Efetriini

Onko se tabletti muodossa

Ja onko sen käyttö laissa salittua ?

14

11272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fze

Tarkoittanet efedriiniä? Kyllä sitä joissakin lääkevalmisteissa on, ja lääkkeiden luvallinen hankkiminen ja luvallinen käyttäminen ei tiettävästi ole rikollista. Kuitenkin esimerkiksi doping-rajoituksia muistaakseni on.

Toinen asia sitten jo lienee, mikä oikeastaan efedriinin käyttöarvo itse asissa on - ja siitä en ole itse vakuuttunut, vaikke en suuresti efeen olekaan perehtynyt. Lääketieteellisesti ajatellen efedriinin on nyttemmin nimittäin syrjäyttänyt moni muu spesifimpi lääkeaine, jos vaikka astman tai muiden hengitysoireiden hoitoa ajatellaan. Onhan efedriiniä tosin ainakin yhdessä antitussiivi-yskänlääkkeessä, joka on reseptivalmiste ja dekstrometorfaania toisena aineenaan sisältää. Ellei aivan hiljan ole poistunut markkinoilta.

Mihin ajattelit sitten efedriiniä käyttää, millä ajatuksella ja mistä sitä hankkia? Lääkäreillä on reseptinkirjoitusoikeus, mutta eri asia sitten on, mahtaako lääkkeen tarvetta olla olemassa, ja kuka lääkäri katsoo efedriinin hyöty-haittasuhteen olevan kohdallasi kelvollinen.

Mitä dopingiin tulee, myös pseudoefedriiniä koskee tietyt rajoitukset, mutta en oikein tällä tiedolla ole vakuuttunut että silläkään olisi oikeasti vaikutusta suorituskykyyn. Tulkoon mainituksi, että kofeiinilla on silläkin dopingrajoituksensa. Kofeiinilla ajattelisin kuitenkin oikeastikin olevan pieni potentiaali parantaa pitkäkestoista suorituskykyä.

Farmakologiaan ja toisaalta dopingiin erityisesti perehtynyt lääkäri olisi kelpo vastaaja näihin.

• Lasse Lekuri

"Toinen asia sitten jo lienee, mikä oikeastaan efedriinin käyttöarvo itse asissa on"

Perus baari-illoissa ja esim pitkillä ajomatkoilla ihan hyvä. Ei ole liian vahvaa kuin esim amfetamiini.

"Onhan efedriiniä tosin ainakin yhdessä antitussiivi-yskänlääkkeessä, joka on reseptivalmiste ja dekstrometorfaania toisena aineenaan sisältää."

Tarkoitat varmaankin sir ephedriniä.

"Mitä dopingiin tulee, myös pseudoefedriiniä koskee tietyt rajoitukset, mutta en oikein tällä tiedolla ole vakuuttunut että silläkään olisi oikeasti vaikutusta suorituskykyyn."

Pseudoefedriini ei piristä. Itse efedriini kyllä toimii.

Efedriiniä saa esim espanjasta joistakin apteekeista.

• fze
        Lasse Lekuri kirjoitti:

"Toinen asia sitten jo lienee, mikä oikeastaan efedriinin käyttöarvo itse asissa on"

Perus baari-illoissa ja esim pitkillä ajomatkoilla ihan hyvä. Ei ole liian vahvaa kuin esim amfetamiini.

"Onhan efedriiniä tosin ainakin yhdessä antitussiivi-yskänlääkkeessä, joka on reseptivalmiste ja dekstrometorfaania toisena aineenaan sisältää."

Tarkoitat varmaankin sir ephedriniä.

"Mitä dopingiin tulee, myös pseudoefedriiniä koskee tietyt rajoitukset, mutta en oikein tällä tiedolla ole vakuuttunut että silläkään olisi oikeasti vaikutusta suorituskykyyn."

Pseudoefedriini ei piristä. Itse efedriini kyllä toimii.

Efedriiniä saa esim espanjasta joistakin apteekeista.

Onneksi Suomessa on lääkevalvonta jotain aivan muuta kuin suuressa maailmassa. En kadehdi sinne.

Kuten sanoin, lääketieteellistä käyttöarvoa efedriinillä en juuri tunne nykyisin olevan. Vähän sama tilanne, kuin vanhalla teofylliinillä, jota aikoinaan käytettiin enemmänkin astman ja muiden keuhkovaivojen hoitoon. Käytetään kyllä nykyisinkin, mutta ei yleensä ole mitenkään ensilinjan lääke, ja toisinaan koko teofylliininkin teho kyseenalaistetaan. Tulkoon mainituksi, että teofylliini on kemiallisesti samaa ryhmää kuin kofeiini, muistaakseni metyyliksantiineja molemmat. Tämä selittää hyvin myös teofylliinin haittavaikutuksia: mahdollista sydämen tykytystä, huonovointisuutta, unettomuutta jne. Ja teofylliinillä sanotaankin olevan aika kapea terapeuttinen leveys.

• Nimetön
        fze kirjoitti:

Onneksi Suomessa on lääkevalvonta jotain aivan muuta kuin suuressa maailmassa. En kadehdi sinne.

Kuten sanoin, lääketieteellistä käyttöarvoa efedriinillä en juuri tunne nykyisin olevan. Vähän sama tilanne, kuin vanhalla teofylliinillä, jota aikoinaan käytettiin enemmänkin astman ja muiden keuhkovaivojen hoitoon. Käytetään kyllä nykyisinkin, mutta ei yleensä ole mitenkään ensilinjan lääke, ja toisinaan koko teofylliininkin teho kyseenalaistetaan. Tulkoon mainituksi, että teofylliini on kemiallisesti samaa ryhmää kuin kofeiini, muistaakseni metyyliksantiineja molemmat. Tämä selittää hyvin myös teofylliinin haittavaikutuksia: mahdollista sydämen tykytystä, huonovointisuutta, unettomuutta jne. Ja teofylliinillä sanotaankin olevan aika kapea terapeuttinen leveys.

jaa nyt tajusinkin kuka tämä fze on. Hän on juuri lääkiksestä valmistunut , voimiensa tunnossa oleva, kiltti ulkoalukija, sellainen tyypillinen porvariperheen pieni 24vuotias nassukka. No onhan se varmaan niin että jollain sitä pätevyttä on hankittava, kun elämä on ollut liian helppo ja harva FIKSU 30-99-vuotias purematta uskoo mitä 22vuotias kandi tai "lääkäri" sanoo...onnea!

PS. LÄÄKIKSEEN ALAIKÄRAJA, MIEL VÄH. 30V, VAI MITÄ SAVOLAINEN?

• fze
        Nimetön kirjoitti:

jaa nyt tajusinkin kuka tämä fze on. Hän on juuri lääkiksestä valmistunut , voimiensa tunnossa oleva, kiltti ulkoalukija, sellainen tyypillinen porvariperheen pieni 24vuotias nassukka. No onhan se varmaan niin että jollain sitä pätevyttä on hankittava, kun elämä on ollut liian helppo ja harva FIKSU 30-99-vuotias purematta uskoo mitä 22vuotias kandi tai "lääkäri" sanoo...onnea!

Mutta ihan miten vain.

• Lasse Lekuri
        Nimetön kirjoitti:

No eihän sillä ole merkitystä. Suurin osa tekstistä ihan järkevää.

• hanness
      • AhaaIhaa

Paljonko efedriiniä yhdessä kapselissa on?

• hanness
        AhaaIhaa kirjoitti:

Paljonko efedriiniä yhdessä kapselissa on?

125mg Sida Cordifolia on luultavasti eräs efedrakasvi ja yleensä niiden uutteet sisältävät 7-8% efedriinejä.

Ulkomailla (ja siis netissä) on myynnissä manipuloituja efedralajikkeita, joissa efedriinin osuus on suurempi kuin pseudoefedriinin eli niiden vaikutus on stimuloivampi. Efedriini piristää, mutta laittaa pumpun tykyttämään ja hermot kiristyvät. Vaikutusta verrataan usein yliannokseen kofeiinia.

• Nainen1955
        hanness kirjoitti:

125mg Sida Cordifolia on luultavasti eräs efedrakasvi ja yleensä niiden uutteet sisältävät 7-8% efedriinejä.

Ulkomailla (ja siis netissä) on myynnissä manipuloituja efedralajikkeita, joissa efedriinin osuus on suurempi kuin pseudoefedriinin eli niiden vaikutus on stimuloivampi. Efedriini piristää, mutta laittaa pumpun tykyttämään ja hermot kiristyvät. Vaikutusta verrataan usein yliannokseen kofeiinia.

Efedriinijuttuja lukiessani löysin mm tämän viestiketjun ja ajattelin kommentoida ja kysyä jotain efeä koskien.

Olikohan se nimim. Fze, joka kirjoitti seuraavaa: Kuten sanoin, lääketieteellistä käyttöarvoa efedriinillä en juuri tunne nykyisin olevan.

No, itse kärsin päiväaikaisesta liikaväsymyksestä ajoittain eli tuppaan nukahtamaan yksitoikkoisissa tilanteissa, joissa joudun istumaan passiivisena hiljaa paikoillani. Olin unitutkimuksissa, joissa selvisi etten kärsi uniapneasta enkä narkolepsiasta. Sen sijaan merkkejä 'idiopaattisesta hypersomniasta' oli. Siis liikaunisuudesta, jonka syytä ei tiedetä.

Neurologi, jonka tapasin tutkimusten jälkeen kirjoitti minulle muitta mutkitta efedriinireseptin, kun kysyin olisiko tilapäiseen väsymykseen mitään kofeiinitabletteja voimakkaampaa. Kun kysyin sivuvaikutuksista tai muiden lääkkeiden samanaikaisesta käytöstä, hän tokaisi vain, että sydämen sykettä voi lisätä, mutta yhteisvaikutuksia ei ole. Oikein ihmettelin, kun hän niin helposti kirjoitti reseptin ja vähätteli efedriiniä sanoen, että tätähän on ollut yskänlääkkeissäkin. Itse olin jo aiemmin lukenut efedriinin ristiriitaisesta maineesta. Siis hyödyllinen mutta kenties myös vaarallinen...

Summa summarum. Lääketieteellistä käyttöä siis tuntuu vielä olevan, joskin näiden 30 mg tabujen pakkausselosteessa lääkkeen sanotaan olevan astmalääke, joka helpottaa hengitystä ja avaa hengitysteitä tms. Lääkkeen käytöstä väsymyksen ja uneliaisuuden poistoon ei mainita mitään. Laihdutus- ja bodauskäytöstä olen sitten lukenut netistä.

Onkohan tämän palstan lukijoissa ketään muuta, jolle efedriiniä olisi määrätty väsymykseen ja millaisia kokemuksia siitä on? Olen itse kokeillut pelkkää efetabua (siis 30 mg), mutta sillä ei hirveästi vaikutusta ole. Kofeiinitabletin tai kahden kanssa pitää hereillä autonratissa, mutta kuntosalilla en huomaa mitään vaikutusta. Lääkärin ohje on 30 mg 3 krt päivässä tarvittaessa. Nyt ajattelin kokeilla tuota viikon ajan, jotta näen vaikutukset. Tähän asti olen nappaillut silloin tällöin, pillerin tai joskus kaksi päivässä kofeiinitabu(je)n kanssa. Syke nousee ja joskus voi olla vähän vapiseva olo. En ole kuitenkaan tuntenut itseäni tavallista pirteämmäksi enkä energisemmäksi. Käyn pari kertaa viikossa kuntosalilla ja kerran vkossa jumpassa ja olen välipäivät ihan naatti...

• suzze111
        Nainen1955 kirjoitti:

Efedriinijuttuja lukiessani löysin mm tämän viestiketjun ja ajattelin kommentoida ja kysyä jotain efeä koskien.

Olikohan se nimim. Fze, joka kirjoitti seuraavaa: Kuten sanoin, lääketieteellistä käyttöarvoa efedriinillä en juuri tunne nykyisin olevan.

No, itse kärsin päiväaikaisesta liikaväsymyksestä ajoittain eli tuppaan nukahtamaan yksitoikkoisissa tilanteissa, joissa joudun istumaan passiivisena hiljaa paikoillani. Olin unitutkimuksissa, joissa selvisi etten kärsi uniapneasta enkä narkolepsiasta. Sen sijaan merkkejä 'idiopaattisesta hypersomniasta' oli. Siis liikaunisuudesta, jonka syytä ei tiedetä.

Neurologi, jonka tapasin tutkimusten jälkeen kirjoitti minulle muitta mutkitta efedriinireseptin, kun kysyin olisiko tilapäiseen väsymykseen mitään kofeiinitabletteja voimakkaampaa. Kun kysyin sivuvaikutuksista tai muiden lääkkeiden samanaikaisesta käytöstä, hän tokaisi vain, että sydämen sykettä voi lisätä, mutta yhteisvaikutuksia ei ole. Oikein ihmettelin, kun hän niin helposti kirjoitti reseptin ja vähätteli efedriiniä sanoen, että tätähän on ollut yskänlääkkeissäkin. Itse olin jo aiemmin lukenut efedriinin ristiriitaisesta maineesta. Siis hyödyllinen mutta kenties myös vaarallinen...

Summa summarum. Lääketieteellistä käyttöä siis tuntuu vielä olevan, joskin näiden 30 mg tabujen pakkausselosteessa lääkkeen sanotaan olevan astmalääke, joka helpottaa hengitystä ja avaa hengitysteitä tms. Lääkkeen käytöstä väsymyksen ja uneliaisuuden poistoon ei mainita mitään. Laihdutus- ja bodauskäytöstä olen sitten lukenut netistä.

Onkohan tämän palstan lukijoissa ketään muuta, jolle efedriiniä olisi määrätty väsymykseen ja millaisia kokemuksia siitä on? Olen itse kokeillut pelkkää efetabua (siis 30 mg), mutta sillä ei hirveästi vaikutusta ole. Kofeiinitabletin tai kahden kanssa pitää hereillä autonratissa, mutta kuntosalilla en huomaa mitään vaikutusta. Lääkärin ohje on 30 mg 3 krt päivässä tarvittaessa. Nyt ajattelin kokeilla tuota viikon ajan, jotta näen vaikutukset. Tähän asti olen nappaillut silloin tällöin, pillerin tai joskus kaksi päivässä kofeiinitabu(je)n kanssa. Syke nousee ja joskus voi olla vähän vapiseva olo. En ole kuitenkaan tuntenut itseäni tavallista pirteämmäksi enkä energisemmäksi. Käyn pari kertaa viikossa kuntosalilla ja kerran vkossa jumpassa ja olen välipäivät ihan naatti...

jos efedrini on niin pirun vaarallista ja tappaa niin miksi ihmeessä lääkäritkin niitä määrää!!??mulle sanoi lääkäri joskus kun söin efuja että ei ne vaarallisia ole.mihin perustuu jutut efu kuolemista?taitaa ollaa urbaani legenda.

• Vanha konkari

Efetriini nimistä ainetta ei ole.Tiedän,että tarkoitit efedriiniä,mikä on nykyään luokiteltu laittomaksi huumaus-aineeksi.Oikestaan jo vuosia sitten.Sama koskee synefriiniä ja efedriini-alkaloideja.
      Ne ovat aiheuttaneet kuolemantapauksia myös täällä suomessa.Sitäpaitsi Efedriini ei nosta merkittävästi maksimivoimaa,riskit on suuremmat kuin hyöty.Älä käytä sellaisia.Sekoita vaikka vihreää teetä(yerba mate-tee)kahvia ja tauriinia,niin saat saman "hyödyn",tai jopa paremman täysin turvallisesti.

• Anonyymi

Ei ole
      Kiitos. Peisalantie 34 asuinkieltoon välitömästi
      3
      Kertaa riittää. Kiitos.
      Vaula 9lm

• Anonyymi

Efedriini ei ole mikään laiton aine, koska sitä on monissa yskänlääkkeissä, joita myydään Suomessa yleisesti.

Kaikkea ei pidä uskoa, mitä täällä kirjoitellaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe