Ataraxia unettomuuteen

Piitu

Minulle määrättiin allergiaan Ataraxia(25mg) ja lääkäri sanoi,että sitä voi käyttää myös unensaantiin. Otan kutinaan 2 tablettia ennen nukkumaan menoa,mutta tämä annostus ei auta unettomuuteen ollenkaan.
Millaisella annostuksella Ataraxia siis käytetään unettomuuteen??

8

9648

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse Lekuri

Atarax on antihistamiini jolla on suurilla annoksilla väsyttävä vaikutus. Jos olet käyttänyt niitä pitkään vaikutus heikentyy tai jos olet tottunut voimakkaampiin nukahduslääkkeisiin (imovane, stillnoct) voi ero olla suuri.

• fze

Kovin on laaja Ataraxin annosalue noin yleisesti ottaen. Palstan kautta ei kuitenkaan ole mahdollista lähteä sinun lääkemääräyksiäsi muuttamaan, vaan siitä sinun tulisi keskustella lääkärisi kanssa. Sitä paitsi vain lääkärillä on tällä hetkellä lääkkeenmääräämisoikeus, ja vasta harkitsemme, kuinka se mahdollisesti tulevaisuudessa laajenee tahi ei.

Ataraxin eli hydroksitsiinin väsyttävä vaikutus on paitsi suuressa määrin yksilöllinen, myös melko nopeasti käytön myötä ohi menevä, jolloin annoksen noston tarve tulee ennen pitkää esille, tai sitten on keksittävä muita vaihtoehtoja. Vastaavasti satunnaisessa käytössä voi jo pienikin annos väsyttää kosolti. Voidaan nimittäin katsoa, että näiden vanhojen antihistamiinien väsyttävyys on toisaalta haittavaikutus, mistä syystä sittemmin on kehitetty antihistamiinivalmisteita, jotka eivät yhtä pontevasti läpäise veriaivoestettä. Kokemukseni mukaan hydroksitsiinin väsyttävä vaikutus palautuu pikkuhiljaa käytön lopettamisen myötä kyllä melko hyvin.

Nyt sitten jos unettomuus enempi vaivaa sovitusta Atarax-annoksesta huolimatta, varaa lääkäriaika, kerrot tilanteen ja punnitsette kokeiltavan hoidon, joka suunnitellaan juuri sinun tilanteesi tuntien.

Näin sanoisin.

• atarax

Väsyttää todella piiitkään, myös seuraavana päivänä jolloin tulisi herätä.

• EiUnta

Eihän se mitään auta, jos lääke vain väsyttää mutta tuleeko uni? Siitä on kyse ja siihen olisi tarvetta saada apua. Mä olen itse ainakin toaalisen rättiväsynyt kaiken aikaa (24 h), mutta uni ei tule. Totta kai on käyty lääkärissä kymmenet kerrat, mutta ei vaan löydy apua. Eri lääkkeitä on kokeiltu kymmenittäin ilman tulosta tai haitat ovat hyötyä suuremmat. Ei ne lääkärit kaikkiviisaita ole, mutta sujuvasti yrittävät keplotella potilaasta eroon, kun/jos eivät pysty auttamaan. Mihin sitten neuvot menemään, kun lääkkeet ja lääkäri eivät pysty auttamaan? Kiitos etukäteen neuvosta!

• nainen*

painan 65 kg ja käytän kyseistä lääkettä unettomuuteen. 1 tabletti riittää mainiosti takaamaan hyvän yöunen, joten aika yksilöllistä varmaan on. Välillä pidän taukoa ja nukun ilman lääkettä vaan, kun stressi painaa, niin yksi tabu riittä silloin.

• munkokemus

Minä käytin Atarax 25 mg. Tämä annos tehosi hyvin, silloin kuin tehosi. Oli vähän sattumanvaraista milloin tehosi, ei voinut luottaa. Ei mitään hajua mistä moinen vaihtelu iltojen välillä. Väsytti kyllä, mutta uneen ei kuitenkaan aina auttanut. Palasin entiseen lääkkeeseen.

• uneton_myös

Nostaako ruokahalua annoksella 25mg ja aiheuttaako lihomista pidemmässä käytössä?

• On-kokemusta-on

Minulle ei nostanut ruokahalua eikä lihottanut. Atarax on vanha antihistamiini, joka väsyttää. Mutta, jos käytät Ataraxia jatkuvasti, keho tottuu siihen nopeasti ja väsyttävä vaikutus loppuu pian. Sen jälkeen se on unilääkkeenä hyödytön.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      117
      6319
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      379
      6135
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      5930
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3962
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2365
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2345
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      119
      1403
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1231
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      185
      1077
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      887
    Aihe