotaan siitä puna- ja valkosolut pois ja pistetään kantapäähän tulehduskohtaan. Näin vereen jäänyt seerumi hoitaa tulehtunutta kohtaa ja parantaa vaivan. Kaveri sai ennen joulua piikin ja nyt alkaa jalka olla siinä kunnossa että voi jo kävellä normaalisti. Piikin pistämisen jälkeen jalkaan laitetaan kenkä joka estää kantapäätä koskettamasta maahan.. aijon itse pistoksen mennä ottamaan ja innolla odotan että pääsen vaivasta. Kaikkia konsteja on kokeiltu ja ei vain mikään oikein enää auta. Kortisonipiikki ei pitkän päälle hyvä ja vaiva voi uusiutua edelleen. PRP-pistos samaa kuin hevosilla käytetään ns. kantasoluhoitona vaikeisiin jänne- tai hankosidevikoihin/ nivelongelmat. Joten toivottavasti toivoa on.

      • N64

        Tuosta maininnastasi kengästä tuli mieleen että onko myös hoitolastaa kokeiltu. Kyseisellä lastalla saadaan sama vaikutus kuin käveltäisiin koko ajan korkokengillä. Olen saanut parannettua ja pidettyä plantaarifaskiitin pois jatkuvalla korkokenkien käytöllä (kohtuullinenkin korko riittää). Näin naisella tämä onnistuu hienosti, mies joutuu turvautumaan tuollaiseen hoitolastaan.


      • LL

        Uuden hoidon pitäisi todistaa olevansa hyvä. Tilastollisia tuloksia pitää vielä odottaa.


      • annie10
        N64 kirjoitti:

        Tuosta maininnastasi kengästä tuli mieleen että onko myös hoitolastaa kokeiltu. Kyseisellä lastalla saadaan sama vaikutus kuin käveltäisiin koko ajan korkokengillä. Olen saanut parannettua ja pidettyä plantaarifaskiitin pois jatkuvalla korkokenkien käytöllä (kohtuullinenkin korko riittää). Näin naisella tämä onnistuu hienosti, mies joutuu turvautumaan tuollaiseen hoitolastaan.

        Minulla oli kanssa luupiikki yli vuoden verran,eikä lääkäri osannut auttaa.Sit bongasin netistä tiedon että ehdotomasti kävellä korkokantasilla kengillä.Oli talviaikaa joten hain heti kahdet talvikengät korkkareilla..ei mennyt kuin 2 viikkoa,niin johan oli luupiikki hävinnyt.Ehdottomasti suosittelen.


    • Julle789585282

      Koittakaahan kävellä ihmiset paljain jaloin päkiäkävelyä ja pitää jalkanne vireillä. Ei oo ihme, että kertyy kuonaa kantapäihin, kun ootte sullonu pienestä pitäen jalkaparkojanne ahtaisiin kenkiin ja vetäny vielä tarratkin kireelle.

      Voitte ihan testata jalkojenne toimivuutta nostamalla varpaat ilmaan. Jos tuntuu, että niiden ylösnostaminen on vaikeaa, jalan lihaksisto on rappeutunut niin pahasti, että kun ne lihakset velloo siellä jalan sisällä tekemättä käytännössä yhtään mitään, näitä kiputiloja syntyy. Kaikki rappusten ylöskävelyt ja ylämäkikävelyt on sellasia, joissa ette voi kävellä väärin - haasteellisessa maastossa esijännitätte jalan lihakset ennen astumista, jolloin syntyy elintärkeää pumppuliikettä ja koneisto alkaa toimimaan.

      Tukipohjallisista voi olla apua asiaan, jossette voi paljain jaloin kävellä.. Mutta välttäkää noiden pehmikkeiden käyttöä.. ihan oikeesti.. vaikka tekis kuinka kipeetä.. niiden käyttö vaan lössäyttää sitä jalkaa enemmän ja enemmän.

      • Avun saanut

        Tukipohjalliset ja pehmusteet on aivan eri asia.

        Tukipohjallisia tarvitaan jos jalan asento on väärä tai jokin kohta jalassa rasittuu normaalia enemmän.

        Plantaarifaskiitin (kansanomaisesti luupiikin) hoitoon käytettävät pehmusteet on tarkoitettu akuuttiin tilanteeseen kun jänteen kiinnityspiste on tulehtunut. Käytön voi lopettaa kun tulehdus on parantunut. Mutta tulehdus voi uusia rasituksesta. Olen saanut pidettyä tulehduksen poissa käyttämällä aina kohtuullisella korolla olevia kenkiä jolloin isovarvas kääntyy perusasemastaan hieman ylös. Hoitotuki perustuu samaan vaikutukseen.

        Diabeetikkona minulta on kielletty paljani jaloin ulkosalla kulkeminen ettei tule huomaamattomia vammoja jalkapohjiin.


      • Anonyymi

        Tämä oli aivan oikea kommentti tähän ketjuun!

        T:5v helvetilliset kivut ja kokeillu melkein kaikki mahdolliset apukeinot ja mahdottomatkin. Syy näihin kipuihin itselläni on aivan helvetin huono lihastasapaino jaloissa. Elikkä treeniä.treeniä ja vielä lisää treeniä ja heittäkää tukipohjalliset menemään ei tule pitkässä juoksussa auttamaan yhtään mitään.

        Elikkä venytyksiä että saa pohjelihakset auki ja opetelkaa itse hieromaan jalkapohjien jänteet auki päivittättäin. Ja sitten se tärkein tulee tässä,kävelyä epätasaisessa maastossa ilman mitään tukipohjallisia,ne ovat ihan myrkkyä jaloillesi pitkässä juoksussa ja muista tehdä pohjelihastreenejä jalkapohjanlihastreeniä kunnolla.


    • Olen itse kokeillut laserhoitoa ja olen luupiikistä päässyt. Suosittelen!

    • KK391

      Onko kenelläkään kokemuksia akupunktiosta luupiikin aiheuttaman tulehduksen hoitoon.
      Monta vuotta sitten sain nopean avun tenniskyynäpäähän akupunktiosta!

      • Suuri epäilys

        Akupunktio ei paranna itse sairautta, se vain turruttaa hermojen kiputunteen. Jos tulehdus on olemassa, se poistuu vain tulehduskipulääkkeellä. Jossakin tapauksessa akupunktion antaman tunnottomuuden aikana tulehdus voi parantua itsestään.


    • tfx435

      kokeileppa ns. lihaskalvohierontaa joka tehdään nk. hierontaraudan avulla. vaimoltani luupiikkivaiva katosi tämän avulla

    • joni.

      onko tulehduskipulääkekuuri auttanut?

    • toivoa on

      Kolme tärkeintä asiaa plantaarifaskiitin hoidossa:

      1) Venyttely
      2) Venyttely
      3) Venyttely

      Kaljapullo tai golfpallo peliin, pyörität sitä jalkapohjan alla päivittäin vähintään tunnin niin, että tuntuu. Kalvojännettä (plantaarifaskiaa) saa myös venyttää ja kiusata kaikin muin mahdollisin keinoin, eli varpaista kiinni ja venytät ylöspäin ja samalla painelet kireää faskiaa jalkapohjasta niin että tuntuu. Venytyssukkaakin kannattaa käyttää öisin jos vain suinkin kärsii. Kiusaamisessa hyvä on myös hyvän holvituen omaava kenkä, joka venyttää (siis tuntuu / sattuu) joka askeleella.

      Leikkauksen ja kortisonipiikin ajatus on sama: irrottaa kalvojänteen kiinnityskohtaa kantaluusta. Se kyllä voi lopulta helpottaa kipua, mutta samalla kalvojänne ei enää toimi siinä tehtävässä, mikä on sen varsinainen tarkoitus, eli jalkaholvin pitämisessä ylhäällä. Seurauksena voi olla jalkaholvin putoaminen, lattajalka ja muita jalkateräongelmia sitä myötä.

      Eli lopputulos on parempi, jos jaksat venytellä ja saat sen kintun siedettäväksi venyttelyllä.

    • Marja¨¨
    • toivoa on

      Apteekista.

    • Anonyymi

      Korkojengillä lävely auttaa huipusti

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2112
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      29
      1744
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1510
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1461
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1378
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1261
    Aihe