Gallup!! kylmäkäynnistus ennätys????

make

Terve!

Näin pakkasilla haluan udella että mikä on teidän kylmäkäynnistysennätys ilman lohkolämmitintä????

itellä on fiat unolla 70 .i.e. -27c ja lähti käyntiin joskin kävi pätkien hetken.

diesel berlingolla tänään -22c ja raskaasti kävi kylmänä.

entä teillä..

laittakaa merkki ja mahd oireet esim miten kävi jne jne

mukavaa pakkassäitä kaikille

46

6225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metrinen

      Taunus lähti viime talvena -25 asteen pakkasella. Ikää autolla 40 v.

    • Nimetön

      Smart cdi diesel lähti 22 miinuksella siististi. Hehkuttaa ei vaan voi loppuun tai ei jää startille enää virtaa. Vois olla kyl akun vaihdon paikka.

      aikaisemmin omistamani fiesta -90 1.1 lähti itä-suomessa parin talven joka kelillä duuniin. Kävi aika paskaisesti kovemmilla pakkasilla ja täysin kivireki. Sillä oli ajettu jo 280tkm

    • mutta totta kuitenkin

      Ennätys on kun auto seisoi 1985-86 uudenvuoden juopottelun takia -30-40 pakkasessa 6 päivää ja kun menin autoon oli hanskalokeroon jäänyt koskenkorvapullo yllättävän jäykähkö.Anyway,auto lähti pitkän hehkutuksen jälkeen pyörimään aika raskaasti.Auto oli datsun 220 c-diesel vuosimallia 1974 tai jotain..

      • Dieseljannu

        6 vuotta vanha Mazda 626 2.0 D ajettu n 200 tkm. pakkasta pari päivää 32 astetta. Akku meinasi hyytyä, mutta lähti se siitä kuitenkin.


      • Silmitön talvi

        Aah, se talvi oli kovaa aikaa! Silloin seisoi jokin muukin kuin Mersu; minä seurustelin ensimmäisen tyttöystäväni kanssa... Kovaa oli kävellä kolmesti viikossa kahden kilometrin matka kapakkaan hirmupakkasessa ja tuulessa, mutta mitäpä ei viinan takia tekisi. Ja sitten kapakan jälkeen.. hehkutettiin...


      • 1984 lähtö appivanhempien kanssa joulukirkkoon aamuvarhaisella. Pakkasta 36 astetta, paikka Pohjois-Savo. Auto Citroen Visa Super E vm. 1983. Moottoriöljy SAE 10W-30. Startti juuri ja juuri jaksoi pyörittää, mutta parin sekunnin kuluttua auto hörähti käyntiin ja joulukirkkoon mentiin.
        Näin Ranskalaisella tekniikalla.

        Saksalaisen Ford Escortin käynnistysraja samoilla öljyillä oli -16 astetta. Startti kyllä pyöritti reilusti, mutta käyntiin ei lähtenyt. Syynä Fordin Autolite -kaasutin?


      • erkka
        sitroen kirjoitti:

        1984 lähtö appivanhempien kanssa joulukirkkoon aamuvarhaisella. Pakkasta 36 astetta, paikka Pohjois-Savo. Auto Citroen Visa Super E vm. 1983. Moottoriöljy SAE 10W-30. Startti juuri ja juuri jaksoi pyörittää, mutta parin sekunnin kuluttua auto hörähti käyntiin ja joulukirkkoon mentiin.
        Näin Ranskalaisella tekniikalla.

        Saksalaisen Ford Escortin käynnistysraja samoilla öljyillä oli -16 astetta. Startti kyllä pyöritti reilusti, mutta käyntiin ei lähtenyt. Syynä Fordin Autolite -kaasutin?

        Viikon seiso "pyssykylän" parkkialueella -81 ~30 ast pakkasessa ja nöyrästi lähti, oli kyllä hyvä lähteen yleensäkin sai jo legendaarisen maineen kotonakin kerrostalon pihalla...


    • Paavo

      Tänään ei ollu lämmittimen ajastin ollut oikeassa asennossa ja jouduin laittamaan kylmänä käyntiin. Pakkasta -29 astetta ja autona Toyota Corolla 1.3 vm-90. Hyvin lähtee, mitä nyt hihna hieman ujeltaa alkuun.Käynnissä ei mitään vikaa.

    • kerrasta

      ... käyntiin v. 1985.
      Pakkasta oli 32.

      Aina lähti.
      Ainoa onkelma oli, kun kone työnsi öljyt pihalle stefasta, kun köyhällä oli varaa ostaa vain tavallista 10W30 mineraalitököttiä.

      Vaikka koneen puolesta kupla on talviauto, ei ns. lämmityslaitteen teho riitä mihinkään.
      No, saihan sitä liikuntaa, kun raaputteli tuulilasin sisäpintaa ajon aikana...

    • -26 tänä aamuna

      Unohtui laittaa illalla lämmitykseen.

      Hyvin lähti, mutta hihna vinkui muutaman minuutin.
      Kovin oli jäykkä auto joka paikasta.

      Takakontin (STW) kaasujouset lakanneet toimimasta.
      Ei muita pakkasvaurioita

    • ketjun aloittaja

      veljelläni oli ford cortina ja tehtaan pihalta lähtivät.. cortina lähti käymään erittäin hyvin vaikka lähes 30 pakkasta. Moni uudempi jäi seisomaan.

      • Ford Anglia ja Cortina lähtivätkin hyvin käyntiin pakkasella. Ainakin 25 asteessa ihan kuin kesällä. Angliassa oli Solexin kaasari, Cortinassa Zenith. Sitten kun Ford osti Autolite-tehtaan ja pani sen tekemät Motorcraft-kaasuttimet Cortinaan, alkoivatkin kylmäkäynnistysvaikeudet. Muita muutoksia ei tehty samaan aikaan.

        Uusissa Englannin Fordeissa oli tehtaan jäljiltä niin jäykät vaihteistoöljyt, että kun pakkasella moottori saatiin käyntiin kytkin pohjassa, niin moottori saamui kytkintä löysätessä vaikka kaasu olisi painettu pohjaankin. Kaikkiin vaihdettiin vaihteistoöljy jo luovutushuollossa.


      • Metrinen
        sitroen kirjoitti:

        Ford Anglia ja Cortina lähtivätkin hyvin käyntiin pakkasella. Ainakin 25 asteessa ihan kuin kesällä. Angliassa oli Solexin kaasari, Cortinassa Zenith. Sitten kun Ford osti Autolite-tehtaan ja pani sen tekemät Motorcraft-kaasuttimet Cortinaan, alkoivatkin kylmäkäynnistysvaikeudet. Muita muutoksia ei tehty samaan aikaan.

        Uusissa Englannin Fordeissa oli tehtaan jäljiltä niin jäykät vaihteistoöljyt, että kun pakkasella moottori saatiin käyntiin kytkin pohjassa, niin moottori saamui kytkintä löysätessä vaikka kaasu olisi painettu pohjaankin. Kaikkiin vaihdettiin vaihteistoöljy jo luovutushuollossa.

        Ja minun V4 -moottorinen Fordini käynnistyy yhäkin ilman lohkolämmitintä, olipa pakkasta miten paljon vain. Sillä edellytyksellä, että akussa riittää sähköä. 40 v. sittenhän ei lohkolämmitintä kai ollut keksittykään, ja häpeähän se olisi jälkiasennuksenakin.


    • Tiiseli

      Peugeot 406 HDi 2.0, suoraruiskutusdiesel, toissapäivänä miinus 27 astetta. Käynnistyi kolmannella hehkutuksella ja kävi sitten ihan sievästi. Kylmemmällä en ole [vielä] kokeillut.

    • CX Pallas

      Joskus 90-luvun puolivälissä lähdettiin muijan kanssa jouluksi kesämökille vanhalla Citroen CX Pallas 20 :llä. Ensin piti mökkiä lämmittää takalla 5 tuntia, sitten meni kalkkunan paisto ihan sikaan ja lopulta tuli perinteinen jouluriita. Mutta Pallas starttaili kevyesti koko joulun ajan, pakkasta n. 27. Kunnes kotimatkalla: hydrauliletku... hinausauto... 2000 mk:n hinauslasku...

    • hrrrrrrrrrr

      mitsubishi galant 2.0 bensa vm-85
      Talvella -02 pakkasta oli -41 täällä itäsuomessa, auto ei lohkossa.(kun ei toiminu lohkari) Ensimmäisellä startilla auto hörähti ja seuraavasta startista tulille. Ohjaustehostin ruikkas nesteitä kyllä pellolle.
      Sillon sai kyllä käydä monille apuvirtaa antamassa

      • häh?

        Onko nyt keksitty joku ihan uusi autotermi: TULILLE ? Kaikki hokevat sitä. Mitä ne 'tulet' ovat ja kuinka monta niitä on? Eikös auto mene tulille silloin kun se poltetaan?


      • iänikuinen
        häh? kirjoitti:

        Onko nyt keksitty joku ihan uusi autotermi: TULILLE ? Kaikki hokevat sitä. Mitä ne 'tulet' ovat ja kuinka monta niitä on? Eikös auto mene tulille silloin kun se poltetaan?

        sanontahan se on auton käynnistymisestä... Tulethan siellä sylintereissä palaa kun moottori on käynnissä.. Sanonta juontanee juurensa siitä..


      • se on
        häh? kirjoitti:

        Onko nyt keksitty joku ihan uusi autotermi: TULILLE ? Kaikki hokevat sitä. Mitä ne 'tulet' ovat ja kuinka monta niitä on? Eikös auto mene tulille silloin kun se poltetaan?

        Suurimmassa osassa autoista on POLTTOMOOTTORI, Moottori saa voimansa sylinterissä kipinän sytyttämästä palotapahtumasta.

        Se aine jota bensaasemilla tankaat oli sitten bensa tai diesel on itse asiassa juuri sitä kamaa joka palaa siellä sylinterissä (diesel palaa korkeammassa lämpötilassa, ihan sivu huomautuksena vaan)

        Siis sähköautoa ei kuitenkaan kannata laittaa tulille, paitsi jos on oikein kyrpiintynyt siihen.

        Ymmärsitkö?


    • finnbulli

      niissä ei ollut edes vettä.

      Kyllä oli mukava ajaa kun oli -20...30C,kesti puoli tunti ennen kuin tuli jotain lämpöä autoon.

      Lisäksi oli 6 V järjestelmä,starttimoottorin vauhti oli lievästi sanottu hidas kovissa pakkasissa.

      Varmaan joskus vähän enemmän kuin -30C.

    • make

      -28 asteessa ilman lämmitystä ja eka laakilla,käyntiääni ei ehkä kaikkein kauneimpia mutta siitä sitä lähdettiin.

      Sen jälkeen mukavan lämmintä matkustamista 330 km yhteenpötköön.

    • se oli

      muutama vuosi sitten,täällä etelässäkin oli pari viikkoa ollut joka päivä vähintään 18 pakkasta.

      Sairaalareissuni takia Fiat Uno 60 oli seisonut ilman lämmitystä 2 viikkoa.

      Sinäkin päivänä kun läksin kokeilemaan kylmäkäynnistystä kahden viikon jälkeen niin Uno käynnistyi eka laakista 22 pakkasella,vähän aikaa kävi kuin traktori mutta siitä se rauhoittui.

      • rit

        -29 ja eka tartilla käyntiin ja pelasi ihan hyvin pienen tyhjäkäynnin jälkeen.En tiedä olisko ollu akussa puhtia toiseen.


      • Toyota rules

        Eränä kauniina aamuna oli -35 ja ihan yhtä hyvin lähti kuin kesällä. Paras auto mitä ikinä on ollut muutenkin ,harmi kun menin vaihtamaan sen.


    • nisuni

      pakkaista -37,datsun160J,seisoi ulkona perjantaista sunnuntaihin,koneessa synteettiset öljyt,samana vuonna ostettu akku,lähti kuin palmupuun alta. Naapuria vitutti,kun sen uusi Saappi ei syttynyt,vaikka oli lokilämppärit ja pelit.

    • Käynnistyi

      Ensimmäisellä, auto Golf IV ja akkuna Optima yellowtop. Flekti vikisi vähäsen alussa ja startti ulvahti, vaihteet tosi tiukassa ensimmäiset 500m. Ajotietokone lukema 46l/100km.

    • japi

      Pari nyt muistuu mieleen:

      Volvo 240 -89 ruiskukoneella, -31 astetta, hörähti parin sekunnin starttauksen jälkeen mutta jäi vasta toisella avaimenkäännöllä käyntiin. Toimi ok, mitä nyt vähän pakkasjäykkyyttä.

      Opel Astra 1.8 -97 seisoi puolitoista viikkoa -25-30 asteen pakkasessa, startatessa tosin "vain" -22. Käynnistyi heti ja jäi siististi käymään, muutoin tosin ohjaus, vaihteisto ym. hyvin jäykkiä.

    • Sierra

      Ford Sierra -30 pakkasesta ensimmäisellä yrityksellä käyntiin,uudella akulla.

      • hattiwatti

        yritin 36 asteen pakkasessa poräyttää riesaa käyntiin just, ei startannu(ei sinänsä ihme). mutta jos on kolmekymmentä tai alle ni no proplem kyllä känistyy jos akku toimii. lohkolämmitin mulla rikki mut niin lauha talvi ollu et eipä tuo haittaa, tosin nyt piti hinata talliin pihalla 36 astetta


    • Yaris T-sport

      Ollut aina tojoja, ja lähteävät kuin palmun alta. Eiln aamulla -29 ja ei brobleemaa.

      • Yaris-

        1.0 kone. Ei käynnistynyt töitten jälkeen, vaikka tolpassa, pakkasta -24 astetta.


    • 2 * 12 V

      Kaksi akkua olivat yön sisällä lämpimässä, ne sitten Angliaan SARJAAN kytkettynä, siis 24 V. Kylläpä pyöritti startti kovasti huutaen ennennäkemättömällä vauhdilla. Moottori alkoi vähitellen pätkien pytty kerrallaan käynnistyä. Lähti noin puolen minuutin pyörityksellä.

      En suosittele nykyautoille tätä keinoa.

      • Anglia -66

        Ihme laite kuten edellä kirjoitin,on kokemuksia.


      • kirjoitin,

        Klo 20.38 tänään.


    • Pocce

      Porsche 944 lähti viikon parkkipaikalla seisomisen jälkeen käymään vaikka pakkasta oli hieman alle -30. Tuli käytyä lapissa viime jouluna. Autossa ei ole edes lohkolämmitintä. Kävi nätisti mutta tuli hieman lisää ääniä. Jouset oli kuin poistettu. Lämpesi jo muutaman kymmenen kilmometrin jälkeen normaaliksi. Annoin kuitenkin käydä kymmenisen minuuttia ennen ajoo.

    • argu9piipou0

      Silloin taisi olla jotain -32 pakkasta ja Isän Civic
      Hondassa ei edes lohkolämppäriä.
      Minä ajattelin kokeilla mitä se sanoo ja ekalla käyntiin, mutta se ääni oli niin kamala, kuin ilman öljyjä olisi käyttänyt, että ei pystynyt kuuntelemaan sitä kuin muutaman sekunnin ja sammutin koneen.
      Lähti se 1.3 12v Honda.
      Onnea seuraavalle omistajalle v -87, jolloin auto vaihdettiin.

    • Rollaatori

      Elikkäs muutama vuosi sitten Corolla -88 lähti auliisti jokainen aamu käyntiin ja vei isännän kunnialla töihin kahdenviikon ajan kun pakkanen pyöri -20...-30 välissä. Sääliksi kävi, mutta minkäs teet kun en vielä silloin lämpöpaikkaa parkkipaikalta saanut.

    • Volsu -71

      Mun kupla volkkari (VW 1302S) vm -71.
      Vuonna 1987 kun oli kovat pakkaset, niin laakista käyntiin 36 asteen pakkasessa.

    • sapinrämä

      oli 1999 talvena pakkasta reilusti, 39-45 välillä 2 viikkoa. täälä lapisa

      mulla oli saabbi 900 -82 malli

      ei ollut roikassa, ja en usaltanut yrittää startata.... enpä tiiä olisko lähtenyt, öljyt mobil 10-40
      sitten vasta starttasin 2 viikon jälkeen kun lauhtui ja oli -21 ja kyllä silloin hyvin käynnisty.

      • Takametsien Mies

        Ajelin 1980-luvun alussa Datsun Cherry 120 A:lla. Kävin yhtenä perjantaina hakemassa Kervisen Ukolta koeajolle pitkän Patrolin, ja CHerry jäi liikkeen pihaan viikonlopuksi.

        Maanantaiaamuna palautin sitten Patrolin Ukolle ja menin starttaamaan Cherryä, joka oli ollut viikonlopun yli ulkona noin 40 asteen pakkasessa: sain kyllä auton käyntiin, mutta ei ei kestänyt kytkintä nostaa, niin olivat jäykät ne vaihteistoöljyt. Yritin herkistellä vaihdelaatikkoa mukaan kovasti kaasuttamalla ja kytkintä nostamalla, mutta meinasin polttaa kytkimen, kun olivat niin jäykät ne öljyt! Onneksi älysin lopettaa heti kun jo vähän haiskahti...

        Sen siitä opin, että panetin vaihdelaatikkoon heti synteettiset öljyt - niitä ei monellakaan ollut vielä siihen aikaan. Sen jälkeen ei ole ollut käynnistysongelmia millään omistamallani autolla (niitä on kertynyt jo ainakin yhdeksän kappaletta noiden aikojen jälkeen)...


    • Uskomatonta

      M-B 220 Diesel -27 vm 68 vuonna 1986
      Ford Anglia -30 vm 66 vuonna 1986
      Mersussa grillihiilet apuna,noin 2 tuntia. Angliaa ihmettelin itsekkin,ja naapurin äijä,joka kysyi haluatko käynnistys apua? Hänellä pari vuotta vanha Corolla vieressä. Kysyi meinaatko tosiaan laittaa käyntiin,sanoin että kokeilen,heh. Anglia käynnistyi ontuen pytty kerrallaan,luulin että tulee joku muki ulos. Corolla ei inahtanutkaan ja annoin virtaa Ankasta naapurille,kyllä oli nolona naapurin äijä. Mutta akustahan se on kiinni ja sytytyksestä, onko kohdallaan,mutta huvitti jälkeenpäin,en tiennyt että Ankka oli niinkin iskussaan.

      • asuessani

        lada lähti helposti -62c pakkasella ja muutki minun kotimani autot käynistuvät helposti pakkasilla kunhan pensakone, dieseliä ei voi käyttä siperiassa


    • - 33 c / 2 hehkutusta

      Transittia pidetään huonona käynnistymään,
      mutta oisko ollut vuosi 98 ,kun koitin
      parin vrk n seisonnan jälkeen pakkasta oli -33.
      2 hehkutusta ja n 5 s startti ja lähti.
      Mitään järkeehän tossa ei ollut, mutta
      tulihan kokeiltua

    • oli -34

      Ja Mitsu vm-95 lähti hyvin käyntiin. Vähän kankeesti startti pyöritti mutta lähti kummiskin. Ei kolinoita, hihna vaan vinku jonkun aikaa ja aika pitkään kävi "ryyppy päällä". Sekä tuntui että on neliskanttiset renkaat ;)

    • Vuosia sitten Jerevan'issa CCCP'n aikaan näin hotellin ikkunasta, kun kohtalaisessa pakkasessa tehtiin kuorma-auton koneen alle NUOTIO ! Se tepsi eikä syttynyt palamaan, mitä ihmettelin.

      Toinen juttu on Hesasta joskus 1980-luvulta. Oli viikon verran 35 asteen pakkanen päivinöin, enkä töin parkkipaikalla uskaltanut sammuttaa konetta pelosta, ettei enää käynnistyisi. Pakoputken vesihöyry jäädytti melkein umpeen, niin että tyhjäkäynnillä käymisen jälkeen oli keskellä hyvin pieni reikä, mutta kone kävi vielä. Auto oli Ciroën GS. Muistaako kukaan tarkkaan mikä talvi se oli?

      • joku vaan

        31.12.2002 keski-pohjanmaalla -40 mittarissa kello n.17.30, ja pitkäripaseen asiaa. No ainut tapa päästä sinne oli vanhempien -99 mallinen 1,2 brava, voitte vaan kuvitella millä mielin sitä lähettiin starttaamaan muutaman päivän seisonna jälkeen, ja ilman lämmitystä. Voin kertoa että aika epätoivoisina, no yrittänyttä ei laiteta eikun yrittämään, n.2 sekunnin starttaus ja kone heräsi käymään eikä tuumannutkaan sammua. Huonon moottorin ripustuksen vuoksi tosin aivan järkyttävä tärinä, ja kaikki muutkin mahdolliset liikkuvat osat niin jäykkiä että hirvitti ajella. Kaikki paikat kolisi ja jyrisi aivan jumalattomasti, muutenkin tuntui kuin kivirekeä olisi ohjastanut. Mutta juomat saatiin, ja uusivuosi oli pelastettu.
        Mitä tästä opimme, ainakin tämä yksilö lähtee käyntiin minkälaisella pakkasella tahansa, mutta muuten aivan hirveä talviauto.

        P.S

        vähän huono aika vastailla aiheeseen:)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      406
      8922
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      178
      3383
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      19
      1850
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1166
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1078
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1065
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1021
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1005
    9. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      983
    10. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      930
    Aihe