Tietämätön kysyy ehkä erittäin typerän kysymyksen, mutta kun auto käynnistetään kaapeli avulla, niin onko sillä mitään merkitystä/haittaa onko autot diesel vai bensa käyttösiä? (esim antava auto diesel ja käynnistettävä bensa) Onko akuissa eri jännitteitä tms?
Kaapelikäynnistys
7
8530
Vastaukset
- merkitystä
onko bensa vai diesel. Akkujen nimellisjännitteen pitää olla sama (12 V). Yrittäkää välttää virranantamista kuitenkin. Jos pakko niin ottakaa mielellään virtaa antavasta autosta miinuskenkä irti. Tai ainakaan virtaa antava auto ei saa olla käynnissä (voi mennä esim. laturin diodisilta rikki). Kytkekää apukaapelit oikeinpäin. Eli plus ensin ja miinus sitten. Ja irti päinvastoin eli miinus ensin.
Virtaa voi antaa tai ottaa myös 12 voltin järjestelmästä 24 voltin järjestelmään (joka on kahdella akulla) tai päinvastoin. Olkaa tarkkana, että kytkette kaapelit oikein.- Teknotonttu
..ja kumarrus :)
miinuskenkä irti? Ja onko tosiaan jollakin laturi särkynyt, kun on ollut auto käynnissä ja se miinuskenkäkin kiinni? Itsellä ei ainakaan.
- miinuskenkä
sitroen kirjoitti:
miinuskenkä irti? Ja onko tosiaan jollakin laturi särkynyt, kun on ollut auto käynnissä ja se miinuskenkäkin kiinni? Itsellä ei ainakaan.
ole ollut irti kun auto on ollut käynnissä. Itseltäni särkyi laturin diodisilta kun annoin virtaa autoni ollessa käynnissä (Ford Sierra -91) ja kaverilta myös (Toyota Corolla -96).
Miinuskengän irroittaminen (auto siis ei ole käynnissä) on varmuuden maksimointia. Saattaa tehdä jonkun jännitepiikin tietokoneboxiin. Ei autoa saa hitsatakaan akun johtojen ollessa kiinni.
Mutta ei koskaan pidä antaa apuvirtaa niin, että oma auto on käynnissä! - Autoteknikko
miinuskenkä kirjoitti:
ole ollut irti kun auto on ollut käynnissä. Itseltäni särkyi laturin diodisilta kun annoin virtaa autoni ollessa käynnissä (Ford Sierra -91) ja kaverilta myös (Toyota Corolla -96).
Miinuskengän irroittaminen (auto siis ei ole käynnissä) on varmuuden maksimointia. Saattaa tehdä jonkun jännitepiikin tietokoneboxiin. Ei autoa saa hitsatakaan akun johtojen ollessa kiinni.
Mutta ei koskaan pidä antaa apuvirtaa niin, että oma auto on käynnissä!Voi antaa, mut silloin ei pidä samalla käynnistää käynnistettävää autoa. Tällöin on mahdollisuus virtapiikkiin. Eli lataat käynnistettävän auton akkua apuvirtaa antavan auton laturilla ja sen jälkeen kaapelit irti ja starttaamaan. Joissakin uudemmissa autoissa suositellaan vielä laittamaan joitakin kulutuslaitteita päälle apuvirtaa annettaessa virtapiikkien estämiseksi (valot, puhallin, istuinlämmitin ym.). Kannattaa katsoa ohjekirjasta, ennenkuin menee antamaan apuvirtaa, mikäli apuvirran antaminen on epävarmaa.
- pahalle
sitroen kirjoitti:
miinuskenkä irti? Ja onko tosiaan jollakin laturi särkynyt, kun on ollut auto käynnissä ja se miinuskenkäkin kiinni? Itsellä ei ainakaan.
Savun hälvettyä asiaan perehdytään. jos vastaanottavan ajoneuvon tarvitsema virta on suurempi kuin antavan laturin teho niin päästään diodisiltaa vaihtamaan.
- että,,
Sekin kannattaa huomioida, raskaankaluston virtapuoli on myös oma juttunsa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427065
- 323968
- 473401
- 412968
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402088