Hermovikaan lääke? (vulviitti)

Tuskis

Olen tässä nyt jonkin aikaa pähkäillyt ilmeisesti neurologista kipua alapäässäni, joka alkoi tulehdus- ja lääkekierteen jälkeen. Olen kuullut että jotkut ihmiset syövät jatkuviin vastaaviin kipuihin (vestibuliitti, vulvodynia - nimikkeitä riittää tälle vaivalle) jotain masennuslääkkeitä jotka vaikuttavat keskushermostoon. Ilmeisesti siis turruttavat kivun, jolloin elimistö saattaa lopettaa virheinformaation syöttämisen ja muutamassa kuukaudessa tilanne saattaa korjaantua, jos hyvin käy.

Onko kenellekään kokemusta masennuslääkkeillä hoidettavasta hermostollisesta kiputilasta? Mitä lääkkeitä syötte? Kuinka kauan kesti parantua (JOS parannuitte), ja millaisia sivuoireita lääkkeistä on?

Olen kuullut alustavasti nimiä: Triptyl, Klortriptyl, Oxepam - kaikki ilmeisesti "kammottavia" benzoja. Onko elämää enää sen jälkeen jos näitä syö? Ei kiinnostaisi pöhöttyä muodottomaksi tai menettää seksuaalisia kykyjään pysyvästi (väliaikainen menetys ei haittaa jos tervehdyn!)

17

6361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse Lekuri

Triptyliä ja klortriptyliä eivät ole bentsoja. Niitä ei enää oikeastaan käytetä masennuksen hoidossa koska tilalle on tullut parempia lääkkeitä. Yleensä niitä määrätään hermostoperäisiin kiputiloihin kuten sinun tapuaksessasi ja myös esim. vyöruusuun.

Oxepam on bentsodiatsepiini ja aika mieto sellainen. Jos toimit lääkärin ohjeiden mukaan ei vaaraa zombieksi muuttumiseen ole.

Triptyl olisi ehkä ensimmäinen jota kannattaa kokeilla.

• taida ollakaan ihka oikea

lekuri!! Klotriptylissä ON kylläkin toisena vaikuttava aineena ihan BENTZOA!.

• Lasse Lekuri
        taida ollakaan ihka oikea kirjoitti:

lekuri!! Klotriptylissä ON kylläkin toisena vaikuttava aineena ihan BENTZOA!.

Juu. Niinpäs näyttää olevankin. Poikkeaa kylläkin ns. tavallisimmista bentsoista koska on klooridiatsepoksidia.

• leikattu

Minä olin viime vuoden puolella pullistuma leikkauksessa josta minulle jäi hermovauriovika jalkoihin.

Niimpä minä syön Triptyl 50mg kertaa kaksi-kolme iltaisin syön myös Lyrica 150mg kaksi illalla ja yhden aamuisin, käytössä on myös tramal 200mg kaksi kertaa päivässä tarvittaessa ja mobid tulehduskipu lääke.

Minä taistelen kanssa tuon painon nousun kanssa ja tosiaan sekin on totta että seksuaalisia haluja ei juuri ole mutta jos on tosiaan kipeä niin eipä tee senkään takia mieli. Hyvä että pääsee jotenkin aamuisin liikkeelle , illasta jo sujuu liikkuminenkin paremmin.

Tsemppiä ja jos sinulla on tosiaan kipuja niin toi triptyl on ainakin hyvä lääke

• Lasse Lekuri

Tramal eli tramadoli on todella vahva lääke ja jos otat 200mg päivässä ei paljon kipuja tunnu. Onko lääkäri todella määrännyt noin paljon? Päihdekäytössä käytetään yleensä samanlaisia määriä tai 300mg. Älä popsi tramaleja liian pitkään tai tulee tuska kun lopetat käytön

• Leikattu
        Lasse Lekuri kirjoitti:

Tramal eli tramadoli on todella vahva lääke ja jos otat 200mg päivässä ei paljon kipuja tunnu. Onko lääkäri todella määrännyt noin paljon? Päihdekäytössä käytetään yleensä samanlaisia määriä tai 300mg. Älä popsi tramaleja liian pitkään tai tulee tuska kun lopetat käytön

Juu, tiedossa kyllä on että noi Tramalit tuo karmeat vieroitusoireet. Minä en ota edes joka päivä mutta sitten kun joudun ottamaan useamman päivän niin kyllä sen jälkeen hiottaa kun lopettaa ottamisen.

Mulla on taas niin älyttömän paha olo, voimat pois ja koko ajan sellainen etova tunne. Epäilen itse että se johtuu tuosta Lyricasta kun jouduin nostamaan sitä kahteen iltaisin. Seuraava kipupoli vasta ensikuun puolessa välissä, onneksi laittavat taas puudutuksen, viimeksi auttoi noin kuukauden verran mutta se kuukausi onkin laatuaikaa.

Niin ja vielä tuosta Tramalista joudun ottamaan pahoina aikoina tuon kaksisataa milliä kaksi kertaa päivässä.

No yritetään pysyä jotenkuten hengissä kevättä kohti mennään ;)

• wointi
        Leikattu kirjoitti:

Juu, tiedossa kyllä on että noi Tramalit tuo karmeat vieroitusoireet. Minä en ota edes joka päivä mutta sitten kun joudun ottamaan useamman päivän niin kyllä sen jälkeen hiottaa kun lopettaa ottamisen.

Mulla on taas niin älyttömän paha olo, voimat pois ja koko ajan sellainen etova tunne. Epäilen itse että se johtuu tuosta Lyricasta kun jouduin nostamaan sitä kahteen iltaisin. Seuraava kipupoli vasta ensikuun puolessa välissä, onneksi laittavat taas puudutuksen, viimeksi auttoi noin kuukauden verran mutta se kuukausi onkin laatuaikaa.

Niin ja vielä tuosta Tramalista joudun ottamaan pahoina aikoina tuon kaksisataa milliä kaksi kertaa päivässä.

No yritetään pysyä jotenkuten hengissä kevättä kohti mennään ;)

Huh Tramalia, minua se oksetti oikein kunnolla jo muutaman kapselin (100 mg) jälkeen, sairaalaosastolla onneksi - joutuivat antamaan vastamyrkkyä pahoinvointiin. Kyllä PELKKÄ Triptyl ilman rauhoittavia on turvallisempi, mutta nukahdan jos otan sitä päivällä. Yöksi sitten 120-130 mg ja vain hätätilassa Diapamia.
        Onko se Lyrica samantyyppinen epilepsialääke kuin Neurontin ja Lamictal? Niistä sain liikaa huimausta, kun on muutenkin alhainen verenpaine. No, hermosärkyni on niin kovaa, että kohta syön vaikka rautanauloja...
        Onko kukaan saanut kipupolilta lääkettä kovan kivun ja kaikkien sen lisävaikeuksien aiheuttamaan AHDISTUKSEEN? Olisi kiinnostavaa kuulla. Olen menossa omalääkärille terveysasemalle, ihana ja pätevä ihminen, ja hän voisi varmaan määrätä, tai konsultoida kipupolia. Masennukseen menee jo Zoloft 50, jotta jaksan.
        Tsemppiä vaan kaikille!

• Tuskis
        wointi kirjoitti:

Huh Tramalia, minua se oksetti oikein kunnolla jo muutaman kapselin (100 mg) jälkeen, sairaalaosastolla onneksi - joutuivat antamaan vastamyrkkyä pahoinvointiin. Kyllä PELKKÄ Triptyl ilman rauhoittavia on turvallisempi, mutta nukahdan jos otan sitä päivällä. Yöksi sitten 120-130 mg ja vain hätätilassa Diapamia.
        Onko se Lyrica samantyyppinen epilepsialääke kuin Neurontin ja Lamictal? Niistä sain liikaa huimausta, kun on muutenkin alhainen verenpaine. No, hermosärkyni on niin kovaa, että kohta syön vaikka rautanauloja...
        Onko kukaan saanut kipupolilta lääkettä kovan kivun ja kaikkien sen lisävaikeuksien aiheuttamaan AHDISTUKSEEN? Olisi kiinnostavaa kuulla. Olen menossa omalääkärille terveysasemalle, ihana ja pätevä ihminen, ja hän voisi varmaan määrätä, tai konsultoida kipupolia. Masennukseen menee jo Zoloft 50, jotta jaksan.
        Tsemppiä vaan kaikille!

>Neurontin ja Lamictal? Niistä sain liikaa huimausta, kun on muutenkin alhainen verenpaine

Kannattaa minunkin sitten varmaan vältellä noita, minulla on niin alhainen verenpaine että silmissäni mustenee melkein aina kun nousen kyykystä ylös, joskus jopa kun nousen tuolistakin ylös...

• leikattu
        wointi kirjoitti:

Tsemppiä vaan kaikille!

Hei, minä söin ennen leikkausta Neurontinia ja se ei tuonut minulle sivuvaikutuksia. tai sitten kun en päässyt sängystä nousemaan niin en niitä huomannut.

Nostaako teillä muilla Triptyl painoa? ja tuleeko pissa normaalisti?
        Minä kun otan illalla 100-150mg triptyliä niin minulla ei pissa tule kun väkisin työntämällä ja aamusta ei ole mitään tarvetta mennä veskiin. ja viime toukokuun jälkeen on paino noussut yli kymmenen kiloa ja siitäkös lääkärit on hyvillään ;)

Pystyytekö te käymään yhtään lenkillä? Minä kyllä pääsen liikkumaan kunhan ensin aamusta pääsen ylös ja saan lääkkeet otettua. Illasta käyn jo lenkilläkin mutta on tietty sellasiakin päiviä että poikani auttaa minut aamulla liikkeelle silloin ei ole asiaa ulos.

Olem kyllä kuullut että jotkut pääsevät käymään kipupsykiatrin juttusilla mutta minun kohdalla siitä ei ole ollut puhetta.

Wointi,käytkö sinä pelkästään terveyskeskuksessa noiden kipujesi kanssa ja onko sinua yritetty puuduttaa?
        Minulle laitetaan aina kipupolin käynnin yhteydessä puudutus tuonne selkään, no viimeksi se tosin auttoi vaan kuukauden mutta arvaat varmaan että se kuukausi oli laatuaikaa kun ei ollut pahempia kipuja.

Tsemppiä jaksamiseen...

• wointi
        leikattu kirjoitti:

Hei, minä söin ennen leikkausta Neurontinia ja se ei tuonut minulle sivuvaikutuksia. tai sitten kun en päässyt sängystä nousemaan niin en niitä huomannut.

Minä kun otan illalla 100-150mg triptyliä niin minulla ei pissa tule kun väkisin työntämällä ja aamusta ei ole mitään tarvetta mennä veskiin. ja viime toukokuun jälkeen on paino noussut yli kymmenen kiloa ja siitäkös lääkärit on hyvillään ;)

Pystyytekö te käymään yhtään lenkillä? Minä kyllä pääsen liikkumaan kunhan ensin aamusta pääsen ylös ja saan lääkkeet otettua. Illasta käyn jo lenkilläkin mutta on tietty sellasiakin päiviä että poikani auttaa minut aamulla liikkeelle silloin ei ole asiaa ulos.

Olem kyllä kuullut että jotkut pääsevät käymään kipupsykiatrin juttusilla mutta minun kohdalla siitä ei ole ollut puhetta.

Wointi,käytkö sinä pelkästään terveyskeskuksessa noiden kipujesi kanssa ja onko sinua yritetty puuduttaa?
        Minulle laitetaan aina kipupolin käynnin yhteydessä puudutus tuonne selkään, no viimeksi se tosin auttoi vaan kuukauden mutta arvaat varmaan että se kuukausi oli laatuaikaa kun ei ollut pahempia kipuja.

Tsemppiä jaksamiseen...

Totta, Triptylistä lihoo, varsinkin kun liikkuminenkin vähenee pahimpien kipujen välttelyn takia. Ja kun Panacodia menee useimmiten se 8/vrk, niin eipä massukaan vedä kovin nopeasti. Pakko siis syödä Movicolia, euron pussi eikä Kela korvaa!
        Kipupolilla kävin ekan kerran jo 1986, ja muutama puudutussarja tehtiin, mutta vaikutus jäi pariin päivään. Ortonilla kuulemma tekevät täsmäpuudutuksia, mutta kotikuntani ei anna maksusitoumuksia sinne. Onneksi on TENS-laite; se vastaa melkein akupunktiota, kun täysillä ajaa. Kipupoli on ollut ohjelmassa silloin tällöin, ja aina on uutta apua löytynyt.
        Tosiaan tässä 20 vuoden särkyrumbassa on henkiset voimavarat loppumaisillaan. Pääsisin kipuryhmäterapiaan, mutta kun en pysty istumaan kuin sen että kengät saan jalkaan, ei sellainen parituntinen ole mahdollista. EN jaksa maata lattioilla enää kuten nuorena...
        Kiva muuten kun on tämä pakkanen; ei ole liukasta :)

• leikattu
        wointi kirjoitti:

Totta, Triptylistä lihoo, varsinkin kun liikkuminenkin vähenee pahimpien kipujen välttelyn takia. Ja kun Panacodia menee useimmiten se 8/vrk, niin eipä massukaan vedä kovin nopeasti. Pakko siis syödä Movicolia, euron pussi eikä Kela korvaa!
        Kipupolilla kävin ekan kerran jo 1986, ja muutama puudutussarja tehtiin, mutta vaikutus jäi pariin päivään. Ortonilla kuulemma tekevät täsmäpuudutuksia, mutta kotikuntani ei anna maksusitoumuksia sinne. Onneksi on TENS-laite; se vastaa melkein akupunktiota, kun täysillä ajaa. Kipupoli on ollut ohjelmassa silloin tällöin, ja aina on uutta apua löytynyt.
        Tosiaan tässä 20 vuoden särkyrumbassa on henkiset voimavarat loppumaisillaan. Pääsisin kipuryhmäterapiaan, mutta kun en pysty istumaan kuin sen että kengät saan jalkaan, ei sellainen parituntinen ole mahdollista. EN jaksa maata lattioilla enää kuten nuorena...
        Kiva muuten kun on tämä pakkanen; ei ole liukasta :)

Moi Wointi, miten sun liikkumiset? pääsetkö sinä liikkumaan miten ulkona, vai meneekö sun päivät sisällä kipuinesi.

Minä onnekseni pääsen tätä nykyä jo parempina päivinä heittämään lenkkiä. Mutta kyllä sen sitten yöllä tuntee.
        Osaatko sanoa kun minulla on ruvennut turpoamaan vasen jalka nilkan etupuolelta ja vasen jalka isosta varpaasta nilkkaa kohden.
        vähän pelottaa kun äidilläni on nivelreuma että olisiko sitä, sehän tästä ihanuudesta enään puuttuisikin.

Olin vuosi sitten ortonissa kuntokartoituksessa, kela laittoi sinne jo ennen leikkausta ja siellä ihmeteltiin kun minua ei oltu leikattu vaan syötettiin päällekkäisiä kovia lääkkeitä. No sen verran pitkittivät että tuli se hermovaurio jalkoihin.

Yritetään jäksaa ja kohta on kevät.

• wointi
        leikattu kirjoitti:

Tsemppiä jaksamiseen...

Jos kohtalotovereita kiinnostaa, niin terveyskeskuslääkäri sanoi porepanacodin aiheuttaneen minulle vatsakatarrin, koska se sisältää sitruunaHAPPOA. Elikkä varokaa muut herkkävatsaiset. Lähete taas tuli kipupolille, ehkä taas yritetään puuduttaa...Ja vatsalääkettä.

Pääsen kyllä hiukan kävelemään, kiitos kysymästä. Se ja makaaminen sujuvat. Ja kevyt kuntosali.
        Huippu-uutisena se, että sain määräaikaiseläkkeen kesän loppuun, ja taksikortin! Täytyy ruveta miettimään minne mennä, kun ei voi istua.

• Leikattu
        wointi kirjoitti:

Jos kohtalotovereita kiinnostaa, niin terveyskeskuslääkäri sanoi porepanacodin aiheuttaneen minulle vatsakatarrin, koska se sisältää sitruunaHAPPOA. Elikkä varokaa muut herkkävatsaiset. Lähete taas tuli kipupolille, ehkä taas yritetään puuduttaa...Ja vatsalääkettä.

Pääsen kyllä hiukan kävelemään, kiitos kysymästä. Se ja makaaminen sujuvat. Ja kevyt kuntosali.
        Huippu-uutisena se, että sain määräaikaiseläkkeen kesän loppuun, ja taksikortin! Täytyy ruveta miettimään minne mennä, kun ei voi istua.

Hei, sullahan pyyhkii hyvin :)sen taksikorttisi kanssa.

Minä kanssa pääsen käymään lenkillä, mutta nyt on ruvennut jalkaterät oirehtimaan. Oikean jalan isosta varpaasta turpoaa nilkkaa kohti sellainen ranta ja vasemman jalan nilkan eteen tulee panta kun käyn kävelemässä. Onko tuttua sinulle?

Minä olen kanssa heinäkuun loppuun näillä näkymin saikulla, mutta en usko että pystyisin tekemään vielä töitä kun noi jalat on tuommoiset.

Voiko hemovaurio säteillä noihin jalkateriin mutta ihmetyttää se turvotus.
        Polvet on niin pirun kipeet ettei tarvitse polvia koukistaa, nekin kuvattiin tk:ssa mutta kulumia ei ollut.
        Meinaan jutella kipupolilla jospa pääsisin siellä kuviin.

Wointi hei mistäpäin suomea sinä olet?

Tsemppiä ja jakselehan.... palaillaan

• wointi
        Leikattu kirjoitti:

Hei, sullahan pyyhkii hyvin :)sen taksikorttisi kanssa.

Minä kanssa pääsen käymään lenkillä, mutta nyt on ruvennut jalkaterät oirehtimaan. Oikean jalan isosta varpaasta turpoaa nilkkaa kohti sellainen ranta ja vasemman jalan nilkan eteen tulee panta kun käyn kävelemässä. Onko tuttua sinulle?

Minä olen kanssa heinäkuun loppuun näillä näkymin saikulla, mutta en usko että pystyisin tekemään vielä töitä kun noi jalat on tuommoiset.

Voiko hemovaurio säteillä noihin jalkateriin mutta ihmetyttää se turvotus.
        Polvet on niin pirun kipeet ettei tarvitse polvia koukistaa, nekin kuvattiin tk:ssa mutta kulumia ei ollut.
        Meinaan jutella kipupolilla jospa pääsisin siellä kuviin.

Wointi hei mistäpäin suomea sinä olet?

Tsemppiä ja jakselehan.... palaillaan

Hei Leikattu ja muut!
        Minullakin on aamuisin jalkaterät turvoksissa, lähtee liikkumalla. Mutta pystyasennossa paikallaan taas menee tunto jaloista...harjaan hampaatkin kävellen ympäri kämppää! Se ehkäisee kovimpia kipuja. Ja jos ei muuten niin Panacodin voimalla teen kävelylenkkejä tai menen salille.
        Olen ihan itähelsinkiläinen, kun kysyit. Yhteyttä saa ottaa vaikka [email protected]; sen luen usein. Parempaa vointia vain kaikille - pääsen viikoksi maalle mutta palataan asiaan!

• Tuskis

Enemmänkin kokemuksia kuulisin, mutta kiitos nyt ainakin näille vastanneille, jos ei muita löydy...

• Inkku

Mielenkiintoinen ketju.Kerron oman kokemukseni Triptylistä ja muista lääkkeistä.Jossain sanottiin että Tramal tai Tramadol sellaisina annoksina kuin 200-400mg vrk,on jo aivan kauhee määrä.
        No (ei ole hauska popsia tosiaankaan pillereitä ja elimistö tykkää jo tosi paskaa)mutta:Minulla selkä luudutusleikattiin lokakuussa-05,lääkkeet jo ennen leikkausta samanlaiset vain hieman pienemmillä annoksilla eli:Oxycont 10mgx5vrk,Triptyl 100mgx1vrk,Gabrion(sama kuin neurontin)300mgx6vrk,Tenox20mgx2vrk,lisäksi väliin vielä lihasrentouttajat ja tulehduskipulääkekuurit ja Panadol forte 1gx3 tarvittaessa vrk.No täyspäisenä mielestäni vielä olen ja toivottavasti pysyn loppuun saakka.Olen myös kipupolin asiakas,jossa myös minulle laitetaan puudutuksia,myös paikallisessa TK:ssa pintahelpotusta piikkinä kankkuihin.
        Triptyliä ei minunkaan käsitykseni mukaan juurikaan masennuksen hoidossa enään käytetä.Triptyliä on 10mg,25mg,50mg pillereinä,joillakin (niinkuin minullakin)Triptyl vaikuttaa ikävästi siihen että paino alkaa nousta heti jos annos on yli 50mg,nyt kuitenkin joudun syömään 100mg,koska toissapäivänä olin niin huonossa kunnossa etten päässyt liikkeelle,niin kipulääkäri nostatti annoksen ja katotaan onko siitä apua.Minulla myös tämä ikävä vaiva että tällä määrällä kun sitä syön,ei pissa tahdo kulkea millään.
        Tuskin kukaan Triptylin käytöstä Zombieksi muuttuu,se on aika turvallinen,ainahan voi kokeilla alkuun vaikka tuota 10mg,vaikka se aika pieni määrä on,mutta sitähän voi nostaa.Kyllä se kivun kirjo lääkkeineen todellisilla kipupotilailla on melko hyvin kokeiltu ja määrät eivät ole mitään pieniä,mutta kun esim:hermovaurio on pysyvä(niinkuin minullekkin jäi vasempaan jalkaan)ei sitä kukaan jaksa leikkiä urhoollista ja kiduttaa itseään.Muutaman valvotun yön kovine kipuineen,niin kyllä pakka alkaa olla loppuunkulutettu,nimittäin ne kivut ovat niin helvetillisiä että minä ainakin olen itkenyt PALJON ja kipupsykiatrin konsultaatio todellakin on tarpeen.Jaksamisia kaikille kipuihmisille ja toki muillekkin.PS:vielä tuosta Tramalista,minulle sanoi kipulääkäri että hänen mielestä tramalia ei tarvisi edes laskea opiaateiksi.

• kipuhoidettu

Kehottaisin ottamaan yhteyden lääkäriin joka määrittänyt kivun neurologiseksi pyytämään lähetteen kipupolille kipuhoitoon mikäli se kipusi hoidolle mahdollista sieltä sain itse kipuuni avun vaikka siihenkin meinasi usko loppua
      kipu paikkani tosin oli ala selästä johtuva eikä vaikuttanut kuvaamaasi seksiin.Lääkeluettelon lääkeet ovat lähes kaikki rauhoittavia joita myös kipulääkkeiden tuki lääkkeinä käytetään,se tuleeko riippuvuutta on paljon kiinni itsestä miten hanakkaan niitä syö ja pyytää lisää.Kysyisin mistä hermovika on aiheutunut koska käsittääkseni kipuhoito pitäisi kohdistaa kipu alueelle esim.epiduraali puudutus kipuhoitona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe