Olen 17-vuotias (kohta 18) tyttönen ja tahtoisin kuulla kokemuksia Mirenasta.
Olen kokeillut 4 eri pillerimerkkiä, ehkäisylaastareita ja emätinrengasta ja aina vaan kuukautiseni kestävät sen 8 päivää ja ovat todella runsaat. Gynekologini suositteli minulle Mirenaa.
Nyt olen yrittänyt löytää tietoa ja miettiä asiaa, mutta minua pelottaa mahdollinen kipu ja painonnousu. Olen juuri laihtunut 15 kg ja vihdoinkin kun olen normaalipainoinen en tahdo lihoa takaisin. Nyt on mennyt niin mukavasti ja paino on pysynyt hallinnassa! Mirenan "sivuilla" luki, että painonnousua on todettu vain yksittäistapaukssissa. Paljon teille on tullut Mirenan käyttöönoton jälkeen painoa, ja lisääkö se ruoanhimoa vai huonontaako se ruoansulatusta yms? :D En ymmärrä, mistä johtuu tuollainen. ^^ Kertokaa kaikki mahdolliset kokemukset vaan jos jaksatte! :)
Ja kipu.. no, uskon, että jos se toimisi niin ei 2-5 minuuttia kovaa kipua tapa missään nimessä jos saan siitä 5 vuodeksi (?) hyötyä. Kestäisin tiputtelut ja vaikka mitä, mutta nyt olen miettinyt: vähentääkö se vain vuodonrunsautta vai vähentääkö se kuukautisten pituutta? Ongelmani on runsaus ja varsinkin pituus, kipuja ei ole. Ja puhun nyt sen 6 mahdollisen kuukauden jälkeen, ymmärrän että aluksi voi olla "vaikeaa".
Kiitos! :)
Mirena hormonikierukka
23
5304
Vastaukset
- Ninna-Mari
Minulla on ollut Mirena jo 6 vuotta eli toinen jo menossa.Ja olen tykännyt.Ennen kärsin tosi runsaista ja kivuliasta kuukautisista,mutta kierukan asetuksen jälkeen ei ole ollut vuotoa ollenkaan ja ei edes kipuja.Paino ei ole noussut kuin muutaman kilon ,eikä välttämättä johdu kierukasta : ).En vaihtaisi tätä ehkäisyä mihinkään.Kela korvaa kierukan hinnasta puolet kun se tulee kuukautisten hoitoon.Suosittelen.Asetus nipistää hiukan ,mutta se ei kestä kuin minuutin ,pari.
- Miirva
Minulla on ollut Mírena 2v ja vuotoja ei ole ollut kertaakaan asentamisen jälkeen. Kuukautiskipuja on jonkin verran ja rintojen arkuutta kerran kuussa. Kierukan laittaminen tuntui vähän kivuliaalta ja alavatsa oli 2pv paisuksissa. Painon nousua ei havaittavissa.Tulehduksiakaan se ei ole aiheuttanut. Mielestäni vaivaton ehkäisykeino, mutta eihän sitä tiedä sopiiko se yhtä hyvin ihan jokaiselle.
- ........
Mirena ollut kesästä saakka. Sain ilmaiseksi koska kuparikierukka ei sopinut, kaameeta vuotoa. Täällä ainakin saa aivan ilmaiseksi jos kuparinen ollut eikä sopiva. Laitto ei käy kipeää, tiputtelua n. kuukausi. Nyt menkat tosi niukat. Tosi hyväksi olen todennut... Suosittelen.
- auli
Minulla kierukan asentaminen sattui aivan mielettömästi, henki salpautui kivusta muutaman kerran vielä lääkäriltä lähdettyä ja kipua tuntui useita päiviä. Tällainen reaktio tulee kuulemma noin 5 %:lle, ei mukavaa.
Minulla vuoto ei ole loppunut, niukentunut kyllä. Haittapuolena se, että vuotoa on nyt 7-10 päivää kuussa, kun ennen oli vain 4-5 pv. Lääkäri lupaili myös, että kuukautisten aikainen voimakas päänsärky voisi helpottua, mutta tällaista vaikutusta ei ole ollut.
Erittäin tyytyväinen olen ehkäisyn helppouteen, joka tietysti on pääasia. Paino ei ole noussut, joten sekin on hyvä asia. Nuo muut asiat taas jonkin verran häiritsevät. Kuulisinkin puolestani mielelläni, onko kellään ollut tämän kaltaisia kokemuksia? Yleensähän kuulee vain positiivisia kommentteja. :) - käyttäjä
Minulle hormonikierukka on muuten sopinut,mutta se aiheuttaa ainakin minulle helposti tulehduksia. Pahin on ollut kohtutulehdus,joka oli tosi hirveä! Muuten hormonikierukka pitää kuukautiset poissa,jotka ennen olivat hyvin runsaat ja kivuliaat. Aiheuttivat jopa anemiaa,joka kyllä on vieläkin,muttei enää johdu kuukautisista,kun niitä ei ole. Sitten on vielä monirakkulaiset ja kystaiset munasarjat,jotka johtuvat kierukasta. Näiden takia olen välillä miettinyt,pitäisikö vaihtaa ehkäisymuotoa. Kierukka on nyt ollut 5 vuotta,toinen menossa.
- Lissukka
Mulle laitettiin toi kierukka 5 vuotta sitten, minulla ei ole lapsia jotenka kierukan laittaminen sattui ihan hirveästi, muistan sen kuin eilisen päivän. Vuotoa kesti kolmisen kuukautta, sen jälkeen menkkoja ei ole näkynyt ja siitä on jo 5 vuotta. Menen ensi viikolla vaihdattaa uuden samanlaisen. Auttoi siis mun runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Painoni nousi n. 2 kg muuta haittaa ei ollut paitsi ne ekaa 3 kuukautta jotka kyllä kestää. Iho ongelmia tai hiusten lähtöä ei ole ollut vaikka monetsiitä valittavatkin.
Niin yks juttu nyt ei ole sitä hermojen kiristystä ennen kuukautisia, ihanaa olla normaali ilman kuukausittaisia mielialan muutoksia.- maija
Hyvä kuulla, että tiputtelua ja vuotoa voi olla noinkin kauan. Minulle laitettiin kierukka kuukausi sitten ja vieläkin kuljen phs housuissa. Vuoto on niukkaa, mutta päivittäistä. Ensin meni viikko ettei ollut juuri mitään alkunipistelyjen poistuttua.
Olen pelännyt, ettei kierukka ole paikoillaan tai jotain hässäkkää asiassa, kun niukkaa vuotoa vain riittää. Lääkäri kyllä puhuikin parista kuukaudesta, mutta loppuis jo... Mistä voin päätellä, ettei kierukka ole paikoillaan enää? Lääkäri pelotteli, että minulla on niin väljä (järkyttävää!!!) emättimen suu (tähän ei kuulema voi vaikuttaa, synnytykset aiheuttaneet), että kierukan pysyminen jää nähtäväksi. Taidan vain odotella jonkun kuukauden ja toivoa parasta. Onko muilla kierukka tullut ulos/liikkunut väärään asentoon aiheuttaen lisävuotoa? Tämän sietää, jos runsaat kuukautiseni niukkenisivat edes hiukan.
- Bohemian
Kiitos kaikille vastauksista, taidan tuon kierukan ottaa ja katson miten käy! Ei se ota ellei anna. ;D Edes jtn.. kokemuksen ainakin. :)
Toivotaan että minultakin loppuu kuukautiset tai lyhenee, kuulemma jopa 95 % käyttäjistä käy niin jossain vaiheessa.- pari tuntia ennen kierukan ...
---
- Siina
Niin, kannattaa tosiaan ottaa varmuuden vuoksi kipulääkettä ennen kierukan asettamista! Minulle laitettiin kierukka viikko sitten.
Ei voi sanoa että se olisi ainakaan kivalta tuntunut...
En ollut vielä lääkäristä päässyt kun jo alkoi alavatsassa tuntua, tätä kesti koko sen illan ja tietysti se vain paheni. Yhden lapsen olen synnyttänyt ja synnytys oli taivaallisen helppoa tähän verrattuna 4h supisteli puolen min. välein, ja niin lujaa että ihan kontillani sain olla vessan lattialla. Että näin minulla :) - Bohemian
Siina kirjoitti:
Niin, kannattaa tosiaan ottaa varmuuden vuoksi kipulääkettä ennen kierukan asettamista! Minulle laitettiin kierukka viikko sitten.
Ei voi sanoa että se olisi ainakaan kivalta tuntunut...
En ollut vielä lääkäristä päässyt kun jo alkoi alavatsassa tuntua, tätä kesti koko sen illan ja tietysti se vain paheni. Yhden lapsen olen synnyttänyt ja synnytys oli taivaallisen helppoa tähän verrattuna 4h supisteli puolen min. välein, ja niin lujaa että ihan kontillani sain olla vessan lattialla. Että näin minulla :)kannustavista viesteistä. :/ Kai se pitää puuduttaa jos noin sattuu, itse 17 ja en synnyttänyt niin varmaan kuolen ja aikuisetkin noin vikisee asiasta.
- laittaa
Kävin just tänään gynellä et olis laitettu kyseinen kierukka mut kohtu oli liian pieni. Se on kuulemma aivan normaalia nuorilla naisilla. Oon ite 18wee.
Jos ei oo synnyttäny niin kohtu pitää puuduttaa NEULALLA. Ei tokikaan pakko jos ei pelkää kipua. Jos kierukan laitto olis onnistunu en olis ottanu puudutusta, koska neula emättimessä tuntuu vähä karmeelta. - Mirena?
Tiedätkö, tai tiedättekö, onko Mirena kulkenut n. kolmisen vuotta sitten nimellä Levonova? Kun minulle asennettiin silloin aikoinaan Levonova-merkkinen hormonikierukka. Onko nimi siis nyttemmin vaihtunut, vai onko markkinoille tullut jokin toinenkin merkki sen jälkeen?
- Bohemian
Juu, ne on sama rengas, se vaihto nimeä. :)
- kepa
Bohemian kirjoitti:
Juu, ne on sama rengas, se vaihto nimeä. :)
Miksiköhän vaihdettiin Levonovan nimeä?
Mulle siitä tuli masennusta ja paniikkikohtauksia. Muuten hyvä. - Bohemian
kepa kirjoitti:
Mulle siitä tuli masennusta ja paniikkikohtauksia. Muuten hyvä.Fakta, että keskustelufoorumeillakin aina ihmiset käyttää energiansa kertomalla huonoista kun hyvistä kysymyksistä, niin kuin yleensäkin elämässä.
Minä en aio tästä välittää, koska tiedän nyt mahd. seurauksista ja kokeilemalla selviää, tiedä vaikka sopisi minulle kuin "nyrkki silmään"! :D Kiitos vastauksista. - Bohemian
kepa kirjoitti:
Mulle siitä tuli masennusta ja paniikkikohtauksia. Muuten hyvä.Fakta, että keskustelufoorumeillakin aina ihmiset käyttää energiansa kertomalla huonoista kun hyvistä kokemuksista, niin kuin yleensäkin elämässä.
Minä en aio tästä välittää, koska tiedän nyt mahd. seurauksista ja kokeilemalla selviää, tiedä vaikka sopisi minulle kuin "nyrkki silmään"! :D Kiitos vastauksista. - 3kk
Bohemian kirjoitti:
Fakta, että keskustelufoorumeillakin aina ihmiset käyttää energiansa kertomalla huonoista kun hyvistä kokemuksista, niin kuin yleensäkin elämässä.
Minä en aio tästä välittää, koska tiedän nyt mahd. seurauksista ja kokeilemalla selviää, tiedä vaikka sopisi minulle kuin "nyrkki silmään"! :D Kiitos vastauksista.mulla ollut hormoonikierukka kolmekuukautta. Itse kätilönä tietenkin pelkään aina kaikkea joten ennen asennusta otin kaksi 600mg buranaa ja vähän rentouttavaa lääkettä(stesolid 10mg) helpotti mukavasti...kyllähän se tietty sattui mutta empäs lähtenyt kesken kaiken kotiin. Tyytyväinen olen ollut, joskin vieläkin aina kuukautisten ja ovulaation aikaan pientä tiputtelua, mutta tiputtelua ym.(ihon rasvoittumista jen.) voi olla ainakin puoli vuotta kierukan laiton jälkeen. Kannattaa siis kokeilla ainakin puoli vuotta ennen kuin otattaa pois. Kai se ainut todellinen haittapuoli on ne mahdolliset tulehdukset, siksi olisikin hyvä olla vakituisessa suhteessa ainakin jos ei ole vielä synnyttänyt...itsekkään en synnyttänyt ole. Ja vaikka tässä ammatissa näkee juuri nämä kauhuskennaariot ainakin itse olen sitä mieltä että hormoonikierukka on parhain ja turvallisin ehkäysy menetelmä.
- kepa
Bohemian kirjoitti:
Fakta, että keskustelufoorumeillakin aina ihmiset käyttää energiansa kertomalla huonoista kun hyvistä kysymyksistä, niin kuin yleensäkin elämässä.
Minä en aio tästä välittää, koska tiedän nyt mahd. seurauksista ja kokeilemalla selviää, tiedä vaikka sopisi minulle kuin "nyrkki silmään"! :D Kiitos vastauksista.Enegiaa kuluu todennäköisesti yhtä paljon kirjoittaa sitten hyvistä tai huonoista kokemuksista. Levonovassa oli paljon hyvääkin mutta on asiallista kertoa rehellisesti myös negatiiviset kokemukset. Jokainen sitten valitsee oman tilanteen perusteella ja toivottavasti ei pelkästään näiden palstojen juttujen perusteella.
Kannattaa tarvittssa siis kokeilla jospa hormonkierukka itselle sopisi. Jos tulee huonoja kokemuksia, sitten on yksi kokemus lisää ja ainahan siitä kierkasta eroon pääsee. - toivokas
3kk kirjoitti:
mulla ollut hormoonikierukka kolmekuukautta. Itse kätilönä tietenkin pelkään aina kaikkea joten ennen asennusta otin kaksi 600mg buranaa ja vähän rentouttavaa lääkettä(stesolid 10mg) helpotti mukavasti...kyllähän se tietty sattui mutta empäs lähtenyt kesken kaiken kotiin. Tyytyväinen olen ollut, joskin vieläkin aina kuukautisten ja ovulaation aikaan pientä tiputtelua, mutta tiputtelua ym.(ihon rasvoittumista jen.) voi olla ainakin puoli vuotta kierukan laiton jälkeen. Kannattaa siis kokeilla ainakin puoli vuotta ennen kuin otattaa pois. Kai se ainut todellinen haittapuoli on ne mahdolliset tulehdukset, siksi olisikin hyvä olla vakituisessa suhteessa ainakin jos ei ole vielä synnyttänyt...itsekkään en synnyttänyt ole. Ja vaikka tässä ammatissa näkee juuri nämä kauhuskennaariot ainakin itse olen sitä mieltä että hormoonikierukka on parhain ja turvallisin ehkäysy menetelmä.
eli kohta tulee 5 kk mirenan laitosta,kerran olen synnyttänyt ja laitto ei tuntunu missään.
mut vieläkin tulee kuukautiset mitkä kestää n.1 1/2 vkoa,pari pvää vuotaa ja loput tiputtelua..samaa kestäny koko ajan eli kuukaudesta melkein 2vkoa menkkoja..toivon et nää vuodot tiukkenis tuosta mut mahtaako olla toivoa kun jo 5kk kulunu...=(
mut kiput on hävinny tosi hyvin vaikka joskus jomotusta alavatsalla ja alaselässä vaikkei edes menkkoi oo.joskus tulee yksittäisiä alavatsa kipukohtauksia..onko kellää tuttui?
vai voisiko olla tulehdusta?
- Jaana821
Mulla ei sattunut juurikaan se laitto, otin yhden 600 buranan tuntia ennen. Nipisti kyllä inhottavasti, mutta en mä sitä kivuksi kutsuisi. Mutta mulla oli alla keskenmeno kuukausi sitten, se varmaan vähän antaa vertailukohtaa ja on avannut väyliä.
Eksyin tänne kun etsin kokemuksia vuodon määristä ja supistuksista, mulla on nyt 5 päivää laiton jälkeen vuotanut niin paljon verta, että ihan huimaa, ja edelleen (varsinkin iltasin) supistelee ikävästi. Masentaa ja kaikki tuntuu raskaalta. Tiedän, että kaikki on ihan hyvin, mutta silti tuntuu raskaalta ja itkettää pienetkin asiat.
Meneekö tää ohi vai kuuluuko mun nyt syöksyä sinne lääkärille ottamaan tuo vekotin pois?? - Anonyymi
Jos olet allergisuuteen taipuvainen, en suosittele!
- Anonyymi
Hei mainitsemasi e pilleri merkki aiheutti ainakin minulle kovaa kipua, joten lopetin niiden käytön siirryimme käyttämään kondomia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2581860- 401688
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1001599Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631389Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?791274- 781254
Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031223- 551067
Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per2041062Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?160942