Suoraan sanoen - miksi kaikki riitely?

kasi

Olen liikuskellut täällä "Herätysliikkeiden palstalla" muutaman päivän (ehkä viikon pari) ..

Ja suoraan sanoen odotin löytäväni paljon enemmän Jumalan rauhaa ja lähimmäisen rakkautta. Mutta mutta paljon siitä mitä olen lukenut on eri uskonlahkojen riitelyä Raamatun eri tulkinnoista. Yksi sanoo sitä ja toinen tätä ja molemmat ovat vuoren varmasti "oikeassa". Joskus yritetään jopa mustata toisia jos ei suoraan valheella niin ainakin paha mielessä. Mistä moinen riitely ja (joskus myös) toisen ihmisen halveksunta johtuu?? Jokainen on tietävinään sen ehdottomasti oikean totuuden ja tuomitsevat muiden opin joskus jopa saatanan opiksi. Tätäkö Jeesus ihmisille opetti. Sanoiko hän tuomitkaa vai sanoiko hän älkää tuomitko?

Kävin lukemassa myös "tavallisten kirkkouskovien" palstaa jotka muutamat teistä ovat tuominneet jopa ikuiseen kitumiseen helvetissä. Sieltä löytyi ihmisiä - ihan tavallisia syntisiä ihmisiä jotka uskovat samaan Jeesukseen kuin lahkolaisetkin (mihin lahkoon tai uskon linjaan kuuluttekin ja minkä ehdottoman "totuuden" sitten luulette löytäneennekin) ja jotka luottavat Jumalaan aivan samoin kuin tekin. Luuletteko että he luottavat Jeesukseen turhaan??

Kun minä luen Raamattua koko olemukseni tuntee kuinka se kertoo Jumalan rakkaudesta. Miksi samaa rakkautta löytyy harvemmin näiden "pelastuneiden" palstalla liikkuvien kirjoituksista - vaikka JOKAINEN sanoo pelastuvansa SAMAN Jeesuksen uhrin kautta. Muutamille on Raamatun eri tulkinnat tulleet niin tärkeiksi että ne ovat jopa tärkeämpiä kuin Jeesuksen sovitustyö (tyyliin jos et usko niin kuin minä niin helvetissä kidut).

Voi vain rukoilla kaikkien puolesta että enemmän Jumalan rakkautta löytäisi tiensä kaikkien "pelastettujen" sydämiin.

Minä sanon että vaikka jokainen ihminen olisi väärässä (niin kuin luultavasti onkin) niin Jumala on oikeassa ja vain Jeesus tuomitsee ja hän tekee sen taivaallisen Isän tahdon mukaan pisteen päälle, koska Jeesus ON oikeassa ja omistaa koko totuuden.

Jeesus on sanonut että se joka uskoo Jumalaan ja pyytää anteeksi syntejään ja itse antaa myös anteeksi muille saa periä taivaallisen valtakunnan, ja minä uskon ja luotan Jeesukseen enkä ihmisiin jotka ovat tietävinään sen ehdottoman "totuuden" joka asiasta. Itse en voi väittää tietäväni koko Jumalan totuutta mutta tiedän, että Jeesus on ihmisen pelastus ja Jumala on elämän lähde ja mitään IKUISTA piinaa ei ole, mutta en tuomitse ketään joka uskoo että Jumala sellaisen piinan sallisi koska Jumala on tuomari ja rakkaudellisempi ja oikeudenmukaisempi kuin minä konsanaan.

15

515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taram2

Tämä palsta on ollut jo pitkään "juupas eipäs" palsta ja alkanut uusivuosi tuntuu vain pahentavan tilannetta.
      Ei paljon täällä rakenneta vaan hajotetaan.

No,nyt varmaan joku kaikentietävä kun lukee tämän kirjoittaa:"se on tarkoituskin,koska "ne ja ne" opettavat "sitä ja tätä".

Kuitenkin useimmat uskovat tähän samaan totuuteen:"Kristus on Herra ja kuoli syntiemme puolesta,siksi jos tähän uskomme meissä on iankaikkinen elämä".

Jos meillä kaikilla olisi samanlaiset lahjat ja samanlaiset aivot uskoisimme pilkulleen samoin.Mutta onko se ehto ikuiselle elämälle?
      Ei ole.
      Jos nyt olen väärässä ei minussa olisi lainkaan Pyhää Henkeä.Olen väärässä vain jos kiellän Mestarini.

• kasi

että vain Jumala on oikeassa.
        Jos liikaa kuuntelee kaikenlaisia Raamatun tulkintoja voi ruveta jopa uskomaan että se ei olekaan Jeesus joka pelastaa vaan erilaiset omat säännöt joita tulkitaan Raamatusta.
        Itse olen vakuuttunut siitä että Jumala näkee jokaisen ja armahtaa lupauksensa mukaan kaikki jotka sitä nöyryydessä ja katumuksessa pyytävät, oli sitten luterilainen, katolilainen tai lahkolainen. Jos sydän kuuluu Jumalalle voi olla vaikka erämaassa.

• taram2
        kasi kirjoitti:

että vain Jumala on oikeassa.
        Jos liikaa kuuntelee kaikenlaisia Raamatun tulkintoja voi ruveta jopa uskomaan että se ei olekaan Jeesus joka pelastaa vaan erilaiset omat säännöt joita tulkitaan Raamatusta.
        Itse olen vakuuttunut siitä että Jumala näkee jokaisen ja armahtaa lupauksensa mukaan kaikki jotka sitä nöyryydessä ja katumuksessa pyytävät, oli sitten luterilainen, katolilainen tai lahkolainen. Jos sydän kuuluu Jumalalle voi olla vaikka erämaassa.

...erämaassa."
        Hyvin sanoit.
        Sotien aikana ja sen jälkeenkin on uskovia ollut esim.vankiloissa ja he ovat saaneet Jumalalta rohkaisua olkoonpa että ovat kuuluneet mitä moninaisimpiinkin kristillisiin yhteisöihin.
        Taitaa tälläkin hetkellä olla näitä Jeesuksen nimessä vankeudessa olevia.
        Kyllä Pyhä Henki kulkee yli kirkkorajojen.

• Seraja-m55

Sinä - kasi - osaat nähdä Raamatun totuudet oikein ja oikeissa suhteissa kun ymmärrät, että kaikki riitely ja syyttely täällä on todellisuudessa täysin turhaa, koska lähes kaikki ja toivon, että kaikki kuitenkin näkevät sen Raamatun pääsanoman ylivertaisena totuutena, että Kristus, Väkevä Jumala, tuli tänne ihmiseksi, meitä syntisiä pelastamaan ristinverellään!

Minä olen adventistina tullut tänne vain kahdesta syystä - osoittamaan, että olemme evankeliskristillinen kirkkokunta ja toiseksi siksi, että olen nähnyt tarpeelliseksi oikaista niitä selvästi virheellisiä ja vääriä sekä rankkoja syytöksiä, joita muutamat ovat laukoneet kirkkokuntaamme häväistäkseen.

Näen kuitenkin kuten sinäkin, että meidän kaikkien, jotka uskomme Kristukseen pelastuksemme ainoana perustuksena, tulisi uskoonsuuntaan katsomatta pyrkiä siihen Jeesuksen niin rukoilemaan ja Hengessään vaikuttamaan keskinäiseen rakkauteen, johon hän kehoittaa meitä oikein uudella käskyllään Joh. 13:34, 35.

Eräs toinen Jeesuksen sana on myös edessämme erittäin vakavana ja se löytyy Matt. 6:15 "mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
      Sitäkin meidän jokaisen tulisi rukoillen miettiä.

• Ensin tulet tänne tuomaan Ellen Whiten oppeja sapatista, tutkivasta tuomiosta, pedon merkistä, helvetin poistosta ja lukemattomista muista.

Sitten kun sinulle sanotaan, että ne eivät ole Jumalasta, niin nämä sanojat ovatkin riitelijöitä, joita sitten alentuvaisesti kauhistelet ja tyhmäksi nimittelet.

• öylispäev

Te ette taida lukea toistenne viestejä lainkaan.
        Samoin ette näköjään ole lukeneet profeettanne kirjoja.
        Mikä teillä sitten pitää paikkansa?
        Jos sinä kirjoitat viikon sellaista jossa ei ole suuremmin moittimista niin kaikkialla aikaisemmin tulee vastaan jyrkkiäkin mielipiteitä joita ei voi hyväksyä.
        Adventistien Raamatuntulkinta on epäjohdonmmukaista.
        Mooseksen kautta annetun lain te johdatte kuuluvaksi pakanoillekin jo Paratiisista lähtien vaikka se kerrotaan Israelillekin annetuksi vasta Mooseksen kautta.
        Me suhtaudumme vakavasti Raamatun sanaan.
        Siksi ei ole samantekevää kuinka sitä tulkitaan.
        Se mikä ei ole totta on törkeää valhetta.
        Kaikki se mitä ihmiset joutuvat väärän opetuksen vuoksi noudattamaan on heidän harhaanjohtamistaan.

• väittää
        öylispäev kirjoitti:

Jos sinä kirjoitat viikon sellaista jossa ei ole suuremmin moittimista niin kaikkialla aikaisemmin tulee vastaan jyrkkiäkin mielipiteitä joita ei voi hyväksyä.
        Mooseksen kautta annetun lain te johdatte kuuluvaksi pakanoillekin jo Paratiisista lähtien vaikka se kerrotaan Israelillekin annetuksi vasta Mooseksen kautta.
        Kaikki se mitä ihmiset joutuvat väärän opetuksen vuoksi noudattamaan on heidän harhaanjohtamistaan.

uudenliiton olleen jo vanhanliiton aikana. Eli todellisuudessa ei ole mitään uutta liittoa olemassakaan. Sammaa väittää myöskin Antti, ei ole uutta liittoa on vain ehtoollinen.
        On nuo adventistit hienoja. Siellä on tohtoreita, maistereita, joten tyhmiä ei olla.

• Timo Flink
        väittää kirjoitti:

uudenliiton olleen jo vanhanliiton aikana. Eli todellisuudessa ei ole mitään uutta liittoa olemassakaan. Sammaa väittää myöskin Antti, ei ole uutta liittoa on vain ehtoollinen.
        On nuo adventistit hienoja. Siellä on tohtoreita, maistereita, joten tyhmiä ei olla.

Lueppas 1 Moos. 3:15 (VKR) ja mieti mitä siinä sanotaan. Lue sitten 1 Moos. 22:18 (VKR) ja mieti mitä siinä sanotaan. Sitten katso kuinka Paavali selittää nämä edelliset jakeet (Room. 9:7-8, Gal. 3:16 VKR).

Vanhan testamentin aikana uusi liitto kulki lupauksena tulevasta messiaasta, nyt se kulkee toteutumisena, jo tulleena messiaana. Jokainen ihminen pelastuu vain ja ainoastaan yksin armosta uskon kautta tämän liiton perusteella (vrt. Hepr. 9:15). Se, mitä me sanomme vanhaksi liitoksi, on eri liitto kuin se, joka pelastaa ihmisen, myös vanhan testamentin aikana. Jos luet vanhaa testamenttia tarkasti, niin huomaat, että siellä puhutaan kahdesta erilaisesta liitosta, ei vain yhdestä (ja näillä on alaluokkia useampia). Suosittelen tutustumaan johonkin pidempaan artikkeliin, joka käsittelee sanan liitto merkitystä ja kuinka se löytyy Raamatun sivuilta. Monen mielessä oleva jako vanha-uusi on puutteellinen näkemys asiasta.

Timo Flink

• Uuras Sirviö
        Timo Flink kirjoitti:

Lueppas 1 Moos. 3:15 (VKR) ja mieti mitä siinä sanotaan. Lue sitten 1 Moos. 22:18 (VKR) ja mieti mitä siinä sanotaan. Sitten katso kuinka Paavali selittää nämä edelliset jakeet (Room. 9:7-8, Gal. 3:16 VKR).

Vanhan testamentin aikana uusi liitto kulki lupauksena tulevasta messiaasta, nyt se kulkee toteutumisena, jo tulleena messiaana. Jokainen ihminen pelastuu vain ja ainoastaan yksin armosta uskon kautta tämän liiton perusteella (vrt. Hepr. 9:15). Se, mitä me sanomme vanhaksi liitoksi, on eri liitto kuin se, joka pelastaa ihmisen, myös vanhan testamentin aikana. Jos luet vanhaa testamenttia tarkasti, niin huomaat, että siellä puhutaan kahdesta erilaisesta liitosta, ei vain yhdestä (ja näillä on alaluokkia useampia). Suosittelen tutustumaan johonkin pidempaan artikkeliin, joka käsittelee sanan liitto merkitystä ja kuinka se löytyy Raamatun sivuilta. Monen mielessä oleva jako vanha-uusi on puutteellinen näkemys asiasta.

Timo Flink

Miksi te aina tahdotte muuttaa Raamatussa käytetyt määritelmät vaihtaen ne omiinne.
        On helpompi tietää mitä milloinkin tarkoitetaan kun käytämme liitoista niitä sanoja joita Raamattukin käyttää. Uusi liitto viittaa profeetta Jeremian ilmoitukseen Uudesta liitosta joka on erilainen liitto.
        Jer.31:30. vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.
        31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.

Siinä kerotaan selkeästi toisin kuin adventistit meille selittävät.
        Kyllä se ymmärretään mitä ajat takaa selitykselläsi.
        Et vain itse ymmärrä että Mooseksen liitto ei ollut tuo liitto joka oli Aabrahamille luvattu ,
        mutta sen lupauksen toteuttaminen tehtiin molempien liittojen välityksellä.
        Jumala teki liiton Israelilaisten kanssa omassa nimessään, mutta vain yksi Israelilainen täytti tuon liiton ehdot.
        Liitto on pidettävä kuitenkin vieläkin voimassa , ja sitä voimassaoloa pitävät juutalaiset yllä loppuun asti.
        Kyse on samasta asiasta kuin tekin puhutte lain suhteen.
        Jos nimittäin laki olisi lopetettu Jeesuksen kuolemaan, ei olisi mitään lakia jolla voitaisiin todistaa lopussa Jeesuksen tekemä sovitustyö.
        Jeesus ei siis lopettanut lakia vaan jätti Isän tekemän liiton huolehtimaan lain säilyttämisestä ja Jeesukseen usakovat hoitavat Jeesuksen tekemän Uuden liiton viemisen samaan loppuun asti. Molempia liitoja tarvitaan sitten loppuselvityksessä.
        Teidän oppinne on teillä rasite joka estää teitä näkemästä sitä suurta suunnitelmaa joka on näiden molempien liittojen merkitys.
        Koko asia olisi mennyt pilalle mikäli juutalaiset olisivat hyväksyneet Vapahtajan ja kääntyneet kristityiksi.
        Siksi Paavali kertoo asiat niinkuin on luettavissa hänen kirjeissään.
        Liittoja on tehty monia ja eräs oli Daavidin kanssa tehty liitto.Kaikilla liitoilla on oma merkityksensä eikä niitä ole tehty turhan takia.
        Samoin Jumala pitää kaikki liittonsa voimassa niiltä osin kuin niissä on lupaukset.
        Rikkomuksiset ja kielteiset puolet Jumala voi lieventää mutta yhtään lupaustaan Hän ei peru.

• Timo Flink
        Uuras Sirviö kirjoitti:

Miksi te aina tahdotte muuttaa Raamatussa käytetyt määritelmät vaihtaen ne omiinne.
        On helpompi tietää mitä milloinkin tarkoitetaan kun käytämme liitoista niitä sanoja joita Raamattukin käyttää. Uusi liitto viittaa profeetta Jeremian ilmoitukseen Uudesta liitosta joka on erilainen liitto.
        Jer.31:30. vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.
        31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.

Et vain itse ymmärrä että Mooseksen liitto ei ollut tuo liitto joka oli Aabrahamille luvattu ,
        Jumala teki liiton Israelilaisten kanssa omassa nimessään, mutta vain yksi Israelilainen täytti tuon liiton ehdot.
        Liitto on pidettävä kuitenkin vieläkin voimassa , ja sitä voimassaoloa pitävät juutalaiset yllä loppuun asti.
        Jos nimittäin laki olisi lopetettu Jeesuksen kuolemaan, ei olisi mitään lakia jolla voitaisiin todistaa lopussa Jeesuksen tekemä sovitustyö.
        Jeesus ei siis lopettanut lakia vaan jätti Isän tekemän liiton huolehtimaan lain säilyttämisestä ja Jeesukseen usakovat hoitavat Jeesuksen tekemän Uuden liiton viemisen samaan loppuun asti. Molempia liitoja tarvitaan sitten loppuselvityksessä.
        Teidän oppinne on teillä rasite joka estää teitä näkemästä sitä suurta suunnitelmaa joka on näiden molempien liittojen merkitys.
        Koko asia olisi mennyt pilalle mikäli juutalaiset olisivat hyväksyneet Vapahtajan ja kääntyneet kristityiksi.
        Liittoja on tehty monia ja eräs oli Daavidin kanssa tehty liitto.Kaikilla liitoilla on oma merkityksensä eikä niitä ole tehty turhan takia.
        Samoin Jumala pitää kaikki liittonsa voimassa niiltä osin kuin niissä on lupaukset.
        Rikkomuksiset ja kielteiset puolet Jumala voi lieventää mutta yhtään lupaustaan Hän ei peru.

Jeremia puhuu siitä toteutumisesta, josta mm. 1 Moos. 3:15 ennustaa. En ole väittänyt, että Aabrahamin kanssa tehty liitto olisi sama kuin Siinai-liitto. Kirjoitin siitä, että Aabrahamin kanssa tehty liitto on nimen omaan uusi liitto. Israelilaiset olivat osallisia tästä liitosta. Sen lisäksi tehtiin Siinai-liitto. Uutta liittoa ei tehdä ristillä. Se *ratifioidaan* ristillä.

Jumalalla ei muuten ole kahta eri kansaa. Paavali sanoo, että on vain yksi (Ef. 2:11-14). Kenen kanssa Jeremian mukaan uusi liitto tehtäisiin? Israelin kanssa. Kuka on tämä Israel? Jeesus (vrt. Hoos. 11:1, Matt. 2:15). Eli oikea Israel ovat ne, jotka uskovat Jeesukseen, kansaan ja kieleen katsomatta, koska he Jeesuksessa tulevat osalliseksi uudesta liitosta.

Timo Flink

• kasi
        Uuras Sirviö kirjoitti:

Timo Flink ja sinä - puhutte samoista asioista eri nimillä (ainakin osittain). Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa (antoi lupauksen Jeesuksesta ja pelastuksesta) ja Jeesus tuli ja täytti lain. Eikös molemmat ole tätä mieltä?
        Joskus tuntuu että Adventisteja pitää vain "periaatteen vuoksi" pukkia sormella joka kerta kun tilaisuus annetaan. Miksi?

• taram2
        kasi kirjoitti:

Timo Flink ja sinä - puhutte samoista asioista eri nimillä (ainakin osittain). Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa (antoi lupauksen Jeesuksesta ja pelastuksesta) ja Jeesus tuli ja täytti lain. Eikös molemmat ole tätä mieltä?
        Joskus tuntuu että Adventisteja pitää vain "periaatteen vuoksi" pukkia sormella joka kerta kun tilaisuus annetaan. Miksi?

..olen ihmetellyt.
        Olkoonpa että joskus on tietenkin aihettakin,mutta ketä ei olis?

Ei kukaan uskova voi olla niin erinomainen että voisi pöyhistellä:"minä/me olemme oikeassa ja te väärässä".

Näillä keskustelupalstoilla kuitenkin saa kuitenkin sen vaikutelman että joidenkin evankeliumi on vain toisten "mollaaminen".
        Itse en ole jäsen adventtikirkossa mutta käyn heidän tilaisuuksissaan mielelläni.
        Siellä on paljon mielenkiintoista opittavaa joka sopii minulle.

• Seraja-m55
        uskova_1 kirjoitti:

Ensin tulet tänne tuomaan Ellen Whiten oppeja sapatista, tutkivasta tuomiosta, pedon merkistä, helvetin poistosta ja lukemattomista muista.

Sitten kun sinulle sanotaan, että ne eivät ole Jumalasta, niin nämä sanojat ovatkin riitelijöitä, joita sitten alentuvaisesti kauhistelet ja tyhmäksi nimittelet.

Valitettavasti realiteetti nyt on se, että "uskova_1" on tämän foorumin pahin riitelijä.

Nuo opit, joita mainitsit, ovat jokainen selviä Raamatun oppeja, jotka voidaan todistaa ja perustella selvillä Raamatun kohdilla.

Sinun on siihen täysin turha yrittää sotkea Ellen Whitea. Kyllä Raamattu riittää niiden suhteen aivan hyvin.

Mutta tuskin mikään sanallinen ilmaisu muuttaa sinun EGW-hysteriaasi. Sanoinkin tuon vain muiden lukijoiden takia.

Toistan taas, että en ole tuonut tänne oppia helvetin poistosta, vaan sen oikeudenmukaisesta rajallisuudesta kullekin jumalattomalle tekojen mukaan, kuten - HUOMAA!!! - Jeesus sanoo Ilm. 20:12, 13 toistaen.
        Loppumaton helvetti kun esittää Jumalan luonteen täysin vääristyneessä valossa - loputtomana kiduttajana.

Vetoan jokaiseen: älkää uskoko ketään sananjulistajaa ilman, että ITSE TUTKITTE RAAMATUSTA, onko asia niin kuin teille on väitetty, sillä nyt on paljon taitavia eksyttäjiä liikkeellä, jotka pyrkivät eksyttämään valitutkin.

Saakoon Jumala siunata jokaista Raamatun tutkijaa tänä aikana erityisen voimallisella Pyhän Hengen vaikutuksella ja johdatuksella.

• Seraja-m55
        öylispäev kirjoitti:

Miksi sinäkin opetat selvästi laittomuutta?
        Minä sanon, että totisesti maailma tulee vielä kirkkaasti tietämään, että Jumala ei ole lakiaan poistanut eikä poista sitä tämän maailman aikana.

Joka muuta opettaa, opettaa mitä selvintä harhaoppia.
        Tässä kohden olen tiukka ja ehdoton, sillä on äärimmäisen pelottavaa opettaa ihmisille, että Jumala olisi lakkauttanut oman pyhän lakinsa.

Minä en ymmärrä tuollaista kommenttia lainkaan tällä luterilaisella foorumilla, koska tiedän, että luterilaisuudessa tunnustetaan Jumalan käskyt voimassaoleviksi tänä päivänä. Vai onko luterilaisuus mennyt luopumukseen jo siinäkin? Mitä nyt sitten lepopäiväkäskyn suhteen on vielä jonkin verran uskonpuhdistuksellista matkaa raamatullisuuteen.

Vaikka tämä laki annettiin Siinailla Moosekselle, ei se tee siitä Mooseksen lakia vaan se on Jumalan laki, joka ilmaisee synnin.
        Jos tätä lakia ei olisi - ei voisi totisesti olla enää syntiäkään.

Johanneskin sanoo: "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat." 1. Joh. 5:3

Ja vielä hän sanoo: "Joka sanoo:'Minä tunnen hänet', eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä". 1. Joh. 2:4. Näin Jumalan Sana on sen tuomitsija, joka uskaltaa opettaa laittomuutta.

Eikä adventismissa opeteta mitään lain kautta pelastumista vaan lain noudattamiseen pyrkimistä juuri siksi, että olemme jo pelastuneet yksin Kristuksen veriuhrissa ja Jumalan armosta.
        Kaikki tätä vastoin oleva on epätotuutta.

Kyllä minä luen toisten adventistien viestejä, ainakin joitakin ja tiedän valitettavasti, että siellä on sitä hyvin vääristynyttä esitystä, joissa tuomitaan muut suunnat kadotukseen.

Minä en hyväksy sellaista. Maamme virallinen Adventtikirkko ei hyväksy sellaista eikä kansainvälinenkään kirkkomme.
        Päinvastoin, me haluaisimme saada enemmän ykseyttä meidän ja eri suuntien välille.
        Evankeliumin pääoppi pelastuksesta yksin Kristuksessa pitäisi olla riittävä peruste siihen, ovat käsityksemme noissa "alaopeissa" sitten mitä tahansa. Tosin, tuo evankeliumin ja lain tasapaino pitäisi kyllä olla myös lähtökohtana selviö, niin merkittävä raamatullinen fakta se on.
        Kuitenkaan - ilman yhteyttä, emme pääse edes järkevästi keskustelemaankaan noista "alaopeista".

• kasi

Vain Jumala on aina oikeassa - ihmiset voivat uskoa vähän yhteen ja toiseen asiaan ja ovat eri mieltä. Ei todella kannata syytellä ketään vain siksi ettei saa omaa tahtoaan ja uskoaan perille. Kaikkihan ovat toki yhtä mieltä siitä että vain Jeesuksen kautta pääsemme Jumalan yhteyteen. Minä olen löytänyt Jumalan ja Jeesuksen ja ymmärrän asian niin kuin ymmärrän ja eriäviä mielipiteitä näyttää löytyvän vaikka kuinka montaa sorttia ja on sula mahdottomuus omaksua kaikki "uskon suunnat" kokonaisuudessaan pisteen päälle niin montaa erilaista "linjaa" on olemassa.
      Mutta minä luotan Jumalaan ja kadun typeriä tekojani ja pyydän niitä anteeksi ja annan muille anteeksi ilo mielin ja niin sanovat kaikki muutkin tekevänsä, mutta jotkut jotka ovat "tutkineet" ja vetäneet "johtopäätöksiä" tuomitsevat ne jotka eivät ole "tutkineet" tai ovat "tukineet" vähän erilailla.

Eikö pääasia ole että on rehellinen pyrkimyksisään ja luottaa Jumalaan.

Kaikki sanovat: Jumalan tahdosta kaikki on olemassa ja että Hän on viisas, rakastava ja lähetti meille poikansa Jeesuksen Kristuksen ettei kukaan joka Häneen uskoo hukkuisi vaan saisi ikuisen elämän Hänen valtakunnassaan..

Eikö se ole niin että rehellisiä ihmisiä jotka uskovat Jeesuksen uhriin on kaikissa kristinuskon suunnissa ja vain Jumala näkee ihmisen sydämmen ja armahtaa.. minkäänlaisesta joukko armahduksesta ei liene kysymys vaan yksilön pelastumisesta...

Mielestäni ei uskovaisten kannata riidellä ja ei ainakaan tuomita toisia vaan jättä kaikki tuomitseminen Jumalalle..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      35
      5792
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      77
      3393
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      82
      3155
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      315
      2725
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2262
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2201
    7. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      25
      1480
    8. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1381
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      49
      1379
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1293
    Aihe