Kyllä taas huomaa että olette todella vieraantuneet oikeasta elämästä. Onhan totta että hihna on vaihdettava jossain 120tuhannen jälkeen kun ketjulla menee auton iän tai ainakin 700t. kilsaa.
Mutta so what? Hihnan vaihto onnistuu vaikka autokatoksessa parissa tunnissa ja onnistuu KAIKILTA. Ja maksaa jos vaihdetaan kaikki rullat ja härvelit noin 100e. Kuitenkin se tehdään turhaan, sillä joka toisella kertaa riittää pelkkä hihnan vaihto. Noin 20 euroa. Helppoa kuin heinänteko.
Miksi pelkäätte hihnoja?
22
5620
Vastaukset
- jurpo
tiedä mitään. Kyllä niitä hihnoja on helppo vaihdella vanhempiin ritsoihin, mutta uudemmissa ja varsinkin dieseleissä se on aika kova homma ja maksaa esim. VW-pd koneeseen yli 500e ja jos haluaa pelata varman päälle, niin siihen vielä vesipumppu päälle. Iso huolto ko. hihnan vaihdon kanssa lähes 1000e! Siinä syy. Ketju rules!
- Sulo
Mikä tekee dieselin hihnanvaihdon vaikeammaksi kuin bensa vehkeen?
- Tumppi-82
Sulo kirjoitti:
Mikä tekee dieselin hihnanvaihdon vaikeammaksi kuin bensa vehkeen?
Itselläni on juuri VV pumppusuutin kone ja hihnan vaihto liikkeessa maksaa juuri sen ~500€. Hihna on myös erikoisvahvistettu koska nokka-akselit käyttävät pumppusuuttimia joka saa aikaan sysäysmäisen kuormituksen. Vaikeaksi homman tekee se että moottori on poikittain ja jakopään puolella tilaa on ~1cm. Hihnan vaihto olisikin ihan pikku homma jos kone olisi pois paikaltaan.
- Kooma
Aika paljon jää hintaa vesipumpun vaihdolle tuohon Volkkariin. Tänään kysyin hinnan Toyotan merkkiliikkeen huollosta kun tarttee vaihdattaa jakohihna( rullat yms.) sekä vesipumppu 2.0D -Corollaan. Hinta on yhteensä 450€. Tuon vesipumpun vaihdatan ihan varmuuden välttämiseksi vaikkei siinä mitään vikaa ole. Se on alkuperäinen ja ajettu 400 000km.
- pahkura
Tumppi-82 kirjoitti:
Itselläni on juuri VV pumppusuutin kone ja hihnan vaihto liikkeessa maksaa juuri sen ~500€. Hihna on myös erikoisvahvistettu koska nokka-akselit käyttävät pumppusuuttimia joka saa aikaan sysäysmäisen kuormituksen. Vaikeaksi homman tekee se että moottori on poikittain ja jakopään puolella tilaa on ~1cm. Hihnan vaihto olisikin ihan pikku homma jos kone olisi pois paikaltaan.
on niitä pyörylöitä vähän enemmän kuin myös ajoitusmerkkejä jotka ei itellään pysykkään paikallansa ja hihna on meetrin pidempi kuin bensarimpuloissa :)
- ....
En ymmärrä miksi ottaisin kustannuksia itselleni turhasta hommasta. Siksi vierastan hihnaa. Käytettynä en vagia uskaltaisi ostaa. Niitä ruuvataan suomessa ehkä eniten ja hihnoja paukkuu. Kukas sitten maksaa muu kuin silloinen omistaja... =)
- mistään
vagista !
Se on muuten silleen että ne hihnat kyllä kestää mutta kiristäjärulla/vesipumppu/ohjurit saattavat skrabata sit joskus jos niitä ei ajoissa vaiheta ! Mäsanon et hihnankatkeamisia on tapahtunu ennen määräaikaa suomessa myydyista vageista korkeintaa ihmisen sormien verran , korkeintaan , siis ennen luvattua määräaikaa
Ihan samoja hiluja vaihetaan myös kettinkimyllyihin , ei niitten kiristäjät7ohjurit/vesipumput ikuisia ole niinkuin ei vagienkaan , tavallista kalliimpi huolto niilekkin joudutaan välissä tekemään . Ei ihan niin kalliita kuin vageihin mutta jos jonkun saatanan urpon elämä on nyt parista saturaisesta enemmän 120 tonnin välein kiinni ni sit ostakaa vaikka mopoauto , on halpoja huoltoja joo - Ville Vaitelias
Jouduin vaihdattamaan jakoketjun, kun autolla oli ajettu vähän yli 200 000km. Joten ei ketjukaan välttämättä kestä auton ikää. Auto oli Saab 900i vm1990. Sinänsä ei tullut kalliiksi, kun tuttu autonasentaja sen teki. Kolmea miestä siinä kuitenkin yhdessä työn vaiheessa tarvittiin, kun uusi ketju pujottamalla laitettiin vanhan tilalle.
mistään kirjoitti:
vagista !
Se on muuten silleen että ne hihnat kyllä kestää mutta kiristäjärulla/vesipumppu/ohjurit saattavat skrabata sit joskus jos niitä ei ajoissa vaiheta ! Mäsanon et hihnankatkeamisia on tapahtunu ennen määräaikaa suomessa myydyista vageista korkeintaa ihmisen sormien verran , korkeintaan , siis ennen luvattua määräaikaa
Ihan samoja hiluja vaihetaan myös kettinkimyllyihin , ei niitten kiristäjät7ohjurit/vesipumput ikuisia ole niinkuin ei vagienkaan , tavallista kalliimpi huolto niilekkin joudutaan välissä tekemään . Ei ihan niin kalliita kuin vageihin mutta jos jonkun saatanan urpon elämä on nyt parista saturaisesta enemmän 120 tonnin välein kiinni ni sit ostakaa vaikka mopoauto , on halpoja huoltoja joohiluja (kiristimet, vesipumput) kuule "kettinkimyllyihin" tarvitse vaihdella. Ainakaan vielä ensimmäisen 300000 km:n aikana. Ei, vaikka kuinka kiroilisit ja möykkäisit.
Miksi muuten Saabiin piti ketju vaihtaa, Ville Vaitelias?- 9-3 turboon
Ville Vaitelias kirjoitti:
Jouduin vaihdattamaan jakoketjun, kun autolla oli ajettu vähän yli 200 000km. Joten ei ketjukaan välttämättä kestä auton ikää. Auto oli Saab 900i vm1990. Sinänsä ei tullut kalliiksi, kun tuttu autonasentaja sen teki. Kolmea miestä siinä kuitenkin yhdessä työn vaiheessa tarvittiin, kun uusi ketju pujottamalla laitettiin vanhan tilalle.
vaihdettiin ketju ym. tilkkeet kun mittarissa oli 50tkm. Olisi asiantuntijoiden mukaan pamahtanut hyvinkin pian ja kyllä sen maallikkokin käyntiäänestä kuuli että kaikki ei ole kohdallaan.
- hihnan
Vaihdatko hihnan 2.5 TDI Audiin 2 tunnissa autokatoksessa? Paljonko veloitat tuosta hommasta, jos teet sen? Merkkiliike veloitti 1300 euroa.
- ex-vectra
Opelin veloitus (bensa) V6:n hihnan- ja muiden romppeiden vaihdosta oli myös ihan kunnioittettava n.800€ huolto/60tkm eli pyöreästi noin 1200€/hihnanvaihtohuolto.
Tuo siis aina 60tkm välein!
Siinäpä oli yksi monista syistä päästä eroon siitä. - Sulo
Mutta jos hinta on tuommoinen, niin voi vaan arvata huoltoherrojen naamaa kun tuot autosi sinne. On suu korviin asti auki. Rahaa tulee lapioimalla taloon. Tulee mieleen että miksi et tee sitä itse. Vaikka kuluisikin koko päivä, luulen että kannattaa silti.
Siihen asti hihnan vaihto oli todella simppeliä kun moottorit olivat vielä pitkittäin. Oli nimittäin tilaa touhuta. Valtava määrä elektroniikkaa ja kaksi nokka-akselia eivät vielä tee vaihdosta yhtään vaikeampaa. Ainoa hidaste nykyajan autoissa on se, että yleensä joutuu vähän purkamaan että pääsee remmiin käsiksi. Tarvittavat työkalutkin ovat suhteellisen halpoja. Tarvitset vain tietty merkistä riippuen mutterimopon,muutaman lenkin, räikän, torxin, kuusiokoloavaimen ja momenttiavainen hylsyineen. Ja kun itse tekee niin siihen voi aina luottaa. Toisin kun palkkatyössä olevan laiskan huoltomiehen työhön. - oli kyse
ex-vectra kirjoitti:
Opelin veloitus (bensa) V6:n hihnan- ja muiden romppeiden vaihdosta oli myös ihan kunnioittettava n.800€ huolto/60tkm eli pyöreästi noin 1200€/hihnanvaihtohuolto.
Tuo siis aina 60tkm välein!
Siinäpä oli yksi monista syistä päästä eroon siitä.t: Opel diesel ;)
- puhutaan dieseleistä
ex-vectra kirjoitti:
Opelin veloitus (bensa) V6:n hihnan- ja muiden romppeiden vaihdosta oli myös ihan kunnioittettava n.800€ huolto/60tkm eli pyöreästi noin 1200€/hihnanvaihtohuolto.
Tuo siis aina 60tkm välein!
Siinäpä oli yksi monista syistä päästä eroon siitä.eikä mouhoilun takia ostetusta v6:sta. Järkimies ei osta tuommosia kamppeita. Omistan 2.0 DTL:n, eipä ole jakopäämurheita.
- niinn
Sulo kirjoitti:
Mutta jos hinta on tuommoinen, niin voi vaan arvata huoltoherrojen naamaa kun tuot autosi sinne. On suu korviin asti auki. Rahaa tulee lapioimalla taloon. Tulee mieleen että miksi et tee sitä itse. Vaikka kuluisikin koko päivä, luulen että kannattaa silti.
Siihen asti hihnan vaihto oli todella simppeliä kun moottorit olivat vielä pitkittäin. Oli nimittäin tilaa touhuta. Valtava määrä elektroniikkaa ja kaksi nokka-akselia eivät vielä tee vaihdosta yhtään vaikeampaa. Ainoa hidaste nykyajan autoissa on se, että yleensä joutuu vähän purkamaan että pääsee remmiin käsiksi. Tarvittavat työkalutkin ovat suhteellisen halpoja. Tarvitset vain tietty merkistä riippuen mutterimopon,muutaman lenkin, räikän, torxin, kuusiokoloavaimen ja momenttiavainen hylsyineen. Ja kun itse tekee niin siihen voi aina luottaa. Toisin kun palkkatyössä olevan laiskan huoltomiehen työhön.Kukahan se viittii ruveta kylmässä ja pimeässä sohlaamaan jos ei ole lämmintä tallia ja luulempa että ei ole joka toisellakaan.
- päivä
Sulo kirjoitti:
Mutta jos hinta on tuommoinen, niin voi vaan arvata huoltoherrojen naamaa kun tuot autosi sinne. On suu korviin asti auki. Rahaa tulee lapioimalla taloon. Tulee mieleen että miksi et tee sitä itse. Vaikka kuluisikin koko päivä, luulen että kannattaa silti.
Siihen asti hihnan vaihto oli todella simppeliä kun moottorit olivat vielä pitkittäin. Oli nimittäin tilaa touhuta. Valtava määrä elektroniikkaa ja kaksi nokka-akselia eivät vielä tee vaihdosta yhtään vaikeampaa. Ainoa hidaste nykyajan autoissa on se, että yleensä joutuu vähän purkamaan että pääsee remmiin käsiksi. Tarvittavat työkalutkin ovat suhteellisen halpoja. Tarvitset vain tietty merkistä riippuen mutterimopon,muutaman lenkin, räikän, torxin, kuusiokoloavaimen ja momenttiavainen hylsyineen. Ja kun itse tekee niin siihen voi aina luottaa. Toisin kun palkkatyössä olevan laiskan huoltomiehen työhön.No ei taida päivä riittää meikäläiselle hihnanvaihtoon. Eikä ole tallia, eikä työkaluja, ei aikaa, eikä tietotaitoa riittävästi. En meinaan ihan uskalla noin tärkeää osaa autostani vaihtaa, sillä jos hihna napsahtaa paskaksi jonkun oman virheen vuoksi, niin tällöin pitää kantaa rahaa merkkiliikkeeseen peräkärryllä...
Teoriassa eihän tuo hihnanvaihto ole ihmeellistä avaruustekniikkaa, mutta silti jätän homman suosiolla ammattilaiselle. Vähän niinkuin että miksi itse et tee sähkö-/putkitöitä kotonasi? Tai korjaa tietokonettasi? Ehkä jollakin on luvat ja ammattitaitoa tehdä nuo hommat, mutta harvalla sellaiset on. Moni kyllä luulee osaavansa... päivä kirjoitti:
No ei taida päivä riittää meikäläiselle hihnanvaihtoon. Eikä ole tallia, eikä työkaluja, ei aikaa, eikä tietotaitoa riittävästi. En meinaan ihan uskalla noin tärkeää osaa autostani vaihtaa, sillä jos hihna napsahtaa paskaksi jonkun oman virheen vuoksi, niin tällöin pitää kantaa rahaa merkkiliikkeeseen peräkärryllä...
Teoriassa eihän tuo hihnanvaihto ole ihmeellistä avaruustekniikkaa, mutta silti jätän homman suosiolla ammattilaiselle. Vähän niinkuin että miksi itse et tee sähkö-/putkitöitä kotonasi? Tai korjaa tietokonettasi? Ehkä jollakin on luvat ja ammattitaitoa tehdä nuo hommat, mutta harvalla sellaiset on. Moni kyllä luulee osaavansa...kerralla Pösö 205:n hihnanvaihto kesti 3 tuntia, mutta teinkin samalla kiristystyökalut. Sittemmin on mennyt vähemmän aikaa, kellosta en ole katsonut. Ja hihnan hinta on muistaakseni noin 30 € Motonetissä. Edellisissä autoissani on ollut ketjut eikä niitä ole tarvinnut vaihdella. Ajoin niillä 270 ja 220 tuhatta km. Pösön mittarissa 290 tuhatta. Vesipumppuja ei ole vaihdettu yhteenkään, Pösön kiristinrullan uusin 270 tuh. kohdalla. Laakeri oli väljä, piti melkoista rallatusta.
- se..
sitroen kirjoitti:
kerralla Pösö 205:n hihnanvaihto kesti 3 tuntia, mutta teinkin samalla kiristystyökalut. Sittemmin on mennyt vähemmän aikaa, kellosta en ole katsonut. Ja hihnan hinta on muistaakseni noin 30 € Motonetissä. Edellisissä autoissani on ollut ketjut eikä niitä ole tarvinnut vaihdella. Ajoin niillä 270 ja 220 tuhatta km. Pösön mittarissa 290 tuhatta. Vesipumppuja ei ole vaihdettu yhteenkään, Pösön kiristinrullan uusin 270 tuh. kohdalla. Laakeri oli väljä, piti melkoista rallatusta.
maailmaa kaada vaikka remmin vaihdattaa parin kolmen vuoden välein.Elämä on...
- pelkää
hihnanvaihto on helppo homma.
- Sulo
Pullamössösukupolvi on heti pulassa kun asfaltti katoaa jalkojen alta. Kun on pienestä asti itse joutunut kaiken tekemään itse, niin nyt on sitten sama että mikä ongelma tulee vastaan, niin siitä kyllä selvitään omin avuin.
Kuten esim. melkein kaikki auto ongelmat, kodin kaikki sähkö- ja kylmälaitetyöt, putkityöt ja muut rakennushommat, tietokoneen korjaukset, nettisivut jne jne. On tässä välillä pienemmät haavatkin itse ommeltu. - kokki
Sulo kirjoitti:
Pullamössösukupolvi on heti pulassa kun asfaltti katoaa jalkojen alta. Kun on pienestä asti itse joutunut kaiken tekemään itse, niin nyt on sitten sama että mikä ongelma tulee vastaan, niin siitä kyllä selvitään omin avuin.
Kuten esim. melkein kaikki auto ongelmat, kodin kaikki sähkö- ja kylmälaitetyöt, putkityöt ja muut rakennushommat, tietokoneen korjaukset, nettisivut jne jne. On tässä välillä pienemmät haavatkin itse ommeltu.Mutta muija laittaa ruoan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858458Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732810- 131152
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72792